|
Joined: Jun 2010
Posts: 43
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2010
Posts: 43 |
Hallo mede solex rijders, Ben na jaren rustig gedaan met de solex “sleutel” hobby weer begonnen met een blokje. Idee is dat dit blok als reserve zal dienen of wellicht op een aan te schaffen OTO overgang frame geplaatst kan worden (ben nog zoekend naar een compleet rollend frame). Heb enige jaren terug een reeds gedemonteerd OTO ‘63 blokje aangeschaft, blok leek redelijk compleet maar toen weggelegd voor een later tijdstip. Nu begonnen met verder demonteren van het blokje en alle onderdelen te reinigen en parelen. Mijn indruk is dat dit blok best netjes is, carter niet doorgerot, alle bevestigingen niet doorgedraaid, veel VDH boutjes aanwezig. Diverse ontbrekende onderdelen bij Ad gehaald, rol laten reviseren en spie in het vliegwiel. Nu rustig aan het opbouwen:
Last edited by ItsME; 02/08/18 09:35 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
begin maar weer opnieuw, je schetsplaten en frictie dempers zijn verkeerd opgebouwd, onder de spatbordbouten hoort aan de buitenkant EERST een zeer dikke ring ( twee standaard M8 ringen op elkaar kan ook en dan de frictieplaat, en die dient aan de buitenkant van de schetsplaat te komen anders heb je aan de binnenkant geen plaats voor de veer ( of je moet net als ik nu doe voor de racers de veer aan de buitenkant willen hebben ) en die constructie bij het draaipunt ziet er ook heel erg alternatief uit , is dit tijdelijk ?)
Last edited by Joan; 02/08/18 09:51 AM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2010
Posts: 43
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2010
Posts: 43 |
Hallo Joan, dank voor je reactie. Klopt de ophanging is nog tijdelijk met schroeven in de plank ben de draadeinden "kwijt". Zal de frictieplaten aan de buitenkanten van de schetsplaten opbouwen, is even passen en proberen actie dit met de rvs schetsplaten.
|
|
|
|
Joined: Jun 2010
Posts: 43
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2010
Posts: 43 |
Frictieset opnieuw opgebouwd: Koppelling en opgeknapte rol geplaatst:
Last edited by ItsME; 07/08/18 11:21 PM.
|
|
|
|
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Dec 2008
Posts: 289 |
Koppeling zit verkeerd om
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
De merktekens moeten zichtbaar zijn, vandaar dat de koppeling fout kan zitten.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
en zit er ook wel een ring tussen de frictie "banaan" en de schetsplaat ? daar hoort een ring met gat 6 mm en aan de buitenkant een ring met gat 8 mm
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Waar ik onlangs achter kwam (althans in mijn situatie, met vallen en opstaan leer je een solex kennen :D) dat de verlengde moer t.b.v. de frictie geheel moet aandraaien totdat deze klemt op de boutkop, en dan opsluiten (borgen) met een tweede moer.
Last edited by MarkN; 08/08/18 11:33 AM.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Jun 2010
Posts: 43
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2010
Posts: 43 |
Dank voor de tips zal deze aanpassingen doen! Blij met dit forum. Groet
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Kijk ook eens naar de bevestiging van het neusje, met nam de bouten Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Waar ik onlangs achter kwam (althans in mijn situatie, met vallen en opstaan leer je een solex kennen :D) dat de verlengde moer t.b.v. de frictie geheel moet aandraaien totdat deze klemt op de boutkop, en dan opsluiten (borgen) met een tweede moer. de verlengde moeren doe je tegenwoordig koopt zijn net niet lang genoeg, ik moet ze allemaal bijwerken en ze steunen niet op de boutkop want die zit aan de achterkant van de schetsplaat en ze steunen ook niet op de schetsplaat maar horen op de frictie ring met het gat 6 mm, die krijg je ook al niet bij een nieuw setje zitten meestal twee ringen met gat 8 mm bij maar dat moet er eentje zijn met gat 8 en eentje met gat 6 en als je dan de verlengde moer aangedraaid hebt blijft hij zo ook wel zitten
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Normaal is de montage toch.. lange moer, veer, ring met gat 8mm, geleidingsrail, ring met gat 6mm, schetsplaat en dan de bout?
Bij oa de RVS set zit een lange moer, veer, 2 ringen gat 8mm en een bout. Is deze set misschien zo bedacht..lange moer, ring met gat 8mm, veer, ring met gat 8mm, geleidingsrail, ring met gat 6mm(zelf toevoegen), schetsplaat en dan de bout?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Waar ik onlangs achter kwam (althans in mijn situatie, met vallen en opstaan leer je een solex kennen :D) dat de verlengde moer t.b.v. de frictie geheel moet aandraaien totdat deze klemt op de boutkop, en dan opsluiten (borgen) met een tweede moer. de verlengde moeren doe je tegenwoordig koopt zijn net niet lang genoeg, ik moet ze allemaal bijwerken en ze steunen niet op de boutkop want die zit aan de achterkant van de schetsplaat en ze steunen ook niet op de schetsplaat maar horen op de frictie ring met het gat 6 mm, die krijg je ook al niet bij een nieuw setje zitten meestal twee ringen met gat 8 mm bij maar dat moet er eentje zijn met gat 8 en eentje met gat 6 en als je dan de verlengde moer aangedraaid hebt blijft hij zo ook wel zitten AH ja het is zo lastig te zien hoe het in elkaar steekt, gemonteerd al helemaal niet, daarom heb ik het zaakje, bout, plaatjes. veer en moer 'droog' in elkaar gezet en daarbij steekt (bij mij) de moer door het M6 plaatje en komt op de bout kop uit. Uit je verhaal begrijp ik dat het plaatje met het 6 mm gat de eindhalte moeten zijn maar dan is dus of de moer te dun qwa diameter of het gat te groot Eens kijken of ik ergens nog een stukje 10mm 6 kant heb liggen dan draai ik een paar nieuwe moeren. Overigens zoals het nu (bij mij bijna goed zit) werkt het mechanisme wel, het blokje ligt mooi rustig op de rol, wat voorheen wel anders was.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
bij de constructie zoals nu vaak aangeboden sluit je wel de frictie plaat op tussen twee ringen maar komt de bout niet echt vast in de schetsplaat, niet vaster dan dat de veer kan drukken want die drukt namelijk nu ook de bout aan, dat gaat een tijdje goed maar uiteindelijk rammelen de bout en het gat elkaar uit
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
68
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|