Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129940 14/07/18 10:53 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Beste mensen
Wat is inrijden van een nieuwe of opnieuw geslepen cilinder?
Beetje vetter smeren dan?
1: 25 begrijp ik en dan na ??? Km 1: 30 en na ?? Km 1 :40 voordat we voluit gaan op de 1 : 50.
Maar was is hier nu de achter liggende filosofie achter , je zou toch denken " gelijk volle bak"
Die het denkt te weten mag het zeggen voor een gietijzeren cililinder, geslepen en gehoond met nieuwe zuiger.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #129941 14/07/18 11:37 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Beetje vetter smeren in het begin kan geen kwaad, normaal rij je rustig aan met verschillende snelheden en op het laatst pas vol gas.

Bij mij rijden ze gewoon in de rit mee, de meesten rijden normaal maar 20-25 km/u, ideaal voor het inrijden dus.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en waar die 1:40 en 1:50 vandaan komt is mij een volslagen raadsel .

Inrijden gietijzer; de hoge sporen van het honen dienen gladgestreken te worden .

Inrijden gietijzer en chrome en nicasil wanden: de zuigerveren dienen in te rijden op de zuiger , de onderkant van de veren dienen zich te polijsten op onderste rand van de zuigerveer groef om zo de luchtlekkage ( zo min mogelijk)en de warmteoverdracht ( zo hoog mogelijk) te verbeteren

en inderdaad 30 km/hr is een goede inrij snelheid , ga niet gelijk 75 rijden ook niet te lang in een te zware versnelling rijden laat de motor soepel lopen

gisteren nog een blok voor het eerst opgestart, ca 15 km in laten lopen, toen werd ik ingehaald door een zundapp, ben daar plat achter gaan liggen maar bij 57 moest ik afhaken, bleek er ook nog een KS 50 achter te rijden die ik niet gezien had en met verbazing het tafereel zat te aanschouwen de Solex: daar heb ik 1: 25 in zitten met competition 102 benzine

Last edited by Joan; 15/07/18 07:23 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129943 15/07/18 07:25 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Maar wel beginnen met 1:25 Joan?

Ooit eens een overzichtje met de verhoudingen gevonden:klik hier

Last edited by Ant_one; 15/07/18 07:27 AM.

solexliefhebbers.nl
Antoine #129944 15/07/18 08:17 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Dusss manne
De verhalen van 400/500 km rustig aan doen is gebakken lucht.
En steed schraler smeren tot een normale waarde, zitten geen glijlagers in, is dus ook niet waar.
Cilinder is op 0,05 geslepen/gehoond, brandstof is Motomix, schijnt ook een hoger octaangehalte te hebben.

Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #129945 15/07/18 09:35 AM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Hallo solexisten
ben afgestapt van euro 95, rijd nu met 98 zit maar 5% ethanol in dacht ik,
dit ineen verhouding van 1/33, tot 1/40 ,soms vervang ik dit door aspen met dezelfde verhouding
dit voldoet allemaal prima , binnenelectrode bougie bruin- rood , misschien koudere steken ,
iemand een idee wat het octaangetal is van aspen ( blauwe bus )
groeten , Ludo

Ludos #129946 15/07/18 10:42 AM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Hallo,

hier vind je wat informatie:

https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-4

https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-2-frt

Blauwe bus is voor viertaktmotoren?

Solexgroeten

Andrajo

Last edited by Andrajo; 15/07/18 10:46 AM.
Andrajo #129947 15/07/18 11:06 AM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Natuurlijk , Maar solex =2takt , dus mengen met 2takt olie in verhouding 1:33 à1:40 hé
grts. Ludo

dreke2 #129948 15/07/18 11:19 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Kan je je zuiger en cilinder eens op jouw manier inrijden dan weten we meteen of het de goede manier is ;-)

Ik zal het zonde vinden wanneer Jan veel tijd en moeite heeft genomen om mijn cilinder aan te passen om dan na 200 km weer terug te moeten brengen omdat er iets niet goed is gegaan.


solexliefhebbers.nl
Antoine #129949 15/07/18 01:16 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Vorig jaar hadden we gedoe met de nicasil cilinders tijdens de 24 uur van Heeswijk.
Voor de eerste keer gaan mijn blokjes dit jaar op gietijzer, wat opvalt is dat ze meer tijd nodig hebben met inlopen.
De snelheid begint een beetje te komen na een paar honderd km.
Maar het belangrijkste is je verstelbare sproeier, je "choke handle".
Hiermee kan je hem gemakkelijk te arm laten lopen, en de kans is dan groot dat hij aanloopt.
We hebben de rijders geadviseerd om altijd vanaf links net uit het vertakten te gaan rijden, dus zeker niet te arm.
Tijdens deze race gebruiken we ongeveer 1 liter per uur, bij 1:50 komt er dan 20ml olie in je blokje per uur.
Das een beetje weinig, ook wij gaan naar het dubbelen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #129953 15/07/18 04:07 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Helemaal mee eens Jan.
Een paar honderd kilometer laten inlopen, 1:25/1:30 en daarna gebruik ik 1:40 en. Niet zuiniger met de olie, in dit geval Castrol 2T.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja dat ik even achter een Zundapp aan ging is maar heel even, ik gebruik "interval" inrijden dat is een heel eind rustig en dan even "leegdraaien" want je merkt toch dat bij 1;25 mengen en een tijdje halfgas het wat begint te pruttelen
En achter een Zundapp aan gaan hangen maakt het werk lichter vanwege de zuiging, Wat niet leuk is voor een verse motor, sterke tegenwind of lang een berg op beter van niet om dat op te zoeken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129964 16/07/18 06:13 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Joan
en waar die 1:40 en 1:50 vandaan komt is mij een volslagen raadsel .

Inrijden gietijzer; de hoge sporen van het honen dienen gladgestreken te worden .

Inrijden gietijzer en chrome en nicasil wanden: de zuigerveren dienen in te rijden op de zuiger , de onderkant van de veren dienen zich te polijsten op onderste rand van de zuigerveer groef om zo de luchtlekkage ( zo min mogelijk)en de warmteoverdracht ( zo hoog mogelijk) te verbeteren

en inderdaad 30 km/hr is een goede inrij snelheid , ga niet gelijk 75 rijden ook niet te lang in een te zware versnelling rijden laat de motor soepel lopen

gisteren nog een blok voor het eerst opgestart, ca 15 km in laten lopen, toen werd ik ingehaald door een zundapp, ben daar plat achter gaan liggen maar bij 57 moest ik afhaken, bleek er ook nog een KS 50 achter te rijden die ik niet gezien had en met verbazing het tafereel zat te aanschouwen de Solex: daar heb ik 1: 25 in zitten met competition 102 benzine



Gaat dat wel goedkomen met je vliegwiel en de rol met die snelheid van 57 ??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #129967 16/07/18 10:25 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by Joan
en waar die 1:40 en 1:50 vandaan komt is mij een volslagen raadsel .

Inrijden gietijzer; de hoge sporen van het honen dienen gladgestreken te worden .

Inrijden gietijzer en chrome en nicasil wanden: de zuigerveren dienen in te rijden op de zuiger , de onderkant van de veren dienen zich te polijsten op onderste rand van de zuigerveer groef om zo de luchtlekkage ( zo min mogelijk)en de warmteoverdracht ( zo hoog mogelijk) te verbeteren

en inderdaad 30 km/hr is een goede inrij snelheid , ga niet gelijk 75 rijden ook niet te lang in een te zware versnelling rijden laat de motor soepel lopen

gisteren nog een blok voor het eerst opgestart, ca 15 km in laten lopen, toen werd ik ingehaald door een zundapp, ben daar plat achter gaan liggen maar bij 57 moest ik afhaken, bleek er ook nog een KS 50 achter te rijden die ik niet gezien had en met verbazing het tafereel zat te aanschouwen de Solex: daar heb ik 1: 25 in zitten met competition 102 benzine



Gaat dat wel goedkomen met je vliegwiel en de rol met die snelheid van 57 ??
Groet
ANdre
vliegwiel is vervangen door een bosch vliegwiel, maar niet die van een puch maxi en de rol is een rol van "bobby solexrevisie" wat betreft die rol we gaan het meemaken. Moet nog testen hoe deze rollen zich in de regen houden, pas bij het rijden door een plas was het vreselijk slippen wat de rol deed, simpelweg te veel PK's ondanks dat het vliegwiel toch redelijk zwaar is ( dat voorkomt snel doorslaan)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129991 20/07/18 04:28 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
24 uurs blok ligt weer uit elkaar om te controleren hoe de onderdelen zich houden.

Na inrijden goed spoelpatroon en met 1 op 25 smeren en gebruik van MOTUL ( veel crossers gebruiken dat ) geen enkel spoortje op de zuiger.
Alles weer terug monteren

Attached Images
24 uurs spoelpatroon.jpg (76.25 KB, 284 downloads)
24 uurs inrijden.jpg (88.4 KB, 295 downloads)
24 uurs 1 op 25.jpg (96.42 KB, 284 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #130046 27/07/18 06:07 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Vorige week ongeveer 1:25 en dan 30 km rustig aan tot 20/25 km/ H
Gisteren na wat brandstofproblemen 1:40 ook weer een 30 tal km gereden tot 35 km/ H
Vandaag weer 1:40 en een 40 tal km gereden tot 40 km/ H
En tot nu toe geen problemen
Ik gebruik nu Motomix standaard tweetakt en meng bij tot 1:40
Groet ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #130047 27/07/18 09:11 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, je moet het even de tijd/kilometers gunnen om een vers gehoonde cilinder in te laten lopen.
Ik deed dat 3 jaar geleden helemaal fout.
Met een gehoonde cilinder gelijk volgas met als resultaat een warmloper binnen 200 meter.
Gelukkig geen schade maar het was wel een goede les.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by FFAnders
Ja, je moet het even de tijd/kilometers gunnen om een vers gehoonde cilinder in te laten lopen.
Ik deed dat 3 jaar geleden helemaal fout.
Met een gehoonde cilinder gelijk volgas met als resultaat een warmloper binnen 200 meter.
Gelukkig geen schade maar het was wel een goede les.


Die les heb ik ook al een keer gehad, dus probeer ik nu te voorkomen


't is ginne logie!
dreke2 #130049 27/07/18 09:24 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by dreke2
Vorige week ongeveer 1:25 en dan 30 km rustig aan tot 20/25 km/ H
Gisteren na wat brandstofproblemen 1:40 ook weer een 30 tal km gereden tot 35 km/ H
Vandaag weer 1:40 en een 40 tal km gereden tot 40 km/ H
En tot nu toe geen problemen
Ik gebruik nu Motomix standaard tweetakt en meng bij tot 1:40
Groet ANdre


Je word nog wel eens verstandig.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #130054 28/07/18 09:36 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gisteren op het heetst van de dag nog een paar keer vol gas door de polder, geen problemen. Wel zie je dat bij stilstand dat CNC carter veel beter de hitte doorgeeft naar de ontsteking, vliegwiel niet aan te raken door de hitte .

olie Motul en nog steeds 1:25


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #130057 28/07/18 10:05 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vind je dat beter, dat de warmte beter naar de ontsteking gaat?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee liever niet, die condensators hebben het niet zo op hitte


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #130060 28/07/18 09:35 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan
gisteren op het heetst van de dag nog een paar keer vol gas door de polder, geen problemen. Wel zie je dat bij stilstand dat CNC carter veel beter de hitte doorgeeft naar de ontsteking, vliegwiel niet aan te raken door de hitte .

olie Motul en nog steeds 1:25

Dat stalen vliegwiel word altijd warmer t.o.v. een Solex vliegwiel omdat er geen koelvinnen opzitten, een Solex vliegwiel koelt zichzelf door de luchtverplaatsing.
+, de magneten die langs de poolschoenen vliegen wekken ook warmte op.

Last edited by FFAnders; 28/07/18 09:37 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan
gisteren op het heetst van de dag nog een paar keer vol gas door de polder, geen problemen. Wel zie je dat bij stilstand dat CNC carter veel beter de hitte doorgeeft naar de ontsteking, vliegwiel niet aan te raken door de hitte .

olie Motul en nog steeds 1:25

Dat stalen vliegwiel word altijd warmer t.o.v. een Solex vliegwiel omdat er geen koelvinnen opzittendie kosten PK's, dat is het eerste dat eraf gaat , een Solex vliegwiel koelt zichzelf door de luchtverplaatsing.
+, de magneten die langs de poolschoenen vliegen wekken ook warmte op.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #130163 03/08/18 07:23 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Vandaag weer ongeveer 50 km ingereden ,rijk dus tegen 4 takten aan, zo rond de 30/35 km/ H, met heel even (kon het niet laten) naar de 50+ gaat voorlopig dus goed
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #130218 06/08/18 09:00 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Gisteren, zondag dus weer 50 km gereden, nog steeds 1:40 lijkt helemaal goed te gaan gewoon rustig gereden en af en toe vol open.
Voorlopig blijf ik dus 1:40 rijden.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #130220 06/08/18 09:36 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Dat motomix, is dat kant en klaar bij de pomp ? en zo ja, is dat 1:50 ?

Berth #130221 06/08/18 10:53 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Bertie
Dat motomix, is dat kant en klaar bij de pomp ? en zo ja, is dat 1:50 ?


Meestal te koop in jerrycans van 5 liter bij de groenvoorziening winkels is dus standaard 1:50 wat je kunt bij mixen met bv sthill olie
Groet
ANdre


't is ginne logie!

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.058s Queries: 72 (0.022s) Memory: 1.1850 MB (Peak: 1.5223 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 15:36:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS