Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 8 1 2 3 4 5 6 7 8
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Mss een idee als bedank kadootje voor het opknappen van zijn Solex smile

Han

Last edited by solexnl; 07/02/18 10:43 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.


ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker


Ja dat heb ik gezien. Mijn grootste trekker haalt het net niet. Ooit loop ik daar nog wel eens tegen aan wink


Conrad ? HBM ? de mijne is van een ALDI aanbieding heel lang geleden kwamen in een set van 3 verschillende alleen andere bouten in gedaan want dat was Crap

heb sinds kort wel een originele solex trekker van een oude fietsenmaker overgenomen maar die beugels om de spoelen vouwen loopt niet altijd zo heel makkelijk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik dacht dat je geen 3 poot mocht gebruiken om te gebruiken bij een Solex ivm breken van diverse onderdelen?


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by Ant_one
Ik dacht dat je geen 3 poot mocht gebruiken om te gebruiken bij een Solex ivm breken van diverse onderdelen?

Spoelenplaat trekken met een 3 poot is geen probleem is mijn ervaring.

Vliegwiel trekken met een 3 poot nooit doen! Heb het een keer gedaan en toen had ik een vliegwiel zonder middenstuk over.


Groet, Tim
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dus ik kan opzoek naar een passende poelietrekker en opzoeken wat de juiste manier is om de plaat los te maken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Ik dacht dat je geen 3 poot mocht gebruiken om te gebruiken bij een Solex ivm breken van diverse onderdelen?


inderdaad de discussie gaat uitsluitend over de spoelenplaat, het vliegwiel bij voorkeur met de originele trekker en of een soortgelijk systeem zoals in een andere topic al belicht, 3 gatenplaate en eventueel draadeinden met losse moer en dan het vliegwiel naar de gatenplaat trekken .

150 mm heb je toch wel nodig https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/hbm-3-arm-crv-pullytrekkers?sqr=poeli&

Last edited by Joan; 07/02/18 06:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ff denken of ik hem nu al ga bestellen of in Budel ga kopen. De website werkt niet echt lekker. Voor elk deel moet je verzendkosten betalen ook zit je onder het gewicht van verzenden. In Budel staan ze ook en dan kan ik meteen wat meer materiaal aanschaffen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Gisteren bij een bedrijf geweest, van Cranenbroek, en daar waren de poelietrekkers in de aanbieding..kosten wel 4 euro.

Vandaag na een beetje twijfelen begonnen om de motor te demonteren. Ik had er een klein beetje een hard hoofd in of ik het voor elkaar kon krijgen.
Na een uurtje of 2 lag de gehele motor uit elkaar. Zelf heb ik 1 ring, die achter de lager van de krukas zit, gesloopt, dus dat valt mee :-)

Dat kon niet gezegd worden van de onderdelen die te zien zijn op de onderstaande foto's.

Op deze facebookpagina probeer ik het project een beetje bij te gaan houden.

Het leuke aan alles is, is dat het carter gemaakt is op mijn verjaardag alleen wel een jaar of 8 eerder.

Attached Images
1.jpg (54.57 KB, 591 downloads)
2.jpg (84.54 KB, 595 downloads)
3.jpg (49.71 KB, 580 downloads)
Last edited by Ant_one; 11/02/18 02:52 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja op de fotos ( ook die op Facebook) ziet het er naar uit dat er iets heel scheef heeft gelopen . En ook tegen het zijdeksel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik baal wel een beetje, ik had een beetje gehoopt meer delen te kunnen hergebruiken. Dus nu maar ff denken wat ik ga doen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Ant_one
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap abonnement nemen op de nieuwsbrief van HBM tevens CONRAD bezoeken en af en toe in de rekken van de action kijken kom je al een heel eind verder in het hoofdstuk "gereedschap" , is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.


Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by bij
[e]

Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.


hangt er een beetje vanaf hoever je wilt gaan als je al goed fietsgereedschap hebt kom je een heel end , een zuigerpendrukker en warm maak gereedschap , die 3 armige poulietrekker dus ( dat adres van antoine is wel heel goedkoop) ook de action met sleuteltjes 9 ( wel de goede uit het rek halen er zitten er ook bij die lelijk zijn"gestoken' om dan heet iets te verbuigen of plat te slijpen ( slijpmachine is ook handig) zodat je ergerns makkelijker bij kan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
In april tijdens de brommer en motorbeurs in Budel staat het bedrijf met diverse materialen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Gisteren er achter gekomen dat de draadeinden van het carter schreef erin zitten, die gaan we dus niet meer gebruiken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Helicoil er recht in boren
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Gisteren er achter gekomen dat de draadeinden van het carter schreef erin zitten, die gaan we dus niet meer gebruiken.


of zijn de draad einden krom ? gebeurd veel, als gevolg van veel te vast aandraaien als gevolg dat het pasvlak van de cilinder onder de moertjes niet echt vlak is, trek je de cilinder maar met moeite van de draadeinden af bij demontage, ik "richt' de draadeinden terug door een koppelmoer te gebruiken ( 10mm) en daarop een ringsleutel te zetten en dan heel voorzichtig eraan gaan trekken diagonal richting want dat is in de meeste geval ook de richting geweest van uitbuigen, word dan "inbuigen"

Last edited by Joan; 19/02/18 06:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De draadeinde stonden, in vergelijking met onder een mm of 4 schreef (naar de kant van het vliegwiel).
Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om aan dit carter te gaan hobbieën , ik ga 250 euro sparen :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Originally Posted by Joan
Originally Posted by bij
[e]

Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.

[/color]
hangt er een beetje vanaf hoever je wilt gaan als je al goed fietsgereedschap hebt kom je een heel end , een zuigerpendrukker en warm maak gereedschap [color:#FF0000]verfföhn
, die 3 armige poulietrekker hoe lang moeten de armen zijn?dus ( dat adres van antoine is wel heel goedkoop) ook de action met sleuteltjes 9 heb ik van gedore ( wel de goede uit het rek halen er zitten er ook bij die lelijk zijn"gestoken' om dan heet iets te verbuigen of plat te slijpen ( slijpmachine is ook handig) zodat je ergerns makkelijker bij kan


Ik moet alleen nog een zuigerpendrukker ergens op de kop tikken, dat scheelt weer.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Quote
Het Cnc carter dient opgebouwd te worden met onderdelen van een type oto.

Ik ben niet zeker maar denk dat het niet gaat met je huidige krukas en rolunit, dit past niet.



Was de reactie van Ad op de vraag of ik mijn krukas kon gebruiken in het CNC carter. Mijn vraag.. wat zijn de verschillen tussen de diverse krukassen? Is een krukas van een 2200 hetzelfde als die van een OTO?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Quote
Het Cnc carter dient opgebouwd te worden met onderdelen van een type oto.

Ik ben niet zeker maar denk dat het niet gaat met je huidige krukas en rolunit, dit past niet.



Was de reactie van Ad op de vraag of ik mijn krukas kon gebruiken in het CNC carter. Mijn vraag.. wat zijn de verschillen tussen de diverse krukassen? Is een krukas van een 2200 hetzelfde als die van een OTO?
ik heb ooit fotos aangeleverd van diverse krukassen, die staan nog op de website in het fotoalbum


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Bedankt voor de foto's die had ik nog niet gevonden. Zie ik nu goed dat de 3800 krukas lang en glad is en dat de as van een OTO ,2200 meerdere vlakken Heeft? Die van mij heeft verschillende vlakken/hoogtes

Last edited by Ant_one; 27/02/18 11:12 AM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Bedankt voor de foto's die had ik nog niet gevonden. Zie ik nu goed dat de 3800 krukas lang en glad is en dat de as van een OTO ,2200 meerdere vlakken Heeft? Die van mij heeft verschillende vlakken/hoogtes


ja elke plek voor een lager heeft de diameter 17 mm, om "schuiven" van de onderdelen te vergemakkelijken hebben de plekken waar niets komt een laagte ( kleiner dan 17 mm) dus niet spreken van hoogtes maar van laagtes en inderdaad "vlakken" is ook goed, de "lager-aanlig-vlakken" daarom kun je krukassen niet willekeurig uitwisselen, dat kan zwevende lagers opleveren, geen aanlegvlak op de goede plek

verder is de "17"mm niet altijd dezelfde "17" mm, voor een 3800 as ( die in het midden een heel stuk heeft dat dunner is ) is de 17 mm ter plekke van het krukas lager iets strekker dan de 2200/OTO passing want de 3800 krukas moet uit zichzelf ( door de perspassing) op zijn plaats blijven terwijl de 2200/OTO met bussen ( en lagers) door de koppelingsmoer tegen het krukas lager word aangetrokken lengte van bussen dus goed uitvullen anders trek je de rol naar het carter toe, deze tip vooral als je overweegt een CNC carter te gaan gebruiken

Last edited by Joan; 28/02/18 10:45 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Net nagemeten met een schuifmaat, de as heeft 3 vlakken van 17mm de ruimtes ertussen is een halve mm kleiner.
Ik ga weer eens je filmpje bekijken op Youtube.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Net nagemeten met een schuifmaat, de as heeft 3 vlakken van 17mm de ruimtes ertussen is een halve mm kleiner.
Ik ga weer eens je filmpje bekijken op Youtube.
dat is voor het type OTO/2200 met 17 mm bij de krukwang voor het krukaslager en de carterhals bus, en dan kort tegen de draad aan twee vlakken elk voor een lager van de rol en om je koppeling segmenten gecentreerd te kunnen monteren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Is het decompressie systeem van een solex 5000 over te bouwen op andere solexen, dus met kabel ipv spaak?
Dus met gebruik te maken van een hendel, kabel, beugeltje en motorlifter?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Is het decompressie systeem van een solex 5000 over te bouwen op andere solexen, dus met kabel ipv spaak?
Dus met gebruik te maken van een hendel, kabel, beugeltje en motorlifter?
ja hoor en ook nog anders dan bij de 5000 en blijf uit de buurt van die Chinese versie ( 4800) dan buigt de constructie in plaats van dat de klep open gaat . ik heb oa voor 24 uurs solexen puch maxi hendels gebruikt daar zit ook aan het handvat een extra hendeltje voor decompressie, ook Peugeot handvaten zijn te gebruiken hebben extra hendels voor zowel choke als decompressie, er is zo veel materiaal beschikbaar waarvan het meeste beter doordacht is dan S.....


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vandaag een dagje aan het zoeken en bedenken geweest wat ik allemaal wil. De spaak is wel origineel maar een kabel kan je netter wegwerken. Dus ik weet weer wat ik moet gaan zoeken.

Vandaag nog een oude boorstandaard gehaald bij mijn ouders. Die ga ik gebruiken als motorsteun welke nog verstelbaar is ook.


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Joan heldere foot dat er diverse krukassen zijn, maar welke krukas hoort nu bij welke motor?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
krukassen hangt af van welke rol er bij welke motor gebruikt word. je kunt best andere krukassen gebruiken maar dan dien je de overeenstemmende rol te gebruiken, de plekken waar de lagers in de rol zitten dienen overeen te komen met de plekken waar de krukas een diameter heeft van 17 mm . het meest wat je nu nog vind is de 3800 ( en latere) uitvoering deze gaan met een krukas met twee 17 mm plekken en rollen met twee glijlagers die elk aan het uiteinde van de rol zitten, dus daar zitten de 17 mm plekken het verst uit elkaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Omdat het de bedoeling is om iets moois van de motor te gaan maken, wilde ik graag een steun waaraan in de motor kon monteren en zo gemakkelijk kan werken.
Na wat zoeken op het internet had ik een beugel gezien, maar die lijk wel ergens op.
Ik wist dat mijn ouders een oude boormachine standaard hadden staan. voordeel van zo'n standaard is dat je hem nog in hoogte kan verstellen.
Na het zoeken van 2 hoekprofielen en het uitgeven van 1 euro aan bouten en moeren, is dit wat het ongeveer moet worden. De breedte moet nog een beetje aangepast worden en alles moet nog netjes gemaakt worden.. tot op dit moment ben ik tevreden.. laat het blok maar komen :-)

Oja, de gaten die zorgen voor montage van de glijplaten en montage van het spatbord zijn ook niet meer helemaal rond.

Attached Images
standaard.jpg (48.93 KB, 511 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Omdat het de bedoeling is om iets moois van de motor te gaan maken, wilde ik graag een steun waaraan in de motor kon monteren en zo gemakkelijk kan werken.
Na wat zoeken op het internet had ik een beugel gezien, maar die lijk wel ergens op.
Ik wist dat mijn ouders een oude boormachine standaard hadden staan. voordeel van zo'n standaard is dat je hem nog in hoogte kan verstellen.
Na het zoeken van 2 hoekprofielen en het uitgeven van 1 euro aan bouten en moeren, is dit wat het ongeveer moet worden. De breedte moet nog een beetje aangepast worden en alles moet nog netjes gemaakt worden.. tot op dit moment ben ik tevreden.. laat het blok maar komen :-)

Oja, de gaten die zorgen voor montage van de glijplaten en montage van het spatbord zijn ook niet meer helemaal rond.

dat zijn de stevige, waarschijnlijk een "wolfcraft" ik gebruik er zo eentje als tapmachine om draad recht ( eronder) in iets te tappen anders dan handmatig met het onderdeel in een klem of bankschroef
Gaten niet helemaal rond, ik neem aan in carter, niet echt erg als je maar goede ringen gebruikt, advies om de al een keer eerdere geschetste M8 bij 1 mm bouten te gebruiken die fietstrappers op het vierkante crank vast bouten en niet de originele solex bouten te gebruiken waar het spatbordje omheen kan klepperen, als je die in on-ronde gaten aandraait heb je kans dat de bout in het gat gaat vallen en hem uiteen drukt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
On-ronde gaten vertellen je dat deze bouten los hebben gezeten. Hierdoor krijgen ze speling in de gaten, en als je maar lang genoeg doorrijdt scheuren ze uit.
Regelmatig krijg ik zo’n Solexen op de werkbank.
Mijn eigen Solexen houd ik angstvallig in de gaten hierop, maar soms gebeurt het toch frown

Hier een voorbeeld van deze week, niet mijn eigen Solex. Was al eens gefixt maar de kleine boutjes waren weer losgekomen.
Loctite en goed vastzetten helpt wink

[Linked Image]

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ja bedoelde het gat in de carter. Bouten voor trapas worden opgenomen in de bouw van de nieuwe motor..


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De eerste onderdelen voor de nieuwe motor heb ik vandaag bij Ad opgehaald, nu kan ik niet meer terug.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vandaag thuis gekomen en de verschillen eens bekeken tussen een cnc carter en de originele.
Wat me opvalt is dat de rolunit te breed is. Moet ik opzoek naar een ander type en welk type?
Ik moet zo wie zo een andere unit hebben, die van mij is beschadigd.

Attached Images
1.jpg (60.62 KB, 546 downloads)
2.jpg (80.94 KB, 537 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb het probleem dat de rol gaat klemmen als ik de moer met veerring aandraai.
Vermoedelijk op te lossen met een iets langere bus of een opvulring. Ook mijn eerste cnc carter dus geen ervaring mee. Maar bij oto en 2200 carters heb ik dat probleem ook al eens gehad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Na je reactie van vanmorgen heb ik de foto's ook geplaatst. Ik heb dus hetzelfde probleem zoals je kan zien. Over een half jaartje kan ik je precies vertellen hoe je het moet opbouwen ;-) Ad had het over een langere bus monteren, maar ben vergeten te vragen of de stofring ook gemonteerd moet worden.

Dus vanaf de krukas..

Lager-grote ring- keering-stofring?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Na je reactie van vanmorgen heb ik de foto's ook geplaatst. Ik heb dus hetzelfde probleem zoals je kan zien. Over een half jaartje kan ik je precies vertellen hoe je het moet opbouwen ;-) Ad had het over een langere bus monteren, maar ben vergeten te vragen of de stofring ook gemonteerd moet worden.

Dus vanaf de krukas..

Lager-grote ring- keering-stofring?
in eerdere gedachtenwisselingen ( ook Facebook) al aangeven dat je met ringen/bussen moet werken want een CNC is vlak en solex carters hebben diverse verschillende uitstulpingen ook dan dien je vanwege de verschillen tussen solex onderdelen onderling goed uit te vullen maar ja dat is de charme van het zelf beter willen maken die stofring laat ik weg bij CNC want die zou de droge originele bus van solex moeten beschermen, je hebt nu een keerring die het vuil maar moet verwerken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die ervaring had ik ook dat de rol tegen het carter aankwam.
Bij opbouwen van het carter geen probleem geconstateerd maar na een stukje rijden en opwarmen van het carter,
blijkt dat de rol tegen het carter aan ging schuren met als resultaat dat de rol de geest gaf.......
Ik heb dat opgelost door er een sluitring tussen te plaatsen van +/- 1,5mm, binnendiameter 17 en buiten 20mm.
Op de bus waar de rol opzit zit nog een stofring geperst,aan de koppelingzijde, deze moet dan ook een stukje richting rol gedrukt worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het opvullen had ik al begrepen van je Joan. Omdat John me vanochtend vertelde over zijn 'probleem ' had ik het hier nog eens geplaatst. Hopelijk kunnen 'we' andere liefhebbers helpen met het oplossen van problemen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Gisteren wat nieuwe onderdelen binnen gekregen waaronder een tandwiel en trapas bouten, heb ik vandaag in China kettingspanners en Hydraulische remleiding gekocht.

De trapas bouten worden gebruikt om de onderkant van de motorplaten te monteren aan het carter.

http://www.solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/128614/spatbord-bouten#Post128614


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Weet iemand de afmeting van het balhoofd? Ik denk 1" klopt dat?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Weet iemand de afmeting van het balhoofd? Ik denk 1" klopt dat?
voor de meeste solexen wel ja die de NL versie met 22mm stuurpen hebben dacht voor de franse met 21 mm stuurpen ook maar moet dat nog even nameten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik heb op mijn solex Facebook pagina een lijst met maten geplaatst die ik heb gevonden. In die lijst staan diverse afmetingen van fiets onderdelen. Niet specifiek Solex maar wel handig wanneer je andere onderdelen wil gaan monteren.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Gisteren op een Facebook pagina was er een topic over een motor die 55 km/uur liep. Op deze topic kwamen reacties met de vraag of hij het vliegwiel veranderd had. Nu had ik al begrepen dat het vliegwiel dat voorzien is van schroepen niet been vriendelijk zijn. Maar wat moet er aangepast worden om een 'glad' vliegwiel te monteren?


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Ant_one
Gisteren op een Facebook pagina was er een topic over een motor die 55 km/uur liep. Op deze topic kwamen reacties met de vraag of hij het vliegwiel veranderd had. Nu had ik al begrepen dat het vliegwiel dat voorzien is van schroepen niet been vriendelijk zijn. Maar wat moet er aangepast worden om een 'glad' vliegwiel te monteren?


Het ging om het hoge toerental, daar kan de zamac niet tegen, groot risico dat je vliegwiel uit elkaar slingert frown

Ik ben op zoek naar een passende ontsteking voor onze racer, plug&play want een draaibank heb ik niet.

Peugeot vliegwielen passen direkt, ik weet echter niet of de spoel ook zomaar past.

Bij Stoolex kun je ontstekingen kopen voor ca € 250,- speciaal voor de racerij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Alle tips zijn welkom :-)
Ik denk dat het 'veel' goedkoper moet kunnen dan doe 250 euro.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Ant_one
Alle tips zijn welkom :-)
Ik denk dat het 'veel' goedkoper moet kunnen dan doe 250 euro.

"Veel goedkoper" kan wel als je het zelf maakt en dan niet de gemaakte uren erbij gaat rekenen.
Doe je dat wel dan kan je nog wel eens "Veel duurder" uitkomen (mijn ervaring, maar ik werk wel erg langzaam wink )


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja als je gaat rekenen kom je aan een aardig bedrag, ontstekingen op zich zijn meestal al niet goedkoop en dan komen daar inderdaad nog uren werk en materiaal bij .
alleen als je sloop ontstekingen van puch maxi koopt ben je meestal een 30 tot 50 euro kwijt maar daar zit nogal wat extra werk aan om het betrouwbaar te maken en aardig wat draaiwerk om de spoelenplaat op de solex te passen en de conus van het vliegwiel aanpassen is ook niet simpel ze zakken al heel snel te diep weg want het gat begint al vrij groot, ik krijg ze net aan goed door maar de helft van de juiste conus te voorzien en de rest maar gewoon te groot te laten

en van peugeot passen alleen de oude type ontstekingen, de nieuwe zijn al weer anders .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Er kunnen moeilijk plug&play ontstekingen gemaakt worden voor de solex, als je vooraan mee wil doen.
Dat heeft te maken met veel verschillende reglementen, wel of geen volle krukas bijv. enz.

Mijn advies, origineel laten als je twee linkerhanden hebt, en er geen drol voor over hebt.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik zie al lang af van een elektrische ontsteking, niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik mijn oren en ogen goed open hou ;-)
Ik zal wel graag een vliegwiel zonder schroepen hebben. Dit lijkt me ook geen plug & play?!

Tussen 'veel' goedkoper en 'veel goedkoper' zit trouwens een groot verschil ;-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik zet mijn project ff stop, waarschijnlijk ga ik wel de motor gedeeltelijk opbouwen.

Dus tot over een tijdje...


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Ant_one
Ik zet mijn project ff stop, waarschijnlijk ga ik wel de motor gedeeltelijk opbouwen.

Dus tot over een tijdje...


Pas op wat je zegt......



https://youtu.be/mxwyWbjUHK8

Last edited by FFAnders; 19/04/18 08:58 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Ik zie al lang af van een elektrische ontsteking, niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik mijn oren en ogen goed open hou ;-)
Ik zal wel graag een vliegwiel zonder schroepen hebben. Dit lijkt me ook geen plug & play?!

Tussen 'veel' goedkoper en 'veel goedkoper' zit trouwens een groot verschil ;-)


ja zet je een OTO loos vliegwiel erop . Ik denk nog na over iets wat bijna "plug en play" zou kunnen zijn. nadeel is wel dat je moet zorgen voor voldoende vliegwiel werking want de krukas op zich heeft hopeloos te weinig en dan past oa dat peugeot vliegwiel wel aardig maar die mist nogal wat vliegwiel werking. DKW RT 98, maar die zijn ook niet meer zo dik gezaaid . en 125 cc scooters hebben meestal nogal een dikke kruktap toch eens zoeken of daar kandidaten bij zitten

Last edited by Joan; 19/04/18 10:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik had nog wat vrije tijd en heb gekeken naar HPI ontstekingen. Ik weet dat dit ook werkend te maken is, onderdelen kosten nieuw rond de 200 euro.
Binnenkort nog eens informeren bij iemand die dit al geïnstalleerd heeft.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb HPI op sachs en zundapp, je kunt de binnenrotor met klein gat laten komen en dan zelf je conus steken heb daar wel kontakt over gehad met belgie en vandaar laten komen, de verdelers hier hebben standaard setjes

Last edited by Joan; 22/04/18 05:59 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik heb dit systeem ooit eens werkend gezien op een Solex (zoals op de foto te zien is) en vond de motor mooi en rustig lopen. Momenteel kan ik niet zo veel uitzoeken omdat ik hoofdpijn heb, zal me wel te druk hebben gemaakt...


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heeft of weet iemand een manual van een Solex 6000 of flash online te staan? Ik ben opzoek naar wat informatie


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Heeft of weet iemand een manual van een Solex 6000 of flash online te staan? Ik ben opzoek naar wat informatie
wat zoek je specifiek ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik ben opzoek naar de manier dat de carburateur aan is gesloten. Je hebt aan de bovenkant 3 aansluitingen. Bij onze geliefde Solexen zit daar het filter en de luchtfilter gemonteerd.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan je hier wat mee ?

Attached Images
Naamloos.png (158.39 KB, 770 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat help al een klein beetje, bedankt.
Wat is het grote witte gedeelte boven de carburateur. Is dit ook een luchtfilter? Aan de voorkant van de carburateur heb je een koperen (benzine) aansluiting. Waar gaat deze naartoe, weet iemand dit?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Lap Top kaduuk dus voorlopig even met een vergrootglas boven een Klein schermpje cry

1e = luchtfilter
2e = dat leidinkje gaat naar de pomp, net als bij een Solex wink. (links op de afbeeldingen)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Lap Top kaduuk dus voorlopig even met een vergrootglas boven een Klein schermpje cry

1e = luchtfilterklopt valt in het driehoekige voorframe dat 1 grote metalen doos is met de balhoofdbuis
2e = dat leidinkje gaat naar de pomp, net als bij een Solex wink. (links op de afbeeldingen)klopt, alles werkt hier met rubber slangetjes, zo ook de aanzuigbuis tussen carburateur en cilinder
en omdat de carburateur dus feitelijk "zweeft" zit er een oortje aan meegegoten zodat je hem met een boutje "ergens" aan kan vastzetten

Last edited by Joan; 26/04/18 08:48 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dank je heren. Ik ga vanavond of in het weekend een foto maken en tekst erbij zetten. (Mocht ik puff over hebben)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en nog een dingetje: alleen de aller eersten zien er ongeveer uit als een carburateur zoals gemonteerd op de rol solexen, omdat de carburateur hier dwars geplaatst is gaf dat problemen bij optrekken en remmen omdat de brandstof dan door de remkrachten en optrek krachten verkeerd in de carburateur schommelde. hebben ze de carburateur in spiegelbeeld gebouwd was het over. wil je deze dus op een rol solex monteren en houd je de sproeier "in zicht" komt je brandstof toevoer dus links te zitten in plaats van rechts


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Joan, misschien ga ik deze monteren op mijn Solex. Dit zijn 8mm carburateurs en vond ze toevallig op de beurs van afgelopen zondag, voor weinig geld.
Ik heb momenteel iets te veel hoofdpijn dus kan maar weinig uitzoeken en achter/voor de PC zitten helaas.
Hierbij een 2 tal foto's. Gelukkig heb ik weer een eigen site dus kan weer van alles online plaatsen zonder gebruik te moeten maken van bv facebook.

[Linked Image]
[Linked Image]


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja allemaal het laatste type bij montage op de solex met rol en sproeier "in zicht" zit je aanvoer en afvoer dan links voor de aanvoer geen probleem, pak je een oud type pomp met een schroef van boven, schroef je deze los en maar daar je uitgang kun je over het blok heen in een keer doorsteken naar de carburateur, andere uitgang afblinden, zorg dat je een type pomp hebt waar het bovenste kogeltje er niet uit kan. zelf zou ik de retour met een slang terugvoeren naar een tank die onderop een aftap plug heeft en daar een aansluiting met banjo bout op maken stuur je daar de benzine heen met een retour slang voorlangs het blok want je zit met de uitlaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vandaag mijn opgeknapte en opgeboorde cilinder opgehaald bij Jan , die ziet er weer netjes uit. Bedankt Jan. Als beloning had hij roze Solex stickers van mij gekregen :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deze week een motor standaard gekocht en ontvangen .
Vandaag ben ik rustig aan begonnen met de 20 lagen verf te verwijderen. Gelukkig voor dat allemaal wel mee en ben alleen wat oppervlakkige roest tegen gekomen.

Tijdens die werkzaamheden zat ik te denken hoe de diverse delen te verstevigen zijn. Voor de voorvork heb ik al 2 plaatjes die erin te lassen zijn. Maar ik wil nog meer delen verstevigen. Ik denk zelf aan wat kokers die in de diverse delen gelast gaan worden. Heeft er iemand foto's van gedaande verstevigen?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad, ik ga naar de bouwmarkt en in de stelling liggen daar diverse vierkante pijpen die een maat hebben die je makkelijk in een kaal stuk solex "U" frame deel duwt. voor hoekijzer profiel om de liggers naar je achterwiel te verstevigen is het handiger om naar een speciaal ijzerzaak te gaan en daar een "gezet" L profiel koopt, die hebben iets afgeronde hoeken, getrokken L materiaal heeft scherpe hoeken en dan past slecht in Solex L profiel dat ook "gezet" is en een zekere afronding heeft . voor de voor vork las ik geen plaat IN de u van de vork maar pak ik een "koppelplaat" uit de bouw en zoek daar de 6 mm gaten zodanig uit dat ze op de plek komen van de originele solex ophangogen, deze gaan er dan ook af en de hele plaat word tegen de achterkant van de vork "U "gelast, plaat steekt er dan van voor en achter uit, iets in profiel bij zagen maar veel laten staan, houdt je een hoop gaten over om van alles en nog wat met boutjes vast e zetten o.a. spatbord beugels en/of remanker stangen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik zou zeker ook de voorvork verlengen, door de versteviging breken ze eerder af want je haalt de “vering” eruit.

Zie foto’s 24 uur race.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Voorvork verlengen heb ik wel al gezien maar niet aan gedacht. Waar breken ze dan af? Ik neem aan het gedeelte wat je niet verstevigd? Ik zal de 24 uur topics eens ga aan doorspitten. Ik dacht ook de Zadelbalk te verstevigen echter moet je daar rekening houden met je achterwiel.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Wat een werk allemaal john.

Gt christ


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je hebt er toch al meerdere gemaakt Christ :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Originally Posted by Ant_one
Je hebt er toch al meerdere gemaakt Christ :-)


Nogal een paar klopt ik heb er nog 3 staan nu .
Alle 3 super mooie en heel speciale frames.
Een gele een groene en een roze !!!
En een blauwe hebben we ook gemaakt voor
Jan de Laat.
Zijn alle 4 even oud !!

Ik heb trouwens ook veel frames aangepast voor
Side car team bax bij jou uit het dorp.

Ik heb er ook een staan een gele met een zijspan eraan
Zomaar gemaakt voor de fun .

Gr christ

Last edited by stoolex; 02/07/18 01:38 PM.

gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Van onze 2 voudige wereldkampioen :-)

Van die zijspan heb ik wel eens een filmpje gezien, leuk ding.

Last edited by Ant_one; 02/07/18 01:40 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Klopt helemaal hij is vanmorgen nog hier geweest !!

Gr christ.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Ant_one
Voorvork verlengen heb ik wel al gezien maar niet aan gedacht. Waar breken ze dan af? Ik neem aan het gedeelte wat je niet verstevigd? Ik zal de 24 uur topics eens ga aan doorspitten. Ik dacht ook de Zadelbalk te verstevigen echter moet je daar rekening houden met je achterwiel.


Ze breken bij het kroonstuk af als je de vorkpoten niet verlengt.
Probleem is wel dat altijd ergens een zwakker punt is waar iets gaat vervormen. Bij ons was dat het gaatje voor de rem- en achterlichtkabel frown

Hier zie je een voorbeeld van een mooi verlengde vork

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Mooie voorvork, die heb ik wel eens eerder gezien en ook 1 zonder lak ;-) Gemaakt door bovenstaande met ervaringen met de zijspan van Bax??


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vandaag een beetje gestoeid met aluminium en een carburateur. Het is nog niet 100 % maar ben wel tevreden. Ik had dit al weken geleden bedacht en dan is het wel leuk dat het ook nog werkt zoals je wil.

Attached Images
2.jpg (55.59 KB, 560 downloads)
4.jpg (72.97 KB, 576 downloads)
1.jpg (108.46 KB, 588 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Helemaal toppie toch. Leuk bedacht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dank je. Dit is waarom een Solex een leuke hobby is.. kost (bijna) niets en je kan van alles zelf maken. Ik had het natuurlijk ook op de manier van John of iemand anders kunnen maken, maar dan valt een klein beetje het hobby gevoel weg.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het mechanisme is gereed en werkt naar behoren, misschien nog wat afwerken en klein beetje aanpassen. Graag zal ik het laten maken in metaal, maar denk dat dat te kostbaar gaat worden helaas.
Ik heb een filmpje maar moet even kijken of ik een link hier kan plaatsen.

Edit: filmpje

Last edited by Ant_one; 20/08/18 07:19 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Werkt dit dan niet net andersom??
Groet ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ja dat klopt, zo kan je gas geven ipv gas nemen zoals het normaal werkt bij een Solex.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Is dit voor een 3800 met draaigas??


't is ginne logie!
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dit kan je toepassen op een 3800 maar dan moet je wel een andere gashendel en remmenhendel monteren. Ik ga deze gebruiken op een niet standaard Solex.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als het goed is krijg ik morgen 4 vliegwielen van een Peugeot 102 binnen. Niet allemaal voor mij, ik hou er 1 of 2, dat ligt nog een beetje aan 1 persoon :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Volgende week, als vervroegd verjaardags-kado, deze glazen Solex ophalen die ik speciaal heb laten maken.

Attached Images

solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Meesterwerkje.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Ja, wie wil niet zo'n mooi cadeau hebben, ik in ieder geval wel.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En een echte Ami. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hand gemaakt en naar eigen wensen.. nu geef ik wel de kleuren van mijn Solex weg (helaas) :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vandaag in Roermond 2 frames opgehaald. Aangezien onderdelen schaars beginnen te raken moet je wel iets verzinnen.
De delen krijgen een goed nieuw onderkomen.

Attached Images

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De frame's liggen gedemonteerd in de schuur. Binnenkort de 23" delen verzamelen en dan gaan deze in de verkoop, ik hou alleen de delen die ik kan gebruiken voor de 3800 en dat zijn er niet zoveel.

Soms kom je ook nog leuke dingen tegen zoals SOLEX binnenbanden en velglinten

Attached Images
FB_IMG_1540303753147.jpg (157.54 KB, 334 downloads)
FB_IMG_1540303768435.jpg (63.07 KB, 349 downloads)
FB_IMG_1540303775369.jpg (56.19 KB, 334 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De schuur is opgeruimd en onderdelen gerangschikt.

Attached Images

solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Goed zo. Brave jongen. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dank u


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Antoine Online Content OP
20000km gereden
*
OP Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heeft er iemand ervaring met het reinigen van oa de carburateur in een ultrasoon reiniger?


solexliefhebbers.nl
Page 2 of 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.152s Queries: 225 (0.068s) Memory: 1.9472 MB (Peak: 2.9435 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:06:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS