Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129737 15/06/18 11:09 AM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Heeft iemand nog een goede tip om de rolunit te verwijderen.
Die van mijn oto zit behoorlijk vast . Ik heb het geprobeerd met de roltrekker, maar die gebogen tanden krijgen niet voldoende houvast op de rand van de trommel en schiet er steeds weer van af. Ik heb de krukas warm gestookt en met schroevedraaiers er tussen. Maar in verband met beschadigingen doe ik dat liever niet. De unit krijg ik ongeveer 4 mm naar voren en daar blijft het bij. Misschien heeft iemand nog een goed idee.


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Cilinder er af, carterdeksel verwijderen en dan de krukas er uit persen...met een kunststof hamer niet te wild slaan mag ook.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hoi Roelof. Dan ga ik het inderdaad van die kant proberen. Op de " traditionele" manier lukt echt niet. Hij blijft muurvast op de krukas steken. En echt hard los slaan durf ik niet in verband met beschadigingen aan de plaat van de unit


Met vr. gr.
Onne
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Beste ovee,


Het beste gebruik je de rol trekker op de buitenkant van de koppeling trommel gewoon rustig werken dan lukt het prima.
Geen krukas verwijderen a.u.b.


Carpe Diem
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Rene, die roltrekker werkt bij mij voor geen meter. Ik heb hem een paar jaar geleden bij een aanbieder van solexonderdelen gekocht. Die gebogen uiteinden blijven niet achter de rand van de trommel zitten. Er zit een ronde ring bij, die hoor je dan over die pootjes te schuiven. Maar die ring is gek genoeg veel te groot en houden die pootjes niet bij elkaar. Dus krijg ik met deze trekker de rol nooit verwijderd

Last edited by ovee; 15/06/18 05:07 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja ik heb ook een trekker die je beschrijft
kun je niet in de ring die je hebt gaatjes boren bij elke poot en dan schroefdraad tappen
klein zoek gaatje boren in elke poot
nu kun je met de boutjes de poten strakker draaien zo dat i er niet meer af kn schieten

is maar een idee

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Zou kunnen, maar volgens mij werkt dat averechts. Die ring is al veel te groot. Als ik dan gaatjes boor en met boutjes dan trek ik volgens mij de pootjes naar de ring toe, die dus te groot is en klemmen de pootjes niet meer om de rand van de trommel. Of begrijp ik jouw uitleg verkeerd, Marijn?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja je begrijpt het denk een beetje verkeerd ja

als je de boutjes in de ring kunt schroeven (bij elke poot komt dan een boutje )
dan druk je dus als je de boutjes aandraait de poten tegen de trommel aan
even kleine zoek gaatjes boren in elke poot waar je het boutje dan tegen aan draait

moet volgens mij kunnen
maar misschien heb jij een ander soort trekker als ik heb dat zou kunnen nauurlijk

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Zit er misschien een braam/verdikking op je krukas waardoor je de unit maar 4 mm kan bewegen?


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ja nu begrijp ik wat je bedoeld Marijn. Dat is inderdaad een mogelijkheid om het te proberen


Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ik heb daar al naar gekeken want ik vond het al vreemd dat hij muurvast op de krukas zit. Maar kon geen braam of verdikking vinden


Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Wat Roelof schrijft lijkt me een beter idee, anders trek je ook nog de koppeling trommel van de rol af is nl perspassing!
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ja de oplossing van Roelof ga ik doen


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik gebruik M7 draad in de gaten waar normaal de 6 mm bouten doorheen gaan die de grondplaat van de ontsteking met het carter verbinden dan twee draadeinden M7/M6 en een juk over de kruktap ( waarop de moer) door moeren op de draadeinden aan te draaien trek ik het carterdeel omhoog.. voor het verwijderen van de hele krukas daar ben ik ook al problemen tegengekomen, krukassen die veel te vast in het lager bleken te zitten en dan komt het hele lager mee met of zonder de borgplaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Joan, hoe verwijder jij dan de krukas die heel vast zit. Of tik jij hem met een kunststof hamer uit het lager?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik gebruik de kolomboor om de krukas uit te drukken.

Bij een 3800 komt het lager bijna altijd mee.
Met een speciale trekker verwijder je het lager.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Joan, hoe verwijder jij dan de krukas die heel vast zit. Of tik jij hem met een kunststof hamer uit het lager?
het gaat toch nog steeds om die rol die vast zit met koppelingstrommel en middencarter ?,, dat gaat zoals beschreven want je kwam toch niet verder met demontage ? als je eenmaal de steel van de krukas ziet staan en die moet nog uit het carter das een ander verhaal, zoals ook net in het bericht hierboven beschreven de alarnmering dat he eventueel je trommel van je rol aftrekt dat is me nog nooit overkomen, hoewel natuurlijk niet onmogelijk want je oefent de kracht met de draadeinden uit op het carter ( is het stevigste stuk, ik heb adviezen gezien over "arm"poelietrekkers maar dat moet je dus NIET doen daar is dit midden carter te dun voor dat gaat krom) de kracht op het carter gaat dan inderdaad via dit carter naar de trommel waar je dus dus aan trekt en dan dienen de lagers IN de rol die aan de trommel vastzit los te komen van de kruktap ( die steel dus)

Last edited by Joan; 22/06/18 08:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ja het gaat nog steeds over de rol met trommel. Maar omdat jij zei dat krukassen een heel ander verhaal was, was ik eigenlijk ook benieuwd hoe jij de krukas verwijderd. Vandaar mijn vraag


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hangt van het type af, de types met het lager vastgeklonken in het carter (bij de fransen begon dat al ergens bij de 2200) is sowieso een probleem want omdat de krukas niet mag gaan 'zwerven" ( hij word niet tegengehouden door drukbussen en een moer aan de rolkant van het carter) heeft deze een perspassing, dus het lager wil niet los ( geklonken) en de as wil er niet uit (perspassing) erin bij montage gaat wel goed want de fabriek kan aan de rolkant de binnenring van het lager met een hulpstuk tegenhouden en zo de extreme perskracht uitoefenen, eruit kun je de binnenring niet tegen houden want dat zou je aan de andere kant moeten doen en daar zit helaas de krukwang . dus je moet wat, ik heb een houten constructie die het carter vasthoudt met een gat groot genoeg om de krukas te laten passeren, in die constructie twee heel lange draadeinden om aan de andere kant met een juk over de kruktap om de kruktap te kunnen drukken. Dan maar wachten op de knal
en zien welk onderdeel er als eerste los komt ( meestal de krukas met lagere en al en dan moet je een trekker hebben zoals het bericht van FF soms ook de krukas los uit het lager, dan heb je al dan niet een probleem om he lager los te krijgen heel soms zeht het carter dat het niet leuk is en scheurt dan ergen want de kracht gaat wel via het carter


bij de carters met borgplaat en bussenconstructie om de krukas vast te houden is het simpeler, daar hoort de krukas los in het lager te zitten en er makkelijk uit te drukken, zo niet dan eerst via de openingen in de krukas de borgboutjes verwijderen, het carter warm maken zodat het lager met krukas er spontaan uit valt ( niet gaan drukken of slaan dus) en dan bijna hetzelfde met die trekker, waarom bijna , nou de borgplaat zit nogal in de weg en dan wil het met dunne wigjes nog wel eens lukken om van twee kanten met wigjes het lager onder spanning te zetten zodat hij de eerst paar mm al los komt en dan pas de extra ruimte te gebruiken voor een trekker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Bedankt voor jouw uitleg,Joan


Met vr. gr.
Onne

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 56 (0.016s) Memory: 1.1005 MB (Peak: 1.3558 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:06:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS