Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129505 20/05/18 08:45 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Vervelend verhaal voor een vriend van mij...
Heeft een compleet gereviseerde Solex gekocht van een goede Solex monteur, maar heeft continu problemen. Verstandhouding met de verkoper is onder het nulpunt gedaald frown
Hij wilde mij er niet mee opzadelen maar ik bleef aandringen, dus nu staat Lex hier.

Weinig compressie, en na cilinder lichten zie ik dit (zie foto)

Opvallend is dat het big-end geen zijdelingse speling heeft, lijkt opgevuld met ringen...

Probleem is zo opgelost: drijfstang met lagers, zijdelings speling houden, ander carterdeksel waarschijnlijk, en een ander zuigertje.

Ben wel benieuwd naar de oorzaak, aanloop zit op plaats van inlaatpoort... misschien kom ik daar straks nog achter.

[Linked Image]

[Linked Image]

Inmiddels drijfstang gedemonteerd, laatste foto, achterkant, zwaar aangelopen frown

[Linked Image]

Last edited by John Meisters; 20/05/18 09:07 AM. Reason: Foto drijfstang toegevoegd.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dan denk je een goede Solex gekocht te hebben.. Het kan natuurlijk diverse redenen hebben dat dit probleem zich voor heeft gedaan, echter niet leuk voor de eigenaar die denkt een goede Solex gekocht te hebben.

Ik heb benieuwd wat de oorzaak was, daar kunnen we weer wat van leren.


solexliefhebbers.nl
Antoine #129507 20/05/18 09:12 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dit is een drijfstang met bronzen bus. Ik heb er daar een paar van gehad en meteen omgebouwd.

Dit is echter niet normaal. Met demonteren zag ik verder niks geks, absoluut geen versleuteld ding.
Komt goed, alleen de oorzaak daar ben ik benieuwd naar. Die zijdelingse speling moet je hebben maar dat is de oorzaak niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Cilinder scheef op carter daardoor wringen van drijfstang en dus ook zuiger, zo creëer je wrijvings- warmte/hitte.
Tapeinden uit carter en carterdeksel en beide mooi vlak vijlen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #129509 20/05/18 10:32 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
stukje ijzer of aluminium boven de zuiger gezeten, dit veroorzaakt deze deze krassen in de zuiger en mogelijk ook in de cilinder, kan ook nog uit het carter komen als dit niet goed is schoongemaakt?
zou ook nog uit de carb kunnen komen!

bij goed kijken op de foto zie je een stukje zuigerveer ontbreken, bovenste zuigerveer.

groet
Andre

Last edited by dreke2; 20/05/18 10:33 AM.

't is ginne logie!
dreke2 #129510 20/05/18 01:44 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En aan de laatste foto van de drijfstang te zien lijkt het dat het bij het beschadigde deel erop is geplakt ipv afgesleten.
Mss is het deeltje ertussengekomen en toen vervormd?

Han

solexnl #129511 20/05/18 04:09 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat lijkt wel een beetje op de schade die mijn blok heeft. Zit er ook een beschadiging in de carter deksel?


solexliefhebbers.nl
Antoine #129512 20/05/18 06:00 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Kan het niet een brandstof/smeer probleem?

Roelof #129513 20/05/18 06:38 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by Roelof
Cilinder scheef op carter daardoor wringen van drijfstang en dus ook zuiger, zo creëer je wrijvings- warmte/hitte.
Tapeinden uit carter en carterdeksel en beide mooi vlak vijlen.


Volgens mij was dat ook de oorzaak bij mij. Even een stalenstrip tegen het carter leggen en dan kan je kijken of de draadeinden recht staan. Zo had ik het bij Jan gezien dat mijn carter krom is.


solexliefhebbers.nl
Antoine #129515 20/05/18 07:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Dit soort lagers met bronzen bus moet zijdelingse speling hebben beter nog extra "vlottende " ringen maar dat heeft solex nooit toegepast. kans dat door het 'vreten"( Engels is "Galling") van de zijkant er deeltjes zijn vrijgekomen die door de spoelpoort naar boven zijn gekomen want de sporen lijken daar te zitten .


Kromme carters is lastig te bepalen want dat dien je op een speciale manier te meten ten opzichte van de hartlijn van de gelagerde krukas en als ze zover denkt dien je ook in ogenschouw te nemen de pen op de krukas ( die 10 mm pen) verbogen kan zijn ten opzichte van de hartlijn. en dan kan ook nog de cilinder scheef geboord zijn zodat de hartlijn van de boring waar de zuiger in loopt niet haaks staat op het pasvlak van de voet ( heb dat bij diverse ALU cilinders gehad die ik heb moeten naaidraaien door de cilinder eerst over een netjes gedraaide doorn in de draaibank te hebben geschoven ) en dan met een beitel de voet licht te raken blijkt er een "waggeling "in te zitten

en vervangen door eentje met een naaldlager ??. ik had er laatst eentje met een glijlager daar heb ik het lager 2 mm smaller moeten maken, de bus 1,5 mm in moeten korten om genoeg ruimte over te houden voor de opsluitring, de om te vouwen borgring, en de moer om toch nog ruimte over te houden naar het zijdeksel toe , zo vervormd was alles dat die ruimte er niet meer was. had ook kunnen kiezen om een extreem dikke pakking te gebruiken maar dan had ik de cilinder voet boutgaten ovaal moeten maken omdat de tapeinden dan ook wijder uit elkaar komen te staan

Last edited by Joan; 20/05/18 07:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129523 21/05/18 12:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik denk dat het ontbreken van zijdelingse speling idd tot galling heeft geleid. Verder kan ik niks scheef oid vinden.

Inmiddels nieuwe drijfstang en zuiger gemonteerd. Beestje loopt als nieuw. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 38 (0.012s) Memory: 1.0144 MB (Peak: 1.2024 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:19:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS