Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2018
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2018
Posts: 6
Dag allemaal,

Ik heb laatst een Solex 701 uit 1960 gekocht van iemand die hem al 3 jaar in de schuur had staan maar er niets mee deed.
De solex deed het dus niet.
Helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuw brandstofpompje er op gemaakt, nieuwe plastic brandstoftank inclusief toevoerleiding van tank naar brandstofpompje. dit leidinkje heb ik wel zelf aangepast want het is een pompje van voor '64 en die hebben (volgens mij) een m8 draad en de enige toevoerleiding die ik kon vinden op internet was m9. dus ik heb van het oude ijzeren tankje het warteltje en tonnetje afgehaald en op het nieuwe leidinkje gemaakt.
Er zat een sproeier 28 in de carburateur bij aankoop maar ik heb 2 nieuwe sproeiers gekocht, één van 29 en één van 31.

als ik ga fietsen met schuifje bij de carburateur op "start" dan begint hij alleen te lopen als ik heel langzaam fiets. als hij dan eenmaal sneller gaat rijden dan stopt het motortje weer tot ik weer heel langzaam ga fietsen. er komt tijdens het rijden ook geen brandstof door de retourleiding.

hieruit maak ik op dat ik te weinig brandstoftoevoer heb. misschien door mijn zelfgefabriceerde toevoerleiding?? of hij pakt ergens valse lucht mee?? hoe kan ik dit controleren?

ik heb een paar fotos toegevoegd van mijn solex en zelfgemaakte toevoerleiding.

als iemand een idee heeft ik hoor het graag!

Groeten Tom.

https://ibb.co/cwJxM7
https://ibb.co/mT3Wg7
https://ibb.co/mj5cM7
https://ibb.co/dvwTTn

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Baalhoes
Dag allemaal,

Ik heb laatst een Solex 701 uit 1960 gekocht van iemand die hem al 3 jaar in de schuur had staan maar er niets mee deed.
De solex deed het dus niet.
Helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuw brandstofpompje er op gemaakt, nieuwe plastic brandstoftank inclusief toevoerleiding van tank naar brandstofpompje. dit leidinkje heb ik wel zelf aangepast want het is een pompje van voor '64 en die hebben (volgens mij) een m8 draad en de enige toevoerleiding die ik kon vinden op internet was m9. dus ik heb van het oude ijzeren tankje het warteltje en tonnetje afgehaald en op het nieuwe leidinkje gemaakt.
Er zat een sproeier 28 in de carburateur bij aankoop maar ik heb 2 nieuwe sproeiers gekocht, één van 29 en één van 31.

als ik ga fietsen met schuifje bij de carburateur op "start" dan begint hij alleen te lopen als ik heel langzaam fiets. als hij dan eenmaal sneller gaat rijden dan stopt het motortje weer tot ik weer heel langzaam ga fietsen. er komt tijdens het rijden ook geen brandstof door de retourleiding.

hieruit maak ik op dat ik te weinig brandstoftoevoer heb. misschien door mijn zelfgefabriceerde toevoerleiding?? of hij pakt ergens valse lucht mee?? hoe kan ik dit controleren?

ik heb een paar fotos toegevoegd van mijn solex en zelfgemaakte toevoerleiding.

als iemand een idee heeft ik hoor het graag!

Groeten Tom.

https://ibb.co/cwJxM7
https://ibb.co/mT3Wg7
https://ibb.co/mj5cM7
https://ibb.co/dvwTTn


Heb je de carburateur ook schoon gemaakt van binnen?
Het lijkt mij dat hij een soort van verzuipt, maar dan zou je ook retour moeten krijgen.
Start hij beter met de regelhendel wat naar rechts?

Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Je diagnose lijkt correct.
Heb je ook je pompmembraam nagekeken (vervangen en juist gemonteerd)?

Na 3 jaar stilstand, wie weet langer, zou hij zo maar minder debiet kunnen geven.

Succes!
Ziet er mooi uit op de foto's

Last edited by HennyHM; 09/05/18 09:15 PM.

Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
een tonnetje, zit hij op een stalen leiding of eentje van aluminium, aluminium kan dichtgeknepen worden omdat het zacht is... zit er een tankdop op met beluchting of eentje die dicht is, de carburateur met de dunne uitloop vind het niet leuk als hij moet uitademen in een niet te beluchten tank .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2018
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2018
Posts: 6
nee heb de carburateur nog niet schoongemaakt van binnen.
met regelhendel naar rechts start hij helemaal niet. alleen als de regelhendel helemaal naar links staat.

Joined: May 2018
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2018
Posts: 6
pompmembraam is gloednieuw en juist gemonteerd.

Joined: May 2018
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2018
Posts: 6
leiding lijkt aluminium maar is wel magnetisch dus staal.
Tank heeft wel een klein gaatje in het midden van de tankdop dus hij wordt wel ontlucht.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Heb je de leiding van het pompje naar de carburateur ook doorgeraagd met een staalkabeltje om te kijken of die open is.

Tijdje geleden las ik hier op het forum dat iemand zie:
Als je de retourleiding aan de kant van je carburateur los maakt en op het slangetje blaast (tankdop erop doen) zou er brandstof uit de carburateur moeten komen, dan weet je in iedergeval dat dat stuk open is.

Joined: May 2018
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2018
Posts: 6
Ik heb de leiding wel doorgeblazen met een compressor en er kwam gewoon lucht door dus volgens mij is die leiding wel los.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Baalhoes
nee heb de carburateur nog niet schoongemaakt van binnen.
met regelhendel naar rechts start hij helemaal niet. alleen als de regelhendel helemaal naar links staat.
dat is ook precies de bedoeling: helemaal naar links, daarom staat er op het luchtfilter huis ook vaak "start" of op zijn frans "depart" ( vertrek) met een pijl naar links als geheugensteuntje als je dan ook eenmaal vertrokken bent zet je hem ergens in het midden ( meestal de goede stand) zo niet, beetje spelen met de stand

maar dat had je al door.

je stelt dat je heel langszaam moet fietsen, dat herinnert me er aan dat dit vaker voorkomt bij solexen met een slechte/zwakke ontsteking, die krijgen de vonk niet door de compressie heen en hoe harder je fiets des te beter is de compressie des te moeilijker maak je het om te vonken. zet de bougie is op heel klein ( ca 0.3 mm als luchtspleet) slaat hij wel sneller vet maar je moet toch wat

Last edited by Joan; 12/05/18 07:41 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2018
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2018
Posts: 6
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Baalhoes
nee heb de carburateur nog niet schoongemaakt van binnen.
met regelhendel naar rechts start hij helemaal niet. alleen als de regelhendel helemaal naar links staat.
dat is ook precies de bedoeling: helemaal naar links, daarom staat er op het luchtfilter huis ook vaak "start" of op zijn frans "depart" ( vertrek) met een pijl naar links als geheugensteuntje als je dan ook eenmaal vertrokken bent zet je hem ergens in het midden ( meestal de goede stand) zo niet, beetje spelen met de stand

maar dat had je al door.

je stelt dat je heel langszaam moet fietsen, dat herinnert me er aan dat dit vaker voorkomt bij solexen met een slechte/zwakke ontsteking, die krijgen de vonk niet door de compressie heen en hoe harder je fiets des te beter is de compressie des te moeilijker maak je het om te vonken. zet de bougie is op heel klein ( ca 0.3 mm als luchtspleet) slaat hij wel sneller vet maar je moet toch wat



Heb het even nagekeken en de bougie stond al op 0,3/0,4 mm. heb de hele solex nogmaals uit elkaar gehaald en alles weer grondig schoongemaakt maar het probleem blijft bestaan. hoewel hij het nu wel heel iets langer volhoud op hogere touren valt hij na verloop van tijd toch weer uit totdat ik weer heel langzaam fiets en dan begint hij ook wel weer te trekken.

iemand nog ideeën voordat ik de solex naar een professional breng??
Ik hoor het graag smile

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
toch nog eens heel goed de brandstof voorziening doornemen, rijd ook eens zonder lucht filter en gebruik dan de duim om de bovenkant aan en uit met de duim te dichten, bij "dichten" zuigt hij bijna alleen benzine ( met wat remlucht maar ja das minder dan door dat hele gat ) en ga zo pulserend eens kijken wat hij wil


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Ik zou gewoon weer bij de basis beginnen.
Geen brandstof retour is in iedergeval een probleem.
Tankje is nieuw, leiding naar pompje is nieuw dat is dus goed.
Pompje zuig blaas proef gedaan, dat is geen probleem.
Draai je bovenste leiding eens van het pompje af, met een paar slagen aan het vliegwiel moet het eruit zeiken.
Is dat het geval moet je de bovenste leiding even ragen, ik heb ervaren dat doorblazen niet werkt.
Is dit niet het geval zoek dan in het membraan, carterdruk en/of carterafdichting.

Hoe staat je ontsteking, heb je dat al gecontroleerd.

Groeten André prins


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 41 (0.008s) Memory: 1.0340 MB (Peak: 1.2330 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:50:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS