|
|
Joined: Oct 2017
Posts: 70
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2017
Posts: 70 |
Ik ben in bezit van diverse verschillende cilinders, deze heb ik uitgeprobeerd op twee verschillende Solexen. Een cilinder en zuiger met B opdruk, een TUM 80A en een V2 cilinder. Tot op heden loopt de B cilinder nog het mooist en heeft een rustige loop, dit uitgeprobeerd op een Oto en een 3800. De V2 cilinder moet ik nog uitproberen.
Wie kan mij vertellen welk verschil er exact zit in de cilinders TUM 80A en V2 en A - B - C cilinder. Welke is het beste en loopt het mooist en hoe zit het met het vermogen?
Gr. RuT
Geniet nooit met mate!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Het exacte verschil kun je zien als je een blik naar binnen werpt. Hoogte, breedte, positie van de poorten.
Het is niet te zeggen welke beter is. Ik heb een originele V1 cilinder op een origineel blokje onopgevoerd en loopt 38. Een andere V1 is niet vooruit te branden. Verschil? Geen idee.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
De gietkunsten van Solex was toen niet echt geweldig zeg maar. Als je verschillende v1 of tum80 cilinders naast elkaar zet zie je heel wat verschillen. De ene loopt beter dan de ander omdat de poortjes (timing) allemaal verschilt. Wat je ook niet moet vergeten zijn de zuigers. Als je wilt vergelijken moet je ook exact de zelfde zuigerspeling hebben. 0,01 mm meer of minder speling maakt al veel uit.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
De gietkunsten van Solex was toen niet echt geweldig zeg maar. Als je verschillende v1 of tum80 cilinders naast elkaar zet zie je heel wat verschillen. De ene loopt beter dan de ander omdat de poortjes (timing) allemaal verschilt. Wat je ook niet moet vergeten zijn de zuigers. zit meestal ook nogal lengte verschil in, zo erg soms dat de inlaat nog maar 1/2 open gaat en het is al niet veel Als je wilt vergelijken moet je ook exact de zelfde zuigerspeling hebben. 0,01 mm meer of minder speling maakt al veel uit.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2017
Posts: 70
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2017
Posts: 70 |
Dank voor jullie reacties. Als ik nou de V1 vergelijk met de TUM 80A, welke levert meer vermogen in theorie?
Gr RuT
Geniet nooit met mate!
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Dank voor jullie reacties. Als ik nou de V1 vergelijk met de TUM 80A, welke levert meer vermogen in theorie?
Gr RuT je hebt V1 in soorten, ik werk nu aan een V1 van een kamzuigermotor voor zover ik weet is die V1 mogelijk de code van een en dezelfde gieter terwijl TUM80A meen ik een code was voor Scandinavië om te laten zien dat het langzame cilinders zijn ( vergelijk met onze B typekeurnummers voor de brommers) was even zoeken want ik zocht op TUM heb wat gevonden en dat gaat over TU-M Deense codes
Last edited by Joan; 16/03/18 09:34 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
1 members (Antoine),
21
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|