Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#128813 09/02/18 10:38 PM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Hallo allemaal
Laatst bezig geweest met m'n chinese S met electronische ontsteking
Die starte binnen de meter maar was niet vooruit te branden , viel bijna stil aan viaduct en kwam niet op toeren
op vlakke weg
Bij nazicht een heel sterke vonk , maar veel te vroeg nl. 2,6mm BTDC>> 27° BTDC
Iemand enig idee hoe ik dat kan verbeteren , misschien best conventionele ontsteking + bijhorend vliegwiel monteren ?
Alvast bedankt
Gegroet Ludo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hoe heb je het tijdstip gecontroleerd? De merktekens zijn niet altijd correct. Best met schuifmaat / dieptemeter bepalen waar 1,8 vbdp exact is, en daar een nieuw merkteken maken.

Een chinese electronische ontsteking is niet af te stellen. Het enige wat je kunt doen is een vliegwiel zonder spie nemen en die op de juiste positie plaatsen, maar normaal is dat niet nodig.

Soms is de spie versleten en kun je het vliegwiel een beetje bewegen. Monteer het zodanig dat je tijdstip goed staat.

Last edited by John Meisters; 10/02/18 02:48 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Dag John
Heb de ontsteking gecontroleerd met stroboscoop , motor laten draaien , lamp erop en merktekens kwamen mooi overeen
maar bij nazicht van de merktekens bleken die op 2.6 mm BTDC = 27° BTDC te staan
verder zie ik er niets te regelen aan of ik moet miss. spie verwijderen en vliegwiel in andere positie plaatsen ?

al bedankt voor moeite
Ludo

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
..... Spie en vliegwiel zijn in goede staat

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Ontsteking gecontrolleerd met meetklok en gradenschijf
zuiger bovenaan = o
teruggedraaid tot merktekens overeen kwamen zie stroboscooplamp
=2.6mm kwam overeen met 27° volgens graden schijf

sorry voor de verschillende berichten m
, ben nog niet goed thuis in het computeren
grts Ludo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Ludos
Ontsteking gecontrolleerd met meetklok en gradenschijf
zuiger bovenaan = o
teruggedraaid tot merktekens overeen kwamen zie stroboscooplamp
=2.6mm kwam overeen met 27° volgens graden schijf

sorry voor de verschillende berichten m
, ben nog niet goed thuis in het computeren
grts Ludo
ik wil nog eens met die ontstekingen gaan experimenteren: extra electrolitische condensator aanleggen tussen de draad van de spoel naar het CDI blokje en de massa om zo de capaciteit van het CDI blokje aan te tasten . nog wel meten of dit draadje een plus of een min voedt dus misschien moet er ook nog een diode en een weerstand bij om het voedingsdraadje definiet positief of negatief ( afhankelijk stand diode) te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Ben (nog) ? niet zo goed thuis in de electronica maar wens je succes ,
en laat maar horen .
Denk conventionele ontsteking te plaatsen , spijtig had best wel een stevige vonk
met bougie op 0.7>0.8 mm

grts Ludo

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Hallo ,
Conventionele ( contactpunten) onsteking gemonteerd en proper afgesteld
nu vlotte start , iets krachtiger en beter snelheid , zo'n 25 a 26 volgens snelheidspaal langs weg , gisteren een 10 tal km gereden
Mag nog iets krachtiger, de weg is hier niet erg vlak in de buurt en ik ben geen pluimgewicht
iemand nog tips , laat maar horen
Kan wel even duren voor reactie want ben paar dagen in buitenland

Tot 1 dezer
Ludo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je bougie staat nu toch wel op 0,4 mm he?
Wat heb je verder al gecontroleerd om hem goed te laten lopen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Ja Alfons , Bougie is in orde

Hier volgt wat meer info :
carter is chinees , geen lek aan rol te zien
cilinder TUM 80 A , komt van accident solex van mij , paar 100km geleden
even met hoonstenen ingeweest
bijhoorende zuiger 39,40 , nieuw = 39, 43 ?? + nieuwe segmenten
drijfstang nieuw lager

Bougie B6Hs , kleur = donkergrijs beetje bruin
benzine 1/40
carburateur = chinees 6.5 en klep gaat volledig open
gaten in luchtfilter vergroot naar 8mm , was ong 5
uitlaatbuis buiten 19mm en niet verstopt
compr. ooit eens gemeten en was ong 5.5 à 5.8
(vise platines) ontsteking mooi op 1.8 gezet
grts Ludo

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ook een hapje onder uit de zuiger gehaald of zit er een zuiger in met een kort hemd?

Han

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
De combinatie cilinder en zuiger was voor m'n accident goed voor 29 à 31km/h max gemeten langs weg met snelheiscontrole paal
met wel meer trekktacht bij het oprijden van viaduct

grtn , Ludo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ga eens goed na of je decompressieklep goed afsluit. Kan maar op 1 manier. Kop eraf klepje eruit en goed inschuren. Bij het minste geringste lekkage ervan verlies je echt vermogen.
Een standaard Solex moet toch 32 halen. 25 is echt te weinig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb dit ook voorgehad en bij mij zat er een scheurtje in het karter was moeilijk te zien alleen bij het monteren gezien ik heb er dan maar gelijk een motertje van een 3800 opgezet en geen problemen meer
gr pierre

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Ludos Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Hallo allemaal
Ja kop kan ik nog wel eens Checken , meestal controleer ik de dichtheid van een klep met mazout of benzine
maar weet niet meer of de kop chinees is of standaard want originele was wel gechect
bij het draaien aan vliegwiel was wel een stevige weerstand voelbaar ( normaal hé)
zelfs de kop opnieuw moeten afvlakken want pakking was doorgeblazen
En ge kunt de solex bijna niet starten zonder gebruik te maken van de décompresseur
dank aan allen voor het meedenken
weet niet wanneer ik terug on line kan zijn want heb niet overal internet en tijd
tot 1 dezer
groeten , Ludo


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 132 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 45 (0.012s) Memory: 1.0496 MB (Peak: 1.2690 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 14:06:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS