Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb recentelijk een Bosch ontsteking op een OTO grondplaat gebouwd en ingezet in combinatie met een (stalen) Puch Maxi vliegwiel.

Deel van de actie was ook het steken van een spiebaan op de juiste plaats (ca 95 graden verschil t.o.v. de bestaande spiebaan).
Alles is volledig gelukt, afstelling van de ontsteking met stroboscoop bij openen van de contactpunten 1,8mm beneden BDP.

Het blokje heeft op testbank aansluitend 50km perfect gedraaid totdat ik hem na uitschakelen en opnieuw starten niet meer aan de praat kreeg.
Bij controle door middel van gebruikmaking van boormachine met vrijloop lager en bougie uit de cilinderkop blijkt dat de stroboscoop aanwijst dat het ontstekingstijdstip 180 graden gedraaid is.

Als ik vliegwiel met de hand draai, gaan de punten echter open op het moment waar je het verwacht, bij het bekende streepje van de spoelenplaat behuizing.
De afstand tussen de punten is 0,30mm, de grondplaat is ook niet verschoven.

Kortom: ik sta voor een raadsel situatie en ben benieuwd of ik iets systematisch over het hoofd zie!
Wie-o-wie brengt hier licht in de duisternis...


Last edited by RedFox; 28/01/18 09:41 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo geert
Kan het zijn dat je het niet goed vast heb aangedraaid d at het daardoor het tijdstip is verschoten anders zou ik er geen verklaring voor hebben Groeten Johnny Solex

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Johnny_Solex
Hallo geert
Kan het zijn dat je het niet goed vast heb aangedraaid d at het daardoor het tijdstip is verschoten anders zou ik er geen verklaring voor hebben Groeten Johnny Solex

De montage is 100% gecheckt en in orde.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lijkt een beetje op een geval dat ik vorig jaar heb gehad:
Boven een bepaald toerental kreeg ik een vonk boven èn onder.... bij lager toerental was het tijdstip juist en had ik maar één vonk per omwenteling. Met originele Solex contactpunten-ontsteking. Het mysterie is nooit opgelost geraakt, hij liep goed dus gààn met de banaan laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RedFox
Ik heb recentelijk een Bosch ontsteking op een OTO grondplaat gebouwd en ingezet in combinatie met een (stalen) Puch Maxi vliegwiel.

Deel van de actie was ook het steken van een spiebaan op de juiste plaats (ca 95 graden verschil t.o.v. de bestaande spiebaan).
Alles is volledig gelukt, afstelling van de ontsteking met stroboscoop bij openen van de contactpunten 1,8mm beneden BDP.

Het blokje heeft op testbank aansluitend 50km perfect gedraaid totdat ik hem na uitschakelen en opnieuw starten niet meer aan de praat kreeg.
Bij controle door middel van gebruikmaking van boormachine met vrijloop lager en bougie uit de cilinderkop blijkt dat de stroboscoop aanwijst dat het ontstekingstijdstip 180 graden gedraaid is.

Als ik vliegwiel met de hand draai, gaan de punten echter open op het moment waar je het verwacht, bij het bekende streepje van de spoelenplaat behuizing.
De afstand tussen de punten is 0,30mm, de grondplaat is ook niet verschoven.

Kortom: ik sta voor een raadsel situatie en ben benieuwd of ik iets systematisch over het hoofd zie!
Wie-o-wie brengt hier licht in de duisternis...

een ontsteking kan vonken bij openen EN bij sluiten van de punten in beide gevallen gebeurd er iets met stroom dat zorgt voor de vonk, misschien de punten iets groter zetten (0,4 is de norm) er zijn vliegwielen met dezelfde aanloop en uitloop van de nok ( stijl) en er zijn vliegwielen met verschillende aanloop en uitloop van de nok ( stijl voor openen en vlak voor sluiten) het eerste type kan veelal links of rechtsom draaien het andere type alleen in die richting dat de stijle nok eerst is

Last edited by Joan; 29/01/18 10:51 AM. Reason: 0,4 toegevoegd

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
zit je spie er nog heel in ?

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by Joan
Originally Posted by RedFox
Ik heb recentelijk een Bosch ontsteking op een OTO grondplaat gebouwd en ingezet in combinatie met een (stalen) Puch Maxi vliegwiel.

Deel van de actie was ook het steken van een spiebaan op de juiste plaats (ca 95 graden verschil t.o.v. de bestaande spiebaan).
Alles is volledig gelukt, afstelling van de ontsteking met stroboscoop bij openen van de contactpunten 1,8mm beneden BDP.

Het blokje heeft op testbank aansluitend 50km perfect gedraaid totdat ik hem na uitschakelen en opnieuw starten niet meer aan de praat kreeg.
Bij controle door middel van gebruikmaking van boormachine met vrijloop lager en bougie uit de cilinderkop blijkt dat de stroboscoop aanwijst dat het ontstekingstijdstip 180 graden gedraaid is.

Als ik vliegwiel met de hand draai, gaan de punten echter open op het moment waar je het verwacht, bij het bekende streepje van de spoelenplaat behuizing.
De afstand tussen de punten is 0,30mm, de grondplaat is ook niet verschoven.

Kortom: ik sta voor een raadsel situatie en ben benieuwd of ik iets systematisch over het hoofd zie!
Wie-o-wie brengt hier licht in de duisternis...

een ontsteking kan vonken bij openen EN bij sluiten van de punten in beide gevallen gebeurd er iets met stroom dat zorgt voor de vonk, misschien de punten iets groter zetten (0,4 is de norm) er zijn vliegwielen met dezelfde aanloop en uitloop van de nok ( stijl) en er zijn vliegwielen met verschillende aanloop en uitloop van de nok ( stijl voor openen en vlak voor sluiten) het eerste type kan veelal links of rechtsom draaien het andere type alleen in die richting dat de stijle nok eerst is


Ik ben allesbehalve een specialist op dit gebied zeg ik maar even bijvoorbaat, maar probeer wel mee te denken bij dit bizarre probleem.
Als een vonk kan ontstaan bij openen van de punten en bij sluiten daarvan, dan zou het toch wel erg toevallig zijn als dat sluiten precies 180 graden verderop zou gebeuren? Dan moet je wel een heel lange nok hebben.
Ben erg benieuwd wat t.z.t. nou de oorzaak bleek te zijn.


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Probeer eens met de punten op 0,45mm en de bougie op 0,5mm te zetten. Ik denk dat het dan lukt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Probeer eens met de punten op 0,45mm en de bougie op 0,5mm te zetten. Ik denk dat het dan lukt.


met die bougie maat zou ik oppassen ook daar is o,4 voorgeschreven, nou kan een Puch ( bosch/Ducati) ontsteking wel wat hebben maar in principe is de vonk een aansturing van de secundaire spoel en die aansturing staat of valt niet met de grootte van de bougie spleet, wel de instelling van de punten want die sturen de primaire wikkeling aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Huub
zit je spie er nog heel in ?
Spie is heel en perfect in positie Huub.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Alfons_Amuse
Probeer eens met de punten op 0,45mm en de bougie op 0,5mm te zetten. Ik denk dat het dan lukt.


met die bougie maat zou ik oppassen ook daar is o,4 voorgeschreven, nou kan een Puch ( bosch/Ducati) ontsteking wel wat hebben maar in principe is de vonk een aansturing van de secundaire spoel en die aansturing staat of valt niet met de grootte van de bougie spleet, wel de instelling van de punten want die sturen de primaire wikkeling aan
Ik zal in eerste instantie eens naar een 0,4mm afstand tussen de punten gaan zoals door Joan voorgesteld en zo step by step doelredenerend verder.
Het grootste vraagteken blijft waarom het zo spontaan is gebeurt nadat blokje na 35 test km's op dezelfde dag op de testbank een keer afsloeg bij wat te lage toeren en (bewust viertakten) en bij opnieuw starten er niets meer gebeurde.
Het enige na een 10-tal seconden aanslingeren met de boormachine wat gebeurde was een behoorlijke klap zoals je die ook wel eens hoor als je teveel voorontsteking heb.
En dat bij herhaling een aantal keren.
Ik heb toen de bougie eruit gedraaid en met boormachine en stroboscoop gekeken waar mijn streepje op het vliegwiel zich bevond, en dat was dus aan de onderkant van het vliegwiel.
Vanavond heb ik geen tijd om er aan te werken, maar morgenavond staat het op de "to do list" .
Ik houd jullie op de hoogte.

Last edited by RedFox; 29/01/18 07:07 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kan wel te maken hebben tijdens het sluiten van de punten en dan een vonk. Met 0,5mm gaat het echt niet fout. Gewoon proberen. Ben benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by zeezout
[]

Ik ben allesbehalve een specialist op dit gebied zeg ik maar even bijvoorbaat, maar probeer wel mee te denken bij dit bizarre probleem.
Als een vonk kan ontstaan bij openen van de punten en bij sluiten daarvan, dan zou het toch wel erg toevallig zijn als dat sluiten precies 180 graden verderop zou gebeuren? Dan moet je wel een heel lange nok hebben.
Ben erg benieuwd wat t.z.t. nou de oorzaak bleek te zijn.


nou zie je aan de nokken wel dat ze best een heel eind van de omtrek in beslag nemen. valt niet mee om ze te fotograferen zodat nog enigszins duidelijk is dat ook een nok niet zomaar een ding is maar wel degelijk onderworpen aan bepaalde eigenschappen ( zo heeft men dus die symetrische en de a-symetrische profielen) NIET voor Solex, dat is wel een nok maar een speciale, namelijk eccentrisch dus een cirkel zonder profiel die niet gelijkloopt met de draaidiameter van de krukas.

iets a-symetrisch met een zwak aflopende kant heeft wel mijn voorkeur rammen de puntjes bij sluiten iets minder hard op elkaar ( met kans op stuiteren, kan hij ook van gaan vonken )

Attached Images
nok A-symetrisch b.jpg (92.12 KB, 489 downloads)
nok symetrisch b.jpg (68.3 KB, 507 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Het enigste dat ik kan bedenken iets met de condensator Als je en condensator bijvoorbeeld in serie zet vertaag je de afgegeven spannning Lijnvertraging heet dat dat er op een of andere manier zoiets is ontstaan

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Huub
Het enigste dat ik kan bedenken iets met de condensator Als je en condensator bijvoorbeeld in serie zet vertaag je de afgegeven spannning Lijnvertraging heet dat dat er op een of andere manier zoiets is ontstaan
Alvorens iets te wijzigen aan de punten zal ik vanavond de condensator sowieso eerst even checken, originele testapparatuur daarvoor hier voorhanden.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Een magneet ontsteking die vonkt als de punten dicht gaan kan ik me niet voorstellen, Misschien wel als deze gevoed word door een voedings- spoel of accu.
De opening van de punten moet wel voldoende zijn minimaal 0,4 mm.
Maar wat misschien zou kunnen is dat het vliegwiel iets te ver uitgedraaid is, en daardoor te ver op de krukas zit.
Ze lopen dan niet meer precies op de nok, maar kunnen als ze de achterkant raken op de raarste plaatsen openen.
Kijk dat ook even na Geert.
Anders het blokje even mee brengen, kijken we het samen even na. smile

Last edited by Jan; 30/01/18 08:55 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ring grondplaat afdraaien dus !!
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan
Een magneet (Spoel ? ) die vonkt als de punten dicht gaan kan ik me niet voorstellen, Misschien wel als deze gevoed word door een voedings- spoel of accu.
De opening van de punten moet wel voldoende zijn minimaal 0,4 mm.
Maar wat misschien zou kunnen is dat het vliegwiel iets te ver uitgedraaid is, en daardoor te ver op de krukas zit.
Ze lopen dan niet meer precies op de nok, maar kunnen als ze de achterkant raken op de raarste plaatsen openen.
Kijk dat ook even na Geert.
Anders het blokje even mee brengen, kijken we het samen even na. smile
in principe maakt het niet uit of je de stroom "neemt" ( punten open) of "geeft" ( punten sluiten) om een spoel te laten vonken. echter ALS de magneten ( meestal 4 stuks) goed uitgelegd zijn ten opzichte van de nok ( CQ open/sluiten) zou hij bij openen wel vonken want dan dienen de magneten net aan de spoel te trekken en zou hij moeten sluiten op een punt dat er net GEEN magneten aan de spoel trekken dan gaat er geen stroom lopen ondanks dat de punten sluiten.

de laatste decennia zijn de ontwerpers daar beter over na gaan denken en het is echt een woud aan verschillende typen vliegwielen en aantal spoelen ( spoelschoenen) dan de standaard 4 magneten om 2 spoelen ( per spoel 2 spoelschoenen dus 4 spoelschoenen totaal )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Jan
Maar wat misschien zou kunnen is dat het vliegwiel iets te ver uitgedraaid is, en daardoor te ver op de krukas zit.
Ze lopen dan niet meer precies op de nok, maar kunnen als ze de achterkant raken op de raarste plaatsen openen.
Kijk dat ook even na Geert.

Jan, jouw opmerking was het bekende schot in de roos, mijn hartelijke dank daarvoor!
Bij controle bleek dat het vliegwiel gedurende de 35 test km's inderdaad wat verder op de krukas was terecht gekomen.
Mogelijk door de warmte en het af en toe aanslingeren met de boormachine op de krukasmoer.

De foto's laten zien wat er aan de hand is:

1e foto: binnenkant vliegwiel met asymmetrische nok en borstrand.
2e foto: het vliegwiel is aardig wat op de krukas verplaatst t.o.v. zijn oorspronkelijke positie. (ca 3 mm ten opzichte van ander vliegwiel)
3e foto: duidelijk is te zien dat een stukje van het contact punten "contact" is ingesleten doordat deze op de borst van de nok is beland.
4e foto: met freesje wat weggehaald zodat weer alleen de asymetrische nok wordt geraakt en niet meer het kleine borstje.
5e foto: nieuwe situatie

Na bovengenoemde te hebben uitgevoerd was met de stroboscoop het ontstekingstijdstip weer precies waar hij zich moest bevinden en startte het blokje weer subliem!
Wat hebben we toch een mooie hobby en wat leren we toch telkens weer van elkaars ervaringen!

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image][color:#FF0000][/color]

Last edited by RedFox; 31/01/18 12:11 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Aha, dat was dus een extra nokje zeg maar. Ja dat zijn ze he zulke geintjes.
Leuk dat je het gevonden hebt Geert.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Absoluut waar Joan. Als je scoopbeelden ziet, dan snapt men zeker dat het mogelijk is dat er een vonk kan zijn bij sluiten. Zeker als de elektrode afstand zeer klein is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Subliem Jan!! Complimenten!


Groet, Tim
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ervaring Jan ? Maar wel opgelost

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RedFox
Originally Posted by Jan
Maar wat misschien zou kunnen is dat het vliegwiel iets te ver uitgedraaid is, en daardoor te ver op de krukas zit.
Ze lopen dan niet meer precies op de nok, maar kunnen als ze de achterkant raken op de raarste plaatsen openen.
Kijk dat ook even na Geert.

Jan, jouw opmerking was het bekende schot in de roos, mijn hartelijke dank daarvoor!
Bij controle bleek dat het vliegwiel gedurende de 35 test km's inderdaad wat verder op de krukas was terecht gekomen.

3e foto: duidelijk is te zien dat een stukje van het contact punten "contact" is ingesleten doordat deze op de borst van de nok is beland.

[Linked Image]

[]


Ik zie nog meer duidelijk op de foto, je vliegwiel loopt kennelijk ook in je grondplaat, heb ik ook wel eens last van gehad, kwestie van de grondplaat genoeg uitdraaien anders krijg je gruis tussen de punten en je lagerwerk crush


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Joan
Ik zie nog meer duidelijk op de foto, je vliegwiel loopt kennelijk ook in je grondplaat, heb ik ook wel eens last van gehad, kwestie van de grondplaat genoeg uitdraaien anders krijg je gruis tussen de punten en je lagerwerk crush
Ik zal daar nog eens even kritisch naar kijken JOAN, volgens mij is dat echter een paar weken geleden veroorzaakt toen de spie in de spiebaan te ver naar achteren was geschoven.
Dat heb ik toen opgelost door in de spiebaan met een " druppel" JB Weld een stopper te maken.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RedFox
Originally Posted by Joan
Ik zie nog meer duidelijk op de foto, je vliegwiel loopt kennelijk ook in je grondplaat, heb ik ook wel eens last van gehad, kwestie van de grondplaat genoeg uitdraaien anders krijg je gruis tussen de punten en je lagerwerk crush
Ik zal daar nog eens even kritisch naar kijken JOAN, volgens mij is dat echter een paar weken geleden veroorzaakt toen de spie in de spiebaan te ver naar achteren was geschoven.
Dat heb ik toen opgelost door in de spiebaan met een " druppel" JB Weld een stopper te maken.


eigenlijk verwaxht ik niet dat de spie zover kan komen, de spiebaan groef loopt wel tot het einde,( nabij solex catredeel dus) maar loopt heel erg dun uit, dan is er alleen maar plaats voor een mini spietje.

overigens zie je ook dat het vliegwiel de zwarte coating van de bobine aan het opvreten is dus een eerdere suggestie om de grondplaat dan maar te laten zakken is misschien beter ( of een ander vliegwiel verbouwen zodat deze niet zo ver uitgedraaid is en minder zakt .
ik heb een paar berini vliegwielen omgebouwd, die beginnen al met een kleiner gat, zijn ook iets zwaarder want je hebt toch nog wel wat vliegwiel werking nodig ( zie de foto van symmetrische nok )

bij beurs Autotron lag er een hele kist vol van, heb er eentje extra meegenomen

Attached Images
berini.jpg (153.78 KB, 436 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat probleem van Geert heb ik ook (bijna) ondervonden, dat het vliegwiel te ver op de as gaat na correctie van de conus.
Ook dat de kern tegen de grondplaat komt had ik al ervaren en had toen ook al het gat in de grondplaat groter gemaakt.
Bij de later vliegwiel "aanpassing" heb ik een kamertje gedraaid en er een busje ingeplaatst met een lichte perspassing en wat loctite.
Hierna de conus er weer indraaien.
De krukas stunt nu op de lengte van het busje en aan de moerkant ook nog een paar mm.
Tussen de voorkant en de bus zit een stukje niemandsland waar de as geen contact maakt.
De spiebaan zit nu ook in de bus en het vliegwiel kan er met de standaard moer, zonder vulringen opgezet worden.

Attached Images
DSC04991.,.jpg (141.63 KB, 401 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Er zijn bosch vliegwielen waar dat niet bij nodig is, wanddikte is meer dan voldoende om de solex conisch over heel de lengte netjes uit te draaien.
Ik moet even zoeken naar het bosch nummer. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Jan
Er zijn bosch vliegwielen waar dat niet bij nodig is, wanddikte is meer dan voldoende om de solex conisch over heel de lengte netjes uit te draaien.
Ik moet even zoeken naar het bosch nummer. smile
Ik heb hier nog 2 reserve vliegwielen liggen, ben daarom benieuwd naar die nummers Jan.
Eerder deze week had ik ze al over een losse krukas geschoven en vergeleken met het vliegwiel wat ik van een spiebaan had voorzien en vastgesteld dat deze 2 niet zover "zakken".
Ik ga in een van de twee sowieso ook een spiebaan steken.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hierbij Geert. laugh

Ik heb geeen idee waar ze op thuishoren, hoor het graag.
Kunnen we gerichter gaan zoeken.


Attached Images
vliegwiel.jpg (131.51 KB, 319 downloads)
vliegwiel1.jpg (126.63 KB, 316 downloads)
vliegwiel2.jpg (130.98 KB, 333 downloads)
Last edited by Jan; 03/02/18 10:14 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Is een vliegwiel van Sparta 1964 maar ik weet dus niet welk blokje kan Sachs gf Jlo zijn

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Agria grondvrees met Jlo motor zit ie ook op

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Huub
Is een vliegwiel van Sparta 1964 maar ik weet dus niet welk blokje kan Sachs gf Jlo zijn

veel sachsen lopen vooruit want die hebben tandwielen ( eerst as=krukas vooruit, tweede as achteruit en tandwielas weer vooruit of je moet een automaten blok hebben)
veel JLO's lopen achteruit want die hebben inwendig een snaar ( eerste as=krukas achteruit, tweede as ook achteruit en derde as weer vooruit )
Puch maxi, die met geen versnellingen lopen achteruit ( eerste as=krukas achteruit en tweede as=tandwiel as weer vooruit)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by RedFox
Originally Posted by Joan
Ik zie nog meer duidelijk op de foto, je vliegwiel loopt kennelijk ook in je grondplaat, heb ik ook wel eens last van gehad, kwestie van de grondplaat genoeg uitdraaien anders krijg je gruis tussen de punten en je lagerwerk crush
Ik zal daar nog eens even kritisch naar kijken JOAN, volgens mij is dat echter een paar weken geleden veroorzaakt toen de spie in de spiebaan te ver naar achteren was geschoven.
Dat heb ik toen opgelost door in de spiebaan met een " druppel" JB Weld een stopper te maken.
Joan, ik heb met behulp van nagellak gecheckt of de nok aanloopt tegen de grondplaat.
Dat bleek niet het geval te zijn.
Voor alle zekerheid heb ik echter toch 1,5 mm van de nok afgedraaid en nieuwe zoekkant eraan.
Een beetje moeilijk te zien op de foto, maar de wat bredere rand waar "iets" heeft aangelopen lijkt vooralsnog toch de beschadiging door de spie te zijn geweest waar ik in een eerder bericht over sprak.
Hoe dan ook, het vliegwiel zit weer op zijn plaats, alhoewel ik vanmiddag ook nog een ander vliegwiel heb voorzien van een spiebaantje en deze inmiddels op het blokje zit.


[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]

Last edited by RedFox; 04/02/18 09:42 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted by Jan
Hierbij Geert. laugh

Ik heb geeen idee waar ze op thuishoren, hoor het graag.
Kunnen we gerichter gaan zoeken.

Jan, ik heb hier 3 rechtsdraaiende vliegwielen welke allemaal hetzelfde nummer hebben: 0 212 112 096 (6V17W).
Ze zijn allemaal voorzien van het merk Ducati.
Van 2 stuks hieronder een foto.
Het 1e vliegwiel is degene waarvan ik de nok iets heb ingekort, merk ook op dat er twee spiebanen in zitten, waaronder de door mijzelf aangebrachte spiebaan t.b.v.de Solex krukas.
Het 2e vliegwiel heb ik vandaag voorzien van een 2e spiebaan en staat zonder verdere instelling van grondplaat of contactpunten exact op dezelfde tijd als het eerste.
Een prima reproduceerbare handeling dus met behulp van een mal die ik heb gemaakt van een afgekorte krukas (zal daar nog separaat foto's van posten).

[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]

Last edited by RedFox; 05/02/18 07:08 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Je hebt helemaal geen spiebaan nodig is alleen makkelijker met montage Dkw en Peugeot hebben ook geen spiebaan mijn solex heeft er ook geen Ik heb gewoon de krukas opgelast en de conus iets naar voren gebracht en de conus van het vleigwiel er op gedraait Dan passen alle vligwielen erop van een hele hoop china scooters peugeot scooters ook Honda scooter Kokusan van zundapp of kreidler Puch licht spoel van 60 watt

Last edited by Huub; 05/02/18 06:26 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RedFox
[]Jan, ik heb hier 3 rechtsdraaiende vliegwielen welke allemaal hetzelfde nummer hebben: 0 212 112 096 (6V17W).
Ze zijn allemaal voorzien van het merk Ducati.

zie mijn eerdere berichten, daar schreef ik veelal Bosch/Ducati zijn qua uitvoering gelijk, je ziet vaak op de grondplaten ook staan "made in Italy" en dan steekt er een bosch condensator in
meeste van deze komen van Puch maxi, die in de laatste uitvoeringen ook niet meer van puch waren maar van piaggio


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.083s Queries: 94 (0.030s) Memory: 1.2907 MB (Peak: 1.7203 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:18:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS