Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#127794 12/10/17 04:50 PM
Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7
Goedendag.

Ik heb een vraag.
Voor het monteren van de Zuiger op de Cilinder kan men deze over de
Zuiger op de Cilinder schuiven of is het beter om hier voor een speciale koker te gebruiken,
om de Cilinder en de Zuiger veren niet te beschadigen .

Kan men de lagers met een beetje 2takt olie in smeren ?

Mvg Ragnar


Last edited by Ragnar; 12/10/17 06:15 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Gewoon cilinder over de zuiger heen schuiven, zorg dat alles schoon is en help de zuigerveren een beetje door ze bijeen te knijpen.
Een beetje tweetaktolie kun je gebruiken om de zuiger en cilinder vooraf mee in te smeren. Ook je lagers mogen wat tweetaktolie hebben, waarom niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
speciale kokers worden veelal gebruikt voor viertakten waarbij de zuigers van bovenaf in de cilinder geschoven worden omdat de drijfstang al vooraf is gemonteerd, voor twee takten is er een heel schuine "zoekrand" onderaan de cilinder aangebracht die de opening en afschuining zodanig heeft dat deze de zuigerveren opvangt,
twee opmerkingen: soms zijn zuigerveren qua spanning wat ruimer en willen dan graag naar deze zoekrand toe geholpen worden, andere opmerking, bij revisie en slijpen naar een grotere maat toe werkt het soms tegen je, de zuiger en de veren zijn groter omdat het gat in de cilinder groter is gemaakt , terwijl de "vangopening" hetzelfde is gebleven bij goede revisie maak je ook deze verkanting groter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7
Heren.

Bedankt voor de uitleg. Het is gelukt.

Nog een vraag. Ik kom er niet aan uit hoe ik de kleplichter moet monteren.
Het idee van de kleplichter begrijp (op Duwbakken start je de meeste ankerliermotoren met een deconpresiehandel)

Op de Cilinderkop. Zit alles goed. Maar de rest begrijp ik Het plaatje moet zetten.

Ragnar.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij een kamzuiger motor word de kleplichte via de schuif op de carburateur bediend daar zit een nokje waarop een stangetje komt te staan, aangezien dit nokje eccentrisch zit, is bij een bepaalde stand dit stangetje in een stand omhoog gezet een stand die de tuimelaar dan bediend en zo de deco opent, alles moet wel op de goede plaats zitten want dit is werk van tienden van een mm

Attached Images
decompressie.jpg (135.33 KB, 784 downloads)
decompressie aandachtpunt.jpg (125.33 KB, 679 downloads)
Last edited by Joan; 14/10/17 07:17 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7
Goedendag. Nog bedankt voor de reactie.
Het is gelukt om het in elkaar te knutselen.
Beetje Late reactie.

Nu heb ik volgende vraag.
Mijn Solex heeft zo goed als bijna aan zee gestaan bij iemand naast zijn schuurtje.
nu probeer ik het stuur en stuur pin. En de trappers en traptant wiel uit elkaar te krijgen dit wil niet lukken iemand een idee.
hoe ik het zonder al te veel schade kan demonteren.

Mvg Ragnar.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Ragnar
Goedendag. Nog bedankt voor de reactie.
Het is gelukt om het in elkaar te knutselen.
Beetje Late reactie.

Nu heb ik volgende vraag.
Mijn Solex heeft zo goed als bijna aan zee gestaan bij iemand naast zijn schuurtje.
nu probeer ik het stuur en stuur pin. En de trappers en traptant wiel uit elkaar te krijgen dit wil niet lukken iemand een idee.
hoe ik het zonder al te veel schade kan demonteren.

Mvg Ragnar.


Kruipolie/WD40 goed in laten werken.
Helaas lukt het niet altijd. Met geduld KAN het goed komen, met grof geweld meestal NIET.

Soms ontkom je er niet aan, ik heb een aantal stuurtjes uiteindelijk toch moeten laten inslapen frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
voorvork delen van balhoofd losmaken stuurlagers demonteren zodat je stuur in je balhoofd kan zakken en de pen van het balhoofd onderop uit het frame komt paar keer flink warm maken en hopen dat de roest het opgeeft , dan zijn er nog wel methoden om met draadeinden een constructie te maken en de boel uit elkaar te duwen, maar om dat te doen dien je wel listig te zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7
Heren.
Bedankt voor het antwoord smile
Het stuur heb ik uit elkaar gekregen , Beetje warmte doet wonderen smile
De trapas kreeg ik de Spieen er nietuit. Trapas maar door geslepen.
nog even uit vogelen hoe ik de spieren er uit krijg

Mvg Ragnar.

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
crank op de bankschroef leggen of iets anders dat goed ondersteunt
en dan een goeie klap met de hamer op de spie
tandwiel zijde even met een lange stalen pen anders kun je niet goed op de spie slaan

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heb je de as doorgeslapen,waarom? De spie sla je er uit met een hamer. Eventueel met verwarmen. Had je alles heel eruit willen halen dan kan je het beste de kant zonder tandwiel losmaken. Daarna schroef je het 'hoekprofiel' los en kan je zo de as en crack met tandwiel verwijderen. Dit is de manier zoals ik het gedaan had toen de as vast zat.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ragnar
Heren.
Bedankt voor het antwoord smile
Het stuur heb ik uit elkaar gekregen , Beetje warmte doet wonderen smile
De trapas kreeg ik de Spieen er nietuit. Trapas maar door geslepen.
nog even uit vogelen hoe ik de spieren er uit krijg

Mvg Ragnar.


spieen inboren aan de draadzijde met een boor 5 mm, boren tot je net zo diep bent als de andere kant van de trapper, NIET de hele spie doorboren, dan met een goede sterke 5 mm drevel in het gat op de bodem en dan de spie eruit slaan terwijl de trapper met zijn zijkant op bijvoorbeeld een ''vuistje" ligt of een ander stevig stuk ijzer te (traagheids) gewicht . had je beter meteen kunnen doen scheelt weer een trapas .
spieen zij altijd donderse dingen, of je krijgt ze niet goed vast of je krijgt ze niet goed los ( ik ben wat dat betreft heel blij dat ik nog een "ELDI" spietang heb kunnen scoren op een fietsenbeurs, zie je ook nergens meer )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op zich al een wonder dat zo'n spietje met een aanlegvlak van een halve vierkante centimeter (soms een vierkante halve centimeter, dus weer de helft van de helft !!) enorme krachten te verwerken krijgt.
Als je met b.v. 80 kilo op het pedaal gaat staan, met een crank van 15cm en een spie aanlegvlakje van ½cm2 of minder.....
Knap spietje whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7
Goedenavond.

Dat van de spie uit boren zal ik eens proberen.
Het zit muur vast. van daar ook het doorslijpen.
Ben bezit geweest met Warmte en Olie maar nog geen resultaat.
Bedankt voor de Info Heren.

Mvg Ragnar.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Tja, de crank spie....
Op het werk hebben we nog steeds een ouderwets aambeeld, dit was toen een klusje voor 2 personen.
De één houd de fiets boven het aambeeld en de ander geeft de crankspie een bescheiden tikje met een vuistje rechtstreeks het de schroefdraad kant. Of met een pendrijver die wordt vastgehouden met de waterpomptang. Kan niet anders als een beetje mechanisch geweld, sorry......

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Johnnie
Tja, de crank spie....
Op het werk hebben we nog steeds een ouderwets aambeeld, dit was toen een klusje voor 2 personen.
De één houd de fiets boven het aambeeld en de ander geeft de crankspie een bescheiden tikje met een vuistje rechtstreeks het de schroefdraad kant. Of met een pendrijver die wordt vastgehouden met de waterpomptang. Kan niet anders als een beetje mechanisch geweld, sorry.. ....


Nou het kan echt wel anders zoals ik eerder schreef, vaak zijn de spieën zo zacht dat als ze niet met 1 klap loskomen ( doe je goed met dat aambeeld) je het draadeind uiteen/krom/eraf slaat met als gevolg dat er geen materiaal meer is om je poging door te zetten.
ik schreef over die ELDI tang, als hobby-ist doe je het () niet vaak genoeg om zo een tang te hebben, maar ik was het zat en heb er eentje aangeschaft. het grote geheim van deze tangen is de nok rondom het scharnier punt van de aandrukhevel ( zie gele pijl) , daarmee vergroot je de kracht van de hevel op het uitdruk mechanisme enorm, daar kun je niet tegen aan slaan en verder zijn de armen erg stevig gemaakt om de enorme kracht op te kunnen nemen. Past daarom ook vaak maar net tussen de frames

Attached Images
ELDI tang.jpg (143.52 KB, 557 downloads)
Last edited by Joan; 20/02/18 09:53 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Johnnie
Tja, de crank spie....
Op het werk hebben we nog steeds een ouderwets aambeeld, dit was toen een klusje voor 2 personen.
De één houd de fiets boven het aambeeld en de ander geeft de crankspie een bescheiden tikje met een vuistje rechtstreeks het de schroefdraad kant. Of met een pendrijver die wordt vastgehouden met de waterpomptang. Kan niet anders als een beetje mechanisch geweld, sorry.. ....


Nou het kan echt wel anders zoals ik eerder schreef, vaak zijn de spieën zo zacht dat als ze niet met 1 klap loskomen ( doe je goed met dat aambeeld) je het draadeind uiteen/krom/eraf slaat met als gevolg dat er geen materiaal meer is om je poging door te zetten.
ik schreef over die ELDI tang, als hobby-ist doe je het () niet vaak genoeg om zo een tang te hebben, maar ik was het zat en heb er eentje aangeschaft. het grote geheim van deze tangen is de nok rondom het scharnier punt van de aandrukhevel ( zie gele pijl) , daarmee vergroot je de kracht van de hevel op het uitdruk mechanisme enorm, daar kun je niet tegen aan slaan en verder zijn de armen erg stevig gemaakt om de enorme kracht op te kunnen nemen. Past daarom ook vaak maar net tussen de frames


Handig gereedschap! Ze waren zo dom nog niet vroeger wink
Heb zelf weleens een poging gedaan om van een dik stalen U profiel een soort van kettingpons te maken. Is bij een poging gebleven, maar het idee leek me niet onaardig.

Last edited by Joan; 25/02/18 12:23 PM.

Groet, Tim
Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7

Heren.
Na de spie een stukje uit geboord te hebben en een paar flinke slagen.
Is het gelukt om het los te krijgen.
Bedankt voor de Nodige Info heren.

Ragnar.

Joined: May 2017
Posts: 7
Ragnar Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 7
Goedendag.

Nu gaat de vonk van mijn ontstekings spoel niet rechtstreeks naar de Bougie kabel. (Hopelijk heb ik het goed verwoord ) heeft er iemand een idee.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ragnar
Goedendag.

Nu gaat de vonk van mijn ontstekings spoel niet rechtstreeks naar de Bougie kabel. (Hopelijk heb ik het goed verwoord ) heeft er iemand een idee.
waar gaat hij dan heen ? Overigens hebben kamzuigermotoren een haaks stuk bakeliet, aan de ene kant steek je daar de kabel in en aan de andere kant hoort iets van een veertje en een koperen spijker die tegen een koperen lipje op de spoel aanleunt dat zorgt dat de SPANNING ( word later STROOM) de bougiekabel in wordt geleid, deze SPANNING als hij hoog genoeg word wil elk gat in de geleider die hij tegenkomt ( en dat hoort de bougie te zijn maar kan ook willekeurig elk ander gat zijn) overbruggen middels de VONK, zodra dit gebeurd veranderd de SPANNING in de STROOM nou dat gaat pas vonken en dat kan dus gebeuren bij elk gat in de geleider, zelfs ook bij meerdere gaten die tegelijkertijd in dezelfde geleider zitten ( mits de spanning hoog genoeg is om ze allemaal te overbruggen, hoe meer gaten hoe hoger de spanning moet zijn, daar maakten ze vroeger gebruik van door een loze huls in de bougiekabel te plaatsen met een extra onderbreking, dat ding werd verkocht als "superspark" omdat deze zorgde dat de vonk pas bij een hogere spanning kon overslaan ( het bedrijf dat deze ontstekingshulp verkocht is onder dezelfde naam bekend, bestaat nog maar omdat er geen vraag meer naar is zijn ze doorgegaan met wat wel verkocht fiets gereedschap)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 39 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 58 (0.015s) Memory: 1.1076 MB (Peak: 1.3709 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:27:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS