Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#127655 02/10/17 07:51 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Beste mensen,
Na een periode van afwezig zijn ben ik weer in de gelegenheid verder te gaan met mijn OTO blokje.
Ik heb dit blokje ruim 1.5 jaar geleden gedemonteerd en alles netjes opgeborgen.
Nu zit ik met het probleem dat ik niet exact weet hoe het een en ander gemonteerd moet worden
Nu zag ik op het forum een hele beschrijving van een 3500 door JOAN ( mooi artikel JOAN en duidelijk)
IS ER ZOIETS OOK VAN DE OTO
Vooral het krukaslager en de afdichting (montage volgorde) ben ik even kwijt
Graag jullie reactie
Vriendelijke groet Joop
P.S moet wel even wennen aan het nieuwe forum (half Engels half Nederlands) gaat dat nog veranderen ?????


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127656 02/10/17 09:10 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Volgorde: eerst de gekartelde ring (bloemplaat) met de pootjes omhoog, dan de vlakke ring, dan het lager.

Hoe heb je het lager eruit gehaald? Is er misschien teveel ruimte in de behuizing? Dan opvullen met voelerlint. Carter eerst verwarmen tot 150-180 graden en dan pas lager monteren met de sleuf op 12 uur.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Volgorde: eerst de gekartelde ring (bloemplaat) met de pootjes omhoog, dan de vlakke ring, dan het lager.

Hoe heb je het lager eruit gehaald? Is er misschien teveel ruimte in de behuizing? Dan opvullen met voelerlint. Carter eerst verwarmen tot 150-180 graden en dan pas lager monteren met de sleuf op 12 uur.

het is wel handig om iets klaar te hebben liggen om het lager als het carter nog warm is op zijn plaats te houden anders drukt de verende ring ( bloemplaat) hem omhoog en zit hij niet echt meer op zijn plek als de boel afkoelt.
bij de 3800 werkt dat heel anders komt best wel een beetje geweld bij kijken .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127666 03/10/17 06:16 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt, ik heb een kolomboor waarvan ik de tafel met een zwengel omhoog kan draaien. Daar kun je het lager perfect mee op zijn plaats houden. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Ik snap het. Ga ik zo doen
Dank voor de antwoorden
Gr. Joop


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127728 07/10/17 03:37 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Ben nu zover om lager te monteren
Heeft u een tip om de afdichtingen te centreren
Zo los, zullen ze altijd wat verschuiven

Attached Images
IMG_0096.JPG (133.58 KB, 528 downloads)

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127729 07/10/17 03:44 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Moet die buitendiameter niet groter zijn ? Zo, dat ie net in het carter past

Han

jc_kort #127730 07/10/17 03:54 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
[Linked Image]

https://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO#PUZZ77QZ

Digitale versie van het Solex dhz boek


[Linked Image]

Last edited by solexnl; 07/10/17 03:54 PM.
solexnl #127731 07/10/17 03:57 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Ik heb 3 ringen
1 past in het carter
2 de bloemring
3 past in de buitenring van het lager
Gr joop
Op de tekening staan 2 ringen
Heb ik er 1 teveel ???


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127733 07/10/17 03:59 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Volgens tekening wel dan

Han

solexnl #127735 07/10/17 04:38 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je hoort alleen maar ringen te hebben die 40 mm buitenwerks zijn, waar de rest vandaan komt moet je ze maar terug heen zenden , mogelijk dat er een 'Z" lager ( Duits voor "ZU" oftewel een soort van "dicht") in gezeten heeft die spontaan zijn "Z" heeft uitgek@tst >> vuilnisbak en op het plaatje zie ik dat je op het punt staat een "RS"lager te monteren, daar zijn de binnenringen van het lager in principe te klein in diameter ( om plaats te maken voor de lip van de "RS") en dan ligt de afdicht ring binnendiameter niet goed aan tegen deze binnenring ( wel erg veel het woord "ring" in deze zinnen maar vooruit) kan je het spul net zo goed weglaten lekken doet het dan toch wel

Last edited by Joan; 07/10/17 04:41 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127736 07/10/17 05:18 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
je hoort alleen maar ringen te hebben die 40 mm buitenwerks zijn, waar de rest vandaan komt moet je ze maar terug heen zenden , mogelijk dat er een 'Z" lager ( Duits voor "ZU" oftewel een soort van "dicht") in gezeten heeft die spontaan zijn "Z" heeft uitgek@tst >> vuilnisbak en op het plaatje zie ik dat je op het punt staat een "RS"lager te monteren, daar zijn de binnenringen van het lager in principe te klein in diameter ( om plaats te maken voor de lip van de "RS") en dan ligt de afdicht ring binnendiameter niet goed aan tegen deze binnenring ( wel erg veel het woord "ring" in deze zinnen maar vooruit) kan je het spul net zo goed weglaten lekken doet het dan toch wel


Ik kom ze ook nog regelmatig tegen in mijn carters, deze lagers. Waar ze vandaan komen...? Alle sponsors en andere Solex winkels leveren alleen lagers met dikke binnenring.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb bij ZAMRO naaldlager ringen besteld die zijn extreem vlak, 1 mm dik, helaas 42 mm buitenwerks , door deze af te draaien naar 40 heb ik super afdicht ringen beter dan wat er nu her en der word aangeboden ( veelal gestampt en daardoor gegolfd, leuk voor 3800 als keerring steun maar niet afdoende als afdichtring voor type OTO en ouder. Er zijn ook naaldlager ringen met een gat 10, die gebruik ik nu om het bigend onder de moer te verankeren, ook daar vind ik niet meer de kwaliteit die eigenlijk nodig is voor ringen met deze ( opsluiten Big-End) functie

die naaldlager ringen heten "axiaalschijf"

Attached Images
axiaal schijf 1024.png (9.63 KB, 434 downloads)
axiaal schijf 2542.png (9.62 KB, 427 downloads)
Last edited by Joan; 07/10/17 06:16 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127740 07/10/17 09:09 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN
Welke??
Met of zonder afdichting
En dan de afdichting van metaal.....OF
Laat maar horen
Joop


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127741 07/10/17 09:19 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ik stop er meestal een C3 lager in, na montage wip ik de de stalen afdichting eruit.
Groeit
ANdre


't is ginne logie!
jc_kort #127742 08/10/17 08:29 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by jc_kort
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN
Welke??
Met of zonder afdichting
En dan de afdichting van metaal.....OF
Laat maar horen
Joop
standaard lager geen fratsen met afdichtingen, is wel zoeken naar goede merk want er zijn merken die maken de kogelringen universeel, daar zit dus al de uitsparing in voor een afdichting en inderdaad lager in de C3 klasse dat is met iets vergrote tolerantie, lijkt net of er speling op zit maar als alles netjes rond is, is speling niet erg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127744 08/10/17 05:12 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
Originally Posted by jc_kort
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN
Welke??
Met of zonder afdichting
En dan de afdichting van metaal.....OF
Laat maar horen
Joop
standaard lager geen fratsen met afdichtingen, is wel zoeken naar goede merk want er zijn merken die maken de kogelringen universeel, daar zit dus al de uitsparing in voor een afdichting en inderdaad lager in de C3 klasse dat is met iets vergrote tolerantie, lijkt net of er speling op zit maar als alles netjes rond is, is speling niet erg

nog maar even een plaatje hoe het origineel zit, heb daarvoor dat blok 444xxx dat toch aan alle kanten gaten heeft door de corrosie warm gestookt om lager te verwijderen. Wat me hier wel opviel is dat kennelijk in het laatste deel van zijn actieve leven de afdichtring verkleefd is geweest aan de binnenring van het lager en is gaan lopen op de buitenring van het lager gezien de loopsporen op ring en lager lastig te fotograferen dus maar even twee impressies van lager en afdichting , onderin het lager gat nog de "'bloemring" met zijn vingers omhoog en eentje met alleen het lager eruit lager omgekeerd om de aanloop sporen te tonen

Attached Images
lager en afdichtring flits.jpg (130.2 KB, 413 downloads)
lager en afdichtring flits2.jpg (128.32 KB, 393 downloads)
lager en afdichtring nog in carter.jpg (104.44 KB, 428 downloads)
Last edited by Joan; 08/10/17 05:18 PM. Reason: extra foto

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127751 09/10/17 07:07 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Joan
Originally Posted by jc_kort
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN
Welke??
Met of zonder afdichting
En dan de afdichting van metaal.....OF
Laat maar horen
Joop
standaard lager geen fratsen met afdichtingen, is wel zoeken naar goede merk want er zijn merken die maken de kogelringen universeel, daar zit dus al de uitsparing in voor een afdichting en inderdaad lager in de C3 klasse dat is met iets vergrote tolerantie, lijkt net of er speling op zit maar als alles netjes rond is, is speling niet erg

nog maar even een plaatje hoe het origineel zit, heb daarvoor dat blok 444xxx dat toch aan alle kanten gaten heeft door de corrosie warm gestookt om lager te verwijderen. Wat me hier wel opviel is dat kennelijk in het laatste deel van zijn actieve leven de afdichtring verkleefd is geweest aan de binnenring van het lager en is gaan lopen op de buitenring van het lager gezien de loopsporen op ring en lager lastig te fotograferen dus maar even twee impressies van lager en afdichting , onderin het lager gat nog de "'bloemring" met zijn vingers omhoog en eentje met alleen het lager eruit lager omgekeerd om de aanloop sporen te tonen

Het is duidelijk zo met de foto,s
Ga een lager zoeken zonder afdichting
Joop


Een mens is nooit te oud om te leren
solexnl #127752 09/10/17 07:14 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by solexnl
[Linked Image]

https://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO#PUZZ77QZ

Digitale versie van het Solex dhz boek


[Linked Image]

Toch interessant zo,n boek


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127755 10/10/17 08:03 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
af en toe zijn ze nog te koop, anders eens zoeken op het ISBN nummer

Han

jc_kort #127864 17/10/17 08:12 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Lager besteld bij de plaatselijke landbouw mechanisatie
Verkeerd dus. Want de binnenring was te klein
Standaard lager zonder afdichting dus
Wat nu ??????
Waar koop ik het juiste lager. ????
Groet joop


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #127866 17/10/17 08:38 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by jc_kort
Lager besteld bij de plaatselijke landbouw mechanisatie
Verkeerd dus. Want de binnenring was te klein
Standaard lager zonder afdichting dus wel vaak gestandariseerd om er OOK dichte lagers van te kunnen maken, denk je inderdaad dat je het goed doet kom je nog bedrogen uit
Wat nu ??????
Waar koop ik het juiste lager. ????
Groet joop


meestal koop ik mijn lagers in grotere aantallen ( daarom de laatste bestelling al weer enige tijd geleden) bij wentellagers.nl ( denk dat ze ook ACNH heten) wel met een minimum bestel bedrag en tegenwoordig ook bij ZAMRO

Attached Images
lager 6203.jpg (121.42 KB, 384 downloads)
Last edited by Joan; 17/10/17 08:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127868 17/10/17 10:29 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De juiste lagers kan je bij een Solex-webwinkel kopen .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #127999 31/10/17 08:09 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Ja ja het is gelukt bij de plaatselijke Landbouwmechanisatie
Heb het lager gemonteerd
Het gaat niet hard maar we gaan vooruit
Moet ook nog werken en daar gaat veel vrije tijd in zitten

Attached Images
IMG_0115.JPG (150.93 KB, 338 downloads)

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128000 31/10/17 10:17 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Lager met dikke binnen ring??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #128001 31/10/17 10:40 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
En dunne buitenring
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #128002 31/10/17 11:38 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by dreke2
En dunne buitenring
Groet
ANdre


Das minder hé André. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #128003 01/11/17 08:58 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gaat goed komen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128004 01/11/17 09:25 AM
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Een hele goede morgen Joan
Ik las net over dat lager wat heeft het voor invloed qa door. Dikke of Dune binnen ring het gaat er toch om of het lager er goed in past wat is het verschil omtrent het rijden ook hier leer ik van
Groeten Johnny Solex.

Jan #128005 01/11/17 12:31 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Jazeker


Een mens is nooit te oud om te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Johnny_Solex
Een hele goede morgen Joan
Ik las net over dat lager wat heeft het voor invloed qa door. Dikke of Dune binnen ring het gaat er toch om of het lager er goed in past wat is het verschil omtrent het rijden ook hier leer ik van
Groeten Johnny Solex.

Tussen carter en lager zitten 2 dunne ringen (+/- 0,2mm).
Een daarvan is bedoeld om het carter af te dichten naar de buitenlucht toe en dicht af tegen de Dikke binnenring.
Als je kijkt naar het oude lager dan kan je zien dat daar aan de buitenkant van de binnenring een smal glimmend randje zit, dat is het gedeelte waar de afdichting plaats vind op een heel smal randje.
Is de binnenring van het lager te dun dan zit er geen materiaal waar de dunne afdichtring tegen aan komt.
De tweede ring,met tandjes, tussen carter en afdichtring is bedoeld om de afdichtring zachtjes tegen de binnenring van het lager aan te drukken.

Verder, als het een (degelijk) merklager is dan zal de passing in het carter en om de as goed zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128007 01/11/17 02:19 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Zo dan kan ik weer verder??
De krukas zit erin
Klein beetje WD 40 doen wonderen. Schuift goed .
heb foto toegevoegd voor de bussen.
Welke moet eerst? De lange heeft een afgedraaid stukje
Komt dat tegen het krukaslager ??????
Ik heb al zitten zoeken naar een duidelijke view (tekening) van de motor. Maar kan ik niet vinden. Wie weet raad ???
Gr. Joop

Attached Images
IMG_0125.JPG (40.83 KB, 463 downloads)
Last edited by jc_kort; 01/11/17 09:37 PM.

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128008 01/11/17 05:44 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
je zou ook een hier
https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2014/05/Waar-komen-uw-lagers-vandaan.pdf
kunnen kijken, zal wel niet maar je weet nooit
PDF is te groot om in te voegen, maar wel interesant
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Hoi Johnny

Lees voorgaande berichten dan is het je duidelijk
Gr joop


Een mens is nooit te oud om te leren
dreke2 #128011 01/11/17 06:03 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by dreke2
je zou ook een hier
https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2014/05/Waar-komen-uw-lagers-vandaan.pdf
kunnen kijken, zal wel niet maar je weet nooit
PDF is te groot om in te voegen, maar wel interesant
groet
ANdre

Hoi André. Interessant artikel zo zie je maar


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128016 01/11/17 09:39 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by jc_kort
Zo dan kan ik weer verder??
De krukas zit erin
Klein beetje WD 40 doen wonderen. Schuift goed .
heb foto toegevoegd voor de bussen.
Welke moet eerst? De lange heeft een afgedraaid stukje
Komt dat tegen het krukaslager ??????
Ik heb al zitten zoeken naar een duidelijke view (tekening) van de motor. Maar kan ik niet vinden. Wie weet raad ???
Gr. Joop
wie wil nog even reageren op mijn vraag over de afstandsbussen


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128017 01/11/17 10:29 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8

[/quote]wie wil nog even reageren op mijn vraag over de afstandsbussen [/quote]

Ja hoor, de korte bus zit normaal aan de kant van het lager.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128019 02/11/17 09:20 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja die korte bus hoort in de "hals" van het blok te komen en daar net uit te steken, dan komt er veelal een stofring die iets gegolfd is die om de "hals' valt en dan een afstandbus om naar de lagers van de rol toe af te steunen, maar een dergelijke bus als op je foto is meen ik alleen kort gebruikt voor het type dat slechts 1 rol lager had ( om te voorkomen dat de rol naar links en rechts kon zweven, iets dat ze bij de 3800 gewoon laten gebeuren) , maar die kom je nauwelijks tegen, dus stuur eens een foto van de rol(unit)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128024 02/11/17 03:27 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by Joan
ja die korte bus hoort in de "hals" van het blok te komen en daar net uit te steken, dan komt er veelal een stofring die iets gegolfd is die om de "hals' valt en dan een afstandbus om naar de lagers van de rol toe af te steunen, maar een dergelijke bus als op je foto is meen ik alleen kort gebruikt voor het type dat slechts 1 rol lager had ( om te voorkomen dat de rol naar links en rechts kon zweven, iets dat ze bij de 3800 gewoon laten gebeuren) , maar die kom je nauwelijks tegen, dus stuur eens een foto van de rol(unit)

De foto

Attached Images
IMG_0127.JPG (114.43 KB, 269 downloads)

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128025 02/11/17 03:49 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen.
Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.

Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

jc_kort #128026 02/11/17 06:33 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by jc_kort
Originally Posted by Joan
ja die korte bus hoort in de "hals" van het blok te komen en daar net uit te steken, dan komt er veelal een stofring die iets gegolfd is die om de "hals' valt en dan een afstandbus om naar de lagers van de rol toe af te steunen, maar een dergelijke bus als op je foto is meen ik alleen kort gebruikt voor het type dat slechts 1 rol lager had ( om te voorkomen dat de rol naar links en rechts kon zweven, iets dat ze bij de 3800 gewoon laten gebeuren) , maar die kom je nauwelijks tegen, dus stuur eens een foto van de rol(unit)

De foto
klopt dus, 1 kogel lager en een glijlager , handig om daar wat SAE 90 aan te smeren of een goed soort vet want dat glijlager kan niet vertrouwen op smering vanuit het krukascarter zoals bij de 3800


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by John Meisters
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen.
Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.

Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters frown

Hoi John. Er zit inderdaad ook een schuurtje in het carter


Een mens is nooit te oud om te leren
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by John Meisters
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen.
Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.

Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters frown

Ik val van de ene verbazing in de andere
Want er zat een bloemring in en nog een extra ring (ZIE HIERBOVEN)
EN nu na montage van het lager krijg ik de bloemring niet gecentreerd
Dus dan maar VERWIJDEREN ? Afdichting zal wel niet optimaal zijn dan?????????
Gr joop


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128032 02/11/17 10:05 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de bloem ring dient een buitendiameter te hebben van 40 mm en dat is precies de diameter van de lager boring, zo ook de dunne hardstalen afdicht ring, die is ook 40 mm


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
jc_kort #128034 03/11/17 08:04 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by jc_kort
Originally Posted by John Meisters
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen.
Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.

Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters frown

Hoi John. Er zit inderdaad ook een schuurtje in het carter

Scheurtje in carter, is het dan wel verstandig om dit nog te gebruiken.
Slechte lagerpassing, carter lek door scheurtje
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #128037 03/11/17 11:07 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als de scheur bij de lagerpassing zit dan heb je idd een probleem.
Hier staat ergens op het forum beschreven hoe je dit kunt repareren, mij is het de eerste keer mislukt en ik begin daar niet meer aan.

Heb je wat geld over, koop dan een alu carter of kijk voor een goede 2e handse ....


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
John
Ik heb dit inmiddels al 4 keer geprobeerd, helaas van korte duur, na 200 km weer kaduuk, dus ik begin er ook niet meer aan, veel werk verloren moeite.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #128039 03/11/17 01:11 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja André, het is jammer maar eens is het gedaan cry

Gelukkig zijn er alu carters, ik heb er nu een klaarliggen om op te bouwen (mijn eerste)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #128040 03/11/17 02:02 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by Joan
de bloem ring dient een buitendiameter te hebben van 40 mm en dat is precies de diameter van de lager boring, zo ook de dunne hardstalen afdicht ring, die is ook 40 mm

Hoi Joan. Mijn bloemring is geen 40 mm. Vandaar dat ik hem niet gecentreerd krijg
Dus het hele zaakje maar weer uit elkaar
Er zal wel lekker gerommeld zijn met dit blokje
Gr. Joop

Last edited by jc_kort; 03/11/17 02:03 PM.

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128041 03/11/17 03:06 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Probeer de juiste onderdelen te krijgen dan kan het daar niet meer mee misgaan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128044 03/11/17 07:09 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Zo is dat, moet de komende tijd weer aardig wat werken
Dus even op een laag pitje
Dank voor alle reacties tot nu toe
Wordt vervolgd. Gr joop


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128045 04/11/17 12:58 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Zo. Toch maar even de zaak gedemonteerd
Zie de foto
Bloemring is 34.90 mm
Plaats ring is ook 34.90 mm
Grote platte ring is 39.84 mm
Duidelijk zichtbaar in het carter is een kleine uitsparing
ZOU HET ZO ZIJN DAT DE BLOEMRING ER NIET THUIS HOORT !!!!!!!!!
Graag jullie gewaardeerde professionele mening
Gr joop
PS voor de kenners nog even het bloknummer (overgangsmodel) ?????

Attached Images
IMG_0129.JPG (108.91 KB, 328 downloads)
IMG_0130.JPG (134.63 KB, 371 downloads)
IMG_0131.JPG (63.2 KB, 347 downloads)

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128046 04/11/17 01:46 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Yep, is te klein voorzover ik weet, nieuw setje bloemring en platte ring zou beter zijn weet nu de dikte van de platte ring wat jij hebt niet, solexservice heb ik ze gehaald!
Scheurtje in carter zie ik voorlopig niet ?
Groet
ANdre

Last edited by dreke2; 04/11/17 01:47 PM.

't is ginne logie!
dreke2 #128047 04/11/17 02:39 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Nee scheurtje zit aan de andere kant dus niet bij het lager
Dikte Shim 0.12 mm
Gr joop


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128048 04/11/17 04:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Carter ziet er goed uit, althans op de foto.
Binnenkant lagerschaal is glad, in mijn herinnering geen bloemplaat en rol met 8-kantig uiteinde.

Nou word ik ook al een jaartje ouder en wat vergeetachtig, kijken of anderen dit kunnen bevestigen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb nog nooit een overgangsblokje van Oto in mijn bezit gehad dus geen idee.
Heb nog wel gebruikte afdichtringen en bloemplaatjes liggen voor de liefhebbers, zelf gebruik ik ze niet meer na revisie.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128050 04/11/17 08:20 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by FFAnders
Heb nog nooit een overgangsblokje van Oto in mijn bezit gehad dus geen idee.
Heb nog wel gebruikte afdichtringen en bloemplaatjes liggen voor de liefhebbers, zelf gebruik ik ze niet meer na revisie.

Ronald heb een pb gedaan voor de ringen. Gr joop


Een mens is nooit te oud om te leren
FFAnders #128051 04/11/17 08:20 PM
Joined: Jul 2005
Posts: 198
Likes: 1
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jul 2005
Posts: 198
Likes: 1
wat gebruik je dan voor de afdichting ?

Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Het zullen 2 platte shimringen worden denk ik


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128053 04/11/17 10:16 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik laat tegenwoordig bij revisie ook veelal de bloemring weg en gebruik een steunring achter de dunne dicht ring om de boel op te stijven dat drukken van die bloemring stelt ook niet zoveel voor, stijfheid doet meer dus draai ik een 2542 naaldlager steunring van 1 mm dik af op buiten 40 mm en leg die onder een originele dicht ring, nieuwe zijn vaak gestanst met een gegolfde doorn en dat is te zien aan de vorm van de ring die nemen die golf over en dat druk je echt niet meer plat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
jc_kort #128054 04/11/17 10:18 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by jc_kort
Zo. Toch maar even de zaak gedemonteerd
Zie de foto
Bloemring is 34.90 mm
Plaats ring is ook 34.90 mm
Grote platte ring is 39.84 mm
Duidelijk zichtbaar in het carter is een kleine uitsparing hebben bijna alle carters, dat is de originele gietmal, zo een uitsparing scheelt machinale bewerking , wat er niet zit hoef je ook niet weg te halen
ZOU HET ZO ZIJN DAT DE BLOEMRING ER NIET THUIS HOORT !!!!!!!!!
Graag jullie gewaardeerde professionele mening
Gr joop
PS voor de kenners nog even het bloknummer (overgangsmodel) ?????


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
jc_kort #128057 05/11/17 02:23 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by jc_kort
Originally Posted by FFAnders
Heb nog nooit een overgangsblokje van Oto in mijn bezit gehad dus geen idee.
Heb nog wel gebruikte afdichtringen en bloemplaatjes liggen voor de liefhebbers, zelf gebruik ik ze niet meer na revisie.

Ronald heb een pb gedaan voor de ringen. Gr joop

Kan zijn........
ik zie geen meldingen van berichten of "knipperende envelopjes" en ook geen meldingen bij mijn berichten.
Stuur maar een MAIL met adres, ik stuur wel wat op .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128062 06/11/17 05:25 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Heb een mail gestuurd
Vorige mail niet goed gedaan. Dom dom dom
Gr joop

Last edited by jc_kort; 06/11/17 05:48 PM.

Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128063 06/11/17 05:40 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan gebeuren, komt goed wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128088 15/11/17 01:39 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze kleine ringen komen uit een rol met een gehele stalen binnenwerk en dienen om het stof uit de rollagers te houden dus zijn niet voor de krukas.(lager diam . 35 m.m.)

Voor de krukas is een drukring nodig om de dunne afdichtring goed tegen de binnenring en ook tegen de buiten ring aan te drukken.
DE dunnering moet zo dun zijn omdat het lager al gouw wat speling gaat krijgen in de axiale richting en moet de dunne ring wat doorgebogen worden door de golfring.
Met een stugge en dikkere ring is dat niet en zal dus niet goed kunnen afdichten bij de onderdruk in het carter en zal dan dus wat van de aardkorst naar binnen kunnen zuigen.
Dat komt omdat de krukas altijd naar voor komt in de lager speling doordat de krukas een heel rare slinger beweging maakt.
De krukas maakt aan de wangzijde een slingerende beweging en aan de andere zijde een rondgaande beweging ( zwaar vliegwiel ).
Dus het krukas lager zal dus altijd naar een kant uitslijten ( voorkant ) en dus bij een niet verende dichtingsring dus gewoon wat van de aardkorst binnen laten.
Dus ik ben van mening dat de solex fabrikant dat ook geweten heeft .

Deze lager afdichting mag eventueel wel iets lucht doorlaten naar buiten om de stalen bus ring te smeren maar niet andersom met wat van de aardkorst.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja dat van die aardkorst heb ik net weer achter de rug, een heel gevecht om een peperbus uit 1949 ( met al een 8 gaats ruilcarter) weer aan de praat te krijgen nadat deze door iets te veel inhaleren met zijn gezondheid aan de haal was gegaan.
Ik een uitdaging, eigenaar weer blij, het werkt weer ( met de standaard 4,5 carburateur ca 15 Km/hr maar ja dat was toen eenmaal zo)

Attached Images
peperbus carter.jpg (135.75 KB, 385 downloads)
peperbus krukas.jpg (121.04 KB, 408 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128092 15/11/17 07:14 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan blijkt dat het bestaande systeem om het vuil buiten te houden niet meer goed gewerkt heeft.
Ik heb destijds bij een Peperbusmotor de afdichting van een Oto erin gedaan.
Enig verschil is dat het lager 0,4mm richting carterdeksel opschuift.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #128094 16/11/17 08:36 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Dan blijkt dat het bestaande systeem om het vuil buiten te houden niet meer goed gewerkt heeft.
Ik heb destijds bij een Peperbusmotor de afdichting van een Oto erin gedaan.
Enig verschil is dat het lager 0,4mm richting carterdeksel opschuift.


daar was van solex uit ook al een "motorupdate" voor aangegeven, dan diende je een carter frais te hebben ( kopen) die de afronding van de lagerpassing recht fraisde om te voorkomen dat door de druk van het lager de dichtring op die afronding op zou bollen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128121 18/11/17 10:24 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Update:
Vandaag het lager van de krukas en met de ringen van Ronald
Gemonteerd. Na afkoeling bleek het lagerpassing niet goed.
Buitenrijden kon met de hand draaien. En da's niet goed.
Dus dat probleem eerst opgelost
Krukas zit erin. Alleen dik vet vergeten mee te nemen voor de smering van de rol is ( zie vorige bericht)
Maar goed. Er komt wat zicht in...... ...)


Een mens is nooit te oud om te leren
jc_kort #128164 25/11/17 10:12 PM
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
jc_kort Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Originally Posted by jc_kort
Update:
Vandaag het lager van de krukas en met de ringen van Ronald
Gemonteerd. Na afkoeling bleek het lagerpassing niet goed.
Buitenring kon met de hand draaien. En da's niet goed.
Dus dat probleem eerst opgelost
Krukas zit erin. Alleen dik vet vergeten mee te nemen voor de smering van de rol is ( zie vorige bericht)
Maar goed. Er komt wat zicht in...... ...)


Een mens is nooit te oud om te leren

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.122s Queries: 164 (0.048s) Memory: 1.6100 MB (Peak: 2.3310 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 16:10:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS