Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
pijeir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
De term VIERTAKTEN is voor mij 'n misterie.
Die term wordt gebruikt in de handleidingen voor 't afregelen van de carburateur van kettingzagen, maar ik weet niet welk geluid ze daarmee bedoelen.
Mijn SoleX maakt, wanneer hij zowat z'n pieksnelheid van 25 km/u bereikt, soms een doffer geluid, ik veronderstel dat de gecalibreerde opening in de sproeier op dat ogenblik de benzinetoevoer beperkt om niet over de maximumsnelheid te kunnen.
Hetzelfde dof geluid hoor ik ook wel bij andere gecastreerde brommerkes.
Is dat "viertakten" ?

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by pijeir
De term VIERTAKTEN is voor mij 'n misterie.
Die term wordt gebruikt in de handleidingen voor 't afregelen van de carburateur van kettingzagen, maar ik weet niet welk geluid ze daarmee bedoelen.
Mijn SoleX maakt, wanneer hij zowat z'n pieksnelheid van 25 km/u bereikt, soms een doffer geluid, ik veronderstel dat de gecalibreerde opening in de sproeier op dat ogenblik de benzinetoevoer beperkt om niet over de maximumsnelheid te kunnen.
Hetzelfde dof geluid hoor ik ook wel bij andere gecastreerde brommerkes.
Is dat "viertakten" ?

Tja wat is viertakten eigenlijk? Daarover zijn hele familieruzies ontstaan...
Ik doe een poging:
Viertakten van een tweetakt motor ontstaat als het benzinemengsel te rijk is. Het mengsel bevat dan teveel benzine of te weinig lucht (of beide) en kan dan moeilijker ontbranden. Speel maar eens met je luchtschuif (choke) tijdens het rijden richting "Start" en je hoort vanzelf wanneer hij gaat viertakten. De tweetaktmotor slaat dan steeds een explosie over en gedraagt zich daardoor eigenlijk als een viertaktmotor, vandaar de term viertakten.

Dat de term wordt gebruikt voor het afregelen van carburateurs kan ik me goed voorstellen. Meestal is de beste afstelling die waarbij de motor nog net niet gaat viertakten. Eigenlijk hetzelfde wat je doet met de luchtschuif van je Solex.


Groet, Tim
Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
pijeir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
Lijkt me 'n heel duidelijke uitleg, Tim, klopt met wat ik al veronderstelde.
Zal me misschien wel kunnen helpen beter den uitleg voor m'n kettingzaag te begrijpen, en dat dank zij dit SoleXforum.
Hartstikkebedankt!

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Volgens mij is viertakten een vorm van pingelen, het mengsel ontbrandt vanzelf door de eindcompressie. Ja eigelijk wat een diesel altijd doet. Het solex gaat meestal viertakten als je bv van een viaduct naar beneden gaat en dus harder 30-32 km per uur. Een je een ontsteking met bv een vervroeging zou je dit kunnen opvangen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
pingelen is duidelijk iets anders, inderdaad zelfontbranding en dan meestal op meerdere plekken tegelijk, kan door de werking van schokgolven desastreus zijn voor de onderdelen die blootgesteld zijn aan dat pingelen.

benzine dient de perfecte verhouding te hebben met de zuurstof in de lucht als dat niet het geval is gaat hij beroerd lopen, bij teveel brandstof is men dat viertakten gaan noemen maar in principe komt dat bij elke verbrandingsbeurt voor echt om de andere keer overslaan is onwaarschijnlijk want de condities zijn steeds hetzelfde


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het klinkt in elk geval wel alsof er steeds een cyclus geen explosie is. Viertakten kan verschillende oorzaken hebben, of combinaties van deze oorzaken:

- Te rijk mengsel, was reeds genoemd. Remedie: Menghendeltje meer naar rechts of kleinere sproeier nemen.
- Uitlaat of uitlaatpoort dicht / verstopt. Remedie: uitlaat, poort en spruitstuk ontkolen.
- Ontstekingstijdstip te laat. Remedie: juist op tijd zetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
pijeir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
Fantastisch, die replieken van SoleXforummembers Tim, Johnnie, Joan en John, bedankt!

Ik heb geleerd dat het rare brommen (viertakten) bij maximumspeed en bergaf of windmee met m'n SoleX OTO normaal is omdat de sproeier niet meer (en dus onvoldoende) benzine wil doorlaten om de 25km/u limiet niet te overschrijden.

Maar voor hetzelfde "viertakt"geluid van 'n kettingzaag kom ik niet verder: m'n Husqvarna 40 start goed, draait goed maar heeft GEEN vermogen: volgens de verkoper (die m'n vriend 'n nieuwe kettingzaag opsolferde) zou de membraancarburator onvoldoende onderdruk krijgen vanuit het carter, lijkt me inderdaad 'n mogelijke verklaring. 'k Vraag me af hoe ik die onderdruk (of druk?) kan meten???
Kan iemand me helpen of naar nog 'n andere website verwijzen?

Interessant zijn (via google gevonden) voor 't eerste onderwerp ook al:
modelforum.nl
spartaforumfietsclub.nl
oudebrommersblub.nl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij Husqvarna zitten er aan de zijkant 2 gaatjes , bij de ene staat H en bij de andere een L.
Hiermee kan je het mengsel instellen bij Hoog en laag toerental.

Als je Aspen of Motomix gebruikt heb je nagenoeg geen last van koolafzetting.

Hieronder text en uitleg voor de afstelling:

https://www.gebruikershandleiding.com/Husqvarna-340/preview-handleiding-244899.html?page=0029


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
pijeir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
!!!!!!!opgelet forumllezers: we dwalen af van 't onderwerp "viertakten", maar toch interessant genoeg, dacht ik zo???????
knap, die handleiding H 340, dank daarvoor FFAnders, ze is iets verschillend en vollediger dan de mijne, maar rept weer met geen woord over hoe controleren of die carterdruk correct is.
De H en L heb ik destijds afgeregeld op de voorgeschreven manier, maar bij 't gebruik om een serieuze boom te vellen had het ding geen kracht. Zou die verkoper gelijk hebben met zijn bewering dat 't aan de carterdruk ligt, of zou ik proberen de carbu te reviseren? Bij demontage zag ik toen niks ongewoon aan de carbu, een poreuze membraan is misschien niet altijd zomaar zichtbaar.
M'n Husky ligt in m'n barak in Wallonie, nu al enkele jaren niet gebruikt (morgen trek ik erheen, ga er 'ns aan denken om te controleren of ik de carbu en tank wel heb leeggemaakt, ik trek sindsdien m'n plan met 'n Bosch AKE 35-17S, elektrisch, veel eenvoudiger dus, heel handig ding maar wel wat tè klein voor bomen van 70cm)
De compressiedruk van de Husky lijkt me heel normaal (niet gemeten, maar je merkt dat aan 't opstarten) en voor ik 'n revisieset aankoop zou 'k toch willen weten of 't niet aan de carterdruk ligt: hoe controleren?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
De "L" stel ik bij door steeds kort gas te geven en dan te zorgen dat hij goed en snel op zijn gas reageert. de 'H' stel ik bij tijdens proefzagen op een los blok hout door de bank genomen zijn de carburateurs bijna allemaal hetzelfde namelijk "Walbro" er zijn carburateurs die walbro clonen zijn en die vaak met een tonnetje gasgeven zoals solex, dus geen vlinderklep, die hebben een gasnaald die heel moeilijk te verstellen is omdat het schroefje in het centrum van de gasgeefton is verstopt (in de betekenis van verborgen dus, niet dichtgeslagen) net ook even de gebruiksaanwijzing gelezen en inderdaad bij proefzagen op een blok blijkt het mengsel iets rijker te moeten dan bij vrijlopen, dat zie ik terug in de beschrijving dat de motor "lalt" en dat hebben wij al die tijd "viertakten' genoemd, hep dat ding gewoon niks te doen voor die hoeveelheid calorieën die hij toegestopt krijgt, is dat toch weer terug bij het topic ?

Last edited by Joan; 09/09/17 06:29 PM. Reason: lalt toegevoegd

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
pijeir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
Ben net effe terug thuis en lees dus pas nu je antwoord, Joan, dank.
Viertakten lijkt me dus door 'n te ARM mengsel te komen als:
- 1° de SoleX bergaf of windmee gemakkelijk sneller loopt maar dan te weinig benzine toegestopt krijgt
- 2° de kettingzaag correct zonder belasting loopt maar bij sterke belasting gaat vertragen
- 3° misschien ontstaat dat fenomeen viertakten ook bij TE RIJK mengsel ???
Qua kettingzagen heb ik twee oldtimers, beide zonder beperking aan de H en L regelschroeven
- 1°) Mc Culloch PM 310 (zelf aangekocht en gebruikt tot ie't niet meer deed, dan de Walbro vervangen door 'n ZAMA die 'k recupereerde van 'n andere PM 310, liep 'n tijdje goed maar dan plots niks meer)
- 2°) Husqvarna 40 (gekregen van 'n vriend, de verkoper had 'm dietsgemaakt dat hij "geen carterdruk" (of onderdruk???) had en verkocht hem 'n nieuw toestel) (de 40 is geen 340, dus geen katalisator een geen aanslag die de H en L schroeven beperkt tot 1/2 draai)
- In de manual v d PM310 wordt voor de afregeling van de H voorgeschreven tot net niet "viertakten" ONDER BELASTING
- In de manual v d Husky (of van Walbro,ik heb ze hier niet bij mij) wordt helemaal niet gerept over afregelen onder belasting voor 't "viertakten"
Zo kwam ik als tweetakt-leek in verwarring, den uitleg die 'k kreeg op dit forum maakt me wel wat wijzer.
[i]Spijtig genoeg kan ik momenteel niet verder eksperimenteren op met die kettingzagen, ik trek morgen terug naar m'n barak in Wallonie maar heb daar de ganse week nog sleutelwerk aan m'n Panhard 24ct.
De kettingzagen zullen pas heel wat later aan de beurt komen!
[/i][i][/i]

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nee, viertakten door een "te rijk" mengsel, bij een te arm mengsel slaat hij ook over maar dat is men geen "viertakten" gaan noemen. door extra weerstand bij belasting druk je het toerental en moet de verbrandingsdruk oplopen om die weerstand te overbruggen, een hogere druk verbetert de verbranding en kan dus een rijker mengsel aan, laat je hem "vrij lopen" ( berg af of gewoon zo Yang-Yang doen) dan bouwt die druk zich niet op en wreekt een te rijk mengsel zich door onvoldoende druk .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
pijeir Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
dank voor al die interessante info over "viertakten", het maakt me wat wijzer i v m dat gebrom van de SoleX bergaf en windmee. Ook voor m'n kettingzaag, maar da'b voor wat later, gaopnieuw die carbu proberen te regelen zodat ze ook bij sterke belasting werkt, maar dat zal pas voor november zijn!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 42 (0.013s) Memory: 1.0364 MB (Peak: 1.2385 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:18:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS