Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2017
Posts: 14
J
jaln Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2017
Posts: 14
Balen: vandaag voor mijn (vorige week gescoorde) kamzuigermotortje (model sleutelgat) een mooie houder gemaakt, zodat ik het motortje zo af en toe eens kan laten lopen. Voor het geluid (en de lagertjes). Zoals de verkoper ook deed: het motortje aan het vliegwiel gestart met de accuboormachine. Na een paar tellen begint het motortje te lopen: het vliegwiel komt er af en het spietje is doormidden: versleten!
ik weet het: tweedehands, gebruikt, oud spul, enz. Toch krijg ik er een naar gevoel bij...
Enfin: wat nu? Het restje zit nog in het vliegwiel. Hoe krijg ik dat er uit. En zijn deze spietjes nog verkrijgbaar?

Attached Images
restant afgebroken spie sleutelgat.JPG (31.06 KB, 641 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
starten met de boor machine is uit den boze OF je moet er een vrijloop constructie hebben, zodra de motor start trekt hij de moer los met gevolg dat meestal het vliegwiel lostrilt en dat gaat heel snel, daar zijn al meerdere vliegwielen mee gesloopt.
het spietje zit NIET los maar is mee gegoten, er zijn er die maken op de goede plaats een gleuf, je hebt dan twee gleuven en moet dat overbruggen met een losse spie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 14
J
jaln Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2017
Posts: 14
Dank je wel voor het advies, jammer dat het kalf al verdronken is ;-). Een tweede gleuf dus? Maakt het nog uit waar (tov de originele)? Een vliegwiel is zeker lastig te vinden?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by jaln
Dank je wel voor het advies, jammer dat het kalf al verdronken is ;-). Een tweede gleuf dus? Maakt het nog uit waar (tov de originele) wat denk je zelf ? waar dient zo een spie voor ?]? Een vliegwiel is zeker lastig te vinden? nou lastig ?? als je er 80 euro voor over hebt misschien nog wel.


en die prijs is niet om je te laten schrikken, vroeger toen "onze" handelaren nog een voorraadje sloop spullen hadden die goed waren EN ze deze op de website hadden staan was dat een gevraagde prijs, nu moet je ze bellen of er nog wat is, wat er nieuw is, is voor 3800 en nieuwer en daar heb je niets aan en ook daar hangt een prijskaartje aan, zoek maar eens

Last edited by Joan; 16/09/17 04:02 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 14
J
jaln Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2017
Posts: 14
Wij zijn niet allemaal even technisch! Maar je kunt natuurlijk altijd kijken hoever je komt: al doende leert men! Zeker met hulp van forumleden. Een vliegwiel voor €80? Vind ik niet echt te veel? Vooral omdat het hier om een ouder onderdeel gaat. Nieuwere zullen wel eenvoudiger te vinden zijn. Veel keus heb ik trouwens ook niet: zonder motor geen Zwanenhals!

Last edited by jaln; 16/09/17 04:06 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by jaln
Wij zijn niet allemaal even technisch! Maar je kunt natuurlijk altijd kijken hoever je komt: al doende leert men! Zeker met hulp van forumleden. Een vliegwiel voor €80? Vind ik niet echt te veel? Vooral omdat het hier om een ouder onderdeel gaat. Nieuwere zullen wel eenvoudiger te vinden zijn. Veel keus heb ik trouwens ook niet: zonder motor geen Zwanenhals!


Is prima te repareren met een nieuwe spie en beter als origineel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2017
Posts: 14
J
jaln Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2017
Posts: 14
Fijn te horen. Waar kan ik terecht? Bij de reguliere solex onderdelenleverancier wellicht?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als ik je foto bekijk dan zit de spie er nog in, of is dat gezichtsbedrog?

LET OP: bij de Solex is de spie IN het vliegwiel meegegoten. Geen losse spie dus maar een baantje zamac.

De spie houdt het vliegwiel niet tegen, dat wordt geklemd doordat de krukas conisch verloopt.
Dus als je nog kunt positioneren met de spie en dan de moer goed aandraait, is er niets aan de hand.

Moet er een nieuwe spie in dan kun je oa bij Ad van Heerbeek terecht, [url=www.solexservice.com]

Last edited by John Meisters; 16/09/17 07:05 PM. Reason: opm na LET OP

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2017
Posts: 14
J
jaln Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2017
Posts: 14
Dank je wel voor je reactie. Klopt, er zit nog een stukje spie in. Ik begrijp dat dit voldoende is voor het op tijd werken van de ontsteking. Hoe vast moet de vliegwiel aangedraaid worden? Is hier een 'moment' voor?

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by John Meisters
Als ik je foto bekijk dan zit de spie er nog in, of is dat gezichtsbedrog?

LET OP: bij de Solex is de spie IN het vliegwiel meegegoten. Geen losse spie dus maar een baantje zamac.

De spie houdt het vliegwiel niet tegen, dat wordt geklemd doordat de krukas conisch verloopt.
Dus als je nog kunt positioneren met de spie en dan de moer goed aandraait, is er niets aan de hand.

Moet er een nieuwe spie in dan kun je oa bij Ad van Heerbeek terecht, [url=www.solexservice.com]

Dat noemen ze nou opletten, complimenten John
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb recent een oto vliegwiel gekocht met lossen spie. Ga ik de losse spie ergens mij borgen of leg ik de spie zo in de spie-baan

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Gewoon erin leggen en vliegwiel erover.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Met een draaibank of freesbank en een goede steekbeitel kan er een nieuwe spiebaan gemaakt worden.
Ik heb beide, zelf nog nooit een spiebaan hoeven steken maar ik wil die uitdaging best aangaan.
Zie dat je in gelderland woont, nu is dat wel van de grootste provincies maar ik woon in de Achterhoek, bij interesse stuur me maar een pb.

Last edited by MarkN; 18/10/18 02:15 PM.

Salut!
Mark

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 6 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 42 (0.013s) Memory: 1.0328 MB (Peak: 1.2397 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:10:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS