Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Goededag ik ben mijn 49cc sleutelgatblok met motornr 1121** aan het reviseren.
Nu zoek ik eigenlijk een goede uitslag tekening, veel lijkt er op maar net niet helemaal.
Ook vraag ik me af of er nog ergens kamzuigers te koop zijn, bij de mijne is er een hoek uit door de drijfstang, denk dat die al is open is geweest en dat daardoor de cilinder met zuiger en al op de drijfstang is gekomen.(zie foto)
Ook heb ik een rol uit drie delen, weet iemand of dit aan elkaar hoort.(zie foto's)

Attached Images
2017-09-16 14.47.29.jpg (75.27 KB, 782 downloads)
2017-09-16 14.51.07.jpg (152.34 KB, 777 downloads)
2017-09-16 14.55.53.jpg (81.25 KB, 683 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hap uit zuiger is niet erg, zeker niet aan de kant van de poort, de zuiger doet daar toch niks. zie je vaker, is men onzorgvuldig geweest met draaien aan het vliegwiel of demontage met motor op het wiel en dan "even" verzeten, "klak-klak" zuiger op het carter.

die oude rollen komen inderdaad in drieen eigenlijk vijf-en er hoort iets van een katoendoek tussen om de druk van oneffenheden van de rolsteentjes op het staal uit te middelen: grip en voorkomen van lokale puntdruk die de rol kan barsten

en ga eens naar de solex website ( zie de link aan de rechterkant), je zoekt "exploded views" ( Engels voor "uitslag tekening") die staan in het foto album zoals deze van het blok waar je mee bezig bent

Last edited by Joan; 16/09/17 03:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Ben vandaag weer verder gegaan aan mijn blokje.
Meeste had ik al gedemonteerd, na mijn pistonpen te hebben verwijdert zag ik dat een zijde van de drijfstang uitgesleten was rond de pistonpen/gat.
Na beter kijken zag ik dat de drijfstang krom is eek
Zijn deze drijfstangen zonder naaldlagers nieuw ergens te krijgen.
Of is het mogelijk een nieuwe plate zuiger met drijfstang in deze cilinder te monteren.
Verder waren de draadgaten van de pompbevestiging dol, zaten m4*0,7 boutjes in wat dus niet hoort.
Ook zit het krukaslager los om de krukas, kan het met de hand zo schuiven.
Dit hoort toch vaster te zitten.
Voor de rest gaat het allemaal wel goed.
Veel onderdelen al klaar om weer te monteren.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Hierbij de foto van de drijfstang slijtage.

Attached Images
2017-09-27 21.12.09.jpg (173.06 KB, 604 downloads)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
hap uit zuiger is niet erg, zeker niet aan de kant van de poort, de zuiger doet daar toch niks. zie je vaker, is men onzorgvuldig geweest met draaien aan het vliegwiel of demontage met motor op het wiel en dan "even" verzeten, "klak-klak" zuiger op het carter.

die oude rollen komen inderdaad in drieen eigenlijk vijf-en er hoort iets van een katoendoek tussen om de druk van oneffenheden van de rolsteentjes op het staal uit te middelen: grip en voorkomen van lokale puntdruk die de rol kan barsten

en ga eens naar de solex website ( zie de link aan de rechterkant), je zoekt "exploded views" ( Engels voor "uitslag tekening") die staan in het foto album zoals deze van het blok waar je mee bezig bent


Bedankt voor u reactie.
Ga epdm rubber gebruiken tussen de rol en de zijplaten.
Dat is sterk ruw en veerkrachtig lijkt mij, kwam deze tip ook tegen in een oud forumbericht.

Juiste explode ook gevonden, krijg ze alleen niet uitvergroot maar hij is te begrijpen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Meeste had ik al gedemonteerd, na mijn pistonpen te hebben verwijdert zag ik dat een zijde van de drijfstang uitgesleten was rond de pistonpen/gat.
Na beter kijken zag ik dat de drijfstang krom is eek
Zijn deze drijfstangen zonder naaldlagers nieuw ergens te krijgen.helaas niet en vervangen door een ander type dien je je zijdeksel uit te ruimen, beste is een puch maxi drijfstang die zijn smaller dus komen niet zover naar buiten wel andere bigend bus mee bestellen is 14 mm uitwendig in plaats van de 15 van nu
Of is het mogelijk een nieuwe plate zuiger met drijfstang in deze cilinder te monteren.
Verder waren de draadgaten van de pompbevestiging dol, zaten m4*0,7 boutjes in wat dus niet hoort.dat word dan helicoil M4
Ook zit het krukaslager los om de krukas, kan het met de hand zo schuiven.die druk je vast via de krukas bus en rol door de moer aan de andere kant van de rol aan te draaien, lekker makkelijk monteren
Dit hoort toch vaster te zitten.iets wel maar niet zo "pang" vast als een 3800 krukas
Voor de rest gaat het allemaal wel goed.
Veel onderdelen al klaar om weer te monteren.



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
Meeste had ik al gedemonteerd, na mijn pistonpen te hebben verwijdert zag ik dat een zijde van de drijfstang uitgesleten was rond de pistonpen/gat.
Na beter kijken zag ik dat de drijfstang krom is eek
Zijn deze drijfstangen zonder naaldlagers nieuw ergens te krijgen.helaas niet en vervangen door een ander type dien je je zijdeksel uit te ruimen, beste is een puch maxi drijfstang die zijn smaller dus komen niet zover naar buiten wel andere bigend bus mee bestellen is 14 mm uitwendig in plaats van de 15 van nu
Of is het mogelijk een nieuwe plate zuiger met drijfstang in deze cilinder te monteren.
Verder waren de draadgaten van de pompbevestiging dol, zaten m4*0,7 boutjes in wat dus niet hoort.dat word dan helicoil M4
Ook zit het krukaslager los om de krukas, kan het met de hand zo schuiven.die druk je vast via de krukas bus en rol door de moer aan de andere kant van de rol aan te draaien, lekker makkelijk monteren
Dit hoort toch vaster te zitten.iets wel maar niet zo "pang" vast als een 3800 krukas
Voor de rest gaat het allemaal wel goed.
Veel onderdelen al klaar om weer te monteren.



Bedankt voor u reactie ga er mee aan de slag, wat drijfstang betreft.

Pomp gaatjes heb ik helemaal doorgetapt want de boutjes nu waren korter, heb nu dus al houvast gevonden.
Degene die echt helemaal dol was houdt nu zelfs ook, eventueel doe ik er een moertje achter.
Helicoil m4 is trouwens maar weinig te vinden, kwam ik al achter.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Ik heb nog een vraagje over de drijfstang u bedoelt hiermee een puch maxi drijfstang met glijbussen, niet met naaldlagers toch?
Kan ze nog niet ergens vinden.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Ik heb nog een vraagje over de drijfstang u bedoelt hiermee een puch maxi drijfstang met glijbussen, niet met naaldlagers toch?
Kan ze nog niet ergens vinden.
nee ze komen met naaldlagers, maar om die op de krukas te plaatsen met zijn 10 mm bout heb je een holle bus nodig in plaats van de volle bigend pen die met de drijfstang word meegeleverd.

dan koop je de INA ( is het merk) type IR 1014 ( IR staat voor Inner Ring) gebruik niet de bussen voor solex, die zijn van chineesche kwaliteit en bij nameten blijkt dat het binnen gat scheef zit ten opzichte van de buitenrand

Attached Images
inner ring 1014.jpg (70.84 KB, 568 downloads)
Last edited by Joan; 02/10/17 06:19 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Heb geprobeerd een puch maxi drijfstang erin te monteren, nou loopt deze dus toch aan op de carterdeksel aan de zijkant. (Zie foto, plek van de schroefen draaier loopt die dus aan)
Dit wordt hem dus niet op deze manier.
Is een nieuwere carterdeksel verder uitgeruimd?
Ook ben ik niet helemaal happig op de puch maxi drijfstang deze is maar 10 mm dik terwijl de oude 13 mm dik is, dan zou ik vulringen moeten gebruiken.
Weet iemand de maten van een zuigerstang met lagers van een solex webshop?
Nu heb ik nog een vraagje over de gasregelklep horen hier afdichtingsrubbers in te zitten (zie foto)

Attached Images
2017-10-04 20.14.44.jpg (236.2 KB, 521 downloads)
2017-10-04 20.19.54.jpg (166 KB, 545 downloads)
2017-10-04 20.22.38.jpg (220.2 KB, 554 downloads)
2017-10-04 20.25.15.jpg (217.05 KB, 599 downloads)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Puch drijfstang is waarschijnlijk ook meer in gewicht, gaat blokje mogelijk meer trillen door onbalans.
Gasklep is danig gebruikt/versleten ik zou een andere proberen, horen geen ringetjes op
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Heb zelfs het idee dat de gasklep opnieuw geklonken is.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ik zou hem zeker niet terugplaatsen als je zo goed bezig bent
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Heb geprobeerd een puch maxi drijfstang erin te monteren, nou loopt deze dus toch aan op de carterdeksel aan de zijkant. (Zie foto, plek van de schroefen draaier loopt die dus aan)
Dit wordt hem dus niet op deze manier.
Is een nieuwere carterdeksel verder uitgeruimd?
Ook ben ik niet helemaal happig op de puch maxi drijfstang deze is maar 10 mm dik terwijl de oude 13 mm dik is, dan zou ik vulringenklopt, of busje iets inkorten moeten gebruiken.
Weet iemand de maten van een zuigerstang met lagers van een solex webshopook dikker en daar horen inderdaad carters bij met een dunnere opstaande rand?
Nu heb ik nog een vraagje over de gasregelklep horen hier afdichtingsrubbers in te zitten (zie foto) nee die rillen zijn een soort van labyrinth afdichting, werkt niet en andere uitvoeringen van de gasgever hebben dan ook geen gleuven met rubbers loopt hij zwaar en dien je weer een ander veer te monteren om te activeren dan dien je ook weer harder te trekken en echt sterk is alles toch al niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Het drijfstang verhaal is opgelost, heb een orginele wel rechte drijfstang erin gezet.

Maar nu loop ik vast bij de montage van de cilinder kop/werking decompressieklep.
Hier waren twee ringen onder de bedieningshendel toegevoegd.
Dit lijkt me niet hoe het hoort.
Nu heb ik een veerringentje onder de bout en een ring op de bedieningshendel voor het uitlubberen.
Maar nu past bij compleet ingedraaide decompressieklepmoertje de kleppenlichter netniet?

Nu zijn er meerdere oplossingen wat zou kunnen horen.
- de decompressieklep veer is te lang/zwaar.
- onder de bout hoort een langer busje inplaatsvan een veerringetje, op de uitslagtekening 330 is dit slecht te zien.
- er zit een verkeerde bedieningshendel op.

Foto met carberateur is hoe het zat, andere is hoe ik het nu heb.

Heeft er iemand een idee hoe het hoort of hoe het bij jullie zit?

Attached Images
2017-10-11 21.36.08.jpg (162.55 KB, 348 downloads)
2017-10-11 21.11.32.jpg (17.97 KB, 331 downloads)
2017-10-11 21.39.28.jpg (87.56 KB, 337 downloads)
2017-10-11 21.41.45.jpg (173.7 KB, 378 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het lijkt erop dat de motorlichter te laag staat.
Origineel hoort er tussen de afstandbussen en de cilinderkop een ringetje te zitten, deze raken nog wel eens kwijt en als je dan de bussen, veren, lichter en bouten monteert zit de lichter te laag en is er minder ruimte voor de tuimelaar van de decompressieklep.
De lichter hoort verend bevestigd te zijn , dus onder de 3 bouten van de lichter horen veren te zitten, misschien zijn ze er wel maar ik zie ze niet.
Het veertje is ook niet origineel en hoort over de motorlichter aan de midden-en-kleinbedrijf te zitten.

Heb momenteel geen afbeeldingen tot mijn beschikking om het te verduidelijken.

PS. Ik zie de veren nu wel zitten ...

Last edited by FFAnders; 11/10/17 10:02 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Het drijfstang verhaal is opgelost, heb een orginele wel rechte drijfstang erin gezet.

Maar nu loop ik vast bij de montage van de cilinder kop/werking decompressieklep.
Hier waren twee ringen onder de bedieningshendel toegevoegd.
Dit lijkt me niet hoe het hoort.
Nu heb ik een veerringentje onder de bout en een ring op de bedieningshendel voor het uitlubberen.
Maar nu past bij compleet ingedraaide decompressieklepmoertje de kleppenlichter netniet?

Nu zijn er meerdere oplossingen wat zou kunnen horen.
- de decompressieklep veer is te lang/zwaar.
- onder de bout hoort een langer busje inplaatsvan een veerringetje, op de uitslagtekening 330 is dit slecht te zien.
- er zit een verkeerde bedieningshendel op.

Foto met carberateur is hoe het zat, andere is hoe ik het nu heb.

Heeft er iemand een idee hoe het hoort of hoe het bij jullie zit?
ik zie ringen onder de boutkopjes zitten, die zaten er eerst toch niet ? en in principe hoor je twee bouten te hebben met zo een puntje erop daar hoort het filter aan de voorkant op te steunen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by FFAnders
Het lijkt erop dat de motorlichter te laag staat.
Origineel hoort er tussen de afstandbussen en de cilinderkop een ringetje te zitten, deze raken nog wel eens kwijt en als je dan de bussen, veren, lichter en bouten monteert zit de lichter te laag en is er minder ruimte voor de tuimelaar van de decompressieklep.
De lichter hoort verend bevestigd te zijn , dus onder de 3 bouten van de lichter horen veren te zitten, misschien zijn ze er wel maar ik zie ze niet.
Het veertje is ook niet origineel en hoort over de motorlichter aan de midden-en-kleinbedrijf te zitten.

Heb momenteel geen afbeeldingen tot mijn beschikking om het te verduidelijken.

PS. Ik zie de veren nu wel zitten ...


Ik heb de bovenste ringen weer verwijderd en alleen nog een veerringetje (+/-1mm)onder de bout.
Ik heb geen bussen bij deze bouten maar alleen een verdikt stuk.
Maar dan komt de kleppenlichter nog net niet los terwijl de veer nog redelijk zwaar staat ingedraait.
Is de orginele ring soms nog dikker dan 1mm?

Attached Images
2017-10-12 17.22.58.jpg (70.24 KB, 334 downloads)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
Het drijfstang verhaal is opgelost, heb een orginele wel rechte drijfstang erin gezet.

Maar nu loop ik vast bij de montage van de cilinder kop/werking decompressieklep.
Hier waren twee ringen onder de bedieningshendel toegevoegd.
Dit lijkt me niet hoe het hoort.
Nu heb ik een veerringentje onder de bout en een ring op de bedieningshendel voor het uitlubberen.
Maar nu past bij compleet ingedraaide decompressieklepmoertje de kleppenlichter netniet?

Nu zijn er meerdere oplossingen wat zou kunnen horen.
- de decompressieklep veer is te lang/zwaar.
- onder de bout hoort een langer busje inplaatsvan een veerringetje, op de uitslagtekening 330 is dit slecht te zien.
- er zit een verkeerde bedieningshendel op.

Foto met carberateur is hoe het zat, andere is hoe ik het nu heb.

Heeft er iemand een idee hoe het hoort of hoe het bij jullie zit?
ik zie ringen onder de boutkopjes zitten, die zaten er eerst toch niet ? en in principe hoor je twee bouten te hebben met zo een puntje erop daar hoort het filter aan de voorkant op te steunen


Deze drie bouten zijn ongeveer gelijk, die met die vlakke kop passen ook onder het filter.
Ringen nu verwijderd maar is het eigenlijk nog niet.
(Zie ook mijn laatste reactie)

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Andreprins
Originally Posted by FFAnders
Het lijkt erop dat de motorlichter te laag staat.
Origineel hoort er tussen de afstandbussen en de cilinderkop een ringetje te zitten, deze raken nog wel eens kwijt en als je dan de bussen, veren, lichter en bouten monteert zit de lichter te laag en is er minder ruimte voor de tuimelaar van de decompressieklep.
De lichter hoort verend bevestigd te zijn , dus onder de 3 bouten van de lichter horen veren te zitten, misschien zijn ze er wel maar ik zie ze niet.
Het veertje is ook niet origineel en hoort over de motorlichter aan de midden-en-kleinbedrijf te zitten.

Heb momenteel geen afbeeldingen tot mijn beschikking om het te verduidelijken.

PS. Ik zie de veren nu wel zitten ...


Ik heb de bovenste ringen weer verwijderd en alleen nog een veerringetje (+/-1mm)onder de bout.
Ik heb geen bussen bij deze bouten maar alleen een verdikt stuk.
Maar dan komt de kleppenlichter nog net niet los terwijl de veer nog redelijk zwaar staat ingedraait.
Is de orginele ring soms nog dikker dan 1mm?


Foto van de decompressie veer, lijkt me wel orgineel kwa passing.

Attached Images
2017-10-12 17.35.02.jpg (174.43 KB, 331 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
[Foto van de decompressie veer, lijkt me wel orgineel kwa passing.
voor de oudjes heb je veren met dun draad, toen de 3800 kwam kreeg je zwaardere veren omdat je hier de decompressieklep met een aparte hevel bediend, helaas vind je nauwelijks nog veren van het oude type gezien je foto lijkt dit een veer met dikke draad die hebben ( om in verentaal te spreken) een grotere "'bloklengte"

Last edited by Joan; 13/10/17 09:07 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
[Foto van de decompressie veer, lijkt me wel orgineel kwa passing.
voor de oudjes heb je veren met dun draad, toen de 3800 kwam kreeg je zwaardere veren omdat je hier de decompressieklep met een aparte hevel bediend, helaas vind je nauwelijks nog veren van het oude type gezien je foto lijkt dit een veer met dikke draad die hebben ( om in verentaal te spreken) een grotere "'bloklengte"


Dat lijkt me een logische verklaring voor dit probleem.
Heb het nu al opgelost met wat extra veerringen.
Wordt dus een beter veertje zoeken.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Vanmiddag het hele blokje gemonteerd.
Behalve luchtfilter en uitlaat.
Maar krijg hem met mijn makita accuboor niet aan de praat.(te weinig toeren??)
Wat ik vervangen heb.
-alle pakkingen
-pompje en bodem en menbraam
-beide lagers
-afdichtingsring
-zuigerveren
Als ik het boutje voor op de carter verwijder waardoor je de krukas kunt borgen, dan voel ik maar een heel klein beetje carter druk.
Weet iemand hoeveel druk dit hoort te wezen?
De compressie lijkt me wat laag.
Nu ben ik er inmiddels achter hoe een gebloemde ring eruit hoort te zien.
Bij mij zat echter een ander soort veer ring, maar heb deze gewoon terug geplaatst.
Zal dit de verkeerde keuze zijn geweest?

Als je een hoger geplaats tankje zonder pompje aan je carberateur koppelt.
En de overstroom dicht houdt.
Zou die dan moeten kunnen lopen of verzuipt die dan, op die manier omzeil ik de carterdruk en het pompje.

Attached Images
2017-10-13 21.55.50.jpg (146.32 KB, 381 downloads)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Andreprins
Vanmiddag het hele blokje gemonteerd.
Behalve luchtfilter en uitlaat.
Maar krijg hem met mijn makita accuboor niet aan de praat.(te weinig toeren??)
Wat ik vervangen heb.
-alle pakkingen
-pompje en bodem en menbraam
-beide lagers
-afdichtingsring
-zuigerveren
Als ik het boutje voor op de carter verwijder waardoor je de krukas kunt borgen, dan voel ik maar een heel klein beetje carter druk.
Weet iemand hoeveel druk dit hoort te wezen?
De compressie lijkt me wat laag.
Nu ben ik er inmiddels achter hoe een gebloemde ring eruit hoort te zien.
Bij mij zat echter een ander soort veer ring, maar heb deze gewoon terug geplaatst.
Zal dit de verkeerde keuze zijn geweest?

Als je een hoger geplaats tankje zonder pompje aan je carberateur koppelt.
En de overstroom dicht houdt.
Zou die dan moeten kunnen lopen of verzuipt die dan, op die manier omzeil ik de carterdruk en het pompje.

Om dit te kunnen uitsluiten of bevestigen.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Andreprins
Vanmiddag het hele blokje gemonteerd.
Behalve luchtfilter en uitlaat.
Maar krijg hem met mijn makita accuboor niet aan de praat.(te weinig toeren??)
Wat ik vervangen heb.
-alle pakkingen
-pompje en bodem en menbraam
-beide lagers
-afdichtingsring
-zuigerveren
Als ik het boutje voor op de carter verwijder waardoor je de krukas kunt borgen, dan voel ik maar een heel klein beetje carter druk.
Weet iemand hoeveel druk dit hoort te wezen?
De compressie lijkt me wat laag.
Nu ben ik er inmiddels achter hoe een gebloemde ring eruit hoort te zien.
Bij mij zat echter een ander soort veer ring, maar heb deze gewoon terug geplaatst.
Zal dit de verkeerde keuze zijn geweest?

Als je een hoger geplaats tankje zonder pompje aan je carberateur koppelt.
En de overstroom dicht houdt.
Zou die dan moeten kunnen lopen of verzuipt die dan, op die manier omzeil ik de carterdruk en het pompje.

Wat doet die opvulbus daar, zit dat wel in de juiste volgorde?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik neem aan dat die vulbus niet in de lagerbehuizing terecht is gekomen..... wink

Zo'n bloemring ben ik ook al eens tegengekomen, zijn van oudere blokjes zoals jij hebt.

Komt er brandstof retour als je met de boormachine start? Dan is dat in orde en hoef je niks te proberen met hogere tankjes etc.

Is je bougie nat of droog na je startpoging?
Droog = geen brandstof
Nat = geen vonk

Zo kun je al iets gerichter te werk gaan.

Last edited by John Meisters; 14/10/17 08:43 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by dreke2
[]
Wat doet die opvulbus daar, zit dat wel in de juiste volgorde?
Groet
ANdre

die bus zit daar goed, was oorspronkelijk de eerste manier van afdichting, in de 48 en 49 peperbussen zaten geen bloemplaten en afdichtringen ( Solex noemt ze ADP; AfDichtPLaat maar ja zo een dun ding "'Plaat" durve noemen !!) omdat dat systeem waardeloos was hebben ze het verbeterd. vroeger had je ruimers en overmaat bussen. Ben nu voor de revisie van een peperbus bezig en heb daar zo een bus uit zilverstaal gedraaid van 21,3 mm terwijl origineel deze bus 21 mm is om nog enigszins een dichting te hebben ( monteer ook wel de ringen)

heel vroeger hadden ze nog een andere ring dan de bloemring en die met concentrische doordrukkingen zie bijlagen uit oud revisie handboek

en de solex carburateur kun je niet gebruiken met brandstof erboven, hij heeft al genoeg moeite om met een overijverige pomp de toevoer genoeg weg te werken om niet te verzuipen.
EN ik ben tegen bormachines om te starten OF je moet er een vrijlooplager op hebben zitten, je wilt niet weten hoeveel vliegwiel spieen er op deze manier vernielt zijn omdat bij aanslaan de motor sneller gaat dan de boor en zo de moer loskomt

Attached Images
overmaat bus fraizen a.jpg (84.62 KB, 285 downloads)
overmaat bus fraizen.jpg (89.35 KB, 379 downloads)
overmaat bus aandachtpunten.jpg (222.88 KB, 405 downloads)
afdichtplaatje.png (210.5 KB, 346 downloads)
ring volgorde.jpg (36.29 KB, 372 downloads)
Last edited by Joan; 14/10/17 07:02 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by Andreprins
Vanmiddag het hele blokje gemonteerd.
Behalve luchtfilter en uitlaat.
Maar krijg hem met mijn makita accuboor niet aan de praat.(te weinig toeren??)
Wat ik vervangen heb.
-alle pakkingen
-pompje en bodem en menbraam
-beide lagers
-afdichtingsring
-zuigerveren
Als ik het boutje voor op de carter verwijder waardoor je de krukas kunt borgen, dan voel ik maar een heel klein beetje carter druk.
Weet iemand hoeveel druk dit hoort te wezen?
De compressie lijkt me wat laag.
Nu ben ik er inmiddels achter hoe een gebloemde ring eruit hoort te zien.
Bij mij zat echter een ander soort veer ring, maar heb deze gewoon terug geplaatst.
Zal dit de verkeerde keuze zijn geweest?

Als je een hoger geplaats tankje zonder pompje aan je carberateur koppelt.
En de overstroom dicht houdt.
Zou die dan moeten kunnen lopen of verzuipt die dan, op die manier omzeil ik de carterdruk en het pompje.

Wat doet die opvulbus daar, zit dat wel in de juiste volgorde?
Groet
ANdre


De opvulbus zit tussen het lager en de rol.
Dit is om de rol op afstand te houden van het carter.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by John Meisters
Ik neem aan dat die vulbus niet in de lagerbehuizing terecht is gekomen..... wink
-ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt?
-op deze foto is alles al verschoven op de krukas, maar nog op volgorde.
-de vulbus zit tussen het carterlager en de rol in.

Zo'n bloemring ben ik ook al eens tegengekomen, zijn van oudere blokjes zoals jij hebt.

Komt er brandstof retour als je met de boormachine start? Dan is dat in orde en hoef je niks te proberen met hogere tankjes etc.
-nee er komt geen brandstof retour.
-heb alles wel doorgeblazen dus het open.
-zit wel brandstof in de tank, zal hem bij de volgende poging even vol gooien, scheelt weer lucht weg pompen.

Is je bougie nat of droog na je startpoging?
Droog = geen brandstof
Nat = geen vonk
-bij een natte bougie hoort het toch al uit de retour te moeten komen?

Zo kun je al iets gerichter te werk gaan.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by dreke2
[]
Wat doet die opvulbus daar, zit dat wel in de juiste volgorde?
Groet
ANdre

die bus zit daar goed, was oorspronkelijk de eerste manier van afdichting, in de 48 en 49 peperbussen zaten geen bloemplaten en afdichtringen ( Solex noemt ze ADP; AfDichtPLaat maar ja zo een dun ding "'Plaat" durve noemen !!) omdat dat systeem waardeloos was hebben ze het verbeterd. vroeger had je ruimers en overmaat bussen. Ben nu voor de revisie van een peperbus bezig en heb daar zo een bus uit zilverstaal gedraaid van 21,3 mm terwijl origineel deze bus 21 mm is om nog enigszins een dichting te hebben ( monteer ook wel de ringen)

heel vroeger hadden ze nog een andere ring dan de bloemring en die met concentrische doordrukkingen zie bijlagen uit oud revisie handboek

en de solex carburateur kun je niet gebruiken met brandstof erboven, hij heeft al genoeg moeite om met een overijverige pomp de toevoer genoeg weg te werken om niet te verzuipen.
EN ik ben tegen bormachines om te starten OF je moet er een vrijlooplager op hebben zitten, je wilt niet weten hoeveel vliegwiel spieen er op deze manier vernielt zijn omdat bij aanslaan de motor sneller gaat dan de boor en zo de moer loskomt


- laat het tankje nu gewoon zitten waar die hoort.
- ga wel het pompje en de aansluiting even nalopen, is net een andere aansluiting dan het orginele pompje, misschien dat te dichting daarvan niet goed is.
- ik ga nu eerst op zoek naar een vrijlooplager voor op de boormachine, moer kwam al wat los bij mijn poging.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
[
De opvulbus zit tussen het lager en de rol.
Dit is om de rol op afstand te houden van het carter.zoals ik beschreven heb niet alleen als afstandbus maar ook (ter assistentie) als afdichting, dat heet "labyrinth"' afdichting, al is hij in deze uitvoering lang en glad in het verleden hadden heel veel tweetakten "labyrinth' afdichtingen soms in combinatie met een viltring,,hoewel deze vaak voor extra slijtage op het loopvlak van de as zorgde. Maar met de uitvinding van de simmerring kwam dat als hele verbetering


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Andreprins
Originally Posted by Joan
Originally Posted by dreke2
[]
Wat doet die opvulbus daar, zit dat wel in de juiste volgorde?
Groet
ANdre

die bus zit daar goed, was oorspronkelijk de eerste manier van afdichting, in de 48 en 49 peperbussen zaten geen bloemplaten en afdichtringen ( Solex noemt ze ADP; AfDichtPLaat maar ja zo een dun ding "'Plaat" durve noemen !!) omdat dat systeem waardeloos was hebben ze het verbeterd. vroeger had je ruimers en overmaat bussen. Ben nu voor de revisie van een peperbus bezig en heb daar zo een bus uit zilverstaal gedraaid van 21,3 mm terwijl origineel deze bus 21 mm is om nog enigszins een dichting te hebben ( monteer ook wel de ringen)

heel vroeger hadden ze nog een andere ring dan de bloemring en die met concentrische doordrukkingen zie bijlagen uit oud revisie handboek

en de solex carburateur kun je niet gebruiken met brandstof erboven, hij heeft al genoeg moeite om met een overijverige pomp de toevoer genoeg weg te werken om niet te verzuipen.
EN ik ben tegen bormachines om te starten OF je moet er een vrijlooplager op hebben zitten, je wilt niet weten hoeveel vliegwiel spieen er op deze manier vernielt zijn omdat bij aanslaan de motor sneller gaat dan de boor en zo de moer loskomt


- laat het tankje nu gewoon zitten waar die hoort.
- ga wel het pompje en de aansluiting even nalopen, is net een andere aansluiting dan het orginele pompje, misschien dat te dichting daarvan niet goed is.
- ik ga nu eerst op zoek naar een vrijlooplager voor op de boormachine, moer kwam al wat los bij mijn poging.

Vrijlooplager heb ik gemaakt van freewheelen een derailleur binnenwerk, worden bij de fietsenmaker regelmatig weggegooid en dan nog goed zijn voor dit werk
Groet ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by Andreprins
Originally Posted by Joan
Originally Posted by dreke2
[]
Wat doet die opvulbus daar, zit dat wel in de juiste volgorde?
Groet
ANdre

die bus zit daar goed, was oorspronkelijk de eerste manier van afdichting, in de 48 en 49 peperbussen zaten geen bloemplaten en afdichtringen ( Solex noemt ze ADP; AfDichtPLaat maar ja zo een dun ding "'Plaat" durve noemen !!) omdat dat systeem waardeloos was hebben ze het verbeterd. vroeger had je ruimers en overmaat bussen. Ben nu voor de revisie van een peperbus bezig en heb daar zo een bus uit zilverstaal gedraaid van 21,3 mm terwijl origineel deze bus 21 mm is om nog enigszins een dichting te hebben ( monteer ook wel de ringen)

heel vroeger hadden ze nog een andere ring dan de bloemring en die met concentrische doordrukkingen zie bijlagen uit oud revisie handboek

en de solex carburateur kun je niet gebruiken met brandstof erboven, hij heeft al genoeg moeite om met een overijverige pomp de toevoer genoeg weg te werken om niet te verzuipen.
EN ik ben tegen bormachines om te starten OF je moet er een vrijlooplager op hebben zitten, je wilt niet weten hoeveel vliegwiel spieen er op deze manier vernielt zijn omdat bij aanslaan de motor sneller gaat dan de boor en zo de moer loskomt


- laat het tankje nu gewoon zitten waar die hoort.
- ga wel het pompje en de aansluiting even nalopen, is net een andere aansluiting dan het orginele pompje, misschien dat te dichting daarvan niet goed is.
- ik ga nu eerst op zoek naar een vrijlooplager voor op de boormachine, moer kwam al wat los bij mijn poging.

Vrijlooplager heb ik gemaakt van freewheelen een derailleur binnenwerk, worden bij de fietsenmaker regelmatig weggegooid en dan nog goed zijn voor dit werk
Groet ANdre


Lees het nu pas, maar heb er net inderdaad 1 op die manier gemaakt.
M10 draadeinde als as in de boormachine en met ringen en m6 een dopje vastgeklemd aan de opsluitmoer van de tandwielen.

Attached Images
2017-10-16 18.51.07.jpg (167.75 KB, 375 downloads)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ff de tandwielen eraf halen, is beter voor je handen crazy
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Het blokje wil nog steeds niet starten.
Snap het niet helemaal meer?
Ik krijg geen brandstof retour bij een startpoging, dit zou toch wel zo moeten zijn?
Als ik de bougie tegen het blok houdt vonkt die.
Afstand iets verkleint van 0,5 naar bijna 0,4 mm.
Als ik het leidingtje de carbeteur in los maak is hij wel nat.
Pompje werkt, want had beide leidingtjes eraf en hij sputerde toen ik het vliegwiel draaide.
De bougie lijkt wel wat nattig te worden, twijfel er wel over.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Het blokje wil nog steeds niet starten.
Snap het niet helemaal meer?
Ik krijg geen brandstof retour bij een startpoging, dit zou toch wel zo moeten zijnzeker weten moet eruit gutsen, je zal niet de eerste zijn met een inwendig verroestte leiding ?
Als ik de bougie tegen het blok houdt vonkt die.
Afstand iets verkleint van 0,5 naar bijna 0,4 mm.
Als ik het leidingtje de carbeteur in los maak is hij wel nat.
Pompje werkt, want had beide leidingtjesmet beide leidingen eraf ?? eraf en hij sputerde toen ik het vliegwiel draaide.
De bougie lijkt wel wat nattig te worden, twijfel er wel over.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
Het blokje wil nog steeds niet starten.
Snap het niet helemaal meer?
Ik krijg geen brandstof retour bij een startpoging, dit zou toch wel zo moeten zijnzeker weten moet eruit gutsen, je zal niet de eerste zijn met een inwendig verroestte leiding ?
Als ik de bougie tegen het blok houdt vonkt die.
Afstand iets verkleint van 0,5 naar bijna 0,4 mm.
Als ik het leidingtje de carbeteur in los maak is hij wel nat.
Pompje werkt, want had beide leidingtjesmet beide leidingen eraf ?? eraf en hij sputerde toen ik het vliegwiel draaide.
De bougie lijkt wel wat nattig te worden, twijfel er wel over.


Ja heb het voormekaar gekregen het blokje loopt weer!
Had de tankleidingjes al wel doorgeblazen, daar kwam lucht door.
Dat ietsje was dus blijkbaar gewoon te weinig, met een boortje 1 en 1,5 eerst gerommeld vanaf onderen en met een remkabeltje van boven, na veel rommelen was hij weer open.
Dit was dus de reden dat ik maar iets brandstof kreeg.
Morgen maar is af stellen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
[

Ja heb het voormekaar gekregen het blokje loopt weer!
Had de tankleidingjes al wel doorgeblazen, daar kwam lucht door.
Dat ietsje was dus blijkbaar gewoon te weinig, met een boortje 1 en 1,5 eerst gerommeld vanaf onderen en met een remkabeltje van boven, na veel rommelen was hij weer open.ja zo doe je dat, met kunst en vliegwerk zoals wij dat hier vaak zeggen of anderen "met beleid'"
Dit was dus de reden dat ik maar iets brandstof kreeg.
Morgen maar is af stellen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nog even voor de sleutelaars onder ons ( helaas zijn mijn fotos mislukt en het blok is reeds afgemonteerd) er staat op de achterkant van de ontstekings grondplaat een zeer minuscuul mee gegoten "Plus" teken zo een zelfde teken staat op het borgplaatje van het grondplaat lager . zet je deze "plussen" niet bij elkaar blijkt dat de boutgaten niet in elkaars verlengde liggen en moet je de boutjes erin wurgen. had weer zo een misexemplaar in mijnhanden .
Geen idee waarom de gaten voor de bouten en de gaten met draad niet netjes in hetzelfde quadrant staan. Kwaliteits questie ?

zal nog even een andere plaat zoeken voor de foto's


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
nog even voor de sleutelaars onder ons ( helaas zijn mijn fotos mislukt en het blok is reeds afgemonteerd) er staat op de achterkant van de ontstekings grondplaat een zeer minuscuul mee gegoten "Plus" teken zo een zelfde teken staat op het borgplaatje van het grondplaat lager . zet je deze "plussen" niet bij elkaar blijkt dat de boutgaten niet in elkaars verlengde liggen en moet je de boutjes erin wurgen. had weer zo een misexemplaar in mijnhanden .
Geen idee waarom de gaten voor de bouten en de gaten met draad niet netjes in hetzelfde quadrant staan. Kwaliteits questie ?

zal nog even een andere plaat zoeken voor de foto's
geen idee waarom ze gisteren niet zichtbaar waren op de SD kaart maar met nog een foto erbij stonden ze er ineens weer. kun je zien hoe iets verdraaien een behoorlijke misplaatsing veroorzaakt ( 1 gat verder gedraaid)

Attached Images
kruisjes.jpg (138.71 KB, 325 downloads)
kruisjes verdraait.jpg (112.69 KB, 321 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Weet iemand hoe je de kabel dient te bevestigen van de voorrem van een zwanenhals, kom er niet uit?
En mis ik nu nog een soort hoefijzerachtig plaatje of heeft dit model voorrem dat niet?
Verder haalde ik de handrem uit het stuur die zat vast met een niet verzonken schroef, dit moet verzonken zijn.
Maar hierbij kwam ook een bol langwerpig moertje ermee uitrollen, waar hoort dit?

Attached Images
2017-10-24 19.18.43.jpg (141.42 KB, 478 downloads)
2017-10-24 19.19.13.jpg (223.44 KB, 459 downloads)
2017-10-24 19.17.24.jpg (185.79 KB, 454 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien kan je hier wat mee :
https://solex.nl/solexalbum/nggalle...ery/1c48e71fc62b819e9c3bd13b48ca300e/829

afbeelding en text nogal onduidelijk.

Hiet een afbeelding waar ook de kabel gemonteerd is :

Attached Images
Rem Zwanehals.jpg (63.09 KB, 465 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by FFAnders
Misschien kan je hier wat mee :
https://solex.nl/solexalbum/nggalle...ery/1c48e71fc62b819e9c3bd13b48ca300e/829

afbeelding en text nogal onduidelijk.

Hiet een afbeelding waar ook de kabel gemonteerd is :


De kabel lijkt dus gewoon los door het gat gestoken en dan opgespannen, ga het uitproberen.
Ga ook het solexalbum nog effe doornemen, staat veel info wink wink

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Weet iemand hoe je de kabel dient te bevestigen van de voorrem van een zwanenhals, kom er niet uit?heb daar vandaag nog iemand cursus overgegeven, normaal staat daar twee dagen voor
En mis ik nu nog een soort hoefijzerachtig plaatje of heeft dit model voorrem dat niet?nee deze niet, er zijn er daar is draad in getapt en anderen hebben een parker met zeer dik en grof draad wel allemaal met verzonken kop
Verder haalde ik de handrem uit het stuur die zat vast met een niet verzonken schroef, dit moet verzonken zijn.
Maar hierbij kwam ook een bol langwerpig moertje ermee uitrollen, waar hoort dit?daar zit bij bepaalde typen het boutje van de gasgever mee vast, erin hengelen met ijzerdraad en dan opvangen met het korte stuk M6 draad, aan het lange stuk komen de ringen en hevels van de gasgever


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Misschien kan je hier wat mee :
https://solex.nl/solexalbum/nggalle...ery/1c48e71fc62b819e9c3bd13b48ca300e/829

afbeelding en text nogal onduidelijk.

Hiet een afbeelding waar ook de kabel gemonteerd is :
op dit plaatje staat dat de binnenkabel van boven op de wikkeltrommel kont naar het midden tonnetje toe, als de buitenkabel van boven komt en het midden tonnetje in het midden zit komt de binnenkabel beter weg als hij van de onderkant van het wikkeltonnetje komt en zo wikkelen dat je bij elke omwenteling de binnenkabel naar de zeskant toe wikkelt, andere kant op wikkelen dan "lift" hij het wikkeltonnetje en dan komt de zeskant uit zijn borging met nadeel dat de borging dol raakt ( en dan remt het niet meer )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by FFAnders
Misschien kan je hier wat mee :
https://solex.nl/solexalbum/nggalle...ery/1c48e71fc62b819e9c3bd13b48ca300e/829

afbeelding en text nogal onduidelijk.

Hiet een afbeelding waar ook de kabel gemonteerd is :
op dit plaatje staat dat de binnenkabel van boven op de wikkeltrommel kont naar het midden tonnetje toe, als de buitenkabel van boven komt en het midden tonnetje in het midden zit komt de binnenkabel beter weg als hij van de onderkant van het wikkeltonnetje komt en zo wikkelen dat je bij elke omwenteling de binnenkabel naar de zeskant toe wikkelt, andere kant op wikkelen dan "lift" hij het wikkeltonnetje en dan komt de zeskant uit zijn borging met nadeel dat de borging dol raakt ( en dan remt het niet meer )


De buitenkabel zat eerst nog op zijn plek, dus spreekt voor zich zoals u uitlegt.
Maar mij was niet duidelijk hoe de binnenkabel vast zat, deze was los en afgerafeld.
Dit is dus gewoon door het gat steken en netjes even opwikkelen.
Dit leek me te los, maar na uitproberen is zelfs een halve slag al sterk genoeg.
Nu ben ik alleen het plaatje met de 12 hoek kant nog aan het namaken, spannerasje kon je zonder drukken al rond draaien door dit plaatje.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
.
Nu ben ik alleen het plaatje met de 12 hoek kant nog aan het namaken, spannerasje kon je zonder drukken al rond draaien door dit plaatje.
maak er dan maar een zeskant van, dit type bestaat ook, is steviger makkelijker te maken en met 1/6 slag per keer is de fijnstelling meer dan genoeg , die 12 kanten zijn vaak dol ( onder andere om de reden die ik beschreef, namelijk fout wikkelen )

Last edited by Joan; 25/10/17 10:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij de zeer oude peperbus blokjes zijn er uitvoeringen met een aparte smeer leiding vanaf het carter naar de andere kant om ook het lager bij het vliegwiel te smeren.
Daarom is de opsluitplaat anders van vorm die het lager op zijn plaats moet houden.
Deze opsluitplaat is voorzien van een opgegoten merkteken ( X ) en op het carter is ook een merkteken gegoten ( X ) zodat je kan zien hoe deze dekplaat moet zitten omdat anders een bout niet zal passen.
Als de uitvoering voorzien is van de smering vanuit het carter dan zal je merken waarom dat is .
Bij deze carters zit een kanaal van links naar rechts in het spoelcircuit van carter naar het vliegwiellager on ook dat goed te smeren.
In de dekplaat zit een uitsparing die overeen komt met een uitsparing in de spoelenplaat .
In de spoelenplaat zit ook weer een kanaal wat weer een verbinding heeft met een kanaal wat dwars door het carter is gemaakt.
Dat kun je zien als je onder het carter kijkt want dan zie je twee ruggen een voor de bevestigingsbout en een voor dat olie kanaal.
Deze carters zijn zeldzaam en zijn zo maar een korte tijd gemaakt.
Er zijn nog blokken gemaakt van nog in voorraad oude carters en gewoon verder afgewerkt zonder alle daar voor bestemde kanalen.
Dus carters zonder kanaal maar wel met de plaatsing van de schroef gaten en de daarvoor bestemde lagerplaat.
M.eer weten ,meer vragen

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo, plaatje erbij wink

Attached Images
DSC03248,,,.jpg (224.68 KB, 341 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan Vennix
Deze opsluitplaat is voorzien van een opgegoten merkteken ( X ) en op het carter is ook een merkteken gegoten ( X ) zodat je kan zien hoe deze dekplaat moet zitten omdat anders een bout niet zal passen.
Als de uitvoering voorzien is van de smering vanuit het carter dan zal je merken waarom dat is .


Dank voor de uitleg, ben ik inderdaad (nog) niet tegengekomen heb die zin over die "X"-en nog even laten staan. Dat systeem van verkeerde boutgaten, niet netjes in een vierkant, hebben ze kennelijk nog lang volgehouden ( doen ze wel vaker om nieuw op oud te laten passen, vaak tegen beter weten in) Heb daar onlangs van een veel nieuwer blok ook al een onderwerp aan besteed want ik zie nogal dat er blokken zijn ( DE CARTERDELEN MET HET STEUNLAGER) waar die "X"-en nog op voorkomen en waar die "X"-en niet uitgelijnd zijn en dan heeft "men" de bouten er toch maar ingewurgd met alle schade van dien .

Last edited by Joan; 20/11/17 10:13 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Heb inmiddels nu zo een 56 km met dit blokje gereden, naar mijn mening loopt hij aardig.
Ik kan geen andere Solex in mijn omgeving om het mee te vergelijken.
Met de stroboscoop op tijd gezet, beeld spring wel ietsje?
22 km eerst met gewone benzine en tweetaktolie gereden, 1 op 25 gemengd misschien zelfs 1op20 geworden.
Daarna besloten om toch voortaan op Aspen te gaan rijden, afgetapt en gevuld met Aspen 2takt met een klein beetje extra olie voor de glijbussen.
Solex loopt nu 21 km gemiddeld in een kwartier rijden.
Trekkracht was merkbaar beter aan het einde.

Heb een filmpje gemaakt met wind mee met Aspen erin.
https://youtu.be/Wvix43AUee4
Wat vinden jullie ervan?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Andreprins
Heb inmiddels nu zo een 56 km met dit blokje gereden, naar mijn mening loopt hij aardig.
Ik kan geen andere Solex in mijn omgeving om het mee te vergelijken.
Met de stroboscoop op tijd gezet, beeld spring wel ietsje? waarschijnlijk begint je condensator het beu te worden, of je hebt iets speling op je drijfstanglagers.
22 km eerst met gewone benzine en tweetaktolie gereden, 1 op 25 gemengd misschien zelfs 1op20 geworden.
Daarna besloten om toch voortaan op Aspen te gaan rijden, afgetapt en gevuld met Aspen 2takt met een klein beetje extra olie voor de glijbussen.
Solex loopt nu 21 km gemiddeld in een kwartier rijden.
Trekkracht was merkbaar beter aan het einde.

Heb een filmpje gemaakt met wind mee met Aspen erin.
https://youtu.be/Wvix43AUee4
Wat vinden jullie ervan?


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.087s Queries: 134 (0.032s) Memory: 1.4611 MB (Peak: 2.0449 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:01:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS