Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#126902 01/08/17 09:58 AM
Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Hallo allemaal,
Na wat gegoogeld te hebben dat ik een probleem maar niet verhelpen kan met mijn sinds 2 weken terug gekochte Solex ben ik hier als nieuw lid terecht gekomen en hoop hier nu aan een oplossing te kunnen komen. Na het proefrijden (garantie tot de hoek) kocht ik de mooie Solex zwanenhals 1954 met OTO motor 1963 hij reed echt als een speer maar na de koop en 10 minuten verder rijden had ik al gestotter en moest ik met het cokehendeltje steeds meer naar links en hield ie er op een gegeven moment helemaal mee op. Ik verder fietsen en na een poosje opnieuw starten liep ie weer als een trein, maar na tien minuten kreeg ik weer precies hetzelfde. Wat heb ik zelf allemaal gedaan?

De tank schoongemaakt, tank en carburateurfilter vernieuwd, leidingen doorgeraagd met stalen binnenkabeltje, leidingen doorgespoeld, benzinepomp vernieuwd, membraan vernieuwd, sproeier door geblaasd met de fietspomp, benzineleiding langs de uitlaat iets verbogen zodat ie minder warm wordt, de uitlaat schoongemaakt, nieuwe bougie op 0,5 mm afgesteld.

Ik heb echt alles gedaan wat mogelijk was, maar het blijft zoeken geblazen. Als ie koud is loopt hij zeer goed en de choke kan al snel helemaal naar rechts, maar als hij warm begint te worden gaat hij inhouden en moet ik hem steeds meer naar de chokestand zetten om hem draaiende te kunnen houden en als ie helemaal op links staat stop hij ermee en kan je na 10 minuten afkoelen weer 5 minuten rijden.
Aan de ontsteking kan het niet liggen en het leidinkje bij de uitlaat kan niet meer te heet worden. Het is voor 100% zeker dat ie bij warm worden te weinig brandstof krijgt. Bij warmer worden zie ik ook geen benzine meer naar de tank terug gaan.

Dank alvast voor jullie reacties!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Welkom op het Solex forum.
Draai de bougie er eens uit zodra hij is afgeslagen.
Is deze droog: inderdaad brandstofprobleem.
Is deze nat: tóch een ontstekingsprobleem.

Van de gedachte dat het daar niet aan kan liggen kun je afstappen, bij een Solex is alles mogelijk wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
tankdop ontluchting verstopt?
Wanneer hij begint te stotteren even tankdop losdraaien.
heb dit al bij 2 solexen meegemaakt!

Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
De Bougie is droog en niet vet geslagen.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vaporlock.... zorg dat de benzine leiding naar de carburateur zo ver mogelijk van het uitlaatspruitstuk verwijderd is, ook de leiding achter de tank mag het carter niet raken.

Zitten de kogeltjes nog in het pompje


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Nee, alles van dat is goed schoon. Maar ga mij nu afvragen of dat oude nylon pompbodempje wel in orde is. Hij is ietsje bol en hol en vraag mij af of dat ook niet helemaal vlak moet zijn.

Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Leidinkje had ik al verbogen zodat ie niet te warm wordt en het brandstofpompje is 3 dagen oud waarvan ik na het uitdraaien van de stift een kogeltje zag zitten. Met blazen aan de een en zuigen aan de andere opening van het pompje werkt goed, ook de druk met verwijderde pomp vanuit het carter is goed.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: knutselaar
De Bougie is droog en niet vet geslagen.


Mooi, brandstofprobleem dus.
Volgende test, nadat hij is afgeslagen retourslang loshalen, tankdop verwijderen, opening van tank met platte hand afsluiten, in retourslang blazen.

Komt er geen benzine uit de overloop van de carburateur en ook geen lucht?
Dan is er toch iets verstopt, of een kogeltje van de pomp plakt vast. Komt er lucht uit dan is de tank leeg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Hallo John, Helaas heb ik dit alles al geprobeerd, maar gaat nu twijfelen aan het nieuwe pompje. Als ik die boven nippel er af draai dan zit daar wel een plastic kogeltje maar of de ander er in zit? De test met blazen op de een en zuigen op de ander is goed. Het blijft een raadsel, misschien dat het pompje toch niet goed is. Zojuist ook weer een ander membraan er in gezet, maar nog steeds niet langer dan 5 tot 10 minuutjes rijden en weer even laten afkoelen.
Kan je nog pompjes met stalen kogeltjes kopen? Voor nu alvast bedankt voor je reactie.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
die imitatie pompjes geven nog al eens problemen, en hebben ook geen filter, beter de originele, ze gaan bijna nooit stuk,


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb je ook een nieuw imitatie pompplaatje gemonteerd, die zijn anders als de originele voor oto.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Ja, toch maar weer een nieuw pompje besteld maar dan bij een ander met het bijbehorende pompplaatje met membraan, in de hoop dat het bij een ander is gefabriceerd.

Last edited by knutselaar; 01/08/17 08:36 PM. Reason: Iets aangevuld
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: knutselaar
Hallo John, Helaas heb ik dit alles al geprobeerd, en, wat was het resultaat? komt er benzine uit de overstroom van de carburateur? maar gaat nu twijfelen aan het nieuwe pompje. Als ik die boven nippel er af draai dan zit daar wel een plastic kogeltje maar of de ander er in zit? De test met blazen op de een en zuigen op de ander is goed. mijn conclusie: pompje is dus goed... Het blijft een raadsel, misschien dat het pompje toch niet goed is. Zojuist ook weer een ander membraan er in gezet, maar nog steeds niet langer dan 5 tot 10 minuutjes rijden en weer even laten afkoelen.
Kan je nog pompjes met stalen kogeltjes kopen? ik heb daar slechte ervaringen mee, die plakken nog veel erger. Voor nu alvast bedankt voor je reactie.


Ik heb een serie van de aller-aller goedkoopste pompjes, en die doen het allemaal goed.
Als hij rijdt en ineens heb je geen retour meer, dan is dat 9 van de 10 keer een verstopping. Vandaar ook mijn vraag wat het resultaat is als je na afslaan op de retourslang blaast.

Mij lijkt dan hooguit nog het pompplaatje, wat je zelf al vermoedde, of een fladderend membraan. ook daar zijn truukjes voor, wel even goed zoeken, Jan Vennix heeft daar eens mooi over geschreven.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb t regelmatig met oude pompjes gehad deze kwaal.
Ook blaas en zuig test gedaan en dan leek alles in orde.

Na een km of wat tóch stil gaan staan.
Sinds ik ultrasoon heb geen problemen meer.
Weet niet of je de mogelijkheid hebt of iemand weet met zon ding. Maar ik zou het oude pompje weergebruiken als ik jou was.

Gr. Han

Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Hallo Han, Gisteren met een stukje rijden helaas weer hetzelfde probleem. De Solex rijd als een nieuwe met veel compressie en als ik hem van de band haal en hem snel laat draaien, dan zie je de retour benzine goed door de darm gaan. Alles door geraagd en door geblazen, nergens valse lucht en het blijft een raadsel. Nu wacht ik dus op een nieuw pompje, nieuw membraan en een nieuw pompplaatje. Bedankt voor de reactie.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: knutselaar
Hallo Han, Gisteren met een stukje rijden helaas weer hetzelfde probleem. De Solex rijd als een nieuwe met veel compressie en als ik hem van de band haal en hem snel laat draaien, dan zie je de retour benzine goed door de darm gaan. Alles door geraagd en door geblazen, nergens valse lucht en het blijft een raadsel. Nu wacht ik dus op een nieuw pompje, nieuw membraan en een nieuw pompplaatje. Bedankt voor de reactie.


Ik zit met je mee te denken wat er in 10 minuten aan de hand kan zijn dat hij van "een nieuwe" veranderd in een "dooie".
Oit wel gehad dat er in de tankzeef witte draadjes zaten, zagje niet, en die waren als een bal opgerold en na enige tijd, maar niet die tien minuten, dat verschilde, werd hij aangezogen en verstopte de aanzuigbuis, bij stilstaan weer terugveren en gaan. ik ben even kwijt of je al wat over je vonken hebt gemeld, ook daar kan na enige tijd de brui in komen door inwendig warm worden van de onderdelen door de stroom die er steeds door gaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja Joan, ik was ook aan het meedenken. De bougie was droog.
Verstopt tankfilter is mijn eerste gedachte, maar nog geen antwoord gehad wat er gebeurt als je in het slangetje blaast.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Tank en carburateurfilter zijn vervangen lees ik en zo nog wat andere dingen.
Het pompmembraan zal niet de oorzaak wezen als deze vernieuwd is, misschien wel een kunststof pompbodem die door warmte op gaat bollen richting pomp.

Heb ooit eens aan het tobben geweest met een sproeier waar in de grotere boring wat vuil zat en er niet uit te blazen was, je kan het ook niet zien als daar zit en dat vuiltje kwam dan regelmatig voor het sproeiergaatje, de kleine boring.

Kan het zijn dat de sproeier te strak aangedraaid is (geweest) en dat bij warm worden de carburateur de doorlaat afdicht ??
Ik vijl bij twijfelgevallen een kruisje (X) op de kopse kant van de sproeier, mocht de sproeier tegen de wand van de carburateur aangedraaid (klem dus) worden dan kan er altijd nog benzine door het kruisje doorstromen en de motor blijft normaal werken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Kan het zijn dat de sproeier te strak aangedraaid is (geweest) en dat bij warm worden de carburateur de doorlaat afdicht ??
Ik vijl bij twijfelgevallen een kruisje (X) op de kopse kant van de sproeier, mocht de sproeier tegen de wand van de carburateur aangedraaid (klem dus) worden dan kan er altijd nog benzine door het kruisje doorstromen en de motor blijft normaal werken.
[/b]


ja dat komt vaker voor dan men denkt, te hard aandraaien dan zorgt de conische afdichting ( EN DAT HOEFT JUIST VANWEGE DIE CONICITEIT NIET HARD) dat de carburateur optrompt en de sproeier dieper komt te liggen, heb al een hele zak koperen ringetjes gemonteerd in de loop der jaren onder de sproeier kop om de sproeier weer goed in de carburateur te zetten ( koper vormt zich naar de conus van carburateur en sproeier)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Beste Joan, John, Ronald & Conny,
Veel dank voor de meerdere suggesties. Ik was even afwezig omdat ik veel aan het terug lezen was van de vele leerzame problemen die je hier op het forum tegen komt. Vroeger zag ik heel veel van die Solexjes in ons dorp en dacht vaak: zo die rijden allemaal goed. Natuurlijk, als er een probleem was dan gingen ze naar de Solex dealer in het dorp en het was verholpen. Nu is dit Solex forum het enige nog dat uitkomst bied.

Voor mij is het intussen nog even geduld hebben, maar het nieuwe tankfilter is het niet. Misschien dat ik de sproeier iets losser kan draaien, (zonder dat ie er uit trilt) En achter de plastic bodemplaat van het brandstofpompje een extra membraan (met gaatje) doen als pakking zodat ie daar zeker een goede afdichting heeft. Ik las dat hier op het forum en ga dat nu eens proberen. Nogmaals alvast veel dank voor de hulp.

Mvg, George

Joined: Jul 2017
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2017
Posts: 13
Beste Solex liefhebbers, De SOLEX IS VOOR ZIJN ROOD KOPEREN en ik ben zo blij als een kind kan zijn. Vanmorgen heb ik de carburateur met spruitstuk verwijderd, brandstofpompje en het luchtfilter. Alles nog eens goed doorgeblazen en toen naar buiten. Maar toen deed ie helemaal niets meer. Ik was in staat om hem in brand te steken en toch maar weer verder gaan zoeken.

Eindelijk heb ik het gevonden. Wat blijkt? Op mijn nieuwe bougie zat zo'n schroefdopje. Nadat ik die verwijderd had en het draadeind iets had ingekort en de draad met een klein moertje had vastgemaakt kon ie geen lekspanning meer afgeven naar het luchtfilter deksel. Maar waarom die lekspanning elke keer na 10 minuten rijden pas kwam? Ikke niet weten, wat ik wel weet dat is dat ie nu al meer dan 30 minuten als een tierelier heeft gereden. Ik blij met deze bedank ik jullie voor jullie suggesties. En van zoiets simpels hoef ik nu niet meer wakker te liggen. Nogmaals veel dank dat ik er weer wat bij heb kunnen leren.

Mvg, George

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Toppie.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja voor ons te vanzelfsprekend voor woorden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters
Ja voor ons te vanzelfsprekend voor woorden wink
grin


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 6
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 6
Dag John.

Ik heb een soortgelijk probleem. Bij mij start de solex altijd, maar na 5 minuten stopt ie. Hij loopt wel gewoon stationair, maar als hij kracht moet geven door te rijden dan slaat ie af. Als ik het motortje omhoog haal en volgas geef dan maakt ie hoge toeren en dan weer lage toeren en dan weer hoge toeren etc.

Nu wil ik dat trucje toepassen, dus blazen in de retourslang (want ik zie ook geen benzine teruglopen), maar welke kant moet ik opblazen? In de carburateur of juist de tank?

En zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mijn uitlaat wat lekt bij het knikstuk en er dus veel hete lucht ontsnapt daar? Als de motor omhoog is dan lekt ie niet, maar heeft ie wel problemen.....

Alvast bedankt voor de input!

Groet Laurens

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bij carburateur loshalen en via slangetje in de tank blazen.
Ontluchtinsgaatje van tankdop dichthouden met je vinger, of dop verwijderen en met platte hand tankopening dichthouden


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hand op de vulopening zodat ie afgesloten is en dan blazen in het slangetje waar normaal de benzine retour komt vanuit de carburateur. Dus ěn de tank blazen.

Han

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ah zie net dat John ook geantwoord heeft.
Beter 2xreactie dan géén......

Joined: May 2017
Posts: 6
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 6
thanks, beiden!

Ik kan blazen wat ik wil, maar er komt nergens wat uit. Zo dicht als wat......waar kan ik nu het beste beginnen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Onderste aansluiting van pompje loshalen en nog eens blazen. Nog steeds dicht? ==> tankfilter of leiding.
Is deze open? ==> kogeltje vast of andere leiding verstopt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.059s Queries: 76 (0.019s) Memory: 1.2046 MB (Peak: 1.5507 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 05:42:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS