Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2017
Posts: 4
M
MT1987 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2017
Posts: 4
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Solex S4800. Deze start direct, loopt opzich ook prima maar komt niet op toeren. Ik denk dat ik ongeveer 15km/h kan rijden (als hij warm is). Het vreemde is dat als ik tijdens stationair lopen het stuur naar links draai het toerental hoger wordt en ik kan het ook merken bij bochten naar links.

Ik heb al een aantal dingen vervangen, pompmembraan, pompplaatje, alle filters, bougie. Alle leidingen heb ik eraf gehad en schoongemaakt, brandstofpompje gecontroleerd.

Heb zelf het idee dat het wellicht in de carburateur zit, deze heb ik er wel af gehad maar hier is opzich weinig aan te zien/afstellen volgens mij.

Iemand enig idee wat dit kan zijn of al eerder meegemaakt?

Hoor graag, alvast bedankt.

Gr. Michel

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je rijdt zonder lucht filter en je kijkt in de carburateur kun je dan zien of hij volgas staat ?

en hoe ziet de bediening eruit ? in de loop der tijd is er aan de meesten wel iets gewijzigd omdat het origineel maar "zo la la" is/was


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2017
Posts: 4
M
MT1987 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2017
Posts: 4
Bedankt voor je reactie Joan. Je bedoeld dat ik moet kijken of de gasgever het luchtkanaal helemaal vrij geeft?



Hoor graag dan kan ik dat vanavond nog even bekijken.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: MT1987
Bedankt voor je reactie Joan. Je bedoeld dat ik moet kijken of de gasgever het luchtkanaal helemaal vrij geeft?



Hoor graag dan kan ik dat vanavond nog even bekijken.


wel wat laat, was zelf ook bezig met een carburateur, inderdaad bij positie "1" daar waar de gasgever zit daar zit een rond gat in dat precies in lijn moet komen met het gat in je carburateur dan heb je "vol"gas, ik ,maak mee dat A) de verdraaiing soms niet volledig is dan zie je een 1/2 maan die dicht blijft aan de zijkant en/of B) dat de gasgever op de een of andere manier "gelicht" wordt uit zijn boring ook dan zie je een 1/2 maan maar nu aan de voor of achterkant van de carburateur ( afhankelijk waar de bediening zit )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zie ik ook vaker. Ik buig dan die "banaan" een beetje zodat de gasklep naar binnen wordt gedwongen. Ook zie ik vaker speling op de gasklep waardoor het motortje onregelmatig draait. Een nieuw gasklepje helpt dan.

Sinds mijn Solexen zijn omgebouwd naar draaigas heb ik het idee dat er sneller speling op de gasklep komt (intensiever gebruik).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2017
Posts: 4
M
MT1987 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2017
Posts: 4
Dank voor jullie reacties!

Gisteren even gekeken maar hij maakt het kanaal opzich wel goed vrij. Wat ik wel heb gemerkt is dat er speling zit op het hele gasmechanisme en dit wordt veroorzaakt doordat de centrale bout in de gaspoelie niet vast gaat zitten, deze draait door. Zou dit ook het probleem kunnen veroorzaken?

Ga zondagmiddag even de carburateur wisselen met een goed lopende Solex om te kijken of het probleem daadwerkelijk in de carburateur zit.

Attached Images
carburateur_solex.jpg (74.98 KB, 723 downloads)
Joined: Jul 2017
Posts: 4
M
MT1987 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2017
Posts: 4
Nou gisteren de carburateur gewisseld maar er veranderd helaas niets, motor komt niet op toeren.

Jullie nog suggesties wat het kan zijn? Is de ontsteking bij een 4800 ook af te stellen bijvoorbeeld?

Hoor graag.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: MT1987
Nou gisteren de carburateur gewisseld maar er veranderd helaas niets, motor komt niet op toeren.

Jullie nog suggesties wat het kan zijn? Is de ontsteking bij een 4800 ook af te stellen bijvoorbeeld?

Hoor graag.

heb je de electronische versie erop zitten ?
Ik had laatst twee Hongdu solexen met zo een ontsteking, lijkt wel of er een begrenzer in zit, moet hij trekken ( wegrijden, tegen de wind in ) geen probleem gaat lekker door maar loopt hij 'vrijuit" dan ploft het


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 111 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 32 (0.011s) Memory: 0.9830 MB (Peak: 1.1498 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 10:28:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS