Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een kopie van de mail, ik ga proberen de bijlage erbij te zetten.

Vind je het ook een belachelijk idee, solex verbieden en Schiphol uitbreiden, waar gaat het over?

Doe mee! Bedankt namens Solexlievend Nederland.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Geachte Solexrijder of liefhebber oude voertuigen.

In Amsterdam zijn ze ........ geworden!!!
Vul in het Word documenten je eigen gegevens in de geel gemarkeerde zones en stuur bezwaar per post naar het College van burgemeester en wethouders, t.a.v. Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, of per email naar bezwaarenberoep@amsterdam.nl, graag met een kopie naar ctw@fehac.nl.
Of
Klik op onderstaande link
http://fehac.nl/

Maak bezwaar tegen de milieuzone voor brom- en snorfietsen in Amsterdam

Door het instellen van een milieuzone mogen brom- en snorfietsen van vóór 2011 vanaf 1 januari 2018 niet meer in de gemeente Amsterdam rijden. Hier zijn een paar kleine uitzonderingen op voor het landelijk gebied in het noorden van de gemeente. Door de inspanningen van de FEHAC heeft de gemeenteraad een motie aangenomen om voor oldtimer brom- en snorfietsen een uitzondering te maken voor het rijden in het weekend. De FEHAC heeft het voor elkaar gekregen, dat dit van vrijdag 12:00 uur tot maandag 12:00 uur geldt. Dat geldt ook voor feestdagen. Hiermee zullen de liefhebbers in staat blijven tourritjes te maken en evenementen voor historische bromfietsen te bezoeken.
Milieuzones worden ingesteld om aan verbetering van het leefklimaat bij te dragen. Waar het oldtimers betreft heeft deze maatregel echter geen of nauwelijks effect, want de luchtvervuiling van oldtimer brom- en snorfietsen is door het lage aantal kilometers dat daarmee wordt gereden te verwaarlozen. Meer dan een uitzondering voor het weekend en feestdagen zat er helaas niet in. Onlangs is echter gebleken dat de gemeente voor gebruik van de weekendregeling een legesbedrag van liefst € 137 per bromfiets per jaar wil vragen. Dat maakt de uitzondering tot een dode letter.
Het aanvragen van een jaarlijkse vergunning die zoveel geld kost is in de gesprekken tussen FEHAC en de gemeente nooit aan de orde geweest.
De FEHAC is daarom van mening dat deze maatregel in deze vorm niet acceptabel is, en de FEHAC zal ook zelf bezwaar maken tegen het besluit. Maar dit heeft pas echt zin wanneer ook zoveel mogelijk eigenaren van brom- en snorfietsen die vóór 1 januari 1988 op de weg zijn toegelaten tegen dit besluit bezwaar maken. De FEHAC roept daarom zoveel mogelijk eigenaren op om bezwaar te maken.
Om de bezwaren zo effectief mogelijk te maken is het nodig de juiste juridische formuleringen te gebruiken. Die kunt u vinden in de twee model bezwaarschriften, één voor eigenaren in de milieuzone, en één voor eigenaren die buiten Amsterdam wonen. U heeft nog tot en met 27 juli de tijd om bezwaar te maken. De voorbeeldbrieven kunt u hier downloaden:
Model bezwaarschrift voor eigenaren van een oldtimer die in een van de stadsdelen van Amsterdam inclusief Schellingwoude wonen (niet voor bewoners van Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp)
Model bezwaarschrift voor eigenaren van een oldtimer die niet in de milieuzone Amsterdam of in Schellingwoude wonen, maar in de (wijde) omtrek van Amsterdam (inclusief Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp), en die af en toe gebruik maken van het Amsterdamse wegennet, om een bestemming in de stad of een bestemming in de omgeving van Amsterdam te bereiken.
De SCHUINGEDRUKTE-teksten zoals AANTAL en OPTIONEEL... zijn aanwijzingen. Volg deze op en verwijder ze. Wanneer u meer dan één oldtimer brom- of snorfiets heeft, vul dan in hoeveel u er heeft en hoeveel de jaarlijkse leges u voor al uw brom- en snorfietsen samen zou gaan kosten. Als u één oldtimer bezit, verwijder dan de teksten die op het bezit van meerdere oldtimers slaan. En andersom.
Stuur uw bezwaar per post naar het College van burgemeester en wethouders, t.a.v. Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, of per email naar bezwaarenberoep@amsterdam.nl, graag met een kopie naar ctw@fehac.nl.
Aan het indienen van een bezwaar brief zijn geen kosten verbonden. Gebruik het juiste model bezwaarschrift en vul ook alle naam- en adresgegevens en de datum in, anders is uw bezwaar niet geldig.
Bezwaarschrift MZ B en S bewoner Amsterdam.doc op te vragen via http://fehac.nl/

Bezwaarschrift MZ B en S NIET bewoner van Amsterdam.doc op te vragen via http://fehac.nl/

Met vriendelijke groet,

Stichting Jubileum Solex Nederland
Organisatie van 70 jaar Solex Nederland op 19 en 20 mei 2018
Frank Vonck (VZ)
p.a. Cardanuslaan 7; 6865 HJ Doorwerth
+31(0)623254232
frank@jubileumsolexnederland.nl
www.jubileumsolexnederland.nl


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
College van burgemeester en wethouders
T.a.v. Directie Juridische Zaken
Postbus 202
1000 AE AMSTERDAM

Datum: 21 juli 2017

Geacht College,

Ondergetekende maakt bezwaar tegen het Verkeersbesluit Milieuzone Brom- en
snorfietsen Amsterdam, als gepubliceerd in de Staatscourant Nr. 34281 van16 juni
2017 (hierna te noemen het Besluit).

Mijn bezwaar heeft ook betrekking op het Gemeentelijk Ontheffingenbeleid Milieuzone Brom- en Snorfietsen, als gepubliceerd in het Gemeenteblad nr. 103168 van 20 Juni 2017, en op de publicatie in het Gemeenteblad nr. 5232 van 9 januari 2017, omtrent het Intrekken van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2016 en het vaststellen van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2017.

Als eigenaar van een oldtimer snorfiets / van x snorfietsen met DET (Datum Eerste Toelating) van vóór 1 januari 1988, of waarvan op andere wijze kan worden aangetoond dat deze vóór voornoemde datum in het verkeer is / zijn gekomen, heb ik een zwaarwegend persoonlijk belang om bezwaar te maken.

Het is een fout geweest van het RDW dat vele Solex oldtimers tijdens de schouwing in 2005 zijn gedateerd op die datum. Dit is echter foutief omdat de Solex in Nederland is vervaardigd tussen 1948 en 1969. In Frankrijk zijn de Solexen vervaardigd tussen 1946 en 1975.

Ik ben woonachtig buiten het gebied van de Milieuzone Brom- en Snorfietsen, maar ik maak met mijn oldtimer(s) af en toe gebruik van het wegennet in de Milieuzone en wens dat ook in de toekomst te blijven doen.
Het Besluit in samenhang met de andere genoemde documenten maakt het voor mij zeer bezwaarlijk om mijn hobby voort te zetten. Daarom beschouw ik dit alles als een zeer ernstige en onaanvaardbare inbreuk op mijn rechten, onder andere het recht op zelfontplooiing en het eigendomsrecht.

Het beoefenen van een hobby is onbetwist van groot belang voor het persoonlijk welzijn. Daarmee is het ook een factor die bijdraagt aan de volksgezondheid. Amsterdam roept deze milieuzone in het leven ter wille van de volksgezondheid. Er bestaat echter grote twijfel of het Besluit de volksgezondheid werkelijk ten goede komt. De rapporten ter onderbouwing van het Besluit zijn allerminst overtuigend wat dit betreft. Maar het staat wél vast dat het Besluit nadelig is voor het welzijn en daarmee de gezondheid van de bromfiets hobbyisten zoals ik.

Mijn oldtimer(s) gebruik ik hoofdzakelijk in het kader van mijn hobby, en niet als gewoon vervoermiddel. Het aantal kilometer dat ik er jaarlijks binnen de gemeentegrenzen mee afleg is uiterst beperkt.

Het op € 137,- (per jaar, per oldtimer) vastgestelde legesbedrag om gebruik te kunnen maken van de met de FEHAC (landelijke belangenorganisatie van historische voertuigliefhebbers) overeengekomen weekendregeling maakt deze regeling tot een dode letter. OPTIONEEL VOOR EIGENAREN MET MEERDERE OLDTIMERS: Ik zou € xxxx per jaar moeten betalen voor mijn x oldtimers. Ik wijs er ook op dat in het kader van de weekendregeling van gemeentewege nooit aan de orde is gesteld dat er kosten in rekening gebracht zouden worden. Het gaat hier om het behoud van mobiel erfgoed, niet om economisch gebruik. Het heffen van een leges is daarom volstrekt ongepast. Voorts lees ik in het Besluit niets over een regeling voor de feestdagen; met Pasen, Hemelvaartsdag, Pinksteren en Koningsdag zijn er ook evenementen waarvoor een uitzondering moet komen wanneer de milieuzone wordt ingevoerd.

Wanneer andere bezwaarmakers inbrengen dat het Besluit in strijd is met nationale en internationale wetgeving sluit ik me daarbij aan. Voor zover u concludeert dat Amsterdam wel bevoegd is dit Besluit te nemen ben ik van mening dat het niet in werking mag treden, omdat het bij afweging van belangen nooit in deze vorm tot stand had mogen komen.

Bij uw afweging dient u zeer zeker te betrekken dat het Besluit mij ertoe dwingt om een enorme omweg te maken, bij ritten naar en van een bestemming aan de andere kant van de stad, gezien vanuit mijn woonplaats. Dit komt omdat Amsterdam, ondanks aandringen van vele insprekers waaronder de ANWB, heeft geweigerd om één of meerdere corridors open te stellen voor bromfietsen die op grond van de milieuzone geweerd worden, zelfs niet voor oldtimers. Dit dwingt mij en andere oldtimer liefhebbers om minimaal het dubbele aantal kilometers af te leggen, en dit brengt niet alleen enorm tijdverlies en hogere kosten met zich mee, maar verhoogt ook het (statistische) risico op ongevallen.

Verder ben ik van mening dat Amsterdam wat betreft de aankondiging van dit zeer ingrijpende Verkeersbesluit ernstig tekort is geschoten. Het heeft zulke ingrijpende gevolgen dat tijdige en uitgebreide communicatie op zijn plaats was geweest. Nu dat niet is gebeurd stel ik er prijs om mondeling nog een toelichting op dit bezwaar te kunnen geven.

Uw reactie met informatie over de verdere gang van zaken zie ik met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,


Naam: xxxxxxxxxxxxxxxx
Straat: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Postcode: xxxxxxxxxxxxxxx
Woonplaats: xxxxxxxxxxxxxxxx

Telefoonnummer: xxxxxxxxxxxxxx
E-mailadres: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Handtekening:


xxx


Lid van een oldtimervereniging: ja

Naam vereniging(en): Stichting Jubileum Solex Nederland.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2015
Posts: 43
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: Jan 2015
Posts: 43
Dank John voor de actie, erg blij met dit overzicht. Moedeloos wordt je toch van dit gezanik.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 31 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 24 (0.009s) Memory: 0.9572 MB (Peak: 1.0912 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:48:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS