Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#126746 24/07/17 10:56 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Gisteren wat onderdelen in Rustyco gedaan.Ook krukasplaatjes en bloemringen.Vanmorgen bleek een aantal plaatjes totaal te zijn opgelost en de bloemringen nog net niet,zijn zo dun als folie geworden.Ik vond wel dat het wat borrelde en stonk en zwart werd,maar geheel oplossen?Twee plaatjes die ik als laatste had gekocht zijn keurig schoon en ongeschonden gebleven.Waar zit hier nu de kneep? Volgens Rustyco geschikt voor alle metalen,maar waarvan zijn de vergane delen gemaakt?iemand enig idee?
Afwachtend met vr.grt Cor (Kok18)

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo, is dat roestprobleem ook opgelost crazy

Heb ooit in mijn prille jeugd een verchroomd messing kraantje in een bak azijn gelegd om de kalk eraf te krijgen, een nachtje laten staan en de volgende dag was het een messing kraantje zonder chroom met een koperkleurtje.

Roest gaat dieper dan je vaak kan zien en de plaatjes zijn wel erg dun.
Mogelijk hebben de goed gebleven plaatje een andere staal samenstelling.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als de onderdelen van aluminium zijn lossen ze op in zuur, een kennis heeft een keer een hand vol carters een nacht in zoutzuur gedaan en de volgende dag weg, hij dacht dat ze gestolen waren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja dat is bekend, zo hebben ze de eerste batterij uitgevonden
zink en koper in een zuur en dan een lamp erop aansluiten

ben de naam even kwijt maar iets van ?????Flessen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
ja dat is bekend, zo hebben ze de eerste batterij uitgevonden
zink en koper in een zuur en dan een lamp erop aansluiten

ben de naam even kwijt maar iets van ?????Flessen


https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Joan,jij bedoelt de zgn Leidse Flessen.

Maar duidelijk is het wel dat de opgeloste delen niet van staal waren.Het waren nog de originele delen,dus ja...zeg het maar.
In elk geval als er roest aan zit,niet in de Rustyco.
Ik had er ook een ring bij met gaatjes er in,een soort gatenkaas.

Bedankt met groet Cor (Kok18)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
ja dat is bekend, zo hebben ze de eerste batterij uitgevonden
zink en koper in een zuur en dan een lamp erop aansluiten

ben de naam even kwijt maar iets van ?????Flessen


https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles

A bedankt, maar deze is het dus eigenlijk niet want dit is een condensator en daar moet je eerst instoppen wat je er later uit kan halen, misschien is mijn geheugen wel op hol wat dat "flessen" betreft en had ik inderdaad de condensator met de batterij verwisseld ( qua naam dan)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ja,dat klopt Joan,maar toen ik het woord flessen zag,moest ik gelijk aan de Leidse (fles)sen denken.Ja,Voorschoten ligt tegen Leiden aan dus dat onthoudt makkelijk voor mij.En dan nog,een aantal Leidse Flessen aan elkaar vormen een batterij,hoe je het ook wendt of keert.Ja,als de geest eenmaal uit de fles is....
Blijf over m,n opgeloste plaatjes,heb Ad gevraagd om nieuwe op te sturen,wil niet zonder komen te zitten.Groetjes Cor (Kok18)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb nog even lopen zoeken naar mijn oude boek dat ik ooit in mijn jonge jaren van mijn vader heb gekregen, moet nog ergens liggen als nostalgie.
het boek "de jonge ingenieur" een boek met pentekeningen en vol simpele proeven waarin ook het maken van een batterij met zuur en flessen.
Op het ogenblik kennelijk weer een hot topic gezien allerlei aandacht op journaal en actualiteiten rubrieken naar aanleiding van een SIRE filmpje over de ontwikkeling van jongens . Gewoon dit boek herdrukken en vooral niet digitaal , eventueel door Jinek voor laten lezen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Niet digitaal? Weinig kans dan Joan.
Een boek? Wat is dat?
Ach,elke tijd zijn tijd,maar ook ik denk nog wel eens terug.
Monteur worden? Dan kwam de V.A.M.om de hoek kijken.Materialen kennis,Schetsen,Tekenen,Bankwerken,Elektro.Man,voordat dat we aan de carburator toe waren!
En elke dag heb ik nog profijt van m,n opleiding.Als de jeugd dat later ook kan zeggen,waar dan ook mee,dan is het goed!
Moest het even kwijt! Groetjes Cor (Kok18)

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Ik heb nog even lopen zoeken naar mijn oude boek dat ik ooit in mijn jonge jaren van mijn vader heb gekregen, moet nog ergens liggen als nostalgie.
het boek "de jonge ingenieur" een boek met pentekeningen en vol simpele proeven waarin ook het maken van een batterij met zuur en flessen.
Op het ogenblik kennelijk weer een hot topic gezien allerlei aandacht op journaal en actualiteiten rubrieken naar aanleiding van een SIRE filmpje over de ontwikkeling van jongens . Gewoon dit boek herdrukken en vooral niet digitaal , eventueel door Jinek voor laten lezen

De jonge Ingenieur!! Nou je het zegt komt alles weer boven! Ik heb ze destijds verslonden. Zal eens bij mijn 92-jarige moeder op zolder gaan grasduinen of er daar nog exemplaren van liggen.
Ingenieur ben ik er trouwens nooit door geworden (helaas). Heb uit pure luiheid toen gekozen voor de wiskunde studie. Als je daar, gewoon door toeval, aanleg voor had hoefde je veeel minder uit je hoofd te leren en dat laatste beviel me wel wink grin


Groet, Tim

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 38 (0.011s) Memory: 1.0138 MB (Peak: 1.2036 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 11:21:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS