Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#126690 22/07/17 11:29 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Beste forumleden,ik heb nu een blokje open (Oto 1964) waar het krukaslager er zo uitgedrukt kan worden.Ook er in zetten,na even zoeken,gaat vanzelf,het lager glijdt er dan zo in.Ik kan het lager dan met een weinig moeite in de passing ronddraaien.Speling neem ik niet waar.Lager is goed,maar geen ori met uitsparing.Borgplaat is gevlakt.Wat nu? Ander carter misschien? Graag jullie mening hierover.Vr.grt Cor (Kok18)

kok18 #126691 22/07/17 12:13 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Carter ook even heel goed controleren op scheuren, is ook vaak de oorzaak.


Vriendelijke groeten

Roelof
kok18 #126696 22/07/17 04:03 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ok Roelof,had ik al gedaan en geen scheurtje te bekennen.Het carter zelf is ook in prima staat,geen ingevreten toestanden.
Wat zal ik nu doen? Vervangen ?
Vr.grt Cor

kok18 #126697 22/07/17 04:43 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Carter niet weg gooien want die is te redden, ik heb daar zo mijn eigen oplossing voor.
Goedkoopst is denk ik een ander carter maar de goede worden ook zeldzamer.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #126699 22/07/17 10:23 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja daar zijn diverse oplossingen voor, meest simpele is voelerlint als vulling toevoegen, daar zijn al hele discussies over gevoerd, een andere oplossing is een kleiner lager monteren die ook een 17 mm asgat heeft ( zijn er diverse van) al dan niet in extra smalle uitvoering. kun je een pasbus maken met een ietwat overmaat buiten diameter, al dan niet met ruimte voor een echte keerring ( zeer goed mogelijk bij de smalle lagers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #126701 22/07/17 10:55 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die manier met het voelerlint heb ik regenmatig gebruikt maar ben daar mee gestopt toen ik een motor tegenkwam waarbij, wederom, het lager niet vast genoeg meer in het carter zat.
De tweede mogelijkheid gebruik ik nu al weer een tijdje, een aluminium verloopbusje met een kleiner lager.
Voor mijn gevoel worden de krachten beter verdeeld met de verloopbus.
De keerring zit dan in in het carter en niet in de bus.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
kok18 #126702 22/07/17 11:38 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
De passing is niet zover uitgesleten dat het lager ahw "zwemt"
Ik moet goed "zoeken"en dan druk ik het lager er in.Het lager zou dan kunnen draaien in de passing.Zou in dit geval loctite met een hoekje uit het lager en een 3 kant borgring met uitstulpje genoeg kunnen zijn? Als het antwoord duidelijk nee is,dan monteer ik wel een ander carter.De verhalen met voelerlint heb ik er nog eens op nagelezen,daar zie ik vanaf al was het maar omdat een draaibank mij ontbeert.Wacht nog even jullie mening af en voor alle duidelijk,het is een Oto en geen 3800.Met dank en nog een fijn weekend verder.Groet,Cor (Kok18)

kok18 #126703 23/07/17 12:35 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij gebruik van het "voelerlint" heb je geen draaibank nodig.
Het probleem is het bepalen van de maat welke je nodig hebt.
Lint van 0,02mm is in diameter, rondom dus 0,04mm.
Nu is 0,02mm nogal moeilijk te verwerken, 0,03mm is al veel steviger maar dan zit je rondom al op 0,06mm.
Dit kan al teveel zijn waardoor je teveel spanning op het carter zet waardoor de kans op scheuren al weer wat groter is.
Het probleem met loctite is dat de meeste soorten uitharden en dat het lager toch weer loskomt als het carter warm wordt.
Het carter zet meer uit dan het lager als de temperatuur van carter en lager stijgt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
kok18 #126713 23/07/17 07:32 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: kok18

Ik moet goed "zoeken"en dan druk ik het lager er in.

dat "zoeken" komt omdat het lager onderin de passing zit, het eerste stuk is dus niet versleten, met lint 0,03 zit je best goed want een gedeelte van de ( negatieve maat) passing is al verdwenen en je zit nu zelfs op een positieve maat want je lager draait los, je hebt dus opvulling nodig om aan de "0"te komen plus nog een beetje om de boel weer op spanning te houden. in deze gevallen heb ik goede ervaring met 0,03 en goed warm maken van carter, lint iets smaller knippen en "rullen" met een vlak stuk zoals je sierlint voor een cadeautje krult want het is wel handig als de krul al in het materiaal zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
kok18 #126725 23/07/17 10:19 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ik ga dat zeker proberen.Ik heb 2 cartertjes opgedoken,beide ogen goed en niet gescheurd en een van die twee heeft exact hetzelfde
probleem.De ander maak ik nu eerst af en ga dan wat experimenteren met die andere 2.
Zou er iets te halen zijn met alluminiumfolie 0.02 mm en die in reepjes naar beneden laten hangen in de passing?
Het lager draait wel in de passing.maar met moeite,dus groot kan de ruimte niet zijn.Het is maar een idee.Ik heb een klein stukje 0.05
geprobeerd er tussen te doen.maar toen kon ik het lager er al niet meer in drukken met de hand.Bedankt zover,met vr.grt Cor (Kok18)

kok18 #126732 24/07/17 12:15 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat klopt,net wat Joan schrijft, het buitenste randje van de lagerpassing is het minst "versleten".
Dat is het gedeelte waar de ijzeren borgplaat zit.
haal dat randje/drempeltje met een schraapstaaltje weg en je hebt minder problemen om het verenband (voelerband) te plaatsen.
Aluminiumfolie is te slap om er tussen te plaatsen(frutselen).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
kok18 #126737 24/07/17 09:43 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk dat de folie te zacht is en wordt er op een gegeven moment toch eruit gedrukt. Geplet.
Toch stalen lint gebruiken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
kok18 #126745 24/07/17 11:44 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
OK,geen folie,ga proberen met stalen lint.Bedankt voor opmerkingen.Groet Cor (Kok18)

kok18 #126747 24/07/17 02:44 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
En verwarm eerst je carter, dan gaat 0,05 voelerlint er zeker tussen als het lager al los zit met koud carter.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #126786 25/07/17 09:53 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Vandaag 1 carter in orde gemaakt met Midlock voelerlint 0.03 mm
Buitenrandje geschuurd,voelerlint 1.3 cm op maat geknipt en gekruld in de passing gedaan.Carter met lint verwarmd en lager ingebracht.Lager viel er niet in,ik moest een lichte kracht uitoefenen,maar zat als gegoten!Motor in elkaar gezet en even in de bank laten draaien.Weten doe ik pas na een paar ritten,maar dat wordt volgende week.In elk geval viel dit reuze mee.
Nu maar hopen dat het carter de druk aan kan!Groetjes Cor (Kok18)

kok18 #126788 25/07/17 11:27 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Als ik dit zo allemaal lees zijn er geen geschikte zamac carters, schijnen allemaal teveel speling te hebben bij nameten, of passen.
Dit lijk ik ook regelmatig mee te maken. (Al vijf stuks)
Zijn er tolerantiematen bekend wat het zou moeten zijn bij Solex????
Of moeten we allemaal naar de cnc carters voor de gewone toursolexjes.
Voor diegene die wat harder willen begrijp ik het wel dat het wat "beter" zou moeten zijn.
Of stellen we te hoge eisen met de tegenwoordige kennis???
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #126790 25/07/17 11:58 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ze hadden vroeger niet voor niks het ruilmotor systeem, de slechte carters hielden het ook niet zo lang vol dus maar weer een nieuwe, dat had je bij brommers niet waar de carters meest van degelijk aluminium waren gemaakt.


Vriendelijke groeten

Roelof
kok18 #126791 26/07/17 12:10 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ik geloof ook zo langzamerhand dat elk carter wel een probleempje heeft.De eerste motortjes die ik onder handen kreeg haalde ik de lagers ,na warm maken in en uit.Maakte het wel schoon en keek of er geen scheuren zaten.Dat was het.Nu wacht ik tot het carter is afgekoeld en ga dan duwen of het lager vastzit.En als je dan wil zit elk lager wel te los.Ja,wat is tolerant?In elk geval moet de motor rustig lopen en niet te veel herrie maken als je de lichter extra op de band duwt.Verder ben ik het met je eens dat de eisen misschien wel te hoog liggen en de snelheid door goede materialen bv CFX behoorlijk is toegenomen. Groet Cor (kok18)

Roelof #126792 26/07/17 12:18 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Roelof
Ze hadden vroeger niet voor niks het ruilmotor systeem, de slechte carters hielden het ook niet zo lang vol dus maar weer een nieuwe, dat had je bij brommers niet waar de carters meest van degelijk aluminium waren gemaakt.

Hebben we het al eerder over gehad dacht ik en mijn mening is bijgesteld in jou richting
Groet ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #126793 26/07/17 12:31 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2
Als ik dit zo allemaal lees zijn er geen geschikte zamac carters......

....Of stellen we te hoge eisen met de tegenwoordige kennis???
Groet
ANdre

Ik denk het wel ANdre en zeker met de introductie van de JRT en CFX cilinders.
Die geven wat meer vermogen af en dat op een carter dat mogelijk al veel draaiuren heeft.
Dat is ook de rede dat Jouke daar krukaslagerbussen voor kan leveren voor motoren waar je wat meer uit wilt halen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
kok18 #126794 26/07/17 12:32 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het is niet "alleen" de lagerpassing de afdichting is klote, en als je een paar keer je cilinder erop en eraf hebt gehad, staat je cilinder scheef. Zamac is niet goed voor een carter.

Je kan er wel veel aan doen, je kan aan de rol zijde versteviging maken voor je hooft lager, Met een stalen ring, en glasvezel met expoy.
Je cilinder tap einden helemaal door laten lopen tot het einde, er zijn lange M6 hely coils. En je carter uitdraaien voor een echte kering.

Mocht het helemaal niet meer lukken, dan is er gelukkig toch een cnc carter, zodat we kunnen blijven rijden.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #126795 26/07/17 12:48 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Mocht het helemaal niet meer lukken, dan is er gelukkig toch een cnc carter, zodat we kunnen blijven rijden.
Daar ben ik het dan na recente eigen ervaring met scheurende zamac carters en losliggende krukas lagers helemaal mee eens Jan!
Hier is het 2e CNC carter deze week ingehaald.
Je hoort mij niet klagen smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Jan #126796 26/07/17 12:48 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Toch kreidler aanschaffen dan
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #126797 26/07/17 12:52 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
Toch kreidler aanschaffen dan
Groet
ANdre
en daarmee ook een helm André... grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #126798 26/07/17 01:00 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Jan
Mocht het helemaal niet meer lukken, dan is er gelukkig toch een cnc carter, zodat we kunnen blijven rijden.
Daar ben ik het dan na recente eigen ervaring met scheurende carters en losliggende krukas lagers helemaal mee eens Jan!
Hier is het 2e CNC carter deze week ingehaald.
Je hoort mij niet klagen smile


Ik ben er ook blij mee, maar er zijn ook mensen met een kleine portemonnee, en wat denk je van solex verhuurbedrijven. ga er maar aan staan. cry
Maar die zamac carters komen allemaal aan de beurt, helaas.
Nu hebben we die cnc carters te danken aan de solex race, en zeker Heeswijk Dinther, zo ook meerdere verbeterde dingen, zoals drijfstangen, cilinderkopjes. Veel beter koppelingen, ontstekingen, enz.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #126799 26/07/17 01:04 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Ik ben er ook blij mee, maar er zijn ook mensen met een kleine portemonnee, en wat denk je van solex verhuurbedrijven. ga er maar aan staan. cry
Je maakt hier een goed punt....


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #126800 26/07/17 01:08 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: dreke2
Toch kreidler aanschaffen dan
Groet
ANdre
en daarmee ook een helm André... grin


André met een helm, hahahaha FOTO??? laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #126801 26/07/17 01:09 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: dreke2
Toch kreidler aanschaffen dan
Groet
ANdre
en daarmee ook een helm André... grin
André met een helm, hahahaha FOTO??? laugh laugh

Gaan we regelen!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #126802 26/07/17 10:11 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: dreke2
Toch kreidler aanschaffen dan
Groet
ANdre
en daarmee ook een helm André... grin
André met een helm, hahahaha FOTO??? laugh laugh

Gaan we regelen!

Ik duik voorlopig onder


't is ginne logie!
dreke2 #126815 27/07/17 12:39 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Ik duik voorlopig onder

Onderduiken ?? Nou dan komen we wel langs : er is toch weer een beurs toch ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
RedFox #126817 27/07/17 12:48 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Jan
Ik ben er ook blij mee, maar er zijn ook mensen met een kleine portemonnee, en wat denk je van solex verhuurbedrijven. ga er maar aan staan. cry
Je maakt hier een goed punt....


Ja losse lagers, ieder seizoen heb ik er weer een paar. Het is wel te fixen maar blij ben ik niet als het weer zo ver is frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #126825 27/07/17 04:45 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Kon niet wachten tot volgende week,programma omgedraaid.Motor gemonteerd en gaan rijden.Motor draait prima,goed en rustig!
Ik heb motor opgebouwd met org.cylinder en zuiger.Ik weet wel dat een zwaluw nog geen zomer maakt,maar vooralsnog gaat het goed zo!
Ga tweede carter ook zo doen,maar ga deze eerst verstevigen zoals door Geert beschreven.Wat is verstandig,eerst verstevigen en dan bandje +lager of juist andersom,oftewel met of zonder epoxy de oven in? Groetjes Cor (kok18)

kok18 #126826 27/07/17 05:02 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: kok18
Kon niet wachten tot volgende week,programma omgedraaid.Motor gemonteerd en gaan rijden.Motor draait prima,goed en rustig!
Ik heb motor opgebouwd met org.cylinder en zuiger.Ik weet wel dat een zwaluw nog geen zomer maakt,maar vooralsnog gaat het goed zo!
Ga tweede carter ook zo doen,maar ga deze eerst verstevigen zoals door Geert beschreven.Wat is verstandig,eerst verstevigen en dan bandje +lager of juist andersom,oftewel met of zonder epoxy de oven in? Groetjes Cor (kok18)

Zonder epoxy in de oven en daarna verstevigen
Groet
ANdre


't is ginne logie!
kok18 #126827 27/07/17 05:54 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
OK,ga ik doen,duidelijk zo! Bedankt Cor (Kok18)


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 36 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.063s Queries: 83 (0.025s) Memory: 1.2450 MB (Peak: 1.6304 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-16 16:02:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS