Gisteren de Solex in onderdelen opgehaald. Als eerste natuurlijk het framenummer opgezocht en thuis in Het grote Solex boek geprobeerd iets over de Solex terug te vinden maar helaas. Op het voetenplankje staat 2200, dus neem aan dat het een 2200 is. Verder staat er onder het zadel, aan de voorkant: B7089 met daarboven (NL) Ja John, je had alweer gelijk ;-). Aan de zijkant staat 857271.
Is het mogelijk deze topic te verplaatsen naar "techniek en sleutelen"?
Aangezien deze solex niet op zijn eigen benen kan staan, ben ik aan het denken om een standaard te maken waarop het frame gemonteerd kan worden. Heeft iemand al zoiets gemaakt? Ik zit zelf te denken aan een motorblok steun en deze aan te passen aan het frame.
er zijn er heel veel die ooit al eens iets gedaan hebben van fietstakel tot workmates, motorfietsheftafels, schraagjes. je kunt ook denken aan een omgebouwde trekhaakfietsen drager ( kringloop winkel voor weinig )
hangt ervan af hoe je wil sleutelen en waar je wil beginnen
Ik wil iets maken dat ik vrij kan werken aan het frame zonder dat er een stuur of zadel gemonteerd zit. Gezien het frame een ronde stang heeft wil il deze gaan vastzetten met ijzeren u beugels. Ik heb helaas mijn motorblok steun een aantal jaren geleden weggegeven.
Vandaag de spullen voor de Solex steun mogen ontvangen en meteen in elkaar gezet. De Solex hangt niet helemaal recht maar dat vind ik nog niet zo'n probleem. Ik ben tevreden.
Edit: ik zie dat het forum de foto automatisch draait, sorry daar kan ik niets aan doen.
Vandaag een complete solex, denk ook een 2200, ook weer met velgremmen voor en achter gekocht. Deze is echter compleet met kenteken. De motor heeft 2 jaar niet gelopen maar is wel lopend weg gezet. Dat wordt dus begonnen met schoonmaken.
Gisteren de Solex, die ik ga gebruiken voor het project, opgehaald. Het is een Solex uit 1956 maar weet niet welk type het precies is. John denkt aan een 1400 met een motor van een 2200. De Solex heeft grote wielen, 24 inch?? en velgremmen voor en achter. De remmen zien er anders uit wanneer je ze gaat vergelijken met die van bij een 3800. De (nieuwe) benzinepomp is gescheurd bij de wartel van de benzine leiding. Ik zoek nog een 'pleister' om dit tijdelijk te repareren. Verder is de Solex voorzien van een kenteken en zoals ik wilde een ronde koplamp. De achtervelg lijkt ook redelijk nieuw maar ook voorzien van de nodige speling. Heb ik bij mijn 3800 handgas, deze carburateur wordt bedient door de kabel die ook naar de voorrem bedient. Hoe dit precies werkt ga ik eens opzoeken op mijn gemak. Tevens zitten er 2 hengels op waarvan ik van 1 de werking niet kan thuis brengen. De andere dient om de decompressie klep te bedienen. Binnenkort maar eens beginnen met goed bekijken wat er moet gebeuren en bv de wielen al speling vrij maken waarna het demonteren kan beginnen.
De foto's die ik heb gemaakt net nadat ik thuis gekomen ben. Vandaag nog een uurtje bezig geweest en het is een motor van een 2200, alleen het frame?? Het nummer zit helemaal onder op de zadelbalk, net boven de standaard. Zadel is van een Sparta.
Ik weet eindelijk het framenummer 1179330 . Toevallig staat er op marktplaats een Solex te koop die op die van mij lijkt. De verkoper zegt dat het een 1010 is. Het voetenrust plankje heeft net zoals die van mij een visgraat vorm. Gisteren de Solex gedemonteerd in een kleine 2 uur. Wat ik niet los kreeg waren de 2 bouten die de ronde huis van het frame aan de Zadelbalk koppelen. Ik kreeg ze op geen manier los. Vandaag op verschillende plekken doorgezaagd en het lijkt dat ze gelast waren, of vanaf 1956 nooit los zijn geweest.
nou zo te zien hoort het een en ander niet bij elkaar in 56 was net de overgang van kamzuiger naar DO zuiger/cilinder maar nog zeker geen koppeling endie twee klepeltjes dienen niet de deco te bedienen maar met zijn tweeën het gas en dan wel via het gas met een tuimelstangetje soms ook de deco ( waarom twee ? eentje die lang is zonder frictie om het gas te nemen en een korte MET frictie om als aanslag te dienen voor de lange zodat je het gas als "cruise control" kon instellen.
Ja de motor hoort zeker niet bij het frame. Misschien een motor van een 2200? De carburateur is anders dan die van mijn 3800. Op de plek van benzine filter zit een koper busje. Is deze te verwijderen??
De 2 hengels vond ik ook al raar. Gas werd geregeld met de remhendel. Dus altijd vol gas en wanneer je remt 'knijp' je het gas dicht.
Langzaam aan ben ik begonnen met opbouwen en verzamelen van onderdelen. Ik heb van een mtb diverse onderdelen gehaald die ik wil gaan gebruiken, waaronder het stuur en zadel. Om die passen te krijgen op het solex frame heb ik een andere zadelen gekocht en een stuurpen. Voor beide pennen moet ik wat aanpassen. De stuurpen is een mm te groot, dus daar wil ik wat af gaan halen. De zadelpen incl klembus heeft een diameter van in totaal 3 cm. Ik ga de gaten van de originele zadelpen bevestiging iets groter boren en dan zal het moeten passen.
Tevens heb ik een bagagedrager met gereedschapkoker gevonden op mp. Dit past net de 24 inch wielen en spatbord. Om het achterspatbord vast te zetten had ik een beugel voor 24 inch wielen besteld, helaas was deze een cm of 4 te klein om te monteren. Ik ga nu of een beugel bestellen voor grotere wielen of opzoek naar een rvs rond profiel van 3 a 4 mm en dan zelf een beugel maken.
Wat betreft de trapas en crankstel ben ik nog niet uit wat ik ga doen. Ik wil niet gaan lassen aan de Zadelbalk (zoals te lezen is in mijn andere topic). Maar ook dit probleem zal verholpen worden.
Wat betreft de spatbord beugel, ik heb deze gemaakt van een gegavaniseerde staaf waarmee systeemplafonds opgehangen worden. Deze kan je nog in de blanke lak zetten om ( evt.) roestvorming te voorkomen, ik heb ze niet gelakt en ze roesten ( nog ) niet.
stuurpen niet aan beginnen om die dunner te maken, is nu al niet veel en je wilt niet ineens het stuur in handen hebben, voor spatbordbeugels kun je ook eens een fietsenzaak inlopen, voor fietsen is ook heel veel verschillend materiaal in omloop, zelf maak ik ze van 6 mm stangen, met aangelaste/hardgesoldeerde boutjes, zoals op de allereerste solexen zaten, dat was in mijn ogen de beste manier en dan vooral niet op de originele plaats bevestigen maar een andere leuk plekje zoeken, oa de eerste peperbussen hadden een gaatje in de vorkpoot ( in het midden, dat is de "neutrale lijn" dan verzwak je niets) en daar paste dan het boutje van de stang in , van buiten naar binnen
Joan, ik heb een nieuwe stuurpen gekocht welke bijna 2 mm dik is, de laag die eraf moet is het chroom. Dus dat is bijna niets. Normaal solex stuurpen is 22 mm, deze is 22.5 mm
heb een bericht op Facebook gezet, over een BMX stuurpen die zijn 21 mm . Kom je uit met je lagers van je balhoofd ? er lijkt een 3800 voorvork ( voor een stuurpen 21 mm ) in een OTO/2200 frame te gaan
Ik had deze gekozen omdat hij het dichts bij de originele maat kwam, gelukkig zijn ze niet zo duur. Ik zoek de onderdelen meestal op https://www.internet-bikes.com/ De voorvork is smaller dan die van een 3800 volgens mij. Ik heb een foto album gemaakt waarin in de verschillen laat zien tussen 23 en 24 inch wielen en dus ook frame. Qua lagers weet ik niet, maar dit was de vork die bij de Solex zat.
er zijn twee types balhoofden, de smalle en de brede, bij smalle horen vorkpoten waar de ophanglippen OP de voorkant van de vorkpoten zitten, bij de brede horen vorkpoten waar de ophanglippen aan de binnenkant NAAST de vorkpoten zitten, zo heb je bij een bredere vork toch de ophanglippen op dezelfde afstand zitten als bij de smalle , want voor beide vorken geldt dat het blok qua schetsplaten even breed is dus dienen de ophangpunten ook even ver uit elkaar te zitten
Ik heb nu de smalle balhoofd, dus met de ophangingen voor de motor op de poten. Deze balhoofd heeft ook een groter diameter stuurpen.
Vandaag de stuurpen passend gemaakt even als de zadelpen. Om het definitief te monteren moet ik nog wel wat onderdelen vervangen maar die kosten niet meer dan 5 euro. Het begint al op een fiets te lijken echter ben ik nog lang niet klaar.
Gisteren weer diverse onderdelen besteld om oa het spatbord te kunnen monteren. Vandaag een dagje niets doen, morgen ga ik weer een uurtje of 2 werken aan de Solex. Een aantal foto's zodat er wat zichtbaar wordt. Elke dag/week komt er wel iets bij of af.
Vandaag een leuke koop gedaan in een kringloop winkel, een Brooks B66s (dames zadel :-) ) gekocht. Geen vliegroest, geen schade of vreemde plekken dus gewoon nieuw. Ik zag dat dit zadel bij bol.com 102 euro kost, voor dat bedrag bij ik mijn auto vol tanken en 2 zadels kopen :-)
Brooks B66 (s), het beste zadel dat Brooks ooit gemaakt heeft! Tijdje inrijden, beetje Brooks vet aan de onderkant en daarna super comfortabel en onverslijtbaar. Goeie koop!
Ik had al eens naar zo'n zadel gezocht op marktplaats en wilde er wel 1 aanschaffen, alleen was de tijd nog niet rijp daarvoor. Maar als ik dan het zadel tegen kom, voor nog minder dan wat ze op MP aangeboden worden, kan ik het niet laten liggen natuurlijk. Ze hadden er 3 en ik heb daarvan de beste (helemaal nieuw) uitgekozen.
Zo apart gaat hij niet worden, maar ik heb wel een aantal ideeën in mijn hoofd. De kleuren staan voor mij al vast.. blauw met wit. Wat welke kleur moet krijgen ook. Het rood/zwarte zadel ga ik iig niet monteren :-)
Binnenkort maar weer eens verder met de Solex, maar eerst moet de schuur weer leeg (iets met zomer wielen) Ik zal graag de motor repareren/laten lopen. Daarvoor heb ik een nieuwe benzine pomp, leidingen en wat kleine spullen nodig. Onderdelen van deze motor wil ik straks gaan gebruiken bij de bouw van een nieuwe motor. Bestaan er geüpdate benzine pompen, of zijn de standaard pompen bruikbaar voor alle motoren? Ik heb een motor van een 2200.. volgens mij heeft die 9mm aansluitingen. Mijn pomp heeft echter een draaiend gemonteerd om de kap aan te monteren. Wanneer ik op internet kijk hebben pompen met 9mm aansluitingen een dop ipv een draaieind. Kap die dop gedemonteerd worden en vervangen worden door de draadeind?
Binnenkort maar weer eens verder met de Solex, maar eerst moet de schuur weer leeg (iets met zomer wielen) Ik zal graag de motor repareren/laten lopen. Daarvoor heb ik een nieuwe benzine pomp, leidingen en wat kleine spullen nodig. Onderdelen van deze motor wil ik straks gaan gebruiken bij de bouw van een nieuwe motor. Bestaan er geüpdate benzine pompen, of zijn de standaard pompen bruikbaar voor alle motoren? de standaard pomp kun je gewoon gebruiken. Ik heb een motor van een 2200.. volgens mij heeft die 9mm aansluitingen. Mijn pomp heeft echter een draaiend gemonteerd om de kap aan te monteren. Wanneer ik op internet kijk hebben pompen met 9mm aansluitingen een dop ipv een draaieind. Kap die dop gedemonteerd worden en vervangen worden door de draadeind? Ja dat kan. Dat "draadeind" is voor lichtkapjes met ronde koplamp. Check maar even goed of het wel 9 mm. is want het zou zomaar 8mm kunnen zijn...
Binnenkort maar weer eens verder met de Solex, maar eerst moet de schuur weer leeg (iets met zomer wielen) Ik zal graag de motor repareren/laten lopen. Daarvoor heb ik een nieuwe benzine pomp, leidingen en wat kleine spullen nodig. Onderdelen van deze motor wil ik straks gaan gebruiken bij de bouw van een nieuwe motor. Bestaan er geüpdate benzine pompen, of zijn de standaard pompen bruikbaar voor alle motoren? de standaard pomp kun je gewoon gebruiken. Ik heb een motor van een 2200.. volgens mij heeft die 9mm aansluitingen. Mijn pomp heeft echter een draaiend gemonteerd om de kap aan te monteren. Wanneer ik op internet kijk hebben pompen met 9mm aansluitingen een dop ipv een draaieind. Kap die dop gedemonteerd worden en vervangen worden door de draadeind? Ja dat kan. Dat "draadeind" is voor lichtkapjes met ronde koplamp. Check maar even goed of het wel 9 mm. is want het zou zomaar 8mm kunnen zijn...
een 2200 zou standaard als pomp aansluitingen die van 8 mm moeten hebben, later is dat 9 mm geworden, maar heel goed kans dat er nu al een "latere " pomp of afgemonteerd is die aangepast is naar het oude systeem toe door de korte losse pen boven op de pomp te veranderen in het oude type lange pen ( hoop dan wel dat de goede pakking ring gemonteerd is anders is het binnenwerk al in elkaar gedrukt want veel ruimte voor fouten is daar niet )
Aangezien de bestaande pomp kapot is gedraaid tijdens de montage van de benzineleidingen zal het zomaar een 8mm kunnen zijn geweest en de leidingen 9mm?! De carburateur is ook iets anders als die in de s3800 gebruikt wordt. Ik heb geen plastic filter aan de linkerkant zitten.
Verstandigste is dus om gewoon langs Ad of Marcel te gaan met de losse spullen en die te laten oordelen?! Dus benzinetank, carburateur en oude benzinepomp meenemen.
Enig nadeel van de nieuwe pompjes is dat er geen dubbel brandstoffilter inzit, de oude hebben dat wel en daardoor is de kans op een verstopte sproeier vele malen kleiner.
Zo te zien heb je M9 aansluitingen, je carburateur heeft de gasschuif al aan de niet-cilinder kant.
Waarschijnlijk zijn de wartels flink aangedraaid waardoor het zamac is gaan scheuren. M8 nippels vallen er zó in dus daar kan het niet van zijn, en iemand die M9 in een M8 gat gedraaid krijgt is een hele knappe (ome Henk misschien)
als je 9 mm er scheef in draait dan wurgen ze de pomp ook open, altijd proberen om de wartels er met de hand in te draaien want meestal wringen de leidingen wat en dan gaan ze scheef, sleutel alleen gebruiken om "na" te draaien en heel erg vast hoeft het ook al niet
Voor dinsdag een afspraak gemaakt met Ad. Dan kan ik de komende maanden wat aan de motor doen. Als het weer wat warmer is in de schuur ga ik verder met het frame.
Het fijne aan een Solex is dat het eenvoudige techniek is. Het moeilijkste is de opbouw en afstellen van de motor. Hopelijk heb ik over een jaartje een mooi aluminium blokje opgebouwd door mij met hulp van specialisten
Het fijne aan een Solex is dat het eenvoudige techniek is. Het moeilijkste is de opbouw en afstellen van de motor. Hopelijk heb ik over een jaartje een mooi aluminium blokje opgebouwd door mij met hulp van specialisten
eenvoudige techniek; misschien, maar niet "fool proof" zoals in mijn studententijd door mede studenten geclaimd werd dat alles waar ze mee moesten/mochten werken"'fool proof" zou moeten zijn en als het dan toch niet ging lag het altijd aan het apparaat en niet aan de bediener
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap, is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap abonnement nemen op de nieuwsbrief van HBM tevens CONRAD bezoeken en af en toe in de rekken van de action kijken kom je al een heel eind verder in het hoofdstuk "gereedschap" , is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.
Haha bij HBM heb ik al zover gereedschap besteld, ze staan ook in budel tijdens de beurs daar. Jammer dat ze per onderdeel verzendkosten rekenen, al kan dit misschien dmv een email wel verholpen worden.
Haha bij HBM heb ik al zover gereedschap besteld, ze staan ook in budel tijdens de beurs daar. Jammer dat ze per onderdeel verzendkosten rekenendaarom ga ik ook af en toe op "excursie" naar Gouda/Moordrecht, al kan dit misschien dmv een email wel verholpen worden.
Vandaag weer een uurtje of 2 zitten schroeven en poetsen. Spatbordje en 1 motorsteun verwijderd, helaas ging de verkeerde kant van de motoras los. Heeft iemand een tip om de moer van de as te verwijderen zonder dat ik iets kapot maak? Ik heb geen zin om de gehele motor te demonteren om alleen maar de motorsteun te kunnen verwijderen. Bij een nieuwe as ga ik de moer, aan de kant waar je gemakkelijk bij kan, vast lassen, zodat er maar 1 moer aan de as zit en je deze gemakkelijker kan verwijderen.
Vandaag weer een uurtje of 2 zitten schroeven en poetsen. Spatbordje en 1 motorsteun verwijderd, helaas ging de verkeerde kant van de motoras los. Heeft iemand een tip om de moer van de as te verwijderen zonder dat ik iets kapot maak? Ik heb geen zin om de gehele motor te demonteren om alleen maar de motorsteun te kunnen verwijderen. Bij een nieuwe as ga ik de moer, aan de kant waar je gemakkelijk bij kan, vast lassen, zodat er maar 1 moer aan de as zit en je deze gemakkelijker kan verwijderen.
vast lassen zou ik niet doen, dat werkt niet en het rubber vind dat niet leuk. losse moer terug aan vast draaien en als het GOED gemonteerd zit is er wrijving genoeg op het systeem om de ander los te kunne krijgen. Niet vast draaien door de andere moer vast te houden want dan komen ze alle twee even strak mag wel om eerst aanzet te maken maar het laatste beetje vast zetten dien je op de dan al opgebouwde wrijving te doen, soms is de overmaat 6 mm ring ACHTER de schetsplaat vergeten bij een vorige montage en dan ga je de bietenbrug op zal je echt van twee kanten moeten werken , als je een dremel hebt met slijpschijfje, je kunt op de kopse kant een schroevendraaier gleufje inslijpen dan heb je net iets meer in te brengen gleuf in draadeind EN moer zodat je beide 'verbind" met een brede dunne schroevendraaier
Laat ik het zo zeggen.. er klopt niet veel van de Solex. Ik mis oa 1 plaatje die de moeren moet vergrendelen. Verder zijn de ringen om de glijplaatjes versleten, of dit komt door eventuele verkeerde montage weet ik niet. Deze motor is leuk om mee te oefenen/ spelen. Weer een voordeel dat de onderdelen goedkoop zijn.
Ik heb een (heel goedkope) steeksleutel 14 zodanig verbogen en verslepen dat hij precies bij de moertjes komt en je nog nèt een slagje kunt maken.
Evengoed heb ik ook van die weerbarstige Lexen erbij die niet meewerken. Ik ga dan niet moeilijk doen, in de verknoeide tijd heb ik de ontsteking en rolunit al op de werkbank liggen en dan kan ik er zò bij
Daar komt de kennis van een boven gemiddelde Solex sleutelaar om de hoek kijken met de juiste gereedschappen. Ik denk dat ik, mocht normale losdraaien niet lukken, met behulp van een tang de moer los ga draaien en een nieuw asje ga bestellen. Dan kan ik meteen nieuwe ringen voor de glijjplaten en borgplaatje mee laten komen.
Draai op de kant waar je goed bij kunt een moertje dat voor de helft doorgezaagd is. Zet dan een griptang op het moertje, door de zaaggleuf kan het moertje veren en met de tang knijp je hem klem op het asje. Nu kan je de andere moer losdraaien met een steeksleutel.
Gisteren eens beginnen met het maken van een lijstje wat betreft het bouwen van een nieuwe motor. Met alles nieuw ga je snel richting 1000 euro. Bedoeling is om bruikbare delen te gaan refurbushen (is een nieuwe trent) en de andere delen worden nieuw aangeschaft. Dit om het een beetje betaalbaar te houden.
Gisteren eens beginnen met het maken van een lijstje wat betreft het bouwen van een nieuwe motor. Met alles nieuw ga je snel richting 1000 euro. Bedoeling is om bruikbare delen te gaan refurbushen (is een nieuwe trent alleen het gebruik van dat woord dan, restaureren word al heel lang gedaan door gebruik te maken van de origineel aanwezige onderdelen ook dat kan zeker qua kosten, te maken aan uren, nogal in de papieren gaan lopen) en de andere delen worden nieuw aangeschaft. Dit om het een beetje betaalbaar te houden.
Wat is de 'beste' motor om vanuit verder te werken? Een 3800 of 2200?
Beide hebben voor- en nadelen. 2200 heeft nog lagers in de aandrijfrol, de 3800 niet meer. Beide hebben een krukaslager dat moeilijk te borgen is. Ik zou toch een 3800 nemen, daar is alles nog nieuw van te krijgen. Van de buitenkant zie je er niks van
Oja vergeten te vermelden start met een cnc carter.
Misschien me eerst maar eens verdiepen in de verschillen tussen beide motoren. .
Persoonlijk zou ik een CNC-carter opbouwen met Oto onderdelen. Hierbij gebruik je een rolunit waar in de rol kogellagers gemonteerd zijn, een 3800 heeft een bronzen glijlagerbus die door olie uit het carter gemeerd moet worden, met kogellagers hoeft dat niet. Je moet dan wel een Oto krukas hebben, daar zitten de steunpunten voor de lagers al in/op.
Oja vergeten te vermelden start met een cnc carter.
Misschien me eerst maar eens verdiepen in de verschillen tussen beide motoren. .
Persoonlijk zou ik een CNC-carter opbouwen met Oto onderdelen. Hierbij gebruik je een rolunit waar in de rol kogellagers gemonteerd zijn, een 3800 heeft een bronzen glijlagerbus die door olie uit het carter gemeerd moet worden, met kogellagers hoeft dat niet. Je moet dan wel een Oto krukas hebben, daar zitten de steunpunten voor de lagers al in/op.
Ik denk dat de meesten hier een cnc "oto" carter hebben, ik ook. Het ligt er wel aan welke onderdelen je zelf hebt om te refurbishen, als je een 3800 motor hebt dan zou je een 3800 cnc carter ook kunnen overwegen
Ik heb een aantal foto's toegevoegd. Zoals te zien is, is er veel beschadigd en zal niet te gebruiken zijn?! Ik zal graag de benzinetank, krukas, Carterdeksel, benzine pomp, carburateur en cilinder blijven gebruiken van deze 2200 motor.
De rest zal vervangen moeten worden door nieuw of vervangend onderdeel gezocht worden. Cilinderkop denk ik zonder decompressieklep, aangezien ik met een schakelaar wil gaan werken.
Ja, en in welke staat het verkeert kun je pas zeggen als het zaakje uit elkaar ligt. Krukas en aandrijfrol kunnen alleen gebruikt worden in een oto carter. De rest is universeel.
je hebt een 'vol" zijdeksel, normaliter zitten deze op blokken met een bronzen bus drijfstang, ben benieuwd wat je binnen tegenkomt
je opmerking over "kop zonder decompressie' het gaat niet om het uitmaken maar om het starten, de deco maakt het mogelijk om de koppeling en de rol te ontzien bij het starten door de deco te gebruiken kun je eerst het vliegwiel "opwinden' om de energie die daarin zit tezamen met dat beetje dat via de koppeling komt te gebruiken voor het starten. als je een echt goede motor hebt met stevige compressie dan trekt de ( start) koppeling het niet
Als deze motor een bronzen bussen drijfstang heeft, is dat positief of negatief? Ik zou altijd voor een gelagerde drijfstang gaan, dus vervangen, waardoor ook je carterdeksel niet meer past helaas.
Decompressie klep dus laten zitten, maar dan wel terug naar het goede systeem neem ik aan. Met gebruik making van de andere beugel?!
Wat je zelf wil, origineel is het sowieso niet meer met een alu carter... ik zou deze fijn laten zitten anders moet je ook voor een andere carburateur gaan want op deze past het oude decompressiesysteem niet.
Ik denk trouwens dat je carburateur en cilinderkop gewoon origineel zijn. Maar feitelijk horen hier ook al gelagerde drijfstangen in te zitten. Ben ook benieuwd wat je tegen komt ...
Dat merk ik bijna elke dag op het werk Tim. Soms komen nieuwe medewerkers aan met ideeën waar iemand anders nog nooit aan gedacht hebben.
John, in sommige dingen ben ik een schijtert. Ik durf meestal niet aan dingen te beginnen waarvan ik niet weet hoe het moet. Zeker met de motor heb ik (heel) veel hulp nodig.
Gisteren geprobeerd om het vliegwiel te verwijderen maar helaas.. bij het verwijderen van het stofkapje draaide ik een dikke moer los. Deze moer diende dus ook om het vliegwiel te monteren.
Iemand een idee op welke manier ik dan het vliegwiel kan verwijderen? Opzoek naar een moer zoals gebruikt bij een s3800 bv?
de moer die gij bedoelt moet je gewoon los draaien en er dan een rond plaatje met drie schroeven op draaien dat duit zichzelf aan en als je dat plaatje aangedraaid hebt dan moet je de moer losdraaien en zo komt dan het vliegwiel los dat rond of ook wel eens een driehoekig plaatje diend als vliegwiel trekker gr pierre
Zoals je beschrijft was ook de bedoeling, ik heb het ronde plaatje. Ik heb echter andere moer als deze. Mijn moer om de stofkap te monteren wordt ook gebruikt om het vliegwiel vast te zetten.
Dat klopt wel, er zijn uitvoeringen waarbij een grotere moer ook een ijzeren en rubber afdekschijfje mee vastgezet worden. In dit geval is het het simpelst om de moer van de afbeelding aan te schaffen en die gebruik je dan om het vliegwiel te trekken.
Dat klopt wel, er zijn uitvoeringen waarbij een grotere moer ook een ijzeren en rubber afdekschijfje mee vastgezet worden. In dit geval is het het simpelst om de moer van de afbeeldingook dat is niet de goede moer, deze zijn lager om tevens plaats te maken voor het extra moertje dat de rubberplaat en metalen afdek kap vast zet. Je hoort echt een OTO moer te hebben die hebben een hogere zeskant die voldoende door de "trekplaat" heen komt om er nog een sleutel op te zetten. Alternatief i de 'trekplaat" niet met boutjes maar met draadeinden op het vliegwie te zetten, de moer hoog genoeg op de krukas zodat de "trekplaat' iets zweeft boven het vlieg wiel en dan met moeren op de draadeinden stukje bij beetje de "trekplaat" naar het vliegwiel toe te trekken al steunend op de moer ( waar je dan dus NIET aan komt ) aan te schaffen en die gebruik je dan om het vliegwiel te trekken.
Vliegwiel heb ik los gekregen, alleen op een andere manier (wel vergelijkbaar) Grote moer een aantal slagen los gedraaid Plaatje er tegen aan gelegd en met 3 bouten vast gedraaid. Daarna bout voor bout een kwart slagje vaster gedraaid. Vliegwiel sprong met een knal los.
Zo vaak ga ik heb niet los maken. Waarschijnlijk nog 1 maal om de verlichtingspoel te verwijderen en een extra draadje aan te sluiten. Wat betreft vastdraaien van de bouten/moeren... ik denk dat ik max 10 graden per keer vast heb gedraaid, dus geen slagen.
Zo vaak ga ik heb niet los maken. Waarschijnlijk nog 1 maal om de verlichtingspoel te verwijderen en een extra draadje aan te sluiten. Wat betreft vastdraaien van de bouten/moeren... ik denk dat ik max 10 graden per keer vast heb gedraaid, dus geen slagen.
In principe wel ja, alleen wil ik het gat van de schroef gebruiken als doorvoer voor de kabel. Omdat de kabel van de spoel dan al los hangt is nog nog maar 2 boutjes en dan is de spoel verwijderd en kan bij de reserve onderdelen.
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker
Ja dat heb ik gezien. Mijn grootste trekker haalt het net niet. Ooit loop ik daar nog wel eens tegen aan
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker
Ja dat heb ik gezien. Mijn grootste trekker haalt het net niet. Ooit loop ik daar nog wel eens tegen aan
Conrad ? HBM ? de mijne is van een ALDI aanbieding heel lang geleden kwamen in een set van 3 verschillende alleen andere bouten in gedaan want dat was Crap
heb sinds kort wel een originele solex trekker van een oude fietsenmaker overgenomen maar die beugels om de spoelen vouwen loopt niet altijd zo heel makkelijk
Ik dacht dat je geen 3 poot mocht gebruiken om te gebruiken bij een Solex ivm breken van diverse onderdelen?
inderdaad de discussie gaat uitsluitend over de spoelenplaat, het vliegwiel bij voorkeur met de originele trekker en of een soortgelijk systeem zoals in een andere topic al belicht, 3 gatenplaate en eventueel draadeinden met losse moer en dan het vliegwiel naar de gatenplaat trekken .
Ff denken of ik hem nu al ga bestellen of in Budel ga kopen. De website werkt niet echt lekker. Voor elk deel moet je verzendkosten betalen ook zit je onder het gewicht van verzenden. In Budel staan ze ook en dan kan ik meteen wat meer materiaal aanschaffen.
Gisteren bij een bedrijf geweest, van Cranenbroek, en daar waren de poelietrekkers in de aanbieding..kosten wel 4 euro.
Vandaag na een beetje twijfelen begonnen om de motor te demonteren. Ik had er een klein beetje een hard hoofd in of ik het voor elkaar kon krijgen. Na een uurtje of 2 lag de gehele motor uit elkaar. Zelf heb ik 1 ring, die achter de lager van de krukas zit, gesloopt, dus dat valt mee :-)
Dat kon niet gezegd worden van de onderdelen die te zien zijn op de onderstaande foto's.
Op deze facebookpagina probeer ik het project een beetje bij te gaan houden.
Het leuke aan alles is, is dat het carter gemaakt is op mijn verjaardag alleen wel een jaar of 8 eerder.
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap abonnement nemen op de nieuwsbrief van HBM tevens CONRAD bezoeken en af en toe in de rekken van de action kijken kom je al een heel eind verder in het hoofdstuk "gereedschap" , is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.
Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.
Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.
hangt er een beetje vanaf hoever je wilt gaan als je al goed fietsgereedschap hebt kom je een heel end , een zuigerpendrukker en warm maak gereedschap , die 3 armige poulietrekker dus ( dat adres van antoine is wel heel goedkoop) ook de action met sleuteltjes 9 ( wel de goede uit het rek halen er zitten er ook bij die lelijk zijn"gestoken' om dan heet iets te verbuigen of plat te slijpen ( slijpmachine is ook handig) zodat je ergerns makkelijker bij kan
Gisteren er achter gekomen dat de draadeinden van het carter schreef erin zitten, die gaan we dus niet meer gebruiken.
of zijn de draad einden krom ? gebeurd veel, als gevolg van veel te vast aandraaien als gevolg dat het pasvlak van de cilinder onder de moertjes niet echt vlak is, trek je de cilinder maar met moeite van de draadeinden af bij demontage, ik "richt' de draadeinden terug door een koppelmoer te gebruiken ( 10mm) en daarop een ringsleutel te zetten en dan heel voorzichtig eraan gaan trekken diagonal richting want dat is in de meeste geval ook de richting geweest van uitbuigen, word dan "inbuigen"
De draadeinde stonden, in vergelijking met onder een mm of 4 schreef (naar de kant van het vliegwiel). Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om aan dit carter te gaan hobbieën , ik ga 250 euro sparen :-)
Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.
[/color] hangt er een beetje vanaf hoever je wilt gaan als je al goed fietsgereedschap hebt kom je een heel end , een zuigerpendrukker en warm maak gereedschap [color:#FF0000]verfföhn , die 3 armige poulietrekker hoe lang moeten de armen zijn?dus ( dat adres van antoine is wel heel goedkoop) ook de action met sleuteltjes 9 heb ik van gedore ( wel de goede uit het rek halen er zitten er ook bij die lelijk zijn"gestoken' om dan heet iets te verbuigen of plat te slijpen ( slijpmachine is ook handig) zodat je ergerns makkelijker bij kan
Ik moet alleen nog een zuigerpendrukker ergens op de kop tikken, dat scheelt weer.
Het Cnc carter dient opgebouwd te worden met onderdelen van een type oto.
Ik ben niet zeker maar denk dat het niet gaat met je huidige krukas en rolunit, dit past niet.
Was de reactie van Ad op de vraag of ik mijn krukas kon gebruiken in het CNC carter. Mijn vraag.. wat zijn de verschillen tussen de diverse krukassen? Is een krukas van een 2200 hetzelfde als die van een OTO?
Het Cnc carter dient opgebouwd te worden met onderdelen van een type oto.
Ik ben niet zeker maar denk dat het niet gaat met je huidige krukas en rolunit, dit past niet.
Was de reactie van Ad op de vraag of ik mijn krukas kon gebruiken in het CNC carter. Mijn vraag.. wat zijn de verschillen tussen de diverse krukassen? Is een krukas van een 2200 hetzelfde als die van een OTO?
ik heb ooit fotos aangeleverd van diverse krukassen, die staan nog op de website in het fotoalbum
Bedankt voor de foto's die had ik nog niet gevonden. Zie ik nu goed dat de 3800 krukas lang en glad is en dat de as van een OTO ,2200 meerdere vlakken Heeft? Die van mij heeft verschillende vlakken/hoogtes
Bedankt voor de foto's die had ik nog niet gevonden. Zie ik nu goed dat de 3800 krukas lang en glad is en dat de as van een OTO ,2200 meerdere vlakken Heeft? Die van mij heeft verschillende vlakken/hoogtes
ja elke plek voor een lager heeft de diameter 17 mm, om "schuiven" van de onderdelen te vergemakkelijken hebben de plekken waar niets komt een laagte ( kleiner dan 17 mm) dus niet spreken van hoogtes maar van laagtes en inderdaad "vlakken" is ook goed, de "lager-aanlig-vlakken" daarom kun je krukassen niet willekeurig uitwisselen, dat kan zwevende lagers opleveren, geen aanlegvlak op de goede plek
verder is de "17"mm niet altijd dezelfde "17" mm, voor een 3800 as ( die in het midden een heel stuk heeft dat dunner is ) is de 17 mm ter plekke van het krukas lager iets strekker dan de 2200/OTO passing want de 3800 krukas moet uit zichzelf ( door de perspassing) op zijn plaats blijven terwijl de 2200/OTO met bussen ( en lagers) door de koppelingsmoer tegen het krukas lager word aangetrokken lengte van bussen dus goed uitvullen anders trek je de rol naar het carter toe, deze tip vooral als je overweegt een CNC carter te gaan gebruiken
Net nagemeten met een schuifmaat, de as heeft 3 vlakken van 17mm de ruimtes ertussen is een halve mm kleiner. Ik ga weer eens je filmpje bekijken op Youtube.
Net nagemeten met een schuifmaat, de as heeft 3 vlakken van 17mm de ruimtes ertussen is een halve mm kleiner. Ik ga weer eens je filmpje bekijken op Youtube.
dat is voor het type OTO/2200 met 17 mm bij de krukwang voor het krukaslager en de carterhals bus, en dan kort tegen de draad aan twee vlakken elk voor een lager van de rol en om je koppeling segmenten gecentreerd te kunnen monteren
Is het decompressie systeem van een solex 5000 over te bouwen op andere solexen, dus met kabel ipv spaak? Dus met gebruik te maken van een hendel, kabel, beugeltje en motorlifter?
Is het decompressie systeem van een solex 5000 over te bouwen op andere solexen, dus met kabel ipv spaak? Dus met gebruik te maken van een hendel, kabel, beugeltje en motorlifter?
ja hoor en ook nog anders dan bij de 5000 en blijf uit de buurt van die Chinese versie ( 4800) dan buigt de constructie in plaats van dat de klep open gaat . ik heb oa voor 24 uurs solexen puch maxi hendels gebruikt daar zit ook aan het handvat een extra hendeltje voor decompressie, ook Peugeot handvaten zijn te gebruiken hebben extra hendels voor zowel choke als decompressie, er is zo veel materiaal beschikbaar waarvan het meeste beter doordacht is dan S.....
Vandaag een dagje aan het zoeken en bedenken geweest wat ik allemaal wil. De spaak is wel origineel maar een kabel kan je netter wegwerken. Dus ik weet weer wat ik moet gaan zoeken.
Vandaag nog een oude boorstandaard gehaald bij mijn ouders. Die ga ik gebruiken als motorsteun welke nog verstelbaar is ook.
krukassen hangt af van welke rol er bij welke motor gebruikt word. je kunt best andere krukassen gebruiken maar dan dien je de overeenstemmende rol te gebruiken, de plekken waar de lagers in de rol zitten dienen overeen te komen met de plekken waar de krukas een diameter heeft van 17 mm . het meest wat je nu nog vind is de 3800 ( en latere) uitvoering deze gaan met een krukas met twee 17 mm plekken en rollen met twee glijlagers die elk aan het uiteinde van de rol zitten, dus daar zitten de 17 mm plekken het verst uit elkaar
Omdat het de bedoeling is om iets moois van de motor te gaan maken, wilde ik graag een steun waaraan in de motor kon monteren en zo gemakkelijk kan werken. Na wat zoeken op het internet had ik een beugel gezien, maar die lijk wel ergens op. Ik wist dat mijn ouders een oude boormachine standaard hadden staan. voordeel van zo'n standaard is dat je hem nog in hoogte kan verstellen. Na het zoeken van 2 hoekprofielen en het uitgeven van 1 euro aan bouten en moeren, is dit wat het ongeveer moet worden. De breedte moet nog een beetje aangepast worden en alles moet nog netjes gemaakt worden.. tot op dit moment ben ik tevreden.. laat het blok maar komen :-)
Oja, de gaten die zorgen voor montage van de glijplaten en montage van het spatbord zijn ook niet meer helemaal rond.
Omdat het de bedoeling is om iets moois van de motor te gaan maken, wilde ik graag een steun waaraan in de motor kon monteren en zo gemakkelijk kan werken. Na wat zoeken op het internet had ik een beugel gezien, maar die lijk wel ergens op. Ik wist dat mijn ouders een oude boormachine standaard hadden staan. voordeel van zo'n standaard is dat je hem nog in hoogte kan verstellen. Na het zoeken van 2 hoekprofielen en het uitgeven van 1 euro aan bouten en moeren, is dit wat het ongeveer moet worden. De breedte moet nog een beetje aangepast worden en alles moet nog netjes gemaakt worden.. tot op dit moment ben ik tevreden.. laat het blok maar komen :-)
Oja, de gaten die zorgen voor montage van de glijplaten en montage van het spatbord zijn ook niet meer helemaal rond.
dat zijn de stevige, waarschijnlijk een "wolfcraft" ik gebruik er zo eentje als tapmachine om draad recht ( eronder) in iets te tappen anders dan handmatig met het onderdeel in een klem of bankschroef Gaten niet helemaal rond, ik neem aan in carter, niet echt erg als je maar goede ringen gebruikt, advies om de al een keer eerdere geschetste M8 bij 1 mm bouten te gebruiken die fietstrappers op het vierkante crank vast bouten en niet de originele solex bouten te gebruiken waar het spatbordje omheen kan klepperen, als je die in on-ronde gaten aandraait heb je kans dat de bout in het gat gaat vallen en hem uiteen drukt
On-ronde gaten vertellen je dat deze bouten los hebben gezeten. Hierdoor krijgen ze speling in de gaten, en als je maar lang genoeg doorrijdt scheuren ze uit. Regelmatig krijg ik zo’n Solexen op de werkbank. Mijn eigen Solexen houd ik angstvallig in de gaten hierop, maar soms gebeurt het toch
Hier een voorbeeld van deze week, niet mijn eigen Solex. Was al eens gefixt maar de kleine boutjes waren weer losgekomen. Loctite en goed vastzetten helpt
Vandaag thuis gekomen en de verschillen eens bekeken tussen een cnc carter en de originele. Wat me opvalt is dat de rolunit te breed is. Moet ik opzoek naar een ander type en welk type? Ik moet zo wie zo een andere unit hebben, die van mij is beschadigd.
Ik heb het probleem dat de rol gaat klemmen als ik de moer met veerring aandraai. Vermoedelijk op te lossen met een iets langere bus of een opvulring. Ook mijn eerste cnc carter dus geen ervaring mee. Maar bij oto en 2200 carters heb ik dat probleem ook al eens gehad.
Na je reactie van vanmorgen heb ik de foto's ook geplaatst. Ik heb dus hetzelfde probleem zoals je kan zien. Over een half jaartje kan ik je precies vertellen hoe je het moet opbouwen ;-) Ad had het over een langere bus monteren, maar ben vergeten te vragen of de stofring ook gemonteerd moet worden.
Na je reactie van vanmorgen heb ik de foto's ook geplaatst. Ik heb dus hetzelfde probleem zoals je kan zien. Over een half jaartje kan ik je precies vertellen hoe je het moet opbouwen ;-) Ad had het over een langere bus monteren, maar ben vergeten te vragen of de stofring ook gemonteerd moet worden.
Dus vanaf de krukas..
Lager-grote ring- keering-stofring?
in eerdere gedachtenwisselingen ( ook Facebook) al aangeven dat je met ringen/bussen moet werken want een CNC is vlak en solex carters hebben diverse verschillende uitstulpingen ook dan dien je vanwege de verschillen tussen solex onderdelen onderling goed uit te vullen maar ja dat is de charme van het zelf beter willen maken die stofring laat ik weg bij CNC want die zou de droge originele bus van solex moeten beschermen, je hebt nu een keerring die het vuil maar moet verwerken
Die ervaring had ik ook dat de rol tegen het carter aankwam. Bij opbouwen van het carter geen probleem geconstateerd maar na een stukje rijden en opwarmen van het carter, blijkt dat de rol tegen het carter aan ging schuren met als resultaat dat de rol de geest gaf....... Ik heb dat opgelost door er een sluitring tussen te plaatsen van +/- 1,5mm, binnendiameter 17 en buiten 20mm. Op de bus waar de rol opzit zit nog een stofring geperst,aan de koppelingzijde, deze moet dan ook een stukje richting rol gedrukt worden.
Het opvullen had ik al begrepen van je Joan. Omdat John me vanochtend vertelde over zijn 'probleem ' had ik het hier nog eens geplaatst. Hopelijk kunnen 'we' andere liefhebbers helpen met het oplossen van problemen.
Gisteren wat nieuwe onderdelen binnen gekregen waaronder een tandwiel en trapas bouten, heb ik vandaag in China kettingspanners en Hydraulische remleiding gekocht.
De trapas bouten worden gebruikt om de onderkant van de motorplaten te monteren aan het carter.
Ik heb op mijn solex Facebook pagina een lijst met maten geplaatst die ik heb gevonden. In die lijst staan diverse afmetingen van fiets onderdelen. Niet specifiek Solex maar wel handig wanneer je andere onderdelen wil gaan monteren.
Gisteren op een Facebook pagina was er een topic over een motor die 55 km/uur liep. Op deze topic kwamen reacties met de vraag of hij het vliegwiel veranderd had. Nu had ik al begrepen dat het vliegwiel dat voorzien is van schroepen niet been vriendelijk zijn. Maar wat moet er aangepast worden om een 'glad' vliegwiel te monteren?
Gisteren op een Facebook pagina was er een topic over een motor die 55 km/uur liep. Op deze topic kwamen reacties met de vraag of hij het vliegwiel veranderd had. Nu had ik al begrepen dat het vliegwiel dat voorzien is van schroepen niet been vriendelijk zijn. Maar wat moet er aangepast worden om een 'glad' vliegwiel te monteren?
Het ging om het hoge toerental, daar kan de zamac niet tegen, groot risico dat je vliegwiel uit elkaar slingert
Ik ben op zoek naar een passende ontsteking voor onze racer, plug&play want een draaibank heb ik niet.
Peugeot vliegwielen passen direkt, ik weet echter niet of de spoel ook zomaar past.
Bij Stoolex kun je ontstekingen kopen voor ca € 250,- speciaal voor de racerij.
Alle tips zijn welkom :-) Ik denk dat het 'veel' goedkoper moet kunnen dan doe 250 euro.
"Veel goedkoper" kan wel als je het zelf maakt en dan niet de gemaakte uren erbij gaat rekenen. Doe je dat wel dan kan je nog wel eens "Veel duurder" uitkomen (mijn ervaring, maar ik werk wel erg langzaam )
ja als je gaat rekenen kom je aan een aardig bedrag, ontstekingen op zich zijn meestal al niet goedkoop en dan komen daar inderdaad nog uren werk en materiaal bij . alleen als je sloop ontstekingen van puch maxi koopt ben je meestal een 30 tot 50 euro kwijt maar daar zit nogal wat extra werk aan om het betrouwbaar te maken en aardig wat draaiwerk om de spoelenplaat op de solex te passen en de conus van het vliegwiel aanpassen is ook niet simpel ze zakken al heel snel te diep weg want het gat begint al vrij groot, ik krijg ze net aan goed door maar de helft van de juiste conus te voorzien en de rest maar gewoon te groot te laten
en van peugeot passen alleen de oude type ontstekingen, de nieuwe zijn al weer anders .
Er kunnen moeilijk plug&play ontstekingen gemaakt worden voor de solex, als je vooraan mee wil doen. Dat heeft te maken met veel verschillende reglementen, wel of geen volle krukas bijv. enz.
Mijn advies, origineel laten als je twee linkerhanden hebt, en er geen drol voor over hebt.
Ik zie al lang af van een elektrische ontsteking, niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik mijn oren en ogen goed open hou ;-) Ik zal wel graag een vliegwiel zonder schroepen hebben. Dit lijkt me ook geen plug & play?!
Tussen 'veel' goedkoper en 'veel goedkoper' zit trouwens een groot verschil ;-)
Ik zie al lang af van een elektrische ontsteking, niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik mijn oren en ogen goed open hou ;-) Ik zal wel graag een vliegwiel zonder schroepen hebben. Dit lijkt me ook geen plug & play?!
Tussen 'veel' goedkoper en 'veel goedkoper' zit trouwens een groot verschil ;-)
ja zet je een OTO loos vliegwiel erop . Ik denk nog na over iets wat bijna "plug en play" zou kunnen zijn. nadeel is wel dat je moet zorgen voor voldoende vliegwiel werking want de krukas op zich heeft hopeloos te weinig en dan past oa dat peugeot vliegwiel wel aardig maar die mist nogal wat vliegwiel werking. DKW RT 98, maar die zijn ook niet meer zo dik gezaaid . en 125 cc scooters hebben meestal nogal een dikke kruktap toch eens zoeken of daar kandidaten bij zitten
Ik had nog wat vrije tijd en heb gekeken naar HPI ontstekingen. Ik weet dat dit ook werkend te maken is, onderdelen kosten nieuw rond de 200 euro. Binnenkort nog eens informeren bij iemand die dit al geïnstalleerd heeft.
ik heb HPI op sachs en zundapp, je kunt de binnenrotor met klein gat laten komen en dan zelf je conus steken heb daar wel kontakt over gehad met belgie en vandaar laten komen, de verdelers hier hebben standaard setjes
Ik heb dit systeem ooit eens werkend gezien op een Solex (zoals op de foto te zien is) en vond de motor mooi en rustig lopen. Momenteel kan ik niet zo veel uitzoeken omdat ik hoofdpijn heb, zal me wel te druk hebben gemaakt...
Ik ben opzoek naar de manier dat de carburateur aan is gesloten. Je hebt aan de bovenkant 3 aansluitingen. Bij onze geliefde Solexen zit daar het filter en de luchtfilter gemonteerd.
Dat help al een klein beetje, bedankt. Wat is het grote witte gedeelte boven de carburateur. Is dit ook een luchtfilter? Aan de voorkant van de carburateur heb je een koperen (benzine) aansluiting. Waar gaat deze naartoe, weet iemand dit?
Lap Top kaduuk dus voorlopig even met een vergrootglas boven een Klein schermpje
1e = luchtfilterklopt valt in het driehoekige voorframe dat 1 grote metalen doos is met de balhoofdbuis 2e = dat leidinkje gaat naar de pomp, net als bij een Solex . (links op de afbeeldingen)klopt, alles werkt hier met rubber slangetjes, zo ook de aanzuigbuis tussen carburateur en cilinder
en omdat de carburateur dus feitelijk "zweeft" zit er een oortje aan meegegoten zodat je hem met een boutje "ergens" aan kan vastzetten
en nog een dingetje: alleen de aller eersten zien er ongeveer uit als een carburateur zoals gemonteerd op de rol solexen, omdat de carburateur hier dwars geplaatst is gaf dat problemen bij optrekken en remmen omdat de brandstof dan door de remkrachten en optrek krachten verkeerd in de carburateur schommelde. hebben ze de carburateur in spiegelbeeld gebouwd was het over. wil je deze dus op een rol solex monteren en houd je de sproeier "in zicht" komt je brandstof toevoer dus links te zitten in plaats van rechts
Joan, misschien ga ik deze monteren op mijn Solex. Dit zijn 8mm carburateurs en vond ze toevallig op de beurs van afgelopen zondag, voor weinig geld. Ik heb momenteel iets te veel hoofdpijn dus kan maar weinig uitzoeken en achter/voor de PC zitten helaas. Hierbij een 2 tal foto's. Gelukkig heb ik weer een eigen site dus kan weer van alles online plaatsen zonder gebruik te moeten maken van bv facebook.
ja allemaal het laatste type bij montage op de solex met rol en sproeier "in zicht" zit je aanvoer en afvoer dan links voor de aanvoer geen probleem, pak je een oud type pomp met een schroef van boven, schroef je deze los en maar daar je uitgang kun je over het blok heen in een keer doorsteken naar de carburateur, andere uitgang afblinden, zorg dat je een type pomp hebt waar het bovenste kogeltje er niet uit kan. zelf zou ik de retour met een slang terugvoeren naar een tank die onderop een aftap plug heeft en daar een aansluiting met banjo bout op maken stuur je daar de benzine heen met een retour slang voorlangs het blok want je zit met de uitlaat
Vandaag mijn opgeknapte en opgeboorde cilinder opgehaald bij Jan , die ziet er weer netjes uit. Bedankt Jan. Als beloning had hij roze Solex stickers van mij gekregen :-)
Deze week een motor standaard gekocht en ontvangen . Vandaag ben ik rustig aan begonnen met de 20 lagen verf te verwijderen. Gelukkig voor dat allemaal wel mee en ben alleen wat oppervlakkige roest tegen gekomen.
Tijdens die werkzaamheden zat ik te denken hoe de diverse delen te verstevigen zijn. Voor de voorvork heb ik al 2 plaatjes die erin te lassen zijn. Maar ik wil nog meer delen verstevigen. Ik denk zelf aan wat kokers die in de diverse delen gelast gaan worden. Heeft er iemand foto's van gedaande verstevigen?
inderdaad, ik ga naar de bouwmarkt en in de stelling liggen daar diverse vierkante pijpen die een maat hebben die je makkelijk in een kaal stuk solex "U" frame deel duwt. voor hoekijzer profiel om de liggers naar je achterwiel te verstevigen is het handiger om naar een speciaal ijzerzaak te gaan en daar een "gezet" L profiel koopt, die hebben iets afgeronde hoeken, getrokken L materiaal heeft scherpe hoeken en dan past slecht in Solex L profiel dat ook "gezet" is en een zekere afronding heeft . voor de voor vork las ik geen plaat IN de u van de vork maar pak ik een "koppelplaat" uit de bouw en zoek daar de 6 mm gaten zodanig uit dat ze op de plek komen van de originele solex ophangogen, deze gaan er dan ook af en de hele plaat word tegen de achterkant van de vork "U "gelast, plaat steekt er dan van voor en achter uit, iets in profiel bij zagen maar veel laten staan, houdt je een hoop gaten over om van alles en nog wat met boutjes vast e zetten o.a. spatbord beugels en/of remanker stangen
Voorvork verlengen heb ik wel al gezien maar niet aan gedacht. Waar breken ze dan af? Ik neem aan het gedeelte wat je niet verstevigd? Ik zal de 24 uur topics eens ga aan doorspitten. Ik dacht ook de Zadelbalk te verstevigen echter moet je daar rekening houden met je achterwiel.
Nogal een paar klopt ik heb er nog 3 staan nu . Alle 3 super mooie en heel speciale frames. Een gele een groene en een roze !!! En een blauwe hebben we ook gemaakt voor Jan de Laat. Zijn alle 4 even oud !!
Ik heb trouwens ook veel frames aangepast voor Side car team bax bij jou uit het dorp.
Ik heb er ook een staan een gele met een zijspan eraan Zomaar gemaakt voor de fun .
Gr christ
Last edited by stoolex; 02/07/1802:38 PM.
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Voorvork verlengen heb ik wel al gezien maar niet aan gedacht. Waar breken ze dan af? Ik neem aan het gedeelte wat je niet verstevigd? Ik zal de 24 uur topics eens ga aan doorspitten. Ik dacht ook de Zadelbalk te verstevigen echter moet je daar rekening houden met je achterwiel.
Ze breken bij het kroonstuk af als je de vorkpoten niet verlengt. Probleem is wel dat altijd ergens een zwakker punt is waar iets gaat vervormen. Bij ons was dat het gaatje voor de rem- en achterlichtkabel
Hier zie je een voorbeeld van een mooi verlengde vork
Vandaag een beetje gestoeid met aluminium en een carburateur. Het is nog niet 100 % maar ben wel tevreden. Ik had dit al weken geleden bedacht en dan is het wel leuk dat het ook nog werkt zoals je wil.
Dank je. Dit is waarom een Solex een leuke hobby is.. kost (bijna) niets en je kan van alles zelf maken. Ik had het natuurlijk ook op de manier van John of iemand anders kunnen maken, maar dan valt een klein beetje het hobby gevoel weg.
Het mechanisme is gereed en werkt naar behoren, misschien nog wat afwerken en klein beetje aanpassen. Graag zal ik het laten maken in metaal, maar denk dat dat te kostbaar gaat worden helaas. Ik heb een filmpje maar moet even kijken of ik een link hier kan plaatsen.
Als het goed is krijg ik morgen 4 vliegwielen van een Peugeot 102 binnen. Niet allemaal voor mij, ik hou er 1 of 2, dat ligt nog een beetje aan 1 persoon :-)
Vandaag in Roermond 2 frames opgehaald. Aangezien onderdelen schaars beginnen te raken moet je wel iets verzinnen. De delen krijgen een goed nieuw onderkomen.
De frame's liggen gedemonteerd in de schuur. Binnenkort de 23" delen verzamelen en dan gaan deze in de verkoop, ik hou alleen de delen die ik kan gebruiken voor de 3800 en dat zijn er niet zoveel.
Soms kom je ook nog leuke dingen tegen zoals SOLEX binnenbanden en velglinten