Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#125672 08/05/17 07:06 PM
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Ik heb een solex 3800
Ik kan het rechter handvat met een korte slag draaien dan zie ik de gasschuif iets veranderen maar daarmee kan ik het gas nagenoeg NIET regelen. Wat in de praktijk betekend dat de motor bijna niet terug gaat in toeren en je even snel blijft rijden. Ook als ik de rechter rem in knijp beweegt de gasschuif want dit staat met elkaar in verbinding maar ook nu gaat de motor bijna niet terug in toeren. wat is er mis en wat kan ik hier aan doen want dit kost veel remblokjes.

(Ik kan helaas geen foto toevoegen ik krijg dit niet voor elkaar)

Groeten,
Niels

Last edited by mooispul32; 08/05/17 08:47 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt helemaal, bij strak afgestelde kabel moet je net vol gas kunnen rijden "klik" je dan je handvat dan heb je bij een goed handvat ( niet uitgescheurd of opgerekt een beetje minder gas, dan kon je gelijk op rijden met je fietsende Oma ( die heeft nu helaas een electrische fiets dus die zoeft je nu zo voorbij ) en om dan nog minder hard te gaan moest je in de rem knijpen dat scheelt ook iets maar dan gaat er weer een extra gaatje achterin de carburateur open om schone lucht zonder benzine toe te voeren want anders verzuipt de solex ( dachten ze vroeger ) gat achterin de carburateur dicht maken scheelt ook al iets ( bij de meeste carburateurs dopje achterop los wippen en rond stukje blik of plastic in dat dopje maken zodat de gaatjes dicht zijn .
gewoon met de decompressie "uit' dat ding.
( o ja, ik heb verschillende solexen omgebouwd naar echt gas geven , is te doen maar niet met het originele handvat) als de foto klein genoeg is in Kilo bytes ( in "paint " bijvoorbeeld kiezen voor "formaat wijzigen en dan de horizontale pixels bijv op 600 zetten in plaats van 3600 dan opslaan kun je hem bijvoegen door onderaan je bericht op "bestandsbeheer" te klikken en dan dooen wat de hokjes aangeven, vooral na afloop kiezen voor "klaar" dan zet hij ze over aar de website zie voorbeeld

Attached Images
12 cylinder 1a.jpg (54.97 KB, 600 downloads)
Last edited by Joan; 08/05/17 10:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hopelijk hoef je die motor van jou niet met de remblokjes in toom te houden Joan laugh

Niels: als je een foto maakt, dan van gas open en gas dicht.
Bij "tips" staat een omschrijving van mij hoe je draaigas kunt maken.
Ipv een echt gashendel kun je ook een draaihandvat voor de versnelling pakken. Die zin kleiner waardoor je de originele handvaten kunt behouden.

Ook staat ergens hoe je de gasschuif en de "banaan" aan kunt passen.
Als je alles toepast dan loopt hij misschien zelfs te langzaam.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
hierbij 2 foto's met gas open en gas dicht.

Attached Images
gas open.JPG (59.7 KB, 706 downloads)
gas dicht.JPG (59.45 KB, 702 downloads)

Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Zo te zien kan dat gas dichter... duw de "banaan" eens met de hand verder omhoog... gaat dat? Loopt hij langzamer? Dan staat de kabel te los, of je gashendel is uitgelodderd, met name dat (helaas niet zo geweldige) draaisysteem frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters
Zo te zien kan dat gas dichter... duw de "banaan" eens met de hand verder omhoog... gaat dat? Loopt hij langzamer? Dan staat de kabel te los, of je gashendel is uitgelodderd, met name dat (helaas niet zo geweldige) draaisysteem frown
voor het draaisysteem gaan ze bij mij ook niet verder, pas als je remt gaat hij verder dicht, in lijn met wat ik in een eerdere reactie al schreef, met dat draaigas is het echt maar een "tikkie"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
bedankt voor jullie reactie!


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
beste
wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden.
groet
ANdre

Attached Images
carb 3800.jpg (142.88 KB, 636 downloads)

't is ginne logie!
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Dat is inderdaad een goede tip.
Hoe kan ik de carburateur afstellen want ik zie nergens een stelschroef? (zodat de motor wat lager stationair loopt)

Met vriendelijke groet,
Niels


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
beste
wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden.
groet
ANdre


aan de foto te zien is hier sowieso een ander gas systeem aangebracht met laten we zeggen een "positioneergleuf" in plaats van de "aan-uit" banaan. ik gebruik een stukje spaak tussen banaan en gasgever dan gaat het gasgeven ook gradueel in plaats van stapsgewijs


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: dreke2
beste
wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden.
groet
ANdre


aan de foto te zien is hier sowieso een ander gas systeem aangebracht met laten we zeggen een "positioneergleuf" in plaats van de "aan-uit" banaan. ik gebruik een stukje spaak tussen banaan en gasgever dan gaat het gasgeven ook gradueel in plaats van stapsgewijs


Klopt JOAN maar ben van mening dat het op aan/uit ook moet werken mbt de afstelling
Groet ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: dreke2
beste
wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden.
groet
ANdre


aan de foto te zien is hier sowieso een ander gas systeem aangebracht met laten we zeggen een "positioneergleuf" in plaats van de "aan-uit" banaan. ik gebruik een stukje spaak tussen banaan en gasgever dan gaat het gasgeven ook gradueel in plaats van stapsgewijs


Klopt JOAN maar ben van mening dat het op aan/uit ook moet werken mbt de afstelling
Groet ANdre
tuurlijk heb je helemaal gelijk in, maar dan zijn er wel makkelijker stelschroeven, de "in de kabel" stelschroef die heeft een huls met binnendraad waarin de stelschroef met buitendraad valt als je dat op je carburateur steun zet ( binnendraad bus even iets pasvijlen dat hij er net IN valt) hoef je niet met lijm of schroefdraad tappen O.i.d. te werken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Origineel bericht van: John Meisters
Zo te zien kan dat gas dichter... duw de "banaan" eens met de hand verder omhoog... gaat dat? Loopt hij langzamer? Dan staat de kabel te los, of je gashendel is uitgelodderd, met name dat (helaas niet zo geweldige) draaisysteem frown


Ik heb nog even gekeken en het is inderdaad de kabel die te los staat, ik denk dat deze een beetje is "uitgelodderd".
Ik ga is kijken of ik het kan oplossen met een stelschroef.


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Hoi Joan,

u bedoelt denk ik deze stelschroef (zie foto)
nu alleen kijken welke ik nodig heb want het zijn maar dunne kabeltjes misschien M4?

Attached Images
stelbout-universeel.jpg (13.15 KB, 313 downloads)

Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: mooispul32
Hoi Joan,

u bedoelt denk ik deze stelschroef (zie foto)
nu alleen kijken welke ik nodig heb want het zijn maar dunne kabeltjes misschien M4?


nee die bedoel ik niet dat is alleen een "mannetje" en dan heb je ergens draad nodig om hem in te schroeven en dat is er niet .
je hebt een mannetje/vrouwtje nodig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
dank u!


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: mooispul32
Hoi Joan,

u bedoelt denk ik deze stelschroef (zie foto)
nu alleen kijken welke ik nodig heb want het zijn maar dunne kabeltjes misschien M4?
y

Die heb ik dus gebruikt m5 dus, wel ff m5 draad in de steun tappen met extra m5 moer erop gelijmd
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: mooispul32
Hoi Joan,

u bedoelt denk ik deze stelschroef (zie foto)
nu alleen kijken welke ik nodig heb want het zijn maar dunne kabeltjes misschien M4?
y

Die heb ik dus gebruikt m5 dus, wel ff m5 draad in de steun tappen met extra m5 moer erop gelijmd
Groet
ANdre

dat tappen kun je voorkomen door dus te kiezen voor zo een mannetje/vrouwtje stelschroef


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 55 (0.014s) Memory: 1.0870 MB (Peak: 1.3322 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:33:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS