Ik heb een solex 3800 Ik kan het rechter handvat met een korte slag draaien dan zie ik de gasschuif iets veranderen maar daarmee kan ik het gas nagenoeg NIET regelen. Wat in de praktijk betekend dat de motor bijna niet terug gaat in toeren en je even snel blijft rijden. Ook als ik de rechter rem in knijp beweegt de gasschuif want dit staat met elkaar in verbinding maar ook nu gaat de motor bijna niet terug in toeren. wat is er mis en wat kan ik hier aan doen want dit kost veel remblokjes.
(Ik kan helaas geen foto toevoegen ik krijg dit niet voor elkaar)
klopt helemaal, bij strak afgestelde kabel moet je net vol gas kunnen rijden "klik" je dan je handvat dan heb je bij een goed handvat ( niet uitgescheurd of opgerekt een beetje minder gas, dan kon je gelijk op rijden met je fietsende Oma ( die heeft nu helaas een electrische fiets dus die zoeft je nu zo voorbij ) en om dan nog minder hard te gaan moest je in de rem knijpen dat scheelt ook iets maar dan gaat er weer een extra gaatje achterin de carburateur open om schone lucht zonder benzine toe te voeren want anders verzuipt de solex ( dachten ze vroeger ) gat achterin de carburateur dicht maken scheelt ook al iets ( bij de meeste carburateurs dopje achterop los wippen en rond stukje blik of plastic in dat dopje maken zodat de gaatjes dicht zijn . gewoon met de decompressie "uit' dat ding. ( o ja, ik heb verschillende solexen omgebouwd naar echt gas geven , is te doen maar niet met het originele handvat) als de foto klein genoeg is in Kilo bytes ( in "paint " bijvoorbeeld kiezen voor "formaat wijzigen en dan de horizontale pixels bijv op 600 zetten in plaats van 3600 dan opslaan kun je hem bijvoegen door onderaan je bericht op "bestandsbeheer" te klikken en dan dooen wat de hokjes aangeven, vooral na afloop kiezen voor "klaar" dan zet hij ze over aar de website zie voorbeeld
Hopelijk hoef je die motor van jou niet met de remblokjes in toom te houden Joan
Niels: als je een foto maakt, dan van gas open en gas dicht. Bij "tips" staat een omschrijving van mij hoe je draaigas kunt maken. Ipv een echt gashendel kun je ook een draaihandvat voor de versnelling pakken. Die zin kleiner waardoor je de originele handvaten kunt behouden.
Ook staat ergens hoe je de gasschuif en de "banaan" aan kunt passen. Als je alles toepast dan loopt hij misschien zelfs te langzaam.
Zo te zien kan dat gas dichter... duw de "banaan" eens met de hand verder omhoog... gaat dat? Loopt hij langzamer? Dan staat de kabel te los, of je gashendel is uitgelodderd, met name dat (helaas niet zo geweldige) draaisysteem
Zo te zien kan dat gas dichter... duw de "banaan" eens met de hand verder omhoog... gaat dat? Loopt hij langzamer? Dan staat de kabel te los, of je gashendel is uitgelodderd, met name dat (helaas niet zo geweldige) draaisysteem
voor het draaisysteem gaan ze bij mij ook niet verder, pas als je remt gaat hij verder dicht, in lijn met wat ik in een eerdere reactie al schreef, met dat draaigas is het echt maar een "tikkie"
beste wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden. groet ANdre
beste wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden. groet ANdre
aan de foto te zien is hier sowieso een ander gas systeem aangebracht met laten we zeggen een "positioneergleuf" in plaats van de "aan-uit" banaan. ik gebruik een stukje spaak tussen banaan en gasgever dan gaat het gasgeven ook gradueel in plaats van stapsgewijs
beste wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden. groet ANdre
aan de foto te zien is hier sowieso een ander gas systeem aangebracht met laten we zeggen een "positioneergleuf" in plaats van de "aan-uit" banaan. ik gebruik een stukje spaak tussen banaan en gasgever dan gaat het gasgeven ook gradueel in plaats van stapsgewijs
Klopt JOAN maar ben van mening dat het op aan/uit ook moet werken mbt de afstelling Groet ANdre
beste wat ik heb gedaan om de afstelling te vereenvoudigen is een draad/kabelnippel m4 gemonteerd op de aanslag van de kabel, zo kun je altijd het "gas" afstellen, desnoods onder het rijden. groet ANdre
aan de foto te zien is hier sowieso een ander gas systeem aangebracht met laten we zeggen een "positioneergleuf" in plaats van de "aan-uit" banaan. ik gebruik een stukje spaak tussen banaan en gasgever dan gaat het gasgeven ook gradueel in plaats van stapsgewijs
Klopt JOAN maar ben van mening dat het op aan/uit ook moet werken mbt de afstelling Groet ANdre
tuurlijk heb je helemaal gelijk in, maar dan zijn er wel makkelijker stelschroeven, de "in de kabel" stelschroef die heeft een huls met binnendraad waarin de stelschroef met buitendraad valt als je dat op je carburateur steun zet ( binnendraad bus even iets pasvijlen dat hij er net IN valt) hoef je niet met lijm of schroefdraad tappen O.i.d. te werken
Zo te zien kan dat gas dichter... duw de "banaan" eens met de hand verder omhoog... gaat dat? Loopt hij langzamer? Dan staat de kabel te los, of je gashendel is uitgelodderd, met name dat (helaas niet zo geweldige) draaisysteem
Ik heb nog even gekeken en het is inderdaad de kabel die te los staat, ik denk dat deze een beetje is "uitgelodderd". Ik ga is kijken of ik het kan oplossen met een stelschroef.
u bedoelt denk ik deze stelschroef (zie foto) nu alleen kijken welke ik nodig heb want het zijn maar dunne kabeltjes misschien M4?
nee die bedoel ik niet dat is alleen een "mannetje" en dan heb je ergens draad nodig om hem in te schroeven en dat is er niet . je hebt een mannetje/vrouwtje nodig