Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#125219 26/03/17 09:04 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Tussen mijn onderdelen kwam ik een carter tegen zonder motornummer.
Ik kon geen sporen van enig nummer vinden en volgens mij heeft er ook nooit iets in gestaan.Verder viel op de nogal grote bubbels van naar ik aanneem,veroorzaakt door het gieten.
Afgekeurd carter misschien,of kwam dit niet voor?Wie weet hier iets over te vertellen?Met groet Cor (Kok18)

Attached Images
P1010685.JPG (103.06 KB, 434 downloads)
P1010686.JPG (104.99 KB, 312 downloads)
P1010687.JPG (87.64 KB, 273 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
zeker weten dat het nr er niet is afgeschuurd ? het ziet er daar wel raar uit.

en die bubbels, ja zo slecht kunnen ze zijn.

ik kan die bubbels ook maken door te glasparelen, bij zandstraal blijft het goed maar waarschijnlijk ( en dat is een gok) hamert dat glasparelen nogal op de losse giethuid waardoor het uitzet ( soort smeden) want echt heet word het er niet door dus dat zou het niet moeten zijn ( ingesloten gas dat dan uitzet)
vooral carterdeksels van brommers die ik "mooi" wil polijsten met glasparel hebben er last van dan schuur je jezelf te pletter om dat weer recht te zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ja,Joan,wat is zeker weten?Ik heb heel voorzichtig schoongemaakt met Dasty,toen heel licht met staalwol opgewreven en div vloeistoffen er op gespoten om misschien iets te zien.Niets dus.
Maakt verder ook niets uit.Monteer het geheel tzt en dan wordt het weer een goed lopend motortje.Cartertje zelf is verder niet aangevreten.Groet Cor (Kok18)

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Motor opgebouwd in de avond uren,overdag heerlijk tochtjes gemaakt met mijn eerste,favoriete Solex.
Toen gisteravond de motor op een van mijn andere Solexxen gewisseld en vandaag heerlijk een proefritje van 50 km gemaakt en 2 km voor thuiskomst een knal en de rol in gruzels.Valt tegen 2 km trappen,maar ja.....Snelheid was best hoog met de wind achter toen het gebeurde.Kan dit een oorzaak zijn,te hard rijden?
Komt ook wel weer in orde,vervelen is in elk geval niet aan de orde! Groet Cor (Kok18)

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dit waren vervangings carters voor als de oude defect was, soms werd het oude motor nummer er weer ingeslagen...soms ook niet.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
heb ook nog een carter zonder nummer
van een zonder koppeling solex

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ok,duidelijk zo!Logisch ook natuurlijk,een vervangings carter.
Carter was ook totaal niet in gevreten,volkomen gladde huid op de bubbels na dan.
Bedankt,groet Cor (Kok18)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Kapotte rol gebeurt inderdaad vaak bij hogere snelheden. Waarschijnlijk heeft er al een (meestal onzichtbare) scheur in gezeten.

Dit komt vaker voor bij de Oto dan bij de 3800.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank voor je antwoord John en inderdaad is het een Oto.Deze rol laat ik wel in orde maken.
Ook heb ik zelf een keer een rol vervangen,dit ondanks waarschuwingen over de perspassing,gewoon uit elkaar gedrukt en weer retour.Natuurlijk is het afsteunen belangrijk en secuur,maar alles werkte naar behoren.Geluk gehad misschien? Ik probeer dit soort dingen graag uit.Lukt het niet,jammer dan,maar weer iets wijzer!Groet Cor (Kok18)

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: kok18
Dank voor je antwoord John en inderdaad is het een Oto.Deze rol laat ik wel in orde maken.
Ook heb ik zelf een keer een rol vervangen,dit ondanks waarschuwingen over de perspassing,gewoon uit elkaar gedrukt en weer retour.Natuurlijk is het afsteunen belangrijk en secuur,maar alles werkte naar behoren.Geluk gehad misschien? Ik probeer dit soort dingen graag uit.Lukt het niet,jammer dan,maar weer iets wijzer!Groet Cor (Kok18)



Heel goed Cor, gewoon aan beginnen.
Omdat die trommeltjes maar geperst zijn, zijn niet helemaal overal even hoog. Advies, steek er even een as in en kijk even of hij niet zijdelinks slingert, die kans is heeel groot. maar de as in de bankschroef en je geeft hem met een kunstof hamertje op de goede plek een paar klappen. even oefenen maar dan loopt hij weer netjes recht.
Anders gaat je voering scheef slijten.
Succes. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Jan,ik had al eerder van jou op dit topic een en ander gelezen en ook de fotos gezien.Ik heb ook inderdaad zo gedaan als omschreven.Bedankt nog hiervoor.Groetjes Cor (Kok18)

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Wat zie ik over het hoofd?Twee gelijke aandrijfrollen,zelfde maatvoering (Solex Oto) en de een is volkomen stil en de andere gaat erg te keer,schrapend geluid als van een versleten lager,maar beide lagers zijn vernieuwd.ook de bronzen bussen voelen goed aan(maar deze doen in feite bij normaal rijden geen dienst)Als de koppeling vast zit,hebben beide achterplaten voldoende speling.Waar zou dit geluid nu vandaan kunnen komen?
Zie of mis ik iets? Ik kwam hier achter toen ik een rol moest vervangen (nieuwe rol Ad,ooit op voorraad genomen) en een goede gebruikte rol.Beide komen dus van een ander blokje!Groet Cor (Kok18)

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zijn verschillende rollen in omloop.
Deze week ben ik ook nog bezig geweest met een rol waarvan de kern een andere maatvoering heeft en waarbij je niet de standaard bus, die los op de as zit, kon gebruiken.
Hiervoor een ander buslengte toegepast om de rolunit op de goede plaats te krijgen.

Kijk eens aan de binnenkant van de spoelenplaat of dat de trommel daar niet op aanloopt en kijk ook of de zijkant rol niet tegen het carter aanloopt, zowel links als rechts.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: kok18
Wat zie ik over het hoofd?Twee gelijke aandrijfrollen,zelfde maatvoering (Solex Oto) en de een is volkomen stil en de andere gaat erg te keer,schrapend geluid als van een versleten lager,maar beide lagers zijn vernieuwd.ook de bronzen bussen voelen goed aan(maar deze doen in feite bij normaal rijden geen dienst)Als de koppeling vast zit,hebben beide achterplaten voldoende speling.Waar zou dit geluid nu vandaan kunnen komen?
Zie of mis ik iets? Ik kwam hier achter toen ik een rol moest vervangen (nieuwe rol Ad,ooit op voorraad genomen) en een goede gebruikte rol.Beide komen dus van een ander blokje!Groet Cor (Kok18)


Schrapend geluid hoeft niet van de lagers te komen maar kan ook van de schotelring die tussen rol en carterhals zit en aanloopt in de rol of de stofring die aan de andere kant zit die aanloopt in de grondplaat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ik zal van de week eens een oud carter en krukas opzoeken en dan opbouwen comform Oto.Carterhals zet ik dan vast met M6 boutjes en moertjes.Zo moet ik er toch zicht op krijgen.Laat het wel weten.Groet Cor (Kok18)

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035



Soms denk je dat de rolunit lagers lawaai maken zijn maar dan zijn dit de boosdoeners die aanlopen


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Wanneer hoor je dat geluid?
Stilstaan met stationair draaiende motor ==> lagers vd rol.
Tijdens rijden ==> iets anders, maar nooit de lagers vd rol, die draaien dan nl niet wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
Goh, dat bijna niemand weet dat het om een Service Part gaat verbaast me een beetje
Ik heb eer zelfs enkele!!


"Toeren, Trappen, Trimmen"
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Hallo heren,geluid alleen bij rijden.Echter,ik heb vandaag een oud carter en krukas +toebehoren gebruikt en in elkaar gezet,inclusief koppeling.(makkelijk toch,reserve delen!)En inderdaad,zowel de rol als de ring aan achterzijde waren de oorzaak.Vooraan bij rol was het niet zuiver rond en heb ik gedremeld en bij gewerkt en de ring achter gericht en gevijld.Voor de zekerheid ook nog even de spoelenplaat erop gezet en alles loopt nu netjes vrij.Als je zoiets monteert met de motor op het frame,zie en merk je dit niet!Bedankt voor jullie opmerkingen.Groet Cor


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 18 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 55 (0.015s) Memory: 1.0933 MB (Peak: 1.3486 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 08:53:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS