Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#125266 01/04/17 08:36 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Aangezien er diverse Belgische forumleden zijn en mensen met verstand heb ik een vraagje over de 'nieuwe' benzine die verkrijgbaar is in België. Vanaf het begin van dit jaar is euro 95 verdwenen bij de Belgische tankstations. Aangezien in in de buurt van België kom en daar ook regelmatig ben, tank ik ook daar en neem dan ook benzine mee voor de solex. Voor mijn auto maakt het geen verschil E10 of euro 95, maar is E10 schadelijk voor een solex?


solexliefhebbers.nl
Antoine #125268 01/04/17 11:44 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Denk het niet. Of het pompmembraampje heeft er wat moeite mee. Hele oude (20 jaar) membraampjes zullen daar niet tegen kunnen. De spulletjes die we nu kopen en monteren kunnen tegen E10. Als ik ze moet geloven zal het ook kunnen dat de verbranding zelfs iets schoner zou zijn. De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Antoine #125269 01/04/17 12:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je de Solex een tijdje niet gebruikt dan krijg je problemen want de e10 vergomt veel erger. Ik zeg: tank liever 98


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Antoine #125270 01/04/17 12:14 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Wat auto's betref mag je geen E10 tanken wanneer je een auto bezit die ouder is dan ongeveer 15 jaar omdat sommige onderdelen daar niet tegen kunnen. Ik kan natuurlijk ook gewoon bij mij om de hoek tanken, maar als ik toch moet tanken is de kan zo gevuld. Daarom ook mijn vraag. Voor het zekere, ik weet niet te leeftijd van het membraam, in Nederland 95 tanken of samen met mijn andere wagen 98 in Belgie ?!


solexliefhebbers.nl
Antoine #125271 01/04/17 12:36 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Ant_one
Aangezien er diverse Belgische forumleden zijn en mensen met verstand (Zijn dat 2 verschillende categorieën?) heb ik een vraagje over de 'nieuwe' benzine die verkrijgbaar is in België. Vanaf het begin van dit jaar is euro 95 verdwenen bij de Belgische tankstations. Aangezien in in de buurt van België kom en daar ook regelmatig ben, tank ik ook daar en neem dan ook benzine mee voor de solex. Voor mijn auto maakt het geen verschil E10 of euro 95, maar is E10 schadelijk voor een solex?

Sorry Belgische vrienden, dit is een grapje grin wink


Groet, Tim
zeezout #125273 01/04/17 03:08 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Maar niet zo bedoelt ;-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.



Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Antoine #125300 02/04/17 09:53 PM
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Origineel bericht van: Ant_one
Wat auto's betref mag je geen E10 tanken wanneer je een auto bezit die ouder is dan ongeveer 15 jaar omdat sommige onderdelen daar niet tegen kunnen. Ik kan natuurlijk ook gewoon bij mij om de hoek tanken, maar als ik toch moet tanken is de kan zo gevuld. Daarom ook mijn vraag. Voor het zekere, ik weet niet te leeftijd van het membraam, in Nederland 95 tanken of samen met mijn andere wagen 98 in Belgie ?!
ik rijd zelf in een auto van 7 jaar oud. Hier mag absoluut geen e10 in. Dit omdat het een turbo is. De leeftijd zegt dus niet alles.

bij #125301 02/04/17 11:05 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Turbo maakt niets uit wat betreft het wel of niet mogen rijden op E10 benzine. Ik rij zelf ook een turbo uit 2009 en die is geschikt voor E10. Wat voor auto rijdt u als ik vragen mag?


solexliefhebbers.nl
Antoine #125302 03/04/17 12:40 AM
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
E10 is schadelijk voor slangen en plastics, niet voor de motor zelf maar dus voor allerlei andere onderdelen in het brandstofsysteem.
Verder is er ook een probleem als de brandstof oud wordt, krijg je ook lekkere storingen van waar je jezelf helemaal suf op zoekt als de klant niet vertelt dat ze 3 maanden ervoor E10 hebben getankt ( notabene in een auto die geschikt is voor deze brandstof). Oplossing van alles; tank volgooien met Competition102.

Antoine #125305 03/04/17 11:12 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Doe de Solex dit nu niet aan.10% is Ethanol en daar gaat hij ook ongeveer 1.5% minder zuinig door lopen.
Nu is dit niet zo erg,maar het spul vergomd,zoals John Meister al aangaf.Dit kan zo erg zijn dat na lange tijd te hebben stil gestaan de motor met de hand aan het vliegwiel moet worden los gewerkt.Aantrappen lukt dan al niet meer.Oudere autos kunnen het niet hebben ivm oplossen van de oudere rubberdelen.
Er zijn betere brandstoffen (alkylaat vrij) en bv Shell V-Power,die je dan wel moet mengen met tweetakt olie.Gun die Solex dat nu maar!Groet Cor (Kok18)

kok18 #125306 03/04/17 01:05 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: kok18
Doe de Solex dit nu niet aan.10% is Ethanol en daar gaat hij ook ongeveer 1.5% minder zuinig door lopen.
Nu is dit niet zo erg,maar het spul vergomd,zoals John Meister al aangaf.Dit kan zo erg zijn dat na lange tijd te hebben stil gestaan de motor met de hand aan het vliegwiel moet worden los gewerkt.Aantrappen lukt dan al niet meer.Oudere autos kunnen het niet hebben ivm oplossen van de oudere rubberdelen.
Er zijn betere brandstoffen (alkylaat vrij) en bv Shell V-Power,die je dan wel moet mengen met tweetakt olie.Gun die Solex dat nu maar!Groet Cor (Kok18)


Wel oppassen welke termen gebruikt worden om verwarring te voorkomen.
De alkytlaat brandstof is juist een zuiver(dere)brandstof.

https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/over-aspen/wat-is-alkylaatbenzine


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #125309 03/04/17 07:58 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Bedankt voor de duidelijkere antwoorden. Dit is niet alleen voor mij belangrijk maar is ook bruikbaar voor inwoners van België. Ooit eens gelezen dat de 'goedkoopste' benzine, euro 95, goed is voor de solex. Je kan dus beter 95 tanken in Nederland of 98 in België.


solexliefhebbers.nl
Antoine #125338 08/04/17 08:08 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #125339 08/04/17 08:15 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.




Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee


Joan. Vergis jij je niet?
Als het niet zou verdampen tijdens aanzuigen bij onze Solex, zou hij toch niet lopen.
Of begrijp ik je verkeerd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.




Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee


Joan. Vergis jij je niet?
Als het niet zou verdampen tijdens aanzuigen bij onze Solex, zou hij toch niet lopen.
Of begrijp ik je verkeerd.


Ja en nee. Ik reageer op het statement over de brandstof.
Ik lees tegenwoordig elk statement over brandstof in het kader van Ecu's en inspuiting iets ander is niet van toepassing op de ontwikkeling, specificaties en samenstelling van brandstoffen. dat er dan toevallig wat machines zijn die er nog aan zuigen in plaats van "duwen" daar gaan ze echt geen rekening meer mee houden dus om brandstof te ontwikkelen op zijn betere verdamping om de solex te helpen is wat omslachtig .
"atomiseren" (Engels, wat is het Nederlandse woord?) daar gaan ze voor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #125343 08/04/17 09:37 PM
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
"atomizing" bedoelen ze verneveling mee, dus zo klein mogelijke druppeltjes brandstof zodat er overal lucht tussen zit voor een zo optimaal mogelijke verbranding. Daarom werken common rail diesels met n inspuitdruk van 1600 bar of meer en direct ingespoten benzine motoren ook al onder hoge druk i.p.v. de ouwe injecties met ongeveer 3,5bar.
Dus door de extreme druk krijg je n fijnere verneveling, daardoor meer lucht tussen de druppeltjes brandstof en daardoor n volledigere en efficiëntere verbranding en daardoor meer power en schonere uitstoot( al is dat niet altijd zo).

Antoine #125344 08/04/17 09:42 PM
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
En verdampen is E10 heel goed in , heb er al heel wat ellende mee gehad in auto's en motorfietsen.

Antoine #125380 12/04/17 07:59 PM
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning


"Toeren, Trappen, Trimmen"
Wimson #125399 14/04/17 02:42 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Wimson
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning


Hoezo ? pensioen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #125403 15/04/17 09:35 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Als in benzine kopen of in schade rijden :-)


solexliefhebbers.nl
Antoine #125404 15/04/17 11:07 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Ant_one
Als in benzine kopen of in schade rijden :-)


het ging over "broodwinning" geen idee wat de inzender doet, volgens profiel ergens van 1932 , dus wat doe je dan nog, mijn vader uit 1922 doet al een tijdje helemaal niets meer, zelfs geen adem meer halen.

Last edited by Joan; 15/04/17 11:08 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #125405 16/04/17 01:08 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Wimson
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning


Hoezo ? pensioen ?


Broodwinning is "anders actief" dat maakt veel duidelijk

Antoine #125410 16/04/17 05:18 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Schade rijden kan ook broodwinning zijn wanneer je solexen repareert, dit geld ook wanneer je e10 verkoopt :-) Maar wanneer je uit 1932 komt fok ik eerder op de eerste keuze.

Maar goed, ik hoop dat mede solex rijders iets aan dit topic hebben en weten welke benzine ze Het beste kunnen gaan tanken.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 64 (0.017s) Memory: 1.1427 MB (Peak: 1.4340 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 22:41:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS