|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Aangezien er diverse Belgische forumleden zijn en mensen met verstand heb ik een vraagje over de 'nieuwe' benzine die verkrijgbaar is in België. Vanaf het begin van dit jaar is euro 95 verdwenen bij de Belgische tankstations. Aangezien in in de buurt van België kom en daar ook regelmatig ben, tank ik ook daar en neem dan ook benzine mee voor de solex. Voor mijn auto maakt het geen verschil E10 of euro 95, maar is E10 schadelijk voor een solex?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Denk het niet. Of het pompmembraampje heeft er wat moeite mee. Hele oude (20 jaar) membraampjes zullen daar niet tegen kunnen. De spulletjes die we nu kopen en monteren kunnen tegen E10. Als ik ze moet geloven zal het ook kunnen dat de verbranding zelfs iets schoner zou zijn. De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig. Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Als je de Solex een tijdje niet gebruikt dan krijg je problemen want de e10 vergomt veel erger. Ik zeg: tank liever 98
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Wat auto's betref mag je geen E10 tanken wanneer je een auto bezit die ouder is dan ongeveer 15 jaar omdat sommige onderdelen daar niet tegen kunnen. Ik kan natuurlijk ook gewoon bij mij om de hoek tanken, maar als ik toch moet tanken is de kan zo gevuld. Daarom ook mijn vraag. Voor het zekere, ik weet niet te leeftijd van het membraam, in Nederland 95 tanken of samen met mijn andere wagen 98 in Belgie ?!
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Aangezien er diverse Belgische forumleden zijn en mensen met verstand (Zijn dat 2 verschillende categorieën?) heb ik een vraagje over de 'nieuwe' benzine die verkrijgbaar is in België. Vanaf het begin van dit jaar is euro 95 verdwenen bij de Belgische tankstations. Aangezien in in de buurt van België kom en daar ook regelmatig ben, tank ik ook daar en neem dan ook benzine mee voor de solex. Voor mijn auto maakt het geen verschil E10 of euro 95, maar is E10 schadelijk voor een solex? Sorry Belgische vrienden, dit is een grapje
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig. Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden. Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2016
Posts: 73 |
Wat auto's betref mag je geen E10 tanken wanneer je een auto bezit die ouder is dan ongeveer 15 jaar omdat sommige onderdelen daar niet tegen kunnen. Ik kan natuurlijk ook gewoon bij mij om de hoek tanken, maar als ik toch moet tanken is de kan zo gevuld. Daarom ook mijn vraag. Voor het zekere, ik weet niet te leeftijd van het membraam, in Nederland 95 tanken of samen met mijn andere wagen 98 in Belgie ?! ik rijd zelf in een auto van 7 jaar oud. Hier mag absoluut geen e10 in. Dit omdat het een turbo is. De leeftijd zegt dus niet alles.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Turbo maakt niets uit wat betreft het wel of niet mogen rijden op E10 benzine. Ik rij zelf ook een turbo uit 2009 en die is geschikt voor E10. Wat voor auto rijdt u als ik vragen mag?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2013
Posts: 182 |
E10 is schadelijk voor slangen en plastics, niet voor de motor zelf maar dus voor allerlei andere onderdelen in het brandstofsysteem. Verder is er ook een probleem als de brandstof oud wordt, krijg je ook lekkere storingen van waar je jezelf helemaal suf op zoekt als de klant niet vertelt dat ze 3 maanden ervoor E10 hebben getankt ( notabene in een auto die geschikt is voor deze brandstof). Oplossing van alles; tank volgooien met Competition102.
|
|
|
|
Joined: May 2015
Posts: 157 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: May 2015
Posts: 157 Likes: 1 |
Doe de Solex dit nu niet aan.10% is Ethanol en daar gaat hij ook ongeveer 1.5% minder zuinig door lopen. Nu is dit niet zo erg,maar het spul vergomd,zoals John Meister al aangaf.Dit kan zo erg zijn dat na lange tijd te hebben stil gestaan de motor met de hand aan het vliegwiel moet worden los gewerkt.Aantrappen lukt dan al niet meer.Oudere autos kunnen het niet hebben ivm oplossen van de oudere rubberdelen. Er zijn betere brandstoffen (alkylaat vrij) en bv Shell V-Power,die je dan wel moet mengen met tweetakt olie.Gun die Solex dat nu maar!Groet Cor (Kok18)
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Doe de Solex dit nu niet aan.10% is Ethanol en daar gaat hij ook ongeveer 1.5% minder zuinig door lopen. Nu is dit niet zo erg,maar het spul vergomd,zoals John Meister al aangaf.Dit kan zo erg zijn dat na lange tijd te hebben stil gestaan de motor met de hand aan het vliegwiel moet worden los gewerkt.Aantrappen lukt dan al niet meer.Oudere autos kunnen het niet hebben ivm oplossen van de oudere rubberdelen. Er zijn betere brandstoffen (alkylaat vrij) en bv Shell V-Power,die je dan wel moet mengen met tweetakt olie.Gun die Solex dat nu maar!Groet Cor (Kok18) Wel oppassen welke termen gebruikt worden om verwarring te voorkomen. De alkytlaat brandstof is juist een zuiver(dere)brandstof. https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/over-aspen/wat-is-alkylaatbenzine
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Bedankt voor de duidelijkere antwoorden. Dit is niet alleen voor mij belangrijk maar is ook bruikbaar voor inwoners van België. Ooit eens gelezen dat de 'goedkoopste' benzine, euro 95, goed is voor de solex. Je kan dus beter 95 tanken in Nederland of 98 in België.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig. Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden. Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee Joan. Vergis jij je niet? Als het niet zou verdampen tijdens aanzuigen bij onze Solex, zou hij toch niet lopen. Of begrijp ik je verkeerd.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig. Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden. Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee Joan. Vergis jij je niet? Als het niet zou verdampen tijdens aanzuigen bij onze Solex, zou hij toch niet lopen. Of begrijp ik je verkeerd. Ja en nee. Ik reageer op het statement over de brandstof. Ik lees tegenwoordig elk statement over brandstof in het kader van Ecu's en inspuiting iets ander is niet van toepassing op de ontwikkeling, specificaties en samenstelling van brandstoffen. dat er dan toevallig wat machines zijn die er nog aan zuigen in plaats van "duwen" daar gaan ze echt geen rekening meer mee houden dus om brandstof te ontwikkelen op zijn betere verdamping om de solex te helpen is wat omslachtig . "atomiseren" (Engels, wat is het Nederlandse woord?) daar gaan ze voor
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2013
Posts: 182 |
"atomizing" bedoelen ze verneveling mee, dus zo klein mogelijke druppeltjes brandstof zodat er overal lucht tussen zit voor een zo optimaal mogelijke verbranding. Daarom werken common rail diesels met n inspuitdruk van 1600 bar of meer en direct ingespoten benzine motoren ook al onder hoge druk i.p.v. de ouwe injecties met ongeveer 3,5bar. Dus door de extreme druk krijg je n fijnere verneveling, daardoor meer lucht tussen de druppeltjes brandstof en daardoor n volledigere en efficiëntere verbranding en daardoor meer power en schonere uitstoot( al is dat niet altijd zo).
|
|
|
|
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2013
Posts: 182 |
En verdampen is E10 heel goed in , heb er al heel wat ellende mee gehad in auto's en motorfietsen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094 |
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning
"Toeren, Trappen, Trimmen"
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning Hoezo ? pensioen ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Als in benzine kopen of in schade rijden :-)
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Als in benzine kopen of in schade rijden :-) het ging over "broodwinning" geen idee wat de inzender doet, volgens profiel ergens van 1932 , dus wat doe je dan nog, mijn vader uit 1922 doet al een tijdje helemaal niets meer, zelfs geen adem meer halen.
Last edited by Joan; 15/04/17 11:08 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning Hoezo ? pensioen ? Broodwinning is "anders actief" dat maakt veel duidelijk
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Schade rijden kan ook broodwinning zijn wanneer je solexen repareert, dit geld ook wanneer je e10 verkoopt :-) Maar wanneer je uit 1932 komt fok ik eerder op de eerste keuze.
Maar goed, ik hoop dat mede solex rijders iets aan dit topic hebben en weten welke benzine ze Het beste kunnen gaan tanken.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
0 members (),
99
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|