Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#125070 15/03/17 11:24 PM
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Ik ben nu met mijn tweede Solex bezig, volgens mij een solex 3800. Ik heb inmiddels de ontstekingsspoel vervangen en nu loopt de Solex. Ik heb wel de indruk dat deze solex langzamer loopt dan de andere. Dit wordt mijn volgende vraag in een andere topic.
Het vliegwiel zit met een kroonmoer? bevestigd op de krukas. Of heb ik het mis? De schroefdraad waar je deze kroonmoer opdraait is slecht. Ik moet de ruimte tussen de kroonmoer en het vliegwiel opvullen met ringen. Om zo het vliegwiel vast te zetten.
Mijn vraag is hoe krijg ik het schroefdraad weer goed zodat ik het vliegwiel normaal kan bevestigen.

bij #125071 16/03/17 09:40 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
alles wat eraf is komt er niet meer bij.
als het erg vervormd is wil opsnijden met M10 bij 1,25 ( de spoed) wel helpen.

als er zoveel ringen bij moeten heb je kans dat het vliegwiel "over de kop" is getrokken en te ver op de kruktap valt, hoeveel speling heb je tussen de spaken van het vliegwiel en de buitenkant ( isolatie) van je spoelen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
bij #125075 16/03/17 10:01 PM
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Ik zal van het weekend de afstand opmeten. Als de afstand te klein is, moet er dan een nieuwe krukas op??

bij #125077 16/03/17 10:37 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees hier 2 verschillende dingen.

Normaal hoort er op de krukas een moer met een dikke kraag die een grotere diameter heeft dan de 14mm zeskant.
Als er ooit eens een (kroon)moer opgedraaid is van M10x1,5 dan kan het zijn dat daardoor de schroefdraad beschadigd is.

Iets anders

Het vliegwiel is gegoten van een vrij zacht materiaal en wanneer de moer te strak opgedraaid wordt zal het vliegwiel verder op de conus gedreven/geperst worden ,het gat wordt opgerekt.
Als dit vaak genoeg gebeurt kan, op een gegeven moment, de binnenkant van het vliegwiel tegen de ontsteekspoel aankomen.
Dit heeft verder niets met de krukas te maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
bij #125079 16/03/17 11:04 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voordat ik het vliegwiel plaats maak ik de as van de krukas schoon met wasbenzine en ook het gat van het vliegwiel. Tenslotte moet het conische gedeelte natuurlijk zijn werk doen. De moer zet ik met 25 Nm vast. Nog nooit losgekomen.
Is er een voorgeschreven moment?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier heb je wat te rekenen :



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
bij #125091 17/03/17 07:26 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tnx. Kan een tikkie strakker dan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja makkelijk dat het in Kg staat kun je ongestraft met 10 vermenigvuldigen om bij de waarde van Newton te komen ( feitelijk 9,8 maar als je heel precies bent dien je dat voor elke plek op aarde met een iets andere factor te doen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #125098 18/03/17 09:59 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
ja makkelijk dat het in Kg staat kun je ongestraft met 10 vermenigvuldigen om bij de waarde van Newton te komen ( feitelijk 9,8 maar als je heel precies bent dien je dat voor elke plek op aarde met een iets andere factor te doen)


Ha, dan heb ik een goeie vraag voor jou Joan. Ik zet hier een bout met 3kg/m vast. Ik rij naar Congo. Staat nu de bout vaster of losser?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
bij #125100 18/03/17 12:03 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
grin
Al ga je ermee naar de maan Alfons, hij zit nog net zo vast. (of je moet hem daar nog even willen lossen of natrekken. en dan bedoel ik niet met de momentsleutel maar letterlijk met dat gewicht van 3 kg dat je ook meegenomen hebt) laugh
Maar sorry, de vraag was voor Joan natuurlijk.


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
ja makkelijk dat het in Kg staat kun je ongestraft met 10 vermenigvuldigen om bij de waarde van Newton te komen ( feitelijk 9,8 maar als je heel precies bent dien je dat voor elke plek op aarde met een iets andere factor te doen)


Ha, dan heb ik een goeie vraag voor jou Joan. Ik zet hier een bout met 3kg/m vast. Ik rij naar Congo. Staat nu de bout vaster of losser?

als ik het goed heb kom je er niet eens aan want je draait met Kg PER meter terwijl je beter aan had kunnen draaie met een moment ( koppel) en dat zou kg MAAL meter moeten zijn dus net nog even op mijn moment sleutel gekeken en ja hoor daar staat Nm ( alleen die engelsen daarien het weer om die maket er FtPd ( Foot Pound) van


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
zeezout #125109 18/03/17 09:21 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: zeezout
grin
Al ga je ermee naar de maan Alfons, hij zit nog net zo vast. (of je moet hem daar nog even willen lossen of natrekken. en dan bedoel ik niet met de momentsleutel maar letterlijk met dat gewicht van 3 kg dat je ook meegenomen hebt) laugh
Maar sorry, de vraag was voor Joan natuurlijk.


Oké. Nu het volgende. Ik ben nu in Congo en pak mijn momentsleutel. Kan ik hem nu een stukje verder draaien of klikt hij eerder.
Ja, nu wordt het lastig hé. (Vind dit wel geinig)

Last edited by Alfons_Amuse; 18/03/17 09:22 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
bij #125114 18/03/17 11:56 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Die momentsleutel klikt bij een bepaalde tegenkracht (veroorzaakt door een veer), werkt dus onafhankelijk van de aantrekkingskracht van de aarde.
Maakt dus niet uit


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Om het nog leuker te maken.. is je momentsleutel wel geijkt, anders kan je instellen wat je wil maar kloppen de krachten zo wie zo niet. Dan maakt het niet uit of je in Nederland of in Congo bent.


solexliefhebbers.nl
bij #125129 19/03/17 06:01 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oké. We houden op over die momentsleutel. We komen er niet uit. Heb geen overtuigend antwoord gehoord. Terug naar het topic.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Zou toch graag weten wat er volgens jou in Congo gebeurt.


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #125144 20/03/17 02:14 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solexrijen
Zou toch graag weten wat er volgens jou in Congo gebeurt.
de vraag is OF je momentsleutel er nog wel is als je hem nodig hebt maar dat even terzijde.

die veer belastte momentsleutels merken er niets van of je ze op de pool gebruikt in Nederland of in de Congo ( tenminste in een geconditioneerde ruimte bij 20,4 graden Celsius anders is die veer meer of minder stug)

maar als je de newton aan zou brengen met een arm en daarop een last ( zak stenen ) bijvoorbeeld dan is het net iets anders omdat de G-kracht waarmee je de Kilogram omrekent naar Newton op elke plek op aarde fractioneel anders is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Oké. We houden op over die momentsleutel. We komen er niet uit. Heb geen overtuigend antwoord gehoord. Terug naar het topic.

Nee hoor Alfons, we houden niet op. Jij bent begonnen. grin
Ik heb al zeker vier overtuigende antwoorden gehoord en jij nog niet een.
Je moet toch niet langs Schoonenberg? laugh wink
Sorry Zeeuwse vriend, dit was maar een grapje smile


Groet, Tim
zeezout #125152 20/03/17 10:58 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ho, kom maar op hoor Zeezout, kan alles hebben.

Nou, als je het verhaal van Joan erbij betrekt met die stenen, dan is het moment daar toch anders dan hier. Dus als de veerkracht mogelijk niet anders is, hier of in Congo, dan zal hij daar toch op een ander moment door klikken. Alleen nu de vraag eerder of later? Of zit het toch anders in elkaar.
laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 20/03/17 10:59 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
van een van de vele Wikipedia boeken die er op internet staan:
Zwaartekrachtfactor (gravitatie)[]
De zwaartekrachtfactor heeft de letter g (van 'gravitatie') gekregen. Deze factor bepaalt met hoeveel kracht een voorwerp naar beneden wordt getrokken gegeven de massa.
In onze omgeving trekt de aarde elke kg met 9,81 N naar het beneden. Afgerond wordt heel vaak gerekend met g = 10 N/kg. Deze zwaartekrachtfactor blijkt niet overal op aarde precies hetzelfde te zijn. De verschillen zijn echter heel klein, dus we merken er zelf niets van.
Soms wordt ook een andere eenheid gebruikt: g = 10 m/s2. Deze eenheid is even groot als de N/kg. Deze eenheid heeft te maken met situaties waarin voorwerpen vrij in beweging komen.

Ik heb hier en daar wat woorden rood gemaakt.

Last edited by Joan; 22/03/17 12:40 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
bij #125170 22/03/17 10:06 AM
Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Ho hier wordt het voortgezet onderwijs gepraktiseerd. Ik weet wel nog dat er arbeid wordt verricht. Er zijn twee soorten arbeid. Arbeidsvermogen van beweging en arbeidsvermogen van plaats. Zoek maar uit welke arbeid er met de momentsleutel wordt verricht . Ik hoop dat ik het goed he Joan, het is al bijna 60 jaar geleden.
Gr
Jim

Joan #125174 22/03/17 08:25 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Joan, dat weten we al lang. Maar nu het antwoord op mijn vraag nog.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
bij #125177 22/03/17 08:32 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het begint steeds leuker te worden haha

Maar antwoord op je vraag... de 3 kg/m is overal hetzelfde. Offff een meter moet in Congo korter of langer zijn...


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja Joan, dat weten we al lang. Maar nu het antwoord op mijn vraag nog.

Hè Alfons, de antwoorden op jouw vragen heb je al gehad. De juiste antwoorden dus.
Ik vind dit geinig! Maar ik verdenk jou er een beetje van dat je voor jezelf de juiste antwoorden al lang kent en ook hier gelezen hebt, maar het leuk vindt om de reacties te zien smile
Niks verkeerds aan hoor, daar is een forum voor en ik vind het ook een leuk onderwerp.
Maar mocht je het echt niet begrijpen: voor het gebruikelijke tarief geef ik een workshop om alles nogmaals duidelijk te maken grin


Groet, Tim
zeezout #125182 22/03/17 11:24 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmhhhh, leuk aanbod van die workshop, maar ik maak geen gebruik ervan. Dank je wel voor het aanbod, maar ik geef zelf workshops wat erg leuk is.
Ik zou best een tijdje door kunnen gaan maar laten we toch maar stoppen. Ik denk dat de antwoorden nu wel duidelijk zijn.
Groetjes jongens het was weer leuk. Toch met zijn alle effe nadenken hé. Leuk hè.
Ik heb wel meer van dit soort geintjes waarmee ik mijn studenten aan het denken zet. Soms heel verrassende oplossingen of benaderingen die gegeven worden.
Ze vragen er soms gewoon naar.
Terug naar het topic.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
zeezout #125184 23/03/17 01:17 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja Joan, dat weten we al lang. Maar nu het antwoord op mijn vraag nog.

Hè Alfons, de antwoorden op jouw vragen heb je al gehad. De juiste antwoorden dus.
Ik vind dit geinig! Maar ik verdenk jou er een beetje van dat je voor jezelf de juiste antwoorden al lang kent en ook hier gelezen hebt, maar het leuk vindt om de reacties te zien smile
Niks verkeerds aan hoor, daar is een forum voor en ik vind het ook een leuk onderwerp.
Maar mocht je het echt niet begrijpen: voor het gebruikelijke tarief geef ik een workshop om alles nogmaals duidelijk te maken grin


grin wink


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #125189 23/03/17 08:47 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ben toch wel benieuwd wat de visie van "meester van Ham"zelf is. wink

Op de afbeelding van de motor met de aanhaalmomenten wordt een eenheid opgegeven van M/kg, dat is toch wat anders dan Kg/m (Km/uur, ferrari of uur/Km, slak).

De puzzel is nog niet opgelost, dusssssss...


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #125190 23/03/17 09:03 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
How about inch/pounds? Die is lastiger te berekenen..

Ik heb in het weekend een filmpje gezien voor het verwijderen van het vliegwiel. De mag zette de moer vast met 300 inch/pounds..


solexliefhebbers.nl
FFAnders #125192 23/03/17 11:04 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Die M/kg, zou dat gewoon geen vergissing zijn.
Het moet zowiezo, kg.m zijn. Als het een moment is. Toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Antoine #125193 23/03/17 11:06 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Ant_one
How about inch/pounds? Die is lastiger te berekenen..

Ik heb in het weekend een filmpje gezien voor het verwijderen van het vliegwiel. De mag zette de moer vast met 300 inch/pounds..


Moet het niet ft.lbf zijn?

Last edited by Alfons_Amuse; 23/03/17 11:10 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Ant_one
How about inch/pounds? Die is lastiger te berekenen..

Ik heb in het weekend een filmpje gezien voor het verwijderen van het vliegwiel. De mag zette de moer vast met 300 inch/pounds..


Moet het niet ft.lbf zijn?


Inderdaad
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Die M/kg, zou dat gewoon geen vergissing zijn.
Het moet zowiezo, kg.m zijn. Als het een moment is. Toch.



inderdaad , of die fransen moeten wat anders bedacht hebben ( geloof dat dat Congo ook een voormalige Franse kolonie was, zijn we daar ook weer klaar mee )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
bij #125195 24/03/17 12:05 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bij mijn momentsleutel zat een conversielijst met alle denkbare eenheden. Ik zal hem eens een keer opzoeken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

bij #125196 24/03/17 01:36 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Nu het toch over momentsleutels gaat. heb de cilinders van m'n motor gehaald en zodoende wil ik er een aanschaffen maar vraag me af welk merk. Wil er geen kapitaal aan uitgeven maar zijn de goedkopere ook betrouwbaar? Ik zal m niet dagelijks gebruiken.


vr.gr.
roel
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Ant_one
How about inch/pounds? Die is lastiger te berekenen..

Ik heb in het weekend een filmpje gezien voor het verwijderen van het vliegwiel. De mag zette de moer vast met 300 inch/pounds..


Moet het niet ft.lbf zijn?


Hmmm denk het niet 300 ft.lbf is iets meer dan 400 nm (lijkt me wel een beetje veel voor een moer vast te draaien) 300 inch/pounds is afgerond 34 nm. Dat komt toch beter in de richting ;-)


solexliefhebbers.nl
Antoine #125198 24/03/17 08:39 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Ant_one
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Ant_one
How about inch/pounds? Die is lastiger te berekenen..

Ik heb in het weekend een filmpje gezien voor het verwijderen van het vliegwiel. De mag zette de moer vast met 300 inch/pounds..


Moet het niet ft.lbf zijn?


Hmmm denk het niet 300 ft.lbf is iets meer dan 400 nm (lijkt me wel een beetje veel voor een moer vast te draaien) 300 inch/pounds is afgerond 34 nm. Dat komt toch beter in de richting ;-)


Ik visualiseer dat altijd. Je gaat die sleutel niet 1meter verdraaien, of een inch...
Eenheid inch/pounds is dus niet juist


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Antoine #125199 24/03/17 08:08 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee. Ik bedoel niet de grote maar zoals John idd zegt de eenheid.
Maar je hebt wel gelijk als je om zou rekenen.

Last edited by Alfons_Amuse; 24/03/17 08:09 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
roel54 #125200 24/03/17 08:11 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk eens bij Conrad.nl of bij HBM.
Keuze zat. Goedkoper tot duur. Klein tot groot.
Succes met de keuze.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Ant_one
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Ant_one
How about inch/pounds? Die is lastiger te berekenen..

Ik heb in het weekend een filmpje gezien voor het verwijderen van het vliegwiel. De mag zette de moer vast met 300 inch/pounds..


Moet het niet ft.lbf zijn?


Hmmm denk het niet 300 ft.lbf is iets meer dan 400 nm (lijkt me wel een beetje veel voor een moer vast te draaien) 300 inch/pounds is afgerond 34 nm. Dat komt toch beter in de richting ;-)


Ik visualiseer dat altijd. Je gaat die sleutel niet 1meter verdraaien, of een inch...
Eenheid inch/pounds is dus niet juist


Na het zien van het filmpje ben ik opzoek gegaan naar de omreken factor. Op internet kwam ik het toch in deze volgorde tegen, dus inch/pounds. Ik ben zelf niet bekend met de eenheid. Ik ken alleen kg/m en natuurlijk nm.


solexliefhebbers.nl
roel54 #125202 24/03/17 10:41 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: roel54
Nu het toch over momentsleutels gaat. heb de cilinders van m'n motor gehaald en zodoende wil ik er een aanschaffen maar vraag me af welk merk. Wil er geen kapitaal aan uitgeven maar zijn de goedkopere ook betrouwbaar? Ik zal m niet dagelijks gebruiken.


Ik heb ooit in een grijs verleden een "britool" aangeschaft die werkt nog steeds perfect.

je hebt ook goedkoop Chinees nou daar wil ik mijn draadeinden niet aan toevertrouwen en andere goedkopen zijn een lange veer met een schaaltje en wijzer moet je de veer net zover de hoek omtrekken tot de wijzer bij de stand staat die opgegeven is, vind ik ook niks


heb even op ebay gekeken en er staan er ZAT zoals ik hem ook heb, met een uit trekbaar draadstangetje met rode bal achterin om als armpje te gebruiken om het moment in te stellen: zoekresultaat EBAY

Last edited by Joan; 24/03/17 10:48 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
bij #125383 12/04/17 07:11 PM
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
Bietje TCL er op en nooit meer losdraaien !!!!!


"Toeren, Trappen, Trimmen"

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.090s Queries: 96 (0.031s) Memory: 1.3070 MB (Peak: 1.7483 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 11:58:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS