Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#124436 27/01/17 09:51 PM
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
In mijn OTO heb ik een nieuw drijfstanglager en krukaslager gezet. De tand des tijds had ze onbeweeglijk gemaakt. De ringen en kogels waren roestbruin en een geheel geworden na 40 jaar stilstand.
Achter het krukaslager in het carter zaten, zo meende ik, twee vergane roestbruine papieren ringen. Ik heb een nieuw lager gemonteerd en de stofring aan de kant van de krukaswang er uit gewipt. De ander heb ik laten zitten. Ik ben er van uit gegaan dat de afdichting van het carter op de krukas nu geregeld is. Maar ik realiseer me, nu alles weer in elkaar zit, dat er geen keerring zit achter het lager. Ik heb er ook geen aangetroffen. Heeft de stofring in het lager de functie van afdichting?

Luc #124438 27/01/17 10:25 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Achter het lager horen wel stalen 2 ringen, waarvan er een een dikte heeft van rond de 0,2mm.
Daarachter zit er een met "tandjes" en heet bloemplaat, dit is een soort veerring die de eerste vlakke ring zachtjes tegen de binnenring van het lager drukt, dit is de carterafdichting.
Bekijk die "twee vergane roestbruine papieren ringen" maar eens goed.
Als er in het oude lager een gleufje in de buitenring zit dan is dit het originele lager en de ringen daarachter de originele afdichting.

Op de afbeelding de opbouw van lager en afdichting

Attached Images
Pagina 112.jpg (128 KB, 492 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Luc #124455 28/01/17 08:30 PM
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
De gekartelde veerring hoeft er niet meer bij als je de stofkap van het nieuwe lager laat zitten aan die kant begreep ik van Marcel van de Ven. De afdichting is dan meer als voldoende.

Luc #124458 28/01/17 11:13 PM
Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
dat verhaal klopt niet die stofkap van het lager houd de carter druk misschien heel even tegen en dan gaat die lekken als een zeef...het orginele Labyrinth afdichting her plaatsen is de beste optie of het carter uit draaien en kering er in zetten

Luc #124459 29/01/17 08:58 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Luc
De gekartelde veerring hoeft er niet meer bij als je de stofkap van het nieuwe lager laat zitten aan die kant begreep ik van Marcel van de Ven. De afdichting is dan meer als voldoende.


Tja, of die gekartelde veerring echt doet waar hij voor bedoeld is...
Er is een oto versie waar die van af fabriek er niet meer in zit.
De stofkap van het lager is behoorlijk lek, dus die vlakke ring is zeker noodzakelijk!

Waarom zou je risico lopen... zet die bloemring er gewoon lekker in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Luc #124460 29/01/17 10:34 AM
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
En de vlakke stalen ring zet ik er ook zeker in. Maar de raad van een van de beste Solexspecialisten van nederland kan ik niet negeren. En Marcel staat hier niet alleen in. De vroegere producenten ook zoals blijkt uit deze publucatie.

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/91774/oto_carters_'60_t/m_65_en_66/6#Post91774

Luc #124461 29/01/17 10:47 AM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Als je keerring in het lager gaat lekken, en die kans is 100 procent, werkt die vlakke ring als afdichting alleen als hij licht tegen het lager gedrukt wordt.
Je kunt em weg laten dus, maar je weet dan iig zeker dat de boel dan later weer open moet.

Last edited by 49cc; 29/01/17 08:28 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Luc #124466 29/01/17 12:15 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Luc
En de vlakke stalen ring zet ik er ook zeker in. Maar de raad van een van de beste Solexspecialisten van nederland kan ik niet negeren. En Marcel staat hier niet alleen in. De vroegere producenten ook zoals blijkt uit deze publucatie.

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/91774/oto_carters_'60_t/m_65_en_66/6#Post91774


Het is mij nog steeds niet duidelijk wat voor solex je hebt...misschien ff een foto plaatsen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Luc #124468 29/01/17 12:18 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Is die stofkap van rubber=gewoon lager
Of van metaal C3 lager = beter geschikt voor krukas
In alle twee de types lijkt me dat de bloemplaat en vlakke ring gewoon moeten worden geplaatst tv de afdichting
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Luc #124595 07/02/17 07:06 PM
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
De vlakke ring zit er in en het lager heeft zijn stofkap behouden aan de zijde van de rol. Loopt als een zonnetje na stilstand sinds 1973.
Nieuwe krukaslagers, big end, zuigerveren, cylinder gehohnd, pakkingsetje, remmen, spaken, ketting, band enz.
Leuk om te doen bij zo'n prulleding.
Inmiddels RDWkeuring aangevraagd. Niet misselijk. €159,98. En dan nog een kentekenplaat en kentekenplaathouder.
Dat is meer dan de kosten van het technisch in orde brengen.
De bijzaak is kostbaarder dan de hoofdzaak.

Luc #124596 07/02/17 07:38 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ja zo gaat t tegenwoordig....
Maar wél weer een Lexje de straat op!

Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Ik weet niet hoe ik de foto's hier moet in plakken. Maar op facebook Solex liefhebbers staan 3 foto's.
Een Oto uit 1966.

Luc #124643 12/02/17 11:31 AM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hoe zit het dan met de afdichting aan de kant van de rol? Hoort tussen de rol en het lager ook nog een ring voor de afdichting? Of is de afdichting van het lager voldoende?


Met vr. gr.
Onne
ovee #124644 12/02/17 11:54 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ovee
Hoe zit het dan met de afdichting aan de kant van de rol? Hoort tussen de rol en het lager ook nog een ring voor de afdichting? Of is de afdichting van het lager voldoende?


Laat je niks wijs maken, er is geen enkele lagerdichting die goed genoeg is voor carterafdichting, het zijn gewoon stofringen en kunnen de carterdruk niet aan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Luc #124645 12/02/17 01:04 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Roelof, dus aan de rol kant ook een vlakke ring voor de afdichting monteren?


Met vr. gr.
Onne
ovee #124646 12/02/17 01:13 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Licht er aan wat voor carter je hebt, 66/67 hadden alleen een vlakkering omdat de opbouw van het blok totaal anders is als de carters van voor '66, die hadden een vlakkering met getande aandrukring.(de zogenaamde labyrint afdichting)

Ik gooi de ringen er allemaal uit en bouw de carters om met een echte kering, ze zijn dan 100% dicht en een stuk betrouwbaarder en vooral merkbaar beter lopen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Luc #124647 12/02/17 01:23 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Dit is een Oto blok van 1965. Hier zit geen vlakke ring in tussen rol en lager. Op de Exploded vieuws van de motor staat ook niet zo'n ring. Hoe kan er dan ooit een goede afdichting zijn?


Met vr. gr.
Onne
ovee #124649 12/02/17 02:35 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dan moet je maar eens langs komen dan zal ik het je allemaal laten zien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Luc #124650 12/02/17 02:45 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Heb je een pb gestuurd


Met vr. gr.
Onne
ovee #124651 12/02/17 02:55 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: ovee
Dit is een Oto blok van 1965. Hier zit geen vlakke ring in tussen rol en lager. Op de Exploded vieuws van de motor staat ook niet zo'n ring. Hoe kan er dan ooit een goede afdichting zijn?


Is dat een met een rol waar een 8-kant aan het uiteinde zit? Die hebben namelijk geen bloemplaat, maar wel degelijk zo'n vlakke ring.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Luc #124652 12/02/17 03:07 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Dit blok heeft wel een bloemplaat en een vlakke ring aan de krukwang kant.
Maar aan de kant van de rol zit geen afdichtring


Met vr. gr.
Onne
Luc #124653 12/02/17 05:58 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Daar zit geen afdichting, zit ook geen carter.

Luc #124659 12/02/17 09:21 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee, daar heeft het geen nut en daar zit dus niks wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Luc #124663 12/02/17 11:37 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ja dat is inderdaad waar. Als de afdiching bij de krukwang goed is dan is het natuurlijk overbodig om aan de kant van de rol ook nog een afdichting te hebben


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Roelof ik lees dat je in de otto carters een normale keerring plaatst mag ik
weten welke keerringen gebruik je en hoe is de werk wijze om deze te plaatsen
eventueel foto
ik dacht dat de rubber die op de krukas zit als keerring dient maar denk zelf dat die weinig doet
m.v.g
Theo

Last edited by theohendriks; 03/12/17 08:48 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Hallo Roelof ik lees dat je in de otto carters een normale keerring plaatst mag ik
weten welke keerringen gebruik je en hoe is de werk wijze om deze te plaatsen
eventueel foto
ik dacht dat de rubber die op de krukas zitooit bedacht om "achterloopsheid" van gas door de spleet tussen bus en krukas te voorkomen maar als pasvlak kopse kant bus echt goed is ( vaak niet, is ruw) dan dicht ook de bus goed af op het perfect vlakke zijkantje van de binnenring van het lager zoals ook de vlakke afdichtring dat doet als keerring dient maar denk zelf dat die weinig doet
m.v.g
Theo


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128204 05/12/17 09:35 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Ik heb nieuw lager gemonteerd
heb aan de kant van de rol stofkap laten zitten
heb ook bloem plaat alsmede de dunnen plaat ook gemonteerd
toch na paar minuten was de rol al nat
zou het kunnen dat de bus die tegen het lager drukt speling heeft in het carter door slijtage en dat hij daarom niet afdicht zoja
wat kan ik dan doen de bus er inlijmen want volgens mij hoeft die niet te draaien
of zijn er nog andere sugesties
m.v.g
theo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Hallo Ik heb nieuw lager gemonteerd
heb aan de kant van de rol stofkap laten zitten
heb ook bloem plaat alsmede de dunnen plaat ook gemonteerd heb je gecontroleerd of het lager ringen ( schalen) heeft die breed genoeg zijn om door de vlakke ring afgedicht te worden ? en zit het lager diep genoeg in het carter om tegen de ring aan te liggen ?
toch na paar minuten was de rol al nat zo dat is wel heel snel , nat van wat ?
zou het kunnen dat de bus die tegen het lager drukt speling heeft in het carter door slijtage en dat hij daarom niet afdicht zoja
wat kan ik dan doen de bus er inlijmen want volgens mij hoeft die niet te draaiendie bus draait wel degelijk zit "vast" aan de krukas tenminste als je de onderdelen goed hebt gemonteerd want dan drukt de krukas moer alle onderdelen tegen elkaar aan klem tegen de binnenring van het lager en die staat ook stil ten opzichte van de krukas en de krukas draait toch ook ?
of zijn er nog andere sugesties zie andere commentaren en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een poreus of gescheurd carter
m.v.g
theo


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128211 06/12/17 10:46 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo de lagerschalen zijn groot genoeg zelfde afmeting als de oude lagers en ligt ook diep genoeg in het carter
Maar de bus die over de krukas komt heeft veel speling in het carter valt er zo uitdus ik denk dat carter is uitgesleten
M..V.G.
Theo

Last edited by theohendriks; 07/12/17 06:13 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Hallo de lagerschaslen zijn groot genoeg zelfde afmeting als de oude lagers en ligt ook diep genoeg in het carter
Maar de bus die over de krukas komt heeft veel speling in het carterwat is "veel" valt er zo uit dat hoort zo dat zegt niets over overmatige speling, er hoort wel iets speling te zijn, vroeger was hij er echt voor de afdichting, toen die bloemplaat en ring er kwamen was deze bus minder kritisch voor de afdichting maar nog wel noodzakelijk om de onderdelen tegen het lager af te steunen, met de komst van de 3800 en die bronzen rol lagering hebben ze dat ook overboord gezet dus ik denk dat carter is uitgesleten
M..V.G.
Theo


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128214 07/12/17 07:51 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Joan ik denk het ook want ik kan de bus in zijwaartse richting bewegen
M.V.G
Theo


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.061s Queries: 78 (0.019s) Memory: 1.2112 MB (Peak: 1.5666 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 12:23:09 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS