Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Na enkele jaren aan de 24 uur solexrace mee te hebben gedaan hebben we dit jaar een andere uitdaging aangenomen.

We gaan meerijden met de brommereditie van de carbagerun 2017. Doel is het bereiken van Bratislava in 5 dagen (ruim 1000 km) op een brommer van max. 500 euro en bouwjaar van voor 1998.

Ik heb vroeger veel aan puch maxis gesleuteld, sluetel nu aan motoren en kan aardig met de solex overweg maar die laatse mag niet mee.
vario scooters heb ik nooit aan gelsueteld

Nu zoek ik raad voor de keuze brommer
Ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn:

-Damesbrommertje zonder versnellingen oa puch maxi
-Automaatjes zoals tomos 2 speed automatic
-Brommer met vario oa meeste scooters
-Brommer met schakelbak bijv. Zundapp, honda Mt Suziki tsx

Het moet leuk bljjven dus we willen geen brommer van euro 500 kopen en daar nog voor 100en euros aan te versleutelen. Budget aankoop incl opknappen en kleine onderdelen max 400,-

Puch maxis ben ik bekend mee maar ik hoor van voorgaande edities dat deze bij gebrek aan versnellingen de heuvels oo geduwd moeten worden
Omdat BEETJE REDELIJKE mtx-en en zundapps veel te duur zijn blijven 2e en 3e optie over naar mijn idee

Wat zou een goede keus zijn rekeing houdend met:
gewicht 1 rijder a 90 kilo + ca 40 kilo bagage, gereedschap, onderdelen etc.
Trekkracht voor bergen/heuvels
Betrouwbaarheid
Sleutelbaarheid langs de weg / gangbare onderdelen

Ik denk aan een opgevoerde 2 speed tomos met tandwielverhouding voor goede trekkracht ivm heuvels/gewicht en max top 50 km/h
Of zou vario toch geschikter zijn?

Ik hoop input te kunnen krijgen. Als er mensen zijn in omgeving brabant (hilvarenbeek) leuk vinden om mee te hellen om 2 brommers te prepareren is dit ook welkom


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mijn keuze zou ook op de Tomos vallen. Als ze goed afgesteld zijn trekken ze de klinkers uit de straat, en met een beetje mazzel koop je ze voor een prikje. Ik heb er 3 gehad, goedkoopste was 50 en de duurste 100 euro, met kenteken. Miepmiep wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
toch voor puch maxi gaan, extra groot tandwiel achter monteren en setje voortandwielen meenemen die verwissel je in twee minute dan monteer je een kleine voor in de Bergen. berg op laten trekken en berg af rustig aan, maar niet in zijn stationair en dan uit laten hollen want dan is het verschil in rotatie sneheid tussen koppeling en krukas negatief en te groot dan lopen je vrijloop lager eruit, tomos automaat 2 bak werkt volgenss mij niet want de 1 is meer een wegrijkoppeling en werkt met twee onafhankelijke automatische koppelingen geen idee hoe die zich houden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Wij zijn de carbagerun 2016 tegen gekomen in Vianden Luxemburg
(Gorinchem - Lyon) de 500euro is ook maar een richtprijs 2x Kreidler gezien die zijn ook niet te koop voor onder de 500euro lijkt mijn wel een belevenis succes en laat ons weten hoe het afloopt

PS veel deelnemers moesten de bergen lopend afleggen!!

Last edited by aussie; 16/11/16 04:35 PM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk idee zeg. Heel veel succes met de keuze. Bommetje nemen met geforceerde koeling. Tomos 4TL ofzo en je trekt de hele wereld over er.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
De 500,- euro regel in het reglement wordt door organisatie niet of nauwelijks op gecontroleerd. Echter mijn portemonee (en mijn vrouw) laat niet toe dat ik in de brommer al zo'n 1000,- ga steken.
Ik weet uit ervaring met het bouwen aan mijn solex dat na aanschaf de echte kosten pas beginnen.

Vandaar dat ik zoek naar 2 dezelfde brommers ( ivm uitwisselen onderdelen) met ieder een aankoopprijs van ca 250,-
Als ik dan nog 250 aan iedr versleutel met revisie, betere carb, uitlaat etc dan is het financieel nog te doen.

Het hoeven geen snelheidmonsters te worden maar wel betrouwbaar en een berg op moeten komen
Er zijn ook allerlei voor mij onbekende scooter en brommer types welke wel in de prijsklasse vallen maar ik ken de kwaliteit niet

Last edited by Henky; 16/11/16 08:23 PM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Kawasaki ar50?


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en wat levert marktplaats op als je "brommer" intikt ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Heeeeel veel joan.... in de prijsklasse tot 250,- vooral veel scootertjes kymco, peugeot, honda en aprillia etc

maar zoals ik al zei ben ik van het vrijlopertijdperk en ik kan niet zo goed beoordelen wat de kwaliteit van de plastieke scooters is.

Is een vario een sterke overbrenging? Doet me denken aan een vario van een dafje en dat heeft wel een goede balans tussen trekken en snelheid


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja wat is nu wijsheid hé. Blijft een gok. Maar wij hebben (Mirjam)
hier een Peugeot Vivacity City en daar druf ik zo die 1000 km mee rijden. Ik denk nu een jaar of 18. Helsinki op geen enkel probleem. Een varia blijft trekken.

Last edited by Alfons_Amuse; 17/11/16 10:35 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wij hebben hier zo'n chinees hok buitenstaan. Loopt altijd en vario probleemloos


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Henky
Heeeeel veel joan.... in de prijsklasse tot 250,- vooral veel scootertjes kymco, peugeot, honda en aprillia etc

maar zoals ik al zei ben ik van het vrijlopertijdperk en ik kan niet zo goed beoordelen wat de kwaliteit van de plastieke scooters is.

Is een vario een sterke overbrenging? Doet me denken aan een vario van een dafje en dat heeft wel een goede balans tussen trekken en snelheid


klopt is de vario van een dafje en er zit een vrijloop koppeling bij het achterwiel wel even de snaar nakijken voor je gaat rijden

zwak punt van deze plastic bakken is de roest van het buisframe waar je total geen zicht op hebt en de kwaliteit( meestal niet ) van de voorvork en de wiellagers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Ik had ook al zitten kijken naar dd peugeot vivacity en zijn broertje speedfight. Vraagprijs zo vanf 300,-

Zouden best redelijke blokjes zijn met een sterke vario.
Opvoeren door resonantiebuis van uitlaat te halen en restrictie in luchtfilter te verwijderen. Met iets grotere sproeier zou hij met originele cilinder flink hoger in toeren draaien en dan al 60+ lopen.

Heb veel zitten lezen over de werking van de vario. Blijft lastig...
Door wat lichtere gewichtjes zou ik volgens mij van toerental omzetten in meer koppel. Dit zou extra gewicht en heuvelop dan mogelijk moeten maken


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wel de "afvoer" bus die tussen de twee snaar schijven op de krukas zit ( maastal al wel gedaan) verwijderen anders werkt de vario maar beperkt en schakelt hij niet door dat is de andere manier van afvoeren ( anders dan die uitlaat en luchtfilter)

Overigens kan je daar ook gebruik van maken in plaats van lichtere gewichten om de trek kracht hoog te krijgen, de snaarschijven met een bus van andere lengte blokkeren zodat ze in 1 stand ( behorend bij de door jouw gewenste snelheid) blijven staan NADAT ze deze stand bereikt hebben


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Peugeot en Honda zijn de zelfde blokken lopen heel makkelijk snel en hebben een goede koppeling je kunt ook nog spelen met andere rollen zwaarder of lichter en een andere veer in de achter koppeling en ook nog de trekveren van de schoentjes mogelijkheden genoeg zijn ook erg betrouwbaar

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je een scooter zou nemen, meteen even de rollen vernieuwen. Geen vet gebruiken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Allemaal weer erg leerzaam, me dit weekend zitten inlezen in scootertechniek. Ook leuk allemaal.

Nu nog wat scooter types zien te vinden welke voldoen aan reglement eis dat hij niet jonger mag zijn dan 1998. Omdat alle brommers pas op kenteken vkwamen in 2005 of later zijn kan men niet zien of welk jaar hij van dd band rolde

Nu controleren ze er niet heel streng op via framenummer ofzo maar het moet wel een model zijn dat in 1998 al in productie was natuurlijk.

Nu krijg ik ook niet goed achterhaald welke modellen wanneer in proctie kwamen
Ik heb gevonddn
peugeot speedfight 1 (vanaf 1997)
peugdot vivacity (vanaf 1998)
yamaha bws
peugeot buxy
peugeot zenith

Nog ideen?


Last edited by Henky; 20/11/16 09:06 PM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vivacity nemen.

Last edited by Alfons_Amuse; 20/11/16 09:02 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
buxy

de opbouw van het blok is toch allemaal hetzelfde


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
De Yamaha is Minarelli de rest Peugeot en ik zou er een pakken met grote wielen 12 of 13 inch dat rijd wat fijner geen Zenith want die hebben 10 inch wielen en stuiteren nog al de Peugeot motoren zijn allemaal hetzelfde behalve de Zenith die is korter

Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Waarschijnlijk gaan we 2 peugeot elyseo gebruiken. Ontzettend lelijk maar zou goed te rijden.

Doordat ze zo lelijk zijn kosten ze niet zo veel.

Is hetzelfde motorblok wat onder alle peugeots zit maar dan uitgevoerd als een soort motorscooter model. Veel bagageruimte, grote wielen en kuip/scherm voor als het regent.

Alleen nog uitzoeken over de startonderbrekers die soms blokkeren


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Nou, ik heb er een gekocht. Elyseo welke niet start en daar was prijs ook naar. Is onder het rijdrn uitgevallen en wilde niet meer lopen

Startblokkering wordt vrijgegeven en krijgt brandstof maar start niet
Hij vonkt prima maar wel ca 90 graden na bdp !
Spie nageken is goed, pick up, spoelen en bobine nagelopen, lijkt allemaal goed te zijn.

Nu uutvogelen wat ermee is


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is weer iets bijzonders. Heeft dat ding een cdi? Misschien dat die raar doet. Kan het vliegwiel verdraaien tov zijn binnenstad?
Goed om het jaar mee te beginnen. cry


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Ontsteking is niet te verdraaien dus ik verdenk cdi ook.
dit type heeft een afwijkende type cdi met startonderbreker die vaak problemen geven.

Heb stator, vliegwiel met pick up en cdi van normale peugeot scooter gekocht bij sloper en ga die erop zetten om startonderbreker te omzeilen.

Paar degelijke postnl fietstassen op marktplaats gekocht om aan de zijkanten te hangen. Ff kijken hoe ik beugel en tasafhouders onder zadel kan maken.


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Het bleek idd de cdi te zijn. Andere cdi erop en hij loopt weer prima


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb je een foto van de brommer?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Was die CDI ongeveer 16 jaar oud?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Precieze bouwjaar is niet te achterhalen Het model elyseo is van 1998 tot 2003 gemaskt dus jaar of 18 zal hij wel zijn.

Cdi met startonderbreker staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Nu omgebouwd naar cdi vliegwiel en stator van model zonder startonderbreking.

Zeer stevige fietstassen van postnl op de kop getikt die we er aan gaan hangen samen met een topkoffer voor bagage on onderdelen


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben er ook achter gekomen dat ze ongeveer 16 meegaan. Waarschijnlijk begeeft de condensator die erin zit. Raakt lek wordt gezegd. Vandaar die vraag van mij.
Succes met ombouw.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.051s Queries: 74 (0.018s) Memory: 1.1929 MB (Peak: 1.5239 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 05:18:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS