Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#122652 23/08/16 03:02 PM
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Lang niets meer geplaatst, heb een probleempje met de oto.
Bougie is nat en vonken doet hij goed, ik heb het idee dat de kleplichter niet goed werkt? Heb de gasspaak vervangen die was afgebroken.

Als ik trap loopt hij heel kort (wel heel goed) en valt dan uit.
Heb het idee dat de klep/gasspaak niet goed is afgesteld.
Als ik de solex vooruit duw zonder decompressie gaat dit moeilijk dus de klep sluit goed (?)

De gebruikelijke dingen zijn gecontroleerd (bougie, puntjes e.d.)

Wie heeft er nog een idee of kan vertellen hoe het met de kleplichterzit?

Bedankt alvast smile (oto 1966 plastic gas)


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De kleplichter stel je apart af en heeft niets met het breken van de gasspaak te maken.
Op het rechthoekige plaatje waar je de gasspaak inhaakt zit aan een (korte)kant en klein keepje en op de carburateur zit ook een merktekentje.
Als die tegenover elkaar staan is het gas nagenoeg dicht en kan de klep gelicht worden.
Bovenop de cilinderkop zit een klein stelschroefje om de klep af te stellen.

Attached Images
Decompressie afstellen.jpg (85.9 KB, 537 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Spaak heeft er ook niks mee te maken inderdaad;)

Heel erg bedankt. Hopen dat het lukt ben slecht met handleidingen.

Zal is opzoek gaan naar merktekens


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Effe anders, dat met die merktekens snap ik geloof ik wel.
maar als het gas nagenoeg dicht staat, hoe weet en moet ik dan weten hoever ik het boutje moet draaien??????

Bedankt


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je haalt eerst het luchtfilter eraf.
Kijk dan eens goed wat er gebeurt als je het gas dichtdrukt.
Op een gegeven moment gaat de tuimelaar bewegen en als het goed is wordt dan ook de decompressie ingedrukt.
Door het verdraaien van de stelschroef, wat in feite het uiteinde van de klep is, kan je de klep eerder (schroefje rechtsom draaien) of later (linksom verdraaien) laten openen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
De kleplichter stel je apart af en heeft niets met het breken van de gasspaak te maken.
Op het rechthoekige plaatje waar je de gasspaak inhaakt zit aan een (korte)kant en klein keepje en op de carburateur zit ook een merktekentje.
Als die tegenover elkaar staan is het gas nagenoeg dicht en kan de klep gelicht worden.
Bovenop de cilinderkop zit een klein stelschroefje om de klep af te stellen.

leuke van plaatje 19 is dat ze daar de experimentele 14 mm inlaatbuis aan de carburateur hebben zitten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Kleplichter is weer goed!!! De solex start nog steeds niet, de bougie blijft nagenoeg droog. Leidingen, pomp alles is goed schoon.

Iemand nog ideeën?

Last edited by janbraadpan; 30/08/16 12:57 AM.

OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik had nog niets gelezen over de sproeier, is deze open?
Ook het venturie buisje (verbinding tussen sproeier en venturie) kan dichtzitten.
Of de sproeier is te strak aangedraaid geweest en dan zit deze tegen de achterkant van de carburateur gedraaid,
laat dan ook weinig of geen benzine meer door.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Had ook een zeer slechte starter! Trapte me wezenloos tot hij eindelijk aansloeg,wat sputterde en toen steeds beter ging lopen.Alles gecontroleerd en ten einde raad het pompmembraan vervangen. Deze was behoorlijk verhard en zaten haarscheurtjes in. Daarna startte hij als een tierelier en het motortje liep veel gelijkmatiger!

Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Hmmm pompje is uit elkaar geweest, zonder sproeier loopt er genoeg benzine uit, ook door het terugvoer slangetje. Bougie is erg droog totaal geen leven in het apparaat.... nog is een keer wat met de sproeier proberen dan maar.

sproeier is open!! Kan het zijn dat die te strak zit dat zoiets darom niet goed ze werk kan doen?? Ook de leidingen zijn schoon

Last edited by janbraadpan; 31/08/16 11:09 AM.

OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: janbraadpan
Hmmm pompje is uit elkaar geweest, zonder sproeier loopt er genoeg benzine uit, ook door het terugvoer slangetje. Bougie is erg droog totaal geen leven in het apparaat.... nog is een keer wat met de sproeier proberen dan maar.

sproeier is open!! Kan het zijn dat die te strak zit dat zoiets darom niet goed ze werk kan doen?? Ook de leidingen zijn schoon


Je wil niet weten hoeveel ik er al in mijn handen heb gehad die het niet deden omdat ze altijd veel te vast zijn aangedraaid en daardoor het pasvlak uiteengedrukt hebben en zo al heel snel te diep in de carburateur steken.

de eerste reparative die werkt is een koperen carterboutringetje ( maar dan wel de ouderwetse dike niet die flinterdunnen nieuwe eronder te steken, deze vervormt dan tot een dakje bij aandraaien en dicht af en daarmee ook de sproeier hoog houdend.

heb onlangs sproeiers moeten maken met een platte kop om hem op de buitenkant ( met fiber ring) af te dichten want er zaten een paar carbs tusen die zelfs met de koperen ring niet meer te redden waren .
sluetel 9 voor een sproeier zou niet langer Mogen zijn dan 5 cmom d kracht te minimaliseren, met zo een verzonken constructie, dat borgt zichzelf


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Heel erg bedankt, dus een afdichtingsringetje op de sproeier, ga ik zo zsm is proberen. Erg bedankt...

het is me eigen schuld ik draai vaak de dingen te vast, als het vast zit doe ik meestal wat graden extra, dat is niet oke... kan 100 voorbeelden opnoemen.

deuk in daken gedraaid bij te strak vastzetten van antenne tot het door blijven draaien van een kentekenplaat bout tot dat ook de kop erdoorheen is gegaan wink

Hopen dat me baas dit niet leest, nouja ik ben bedrijfswagen monteur mogen de dingen wel wat strakker (tot op zekere hoogte)



Bedankt


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ring plaatsen

Attached Images
ring-plaatsen.jpg (59.08 KB, 364 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik doe dat wat anders.
Ik vijl met een driehoekig sleutelvijltje een kruisje boven het sproeier gaatje.
Zit de sproeier tegen de achterkant van de carburateur dan komt de benzine toch waar het wezen moet en de sproeier kan niet meer verder (in)gedraaid worden tenzij je de achterkant uit de carburateur wilt draaien.

Attached Images
Sproeier.jpg (30.88 KB, 296 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Hmm heb het een en ander geprobeerd met de sproeier maar alleen even een flinke start en voor ik op straat was sloeg hij al af. Daarna niet meer aan de praat gekregen.

Ook nog andere sproeier geprobeerd maar gebeurte hetzelfde.

Iemand nog ideeën

Last edited by janbraadpan; 02/09/16 12:46 AM.

OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
had je nou die duimtruuk al geprobeerd ? heb even geen overzicht in alles wat er in dit berichtenrijtje staat.
lijkt namelijk toch nog steeds op een brandstof probleem, hij maakt even op wat hij heeft en dat is dan dat

met de duimtruuk ( luchtfilter weg en al lopend duim op/in carburateur in een wissel tempo ) geef je hem kans om periodiek alllen benzene aan te zuigen.

Is scheur in het carter al genoemd? , vinden ze ook niet leuk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Venturi ook schoongemaakt?

Han

Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Luchtinlaat dichthouden heb ik paar keer geprobeerd.

Venturi waar kan ik die vinden op de solex?


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Venture is de nauwe doorgaan in de carburateur. 6,5 mm. Net boven de gasklep zeg maar.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Hoi Alfons, bedankt. Hoe kan ik dit schoonmaken? Het ziet allemaall schoon uit



bedankt

Last edited by janbraadpan; 03/09/16 01:22 AM.

OTO '66 - 3800 '68
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Spuit eens met remmen reiniger in je remluchtsproeier(bovenop je carburateur) en kijk in de venturi of er iets uit komt.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb nog maar eens dat mooie plaatje van Joan geleend en er wat bijgeschreven.
Hier zie je een doorgezaagde carburateur.
Het venturie buisje kan verstopt zitten en is bereikbaar via het sproeier gat.
Met een dun ijzerdraadje wat je krom buigt (van een remkabel of iets dergelijks) kan de via het sproeiergat in het venturiebuisje komen (linksom de bocht om).
En als het goed is moet je dat draadje zien als je van bovenaf in de venturie kijkt.
Als dat zo is dan is het venturiebuisje open.




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk dat solexnl, het gaatje van het kleine buisje wat in de venturie zit, dat die open is. Is namelijk de uitgang van de hoofdsproeier in de venturie waar de benzine uitkomt.
De venturi zelf zal in principe wel schoon zijn zoals je zegt. Alleen dat kleine gaatje moet open zijn in dat koperen buisje.

Last edited by Alfons_Amuse; 03/09/16 07:39 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Heeel erg bedankt weer, mooie tekening dat met dat kabeltje ga ik binnenkort proberen in het sproeiergat.

Bedankt


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Dus als ik het goed begrijp neemt de remlucht de benzine die uit de sproeier komt mee?
Groetjes
Arjen


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Nee niet helemaal de venturie zorgt voor een onderdruk in de carburateur en zuigt zo aan het kleine buisje en neemt de benzine mee de rem lucht is een correctie rijker of armer

Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
De remlucht zorgt er ook voor dat bij een te hoog vacuüm (gasafsluiter steeds verder dicht) het mengsel niet te rijk wordt. Komt overeen met de naald onder de gasschuif bij een "gewone" carburateur.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Dirk_J
De remlucht zorgt er ook voor dat bij een te hoog vacuüm (gasafsluiter steeds verder dicht) het mengsel niet te rijk wordt. Komt overeen met de naald onder de gasschuif bij een "gewone" carburateur.

jammer dat de "gasafsluiter" NA de venturi zit en niet ervoor, die venturi gaat dus helemaal niets merken van dat vacuum en zo ook al niet die remlucht, sterker nog hoe minder er aan de venturi gezogen word dest te meer heb je last van het piesen door de druk van de vloeistofkolom die in kanaal 3 van de carburateur zit, het mengsel word dan juist te rijk, niet voor niets staat de solex altijd volgas of je moet zelf beslissen met minder genoegen te nemen volgas is in deze vlotterloze carburateur eigenlijk de stand dat hij het beste werkt, al het andere is minder

Last edited by Joan; 05/09/16 08:17 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi Joan,

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben.

Ik citeer uit een oud boekje;

Remlucht.
Een zeer bekende methode oom een te groot wordend debiet van de hoofdsproeier bij toenemende onderdruk te voorkomen, bestaat hierin, dat we van remlicht gebruik maken, die door een remluchtsproeier kan binnenstromen en een te sterk vacuüm om de uitstroomopening zover aanvult, dat deze sproeier niet te veel brandstof kan gaan leveren.
Een voorbeeld hiervan zien we bij de valstroomcarburateur van de Solex-bromfietsmotor.
........
Een juiste keuze van de grootte van de opening van het remluchtkanaal geeft over het gehele toeren bereik een redelijk goede benzine/lucht verhouding.


Last edited by Dirk_J; 05/09/16 10:49 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Dirk_J
Hoi Joan,

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben.

Ik citeer uit een oud boekje;

Remlucht.
Een zeer bekende methode oom een te groot wordend debiet van de hoofdsproeier bij toenemende onderdruk te voorkomen, bestaat hierin, dat we van remlicht gebruik maken, die door een remluchtsproeier kan binnenstromen en een te sterk vacuüm om de uitstroomopening zover aanvult, dat deze sproeier niet te veel brandstof kan gaan leveren.
Een voorbeeld hiervan zien we bij de valstroomcarburateur van de Solex-bromfietsmotor.
........
Een juiste keuze van de grootte van de opening van het remluchtkanaal geeft over het gehele toeren bereik een redelijk goede benzine/lucht verhouding.


ja alleen dat van die "afsluiter dicht" is dan je Eigen interpretatie , voordeel van "remlucht" is ook dat je de brandstof beter verstuift, hebben goede carburateurs ook bij hun naaldbuis daar zit een extra kanaal omheen met luchtgaatjes, alleen noem je het hier geen remlucht meer
geen idee hoe dat hier heet maar het helpt wel om de brandstof al schuimend de venturi in te jagen

Last edited by Joan; 05/09/16 03:43 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Bedankt!
Afsluiter dicht is inderdaad geen juiste omschrijving.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Deze wordt mengbuis genoemd. Dit is nou de echte Solex buis. Grappig hé.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De begin situatie.
De motor draait niet er is dus ook geen brandstof die gaat verplaatsen naar de venturi .
De motor wordt gestart .
Er wordt lucht aangezogen want de carburateur staat niet ( nooit ) helemaal dicht en word benzine aangevoerd tot de hoogte vanwaar de uitstroom is (ongeveer 8 m.m. ).
Door de sproeier kan nu door het hoogte verschil zoveel brandstof stromen dat dat ongeveer genoeg is om goed te kunnen draaien op een laag toerental ( bij de juiste sproeier ).
Geef je meer gas dan zal er in de venturi een lagere luchtdruk ontstaan en zal het drukverschil van die 8 m.m. benzine vergroot worden en zal er door dezelfde sproeier meer brandstof gaan stromen.
Wordt door het verder open draaien van de gasklep meer lucht aan gezogen dan ontstaat er een foute verhouding tussen de lucht stroming en de drukverlaging bij het pijpje waar de benzine uit zal komen.,
Deze verhouding wordt met het toenemen van de stroomsnelheid in de venturi steeds groter en zal er steeds meer benzine te veel naar de motor gaan.
Door nu een remsysteem op de te grote stroom benzine te maken
Heeft ooit iemand iets bijzonders uitgevonden namelijk de remluchtsproeier.
Deze werking is een samenspel tussen het gaatje van de venturi naar de sproeier en het gaatje van de sproeier en het hoogteverschil in de benzine boven de sproeier en benzine uitstroom opening en de grootte van de toevoer van de remlucht.
Door de juiste maat van het propje boven in de carburateur zou de verhouding precies goed moeten zijn.
Maar bij het starten en bij kouder weer klopt dat niet helemaal
en daarom hebben ze er nog een regelkraan in gemoffeld die we soms de choke noemen.
Is er niets aan de motor gerommeld en is de buiten temperatuur goed dan zou deze handel geheel rechts moeten staan.
En naar links om te starten en bij het opwarmen.
Door allerlei gerommel moet deze handel meestal op een andere stand staan om een betere loop te krijgen.
Wanneer er dus te gemakkelijk de lucht in de motor kan komen zal deze handel dus in een andere stand moeten staan.
Nog meer weten ,meer vragen.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Heb ontdekt,dat de stand van de luchtregelhendel sterk afhankelijk is van de sproeier. Regelklep stond altijd tijdens rijden geheel rechts. Na het monteren van een kleinere sproeier (van 0.28 naar 0.26) moet deze in de middenstand staan.Solex liep n.l te hard (43 km/hr) en liep niet lekker bij 30km/hr. Snelheid is nu 36 km/hr en loopt keurig bij 30km/hr

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders

Of de sproeier is te strak aangedraaid geweest en dan zit deze tegen de achterkant van de carburateur gedraaid,
laat dan ook weinig of geen benzine meer door.


Nou dan moet je de sproeier wel heeeeeeeeel erg strak aan draaien .De sproeier tegen de achterkant aandraaien kàn
vlgs mij niet. Als de borst van de sproeier tegen de carb aanzit heeft hij nog 2 mm speling aan de binnenkant.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: FFAnders

Of de sproeier is te strak aangedraaid geweest en dan zit deze tegen de achterkant van de carburateur gedraaid,
laat dan ook weinig of geen benzine meer door.


Nou dan moet je de sproeier wel heeeeeeeeel erg strak aan draaien .De sproeier tegen de achterkant aandraaien kàn
vlgs mij niet. Als de borst van de sproeier tegen de carb aanzit heeft hij nog 2 mm speling aan de binnenkant.


het probleem is dat er geen vlakke afdichting is maar een nogal conische afdichting, dat hoef je helemaal niet vast aan te draaien om de sproeier toch naar binnen te krijgen probleem is ook dat van de carburateurkant er een opstaand stukje is dus geen "Body" om weerstand te geven, vouwt simpelweg open als een trompet uiteinde.

Ik heb er al heel veel moeten redden, elke keer een beetje te strak aandraaien en na jaren is het dan toch gebeurd.
Geen wetenschap maar puur een ervaringsfeit.

Last edited by Joan; 08/09/16 04:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Heb nog even gekeken met een ijzerdraadtje alles lijkt open.
Solex gaf alleen heel kort een zuchje krijg verder niet aan het lopen.

Ik krijg wel de carburateurfilter met geen mogelijkheid eruit.
Heel vreemd het lijkt op een pijpje met koper of messing er om heen.

Iemand nog een idee?


Bedankt


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: janbraadpan
Heb nog even gekeken met een ijzerdraadtje alles lijkt open.
Solex gaf alleen heel kort een zuchje krijg verder niet aan het lopen.

Ik krijg wel de carburateurfilter met geen mogelijkheid eruit.
Heel vreemd het lijkt op een pijpje met koper of messing er om heen.

Iemand nog een idee?


Bedankt


Ja... Heb je ook het gaatje vooraan opengeprikt? Ik denk bij een ijzerdraadje aan iets dikkers dat daar niet doorheen gaat... Gebruik een spiertje van een binnenkabel (voorzichtig).

Dat koper buisje is geen filter maar een anti-spat dekseltje. Normaal hoeft dat niet eruit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Of ga op zoek naar iemand die een ultra-soon badje heeft. Dat verstopte horizontale buisje heb al 2 keer meegemaakt dat deze dicht zat. Maarja, elke dag iets leren....

Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet echt wat er nu door geprikt moet worden, sorry.

Ik ga ook eventjes kijken of de ontsteking goed staat.


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb er 10 dagen geleden een plaatje bij mijn bericht gedaan en daar staat het venturiebuisje aangegeven.

Als er benzine retour komt en ook uit het gat waar de sproeier in hoort, dan is de toevoer tot de sproeier in orde.
Wat er dan overblijft wat doorstroom kan verhinderen is de sproeier en het venturie buisje.

En controleer ook even dat "bougie nat en droog" verhaal.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: janbraadpan
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet echt wat er nu door geprikt moet worden, sorry.

Ik ga ook eventjes kijken of de ontsteking goed staat.


dan toch nog even terug naar een eerdere bericht in deze cascade carburateur doorsnede daar zie je ook die "koperen buis" in doorsnede is een anti spat buis met een labyrinth om omhoog gespoten benzine af te vangen, de venturibuis achterin de kamer waar je de sproeier in monteerd ( zit verstopt links achter, het plaatje dat gepresenteerd word is gekanteld) raakt soms verstopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.079s Queries: 102 (0.028s) Memory: 1.3255 MB (Peak: 1.7872 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 11:14:59 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS