|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
Vermoedelijk is het krukaslager versleten van mijn Franse zwanehals. Motorblok zonder koppeling
Kan ik daar gewoon de lagers voor gebruiken die door de sponsors worden aangeboden op de website? Of hebben blokjes zonder koppeling andere lagers nodig?
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2014
Posts: 181 |
Dit zijn gewoon standaard lagers die bij iedere lagerboer te koop zijn en het type staat er aan de zijkant in in het lager dus , niet in het blok dus open maken hij moet zowiezo open als je die wild vervangen
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Dit zijn gewoon standaard lagers die bij iedere lagerboer te koop zijn en het type staat er aan de zijkant in in het lager dus , niet in het blok dus open maken hij moet zowiezo open als je die wild vervangen Het is ietje anders, je moet een lager met een dikke binnenring gebruiken anders werkt de carterafdichting(die dunne ring) niet. Ad van Heerbeek ( www.solexservice.com) heeft ze op de website staan.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
Bedankt voor de info
Mooi dat hij gewoon bij Ad te bestellen is
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
Heeft iemand voor mij een werkplaatshandboek of instructieboek voor de solex zonder koppeling?
Last edited by ovee; 08/09/16 01:24 AM.
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
scheur de paginas over koppeling uit het grote solex doe het zelf boek en je bent er zo ongeveer. toen pas ( in de tijd van de OTO) was er voldoende vraag naar solex en doe het zelf, daarvoor was sleutelen redelijk exclusief voorbehouden aan de solex service stations.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
Ik heb wel de werkplaatshandboek voor de Oto. Ik heb een van der heem blokje zonder koppeling. Ik weet alleen niet hoe ik de spoelenplaat moet verwijderen. Hier zitten namelijk niet de 3 bouten die je los moet draaien om de spoelenplaat te verwijderen. Ik neem aan dat de spoelenplaat niet los op de rol zit. Onder de spoelen zitten ook geen bouten die de plaat vast houden.
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Hierbij een afbeelding . De rood omcirkelde speciale moeren (2x) moet je losdraaien en kan de spoelenplaat losgetrokken worden van carter en as. Ik heb daar bij een oude schroevendraaier het middenstuk uit het blad geslepen zodat deze makkelijk op de moer en over de draadpen past. Pas op dat je de spoelen niet beschadigd met het blad van de schroevendraaier.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
Hallo Ronald
Die moeren had ik wel gezien maar wist niet zeker of dat de juiste moeren waren. En durfde het niet te proberen, bang dat ik iets zou beschadigen. Bedankt voor de info
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
inderdaad ik heb ook van een goede schroevedraaier het middenstuk van het blad weg gevijld zodat er een spleet zit van 6,2 mm, bij een goede schroevedraaier valt het vijlen tegen want dat materiaal is nogal stevig, dus nu zou met een dremel blaadje slijpen ook een optie zijn
Last edited by Joan; 09/09/16 08:54 AM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Natuurlijk lukt dat. Maar jij weet beter dan ik, dat als je gaat dremelen je stukje voor stukje dat moet dan en dan continu afkoelen in water. Net rood laten worden. 2mm slijpen en gelijk afkoelen. Blijft hij sterk. Maar dat wisten jullie al.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
GGeen idee, slijptol erin en klaarrrr i
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
GGeen idee, slijptol erin en klaarrrr i En zeker niet rood laten worden
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Niet zo moeilijk, kan je gewoon met een brede bled-schroevedraaier losdraaien. Hoeft helemaal geen sleuf in.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Niet zo moeilijk, kan je gewoon met een brede bled-schroevedraaier losdraaien. Hoeft helemaal geen sleuf in. bij mij steken steeds die draadeinden door de moeren heen, vaak zijn die dikke veerringen onder deze moeren niet gemonteerd en dan staat de moer te lag, bovendien geeft me dat met aandraaien een zekerder gevoel, zit hij nu vast of schiet mijn draaier uit de gleuf ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
|
|
|
0 members (),
59
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|