Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#122842 31/08/16 10:39 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik had nog een as liggen waarvan de krukpen al versleten was door een losgelopen moer.
Nu heb ik er sinds afgelopen weekeinde er nog eentje bij waarvan de pen afgebroken is.
Dat zijn er dan al twee die niet meer bruikbaar zijn.
Vanochtend eerst maar eens aan de versleten as begonnen om deze weer bruikbaar te maken.
Op de plaats waar eerst de pen zat een gat geboord en gekotterd.
Vervolgens een pen gedraaid uit een taai stuk staal en daarna het geheel in elkaar geperst en deze as maar even in de 24-uurs motor gezet.







Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
14mm pen of ori......heb je er vertrouwen in voor de volgende 24 uur


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #122845 31/08/16 11:55 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit is een 10mm pen.
Met een 14mm pen verzwak je het gedeelte waar je hem inperst, daar zit al niet zoveel materiaal.
+ , een 14 mm pen moet kogelhard zijn voor het naaldlager en daar heb ik niet de middelen voor om goed te harden,
te ontlaten(spanningen eruit)en de hardheid te controleren.
In feite moet je bij zoiets de oppevlakte harden (Nitreren) dan blijft de kern taai en bij zo'n behandeling kan je ook gedeelten afdekken (zoals de schroefdraad) die niet gehard hoeven te worden.
Het lijkt een beetje op hardchroom (daar breng je materiaal bij) of nicacyl (= oppervlakte behandeling).

Uiteindelijk komt deze as is een tour Solex, de 24-uurs motor stond klaar om de as in te monteren en even te testen (en is ook niet voor deze motor gebalanceerd).

Last edited by FFAnders; 01/09/16 12:01 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Om hardheid te meten kan ik iets regelen... Bij ons is de apparatuur aanwezig om hardheden van matrijzenstaal te meten, das best hard wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een pistonpennetje durf ik wel aan, dat is recht-toe, recht-aan, draaien, harden, ontlaten en rondslijpen.
Een krukpen is anders, zeker als deze 14mm is en dan verloopt naar 10mm voor de schroefdraad (M10x1).
Vandaar de krukpen van 10 met een harde bus erom.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dan moet je dus een krukpen (ina) busje gebruiken maar als je de moer er dan weer opdraait trek je als het ware de ingeperste pen er weer uit....ik zou er nog niet zo op vertrouwen ook niet voor een toersolex.........kan het mis hebben!
Wel leuke experimentjes.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #122850 01/09/16 12:54 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de bus al strak op de pen zit dan hoeft de moer niet al te strak om de bus vast te houden,
daar is die moer volgens mij ook niet voor bedoeld.
Bij de 24-uurs as zit/zat de moer ook vast op einde schroefdraad en borgloctite, meer niet.
En de pen zit met een zware perspassing en (groene)loctite.
Dit is een proef en mocht de pen loskomen dan kan de volgende met een paar (mini) TIG lasjes geborgd worden zonder al te veel warmte in het materiaal te brengen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
alleen als ik je opstelling van het kotteren zo zie verwacht ik niet dat de pen perfect parallel staat aan de kruktap, als er iets hoekverdraaiing in zit staat je drijfstang scheef op de krukas, die bout waar ik over schreef kan zich iets zetten ( gat mag ook dan niet te scheef zijn)
er is paats voor een kop aan de achterkant van de wang, niet veel maar toch want het contra gewicht zit ook aan de achterkant en daar is ruimte voor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #122856 01/09/16 09:14 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit is zeker geen ideale opstelling en het uitklokken van de as heeft ook even geduurd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Knap werk weer FF.
Zelf ben ik ook niet echt overtuigt dat wanneer ik het busje en de rest monteer of het allemaal netjes haaks staat. Aanlegvlak busje kan scheef zitten. Het borgringetje kan de zaak scheef drukken.
Mijn vraag kan ook zijn hoeveel mag het scheef staan. Ik weet het niet.
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer het scheef staat de drijfstang naar binnen of buiten gaat lopen. Dan zie je volgens mij ook wel dat bij sommige de borgring zo sterk is ingesleten.
Of denk ik verkeerd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien denk je wel verkeerd door er vanuit te gaan dat er iets scheef staat.

Alles is uitgeklokt en het enige -punt is dat de as nogal ver uitgespannen is en dat geeft wat trillingen bij het kotteren.
Aanlegvlak voor het busje is na het kotteren vlak gefreesd en een borgring wordt niet gebruikt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb er wel vertrouwen in.
Is het een idee om aan de achterkant van de pen een kraag te draaien en in de krukas een kleine holte te frezen, hoef je niet te lassen en makkelijk te vernieuwen.

Ohja, ik kan dit niet hoor. Heb alleen ideeën.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb er wel vertrouwen in.
Is het een idee om aan de achterkant van de pen een kraag te draaien en in de krukas een kleine holte te frezen, hoef je niet te lassen en makkelijk te vernieuwen.

Ohja, ik kan dit niet hoor. Heb alleen ideeën.

Laat dat maar aan Ronald over Alfons


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je kijkt hoe de Chinees dat verzonnen heeft, een smeedstuk met een draaistuk op de een of andere manier aan elkaar verbonden.
Op de foto's zie je al vreemde naden aan de buitenomtrek.
Er zijn hier al eens foto's geplaatst waarbij de delen al losgebroken waren.






Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
google maar eens op "lapdefects"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 45 (0.012s) Memory: 1.0559 MB (Peak: 1.2763 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 14:10:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS