Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#47307 13/11/10 02:33 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ik heb hier een 2200 blokje dat geen vonk geef op de bouzie,als ik de kabel tegen het blokje aanhoud en aan het vlieg wiel draai dan heb ik wel een vonk ik heb verschillende bouzie geprobeerd die in mijn solex wel werken ,wat zou het kunnen zijn ,indien iemand tips heeft hoor ik het graag

Mvg Rinus

Harding #47311 13/11/10 05:04 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Harding
ik heb hier een 2200 blokje dat geen vonk geef op de bouzie,als ik de kabel tegen het blokje aanhoud en aan het vlieg wiel draai dan heb ik wel een vonk ik heb verschillende bouzie geprobeerd die in mijn solex wel werken ,wat zou het kunnen zijn ,indien iemand tips heeft hoor ik het graag

Mvg Rinus


Als ik dit probleem zo lees dan ga ik ook voor het zelfde idee wat Edgard zegt.
Ik heb namelijk nog een andere oldtimer staan waar precies het zelfde probleem mee is, ook zie ik geen vonk als de bougie in de bougie kop zit en deze tegen of bij de cilinder houdt.
Maar wat het gekke is deze brommer start wel in 1 trap en blijf goed draaien tot dat die warm is en dan begint deze testoteren - de condensator is al vernieuwd dus zoek ik het daar ook in de spoel.

groeten Carl

carl #47317 13/11/10 05:56 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hallo allemaal,

Weet iemand de weerstand van de spoel. Er zitten natuurlijk een primaire en een secundaire spoel in.
Wanneer een spoel kopersluiting heeft wordt er een deel van de spoel overgeslagen en zal de vonk niet krachtig zijn. De weerstand is dan kleiner.
Een oude auto bobine heeft primair 4 Ohm en secundair 10000 Ohm aan weerstand. Hoe zit dat bij Solex. Misschien is het handig om hem eens koud te meten en dan bij een warme spoel.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47322 13/11/10 06:42 PM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83


vriendelijke groeten

Malon
malon #47326 13/11/10 07:16 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
heren bedankt voor de reactie,s het komt er dus op neer dat de spoel de oorzaak is ik ga er even een andere opzetten en kijken of hij dan wel vonkt , ik laat het even weten

mvg harding

Harding #47356 14/11/10 12:57 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
na een middag lopen klooien met spoelen wisselen loopt het blokje het wisselen van de spoelen had geen nut het zat in de bouzie kabel ik had er een van een auto opgezet maar niets later een van een oto ondsteking en vonken als een gek , en dus ook lopen ,weet iemand waarom het met een kabel van een auto niet gaat ???? ik vind het nog steeds vreemd

Mvg Rinus

Harding #47359 14/11/10 01:17 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Zelf meet ik altijd de bougie kabel inclusief bougiekop even door of de stroom die je er in stuurd er ook aan de andere zijde uitkomt, als dat niet het geval is dan lekt er stroom weg.

groeten Carl

carl #47363 14/11/10 02:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja die bougie kabel van die auto zal waarschijnlijk een grote weerstand hebbenn van b.v. 5000 Ohm. Dit is nodig zodat het systeem ontstoort wordt. Is ook nodig om de levensduur van de bougie te verlengen. Maar voor onze Solex monsters zal dit te veel weerstand zijn.
Kan iemand vertellen of de bougiekabels weerstand hebben of niet. (denk zelf van niet)

Groetjes Alfons


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47364 14/11/10 02:12 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Malon,

Bedankt voor die Duitse site.
Alleen jammer dat ze niet vertellen hoeveel de weerstand moet zijn. Ze vertellen wel wanneer het niet goed is. Zeker ook niet onbelangrijk.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47365 14/11/10 02:14 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hallo allemaal,

Wie kan de weerstand is meten van de spoelen.
Zorg er voor dat je de spoel losgekoppeld hebt.
Zelf heb ik niet een spoel liggen.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47375 14/11/10 03:24 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Alfons1959
Hallo allemaal,

Wie kan de weerstand is meten van de spoelen.
Zorg er voor dat je de spoel losgekoppeld hebt.
Zelf heb ik niet een spoel liggen.

Groetjes Alfons.


Morgen zal ik even kijken of ik er nog heb liggen die niet op de grondplaat zit.
Als dit zo is dan laat ik het wel weten.

groeten Carl

Alfons_Amuse #47391 14/11/10 03:59 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De orginele kabel van een solex is een weerstandskabel.
Dat was op een moment dat er veel mensen een t.v. konden kopen en de ontstekingspulsen in het ontvangst van een t.v. terecht konden komen, een rechte draad is net zo goed een spoel als een draad die op een rolletje zit alleen is het trillings getal hiervan veel hoger ,zo hoog zelfs dat die trilling in het t.v. beeld te zien was.
Dus gingen de rijken die al een kastje met een beeld hadden moeilijk doen over die stippen die er niet moesten zijn en gingen bij die nog rijkere bazen hun gram halen om die stippen er uit te laten halen en dat bleek mogenlijk door die draad zo slecht te maken dat er nog wel genoeg stroom doos heenkon voor een vonkje maar de storing daar toch wat meer moeite mee had.
Zo ontstond de weerstand kabel, maar die had een rare eigenschap om vrij vlug een nog grotere weerstand aan te nemen tot vreugde van de rijken en tot last van de (arme mensen) solexmensen.
Deze weerstandskabel was niet op een goede mannier aan het spiegeloogje vast te maken en ging het weerstands materiaal kopot op de plaats waar het oogje nou juist een goed kontact wou maken en zo is populair gezegd de elende ontstaan.

Jan Vennix #47397 14/11/10 04:11 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je de moeite neemt om eens in het grote aantal gedichten die ik gescheven heb op deze paginas te lezen zal U zien dat alle problemen die er zijn en het hoe en waarom dat iets niet goed werkt al eens besproken zijn en er niks nieuws meer onder de solex zon is.
Ik zal het nog maar eens herhalen.,,,,,,,,,m,m,./.,/.,.,m.
Start nooit een solex die een lange tijd niet gelopen heeft ,zefs niet proberen te laten lopen.
Demonteer eerst de spoel en laat hem eerst goed drogen.
Een goede spoel die een beetje vochtig is van binnen gaat meteen kapot bij de eerste start of in het gunstige geval is hij beschadicht,en dat komt dan nooit meer goed.

Jan Vennix #47411 14/11/10 05:11 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Carl ik wacht af.

Oke Jan, heb je ook enig idee hoeveel weerstand de kabel moet hebben. Tja tegenwoordig met kabel TV zullen de mensen toch geen last hebben als we weerstandsloze kabels hebben.
Autoradio's tegenwoordig zijn bijna ongevoelig geworden voor elektromagnetische storingen, dus geen weerstand zal eigenlijk alleen maar goed zijn. Of vergeet ik iets of gaat de Solex san raar doen ???

Groetjes Alfons.

Last edited by Alfons1959; 14/11/10 05:12 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Jan Vennix #47418 14/11/10 06:03 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als je de moeite neemt om eens in het grote aantal gedichten die ik gescheven heb op deze paginas te lezen zal U zien dat alle problemen die er zijn en het hoe en waarom dat iets niet goed werkt al eens besproken zijn en er niks nieuws meer onder de solex zon is.
Ik zal het nog maar eens herhalen.,,,,,,,,,m,m,./.,/.,.,m.
Start nooit een solex die een lange tijd niet gelopen heeft ,zefs niet proberen te laten lopen.
Demonteer eerst de spoel en laat hem eerst goed drogen.
Een goede spoel die een beetje vochtig is van binnen gaat meteen kapot bij de eerste start of in het gunstige geval is hij beschadicht,en dat komt dan nooit meer goed.


Dus hebben we tegenwoordig een kabel met een ouderwetse (koperen)kerndraad erin wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Alfons_Amuse #47429 14/11/10 05:10 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Alfons1959
Hallo allemaal,

Wie kan de weerstand is meten van de spoelen.
Zorg er voor dat je de spoel losgekoppeld hebt.
Zelf heb ik niet een spoel liggen.

Groetjes Alfons.


Hallo Alfons,

Zojuist even gekeken of ik een losse spoel heb, en jawel er ligt er 1 en misschien nog wel 1 maar dan moet ik nog even zoeken.
Ook heb ik nog wel een spoel liggen van een Mobylette om het verschil te meten.
Van mij mag je deze best doorkomen meten, zelf heb ik het apperatuur niet om te meten.
Laat maar weten wat en wanneer je dit wil, het mag ook vandaag.

groeten Carl

carl #47438 14/11/10 07:54 PM
Joined: May 2009
Posts: 83
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2009
Posts: 83
Hoi Alfons

Ik had hier nog een spoel liggen en heb even doorgemeten

tussen massa en bougiekabelaansluiting : 2,75 KOhm
tussen massa en kabeltje naar onderbreker : 1.6 Ohm


vriendelijke groeten

Malon
malon #47452 14/11/10 10:38 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bedankt Malon,

Deze waarden komen overeen met de gegevens van die Duitse site.
Best lage waarden, maar met 6 Volt is dat ook logisch.

Hoi Carl, misschien is het handig om die spoel aan Marcel mee te geven. Kan ik heem doormeten en weer terug geven via Marcel.
Kan dat ?
Een goede Ohmmeter is genoeg hoor om door te meten.

Oke jongens voorlopig weet ik genoeg.

Groetjes Alfons.

Last edited by Alfons1959; 14/11/10 10:40 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47454 14/11/10 11:11 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Dat zou wel kunnen, maar Marcel is op dit moment ziek.
Ook zou ik het wel willen zien hoe je de spoel doormeet.
Maargoed het komt er niet opaan.

groeten Carl

carl #47459 14/11/10 11:47 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, vorige week was Marcel ook al een dagde ziek. Hoop dat ie morgen goed is.
Ik kom an wel een kkeertje langs Carl. Neem ik gelijk bolussen mee. Die lus je wel.
We bellen mekaar. groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47468 15/11/10 01:11 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Is goed Alfons,

Zo'n lekkere Zeeuwse bolus smaakt altijd.
De goede raad van Jan Vennix ga ik opvolgen en de spoel voorlopig lekker laten drogen totdat ik deze moet gebruiken.

groeten Carl

Alfons_Amuse #47878 23/11/10 06:56 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan met een ohm meter geen ontstekingsspoel doormeten (punt uit).
Dat komt omdat de weerstant niet bepaalt of een spoel nog goed is of fout.
Dat kan alleen door een induktiemeter,want een ontstekingsspoel is gewoon een transformator .
En daarbij is de uitgangsspanning altijd afhankelijk van de belasting die op de wikkeling komt.
Stel de ingangsspanning is b.v. 6 volt dan is de uitgangsspanning afhankelijk van de wikkelverhouding b.v. (1 op 1000 ) dus 6000 volt.
Geld dus bij geen belasting.
De belasting van de spoel bestaat uit meerdere delen.
De condesator tussen de wikkelingen.
De weerstands verliezen bij de belasting .
De isolatieverliezen tussen de wikkelingen( vocht en isolatiepapier en lak).
Dan ook noch de magneetiche verliezen.
Als een van deze verliezen groter is dan normaal dan zal de 6 volt niet gehaalt worden ,omdat het magneetvelt te veel weerstand ondervind door het ijzer van de spoel en zal proberen een andere weg te kiezen.
Als b.v. de weerstand van een bepaalde spoel 2500 ohm is en de weerstand van het nat in de spoel b,v. 10000 ohm is dan zal je er niet veel van merken maar de spoel doet het niet meer.
Als je zou meten met een inductiemeter dan zal je zien dat er niks meer van klopt.
Een sluiting van een paar windigen aan de primaire kant zal je niet eens meten met een ohm meter maar de zelfinductie is dan al helemaal weg.
Aan de hoogspanningkant zal je een sluiting tussen twee wikkellagen niet meten maar de spoel doet het niet meer,( of niet voldoende meer).
Dus het meten met een ohm.meter dat kan je beter aan harrie potter overlaten want die kan toveren.
Je kan natuurlijk wel een onderbreking meten.
Als de oderbreking alleen in de hoogspanningsspoel zit en de spoel is verder goed dan zal de spoel wel een goede vonk geven
n.l. je krijgt dan een gedeelde spoel met daartussen een condensator als koppeling wat geen belemmering is voor de hoogspanning ,maar je meet wel een onderbreking.
In het circuit maakt het niets uit waar die condensator zit,zet maar eens een hoogspanningscondensator tussen de kabel en het vonkenpropje en je zal zien dat het vonkje er is en zich niet zal laten afschrikken door een condesatortje .
Het is maar hoe je het bekijkt en dit is mijn zicht hierop.

Jan Vennix #47879 23/11/10 08:06 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Jan, ik ben het met een paar dingen met je eens maar niet alles.
Wat jij bedoelt is dat je als je belast meet wel eens andere conclusies moet trekken dan wanneer je statisch ga meten.
Zoals je weet zijn er aparte testkasten voor de onstekingen. Vroeger heb ik er wel eens mee gewerkt, maar das 35 jaar terug.
Met een scoop kan ik de spoelen ook beoordelen, op kopersluiting, serieweerstand van de condensator enz...
Eigenlijk kan ik met een scoop alles beoordelen. maar goed niet iedereen heeft een scoop en kan er niet altijd mee werken.
Het gaat er dan toch wel om dat we de spoelen proefondervindelijk beoordelen op juiste werking, toch?

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47881 23/11/10 01:46 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wat doe je met je scoop om zoiets te meten ????
Domweg een weerstand op een scoop aansluiten ( een "dode" spoel is gewoon een draadweerstand) geeft je geen scoopbeeld,
een scoop is een actief meetinstrument en die dien je te voeren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #47884 23/11/10 05:41 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Joan,

Ik ga ver met je mee, maar wil je dit even verduidelijken aan mij.
( een "dode" spoel is gewoon een draadweerstand)
Dan kan ik er verder mee.
Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47887 23/11/10 08:07 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Een spoel is een wikkeling van draad ( meestal om een kern)
elke draad heeft een specifieke weerstand die weergegeven wordt in Ohm/meter.
Of de draad nu recht is of op een klosje zit dat maakt niet uit, zolang hij maar "dood" in een hoekje ligt en vooral geen wisselend magnetisch veld ziet ( of analoog daaraan er een wisselende stroom door vloeit)
daarom "draadweerstand" wil je twee keer meer weerstand dien je de draad twee keer zo lang te maken of de werkende doorsnede te halveren.
Een ontsteking spoel heeft twee parallelle wikkelingen van verschillend draad en ook met een verschillende lengte:
twee parallelle weerstanden.
Hang je een weerstand zo maar aan een scope, zie je niets.
Dat bedoel ik te zeggen

Hang je een spoel ( weerstand )zo maar aan een universeel meter
( ook wel AVO meter) zie je ook niets.

wil je wat zien moet je de meter eerst aan zetten en dan ook nog in een stand programmeren waarin de meter wat kan met het onderdeel dat aan zijn aansluitingen is gehangen.
In het geval van de AVO meter inschakelen op de stand Ohm, dan word er een stroom door de weerstand gestuurd die het mogelijk maakt om de waarde van de weerstand te meten.

Maar wat bij een scope ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #47906 24/11/10 02:45 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Joan,

Ja natuurlijk is dat zo wat je allemaal zegt.
Ik bedoel natuurlijk dat je de spoel werkend hebt in het systeem en dan kun je heel veel bepalen/meten/afleiden enz....

Tegenwoordig doem ze in autogarages niet meer zoveel met de scoop op de onsteking meten. (en dat is heel erg dom)
Zelf heb ik toen, 26 tot 34 jaar terug, heel veel met de scoop op de ontsteking gewerkt, en het scoopbeeld is voor mij heilig.
Van bougie, kabels, condensator, primaire en secundaire wikkeling, en ga zo maar door, alles kon ik bepalen, serieweerstand, kopersluiting enz...
Nu laat ik tijdens mijn lessen auto techniek nog altijd aan de leerlingen zien wat je allemaal kunt met een scoop.

Zelf ga ik nu eens de scoop op de Oto zetten en is goed nagaan wat ik allemaal kan zien.
Ben zelf benieuwd naar.

Groetjes Alfons


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47920 24/11/10 05:41 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Slechte ontsteking: een onderschat probleem
Al heb je een prima compressie, het beste gasmengsel en een perfecte timing, zonder dat
kleine vonkje is je solex......niets.
Bij de meeste van onze rijwielen met hulpmotor is een zgn. vliegwielmagneet-ontsteking
toegepast.Verder heb ik gemerkt dat er veel problemen met ontstekingen zijn, waarvan men
zich niet altijd bewust is. Gelukkig zijn er diverse vervangers beschikbaar, zodat ook in
de toekomst onze rijwielen op de weg te bewonderen zullen zijn.
De hoogspanningsspoel, een zwakke schakel.
Een van de zwakste punten van een oud motortje is de hoogspannings- (ontstekings-) spoel.
Door slijtage van de isolatielaag van de dunne draad van het hoogspanningsgedeelte krijg
je op verschillende plaatsen kortsluiting. Hierdoor doen er te weinig windingen effectief
mee en de opgewekte stroom is daardoor te laag. Het gevolg is dat de vonk (soms)
uitblijft.
Een slechte interne isolatie van een condensator kan ook tot een dergelijk zeurend gedrag
leiden. Is een onderdeel 100% defect is, dan heb je de oorzaak meestal gauw opgespoord,
maar als iets van tijd tot tijd stoort, dan wordt het al gauw lastiger en lijkt wel of er
magische krachten in het spel zijn. Bij een versleten spoelen treden problemen op, die
men aldus verwoordde:
"Die motor wil niet echt, hij moet meer kunnen, maar het komt er niet uit.
Soms start hij direct, maar als ik er een tijdje op gereden heb dan houdt dat kreng
ineens weer op.
Ik heb de indruk dat hij overslaat en zijn vermogen niet bereikt.
Hij rijdt amper 30 km per uur, terwijl hij een dijk van een compressie heeft."
Hij vonkt toch goed!
Een goede hoogspanningsspoel of bobine wekt een hoogspanning van 10.000 Volt op; deze
spanning kan een afstand van circa 4/5 mm overbruggen onder normale atmosferische
omstandigheden.
In de cilinder ligt die overbruggingsafstand op 1 mm t.g.v. van de invloed van het
gecomprimeerde gasmengsel. Dit verklaart waarom een bougie, die aardig lijkt te vonken in
de buitenlucht, ontstekingsproblemen kan geven.
Nu zijn er slimme vogels, die de elektroden van de ontstekingskaars terugbrengen naar
0,2-0,3 mm. Als tijdelijke oplossing werkt dat redelijk.
Bij een overbruggingscapaciteit van maximaal 0,3 mm is de spanning nog maar 1/3 van de
oorspronkelijke spanning. Je kunt dus stellen dat zo'n spoel aardig rot is.
Een extra addertje onder het gras.
Wanneer een ontsteking onder koude omstandigheden een redelijke vonk geeft, dan neemt bij
het opwarmen van de spoel de weerstand toe en zal de stroom via andere wegen een uitweg
zoeken. Dit verklaart de problemen die pas optreden na 5 minuten rijden en het wisselende
karakter van de prestaties van de motor.
Een spoel moet daarom voldoende lang worden belast op een testmachine! Een spoel, die
aanvankelijk een flinke vonk opwekt, houdt het soms na een halve minuut voor gezien.
Daar zit je dan met je uitgebluste spoel, terwijl je een krachtige bliksemgenerator nodig
hebt, om dat gasmengsel keer op keer in vuur en vlam te zetten.
Er zijn gelukkig diverse oplossingen mogelijk, die behalve op solex ook op veel andere
merken van toepassing zijn.
1. Traditionele hoogspanningsspoel (dubbele wikkeling) Advies niet toepassen en zeker
nooit kopen als hij geen duurtest heeft ondergaan. Zelfs ongebruikte spoelen in de
verpakking zijn vaak nog ondeugdelijk! Bijkomend probleem: goede spoelen worden zeer
schaars en zijn dus geen oplossing voor de toekomst.
2. Nieuw wikkelen, Een mooie en relatief dure oplossing door het ambachtelijk karakter
van het wikkelen. smile


Bijlage: rcl meter die ik gebruikt als ik een spoel wil meten.
Maar de oude vertroude aangepaste prufrex test kast, welke ik dagelijks gebruik werkt nog altijd het beste smile

http://www.wikkeltechniek.nl





Attached Images
rcl meter.jpg (27.95 KB, 484 downloads)
Last edited by Jan; 24/11/10 05:47 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #47925 24/11/10 07:18 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Jan,

Perfect verhaal.
Die rcl meter dat is professioneel materiaal. Kijk met zoiets is het perfect na te gaan hoe goed een spoel presteerd.
Ik zal eens kijken op school of ze ook zoiets hebben bij de elelktro afdeling.
Ben benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.
Misschien kan ik dan later andere hier op het form helpen.

Groeten Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47926 24/11/10 07:37 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons1959
Oke Jan,

Perfect verhaal.
Die rcl meter dat is professioneel materiaal. Kijk met zoiets is het perfect na te gaan hoe goed een spoel presteerd.
Ik zal eens kijken op school of ze ook zoiets hebben bij de elelktro afdeling.
Ben benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.
Misschien kan ik dan later andere hier op het form helpen.

Groeten Alfons.



Goed idee Alfons, misschien in een of andere hoek laugh
maar het is wel zoals jan vennix al zij, soms/heel soms meet je niets!!!!, en hij vonkt toch. Dat gaat dan wel niet lang duren, maar hij heeft wel gelijk. Met een ohm meter kan je niet veel.
Een scope met toonfiets kan je wat meer, maar een rcl meter laat wat meer zien, bijv. de Q en de D van de spoel, zeg maar de opslingerwaarde, dan weet je iets meer.

Een spoel testen (wel goed droog) leg ik meestal een uurtje in de oven op een 80 graden en dan op de prurfex, dan weet ik echt iets meer.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #47928 24/11/10 01:53 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan

Bijlage: rcl meter die ik gebruikt als ik een spoel wil meten.
Maar de oude vertroude aangepaste prufrex test kast, welke ik dagelijks gebruik werkt nog altijd het beste smile
http://www.wikkeltechniek.nl

Voor mensen die zelf aan de gang willen met een RCL (R=weerstand C=capaciteit L=inductie)
bouw er zelf 1

http://www.rcl-meter.strobbe.eu/


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #47939 25/11/10 01:40 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb het al aan mijn collega's gevraagd en ze hebben er ook 1.
Zal een spoel er aan hamgen en is kijken welke waarden ik meet.
Later zal ik mogelijk wat meer laten horen hierover.

Zal aan Carl vragen of ik zijn spoel mag meten.
Lijkt me leuk om te doen.

Groetjes Alfons.


Last edited by Alfons1959; 25/11/10 01:40 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #47942 25/11/10 02:29 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Alfons1959
Heb het al aan mijn collega's gevraagd en ze hebben er ook 1.
Zal een spoel er aan hamgen en is kijken welke waarden ik meet.
Later zal ik mogelijk wat meer laten horen hierover.

Zal aan Carl vragen of ik zijn spoel mag meten.
Lijkt me leuk om te doen.

Groetjes Alfons.

Ik heb eventueel nog andere spoelen liggen die we dan ook kunnen meten.

groeten Carl


Jan #47950 25/11/10 03:22 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het meten van een ontstekingsspoel met een scoop gaat op de volgende mannier .
Op de primaire spoel wordt een vaste spanning gezet b.v. 12 volt (de kern wordt nu magnetich).
Nu wordt de stroom onderbroken en zal het magnetich veld zeer snel in elkaar zakken (speciaal blik van de kern) met als gevolg dat de spanning zowel in de primaire als in de hoogspanningswikkeling gaat stijgen en niet een keer maar meerdere keren ( bij een goede spoel wel 4 of 10 keer).
Deze spanning gaat zowel naar de positive kant als naar de negative kant en sterft langzaam uit naar nul (langzaam electrich gezien natuurlijk).
Als men op het moment van afschakelen van de stoom de scoop laat starten zal men het aantal wisselingen kunnen zien.
Nu is het zo dat hoe minder het aantal wisselingen hoe slechter de spoel bij een open spoel (dus zonder bougie ).
Het aantal uitslingeringen wordt door de fabrikant van de ontsteking opgegeven.
Tevens het aantal wanneer de ontstekingsspoel niet meer gebruikt mag worden .
Gaat men de spoel belasten met een bougie dan zie je iets heel anders.
De eerste puls ( plus of min ) zal behoorlijk hoog worden totdat de gasruimte tussen de electroden gaat ioniceren en er een vaste brandspanning over de punten gaat lopen (dez kan wel de helft zijn van de ontsteekspanning).
Deze brand spanning gaat zowel lopen bij de positive als de negative spanningspuls.
Omdat er nu vermogen verloren gaat door het branden zullen er nu veel minder pulzen uit de spoel komen,soms niet meer dan 4of 5
Op de scoop kan men nu zien het volgende
1 Het aantal pulzen zonder belasing.
2 Hetaantal pulzen met belasting.
3 Hoe hoog de puls moet worden voor er een vonk kan ontstaan.
4 Hoe hoog de brandspanning is.
1 de isolatie van de spoel.
2 of de spoelen primair en secudair goed zijn.
3 Of de bougie niet te ver is afgebrand.
4 of de bougie niet te klein is afgestelt.
Bij meer cilinders kan men nu ook zien of alle bougies het goed doen.
Ook kan men de grafiken van de vier cilinders over elkaar laten schrijven en kan men zo zien of de ontstekingsnok nog goed is dus niet slingert.
Ook kan men zien hoelang de punten open staan of dicht staan.
Als de spanning niet hoog genoeg is om de ionisatie spanning te halen dan zal er geen vonkje ontstaan bij je vonkenpropje .
Het is weer een lang verhaal en ik hoop dat het voor de mensen toch te snappen is .

Jan Vennix #47954 25/11/10 03:41 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zeker een lang verhaal , maar aardig duidelijk .

Wordt er hier met een scoop "met geheugen" gewerkt (memory scoop)?

En word er dan aan de primaire (laagspanning) of secundaire (Hoogspanning) kant gemeten , of beide kanten ?

En bepaal je dan aan het " uitslingeren " de isolatiewaarde ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #47956 25/11/10 04:20 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De isolatie en eventuele wikkeling sluitting onder punt 1 .deze aantal is hoog wanneer de spoelgoed is.Word door de fabrikant bepaalt(opgegeven)
Dat kan met elke scoop die een trigger ingang heeft(Triger op de laagspanning).
De meting kan ook aan de laagspanning gemeten worden ofschoon de condensator wat roet in het eten gooit en de meting dus wat anders wordt.
Normaal wordt met een hoogspannings probe gemeten.
Ik heb wel eens proeven gedaan met een koppelbuisje van een electro buis met hierop een 50 tal windingen van dun koperdraad en dat gaf goede resutaten.

Jan Vennix #47965 25/11/10 06:13 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Jan,

Ik weet uit ervaring met auto bobines dat wanneer je er ook een condensator bij gebruikt het aantal slingeringen veel toeneemt.
Zoals je zegt met alleen een spoel 4 tot 10 keer slingeren. Met een condensator erbij wel 30 keer slingeren. Zelf vele malen getest op deze manier. Wanneer inderdaad de primaire stroom onderbroken wordt staat de spoel in serie met de condesator, dat weten wel allemaal toch. Als er dan 30 keer gesligerd wordt hebben we op dat moment een lekkere dikke vonk, en dat is natuurlijk goed.
Er is natuurlijk nog meer te vertellen over dit onderwerp.
ik zal wanneer ik een solex spoel heb op die punten die je noemt gaan testen. Heerlijk zo.n onderwerp precies in mijn straatje.
Ik zal zelf eens proberen een scoopbeeld te maken van mijn Ototje bij draaiende motor en er een afbeelding van maken. Als dat lukt post ik hem hier op het form.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Jan Vennix #47980 25/11/10 02:16 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Het meten van een ontstekingsspoel met een scoop gaat op de volgende mannier .
Het is weer een lang verhaal en ik hoop dat het voor de mensen toch te snappen is .


Kijk dat is nou tenminste een verhaal waar je wat aan hebt.
Vandaar mijn eerdere opmerking over de "dode spoel"
Zo maar een spoel "testen" door hem aan een scope te hangen zegt me niets, en die scope ook niet. je dient te weten hoe je hem aan moet sturen en dan oorzaak en gevolg te weten anders zie je wel een wobbel lijntje op het scope beeld verschijnen maar je dient dan wel te kunnen verklaren wat je ziet. Dat miste ik tot op heden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #47988 25/11/10 08:10 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk Joan nu weet ik ook wat je precies vroeg of vertelde. Daarom is het zo'n fijn form hier.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Harding #118306 27/12/15 01:16 PM
Joined: Dec 2015
Posts: 4
M
Mos Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Dec 2015
Posts: 4
Ik wil een bobine plaatsen op mijn 2 takt ipv de hoogspanningsspoel wordt te warn) kan ik als voeding laagspanning een 6 volt fietsdynamo gebruiken?

Mos #118307 27/12/15 01:37 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Mos
Ik wil een bobine plaatsen op mijn 2 takt ipv de hoogspanningsspoel wordt te warn) kan ik als voeding laagspanning een 6 volt fietsdynamo gebruiken?


Kwestie van uitproberen. Je kunt ook de lichtspoel gebruiken. Wat voor 2-takt heb je?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Harding #118308 27/12/15 02:05 PM
Joined: Dec 2015
Posts: 4
M
Mos Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Dec 2015
Posts: 4
Mosquito waldorp
Heeft geen lichtspoel

Harding #118309 27/12/15 02:23 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je stilstaat geeft de dynamo geen stroom... Dus steeds opnieuw starten. Hoe brandt je licht dan zonder spoel?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Harding #118310 27/12/15 02:38 PM
Joined: Dec 2015
Posts: 4
M
Mos Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Dec 2015
Posts: 4
Dag John daar heb je gelijk in maar een mosquito is een fiets met hulpmotor en rolaandrijving en heb ook geen koppeling. Stoppen is uitzetten. Nu zit de spoel in de aandrijrol en wordt te warm. Ik wil rijden en wil dus met bobine gaan werken. Ik wil via een dynamo aandrijven zodat ik hem nog altijd naar origineel kan terugbouwen. Het gewone licht wrrkt nu ook op een losse dynamo op t wiel.
Dank voor je meedenken
Welke 6 v bobine zou geschikt zijn?

Harding #118311 27/12/15 02:44 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Even gegoogled: ja die ken ik, leuke motortjes. Zoek er nog een voor mijn Eysink tandem uit 1952.

Tja... Een fietsdynamo kost niet de hoofdprijs (Itek?). Gewoon proberen wink

En je hebt er al een...? Test die gewoon.

Bobine van bv Vespa is al goed.

Last edited by john meisters; 27/12/15 02:46 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Harding #118312 27/12/15 03:13 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
En met een losse accu,nadeel je moet hem laden.Maar ik heb jaren met Mosquito motoren gewerkt en nooit problemen met spoel gehad ja hij werdt heet maar motortje ook kon de warmte best kwijt vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Harding #118315 27/12/15 05:28 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Trouwens, ik weet niet wat voor een Mosquito jullie over praten. Heb nog steeds een Mosquito 38b in de aanbieding.

Harding #118317 27/12/15 05:57 PM
Joined: Dec 2015
Posts: 4
M
Mos Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Dec 2015
Posts: 4
Nou het is een mosquito waldorp met spoel in de rol en wordt heet na km en stopt er dan mee
De 38b heeft hier geen last van

Harding #118369 29/12/15 10:31 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het stoppen van de vonk ligt niet aan dat de spoel te warm wordt
maar dat ligt aan meerdere dingen.
Als eerste na een opwarmrit ( aan een te natte ontstekingsspoel)
Ten tweede na een opwarmrit ( aan een te natte condensator inwendige vochtophoping tussen de isolatie papier lagen )
Ten derde aan vuil tussen de contactpunten of raken elkaar niet goed op elkaar.
Ten vierde het vliegwiel is er af geweest en klopt niet meer met de stand van de spoel .
Let op het peilpuntje op het vliegwiel en het peilpuntje op de ontstekingsrol.
Als deze niet allebei helemaal precies goed staan zal er geen goede vonk kunnen zijn.
Het anker draait 2 maal langzamer dan de krukas en moet daarom ook 2 maal kunnen vonken.
Het anker systeem is van een goede constructie en is uitgevoerd met een dubbel T anker met zeer grote overlappende poolschoenen
Waardoor deze al op zeer lage toren al een sterke vonk kunnen produceren .
Hierdoor is er een groot bereik waar er een vonk mogelijk is zonder hoge toerentallen.
Als de spoel en de condensator en contactpunten goed zijn is een zeer sterke vonk mogelijk.
Soms is de isolatie vanuit de spoel naar de punten ergens beschadigt let hier dus ook op.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 32 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.072s Queries: 114 (0.028s) Memory: 1.4078 MB (Peak: 1.9454 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:51:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS