Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 7 of 8 1 2 3 4 5 6 7 8
Joined: Aug 2015
Posts: 3
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Aug 2015
Posts: 3
Kunnen ze die rijplaten niet strak tegen elkaar leggen,
met 32 stuiterd de solex al aardig ik wil niet weten hoe dat bij de snelle teams is

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De platen zijn niet vlak, de overlapping kunnen we wel hebben, de uiteinden staan omhoog/omlaag, de 31e was net een springschans frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik ben al geruime tijd fan van Competition 102! wink
Nu hier in combinatie met Castrol A747.
Ik meende te vernemen dat tijdens 24u race ook de Putoline MX7 het goed deed in combinatie met de 102.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By john meisters
Ik vond het bij de bus redelijk rijden, erger vond ik het podium en het stuk daarna, tot aan het bruggetje was het één kuilenbende. Vòòr de stierenstal was beter dan vorig jaar, daarna kwam die 31e plaat, de onze viel daar steeds uit.

Evengoed: de mannen van ons team zijn laaiend enthousiast, volgend jaar zeker weer! wink

ik heb inmiddels de zuigerveren geanalyseerd, fotos volgen nog, gigantische slijtage geen wonder dat de kracht weg was.
vooral de zuigerveer waar het slotje tussen de uitlaat en de spoelpoorten zit, een bekend probleem want het draagvlak is daar te weinig ofwel daardoor de aanleg druk te groot, een heel plat vlak daar . voor een ander team heb ik daar al eens het slotje verhuisd naar de achterkant in de buurt van die van de ander zuigerveer.
Ik had een blok aangeleverd met geen filterolie in het filter, mijn fout geen rekening gehouden met dat stof dit jaar, ging andere jaren wel goed .

gezien dat heel veel teams futloze solexen hadden vermoed ik dat zeker de helft van het startveld ernstige inwendige motorschade heeft en dat veel cylindertjes naar de uitslijper moeten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2015
Posts: 3
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Aug 2015
Posts: 3
Wij hadden het filtertje netjes in geolied, het verbaazde me hoe schoon hij gebleven was verder ook geen terug val maar wat wil je met 36 km h

Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
had ook even een presentatie verwacht van de winnaars blijven wat op de achtergrond hier qua verhalen wink

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By Klaas35
had ook even een presentatie verwacht van de winnaars blijven wat op de achtergrond hier qua verhalen wink


Vind de verhalen na de race ook maar een beetje vaag.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
wat Joan zegt klopt helemaal: bij zo goed als alle Solexen was de fut er grotendeels uit. Degenen die door bleven rijden hebben echt afgezien! Respect!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zit nog steeds bij te komen en heb de motor ook nog niet opengemaakt.
(Een kleine reden hiervoor : m'n onderhuis (dijkhuis) heeft afgelopen 1½ week 2x blank gestaan
door hevige regenval en dat kost ook weer tijd en energie om de boel wéér droog te krijgen)

Ik heb de schade aan het frame en aanhangsels al wel opgenomen :
1x afgebroken Action LED lampsteuntje,
een ietwat losgetrilde schetsplaat Rechts,
1x afgebroken zadelveer (onder het dekje), veer hangt er nog aan en is nog bruikbaar.

De zelf gemaakte LED verlichting en elektronica(3x voor) heeft het 24 uur uitgehouden zonder problemen en gaf ruim voldoende licht.
Bandjes (VWP zwart-wit)zijn nog voor een volgende 24 uurs bruikbaar, profiel is toereikend.
Nog wel even onder het neusje gekeken, de rol (JdL) is op het eerste gezicht puntgaaf dus die mag nog een keer meedoen.
Ook de uitlaat, die hangt aan een oude, roestige motorveer is netjes op zijn plaats gebleven........

Kortom weinig spannends te vertellen behalve dat het een machtig mooie RACE was
en weer veel geleerd van wat wel en wat niet kan met een simpele Solex met een
enigszins opgepompte motor op het "cirquit" van Heeswijk-Dinter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo te horen had je een goed machientje gebouwd.
Wacht effe de motor af wart er mee is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan, heeft het met de temperatuur te maken als je het slot van de veer de andere plaats geeft? De druk is toch hetzelfde of weet ik iets nog niet?

Ohja, waar smeer jij mee?



Last edited by Alfons_Amuse; 28/08/15 05:12 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Alfons_Amuse
Zo te horen had je een goed machientje gebouwd.
Wacht effe de motor af wart er mee is.

Ik gok voorlopig op een uitgeslagen pistonpengat.
De zuiger heeft een behoorlijke tijd tegen opgebouwde koolaanslag staan rammen.
De motor start trekt en werkt nog steeds maar boven de 35 komen de "knikkers" weer los.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hier hetzelfde, de "moet" nog niet gevonden om de solex te wassen en weer opnieuw te beginnen. Zaterdag toch maar eens gaan beginnen/kijken naar de schade. cry

Zo tegen de nacht kregen de solex motortjes er zin in, en kregen we mooie snelheden te zien. De "max" van onze 14.




[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By Alfons_Amuse
Joan, heeft het met de temperatuur te maken als je het slot van de veer de andere plaats geeft? De druk is toch hetzelfde of weet ik iets nog niet?

Ohja, waar smeer jij mee?



de spanning van de zuigerveer word verdeeld over de omtrek maar niet homogeen, rondom de slotjes veert hij uit want daar houdt de linkerkant de rechterkant niet tegen ( is daar dus niet vormvast)
1 zuigerveer heeft zijn slotje precies recht voor daar is de spanning dus te verdelen over de volledige cylinderwand ( mits geen 20 overstrompoorten daar) de andere heeft zijn slotje tussen de spoelpoorten en de uitlaat poort daar is op een beplaade plek dus alleen maar het bruggetje tussen deze twee waar de krachten op rusten dat is dan daar "specifiek" ( kracht per oppervlak) hoger en dus slijtgevoeliger
bij deze ook de beloofde slijtageplaatjes
door de slijtage en daarmee de grotere spleet zijn de zuigerveren ook gaan "dansen" en heeft de borgpen zich ook ingeslagen in de zijkant van de zuigerveer ( zie pijl)

Attached Images
zuigerveerspleet.jpg (63.34 KB, 83 downloads)
zuigerveer-platte-kant.jpg (94.38 KB, 82 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By Jan
Hier hetzelfde, de "moet" nog niet gevonden om de solex te wassen en weer opnieuw te beginnen. Zaterdag toch maar eens gaan beginnen/kijken naar de schade. cry

Zo tegen de nacht kregen de solex motortjes er zin in, en kregen we mooie snelheden te zien. De "max" van onze 14.




heel netjes, dat haalde ik met proefrijden ook(en een beetje meer, zie ook faceboek meldingen van degenen die er met de blokjes vandoor gingen), maar helaas werd de carburateur op de gasgever afgekeurd ( vlinderklep met antiverzuip gleuf) en toen moest er ergens anders een andere vandaan komen, dus origineel en die zijn over de volledige lengte 6.5 mm en dat zijn die van mij niet die zien eruit als een viertakt carburateur met een conische uitloop van achteren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, als je het zo verteld dan snap ik het.
Die platte kant heb ik nog niet eerder gezien of het is me nog niet opgevallen, kan natuurlijk ook.
Nu weten we waar de slotjes het beste kunnen zitten. Eigenlijk heel logisch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zohe, en dat met standard spulletjes. Knap gemaakt Jan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen.
Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk.
RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd.
Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was.
Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die Solexen van de snelle teams hebben het tot en met de laatste ronde perfect volgehouden ......



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By Jan
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen.
Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk.
RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd.
Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was.
Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.

en op het eind nr 5 en nr 11 ook prima


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By Joan
Originally Posted By Jan
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen.
Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk.
RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd.
Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was.
Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.

en op het eind nr 5 en nr 11 ook prima


Jazeker, prima gedaan. Het veld komt dichter bij elkaar, en dat is mooi.
Ik dacht het deze winter rustig te hebben, blokje open blokje dicht, klaar. Dat gaat niet meer lukken, Ik moet aan de bak. cry cry cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By Jan
Originally Posted By Joan
Originally Posted By Jan
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen.
Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk.
RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd.
Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was.
Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.

en op het eind nr 5 en nr 11 ook prima


Jazeker, prima gedaan. Het veld komt dichter bij elkaar, en dat is mooi.
Ik dacht het deze winter rustig te hebben, blokje open blokje dicht, klaar. Dat gaat niet meer lukken, Ik moet aan de bak. cry cry cry

wacht nou eerst het reglement maar af, dat van die krukas en uitbalanceren gaat ook vast niet goed komen, is wel heel erg controleur gevoelig te interpreteren ( heb nog steeds de smoor over die gasgever)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Anders wij wel, over die gasgever! Ook hierover vind ik niks terug in het reglement, maar "ik ben de keurmeester en ik bepaal"... Tja wat moet je dan?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja, dat kan nog leuk worden, wijzelf rijden met de originelen oto carburateur Niets aan gedaan, behalve aan de buitenkant een steuntje gemaakt om de buitenkabel tegen te houden om gas te geven.

Er waren ook teams waarvan de venturi verandert is. is dus ook niet meer origineel. Reglement staar: originele 6,5 mm carburateur waarvan de “luchtdoorlaat” ook maximaal 6,5 mm mag zijn. hier mogen verder geen extra kanalen aan toegevoegd worden.

Ik weet het ook niet meer. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat extra kanaaltje zit er bij een 3800 al standaard in.
Is ook origineel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By FFAnders
Dat extra kanaaltje zit er bij een 3800 al standaard in.
Is ook origineel.


Is ook geen probleem Ronald, zolang het ook maar werkt zoals origineel. Kanaaltje gaat pas open als hij dicht staat.

Ik wiste het ook niet om dit makkelijk te controleren, maar hoorde van een vriend het trukje. Vinger op de Carburateur, gas open, en aan het vliegwiel draaien, je hoor hem dan achter de Carburateur zuigen/blazen. smile Logisch toch. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt maar dan moet je wel gas open hebben, als je het dan hoort is er een extra luchtkanaal.
Bij gas dicht staat het ongeknutselde kanaaltje altijd open.
Is inderdaad een simpel trucje om te controleren.

Last edited by FFAnders; 29/08/15 05:08 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By Jan
Originally Posted By FFAnders
Dat extra kanaaltje zit er bij een 3800 al standaard in.
Is ook origineel.


Is ook geen probleem Ronald, zolang het ook maar werkt zoals origineel. Kanaaltje gaat pas open als hij dicht staat.

Ik wiste het ook niet om dit makkelijk te controleren, maar hoorde van een vriend het trukje. Vinger op de Carburateur, gas open, en aan het vliegwiel draaien, je hoor hem dan achter de Carburateur zuigen/blazen. smile Logisch toch. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja moeilijk soms dat lezen,het stond er al, sorry cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By FFAnders
Ja moeilijk soms dat lezen,het stond er al, sorry cool


Het is je vergeven. laugh laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Wall of Death Tijdens 24 uurs solex race te Heeswijk Dinther 2015



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
das ook een lekker kippetje
Originally Posted By Jan
Wall of Death Tijdens 24 uurs solex race te Heeswijk Dinther 2015

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/RKFcI208n48" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By jack1968
das ook een lekker kippetje
Originally Posted By Jan
Wall of Death Tijdens 24 uurs solex race te Heeswijk Dinther 2015

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/RKFcI208n48" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Ja, leuke meid. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nog wat bladvulling, helaas geen leuke meid crazy .
Net nog even het kopje gelicht, op een gegeven moment wordt je toch nieuwsgierig naar het geklapper.
De zuiger ziet er op zich nog niet verkeerd uit, wel een dikke laag kool erop.



Hier aan de rand van de cilinder nog een stukje kool,



Hier de kop waar nog veel meer kool opzit,
links boven nog een restant koolrandje waar de zuiger tegenaan ketste en rechts een stukje waar de kool afkebroken is, je ziet de draaigroeven weer.





Verder is de cilinder nagenoeg gaaf op een klein niets betekenend groefje na.
De hoonlijnen zijn goed zichtbaar,





Morgen de cilinder eraf en kijken hoe de zuiger en verder uitziet.

Zo , genoeg plaatjes voor vandaag............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Flink wat kool erop gereden Ronald! Jullie hoorden bij de èchte die-hards, doorrijden tot het einde! Jullie Solex liep hartstikke mooi, respect!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb vooraf best wel het een en ander getest maar hier was ik niet op voorbereid.
De benzine (102) en de olie (747) heb ik op het laatste moment(donderdag) gekozen omdat ik bang was wéér een warmloper te krijgen met deze cilinder/zuiger.
Achteraf (...................yep) verkeerde olie in de verkeerde verhouding.
Heb nu een jaar om benzine en olie te testen, daar mag het niet meer mis mee gaan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Warmtegraad bougie is goed maar hij blijft te koud denk ik. Of misschien te rijk gemengd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders

Achteraf (...................yep) verkeerde olie in de verkeerde verhouding.
Wat is dan nu je olie keuze in combinatie met Competition 102 Ronald?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb een mail gestuurd naar Castrol Nederland met de vraag welke Castrol olie het meest geschikt is voor onze solex, puur voor mijzelf om te weten omdat een ieder weer ander soort en merk olie gebruikt, deze (korte) reactie kreeg ik terug.
-----------------------------------------------------------
Beste,




Dit antwoord kwam van de technische dienst,




Voor motoren uit die tijd is de Castrol 2T al voldoende.




Maar de Power RS 2T houdt de boel wel veel beter schoon dan de Castrol 2T, en is daarom ook heel goed geschikt.
-----------------------------------------------------------







Met vriendelijke groeten / Cordialement


Arnold Vandoorne
Customer Service Representative
BP/Castrol Automotive Lubricants Benelux

Productblad

Productblad.




Last edited by Roelof; 31/08/15 05:33 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Biedt uitstekende smerende eigenschappen bij hoge snelheden / hoge temperaturen
Zorgt voor een optimale reinheid van de zuiger en verbrandingskamer
Voorkomt verkleven / klemmen van de gasschuif onder vochtige omstandigheden

Racing olie
Page 1

Dat sprak me wel aan maar het tegendeel was de waarheid crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By FFAnders

Achteraf (...................yep) verkeerde olie in de verkeerde verhouding.
Wat is dan nu je olie keuze in combinatie met Competition 102 Ronald?


Misschien wel Aspen met WONDEROLIE .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By FFAnders


Biedt uitstekende smerende eigenschappen bij hoge snelheden / hoge temperaturen
Zorgt voor een optimale reinheid van de zuiger en verbrandingskamer
Voorkomt verkleven / klemmen van de gasschuif onder vochtige omstandigheden

Racing olie
Page 1

Dat sprak me wel aan maar het tegendeel was de waarheid crazy



voor gebruik in multi-cilinder,
watergekoelde tweetakt motoren van wegrace machines

Dit slaat toch niet op een Solex of wel!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Volgens mij heeft Jan al div. 24 uurs titels met Putoline behaald, die heeft zich dus ook wel bewezen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Roelof
Volgens mij heeft Jan al div. 24 uurs titels met Putoline behaald, die heeft zich dus ook wel bewezen.

Klopt maar soms moet je ook zelf dingen proberen en ervaren en dit was er een van.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By FFAnders
Nog wat bladvulling, helaas geen leuke meid crazy .
Net nog even het kopje gelicht, op een gegeven moment wordt je toch nieuwsgierig naar het geklapper.
De zuiger ziet er op zich nog niet verkeerd uit, wel een dikke laag kool erop.



Hier aan de rand van de cilinder nog een stukje kool,


Hier de kop waar nog veel meer kool opzit,
links boven nog een restant koolrandje waar de zuiger tegenaan ketste en rechts een stukje waar de kool afkebroken is, je ziet de draaigroeven weer.


Verder is de cilinder nagenoeg gaaf op een klein niets betekenend groefje na.
De hoonlijnen zijn goed zichtbaar,



Morgen de cilinder eraf en kijken hoe de zuiger en verder uitziet.

Zo , genoeg plaatjes voor vandaag..........

bij deze mijn suggesties voor uitlaat en spoelpoorten , zie bijlagen

Attached Images
uitlaat-poort.jpg (26.7 KB, 107 downloads)
spoelpoort.jpg (30.9 KB, 106 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die bijlagen zijn voor mij inmiddels al bekende plaatjes aan het worden.
De rede waarom ik er nog niets aan verander is :
op dit moment heeft hij veel trekkracht ,
loopt prachtig stationair ,
pakt goed op vanaf stationair, en
hij haalt de 48+.

Zijn al 4 goede redenen om er (nog) niets aan te veranderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik mik op 55 en de "standaard" daarvoor is "poorten van elkaar af vijlen"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat vijlen hoef ik nagenoeg niet meer te doen.
Ik gebruik een "Air rotor", een mooi woord voor een tandartsboor op lucht.
Veel plaatsen, niet alle, in de spoelpoorten zijn daarmee te bewerken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor goede luisteraar.
Kop en zuiger zijn inmiddels ontkoold en ik heb niets aan de zuiger of kop kunnen ontdekken wat naar pingelen herleid.
Pistonpenlager en bigend lager hebben geen speling.
https://youtu.be/rrGXDvbdJRI




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dit geluid maakt die van mij ook, ben wel heel benieuwd wat er uit komt, je bent in ieder geval bij de juiste man.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat laatste regeltje begreep ik niet, dit is bij mezelf thuis.
Ik ga nog het een en ander uittesten, zoals andere zuiger en voorontsteking maar heb daar de rest van de week geen tijd meer voor.
Als ik wat ontdek dan laat ik het wel weten.
Wordt vervolgd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted By Roelof
Dit geluid maakt die van mij ook, ben wel heel benieuwd wat er uit komt, je bent in ieder geval bij de juiste man.


Zeker bij de juiste man, Ronald weet wel wat hij doet wink

Mooi testbankje, met veel geduld in elkaar gezet, respect!

De tik kan ik niet direct thuisbrengen, maar klinkt mij ook niet als heel erg verontrustend in de oren. Klopt het dat het bij de hoogste toeren weer minder lijkt? Toch iets met balans/mee-résoneren van iets??


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By FFAnders
Dat laatste regeltje begreep ik niet, dit is bij mezelf thuis.
Ik ga nog het een en ander uittesten, zoals andere zuiger en voorontsteking maar heb daar de rest van de week geen tijd meer voor.
Als ik wat ontdek dan laat ik het wel weten.
Wordt vervolgd.


Dan ben je idd bij de juiste man....


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By john meisters


De tik kan ik niet direct thuisbrengen, maar klinkt mij ook niet als heel erg verontrustend in de oren. Klopt het dat het bij de hoogste toeren weer minder lijkt? Toch iets met balans/mee-résoneren van iets??


Als de motor op een frame staat en je gaat er mee rijden dan is de tik veel harder
en lijkt het alsof de zuiger tegen de kop aan staat te slaan maar dat is niet zo,
dat moet je kunnen zien aan zuiger en kop.
Volgende week een ander merk zuiger erin met een strakkere pistonpenpassing maar deze
moet nog aangepast worden, zuigerveerslotjes en hier en daar nog een hap eruit.
Ook het gewicht moet gelijk zijn aan de huidige anders moet er weer gebalanceerd worden
en dan moet de hele motor uit elkaar, dat liever niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ronald
ik zou eens nauwkeurig naar de pistonpen passing en verkleuring kijken!
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kijk maar mee en oordeel :

Puntje van verbetering is dat de drijfstang meer naar het midden van de zuiger verplaatst moet worden.
En vier loopgroefjes.........
Dat is wat ik zie aan de pen.




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zo te zien een puch maxi drijfstang in combinatie met een JRT zuiger, nou heb ik van Jan begrepen dat je de ruimte tussen zuiger en topend lager moet opvullen anders kan het naaldlager naar 1 kant lopen en heeft de andere kant te weinig draagvlak, al aan gedacht? of had je dat al opgelost.

Last edited by Roelof; 03/09/15 05:38 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vooraf wel aan gedacht maar niets aan gedaan.
Rede : krukas was al uitgebalanceerd en ik wilde geen extra materiaal meer onder de zuiger aanbrengen.
Ik wil het nu wel proberen om 2 dunne aluminium vulringetjes aan te brengen
om het lager meer in het midden van de drijfstang te houden,

De motor heeft van af 2 weken vóór de 24-uurs kunnen inlopen en heeft toen geen bijzondere (ernstige) geluiden gemaakt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Jan tipte mij nog om de krukas uit te klokken zodat de drijfstang precies in het midden van de cilinder zit.

Ik ga kijken of ik een 15x12x16 naaldlager kan vinden, dan ben ik ook klaar.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Yamaha FS1 15x12x16,5 exact de goede maat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De duivel zit hem in het detail!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Toch makkelijk dat ik nog een doos FS1 onderdelen heb staan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb in 1 van de extra blokjes die ik gemaakt heb ( zit nu op het groene frame) ook zo een kraker erin. geef hem regelmatig de sporen om daarna maar eens te kijken waar "het" vandaan komt. maar die ingeslagen pistonpen zegt wel iets.
dat "kraken" komt ook uit een gietijzeren cylinder zal hem eens op de draaibank op een exact centrische doorn zetten en dan het pasvlak onder iets afdraaien mogelijk is hij scheef geboord en kantelt de zuiger zijwaarts


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted By FFAnders
Kijk maar mee en oordeel :

Puntje van verbetering is dat de drijfstang meer naar het midden van de zuiger verplaatst moet worden.
En vier loopgroefjes.........
Dat is wat ik zie aan de pen.




oke
was bij mij niet helemaal egaal, andere piston pen en geluid voo 95% weg??

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Joan
ik heb in 1 van de extra blokjes die ik gemaakt heb ( zit nu op het groene frame) ook zo een kraker erin. geef hem regelmatig de sporen om daarna maar eens te kijken waar "het" vandaan komt. maar die ingeslagen pistonpen zegt wel iets.
dat "kraken" komt ook uit een gietijzeren cylinder zal hem eens op de draaibank op een exact centrische doorn zetten en dan het pasvlak onder iets afdraaien mogelijk is hij scheef geboord en kantelt de zuiger zijwaarts

Ik heb de cilinder het boren ingekort (0,6mm) aan de voet op een doorn in de draaibank
dus deze was (nog met klok gecontroleerd) en is haaks.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By dreke2


oke
was bij mij niet helemaal egaal, andere piston pen en geluid voo 95% weg??

groet
ANdre

Het filmpje is gemaakt nadat er een nieuwe pistonpen ingezet is .
Zoals ik al omschreef : met de motor op het frame rijdend is de herrie erger, misschien is er dan meer belasting, rijwind e.d..
Alleen rijdend is het geluid niet goed op te nemen met een camera-tje, ook weer die rijwind ...

Hier nog een kijkertje.
De vlek op de zuiger rechts onder is een weggepoetste warmloperplek.
Op de andere zijden zie ik ook "vegen" aan het hemd, ongeveer ter plekke van de kopbouten
Er zitten nu langere kopbouten in.
Ook bijzonder ,op het plaatje links boven en rechts onder zie je een afdruk van de bovenkant uitlaatpoort.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja das een goeie zal daar ook eens op letten op die indrukking van de uitlaat . "klapperende" zuiger ?
die JRT's hebben een wel heel lange niet gesteunde rok


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
ik zou de squis eens op meten op dat filmpje zou je zeggen dat de zuiger tegen de kop komt,,,ps zit er een mooie plaatje onder de zuiger wat je probeert te verbergen met die hand doek ?

Last edited by Klaas35; 04/09/15 04:26 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By Klaas35
ik zou de squis eens op meten op dat filmpje zou je zeggen dat de zuiger tegen de kop komt,,,ps zit er een mooie plaatje onder de zuiger wat je probeert te verbergen met die hand doek ?

volgens mij ziet zo een CNC carter eruit, en gezien het zand dat we al gehad hebben: ik werk meestal met papier van een keukenrol bij de aldi vandaan, veel schoon voor weinig . en dat gaat dan ook onder de zuiger als de boel openstaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
Ja zou Kunnen Joan maar denk dat er meer onder zit ach hoort bij de sport he...

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee hoor, er zitten geen geheimen onder dat vaatdoekje en het ligt op het Carter ter voorkoming dat er vuil in komt.
+ , het geeft een duidelijkere foto zonder verstoring van de achtergrond.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Waarom zitten er van die grote inhammen in de zuiger. Is dat dan om meer snelheid te krijgen?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat geeft minder weerstand voor het gasmengsel naar de spoelpoorten.
En een bijkomend voordeel is dat de zuiger lichter wordt en dat is weer gunstiger voor het uitbalanceren van de krukas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Dus dat mindere weerstand van het mengsel resulteerd in een hogere snelheid? Of heeft dat geen invloed?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Door het verminderen van de weerstand(en) in de motor houdt je meer vermogen over aan de rol.
Als de spoelpoorten een lagere gasweerstand hebben komt het mengsel makkelijker( en meer) boven de zuiger
in de verbrandingsruimte en met nog wat aanpassingen aan de in- en uitlaatpoort krijg uiteindelijk je meer vermogen.
En bij hogere toerentallen is de weerstand en werking van de uitlaat ook van invloed op het vermogen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Dat is duidelijk


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De 24-uurs motor heeft dit weekeinde weer de 48km/uur gehaald, even maar want als de motor op temperatuur is , is het tikken weer terug.
Iets minder dan voorheen maar toch....
Voorafgaand ook nog een andere zuiger (GOL)met een wat strakker passende pistonpen geprobeerd maar dat had geen positief effect op het geluid.
Ontsteking nog op een andere stand getest (van 1,5>1,8mm) , geen verschil.
Ook met een wat grotere compressieruimte getest, minder herrie maar duidelijk ook minder vermogen.
Ik heb de cilinder nog nagemeten, 0,01mm slijtage dus verwaarloosbaar.
Aan de zuigerveren ook geen bijzondere slijtage te zien of te meten, het TwinAir filtertje heeft zijn werk goed gedaan.
De volgende stap : een paar andere cilinderkoppen proberen, kortom weer (meer) werk.
Wordt vervolgd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zeer interessant en ook vreemd, bigend en/of topend speling? krukas toch iets te ruim in krukaslager.

Ben benieuwd.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zomaar ook een idee.
Zou het busje van de krukpen dan misschien op en neer gaan?

Lastig zo iets. Loopt wel lekker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Speling van het busje is 0 en het big en smallend is "Nihil"(belastingterm) en is allemaal gecontroleerd.
Het geluid lijkt op diesselen maar daar is niets van te zien aan de zuiger of de kop.
Van de week eens de compressie meten bij 1500 toeren , snelheid boormachine.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In het begin deed het probleem zich niet voor, pas later werd het hoorbaar en steeds erger, dan moet er toch ergens speling/ruimte op zitten is mijn idee.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur).
Bij toerenvermindering is het weg.
Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten.
Deze is 9 Bar.
Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By FFAnders
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur).
Bij toerenvermindering is het weg.
Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten.
Deze is 9 Bar.
Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me wink .


Ik ook.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By Roelof
Originally Posted By FFAnders
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur).
Bij toerenvermindering is het weg.
Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten.
Deze is 9 Bar.
Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me wink .


Ik ook.


Hahaaha ik ook. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By Roelof
Originally Posted By FFAnders
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur).
Bij toerenvermindering is het weg.
Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten.
Deze is 9 Bar.
Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me wink .




Ik ook.


Hahaaha ik ook. laugh


Jammer dat we wat dat betreft te ver uit elkaar wonen anders hadden we een briefje met de oorzaak in een hoge hoed kunnen doen en pas kijken als het probleem opgelost is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By Roelof
Originally Posted By FFAnders
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur).
Bij toerenvermindering is het weg.
Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten.
Deze is 9 Bar.
Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me wink .




Ik ook.


Hahaaha ik ook. laugh


Jammer dat we wat dat betreft te ver uit elkaar wonen anders hadden we een briefje met de oorzaak in een hoge hoed kunnen doen en pas kijken als het probleem opgelost is.


Maak een hoed. (Tip: youtube) en kom naar Drunen zondag en daar gaan we grabbelen. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ga meer voor oplossingen en heb al div. hints gekregen maar die waren, helaas, nog niet de goede.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb er nog 1.....heb je de standaard meegeleverde zuigerveren gebruikt op de JRT zuiger?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee, die heb ik niet gebruikt maar andere ,soepelere van kreidler.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By FFAnders
Nee, die heb ik niet gebruikt maar andere ,soepelere van kreidler.


Chroom caber....die zijn goed heb ik ook.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo, de oorzaak van de herrie in de cilinder is boven water.
Een zwaar lopende zuiger door of een te krappe zuigerspeling of een te hoge temperatuur in de cilinder.
De geel omlijnde plekken zijn ontstaan tijdens de 24 uurs en de rood omlijnde van de week vóór de 24 uurs.
Toen was ik een beetje te enthousiast van start gegaan met de nieuw geboorde cilinder.
Vanmiddag er nog even mee aan de slag geweest, wegpoetsen- testen, wegpoetsen- testen, volgas en nu wel met koeling.
Het geluid is er bijna uit, het zal nog wel een paar keer "poetsen en testen" worden.
Nog een wonder dat de cilinder het tijdens de 24 uurs het uitgehouden heeft, waarschijnlijk ook door een te vette smering wat ,
achteraf, het geheel draaiende heeft gehouden.





Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Waarom niet gewoon een nieuwe zuiger (en de goede maat topend lager) en dan met de goede smering rustig laten inlopen.

Last edited by Roelof; 17/09/15 05:29 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze zuiger heeft er met de 24-uurs erbij al zo tegen de 900km of meer gelopen.
Ik heb nieuwe liggen van GOL en JRT maar die hebben dezelfde maat, dat is , lijkt mij , ook geen oplossing.
Heb afgelopen week de GOL zuiger ook geprobeerd en dat was ook niet de oplossing.
De zuiger zelf slijt bij inlopen niet, als er goede smering is en er een goed luchtfilter opzit.
De cilinder zou wel nog wat ruimer gehoond kunnen worden.
Vooralsnog lijkt de motor nu beter te presteren dan voor en tijdens de 24-uurs.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ronald, ik heb inmiddels fijne hoon stenen binnen (320) ik kan er een keer door heem poetsen, op hoeveel hebben we hem toen gehoond??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Jan
Ronald, ik heb inmiddels fijne hoon stenen binnen (320) ik kan er een keer door heem poetsen, op hoeveel hebben we hem toen gehoond??
Dat is wat je noemt "top service" !


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Jan
Ronald, ik heb inmiddels fijne hoon stenen binnen (320) ik kan er een keer door heem poetsen, op hoeveel hebben we hem toen gehoond??

Ik dacht dat de klok op 0,05mm ingesteld was, kan dat ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By Jan
Ronald, ik heb inmiddels fijne hoon stenen binnen (320) ik kan er een keer door heem poetsen, op hoeveel hebben we hem toen gehoond??

Ik dacht dat de klok op 0,05mm ingesteld was, kan dat ??


Zou kunnen, maar bij twijfel kijken/meten we het even na, en eventueel even door poetsen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF en anderen.
Als ik die plekken op de zuiger zie, moet ik dan aannemen dat de zuiger dan a.h.w. af en toe vast loopt en dan eigenlijk een klappergeluid hoor. Of dat de zuiger dan op een punt in de cilinder zwaar loopt en dan klappert?
Zeg maar schobbend door de cilinder heen, net als ruitenwissers over een voorruit wanneer de wissers wat onderuit staan.
Snap ie? laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 7 of 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 91 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.159s Queries: 219 (0.068s) Memory: 1.9710 MB (Peak: 2.9816 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 12:50:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS