Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 4 1 2 3 4
#116462 03/09/15 04:24 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nog wat restant experimenten voor de 2015 race, dan maar doorzetten voor die van 2016

1 experiment is om de koppeling te laten praten met het vliegwiel analoog wat er bij minibikes gebeurd.

leuk vliegwieletje gevonden met spoelen bedoeld voor een externe bobine, dat kan niet stuk zou je zeggen
ECHTER hij draait de verkeerde kant om maar aan de andere kant is heel makkelijk pas te maken op een Solex grondplaat
en oudere typen vonken zowel links als rechtsom.
Nou deze dus niet want kennelijk net geen magnetisch veld als de punten openen dus de spoelen dan "dood"
niet getreurd klinknagels weg , het zijn er 8, dus met de oude gaten is er al wel wat te verdraaien, gewoon 1 of 2 doorschuiven, vonkte heel even en toen niet meer, dus paar extra gaten erbij en net ertussen gaan zitten, beter.
Maar waarom, dus onderzoek.
Gebruik van "magnetic particle" vloeistof een bestaande techniek, moet je alleen wel ZELF een magnetisch veld aanmaken maar gelukkig is dat hier al.
je hebt wel een witte lak nodig om het contrast te verhogen dus wel een gedoe.
blijken het heel smalle magneet stroken te zijn dus geen wonder dat het precieser moet dan 1/8e verder draaien
Oude "harde" magneet vliegwielen hebben een veel breder traject maar dit is wel geconcentreerder, misschien nog even iets beter afstellen dus
word vervolgd ( Meer 2016 nieuws ?)

Attached Images
magnetisch-vliegwiel.jpg (58.59 KB, 221 downloads)
magnetisch-inspecteren.jpg (75.53 KB, 203 downloads)
magnetisch-inspecteren-resultaat.jpg (76.7 KB, 204 downloads)
magnetisch-inspecteren-ook-in-rood.jpg (85.63 KB, 199 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik zie in een reactie bij "solexrace 2015" staan dat er een zuiger lichter is gemaakt om oa de krukas beter te kunnen balanceren.
Nou pas op met die krukassen, voor 2016 al weer nieuwe aan het maken met andere balancering.
heel goed komt naar voren hoe beroerd de originele zijn.
Ze zijn zo onrond als de pest, er zit dus meer gewicht van voren dan van achteren ( of andersom)
ik begin dus eerst maar eens om ze rond te maken.
al bij de eerste snede zie je het verschil, 1 kant raakt al en aan de andere kant zit een spleet van je welste

Attached Images
onrondheid-1.jpg (42.49 KB, 210 downloads)
onrondheid-2.jpg (54.49 KB, 184 downloads)
Last edited by Joan; 07/09/15 12:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Altijd boeiend dat balanceren.
Tja de Solex krukas
is niet echt het wonder van de techniek hè.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Er was een team dat wel heel iets moois had gebouwd, een variomatic in de solex. 2 gedeelde conische rollen die in en uit elkaar konden schuiven. Ik heb de plaatjes op zijn telefoon mogen zien, super mooi gebouwd.

Het blokje was daardoor wel wat breder geworden, en dus afgekeurd.
Zeer spijtig voor die gasten.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je bij twijfel gewoon die gasten moet bellen om teleurstelling bij de keuring te voorkomen.

Voor het telefoon nummer kan je me een PM sturen, of gewoon via de organisatie.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ook een Variomatic is een koppeling , dus niet verboden.
Alleen jammer dat het carter verbreed moet worden om het geheel onder te brengen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By FFAnders
Ook een Variomatic is een koppeling , dus niet verboden.
Alleen jammer dat het carter verbreed moet worden om het geheel onder te brengen.


Ja jammer, het was niet een paar millimeter, maar ik geloof iets van 5 cm.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ben benieuwd hoe dat "in-line" opgebouwd is.
Bij een standaard variomatic zijn in en uitgaande assen niet in een lijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Joan
Gebruik van "magnetic particle" vloeistof een bestaande techniek, moet je alleen wel ZELF een magnetisch veld aanmaken maar gelukkig is dat hier al.
je hebt wel een witte lak nodig om het contrast te verhogen dus wel een gedoe.
blijken het heel smalle magneet stroken te zijn dus geen wonder dat het precieser moet dan 1/8e verder draaien
Oude "harde" magneet vliegwielen hebben een veel breder traject maar dit is wel geconcentreerder, misschien nog even iets beter afstellen dus
word vervolgd ( Meer 2016 nieuws ?)


Ik heb hier een heel klein (5x5 cm) velletje van.
Kan je droog de flux en overgangen zien.

http://www.supermagnete.nl/natuurkunde-m...-75-x-75mm_M-04


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted By FFAnders
Ben benieuwd hoe dat "in-line" opgebouwd is.
Bij een standaard variomatic zijn in en uitgaande assen niet in een lijn.

Ik heb een vertragingskast met tandwielen en ketting van een viertakt nokkenas.
komt in plaats van de koppeling. het enige dat je ziet is een knobbeltje net onder de onsteking want daar zit een lager voor inderdaad een tussenas, geen koppeling meer want daar is geen plek voor wel een grotere rol voor langere levensduur EN, waar het vooral om gaat de mogelijkheid om een hoger toerental te hebben bij een lagere snelheid dat geeft je meer tuningsmogelijkheden.
waarom zou dat niet Mogen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Probeer het binnen het Carter,ontsteking en het koppelingshuis te houden en ik denk( weet het niet zeker) dat ze er niets over zeggen. Als het maar binnenin de originele oto/3800 " look " blijft. Bij twijfel, neem ff kontakt op met de organisatie.

Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
Het is zeker mogelijk om de solex 60 kmh te laten lopen met al de beperkingen. maar goed Joan als je alles wat je wil gaan doen hier neer zet ja de organisatie weet ook waar ze dan op moeten letten...ik zie het voordeel van een vertraging kast niet..een twee versnellingen idee op een andere manier werkt beter...iets met splines op de rol heb ooit een tipje van de sluier op dit forum gezien..

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By Klaas35
Het is zeker mogelijk om de solex 60 kmh te laten lopen met al de beperkingen. maar goed Joan als je alles wat je wil gaan doen hier neer zet ja de organisatie weet ook waar ze dan op moeten letten...ik zie het voordeel van een vertraging kast niet..een twee versnellingen idee op een andere manier werkt beter...iets met splines op de rol heb ooit een tipje van de sluier op dit forum gezien..


Tuurlijk, 70 km/u gaat ook nog, 80 km/u word iets lastiger. 90 km/u word aan gewerkt. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Jan
Originally Posted By Klaas35
Het is zeker mogelijk om de solex 60 kmh te laten lopen met al de beperkingen. maar goed Joan als je alles wat je wil gaan doen hier neer zet ja de organisatie weet ook waar ze dan op moeten letten...ik zie het voordeel van een vertraging kast niet..een twee versnellingen idee op een andere manier werkt beter...iets met splines op de rol heb ooit een tipje van de sluier op dit forum gezien..


Tuurlijk, 70 km/u gaat ook nog, 80 km/u word iets lastiger. 90 km/u word aan gewerkt. cry

Worden er dan vanaf 70km/u wel schokbrekertjes toegestaan of wordt dat een niergordel ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Op zich is het wel een mooie uitdaging met al die beperkingen. 60 km/u is dan wel heel hard, veel succes gewenst!

Onze staat ff in de stalling, razend druk in de verhuur momenteel.
Blokje moet nog terug naar Joan, en wat we volgend jaar doen is nog onzeker


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het maakt niet uit wat voor koppelingen, variomatics of versnellingsbakken je inbouwt,
uiteindelijk moet het cilindertje het werk doen om een hoge eindsnelheid te halen.
Het is wel heel belangrijk om ook bij lage snelheden genoeg trekkracht te hebben om
na bochten en tegen hellingen op vlot vooruit te komen.
Alles wat de motor doet hoef je zelf niet bij te fietsen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En ook de twee versnellings automaat werkt zeer goed.
En het past allemaal in de ruimte van de koppeling en je ziet er niets van .
Er is al een race mee gereden en werkt zoals het moet.
Vertraging een op twee en een op een en automatisch overschakelen zonder kraken en ook automatisch met aantrappen en wegrijden.
En past allemaal in hetzelfde carter.
Weet iemand iets beters dan is dat ook welkom.

Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
Jan Vennix licht eens een tip van de sluier van de 2 versnelling automaat...met wat techniche details.em is het voor een handige harry na te maken ??.....Jan de laat jullie rijden nu al 53 kmh zou niet weten waarom de 60 kmh niet haalbaar is op het gebied van de 2takt is alles mogelijk...

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klaas, ik zou zeggen, laat hem 60 lopen.
Succes, ben benieuwd. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted By Alfons_Amuse
Klaas, ik zou zeggen, laat hem 60 lopen.
Succes, ben benieuwd. laugh

Mij gaat dat niet lukken die 60 daarom mik ik op 55 zoals ik al eerder schreef.
6.5 mm is echt heel weinig en niet zo maar heel weinig nee je kunt aan de carburateur weinig doen dus kun je hem met CFD berekeningen ook niet uitvoeren als een plenum met maximale doorstroom met een gelimiteerde doorlaat let op het verschil in de woorden doorstroom en doorlaat.

ik heb voor het "Formula student" evenement jarenlang de constructies als jurylid beoordeeld en 1 van de huzarenstukjes was steeds hoe je met een 18 mm doorlaat en een goed ontwikkeld plenum toch nog ca 120 PK uit een 600 cc viertakt kunt halen

voor een 6.5 mm zoals in solex zit kun je uitrekenen hoeveel lucht er doorheen kan, dan zie je dat je toerental beperkt is want als je van laminair naar turbulente stroming gaat ben je verkocht en stokt de doorstroming ( nachts lopen ze harder, koude lucht blijft langer laminair dus dan lijkt je doorlaat ineens effectiever, die dat hebben zitten dus al aan hun max)
dus dan ben je aangewezen op de maximale doorstroomtijd maar je kan de zuiger niet oneindig kort maken of de inlaat oneindig diep want dan blaast hij terug en ben je ook weer weg en onderin trekt hij niet meer.
er is nog iets te winnen maar dan heb je een andere overbrengingsverhouding nodig en dat lukt niet met een standaard rol en een minimal kleine rol heft geen grip meer op de band of je moet 2 rollen gebruiken die achter elkaar draaien

Google maar eens op "choked nozzle" ( maximale snelheid die mogelijk is) en "Reynolds" ( beschrijft de transitie van laminair naar turbulent.
oa voorbeeldje dat laat zien dat het niet eenvoudig is
oa de vorm in de carburateur is niet goed, daar zit een venturi die eruit ziet als eentje voor "vrije instroom" maar je zit al in een buis dus last van vrije instroom heb je niet, dat dien je weer in je luchtfilter te regelen .

Last edited by Joan; 14/09/15 01:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, ik zei het al, dat het heel eenvoudig rekenwerk was. crazy

Knap, 120pk, 600cc, 4 slag en 18mm. Mooi man. Dat doe je niet zomaar effe.

Tja, als we eens een hele mooie 6,5mm maken, wie weet.
Blijft leuk he zulke dingen. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Alfons_Amuse
Ja, ik zei het al, dat het heel eenvoudig rekenwerk was. crazy

Knap, 120pk, 600cc, 4 slag en 18mm. Mooi man. Dat doe je niet zomaar effe.

Tja, als we eens een hele mooie 6,5mm maken, wie weet.
Blijft leuk he zulke dingen. laugh

Ik heb begrepen dat er op scholen de modernste machines staan.

Kunnen jullie op school met alle kennis, en machines een mooie 6,5 maken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
http://www.mulderij.eu/data/mediablocks/mb_1_9___ms2.jpg

Hoef je niet te maken zijn er al lang in alle vormen en maten altijd beter als dat prul wat er orgineel op zit

Last edited by Huub; 15/09/15 08:04 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Niet origineel... Dat gaat niet door de keuring komen frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Als alles wat niet orgineel is afgekeurd zou worden heb je misschien nog 5 teams aan de start de meesten zijn zwaar gemodificeerd van af het stuur tot aan het achterlicht en wat bij de ene wel kan mag bij de andere niet,ligt er aan bij welke club je hoort

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat weet ik wel zeker FF. Of ze dat willen is een 2de. Ze staan niet altijd in de rij als ik langs kom met wat vraagjes. De metaal jongens die op de schelde en machine fabriek hier werken hebben een heel strak schema en klusjes tussen door is niet mogelijk. Jammer he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By Huub
Als alles wat niet orgineel is afgekeurd zou worden heb je misschien nog 5 teams aan de start de meesten zijn zwaar gemodificeerd van af het stuur tot aan het achterlicht en wat bij de ene wel kan mag bij de andere niet,ligt er aan bij welke club je hoort


Huub, reglement/keuring is voor ons allemaal gelijk. smile

Last edited by Jan; 16/09/15 03:26 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Originally Posted By Jan
Originally Posted By Huub
Als alles wat niet orgineel is afgekeurd zou worden heb je misschien nog 5 teams aan de start de meesten zijn zwaar gemodificeerd van af het stuur tot aan het achterlicht en wat bij de ene wel kan mag bij de andere niet,ligt er aan bij welke club je hoort


Huub, reglement/keuring is voor ons allemaal gelijk. smile


In het regelement staat letterlijk dat het mengsel via een originele zelfaanzuigende 6,5mm carburateur moet worden bereid. En vraag maar aan John Meisters hoe er wordt gereageerd op modificaties aan de carburateur .

Last edited by WilfredVW; 16/09/15 05:54 AM.
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik weet niet wat John Meisters had gedaan maar 6,5 is 6,5 meestal als je aan de venturi sleuteld ga je dingen verprutsen je moet echt wel weten wat je aan het doen bent want een gat boren valt meestal slecht uit als je een verkeerde venturi maakt is de snelheid uit de luchtstroom en trekt ie voor geen meter

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Originally Posted By Huub
Ik weet niet wat John Meisters had gedaan maar 6,5 is 6,5 meestal als je aan de venturi sleuteld ga je dingen verprutsen je moet echt wel weten wat je aan het doen bent want een gat boren valt meestal slecht uit als je een verkeerde venturi maakt is de snelheid uit de luchtstroom en trekt ie voor geen meter


Klopt helemaal 6,5 is 6,5 ,maar er staat letterlijk " originele 6,5 carburateur", dus geen modificaties buiten dat je vrij bent in de keuze van je sproeiers.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat ik wel eens geprobeerd hebt, is een sproeier gaatje zo groot gemaakt dat het mengselhandeltje helemaal naar rechts moest staan om genoeg lucht te krijgen. Op die manier kreeg ik toch net iets meer lucht en benzine binnen en liep 2 a 3 km harder. Mooi maar, stationair liep het bijna niet en starten ging ook slecht. Dus toch maar weer de gewone sproeier erin en mijn gewenste was weer aanwezig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Kijk eens in de volgende ( Bromfiets ).

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ben benieuwd/leergierig wink .

Ter verduidelijking:



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hier nog steeds niet verkrijgbaar, ik ben al vanaf de 18e aan het vragen cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik verwacht dat die net voor de kerst klaar is
heb pas het laatste nummer met de aankondiging over vennix in de bus gehad, hij doet veel en er zijn meer solex freubelaars vooral rondom Joure .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Daar twijfel ik geen moment aan.
En die ook netjes iets goed kunnen namaken.
Daar neem ik mijn petje voor af.

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Hoe gaat het hier met de race teams


Gr ike


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: stoolex
Hoe gaat het hier met de race teams


Gr ike


Sssstttt, winterslaap.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: stoolex
Hoe gaat het hier met de race teams


Gr ike


Sssstttt, winterslaap.




Oke zal er rekening met houden.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
Origineel bericht van: john meisters
Hier nog steeds niet verkrijgbaar, ik ben al vanaf de 18e aan het vragen cry

ja hier het zelfde probleen ik zou het ook graag hebben
gr pierre

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Binnenkort weer nieuwe serie. laugh
I.v.m. diverse type neusjes is de opstaande rand daar weg gelaten.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als Van der Heem dit gezien had, zou hij met een grote smile weer vertrokken zijn. (Ik ook).


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Dat is mooi om te zien zo'n frees-bank. Voor een paar jaar terug en zaterdag bij Piet Roelofs op bezoek gewees. Dit bedrijf doet de revisie en restauratie van hoofdzakelig van vintage Ferrari race-auto's. Die had ook een 3d freesbank (zo heet dat volgens mij) en daar maakte gewoon de onderblokken van motoren en versnellingbak huizen na.
En zelfs de dubbele carburateurs worden gecopieerd. De hele dag met een natte kin rondgelopen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Hier nog steeds niet verkrijgbaar, ik ben al vanaf de 18e aan het vragen cry


Afgelopen zondag heb ik op de beurs in Rosmalen de bewuste uitgave van Bromfiets kunnen
aanschaffen omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het artikel van Jan Vennix.
Een leuk en duidelijk verhaal over "De puzzel van een Solex met twee versnellingen" en
de moeite waard om eens op je gemak door te lezen.
Dit soort veranderingen/ verbeteringen zou, wat mij betreft, vaker gepubliceerd mogen worden.
Mooi gemaakt Jan whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
Hier nog steeds niet verkrijgbaar, ik ben al vanaf de 18e aan het vragen cry


Afgelopen zondag heb ik op de beurs in Rosmalen de bewuste uitgave van Bromfiets kunnen
aanschaffen omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het artikel van Jan Vennix.
Een leuk en duidelijk verhaal over "De puzzel van een Solex met twee versnellingen" en
de moeite waard om eens op je gemak door te lezen.
Dit soort veranderingen/ verbeteringen zou, wat mij betreft, vaker gepubliceerd mogen worden.
Mooi gemaakt Jan whistle .

Ik heb een abonnement.
en een 2 bak ( alleen niet automatisch) geleend van zundapp


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Geen verassingen .

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: WilfredVW
Geen verassingen .
Waren ze van plan dan om een aantal Solexen in brand te steken? grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Wie weet. Misschien de kadavers van alle slachtoffer van afgelopen jaar. grin

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: WilfredVW
Wie weet. Misschien de kadavers van alle slachtoffer van afgelopen jaar. grin


Dat waren er genoeg! Een van onze teamleden heeft een flinke smak gemaakt, kon een week niet werken. Als zzp'er doet dat dubbel pijn frown

Hopelijk dit jaar niet meer zo'n puincircuit.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81

bekend carburateurplaatje, zo eentje ligt er ook in mijn schuur, deze laat echter heel veel lucht door.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jongens, hebben jullie zin om een oefen potje te rijden/racen op een kart circuit???

Verschillende teams hadden behoeften aan een oefen potje om te kijken "WAAR WE STAAN VOOR HEESWIJK".

Contact gehad met kombikart-circuit de landsard eindhoven en het is mogelijk om op een zondag ochtend tussen 9:30 en 11:00 uur. Minimaal 10 deelnemers. kosten 20 euro per deelnemer/solex.

Datum: wanneer komt het ons het beste uit??

Graag opgeven hoe en voorkeur datum. Kan via PM, of https://www.facebook.com/solexrace24uur of sms whatsapp op nummer 0653604922



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat lijkt me prachtig Jan maar is dat met het complete team of maakt dat niet uit.
'T is wel even wennen, alles asfalt en geen "rotspartij"


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
leeuk, meestal ben ik pas een week van te voren klaar met een blokje of wat .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
leeuk, meestal ben ik pas een week van te voren klaar met een blokje of wat .

Dan heb je dit jaar een weekje of wat extra tijd, de race is eind augustus.

Bij onze motor is alleen de cilinder/zuiger eraf geweest.
De verzegeling zit nog op het carter geplakt.
De koppeling moet nog wat opgefrist worden en dan moet hij maar weer presteren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
leeuk, meestal ben ik pas een week van te voren klaar met een blokje of wat .


Wat Ronald zegt, je hebt extra tijd. Zou leuk zijn als je erbij zou zijn. MIEP MIEP!!! laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Joan
leeuk, meestal ben ik pas een week van te voren klaar met een blokje of wat .


Zou leuk zijn als je erbij zou zijn. MIEP MIEP!!! laugh


Ik denk dat er dan een Minibike op die Kartbaan gaat rijden....


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hou me op de hoogte, ben nog steeds met een peperbus bezig maar ook nog zo veel andere dingen, oa iets dat"blak-blak-blak" doet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Lanz ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Lanz ?


zie andere post met de titel 'blak blak blak'

een Lanz leuk, alleen geen Lanz geld


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Maar dan wél weer een duur Sachs blokje kopen wink


Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb wel eens op een herman lanz geboden, stuk goedkoper dan de befaamde Lanz Buldog ( volgens mij hetzelfde) maar net niet te pakken kunnen krijgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb hier een GeDe staan, véél zeldzamer dan een Lanz.
Gelukkig nooit op hoeven bieden, vanaf 1956 in de familie.


Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
vanuit de familie heb ik inmiddels een Ferguson, 4 cylinder op benzine.
Heeft op het ogenblik even een startprobleem terwijl ik hem eind verleden jaar toch met veel aandacht aan het lopen heb gebracht, als hij loopt, loopt hij heel rustig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Bij ons thuis hebben we ook een Ferguson, volgens mij een TED. Dat is de eerste met de Perkins diesel. Bouwjaar 1954.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier een kijkje in de gemonteerde cilinder, bedoeld voor de 24-uurs race 2015.
Hier is de cilinder nog op de maat van 39,6 mm en is na de poortbewerkingen groter geboord en gehoond naar 40mm.
Hierbij zijn de krasjes/beschadigingen eruit geboord wat weer een gave cilinder opleverde.(Jan de Laat wink )
Ook hier is de aanslag op de zuigerkop goed te zien, het resultaat van Competition 102 met Castrol 747.
Deze brandstof wordt bij de komende 24-uurs niet meer gebruikt.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Aangezien dat, in mijn ogen, de boringen van de pistonpen bij de JRT zuigers wat aan de ruime kant zijn ben ik de
afgelopen weken zo nu en dan even bezig geweest om daar een oplossing voor te verzinnen.
Het eerste idee was om het pistonpengat te verkleinen d.m.v. anodiseren.
Ik heb daar een poging toe gedaan met als resultaat dat de zuigerdiameter meer toenam dan dat het gat diameter afnam.
De zuiger groeide 0,04mm en het gat kromp 0,01mm , te weinig om het probleem op te lossen en daarbij was het laagje niet hard genoeg .
Anodiseren is een vak !!
Toen ben ik begonnen om een overmaat pistonpen te maken.
Ee stukje zilverstaal, rond 12mm, wat eenvoudig te harden is en daar een gat ingeboord.
Vervolgens een te dikke hardstalen pen door het gat heengeperst wat resulteerde in een grotere diameter.
Een klein minpuntje : ik had de pen vooraf 0,5 mm langer gehouden voor de nabewerking maar die 0,5mm extra lengte was ik kwijt na het doorpersen van de pen.
Kortom, alle bewerkingen, draaien, persen, harden, ontlaten en rondslijpen zijn gedaan en de pen ligt nu klaar om te testen.









Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Goed bezig Ronald, we blijven je volgen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zal wel aan mij liggen maar ik heb alleen maar zwart beeld.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Zal wel aan mij liggen maar ik heb alleen maar zwart beeld.

Ik nu ook cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, vreemd.
na 2.45 min. is er wel beeld, het gedeelte van het rondslijpen.
Het zijn 2 filmpjes aan elkaar geknoopt, de eerste geeft hier geen beeld.

hier de eerste, hopend dat die wel werkt :



Ik zoek nog iemand die centerloos rond kan slijpen.
Deze pen is omgespannen en dan is hij nooit 100%.


Last edited by FFAnders; 09/04/16 10:46 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
"Anodiseren is een vak"
Dat klopt zeker!
Het idee om het gat te verkleinen is heel goed. Helaas groeit de zuiger mee.
Daar zijn truukjes voor.
Ik ben eens bij Surface Treatment in Maasbracht geweest. Je wil niet weten wat ze daar allemaal kunnen.

Ik ken iemand die daar gewerkt heeft, ik zal hem eens advies vragen.
Als ik achterom binnen mag dan valt er mss wel wat te regelen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
neem eens een zuiger mee, volgens mij heb ik overmaat pennen liggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
neem eens een zuiger mee, volgens mij heb ik overmaat pennen liggen

Dat ga ik doen, mañana.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
neem eens een zuiger mee, volgens mij heb ik overmaat pennen liggen

Dat ga ik doen, mañana.

klopt, ik hoop vanavond nog even een diesel te scoren
( ook een Blak-blak-blak ding )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Afgelopen middag nog even een uurtje bezig geweest met de 24-uurs motor.
Tot nu toe was alleen nog maar de cilinder er af geweest maar de race van 2016 komt toch wat
dichterbij dus is het tijd om de rest van de motor ook nog even na te kijken.

Bij het afnemen van de spoelenplaat was er toch een klein probleempje, de spoelenplaat zat nogal vast op de krukas.
Oorzaak : passingroest.
Dit was ook het geval bij de motor van 2014, niet mijn/onze motor maar wel het zelfde verschijnsel.
Ik zal er dit keer wat koperslib op smeren.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik doe voorlopig nog niets, ideeen weer zat ( liggen nog op de plank van even terug) maar wel zien dat er sowieso een team is die ermee wil rijden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
ik doe voorlopig nog niets, ideeen weer zat ( liggen nog op de plank van even terug) maar wel zien dat er sowieso een team is die ermee wil rijden.



Een oproep plaatsen en een eigen team samenstellen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vanmiddag had ik nog even de tijd om de 24-uurs motor te starten.
Deze had sinds het groter honen van de cilinder (0,01mm) niet meer gelopen.
Dit was ook het moment om de nieuwe koppeling te testen.
Verder is er niets aan de motor veranderd en is dus ook niet verder uit elkaar geweest dan nodig.
Wat goed is moet je niet veranderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een ander type koppeling?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een centrifugaal koppeling.
Daar hebben we afgelopen jaar ook mee gereden maar er zat hier er daar nogal
wat slijtage speling op dus die was aan vervanging toe.
Voor dit jaar heb ik een nieuwe gemaakt en die moet ook ingereden worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Tomos koppeling? of eigenbouw.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Tomos heb ik geprobeerd maar dat is niet af te stellen.
Je hebt wel vrijloop bij stationair maar deze koppeling grijpt bij een geringe toeren verhoging al aan
en dan zit je niet in het goede toerengebied waar de motor de meeste kracht levert.
Dus is het eigenbouw geworden met instelbare veren.
De koppelingtrommel is (nog) wel Solex , daar heb ik nog niet het juiste materiaal voor gevonden,
ook nog niet naar gezocht overigens


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een halve cm van de veer af knippen...nieuw oogje er aan buigen dan is het al een stuk beter, maar idd een instelbare is makkelijker.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ook wij hebben lang met de tomos gereden.

Maar zoals Ronald Zegt, moeilijk instelbaar. Je kan ze helemaal lek boren, de schoenen lichter maken, dan gaat het wel.

Wat veel erger is, ze kunnen kapot!!!
Het materiaal is volgens mij ook een soort zamac.
En of het nu het materiaal is geweest of de veer is geknakt, je bent uitgereden, en ik kan je vertellen, het geeft een behoorlijk rommeltje. cry

Ik weet dat Joan ook mooie/goede heeft gevonden, maar niet in de exacte maat, dan moet je ook weer een nieuwe koppelings trommel maken.

Dus zijn we op zoek gegaan naar iets wat heel blijft ook al breekt de veer.

Puch maxi heeft een koppeling die het erg goed doet, alleen de maten kloppen niet, maar de schoenen zijn goed te gebruiken, en zijn nieuw te krijgen en kosten geen drol. smile

Met een nieuwe achterplaat ben je klaar, deze is goed in te stellen en rijden we nu een jaar of 3 mee. Niet één heeft het begeven.
Voelt erg goed en betrouwbaar.
Met wij bedoel ik, al onze tour solexen, en een 11 tal voor Heeswijk.
Toontje Heerbeek maak momenteel de achterplaten, maar gezien de vraag, is het de bedoeling dat Pedro een grotere serie gaat maken.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb de diameter A groter gehouden, B een mm weggefreesd en bij C de rubbers weggesneden.
Dit om zoveel mogelijk materiaal over te houden aan de achterkant van de schijf , waar ook een kamer ingedraaid is om het geheel meer naar achteren, richting rol te maken.

Morgen de tekening.

Attached Images
Kopp ..jpg (212.29 KB, 156 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hier zit ook een kamer achter in. laugh schoenen lopen mooi in de trommel. smile

Last edited by Jan; 29/05/16 02:10 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor de liefhebbers, hier de tekening van de grondplaat.
De maten kunnen naar eigen idee aangepast worden.

Attached Images
Grondplaat koppeling..jpg (137.04 KB, 142 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je hebt voor puch maxi twee soorten koppelingsschoenen, die voor het type met twee en die voor het type met 3 schoenen, verder zijn er verschillnde soorten veren te krijgen die dan in combinatie met de instelschroef legio mogelijkheden geven. Ik werk voor mini bikes zelfbouw al ca 15 jaar met deze koppelingen, nadeel is dat je veel hitte in je systeem brengt en als je dan optimaal gebruik maakt van de koppeling kan je rol eraan gaan.
Ik ben over gegaan op koppelingen van minibikes alleen die moet ik omdraaien want de schoenen moeten "slepend" staan en niet "oplopend" maar puch blijft een aanrader


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Aangezien dat, in mijn ogen, de boringen van de pistonpen bij de JRT zuigers wat aan de ruime kant zijn ben ik de
afgelopen weken zo nu en dan even bezig geweest om daar een oplossing voor te verzinnen.
Het eerste idee was om het pistonpengat te verkleinen d.m.v. anodiseren.
Ik heb daar een poging toe gedaan met als resultaat dat de zuigerdiameter meer toenam dan dat het gat diameter afnam.
De zuiger groeide 0,04mm en het gat kromp 0,01mm , te weinig om het probleem op te lossen en daarbij was het laagje niet hard genoeg .
Anodiseren is een vak !!
Toen ben ik begonnen om een overmaat pistonpen te maken.
Ee stukje zilverstaal, rond 12mm, wat eenvoudig te harden is en daar een gat ingeboord.
Vervolgens een te dikke hardstalen pen door het gat heengeperst wat resulteerde in een grotere diameter.
Een klein minpuntje : ik had de pen vooraf 0,5 mm langer gehouden voor de nabewerking maar die 0,5mm extra lengte was ik kwijt na het doorpersen van de pen.
Kortom, alle bewerkingen, draaien, persen, harden, ontlaten en rondslijpen zijn gedaan en de pen ligt nu klaar om te testen.





<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/sHrcYSyrtYo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>



De ratel in mijn blok waar ik van dacht dat het een te ruime zuigerpen was bij nader inzien de tomoskoppeling die bij bepaald toerental ratelde.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Goed dat je dat ontdekt hebt dan is dat probleem op te lossen.
Ik gebruik in die motor geen Tomos koppeling en sinds de cilinder 0,01mm groter gehoond is is de "tik" ook voor 90% afgenomen.
De proef met de dikkere pistonpen staat op een laag pitje.
De pen ging strakker in de zuiger maar dat gaf ook weer problemen met het lager , te weinig speling en
dat is dan wel weer op te lossen door het gat in de drijfstang te vergroten, enzv.
Zo verval je van het ene probleem in het andere en dat is niet de bedoeling.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De tomos koppeling hoort een dunne veerplaat tussen grondplaat en schoenen.....die zat er niet tussen (schoenen gaan rammelen) deze er tussen gezet maar dan zit het allemaal wel erg strak, geen probleem als alles in een oliebad draait maar wel droog in de solex, dus een tiende van de grondplaat gedraaid, klinkt mechanisch een stuk beter zo.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2012
Posts: 13
Likes: 1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 13
Likes: 1

Dit misschien een idee? Vrijloopkoppeling


Make it idiot proof, and someone will make a better idiot.....

2 X Oto "61 & "65. Ander restauratie project, Mini classic "89. (Inmiddels afgerond, maar nooit klaar)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja dat past in 1 type van de solex rollen andere typen, ( de meesten) kom je daar zo niet mee weg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gezien de nogal afwijkende weersomstandigheden de afgelopen maanden leek het me een goed plan om eens met regen te gaan rijden.
Dan weet je gelijk of de rol wel of niet slipt en of de voorrem nog een beetje wil werken.
En ja hoor , de rol slipt iets maar met een lichte druk tegen de motorhendel is het over dus een kleine aanpassing/toevoeging bij de motorveren is wenselijk.
Ook de voorrem laat nogal te wensen over ondanks de geribbelde velg en een wat betere uitvoering van remblokjes.
Bij droog weer remt dit als een schijfrem maar met wat vocht is dat toch een stuk minder.
Dus ook daar moet nog wat op verzonnen worden.
Nu had ik nog wat merkwaardigs opgemerkt :
de kilometerteller geeft op MAX (56km/h) veel meer aan dan de snelheidsmeter (48km/h).
Afgelopen jaar gaf de teller na de race iets van 72 aan, beetje overdreven aanduiding want zelfs met het voorwiel vrij van de grond haalt hij die snelheid niet.
Misschien storing van de motor ?? het is een bedrade teller.
Nu even van teller wisselen en nogmaals testen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Gezien de nogal afwijkende weersomstandigheden de afgelopen maanden leek het me een goed plan om eens met regen te gaan rijden.
Dan weet je gelijk of de rol wel of niet slipt en of de voorrem nog een beetje wil werken.
En ja hoor , de rol slipt iets maar met een lichte druk tegen de motorhendel is het over dus een kleine aanpassing/toevoeging bij de motorveren is wenselijk.
Ook de voorrem laat nogal te wensen over ondanks de geribbelde velg en een wat betere uitvoering van remblokjes.
Bij droog weer remt dit als een schijfrem maar met wat vocht is dat toch een stuk minder.
Dus ook daar moet nog wat op verzonnen worden.
Nu had ik nog wat merkwaardigs opgemerkt :
de kilometerteller geeft op MAX (56km/h) veel meer aan dan de snelheidsmeter (48km/h).
Afgelopen jaar gaf de teller na de race iets van 72 aan, beetje overdreven aanduiding want zelfs met het voorwiel vrij van de grond haalt hij die snelheid niet.
Misschien storing van de motor ?? het is een bedrade teller.
Nu even van teller wisselen en nogmaals testen.


Misschien remblokken van andere samenstelling, ze zijn er in alle maten en soorten.

ff bij een pitstop het voor wieltje van de grond om te kijken of de motor het weer goed doet en je hebt een verkeerde reading.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb de teller uitgewisseld en deze doet het wel goed.

Er zitten blokjes met 3 verschillende soorten rubber op , zijn niet de slechtste :

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/velgremmen-accessoires/velgremmen/9453.html


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Blokken zijn iig duur genoeg.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zondag 31 juli gaan we test rijden voor Heeswijk!!
Van 's morgen 9:30 tot 11:00 uur kunnen we kartbaan daar gebruiken, iedereen is meer dan welkom.:-) Kosten zijn wel 20 euro per solex.
Om 11:00 gaat ook het restaurant open, dus kunnen we even een bakkie doen, en wat na praten.
Hopelijk tot 31 juli. :-) :-) :-)
Circuit de Landsard
Landsardseweg 47, Eindhoven


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Lijkt me wel wat Jan.
Ik heb nog even in de kristallen bol van Helga gekeken wat betreft het weer.
Nu is het nogal een klus om 5 weken vooruit te kijken cool
Niets vreemds kunnen ontdekken en zoals het er nu uitziet blijft het droog whistle .

Hou je ons op de hoogte wat betreft aanmeldingen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Gelukkig al veel aanmeldingen, zeker die in de top 10 rijden.
Hou je hier op de hoogte.
Jij komt toch ook???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Page 1 of 4 1 2 3 4

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.105s Queries: 220 (0.036s) Memory: 1.9618 MB (Peak: 2.9639 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:11:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS