Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#115230 17/07/15 08:57 PM
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Voor de Belgen hier.

Sinds onze vorige VOBU-nieuwsbrief, nu al weer enkele jaren geleden, is er heel wat gebeurd op het vlak van de invoering van een kentekenplicht voor bromfietsen en motorfietsen, en bij afgeleide dus ook voor onze oldtimer tweewielers.

De Belgische Federatie van Oude Voertuigen (BFOV) onderhandelde tijdens de vorige legislatuur met het kabinet Wathelet op federaal niveau om een specifieke regeling te bekomen voor het inschrijven van oldtimertweewielers. Hieronder hernemen wij de tekst van ons toendertijd gezamenlijk uitgewerkt standpunt - van de BFOV samen met de VOBU - om een goede, aangepaste inschrijvingsregeling te bekomen.

Recent gaf de BFOV via openbare infomomenten toelichting bij de uiteindelijk bekomen regeling, die vastgelegd werd in het KB van 30.6.2014, tot wijziging van het oude KB van 10.10.1974. Meer hierover via volgende weblink:
http://www.bfov-fbva.be/nl/wetgeving-ins...ers-30-06-2014/

Met dit gewijzigd KB werd dus een oldtimerstatuut voor tweewielige voertuigen ingevoerd (bromfietsen en motorfietsen). Wij zullen ons beperken tot de verstrekte toelichting door de BFOV over de regeling voor oldtimerbromfietsen en zullen jullie ook uitleggen waarom wij hier niet helemaal gelukkig mee zijn:

Eerst de voordelen van de bedongen regeling: als men niet (meer) beschikt over het gelijkvormigheidsattest (verder afgekort tot GVA), dan is dat geen ramp en kan men zijn voertuig toch laten regulariseren door het in te laten schrijven als oldtimer met een O-plaat. Een GVA was en is verplicht voor bromfietsen vanaf 1 januari 1975. Vroeger kon men een voertuig zonder documenten enkel reglementair in het verkeer brengen door bij de politie een attest van ´verlies van GVA´ aan te vragen.
Met de nieuwe regeling voor oldtimerbromfietsen - die normaliter pas in werking zal treden op 1 oktober 2015 - zal men dus een attest bij de BFOV kunnen aanvragen op basis waarvan men alsnog zijn voertuig bij de DIV zal kunnen inschrijven (O-plaat).
Wenst men zijn tweewieler zonder documenten niet als oldtimer doch gewoon in te schrijven, dan kan dat ook door bij de politie alsnog een attest van ´verlies van GVA´ te claimen en op basis daarvan een duplicaat van GVA te bekomen (S-plaat).
Hoe één en ander in de praktijk zal lopen is uiteraard nu nog koffiedik kijken, doch het zit er wel echt aan te komen nu. En ja, het gaat ons ook wat eurootjes kosten want als ´full club member´ van de BFOV zal je 25 euro administratiekosten worden aangerekend; als gewoon individu 45 euro. En zelfs een veelvoud als je het voertuig als motorfiets wil inschrijven.

Dat, in een notedop voor wat betreft de inschrijving.
Waar VOBU het moeilijk mee heeft is dat de BFOV de afspraak niet heeft nageleefd - zoals hieronder vertaald in onze gemeenschappelijke standpuntbepaling van destijds (2009) - om geen snelheidsbegrenzing te verrekenen.
Begrijp: bromfietsen die sneller dan 45 km/u gaan zullen verplicht als motorfiets moeten worden ingeschreven op sanctie van inbeslagname van het voertuig bij vaststelling van een hogere snelheidsmogelijkheid !!!
Stel je eens voor wat dat betekent: bijna al onze oldies rijden sneller dan 45 km/u en die lichte brommertjes zouden vanaf nu dus niet meer op het fietspad mogen en zouden zich verplicht tussen het gewone verkeer moeten begeven. Niet direct een veilige gedachte, zo dunkt ons. Het gaat namelijk om iets harder dan 45 km/u, zeker geen snelheden die een veilig meegaan met het auto/snel-verkeer garanderen.
Uiteraard is de nieuwe regeling gunstig voor wie zijn oude sportbromfiets al langer als moto in het gewone verkeer wou brengen, doch wij als VOBU pleiten voor de vrije keuze.
Daarom contacteerden wij op de valreep Vlaams Volksvertegenwoordiger Jef Van Den Bergh opnieuw en hij bleek namens zijn fractie (CD&V) nogmaals bereid om een zeer goed uitgewerkte vraag om uitleg te stellen aan huidig minister van mobiliteit Galant.
Afwachten dus maar of dit wat oplevert ...
INTUSSEN EEN DIKKEU MERCI AAN JEF VDB EN ZIJN PARTIJ !!!!!

Ook al treedt het KB voor onze oldies normaliter in werking vanaf oktober 2015, raden we - gezien verwachte wijzigingen in tarieven en mogelijk zelfs de wettekst - nog niet aan om nu al je tweewieler(s) in te schrijven. Het lijkt ons beter om nog even de verdere ontwikkelingen af te wachten.



--------------------------------------------------------------------------------
Hieronder de tekst van ons toendertijd gezamenlijk uitgewerkt standpunt - van de BFOV samen met de VOBU - (d.d. 2009)



Gezamenlijke standpuntbepaling van de VOBU en de BFOV betreffende de herinvoering van de inschrijvingsplicht voor bromfietsen in België


Situering

In verschillende van de ons omringende landen bestaat een inschrijvingsplicht voor bromfietsen. Zo bijvoorbeeld in Spanje, Frankrijk en Nederland. Ook in België wil men de inschrijvingsplicht en de nummerplaat voor bromfietsen herinvoeren. Er liggen ter zake twee onderscheiden wetsvoorstellen voor:
- één dat senator Vanessa Matz in de senaat indiende ( stuk nr 4-1167/1) en dat haar partijgenoot Christian Brotcorne indiende in de kamer (stuk nr 52K0643001)
- één van kamerleden Jef Van den Bergh en Roel Desyn in de Belgische kamer (stuk nr 52K0459001).

De motivering hiertoe houdt in beide gevallen overwegend verband met de verkeersveiligheid, de naleving van de verzekeringsplicht en de beoogde daling van de kleine criminaliteit. Beide wetsvoorstellen viseren in de eerste plaats het risicogedrag van zeer jonge bestuurders van moderne bromfietsen en scooters.

Zowel de BFOV als VOBU onderschrijven voormelde beoogde doelstellingen ten aanzien van de beoogde doelgroep, die vervat liggen in beide wetsvoorstellen.

Alhoewel de wetsvoorstellen van voormelde indieners niet onmiddellijk gericht zijn op de eigenaars van oude bromfietsen, en de bedoelde inschrijvingsplicht normaal gezien in een eerste fase enkel zou gelden voor bromfietsen die in het verkeer zullen worden gebracht vanaf de datum dat een nieuw koninklijk besluit (KB) terzake in voege zou treden, wordt niet uitgesloten dat dit KB in een latere fase ook van toepassing zal worden voor andere voertuigen die als bromfiets worden gedefinieerd en die al vroeger in het verkeer werden gebracht. Senator Matz voorziet die mogelijkheid in het door haar omschreven artikel 2, §3; kamerlid Van den Bergh voorziet in een aanvulling van diens artikel 2, §3 volgens het welk de wetgever kan voorzien in een specifieke inschrijvingsregeling voor oude bromfietsen (die hij omschrijft als ” oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af en toe voor de ontspanning nog eens worden gebruikt op de openbare weg”) of zelfs voor een vrijstelling van inschrijvings- en kentekenplicht voor deze voertuigen.

Met deze gezamenlijke standpuntbepaling willen de BFOV en VOBU een voorstel formuleren van specifieke inschrijvingsregeling indien de wetgever er op termijn toe zou besluiten dat ook de bedoelde oude bromfietsen (oldtimers) dienen ingeschreven te worden en over een nummerplaat moeten beschikken. Op deze wijze willen beide organisaties constructief bijdragen tot een wettelijke oplossing die de bevoegde administratie toelaat om vlot te administreren en geen administratieve overlast te veroorzaken, noch bij de eigenaars van deze voertuigen, noch bij de administratie zelf.

Vooraf lijkt het ons aangewezen om de eigenheid en specificiteit van deze voertuigen, en van het gebruik ervan, nader toe te lichten.

Leefwereld van liefhebbers van oldtimerbromfietsen en hun voertuigen

In België zijn er heel veel mensen die beschikken over één of meerdere bromfietsen die vroeger in het verkeer werden gesteld en waarvan het merk heden ten dage veelal niet meer bestaat. Veelal betreft het liefhebbers die uit nostalgie teruggrijpen naar het voertuig waarmee zij in hun jeugdjaren rondreden. Velen onder hen groeperen zich in clubverband, al dan niet merkgebonden; anderen beoefenen hun hobby individueel of in gezinsverband.
Vele gepassioneerde eigenaars leggen zich toe op het verzamelen en restaureren van meerdere bromfietsen van weleer, vaak van hetzelfde merk, en streven de uitbouw van een volledige modellencollectie na. Eigenaars met 10, 20 of meer oude bromfietsen zijn veeleer regel dan uitzondering.

Op jaarbasis wordt er zeer weinig met deze voertuigen uitgereden. Als het dan toch plaatsvindt, dan meestal beperkt tot enkele keren per jaar en vaak niet met hetzelfde voertuig. In de praktijk betekent dit dus dat vele voertuigen soms gedurende jaren op stal blijven, omdat de eigenaar slechts met één voertuig tegelijk kan uitrijden. Bij slecht weer wordt er meestal ook niet uitgereden om de voertuigen niet nodeloos bloot te stellen aan weer en wind.
De meeste leden van oldtimer bromfietsclubs zijn van middelbare leeftijd of ouder, doch het komt voor dat binnen een gezin de passie overslaat van vader op zoon en dat ook jongeren zich aansluiten bij een club of er samen met hun ouder op uitrijden.

Eigenaars die een oude bromfiets aanschaffen en restaureren streven veelal na om het voertuig in de originele staat van weleer te brengen en dit overeenkomstig de fabrieksconforme uitrusting van toen.
De meeste eigenaars beschikken niet over documenten zoals een gelijkvormigheidsattest (GVA) omdat dit wettelijk niet hoeft, gelet op de vigerende wetgeving, of omdat deze documenten al lang geleden verloren zijn geraakt.
De meeste van deze oude voertuigen hebben fabrieksconform een hoger vermogen en/of halen een hogere snelheid dan dat/deze wat/die wettelijk toegelaten is volgens de vigerende wetgeving voor voertuigen die als bromfiets worden omschreven. Blok- en kadernummer zijn niet altijd aanwezig of zijn niet altijd gelijk omdat ook dit niet altijd gebruikelijk was voorheen. Een achterspatbord om een kenteken aan te brengen is soms niet aanwezig op bepaalde modellen, ook al werden deze voertuigen destijds door de dealers verkocht aan de klant om in het gewone verkeer te brengen.

Voorgestelde specifieke inschrijvingsregeling voor oldtimer bromfietsen door de BFOV en de VOBU

Op basis van het voorgaande stellen de BFOV en de VOBU daarom volgende specifieke inschrijvingsregeling voor indien de wetgever er toe zou besluiten om de inschrijvingsplicht en de nummerplaat voor bromfietsen opnieuw in te voeren:

I Wijziging van de definitie van bromfietsen door een categorie toe te voegen van oldtimer bromfietsen

Het KB van 1974 voorziet niet in de definitie van oldtimer bromfietsen. Deze categorie is nochtans wel voorzien in het wetsvoorstel van kamerlid Jef Van den Bergh die deze voertuigen als volgt omschrijft:
” oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af en toe voor de ontspanning nog eens worden gebruikt op de openbare weg”.
Technisch stellen wij voor om oldtimer bromfietsen in het nieuwe KB te definiëren als bromfietsen die 25 jaar geleden gebouwd werden voor de datum van inwerkingtreding van het nieuwe KB op de herinvoering van de inschrijvingsplicht en van de nummerplaat voor bromfietsen.

II Te voorziene inschrijvingsprocedures voor oldtimer bromfietsen.

Een eigenaar van een voertuig dat aan voormelde definitie beantwoordt moet de keuze krijgen om:
- zijn voertuig in te schrijven volgens de algemene inschrijvingsregels
- zijn voertuig in te schrijven als oldtimer bromfiets
- zijn voertuig in te schrijven als motorfiets

Voorafgaande opmerking:
Volgens sommigen vóór 1971, volgens anderen vóór 15 november 1974, gold er geen snelheidsbegrenzing voor bromfietsen, evenmin als een verplicht gelijkvormigheidsattest of PVG-nummer.
Enerzijds is het zo, dat de eigenaars van bromfietsen in 1971 of 1974 de mogelijkheid kregen om hun voertuig in te schrijven als motorfiets. Niet iedereen maakte evenwel van deze mogelijkheid gebruik, maar de huidige eigenaars van deze oude bromfietsen willen nu opnieuw de keuze om hun voertuig in te laten schrijven als motorfiets, dan wel als oldtimer bromfiets.
Anderzijds weten wij uit ervaring dat in de periode tussen 1974 en 1976 een aantal van deze voertuigen, die fabriekstechnisch een hogere snelheid konden halen dan het toen wettelijk vastgestelde maximum van 40 km/u, verkocht werd met een PVG-nummer van bromfiets, daar waar de constucteurs, invoerders en assembleurs van deze voertuigen eigenlijk een PVG-nummer hadden moeten toekennen als motorfiets. Om voormelde situatie te regulariseren, stellen wij voor om toe te laten dat voormelde eigenaars van dergelijke voertuigen de keuze krijgen om deze in te laten schrijven als motorfiets dan wel als oldtimer bromfiets.
Eenmaal een bromfiets werd omgezet tot motorfiets, blijft dit zo.

Te voorziene inschrijvingsprocedures:

- de eigenaar van een oldtimer bromfiets moet zich met het voertuig dat hij /zij wil laten inschrijven bij de DIV om een nummerplaat te bekomen, aanmelden bij zijn lokaal douanekantoor;
- kan hij op basis van documenten (folders, brochures, kopies uit facturatieboeken, …) aantonen dat zijn voertuig gebouwd werd vóór 15.11.1974, dan moet hij geen GVA kunnen voorleggen;
- betreft het een voertuig dat nà 15.11.1974 gebouwd werd, dan moet hij dit GVA voorleggen. Als de eigenaar niet (meer) beschikt over dit GVA, en als het onmogelijk is om een duplicaat te bekomen omdat bijvoorbeeld het merk of de invoerder niet meer bestaat, dan doet hij aangifte van verlies van dit GVA bij de lokale politie en geldt dit als vervangend document om toe te voegen aan het inschrijvingsformulier van de DIV;
- de lokale douane registreert het blok- en/of framenummer van het voertuig. Is er geen blok- of framenummer aanwezig dan registreert de douane het merk, het type/model én de kleur van het voertuig (eventueel neemt men een digitale foto); de douane kan ook zelf een identificatienummer toekennen aan het voertuig;
- De douane gaat na of het geen gestolen voertuig betreft.
- De douane stelt de maximale snelheid van het aangeboden voertuig vast (zie ook verder).
- Eventueel bijkomende vaststellingen door de douane beperken zich tot controle van het motorgeluid, van de werking van de remmen en de lichten, en dit, volgens de technische normen van weleer;

II.1. Te voorziene inschrijvingsprocedure als het voertuig fabrieksconform niet meer dan de wettelijk toegelaten snelheid voor bromfietsen haalt

- Men volgt de inschrijvingsprocedure die geldt voor nieuwe bromfietsen:
Men stuurt het aanvraagformulier tot inschrijving op naar de DIV, samen met het attest dat de douane afleverde, en eventueel aangevuld met een attest van verlies van GVA. In geval het een ingevoerd voertuig betreft van meer dan 48 cc of vanaf 7,2 kw vermogen moet de eigenaar een vignet 705 toevoegen alsook de nodige invoerdocumenten. Indien het voertuig in het land van uitvoer ingeschreven was, dan moeten de originele inschrijvingsdocumenten eveneens toegevoegd worden.
In geval de nieuwe eigenaar daar niet over beschikt, dan stelt de DIV de autoriteiten van de betreffende lidstaat daarvan op de hoogte en wordt de inschrijvingsprocedure in België gewoon verder gezet.

II.2. Te voorziene inschrijvingsprocedure als het voertuig fabrieksconform sneller rijdt dan wettelijk toegelaten (actueel ligt deze snelheidsgrens op 45 km/u)

De eigenaar heeft dan de keuze uit volgende twee inschrijvingsprocedures:

II.2.1. Aanvraag tot het bekomen van een speciale nummerplaat van oldtimer bromfiets

Deze keuzemogelijkheid houdt in, dat de gebruiker van het voertuig zich houdt aan de verkeersregels die gelden voor bromfietsen, meer bepaald wat betreft de maximaal toegelaten snelheid en wat betreft het berijden van fietspaden in zover toegelaten voor bromfietsen.
Om deze voertuigen te kunnen onderscheiden van andere bromfietsen, zullen zij uitgerust worden met een nummerplaat in een aparte kleurstelling, of anderszins te onderscheiden van de gewone nummerplaten voor bromfietsen.

- Men stuurt het aanvraagformulier tot inschrijving op naar de DIV, samen met het attest dat de douane afleverde, en eventueel aangevuld met een attest van verlies van GVA. In geval het een ingevoerd voertuig betreft van meer dan 48 cc of vanaf 7,2 kw vermogen moet de eigenaar een vignet 705 toevoegen alsook de nodige invoerdocumenten. Indien het voertuig in het land van uitvoer ingeschreven was, dan moeten de originele inschrijvingsdocumenten eveneens toegevoegd worden.
In geval de nieuwe eigenaar daar niet over beschikt, dan stelt de DIV de autoriteiten van de betreffende lidstaat daarvan op de hoogte en wordt de inschrijvingsprocedure in België gewoon verder gezet.
- De DIV levert een speciale nummerplaat af en een inschrijvingsbewijs waarop vermeld staat “oldtimer bromfiets, snelheid begrensd tot 45 km/u”.
Dergelijk visueel te onderscheiden nummerplaat houdt evenwel beperkingen in qua in verkeerstelling van het voertuig:
o de bromfiets mag niet ingezet worden voor vervoer van en naar school
Op deze wijze wordt vermeden dat jongeren met risicogedrag zich zouden toeleggen op het aanschaffen van oldtimerbromfietsen die een hoger snelheidsvermogen hebben dan wettelijk is toegelaten voor bromfietsen. Mochten zij zich er toch mee naar school begeven dan zal de studieprefect of toeziende leerkracht op de speelplaats onmiddellijk kunnen vaststellen aan de hand van de kleur van de nummerplaat dat het een oldtimerbromfiets betreft die niet voor vervoer van en naar school mag gebruikt worden.
o jongeren beneden de 16 jaar mogen zich niet verplaatsen met een voertuig dat uitgerust is met dergelijke speciale nummerplaat Het zou immers ontoelaatbaar zijn dat jongeren die beschikken over een rijbewijs A3 voor bromfietsen, op onrechtstreekse wijze vroeger met een motorfiets zouden kunnen rijden dan wettelijk voorzien is, met name na het behalen van een rijbewijs voor motorvoertuigen of ten vroegste na minstens twee jaar rijervaring na het behalen van een rijbewijs B

- De verplichting om een verzamelaar van oldtimer bromfietsen die beschikt over bijvoorbeeld 20 van deze voertuigen, ook 20 aparte nummerplaten te laten aanvragen aan het normale tarief, zou de kosten die hij besteedt aan zijn hobby enorm opdrijven. Vergeten wij immers niet,dat hij op jaarbasis slechts met één of enkele van deze voertuigen rijdt en dat hij al zijn voertuigen anders zou moeten verzekeren.
Daarom wordt voorgesteld om in overleg met de DIV een specifieke administratieve regeling te treffen die een minimum aan administratieve lasten en kosten inhoudt.

- De houder van een nummerplaat voor een oldtimer bromfiets moet, indien hij eigenaar is van meerdere van dergelijke voertuigen, deze niet alle verzekeren, doch enkel dat voertuig of die voertuigen die hij dat bepaalde jaar in gebruik wenst te nemen. Een automatische koppeling tussen nummerplaten en verzekeringspolissen blijft dus mogelijk,doch het niet verzekerd zijn van een bepaald voertuig wijst er niet automatisch op dat de eigenaar verzekeringstechnisch niet in orde zou zijn, aangezien hij dat jaar het betreffend voertuig mogelijk niet gebruikt.

OPMERKING:
Ook voor oldtimer bromfietsen geldt, dat de nummerplaat aan het achterspatbord gehecht moet worden. In de uitzonderlijke gevallen waar er fabrieksconform geen spatbord was voorzien om de nummerplaat vast te hechten, of waar het niet mogelijk is om een nummerplaat achteraan te bevestigen, mag de nummerplaat ook zijdelings aangebracht worden.Bij dergelijke afwijkende plaatsing moet dit wel goed zichtbaar gebeuren.

II.2.2. Aanvraag tot het bekomen van een nummerplaat van motorfiets

In dit geval betreft dus bromfietsen die hetzij destijds niet ingeschreven werden als motorfiets, ook al had dat eigenlijk moeten gebeurd zijn, hetzij bromfietsen zoals hierboven gedefinieerd, al dan niet vergezeld van een GVA als bromfiets, waarvan de eigenaar verkiest om zijn voertuig in het kader van de herinvoering van de inschrijvingsplicht voor bromfietsen, in te schrijven als motorfiets.

- Dergelijke inschrijvingsprocedure verloopt identiek aan deze die geldt voor de inschrijving van nieuwe motorfietsen, met uitzondering voor wat betreft het kunnen voorleggen van een GVA en een PVG-nummer als motorfiets, en voor wat betreft het kunnen voorleggen van het oude inschrijvingsbewijs als motorfiets.
- De DIV levert een nummerplaat af zoals voor motorfietsen, en een inschrijvingsbewijs waarop vermeld staat “oldtimer bromfiets, onbeperkte snelheid”.


Groenten uit Belgie.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: casper01

Ook al treedt het KB voor onze oldies normaliter in werking vanaf oktober 2015, raden we - gezien verwachte wijzigingen in tarieven en mogelijk zelfs de wettekst - nog niet aan om nu al je tweewieler(s) in te schrijven. Het lijkt ons beter om nog even de verdere ontwikkelingen af te wachten.


Mijn verzekeringsmakelaar zou me hierover nog tijdig inlichten. Ik heb nog steeds niets vernomen ...

hoe zit het aangaande het motornummer met Solexen waarvan het carter aan vervanging toe is?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Frame nummer doorgeven of het nummer van het plaatje aan het balhoofd.
Kan je de motortjes wisselen zoveel je wil. smile


Groenten uit Belgie.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En wat met de vele Solexen die enkel een motornummer meekregen?

Of stel, je hebt een Solex die onder de gelijkvormigheidswet van 1974 valt en de fabrikant van deze Solex bestaat niet meer. Op het gelijkvormigheidsattest staat zowel het motornummer als het framenummer vermeld.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Solexen zonder framenummer zijn meestal van voor 74 dus O platen en is een motornummer genoeg.
Als de solex van na 74 is of een gelijkvormingsheidsattest heeft zal de solex onder de normale wetgeving van A of B brommers vallen,mocht dit anders zijn kan de politie een attest van verlies opmaken met het frame en (nieuwe)motornummer.
Het bestaande attest (mocht dit aanwezig zijn)is dan een mooi aandenken maar de brommer is dan wel in orde.

Last edited by casper01; 18/07/15 01:25 PM.

Groenten uit Belgie.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Aparte platen voor oldtimers dus? Wordt er dan nog een onderscheid gemaakt voor oldtimers klasse A en B?
Ik ben ook benieuwd onder welk kenteken de M categorie (moto) bij de oldtimer zal worden ingedeeld.

Voor de bromfietsen waren deze kentekens me al bekend:

- S-AAA 001 voor bromfietsen klasse A
- S-BAA 001 voor bromfietsen klasse B
- S-UAA 001 voor auto's zonder rijbewijs (‘lichte vierwielers').
http://www.vivium.be/nl/web/private-indi...ndividuals/home

Ik stel me toch de vraag welke beperkingen dat hele kentekengedoe voor de Belgische hobbyist met zich meebrengt, en of het nog ruimte zal bieden voor creatieve oplossingen zoals bij onze noorderburen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Heeft er in België al iemand zijn solex officieel ingeschreven ?
Gaat dit vlot en zijn er kosten ?
Ik heb 2 solexen van voor 1974 en heb beetje afgewacht, maar mn echtgenote wil dat ik met alles in orde ben...
Zoveel regeltjes in België en elk jaar nog een pak meer, het loopt de spuigaten uit...


brom ze, Rudi
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
waarom in schrijven als dat in belgié nog niet verplicht is gewoon verzekering nemen en helm op
gr pierre

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
wat betaal jij voor uw verzekering pierre?
ik ben momenteel nog niet verzekerd maar zal er toch best eens voor kijken.
en dat geval met die nummerplaat.zijn we niet verplicht om tegen december dit jaar ook een motorplaat aan te brengen en in te schrijven?

want ik vind alles hier in belgie nogal wat onduidelijk daar over.
grts tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ik betaal 150€ voor al mijn brommertjes en ik heb er zo een 50 tal maar je moet een oltimer verzekering vragen aan uw verzekering agent dat scheelt hen veel in prijs en als je bij een clubje kunt gaan dan heb je al een verzekering voor 50€ en wat de nummerplaat betreft zijn we hier nog niet verplicht wen als je een klasse b brommer hebt niet voor de a klasse waar de solex onder valt
gr pierre

Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Beste Pierre,
Ik heb al vanalles gehoord. Ben vandaag dan maar in mn lokaal politiebureau inlichtingen gaan vragen. ALLE bromfietsen moeten geregulariseerd worden met nrplaat. Klasse A en B en oldtimers. Kost = 42 EUR en praktische administratie verloopt 1st via postkantoor.


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
En is het dan al verplicht om een nummerplaat aan te hangen?
Of moet dat pas in december?
Wordt hier ook nog een dure grap om eens een toerke te doen aan 30km per uur.
Pfff


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
In NL is dat in 2005 gedaan. Kosten toen: € 60,-
Kosten nà 2005: € 120,- en niet de fietsenmaker, maar de Rdw keurt.
Kosten nu: € 160,- en veel meer heisa...

Moeten jullie ook naar de scootershop voor dat kenteken, of naar de rijksinstantie?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ik wacht het hier gewoon af wand er zal van komen wand ik hedb er tot nu toe nog niets van gehoord en nog maals slapende honden moet je laten slapen maar blijkbaar zijn er hier bij ons tocht mensen die het percies graag willen dat het er doorkomt ik sta er in ieder geval niet voor te springen hoor
groetjes pierre

Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Het is er al doorgekomen Pierre, sinds 11 december 2015.
Ik zag het zelf ook liever anders, maar ik wil er ook niet blind voor zijn.
Kostprijs : eenmalig 42 EUR.


brom ze, Rudi
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
In december dit jaar loopt de regularisatie van bromfietsen zonder papieren (de oldtimerkes waarvoor we bij bfov konden zijn en met hun bouwjaarattest konden inschrijven). Iemand toevallig al nieuws hoe het hierna verder zal gaan? Ik kan me aannemen dat men wel een bepaalde procedure zal uitwerken voor de bromfietsen pré '74. Alez, dat hoop ik toch als we er nog enkele legaal op de baan willen krijgen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als ze het Nederlands voorbeeld volgen dan wordt het de nieuwe melkkoe: keuren kost al 160€, en je bent daarna verplicht om de brommer te verzekeren al rij je maar eens per jaar.

Dus als het nodig is moet je het nù doen. Als het niet nodig is moet je rekening houden met jaarlijks terugkerende kosten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2005
Posts: 57
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Originally Posted by John Meisters
Als ze het Nederlands voorbeeld volgen dan wordt het de nieuwe melkkoe: keuren kost al 160€, en je bent daarna verplicht om de brommer te verzekeren al rij je maar eens per jaar.

Dus als het nodig is moet je het nù doen. Als het niet nodig is moet je rekening houden met jaarlijks terugkerende kosten.


Ik vrees ook iets in die richting. Melkkoeien zoeken is hier een nationale sport aan het worden onder de politici in ons land. Nu ben ik nog een 2200 aan het regulariseren en ben in onderhandeling voor nog een '64er om deze vlug voor einddatum te regulariseren. Verzekering kost me maar 5 euro per bijkomende dus ene meer maakt me niet uit.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
misschien maar een paar extra legaliseren, denk dat "Europa" dan een voordeel is als je een voertuig met al een kenteken naar nederland zou exporteren, weet niet wat het omzetten van een kenteken kost maar dat was altijd goedkoper .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Originally Posted by Joan
misschien maar een paar extra legaliseren, denk dat "Europa" dan een voordeel is als je een voertuig met al een kenteken naar nederland zou exporteren, weet niet wat het omzetten van een kenteken kost maar dat was altijd goedkoper .


Ja, daarom dat ik me er nu nog vlug 2 bij aanschaf en regulariseer. Tijdens de aankomende wintermaanden kan ik deze volledig reviseren. Tijd brengt raad zeggen ze soms, maar in dit geval speel ik liever op safe.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by Joan
misschien maar een paar extra legaliseren, denk dat "Europa" dan een voordeel is als je een voertuig met al een kenteken naar nederland zou exporteren, weet niet wat het omzetten van een kenteken kost maar dat was altijd goedkoper .


Laatst een Franse MTX met kenteken hier op papier gezet.
Kostte €150, het enige voordeel is dan dat er niet verder technisch gekeurd wordt.

Han


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 58 (0.015s) Memory: 1.1514 MB (Peak: 1.4472 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:29:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS