Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Goedemorgen luitjes van het goede leven,

Ik ben lange tijd niet meer aan het Solex sleutelen toegekomen (vliegwiel afgebroken topic) maar dacht nu toch even wat nieuw leven er in te blazen nu het lekker weer begint te worden.

Ik heb maar even een nieuw topic geopend, omdat het vliegwiel zelf nu wel weer heel is. Het probleem waar ik nu zit, is nog altijd dat ik geen compressie heb en ik zie met een zeepsop oplossing dat hij bij de bougie lekt.
Ik heb daarom de bougie vervangen, maar het euvel bleef hetzelfde...nog altijd op dezelfde lekkage. Nu zit ik er ook aan te denken om meteen de cilinderringetjes te vervangen, maar ik vermoedt dat ik toch ook echt wat aan die bougie lekkage moet doen.

Ik heb even wat fotootjes genomen van de cilinderkop. Misschien zien jullie solexogen wat hieraan mankeert.





Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik zie er zo niks aan, hoe vast draai je de bougie ?
Zeker met een nieuwe moet de ring om de bougie de eerste keer zich goed zetten.

Han

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Toen ik de nieuwe bougie kocht zag ik dat die afsluitring een stuk dikker was dan bij de oude...dus had meteen hoop dat dat het euvel was.

Maar ik had bij de nieuwe alsnog lekkage en had hem naar mijn idee goed vastgedraaid. Volgde de aanwijzingen van Joan daarbij.
Heb hem nogmaals losgemaakt naderhand omdat hij bleef lekken en zag toen dat het nieuwe ringetje nu ook net zo plat is als die oude

Last edited by Orange; 28/04/15 06:52 PM.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
probeer eens met een ander cilinder kopje
gr pierre collin

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou een heel klein beetje uitlaatpasta bij het ringetje van de bougie doen, en een heel dun laagje op het contantvlak van het kopje.
Let op niet op de schroefdraad.
Ik zie toch wat groetjes op het kopje zitten en daar lekt hij op.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als hij al een bubbeltje bij de bougie lekt kan het nog niet de oorzaak zijn van geen compressie, lijkt me toch een andere oorzaak te hebben.

Decompressieklep vuil, zuigerveren versleten, koppakking lek.....

Wat ik wel meegemaakt heb is dat er een haarscheur in het bougie gat zit die open gaat staan als de bougie er in zit, ff heel goed kijken.

Last edited by Roelof; 29/04/15 12:10 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik zou een heel klein beetje uitlaatpasta bij het ringetje van de bougie doen, en een heel dun laagje op het contantvlak van het kopje.
Let op niet op de schroefdraad.
Ik zie toch wat groetjes op het kopje zitten en daar lekt hij op.


??? uitlaatpasta bij het ringetje???
Officieel kan je een bougie maar één keer gebruiken, dat MOET jij toch weten Alfons. Het ringetje van de bougie is precies zo gemaakt dat als je je bougie aandraaid (moment sleutel) het uitzetten van de cilinderkop (aluminium) en bougie (staal) opvangt. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat weet ik wel Jan, maar hij heeft iet wat lekkage daarlangs, waarschijnlijk is het contactvlak op de kop wat ingesleten. Dus ietsjes pasta erop en gegarandeerd lek vrij. Je moet wat toch. Simpel maar effectief.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Nouja de motor draait uberhaubt niet dus dat is lastig smile

Kort vraagje over de decompresseur. Ik las dat de decompressieklep goed moet aansluiten op de zitting.............


Dit is nog een bericht van januari,

Heb je nog naar de zitting van de decompressieklep gekeken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wil hij langs het ringetje van de bougie lekken heeft hij toch best wel compressie want daar heb je toch druk voor nodig, of de kop is zo lek als een mandje maar dan had dat waarschijnlijk al vanaf nieuw zo moeten wezen.
raar verschijnsel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik ga er in ieder geval even nieuwe zuigerveren op zetten. Ik laat jullie weten wat het resultaat is. Hopelijk is dat de boosdoener voor de compressie.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb inmiddels de ringen vervangen, merkte dat dit ook wel nodig was aangezien ze vrij vastzaten in de gleuven. Helaas gad de ringvervanging ook geen enorm verschil. Ik zag ook dat er op de zuiger wat krassen zatten maar de cilinder zelf is nog gaaf.
Ik heb helaas nog niemand in de buurt gevonden die ernaar kan kijken.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je op het Zweeds forum al eens geprobeerd iemand dichterbij te vinden?

Niemand van de dokters hier geen zin in een lekker Zweeds ontbijt??


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hahaha ja ik ben daar ook al aan het vragen of iemand kan helpen.
Ik upload meteen even een kort filmpje waarop ik het vliegwiel aandraai met de hand. Je ziet dat er dan lekkage bij de bougie is. Aan het einde zie je dat ik het vliegwiel met 1 vinger door de compressie kan drukken. De doffe klappen die je hoort zijn overigens het stuur dat tegen de muur stoot wink

View My Video

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, je ziet duidelijk dat hij lekt aan het bougiegat.
Heeft hij dat ook met een andere (nieuwe) bougie?

Let wel op met die vinger, dat vind ik geen goede gewoonte! eek


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Bedoel je in het geval hij ineens aan zou gaan? Hmja in dat geval moet ik even oppassen...ben zo laks geworden omdat ik ervan uitga dat hij niet werkt haha.

Dit is een nieuwe bougie die erop zit.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is deze bougie al eens gevallen ofzo, ik zie dat ze een kleine kap heeft aan de aandraai bout?
Anders zou je een nieuwe cilinderkop kunnen bestellen.

Terzijde, het moertje voor de bougiekabel moet je vervangen door een platte moer (ff uit het hoofd) 4 mm.

Last edited by AlienSolexfiend; 08/06/15 12:43 AM. Reason: een nieuwe cilinderkop kunnen bestellen

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Nee hij is niet gevallen voor zover ik weet. Misschien heeft hij tijdens het sleutelen een tikje gehad of door het aandraaien.

Ik snap niet helemaal wat je met het moertje bedoeld?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik bedoel het moertje bovenaan de bougie, het originele is te hoog. De oogvijs (bougiekabel) wordt dan vast gezet door het zeshoekige moertje (te verkrijgen in de ijzerwinkel).

Voor ongeveer 15 Euro heb je een nieuw cilinderkopje. Vergeet dan ook niet een nieuwe koppakking, daar heb je best enkele van in voorraad.

En let erop dat je de bougie niet te ver aandraait, te los mag hij ook niet zitten, geen geweld gebruiken. Kopervet is ook niet nodig.

Last edited by AlienSolexfiend; 08/06/15 01:45 AM. Reason: bougie aandraaien

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik bedoel het moertje bovenaan de bougie, het originele is te hoog. De oogvijs (bougiekabel) wordt dan vast gezet door het zeshoekige moertje (te verkrijgen in de ijzerwinkel).

Zo dus.



Gebruik een fijne nijptang als je de (originele) hoge moer niet met de hand kunt losdraaien.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
En kun je die bougie niet iets meer vastzetten tot hij niet meer lekt?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Mogelijk vererger je de oorzaak daar alleen maar mee, tenminste indien hij nu niet te laag is aangedraaid.
Het laatste wat je wilt is dat er stukjes schroefdraad in je cilinder terecht komen. En ook dit nog: als de bougie te hoog is aangedraaid is de warmteafleiding niet optimaal, met kans op oververhitting en motorschade.

Al deze mogelijke nare gevolgen zijn het niet waard om op de aanschaf van een nieuw cilinderkopje te besparen, als je het mij vraagt.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Het zal wel een nieuw cilinderkopje worden inderdaad.
Afgaand op wat jullie op het filmpje kunnen zien, zou dit een flinke toename in compressie geven? Of is dit alsnog niet de grote boosdoener? Ik heb ook zeepsop rond de kop en voetpakking gedaan en zag geen lekkage. Ook bij de carter zag ik niets voor zover ik erbij kon komen.
Kan hij behalve op de zuiger nog ergens anders lekken?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Voor een goede compressie is ook een goed afsluitend decompressieklepje van belang.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/68917/1


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Plaats dan een nieuwe ring op de bougie of een nieuwe bougie, of is de draad dol?

Bougies moet je idd niet te vast draaien, maar het zaakje moet wel lekvrij aanliggen. Nieuwe kop alleen als de bougiegat-draad dol is. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Draad is niet dol voor zover ik merk. Ik draai de bougie redelijk goed aan geloof ik, durf niet al teveel kracht erop te zetten met een sleutel. Bougie is net nieuw, kun je ook losse bougie ringen kopen dan?

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Lekker strak aandraaien, je hebt de gedachte om een nieuw petje te kopen. Dan kun je bij deze iets meer kracht gebruiken. Of kapot draaien of het lek gaat dicht.
We niet waagt die blijft ma....

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Gebruik je in dit geval dan beter wat kopervet?



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb de bougie even voorzichtig wat strakker gezet. Ik merk nu dat hij soms lichte ontploffinkjes geeft! Althans het voelt zo. Doffe klappen lijken tijdens het (downhill gaan) te komen vanuit de motor. Maar deze stoten zijn erg onregelmatig en komen niet de hele tijd voor. Ik probeerde de decompressie heel langzaam los te laten, maar niet helemaal. Dan kwamen ze het meeste voor. Ik het ook dat pinnetje op start gezet en dicht om te kijken of er verschil was. Hier merkte ik niet enorm veel verschil. Kan het nu zijn dat de ontsteking niet goed ingesteld staat of moet ik nu iets anders ondernemen?

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Bij koude motor, hendeltje links. En dan moet het motortje gaan lopen. Of ff decompressie open en als het motortje rond-tolt deze loslaten.
De ontsteking moet wel op tijd staan.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Kan ik die ontsteking grof checken met het blote oog? Ik dacht te zien dat de plaatjes van elkaar af gaan of het moment dat de streepjes bij elkaar komen. Hoe nauw luistert dit om hem in ieder geval even op gang te zien te krijgen? smirk Totaal nieuw met afstellen van dat soort zaken. Zag toevallig dat ik een digitale multimeter had liggen...kan ik daar wat mee blush

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De afstand tussen de contacten is een sigarettenvloeitje dik, zo kun je hem voorlopig afstellen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hij haat open als de streepjes gelijk staan, maar hij gaat uiteindelijk verder open dan een vloeitje. Kan/moet ik dat verminderen? Ik krijg de meeste ontbrandingen hoe de schroef nu staat, maar ik kan hem niet verder aandraaien die kant op. De andere kant op werd het juist minder

Last edited by Orange; 10/06/15 02:57 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Meer ken ik er ook niet van, zelf heb ik een elektrische ontsteking.

Hopelijk kan je dadelijk gaan snorren, veel succes gewenst.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Kan ik die ontsteking grof checken met het blote oog? Ik dacht te zien dat de plaatjes van elkaar af gaan of het moment dat de streepjes bij elkaar komen. Hoe nauw luistert dit om hem in ieder geval even op gang te zien te krijgen? smirk Totaal nieuw met afstellen van dat soort zaken. Zag toevallig dat ik een digitale multimeter had liggen...kan ik daar wat mee blush

Als je kunt zien dat de punten openen bij de streepjes dan zit je aardig in de buurt van een (redelijk) goede afstelling.
Het is alleen met een multimeter te controleren als de ontsteekspoel losgekoppeld is van de contaktpunt/condensator.
Met een aangesloten spoeldraad is dat nagenoeg niet te meten omdat de spoelweerstand nogal klein is.
Het vloeitjesverhaal is als volgt :
probeer door een gat van het vliegwiel een vloeitje tussen de contactpunten te plaatsen.
Draai het vliegwiel rechtsom en voel aan het vloeitje of dat het loskomt als de merktekens tegenover elkaar staan.
De punten openen veel verder dan de dikte van een vloeitje.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Het vloeitje laat precies los als de punten gelijk staan.

De bougie lekt niet meer zoals het er nu uitziet.

Doch ik kan nog altijd met 1 vinger het vliegwiel door de compressie drukken. Het is wel meer druk dan voorheen.

smirk weet even niet meer waar te zoeken. Ik zie geen lekkage via luchtbellen van zeepsop bij de voetpakking of koppakking. Ik zie wel dat het 'nat' is aan de achterkant vanaf de uitlaatpakking. Ik heb ook daar zeepsop geprobeerd maar zag 1,2,3 geen bubbels. Ik zit nu te twijfelen of dat natte van eerder zeepsop pogingen is of dat het toch lekt ofzo.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Als ik het zo lees moet het motortje nu toch gaan lopen. Of de compressie moet zo minimaal zijn dat het niet kan.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Kunnen de contactpunten dan misschien niet schoon zijn ofzo? Of kan dit het ook niet zijn?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Orange
Nouja de motor draait uberhaubt niet dus dat is lastig smile

Kort vraagje over de decompresseur. Ik las dat de decompressieklep goed moet aansluiten op de zitting.............


Dit is nog een bericht van januari,

Heb je nog naar de zitting van de decompressieklep gekeken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hmmja dat is de zwarte schroef aan de binnenkant van de cilinderkop toch? Dat zag er goed uit en ik zie geen luchtbubbels met zeepsop.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die heeft inderdaad een schroefgleuf.
Lekkage van dit klepje kan je niet van buitenaf op lekkage controleren.
In de kop en in de cilinder zit een kanaaltje dat in de uitlaatpoort uitkomt.
Als je het klepje eruit schroeft dan moet er een mooi glimmend randje aanzitten, is dat niet zo dan is de kans groot dat de klep niet goed afsluit.
Je kunt ook op dichtheid controleren door wat druppels benzine op het klepje te doen (kop op z'n kop).
Als het klepje afsluit blijft de benzine er op liggen en als hij niet afsluit dan loopt de benzine weg.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
precies en met het minste geringste lekkage heb je gelijk een groot verlies aan vermogen.

Kopje eraf halen. Klepje eruit halen. Beetje oppoetsen. En dan met JIF schuurmiddel (keukenmiddel)het klepje inslijpen in de kop door met een schroevendraaier het klepje heen en weer te draaien. Tot je idd merkt dat hij overal raakt en afdicht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Thanks ik ga dat testen!

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hij doet het!!!!!! Thanks voor alle hulp!!!!! Alleen ik merk niet zoveel van het draaien aan het gaspedaal. Hij zou langzamer moeten gaan dan? Ik rem nu puur op de remmen en stop met decompressie

Last edited by Orange; 11/06/15 03:55 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Stel de gasschuif af door de gaskabel in de gewenste positie vast te zetten.

Fijn dat hij het doet. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat was het nou?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Er zat geen brandstof in..... wink nee grapje.
Ik heb de klepzitting nogmaals nagekeken en proberen te schuren met een beetje tandpasta :p ik had geen JIF thuis. Daarna de decompressie pin nog strakker gezet dan ik al had. Toen sloeg hij na even buiten testen ineens wel aan. Duurde even maar hij is eindelijk uit zijn winterslaap! Precies op tijd voor het zomerse weer in Stockholm. Dus de decompressie en de bougie lekte net genoeg om hem niet te laten starten. Hopelijk verloopt alles verder ok als ik er nu voorlopig mee ga rijden. Ik moet zeggen dat hij ruikt naar een stoffige verwarming die heel warm wordt. Is dat normaal of zou hij gewoon zo stoffig zijn? Hoop niet dat ik hem oververhit ofzo.

Nogmaals bedankt allemaal! Tophulp

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mooi toch!
Dat geurtje is normaal. Gaat vanzelf over wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Toch de complimenten dat je het uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen.
Het ganse blok uiteen en terug in elkaar, knap hoor!

Zulk geurtje had ik ook toen ik van half synthetische mengolie overstapte op vol synthetische.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
ik rij op Aspen2

Ik zal vandaag of morgen kijken of ik die gasinstellingen kan aanpassen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Prachtig!! De aanhouder wint, nog steeds!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hij wil ook nog wel eens geuren als de ontsteking te laat staat dan wordt hij net wat heter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Origineel bericht van: Joan
hij wil ook nog wel eens geuren als de ontsteking te laat staat dan wordt hij net wat heter

De vonk komt dan iets verder dan moet na het BDP toch?
Hoe kan hij dan warmer worden? Kan hij niet op tijd de verbrandingsgassen kwijt of zoiets?


Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: HennyHM
Origineel bericht van: Joan
hij wil ook nog wel eens geuren als de ontsteking te laat staat dan wordt hij net wat heter

De vonk komt dan iets verder dan moet na het BDP toch?
Hoe kan hij dan warmer worden? Kan hij niet op tijd de verbrandingsgassen kwijt of zoiets?

weet niet , ervaringsfeit, maar hij moet wel vonken VOOR het BDP ( CA 2 mm) want het duurt iets voor de verbranding op gang komt en dan is het wel zo dat hitte omgezet word in mechanische energie en als dat niet gebeurd word hij misschien daarom heter.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Orange
Hij doet het!!!!!! Thanks voor alle hulp!!!!! Alleen ik merk niet zoveel van het draaien aan het gaspedaal. Hij zou langzamer moeten gaan dan? Ik rem nu puur op de remmen en stop met decompressie


En nu een filmpje plaatsen natuurlijk, wij willen ook genieten.

Han

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Dat zal nog even op zich laten wachtten want hij begaf hij zojuist alweer frown
Als ik aan het vliegwiel draai, dan draait de rol niet mee. Ik neem aan dat er dan iets mis is met de koppeling?

Heb het gereedschap niet meer hier liggen om die bloot te leggen, dus zal wat sleutels moeten halen. Sleutel 14 voor het vliegwiel toch? En welke maat heb ik nodig voor de moer die de koppeling vastzet?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor de koppelingmoer kan je een lange bougie (pijp) sleutel gebruiken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hmm net vastgezet maar na 1 straat lag hij alweer los haha.
Ik heb niet echt een goede tegenhouder behalve dat ik het vliegwiel erop zet als ik hem aandraai. Ik kan misschien met de pin proberen in het carterhuis? in combinatie met het vliegwiel erop.

Het is puur een moer die de koppeling tegenhoudt en niet nog een ringetje ofzo? (edit: hmm ik kijk net het filmpje op youtube en zie dat er ook een borgring moet zijn? Die zit er niet op, dus vandaar dat hij losgaat continu? Is dit een speciale ring of kan ik die zo hier ergens kopen?)

Heb ook het idee dat mijn brandstof leeg raakt zonder ermee te rijden smirk Keek net in de tank en het niveau zit onder het filtertje. Ik heb niet het idee dat het daar was toen ik hem wegzette. Wel in de buurt daarvan, maar iets daarboven dacht ik.

Ik wil gelijk de tank nog even beter schoonmaken, zit nog een beetje troep in zag ik, hoe doe ik dat ook alweer het beste?

Last edited by Orange; 15/06/15 12:08 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, zo geleidelijk aan, kom je er wel.
Je komt er vanzelf achter, wanneer je aan een Solex sleutelt je meteen maar de zaak goed moet aan pakken anders heb je er later toch mee te maken.

Succes en het komt goed zo te zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Hmm net vastgezet maar na 1 straat lag hij alweer los haha.
Ik heb niet echt een goede tegenhouder behalve dat ik het vliegwiel erop zet als ik hem aandraai. Ik kan misschien met de pin proberen in het carterhuis? in combinatie met het vliegwiel erop.

Een maandje of 8 geleden had je een gebroken vliegwiel, daar kan je een tegenhouder van maken.

Het is puur een moer die de koppeling tegenhoudt en niet nog een ringetje ofzo? (edit: hmm ik kijk net het filmpje op youtube en zie dat er ook een borgring moet zijn? Die zit er niet op, dus vandaar dat hij losgaat continu? Is dit een speciale ring of kan ik die zo hier ergens kopen?)

Bij een OTO motor zit een borgring bij een 3800 niet, daar is , dacht ik, ook geen ruimte voor.
Goed vastdraaien is voldoende.

Heb ook het idee dat mijn brandstof leeg raakt zonder ermee te rijden smirk Keek net in de tank en het niveau zit onder het filtertje. Ik heb niet het idee dat het daar was toen ik hem wegzette. Wel in de buurt daarvan, maar iets daarboven dacht ik.

Als er lekkage is zou je dat ergens op de vloer moeten zien lijkt mij.

Ik wil gelijk de tank nog even beter schoonmaken, zit nog een beetje troep in zag ik, hoe doe ik dat ook alweer het beste?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gebruik NIET de pin in het carter om de boel tegen de houden, je hebt zo al genoeg schade te verwerken gehad maak het niet nog erger.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
De koppeling bleef de laatste rit nu wel vastzitten, dus laten we hopen dat dat probleem voorlopig is opgelost..maaaaaaar...uiteraard duikt er alweer een ander probleem op.

Het tankje is inderdaad lek ergens, want dat ding zuipt bij het leven. Toch niet zo erg dat het direct begint te druppelen dus ik moet het nog even beter onderzoeken. Daarnaast lijkt het erop dat er altijd een klein laagje overblijft in de tank dat niet weglekt. Dat laagje zit onder het niveau van het filter. Zijn er standaard plaatsen waar ik naar op zoek kan? Verder merkte ik allerlei mist/nevel in de tank toen ik hem openmaakte toen ik zonder brandstof kwam te zitten. Is dat normaal?

Last edited by Orange; 18/06/15 03:39 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mist/nevel is normaal.

Er ligt toch wel brandstof op de vloer waar de Solex staat toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik vermoed dat je al bij de tankleiding onder de filter hebt gekeken of het daar nat is?
Kijk ook eens bij het pompje en bij de carburateurleidingen. Als de sproeier niet goed past lekt het daar ook.
Aan de gasschuif kan het ook lekken, en bij de retourdarm als die wat verduurd en gebarsten is.
Kijk ook eens bij het spruitstuk onderaan de carburateur, want die had je al eens gedemonteerd dacht ik.
Of het is inderdaad ook mogelijk dat de brandstoftank zelf lek is. Waar zie of voel je nattigheid?

Die mist komt doordat het tankje vol warme damp zit van de opgewarmde brandstof die retour gaat.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
De koppeling bleef de laatste rit nu wel vastzitten, dus laten we hopen dat dat probleem voorlopig is opgelost..maaaaaaar...uiteraard duikt er alweer een ander probleem op.

Het tankje is inderdaad lek ergens, want dat ding zuipt bij het leven. Toch niet zo erg dat het direct begint te druppelen dus ik moet het nog even beter onderzoeken. Daarnaast lijkt het erop dat er altijd een klein laagje overblijft in de tank dat niet weglekt. Dat laagje zit onder het niveau van het filter. Zijn er standaard plaatsen waar ik naar op zoek kan? Verder merkte ik allerlei mist/nevel in de tank toen ik hem openmaakte toen ik zonder brandstof kwam te zitten. Is dat normaal?

zuipt bij het leven: wat is je verbruik nu dan ? en damp is normaal door de brandstof rond te pompen word het heter, zeker als de solex hard moet werken en/of als je brandstofleiding te dicht tegen de uitlaat aan zit dan word het erg warm en brandstof verdampt nog al snel, voel je tank eens na een stuk rijden voor temperatuur, misschien verkook je de benzine wel in plaats van weg te lekken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mijn vader klaagde ook dat zijn Solex al na 10 km. de tank leeghad, zonder te lekken. meer gefietst dan gereden, gisteren getankt, vandaag weer leeg....? Nergens lekken.

En ik was de enige die wist waar dat aan lag blush


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Mijn vader klaagde ook dat zijn Solex al na 10 km. de tank leeghad, zonder te lekken. meer gefietst dan gereden, gisteren getankt, vandaag weer leeg....? Nergens lekken.

En ik was de enige die wist waar dat aan lag blush


Jaaaaaa die ken ik, en na 500 km bleek hij een revisie nodig te hebben alsof hij er 5000 op had zitten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Haha ja dat laatste zal het probleem niet zijn bij mij. Ik heb alles ff opnieuw aangedraaid, kijken of het verholpen is.
Heb uiteraard nog meer vragen:
Als ik stilsta voor een stoplicht blijf hij een beetje trekken. Gashandel dichtgedraaid en handen op de remmen, maar hij trekt wel een beetje. Zeker als ik de voorband optil, dan begint het wiel redelijk snel te draaien. Ik geloof dat dat hoort toch?
Maar ik heb ook weleens dat ik rook onder mijn voorspatbord vandaan zie komen. Is dat normaal? Ook na het einde van een rit bij het uitzetten van de motor komt er soms rook onder vandaan.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat van die rook weet ik niet, daar let ik niet zo op, ik rook zelf ook dussss...
Het sneller stationair lopen is bij een 3800 normaal, daar is in de carburateur
wat aangepast om "verzuipen" op stationair te verminderen.
Enig nadeel is dan dus een hoger stationair toerental wat de koppeling wat minder prettig vindt, deze wordt heter.
Als ik het zo lees dan heb je er al kilometers mee gemaakt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ja ik heb al wat kilometers gemaakt, maar ik merkte fisteren en vandaag dat ik hem heel moeilijk op gang krijg voordat de motor aanslaat. Hij maakt heel onregelmatige ontbrandingen waardoor hij niet start. Na veel geduld en opstartpogingen lukt het pas.

Moet ik altijd de motor van de band halen voor het stoplicht? Nu laat ik hem er stationair opstaan. Miss geen goed idee?

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Orange
Moet ik altijd de motor van de band halen voor het stoplicht? Nu laat ik hem er stationair opstaan. Miss geen goed idee?
Zolang je maar zodanig laag toerental draait dat de rol niet een kuiltje gaat vreten in je voorband is het in orde!
Is mij ooit ook overkomen, de rubber korreltjes dwarrelden over de voorband onder het neusje uit.
Als je dan weer genoeg km's hebt gemaakt verdwijnt het kuiltje weer omdat de rest van de band ook weer is gesleten, maar elke omwenteling een dipje voor de rol is ook niet lekker. grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Geert het wordt nu tijd dat je in jou solex een echte koppeling inmaakt!!


Gr ikke team *104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: stoolex
Geert het wordt nu tijd dat je in jou solex een echte koppeling inmaakt!!

Gr ikke team *104
Prima plan Christ, ik kom er bij je op terug! wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Orange
Ja ik heb al wat kilometers gemaakt, maar ik merkte fisteren en vandaag dat ik hem heel moeilijk op gang krijg voordat de motor aanslaat. Hij maakt heel onregelmatige ontbrandingen waardoor hij niet start. Na veel geduld en opstartpogingen lukt het pas.

Moet ik altijd de motor van de band halen voor het stoplicht? Nu laat ik hem er stationair opstaan. Miss geen goed idee?
De koppeling van een Solex is een handig hulpmiddel als je maar heel even stationair draait. Aan het stoplicht kan het gebeuren dat dit relatief lang genoeg is zodat de rol warmer kan aanlopen dan lief is, vooral oudere rollen kunnen daar een hekel aan hebben. M.a.w. het kan van invloed zijn op de levensduur van je rol. Als ik bij het naderen van het stoplicht merk dat het langer dan een halve minuut gaat duren dan zet ik de motor gewoon uit. Dit is de reden waarom ik niet graag in de stad rijd. Ook maakte ik het al mee, zoals Geert beschreef, dat de koppeling het weigerde met het bekende resultaat als gevolg. Ik vermoed ook dat de hitteontwikkeling door het lang stationair draaien ook een ongunstig effect op de koppeling kan veroorzaken.

Het moeilijk aanslaan van de motor daar heb ik de laatste tijd ook last van. Ik denk in mijn geval: hij gaat spontaan te vlot door de compressie en ook zou ik mijn gammele decompressiehendel nog eens trachten bij te stellen.
Hoe is het bij jouw, voel je weerstand als je niet decompresseert, band hard genoeg, slippende rol, ... ??


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hmm nou de compressie was niet veranderd ten opzichte van eerst dacht ik, maar heb toch nogmaals even de decompressieklep ingeslepen.

Ik merkte daarna op dat de ontsteking erg laat stond! Hoewel de schroef op dezelfde positie staat als eerst...
Het vloeitje laat pas veel later los dan eerst, en de punten komen nauwelijks van elkaar af, wat doe ik daaraan?

Last edited by Orange; 22/06/15 02:00 AM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je had toch nieuwe puntjes? Die moeten ff inslijten en zijn zo verlopen, denk ik cool

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Nee de ontstekingspunten zijn niet vernieuwd.

Het probleem is dat ik aan de verstelschroef draai om de ontstekingstijd te veranderen, maar ik krijg hem niet vroeger ingesteld. De schroef draait ook maar een halve ronde maximaal, de andere kanten op loopt hij meteen vast. Ik weet niet of dat normaal is.

Last edited by Orange; 22/06/15 11:42 PM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Kan ook zonder excentrische stelschroef, het aambeeldje zo verstellen. Maar ze zijn dan wel heel dun op de krukas-nok.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Of de vaste contactpunt ietsje verbuigen dan heb je weer wat spel wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Nee de ontstekingspunten zijn niet vernieuwd.

Het probleem is dat ik aan de verstelschroef draai om de ontstekingstijd te veranderen, maar ik krijg hem niet vroeger ingesteld. De schroef draait ook maar een halve ronde maximaal, de andere kanten op loopt hij meteen vast. Ik weet niet of dat normaal is.

Het is een schroef die rechtsom vastgedraaid kan worden, net als alle andere schroeven.
Je kunt hem ook linksom draaien, maximaal een hele slag, 360 graden, meer niet, heb je ook niet nodig.
Ik heb er wel eens ontstekingen bij die ook minimaal verstelbaar zijn (slijtage fiber blokje)
en moet dan de beweegbare punt met een punttang iets "corrigeren".


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok misschien heb ik dan ook last van zon versleten fiber blokje want hij draait slecht een halve ronde. En bij beide uiterste staat de ontsteking te laat. Hoe kun je dat verhelpen dan met die punttang?

De twee andere schroeven die ernaast zitten, daarvan is de kop van 1 ook dusdanis versleten dat ik die niet losser of vaster kan zetten. Kennelijk heeft de vorige eigenaar die kapot gedraaid.

Edit: misschien lukt het al. Heb ze eindelijk los.

En jawel hij doet het weer. Met veel pijn en moeite de schroeven losgekregen en de ontsteking opnieuw ingesteld.
Morgen met een koude motor nog eens kijken of hij hem nu in 1x pakt.

Last edited by Orange; 24/06/15 03:52 AM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 27 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.106s Queries: 177 (0.040s) Memory: 1.7140 MB (Peak: 2.5258 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:37:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS