Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vanavond heb ik een motorlifter met een power vijl zodanig uitgewerkt dat een petje met centrale bougie plaatsing in het weekend op mijn blokje kan worden gemonteerd en getest.
De power vijl (officieel: vijl-bandschuurmachine) was 2 weken geleden in de aanbieding bij Aldi voor Euro 39,50, zeker geen professioneel apparaat, maar voor klusjes als deze buitengewoon goed geschikt wat mij betreft.







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Is idd een onmisbaar stuk gereedschap, ik heb er al een paar versleten van Black&Decker.

Met de nieuwe pet heb je geen decompressieklep meer.....

Last edited by Roelof; 17/04/15 02:30 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Is idd een onmisbaar stuk gereedschap, ik heb er al een paar versleten van Black&Decker.
Met de nieuwe pet heb je geen decompressieklep meer.....
Ja klopt, daarom komt er een draadje te lopen vanaf de ontsteking naar een drukknopje die met de massa verbonden is.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Ik dacht altijd dat je kleplichter er was om banden slijtage te verminderen en niet om de motor uit te zetten.vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Roelof
Is idd een onmisbaar stuk gereedschap, ik heb er al een paar versleten van Black&Decker.
Met de nieuwe pet heb je geen decompressieklep meer.....
Ja klopt, daarom komt er een draadje te lopen vanaf de ontsteking naar een drukknopje die met de massa verbonden is.


ok... maar niet elke solex met standaard koppeling krijg je zonder decompressie door de compressie gedrukt en/of zonder dat de koppeling gaat slippen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Roelof
Is idd een onmisbaar stuk gereedschap, ik heb er al een paar versleten van Black&Decker.
Met de nieuwe pet heb je geen decompressieklep meer.....
Ja klopt, daarom komt er een draadje te lopen vanaf de ontsteking naar een drukknopje die met de massa verbonden is.


ok... maar niet elke solex met standaard koppeling krijg je zonder decompressie door de compressie gedrukt en/of zonder dat de koppeling gaat slippen.
De test zal het gaan uitwijzen, ik kan het ook al uitproberen met het huidige petje.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De nieuwe pet heeft iets meer compressie, er komt nog wel een vrijloopkoppeling.... laugh


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
De nieuwe pet heeft iets meer compressie, er komt nog wel een vrijloopkoppeling.... laugh
Het petje wat ik nu in gebruik heb is ook al wat afgevlakt (ik dacht 1,0 - 1,5 mm), dus ook wat meer compressie in vergelijk met standaard.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Roelof
De nieuwe pet heeft iets meer compressie, er komt nog wel een vrijloopkoppeling.... laugh
Het petje wat ik nu in gebruik heb is ook al wat afgevlakt (ik dacht 0,1-0,15mm), dus ook wat meer compressie in vergelijk met standaard.


Bij dit petje HOORT een vrijloopkoppeling, anders heb je grote kans dat de koppeling met starten doorslipt. frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, het verhaal van de o-ring zal je wel kennen.
Zelf heb ik er een gewone koppakking tussen. De compressie is meer dan voldoende en loopt zelfs rustiger met iets minder compressie. Het kanaal van de decompressie in de cilinder heb ik dicht gemaakt door er een inbusbout in te draaien. Eerst M6 tappen. Heb je gelijk geen vieze lekkage langs die weg.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik zag dat ik een typefoutje had gemaakt, het huidige petje is 1-1,5 mm afgevlakt en niet 0,1 - 0,15mm blush
Ja Alfons, O-ring ken ik, d.w.z. die leg ik er hier wel tussen (45 x 1,5 mm viton) en dan gaan we wel zien hoe het gaat, er is altijd een weg terug.
Ik ben ook nog aan het variëren met de diameter van de "schoorsteentjes" van luchtfilterhuis en leg alles schriftelijk vast na elke wijziging zodat we niet blind gaan.
Benieuwd wat JdL petje gaat doen morgen, dat wel!
Nog even "dodemansknopje" voorbereiden en lifter "voor het mooi" even stralen nog.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
Ik zag dat ik een typefoutje had gemaakt, het huidige petje is 1-1,5 mm afgevlakt en niet 0,1 - 0,15mm blush
Ja Alfons, O-ring ken ik, d.w.z. die leg ik er hier wel tussen (45 x 1,5 mm viton) en dan gaan we wel zien hoe het gaat, er is altijd een weg terug.
Ik ben ook nog aan het variëren met de diameter van de "schoorsteentjes" van luchtfilterhuis en leg alles schriftelijk vast na elke wijziging zodat we niet blind gaan.
Benieuwd wat JdL petje gaat doen morgen, dat wel!
Nog even "dodemansknopje" voorbereiden en lifter "voor het mooi" even stralen nog.

Zo kan je ook nog testen wat het resultaat is van dikkere of dunnere kop- en voetpakkingen.
Het is wel wat werk. zeker de voetpakkingen maar je merkt we enig verschil en zo kan je het , voor jou, optimale "instellen" .

Dat met die schoorsteentjes , die moeten zoveel lucht doorlaten als de motor nodig heeft.
Je kan dat uittesten door de grondplaat met filter erop te zetten en dan met en zonder kap te testen.
daar mag geen verschil inzitten.
Is er wel verschil dan moeten de gaatjes wat groter.
Te groot heeft geen zin, de motor kan toch niet meer lucht pakken dan hij nodig heeft en je
gaat dan de brom uit de carburateur meer horen en dat geluid komt boven een stille uitlaat uit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De o-ring was bij mij kapot omdat ik in het decompressie kanaal in de cilinder alleen een boutje had geschroefd, is natuurlijk niet vlak genoeg, een druppeltje JB welt en mooi vak geschuurd en het probleem is opgelost.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
In dat kanaaltje kan je gelijk M6 tappen, zet er dan een stelschroefje zo diep in, dat er zeker een millimeter of 4/5 overblijft voor JB-weld. Deze heeft dan genoeg "houvast" laugh

Er zijn er ook die daar een aluminium staafje in maken, even schoon draaien en klaar.

Attached Images
cilinder.jpg (203.76 KB, 314 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je kan ook het hele kanaal vol zetten met JB weld kan je als het nodig is ook weer makkelijk uitboren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb er zo'n tapeind ingedraaid waarmee de cilindervoet mee vast gezet wordt. Hierin zit een inbus, makkelijk aan te draaien op de juiste hoogte. Vloeibare pakking erin en klaar is Kees. Zit super. Helemaal droog.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vandaag (of op het moment van schrijven eigenlijk al gisteren) heb ik de uitgevijlde motorlifter na eerst even stralen vervolgens met het airbrush spuitje netjes in de enamel lak gezet.
Prachtig in het zonnetje en ook nog een 2e lifter meegnomen, deze zonder de speciale uitsparing.
Afsluitend nog even 30 minuten bij 130C in de oven en hupsakee, als nieuw!
Het petje monteren ging gemakkelijk, een testritje was ook OK, maar daarna ontstonden er problemen, naar het zich laat aanzien onverwacht en spontaan opgetreden ontstekingsprobleem.
De spoel heb ik met een nieuwe soldering en teflon krimpkousje "hersteld", de condensator (0,22 uF) is een nieuwe gemaakte in oude behuizing en de ontsteking op juiste tijdstip afgesteld.
Toch blijft het blokje bij test haperen en schokken.....mogelijk nog bougiekabel probleem, of toch de spoel die niet meer lekker is opeens.
We gaan het verder onder de loep nemen!
Naast de foto's ook nog 2 stukjes film die ik met de iPhone en wat acrobatische toeren in het donker nog kon maken.
Het blokje hakkelt en houdt erg in, kijk en luister of mijn idee dat dit een "elektrisch" probleem is correct is!
Wordt vervolgd smile (we blijven lachen)

https://youtu.be/4svWTrTKqjc
https://youtu.be/NnVhGrq9F6s









Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hogere compressie = hoger benodigde spanning.
De spanning zoekt de weg van de minste weerstand en dat is dan vaak in de spoel .

Ook bij deze, kijk even of de contactpunten niet teveel vonken.
Ik heb deze week ook slecht werkende WIMA condensatoren weg kunnen gooien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Hogere compressie = hoger benodigde spanning.
De spanning zoekt de weg van de minste weerstand en dat is dan vaak in de spoel .

Ook bij deze, kijk even of de contactpunten niet teveel vonken.
Ik heb deze week ook slecht werkende WIMA condensatoren weg kunnen gooien.
Het wisselen van de spoel leverde geen verbetering op, daarom de spoel die er tot dusverre in zat weer teruggeplaatst.
De condensator zie je op de foto, hij is vorige week ingegoten, zou best eens een WIMA kunnen zijn, ik kon nu alleen nog de waarde meten en die is 0,22uF (een juiste waarde).
Verder nog een opmerking die wellicht van betekenis kan zijn: bij het laten vonken van de bougie aan kabel en tegen massa (en niet in het petje dus en ook niet onder druk), was de vonk niet een "dikke/vette" vonk, maar leek het alsof er wat meerdere kleinere "dansende" vonkjes bijna tegelijk oversprongen.
Ik ga deze ochtend ook nog even de bougie-kabel door een nieuwe vervangen, dit om ook een eventueel defect daaraan te elimineren.
Verder een nog goed uitziende oude Van der Heem condensator dan er weer in (ook 0,22 uF gemeten) en dan ben ik even uitgewerkt voor wat de componenten betreft.
Als hij wil starten, dan ook even met een elektronische toerenteller (eigenlijk vonken teller) proberen vast te stellen of er iets vreemds te zien is, dit als alternatief voor een stroboscooplamp.
Al met al een leuke hobby klus op de dag dat ik exact 1 jaar geleden een Solex kocht, deze volledig heb gerestaureerd en dat ik eveneens exact 1 jaar geregistreerd lid van het forum ben!
Ook dit elektrische probleem krijgen we getackeld, leerzaam is het zeker en vast! smile



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hoe groot is de electrodenafstand van je bougie? Foetel eens 0,1 mm. En probeer nog eens...

Heb je een stroboscooplamp? Blijft die gewoon doorflitsen? ( is geen 100% dat het binnenin ook vonkt, mijn ervaring).

Ik heb een "doorkijkbougie" die verraadt alles.

Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
geert

wat is dat draadje van de lichtspoel wat bijna de contactpunten raakt ????

groet
ANdre

Attached Images
lichtspoel.pdf (188.75 KB, 116 downloads)
Last edited by dreke2; 19/04/15 03:41 PM.

't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Hoe groot is de electrodenafstand van je bougie? Foetel eens 0,1 mm. En probeer nog eens...

Heb je een stroboscooplamp? Blijft die gewoon doorflitsen? ( is geen 100% dat het binnenin ook vonkt, mijn ervaring).

Ik heb een "doorkijkbougie" die verraadt alles.

Succes wink
Ik ben al tot 0,3 mm teruggegaan John, effect hetzelfde.
Stroboscooplamp niet voorhanden, wel onlangs naar gekeken maar daar heb ik nu niets aan....dus vandaar de toerenteller uit het verre oosten straks even in gebruik nemen.
(Spark Plugs Gas Engine Digital Tach Hour Meter Tachometer Gauge ATV)



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
geert
wat is dat draadje van de lichtspoel wat bijna de contactpunten raakt ????
groet
ANdre
Die ligt bij mijn weten op de bodem van de spoelenplaat en is het een beetje vertekening op de foto.
Ik zal het voor de zekerheid straks toch nog controleren, hij loopt verder naar buiten via de nylon bus naar de messing schroef aldaar zodat je "buitenboord" de lichtspoelspanning kunt meten zoals bekend.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, rij eens zonder luchtfilter.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Geert, rij eens zonder luchtfilter.
Ook al getest gisteren Alfons, en ook met luchtfilterhuizen met verschillende diameters van de doorlaten in de 2 "schoorsteentjes".
Bood geen ander effect.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je hebt toch nu ook een korte bougie toch?

Oh ik zie net je bericht. Ik dacht effe dat de bougie daar onder vonk te.

Puntjes effe schoon maken. Heb je nog een gewone condensator liggen. Weet je zeker dt het draadje van de condensator niet te dicht tegen massa ligt.

Last edited by Alfons_Amuse; 19/04/15 04:20 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ja klopt, korte bougie!
En zijkantje van luchtfilterkapsteun weggeslepen om overslag te vermijden en de bougie in de juiste bougiekap gestoken.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Met andere schoorsteentjes maak niet uit hoor deze storing.
Het is weer zo, n raar klein dingetje, Let maar op.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oh wacht FF, probeer zonder die bougie kap. Als dat zo, n weerstandsding is, is dat het probleem.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Puntjes effe schoon maken. Heb je nog een gewone condensator liggen. Weet je zeker dt het draadje van de condensator niet te dicht tegen massa ligt.
Puntjes netjes met dubbelzijdig schuurpapiertje schoongemaakt al, evenals alle andere aansluitlipjes, dadelijk inderdaad nogmaals even checken of alles ver genoeg van massa verwijderd is en gewone condensator erin.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Oh wacht FF, probeer zonder die bougie kap. Als dat zo, n weerstandsding is, is dat het probleem.
Is exact hetzelfde type als JdL in gebruik heeft en ook dreke2, zou dus niet het probleem mogen zijn!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weg met die bougie kap.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bougie kappen zijn goed, geen problemen mee, eerst maar eens een stroscooplamp want anders word ontsteking afstellen redelijk moeilijk, zie je ook gelijk aan het beeld of er iets hapert


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
er zijn mensen die het forum best wel levendig kunnen houden toch

ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
er zijn mensen die het forum best wel levendig kunnen houden toch
ANdre
Dat is een understatement André grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als het een kap is zonder weerstand, dan prima.
weet je zeker dat hij daar niet overslaat.
Zelf heb ik geen kapje erop zitten.
In mijn ogen ook niet nodig.
Het afstellen geeft hier niet de oplossing, denk ik. Of hij moet echt goed verkeerd staan maar ik denk toch wel dat Geert hem goed heeft staan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als het een kap is zonder weerstand, dan prima.
weet je zeker dat hij daar niet overslaat.
Zelf heb ik geen kapje erop zitten.
In mijn ogen ook niet nodig.
Het afstellen geeft hier niet de oplossing, denk ik. Of hij moet echt goed verkeerd staan maar ik denk toch wel dat Geert hem goed heeft staan.
Citaat i.v.m. de hier gebruikte NFK LZFH bougie-kap:

LZFH / 8381 Spark Plug Cover
This item can be hard to find. This part # is a non-resistor (0 ohm) cap. Perfect for small air cooled engines.
This type of cap will work with sparkplugs w/terminal threaded stud only, that is with the spark plug terminal nut removed, threads showing.
Will not work with solid terminal post.


En de afstelling van tijdstip met een "Friedland deurbeltrafo" kastje zoals o.a. te koop bij AdvH, staat in mijn ogen perfect en kan ook niet van de ene op de andere minuut plots verkeerd staan m.i.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oké, 0 Ohm.
Zelf zou ik altijd effe proberen zonder, dan weet je zeker dat daar niet mee is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Die kap kan ik gewoon bestellen bij mijn onderdelen grossier( ik heb n garagebedrijf), dus dat ie moeilijk te krijgen is klopt niet echt. Wat moet ie kosten op de website waar jij m besteld????

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
@ WilfredVW, ik had dat plaatje alleen even van internet geplukt met de bijbehorende tekst, kapje hier aanwezig!

Verder heb ik wèl de gehele bougie kabel vervangen door een andere nieuwe die ik had liggen om eventueel kabelprobleem uit te sluiten.
Kapje er ook af gehad, maakte geen verschil.

Ook nieuwe set contactpunten (gereviseerde originele) gemonteerd en weer juist afgesteld.
Het blokje startte nu relatief eenvoudig en liep ook onbelast stationair mooi, zei het nog wat viertakten bij wat meer toeren.
Toen dus weer de straat op en na 1 km kwam eigenlijk de oude kwaal weer terug, inhouden en hakkelen zoals in het youtube filmfragment van gisteren.
Eigenlijk per paar honderd meter verder begon het blokje wat in snelheid/vermogen terug te vallen.
Mijn onderbuik gevoel zegt nu dat het mogelijk toch de spoel is, immers deze wordt warm na enkele minuten rijden en zou dan zomaar kunnen zorgen voor de doorslag en daarmee het probleem zijn?
Ik sta open voor reacties!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zelfde onderbuikgevoel bij mij wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb nog een NOS Prüfrex spoel liggen, daar zojuist een draadje aan gesoldeerd en kijken of die wil passen of passend te maken is aan de kant van de koperen lip.
Het lijkt dat deze niet goed uitkomt om contact te maken met de bougie-kabel, dus mogelijk wat creatief zijn.
Gezien de tekst op het doosje zou deze spoel toch inzetbaar moeten zijn!
Specificaties op internet kon ik verder (nog) niet vinden.





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Had je nou al een andere condensator geprobeerd?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Had je nou al een andere condensator geprobeerd?
Ik heb ervoor gekozen om toch eerst de spoel te vervangen gezien het hierboven geschreven gedrag van het blokje en dus buikgevoel volgend.
Zoals te verwachten lag het lipje van de spoel ca 4 mm af van het contactpunt met de bougie-kabel.
Ik heb van een zeer oude spoel een koperen lipje verwijderd en deze in U-vorm gebogen en op het lipje van de nieuwe spoel gesoldeerd.
Et voilà, dat zit dus prima op de spoelenplaat.
Dus vliegwiel er weer op en testen......helaas, geen resultaat.
Opnieuw naar contactpunten gekeken en nog even iets gecorrigeerd (tikkeltje vroeger), maar het lukt niet om te starten.
De voorlopige conclusie was dus dan ook dat danwel deze spoel niet ingezet kan worden of dat alsnog een andere component de oorzaak is.
Dus opnieuw het tooltje gepakt (driehoekje met 3 M6 x 40 bouten) om het vliegwiel te verwijderen.
Tja en toen had ik "Murphy in the house", mogelijk de moer van de krukas net niet voldoende losgedraaid, want binnen 30 seconden draaiden 2 bouten dol in het vliegwiel zamac en kan dus vliegwiel niet verwijderen voor volgend test scenario.
Dus eerst helicoils erin en dan weer verder, maar voor nu is het even genoeg en lijkt me kijken naar formule 1 een welkome afwisseling!
Wordt dus zeer binnenkort vervolgd, bedankt voor het kijken.

de ruimte die opgevuld moet worden is goed zichtbaar, zie zijkant lipje


het u-vormige koperen lipje als brug zit prima


volle spoelenplaat en ook vol hoop op de goede afloop


laatste handeling van de dag....


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
He, het zit effe allemaal niet mee. Gewoon een nieuwe spoel en kabel bestellen en monteren. Dan moet het goed zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ondanks Murphy goed bezig Geert!

Zoals jij systematisch te werk gaat komt het lek vroeger of later toch boven. Liever vroeger natuurlijk smile
Kan je helaas geen gouden tip geven. Ook mijn onderbuik zegt dat het een ontstekingsprobleem is, maar ja wat heb je aan mijn buik grin , maar dat je eruit komt weet ik zeker!
Succes!!


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met NOS-spoelen moet je ook wel wat geluk hebben , je weet niet of deze al die jaren droog opgeslagen is geweest.
Ik lees ook niet dat deze spoel langdurig gedroogd is voor montage.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Met NOS-spoelen moet je ook wel wat geluk hebben , je weet niet of deze al die jaren droog opgeslagen is geweest.
Ik lees ook niet dat deze spoel langdurig gedroogd is voor montage.
Ik heb hem een tijdje liggen al en inderdaad niet langdurig gedroogd hier.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het lek is boven, of liever gezegd in het midden!
Nadat ik alle ontstekingsdelen had uitgewisseld en ook nog de carburateur had vervangen bleef de klacht nog steeds aanwezig.
Dus als laatste actie toch maar het petje eraf gehaald ondanks dat er maar 15km was gereden.
En....ja toen was het duidelijk, de O-ring was er finaal uitgeklapt in de buurt van decompressie kanaaltje.
Oorzaak?? Nog even raden wat het is...mogelijk is er door het nog open decompressiekanaal te hete lucht gekomen, de Viton O-ring is bestand tegen temperaturen van 200C.
Vanavond alvast dat gaatje gedicht, M6 draad getapt en een inbusboutje erin, 4mm onder de rand zodat er nog JBWeld op kan, maar eigenlijk niet nodig omdat Locktite 243 ook zorgt voor de afdichting.
In het weekend gaan we het spul weer opbouwen en dan hopelijk wat meer geluk smile





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Afgezien van die rare bult ziet de rest van de ring er ook niet echt als een O-ring uit.
Haal voor de zekerheid de kop nog even over een vlakplaat heen om de vlakheid te controleren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het advies wat ik gekregen heb is de viton o-ring (hardheid 75) er droog op te zetten, op 2 puntjes in de kop een naaldpuntje vet zodat de o-ring bij het plaatsen niet uit de kop valt, verder moet de cilinder mooi vlak zijn dus ook bij het kanaaltje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
In dat kanaaltje kan je gelijk M6 tappen, zet er dan een stelschroefje zo diep in, dat er zeker een millimeter of 4/5 overblijft voor JB-weld. Deze heeft dan genoeg "houvast" laugh

Er zijn er ook die daar een aluminium staafje in maken, even schoon draaien en klaar.


Ik zou dit advies maar opvolgen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, de cilinder bij dat gaatje voor de decompressie loopt iets af. Dus daar moet je een oplossing voor vinden. Idd een inbusje en JB weld.

Last edited by Alfons_Amuse; 23/04/15 03:50 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Het advies wat ik gekregen heb is de viton o-ring (hardheid 75) er droog op te zetten, op 2 puntjes in de kop een naaldpuntje vet zodat de o-ring bij het plaatsen niet uit de kop valt, verder moet de cilinder mooi vlak zijn dus ook bij het kanaaltje.
Welke eenvoudige en praktische methode is er om de cilinder mooi vlak te krijgen en hoe meet je dat het beste?
Voor het oog lijkt het nu ook vlak te zijn, maar een paar honderdste kun je mogelijk niet zo zien en je kijkt ook alleen maar tegen de zijkanten aan.
Idee aan deze kant is om bijvoorbeeld onder een oud petje wat niet meer in gebruik is wat waterproof schuurpapier 240 te plakken, gat in het midden te maken en dan al draaiend (handwerk of in draaibank inspannen) cilinder vlak maken.
Beter idee? Ik hoor het graag!
Verder heb ik hier ook Viton O-ring 75 shore, ik had echter de hele ring ingesmeerd en niet de 2 naaldpuntjes.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De cilinder opspannen op de draaibank op een doorn, een stuk rond op de diameter (gedraaid) van de cilinder.
Cilinder eroverheen schuiven, net klemmend.
Je kunt dan met een meetklokje of een Pupitast het aanlegvlak controleren en ook evt. nadraaien dan is het altijd goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Met een stalen liniaal boven op de cilinder en dan tegen het licht houden en je ziet wel of het vlak is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Het advies wat ik gekregen heb is de viton o-ring (hardheid 75) er droog op te zetten, op 2 puntjes in de kop een naaldpuntje vet zodat de o-ring bij het plaatsen niet uit de kop valt, verder moet de cilinder mooi vlak zijn dus ook bij het kanaaltje.
Wat is de reden dat hij er vrijwel droog opgezet moet worden?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb op de technische school nog vlakvijlen geleerd, kruislings vijlen en elke keer met de winkelhaak controleren tegen het licht, en zo heb ik mijn cilinder ook mooi gevlakt rond het kanaaltje.....tis allemaal niet zo moeilijk en het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk.

Met een zoetvijl natuurlijk.

Last edited by Roelof; 24/04/15 06:22 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb op de technische school nog vlakvijlen geleerd, kruislings vijlen en elke keer met de winkelhaak controleren tegen het licht, en zo heb ik mijn cilinder ook mooi gevlakt rond het kanaaltje.....tis allemaal niet zo moeilijk en het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk.

Met een zoetvijl natuurlijk.
Ik heb die techniek destijds allemaal niet geleerd Roelof, ik leerde weer andere dingen en om die reden vraag ik nu gericht om advies hier en fijn dat er dan ook zo informatief door forumleden als jij wordt geantwoord!
Ik realiseer me na jouw bovenstaande bericht dat ik een prima winkelhaak heb liggen, dus voor de controle al een eind op weg! wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb op de technische school nog vlakvijlen geleerd, kruislings vijlen en elke keer met de winkelhaak controleren tegen het licht, en zo heb ik mijn cilinder ook mooi gevlakt rond het kanaaltje.....tis allemaal niet zo moeilijk en het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk.

Met een zoetvijl natuurlijk.
Ik heb die techniek destijds allemaal niet geleerd Roelof, ik leerde weer andere dingen en om die reden vraag ik nu gericht om advies hier en fijn dat er dan ook zo informatief door forumleden als jij wordt geantwoord!
Ik realiseer me na jouw bovenstaande bericht dat ik een prima winkelhaak heb liggen, dus voor de controle al een eind op weg! wink


Het is net als met vrouwen Geerd....als je te ver gaat heb je een probleem.....kleine stapjes je ziet vanzelf als je het materiaal rond het decompressie gat raakt. wink

Last edited by Roelof; 24/04/15 06:36 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb op de technische school nog vlakvijlen geleerd, kruislings vijlen en elke keer met de winkelhaak controleren tegen het licht, en zo heb ik mijn cilinder ook mooi gevlakt rond het kanaaltje.....tis allemaal niet zo moeilijk en het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk.

Met een zoetvijl natuurlijk.
Ik heb die techniek destijds allemaal niet geleerd Roelof, ik leerde weer andere dingen en om die reden vraag ik nu gericht om advies hier en fijn dat er dan ook zo informatief door forumleden als jij wordt geantwoord!
Ik realiseer me na jouw bovenstaande bericht dat ik een prima winkelhaak heb liggen, dus voor de controle al een eind op weg! wink


Het is net als met vrouwen Geerd....als je te ver gaat heb je een probleem.....kleine stapjes je ziet vanzelf als je het materiaal rond het decompressie gat raakt. wink


Waar zit dan dat decompressie gat bij vrouwen Roelof.? laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
de rand op de cylinder is een probleem met "vlakvijlen" ik prefereer de draaibank en inderdaad een doorn in de draaibank afgedraaid op de cylinder diameter.
hoewel ik veel aanmerkingen heb op solex kwaliteit valt de vlakheid van de cylinder bovenaan best mee ( wel veel verschil in hoogte wat boven de koelrib uitsteekt of net niet )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Na alle raadgevingen en tips hier op het forum was het vanavond dan toch zover om deze in de praktijk om te zetten!
Gisterenavond alvast het gaatje boven het inbusboutje in het voorheen decompressiekanaaltje opgevuld met JBweld, dus dat kon mooi 24 u uitharden.
Solex maatje dreke2 had vandaag de tijd gevonden om een ietwat conische doorn te draaien met daarin een lager geplaatst.
Daardoor kon de cilinder aan 2 kanten worden "opgesloten" en de controle met het Mitutuyo klokje (meetnauwkeurigheid 0,01mm) liet een "onrondheid" uit van slechts 0,04mm zien, dus daarom kon het afsteken en afvlakken beginnen.
Ook het opstaande randje boven de koelrib even afgestoken uiteraard.
Het petje draagt nu super mooi vlak op de cilinder!
De foto's spreken verder voor zich, morgen kan het opbouwen weer beginnen en spoelen we hopelijk de wat mindere ervaring van vorige week weer snel weg.
Bedankt voor het kijken!














Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk er wordt weer vakwerk geleverd.
Mooi hoor.
Hoeveel is er nu afgedraaid, als je dat weet?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ja dat weten we Alfons!
Ik heb er rekening mee gehouden dat ik iets minder ruimte wilde overhouden tussen bovenkant zuiger en onderkant petje dan hetgeen ik vorig weekend gemeten had.
Daarom wat meer afgestoken dan wat alleen voor vlakken noodzakelijk was.
Uiteindelijk 0,75mm afgedraaid met metingen tussendoor om te kijken waar we zaten.
Om alleen te vlakken had het zeker wat minder kunnen zijn, ik denk ca 0,25-0,30 mm vanwege de omgeving nabij het decompressie kanaaltje.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je zal nu meer dan genoeg compressie hebben Geert.
Ben benieuwd hoe hij morgen loopt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ja ik ben zelf ook benieuwd!
Klein montagevoordeel nu: ik kan het petje en de cilinder op elkaar plaatsen met de O-ring liggend op het petje terwijl ik de cilinder op zijn kop houd, dus daarmee ook de O-ring in zijn geheel droog houden.
Is uiteraard eenmalig want de volgende keer zou ik de Solex op zijn kop moeten houden smile.
Verder nog helicoiltje M4 schieten in een van de draadgaten van de ontsteking, en dan weer opbouwen tankje, benzineleiding, carburateur etc.
We zullen het morgen in de loop van de middag weten en uiteraard dan hier weer even kort bericht.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar houden we je aan.

Ik gebruikte een klein beetje vaseline om hem effe op zijn plaats te houden.
De hele Amuse op zijn kop, vind ik best een gedoe.
Is ook niet meer nodig want ik heb er gewoon een pakking tussen zitten en ook zat compressie.

We zien je wel ook bij wegmisbruikers, als je te hard gaat op de A4.

laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 25/04/15 03:03 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Helaas nog geen goede berichten, alles zit erop en eraan, echter weinig trekkracht en opnieuw niet op snelheid komen, af en toe viertakten en het lijkt alsof hij af en toe overslaat.
Starten is ook niet lekker.
Ontsteking secuur afgesteld, 1 mm voor het streepje, elektrode afstand bougie op meerdere standen getest, 0,4-0,5-0,6-0,7mm, ook sproeiers verschillende getest.
Ik weet even niet waar nu te zoeken, had ik nu maar alvast de stroboscoop om te kunnen zie wat we zeggen...maar die is nog onderweg.
Hopelijk is het niet inwendig een lek a.g.v. bijvoorbeeld scheurtje in carter, in theorie ook nog mogelijk.
Even laten bezinken dit.... frown


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
He, dat valt effe tegen. Weet je wat me nu opvalt is, het was toch ineens dat hij moeilijk deed.
Ik wil eigenlijk weten of de punten 1,8mm voor BDP openen. Weet je zeker dat je spie goed is van de ontsteking. Denk het wel he.
Standaard carburateur toch he Geert?
Als je ergens een lekje hebt moet dat toch wel te zien zijn aan uitwendige lekkage.
Ik heb nog steeds een gevoel dat er iets met de ontsteking is. Succes kerel, je komt er uit hoe dan ook. Hoe is de compressie trouwens?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De punten openen op ca. 1,2mm voor BDP, het vliegwiel en spe zijn niet gewijzigd en de carb erop die er al een jaar op zat, ook al is deze wat uitgeboord.
Inmiddels om alles uit te sluiten er een gewone pakking tussen gezet, ik vond de viton al wel weer behoorlijk mechanisch beschadigd, mogelijk door de grote plet-druk.
De spoel is na 1u verwarmen bij 80C vervolgens op Prüfrex kast getest, dik in orde en de condensator eveneens getest op snel laden en ontladen, prima in orde.
Ik heb nog ff filmpje gemaakt, wie het weet mag het zeggen, ik kan onvoldoende hieruit halen wat volgende stap zou moeten zijn.

http://youtu.be/r1xtkeO9GnM


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De video is privé Geert, zet hem ff vrij wink ik ben wel benieuwd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mag ik vragen wat er allemaal NIET meer origineel is aan het blok.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
De punten openen op ca. 1,2mm voor BDP, het vliegwiel en spe zijn niet gewijzigd en de carb erop die er al een jaar op zat, ook al is deze wat uitgeboord.
Inmiddels om alles uit te sluiten er een gewone pakking tussen gezet, ik vond de viton al wel weer behoorlijk mechanisch beschadigd, mogelijk door de grote plet-druk.
De spoel is na 1u verwarmen bij 80C vervolgens op Prüfrex kast getest, dik in orde en de condensator eveneens getest op snel laden en ontladen, prima in orde.
Ik heb nog ff filmpje gemaakt, wie het weet mag het zeggen, ik kan onvoldoende hieruit halen wat volgende stap zou moeten zijn.

http://youtu.be/r1xtkeO9GnM


Ik weet het niet maar ik zeg het toch,
Ik lees hier niets over terug wat er met de cilinder en zuiger is gebeurd.
Ik heb het idee, en meerdere met mij, dat er al het een en ander aan de motor is veranderd maar lees weinig over een vooruitgang.
Zet er een gewone kop op en dan testen ,
zet er een gewone carburateur op en dan testen,
zet er een standaard cilinder op en dan testen.
Kleine stapjes maken en als het werkt ga je verder , werkt het niet, dan ga je terug naar af en probeer je het op een andere manier met b.v. een standaard kopje.
Als hij daar niet goed op loopt is er wat anders aan de hand, cilinder ??

Waarom zet je de ontsteking op 1,2 voor BDP ??
Eerst op 1,8 testen en bij een hogere compressie kan je een andere stand proberen ofdat het verbetert t.o.v 1,8.
Zoniet, terug zetten op 1,8.

enzv. , enzv....


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
De video is privé Geert, zet hem ff vrij wink ik ben wel benieuwd.

Hier is het filmpje dan nu vrij gezet. (nog met de 8mm carb)
Inmiddels ben ik al een ronde verder door er toch een standaard 6,5mm carburateur erop te hebben gezet en is dus alleen het petje nog NIET origineel.
Elektrisch is alles origineel.
Dus dadelijk weer testen.

https://youtu.be/r1xtkeO9GnM


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Waarom zet je de ontsteking op 1,2 voor BDP ??
Eerst op 1,8 testen en bij een hogere compressie kan je een andere stand proberen ofdat het verbetert t.o.v 1,8.
Zoniet, terug zetten op 1,8.
enzv. , enzv....
Ik heb de term BDP in de snelheid verkeerd geinterpreteerd, ik bedoelde dat ik ca 1,2 mm voor het merkteken op spoelenplaat sta met streepje van vliegwiel, sorry.
Verder inderdaad stap voor stap terug naar waar het goed ging.
Blokje liep voorheen zonder enig probleem, pas met opzetten van het nieuwe petje belandde ik in een klein moeras.....we gaan rustig en met beleid weer verder!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Al een andere bougiekabel geprobeerd ?

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik vind het toch een ontstekingsprobleem. Zo te horen.
Zet er een andere complete ontsteking op. Inclusief kabel en bougie. Geen kap.
Gewoon proberen. Wat heb je te verliezen.
Hij slaat gewoon over, dus in eerste instantie ontsteking zou ik denken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb nog eens goed geluisterd. Er zit mogelijk best power in dit blok.

Geert nogmaals, zet er eens een standaard carburateur op.

Last edited by Alfons_Amuse; 26/04/15 12:22 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik vind het toch een ontstekingsprobleem. Zo te horen.
Zet er een andere complete ontsteking op. Inclusief kabel en bougie. Geen kap.
Gewoon proberen. Wat heb je te verliezen.
Hij slaat gewoon over, dus in eerste instantie ontsteking zou ik denken.


Eerst alleen kabel is makkelijker smile

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dank voor alle input, ik ben inmiddels weer een paar stappen verder met testen.

Filmpje 1: nieuw petje met 6,5mm carburateur (origineel).
Als het filmpje schokt (correctie dat is in filmpje 2) is dat door mijn schrikbeweging als gevolg van "backfire" .
Dat verschijnsel had ik ook vanmiddag bij testrit, af en toe een knal!
Ontsteking vervroegen of precies op tijd blijf hetzelfde effect geven.
https://youtu.be/CgkI5uPkFCg

Filmpje 2: Opnieuw 6,5mm carburatuer met het originele, iets afgevlakte petje waarmee ik 1 jaar heb gereden, echter nu wel in achterhoofd bedenken dat van de cilinder nu ook nog 0,75 af is gegaan, dus andere compressie als voorheen die ik niet meer kan terughalen.
https://youtu.be/sZuB1EJ450A

Met deze configuraties en ook weer luisterend is de verdenking van een ontstekingsprobleem opnieuw groter geworden.
De componenten op zich zijn alle getest en in orde, inclusief nieuwe bougie-kabel, ik kan nu nog de contactpunten gaan verwisselen, de hele strip dus en het deel waar het asymmetrische boutje in steekt t.b.v. de afstelling.

Of ergens toch een lek naar aarde?
En wie weet waardoor die knallen (backfire?) veroorzaakt worden?

Het is niet erg motiverend op deze manier, maar opgeven doen we zeker niet.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb je inmiddels de stroboscooplamp in de buurt? Kijk eens of die ook zo'n onregelmatig beeld geeft, dan ben je zeker dat je het bij de ontsteking moet zoeken.

Voor zo'n storingen is een "doorkijkbougie" erg handig. Die paar tientjes is dat wel waard. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: john meisters
De video is privé Geert, zet hem ff vrij wink ik ben wel benieuwd.

Hier is het filmpje dan nu vrij gezet. (nog met de 8mm carb)
Inmiddels ben ik al een ronde verder door er toch een standaard 6,5mm carburateur erop te hebben gezet en is dus alleen het petje nog NIET origineel.
Elektrisch is alles origineel.
Dus dadelijk weer testen.
https://youtu.be/r1xtkeO9GnM


In dit geval zou ik de laatste verandering ongedaan maken en dan dus niet de carburateur vervangen want daar liep hij voorheen goed op, toch ??

Ik heb nu ook dat filmpje bekeken en je mist af en toe een vonk op je bougie (met het nieuwe kopje !!)en als de contactpunt niet spetterend vonkt kan je er vanuit gaan dat de condensator nog heel is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In het tweede filmpje loopt de motor slechter, dus met ingekorte cilinder > hogere compressie, slechtere vonkoverslag op de bougie.

In het verhaal van Jan Vennix staat ook dat de Prüfrix test geen 100% garantie is op een goede/foute spoel door een hogere stroom van de testkast.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zit ook weer te luisteren en mee te denken. Zou de spoel nu toch te zwak zijn om de hogere compressie niet te doorstaan?

Ander kopje proberen. 5 minuten werk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Zit te denken aan een te hoge compressie in combinatie van het octaan-gehalte. En dan denk ik aan pingelen.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Heb je inmiddels de stroboscooplamp in de buurt? Kijk eens of die ook zo'n onregelmatig beeld geeft, dan ben je zeker dat je het bij de ontsteking moet zoeken.

Voor zo'n storingen is een "doorkijkbougie" erg handig. Die paar tientjes is dat wel waard. wink
Stroboscooplamp is onderweg, heb deze begin deze week gekocht maar valt hier pas over een dag of 10 op de mat.
En stilzitten tot dan is niet mijn plan.
Even nachtje slapen en morgen weer met frisse moed.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Johnnie
Zit te denken aan een te hoge compressie in combinatie van het octaan-gehalte. En dan denk ik aan pingelen.
Ik gebruik Aspen 2T (1:50) die ik met Castrol 2T olie nog heb gemengd tot op 1:40 en ging er vanuit dat dit prima is.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is dan een klein lampje als het op de mat valt......

Ik heb hem Hier vandaan, binnen 2 dagen thuis.
Even Hella intoetsen (raar woord, intoetsen) en daar staat hij bij in het rijtje.

Last edited by FFAnders; 26/04/15 03:20 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


€65,- niet duur, ik heb er meer voor betaald.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Johnnie
Zit te denken aan een te hoge compressie in combinatie van het octaan-gehalte. En dan denk ik aan pingelen.


Zou zomaar kunnen. Aspen heeft een octaangetal van 95.
Testje met 98 of hoger kan nooit kwaad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is dan een klein lampje als het op de mat valt......

Ik heb hem Hier vandaan, binnen 2 dagen thuis.
Even Hella intoetsen (raar woord, intoetsen) en daar staat hij bij in het rijtje.


Ik heb van Becks electronica een mini stroboscoop, kost 25 euro, is ook binnen 2 dagen in de bus, en werkt perfect voor mij wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is wel een Hebbedingetje van Becks. whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In het donker prima maar met een beetje zon zie ik niks meer,


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik wacht op pakketje uit USA via mijn collega waar het inmiddels in de bus is gevallen.
Afgelopen week op ebay gescoord voor omgerekend Euro 14,50 wink
Let op het merk: Fox Valley en hij is ook nog eens "red" ....
Had eigenlijk nu al hier moeten liggen, maar ik ga geen 2e exemplaar kopen om NU voort te kunnen.
P.S. Ook in de zon nog licht!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Testje met 98 of hoger kan nooit kwaad.
Toevallig ook dàt fenomeen vanmiddag nog de revue laten passeren en ga ik ook nog testen volledigheidshalve.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is dan een klein lampje als het op de mat valt......
Een grote mat ligt er hier achter de deur en vol met dempingsmateriaal grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het ging mij meer om de afmeting van de brievenbus.
Of heb jij een pakjesbus ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hartstikke mooi natuurlijk zo'n lamp en natuurlijk heb ik er ook 1. Maar het probleem wordt er niet mee opgelost, helaas. Een ontsteking kan best iets verkeerd staan maar laat dit probleem niet zien. Wij allen zijn in staat 1 op het oog de ontsteking goed te zetten. Wijkt misschien nadien ietsjes af maar loopt altijd wel goed.

Geert morgen weer aan het werk he. Succes en je komt er uit want het zal goed gaan lopen hoe dan ook.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: john meisters
Testje met 98 of hoger kan nooit kwaad.
Toevallig ook dàt fenomeen vanmiddag nog de revue laten passeren en ga ik ook nog testen volledigheidshalve.


Proberen kan geen kwaad maar ik meen me te herinneren dat op de 24-uurs race's ook Aspen en Motomix gebruikt wordt en dat met motoren die die best wel een hoge compressieverhouding hebben.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 132 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.148s Queries: 219 (0.054s) Memory: 1.9611 MB (Peak: 2.9732 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 14:25:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS