Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#112635 05/04/15 02:58 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik heb solex motornr 421240 VDH 1961
deze solex loopt maar 15 km per uur
heb lagers rol zuigerveren pomp membraam contactpunten pakkingen dikke sport uitlaat vernieuwd
condensator was volgens test kast nog oke
cilinder inlaat opgeboord naar 8 mm
op de krukas waren er geen groefjes ingedraaid voor de rubber ringentjes het bereft wel een VDH krukas
motor goede compressie start goed onbelast hoog toeren tal loopt dus goed
zodra ik er meer ga rijden loopt hij maar amper 15 per uur
heb nadien een keer ring van een 2200 op de krukas geplaatst maar geen resultaat
wat zie ik over het hoofd wie weet raad alle oplossingen zijn welkom
gr Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Start hij goed?
Gaat het das helemaal open?
Ontstekingstijdstip?
Vacuumlekkage.
Terugvoer benzine zonder belletjes?
Carterlekkage bij de rol?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Alfons
Start goed
Gas Gaat helemaal open
ontsteking staat goed precies op merkteken
Wat bedoel je met vacuumlekkage alle pakkingen zijn vernieuwd
Terugvoer benzine daar zitten wel lucht belletjes in
Cartelekkage bij de rol was er maar aangezien er nergens een kering in zit ook niet op de krukas heb ik de rubber van een krukas kering van een 2200 gebruikt
Groetjes Theo

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die rubber ring op de as is bedoeld om olie lekkage langs de as richting koppeling te voorkomen.
Het is geen carterafdichting.
De werkelijke afdichting zit tussen het lager en het carter en bestaat uit een dunne
metalen ring die afdicht op de binnenring van het lager.
Wanneer het lager niet meer goed op z'n plaats zit werkt de afdichting ook niet (goed) meer.
Je merkt het snel genoeg als de afdichting niet goed meer is wanneer er oliespatjes op de band zitten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Ronald & Conny
Er zitten 2 dunnen ringen tussen carter en lager een geheel ronde ring en een met gebogen lipjes
Dus voor volgorde carter dan ring met de gebogen lipjes dan geheel ronde ring en dan het lager dan de borgring die met 3 schroefjes om alles op zijn plaats te houden en wat kan hier dan eigenlijk mis zijn ik heb er wel een nieuw lager ingezet met de kunstof stofringen waarvan ik er een verwijderd heb in verband voor smering
Groetjes. Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Theo.
Zo te horen heb je toch kijk op het geheel, dus moet het goed komen.
Zorg er eerst voor dat de belletjes in de retour over gaat.
Het komt ook nog wel eens voor dat de bout op het benzinepompje ook wat lucht aanzuigt omdat het ringetje niet goed zit of versleten.
Het pompje niet te vast draaien voordat pompje dan krom kan trekken.
De warteltjes van de benzineleidingen ook niet muurvast draaien, wel ervoor zorgen dat die tonnetjes wel op kun zitting kunnen komen. Dus de leidingen niet te ver uitstekend.

Lekt je decompressieklepje niet?
Dit hoeft maar een klein beetje te zijn en je hebt al veel verlies daardoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Alfons pomp is volgens mij oké
Koperen ringentjes zijn vernieuwd en zitten goed vast
Maar hoever moeten de tonnetjes op de leiding zitten
Het tonnetje op de leiding naar carburator zit het tonnetje wel 15 mm op de leiding zou dit de oorzaak kunnen zijn
Decompressie klepje sluit goed test ik altijd met zeepsop of een spuitbus gaslek zoeker maar ik zit nu te denken Zou er misschien ook speling zitten op de bus van 13 mm die op de krukas wordt geschoven en in het carter tegen de lager komt
Groetjes
Theo

Last edited by theohendriks; 05/04/15 08:16 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat met die ringen klopt.
Een lager voor de Solex heeft, in uitzondering met andere lagers, een dikkere binnenring.
Dat is om dat de afdichtring af moet sluiten op de binnenring van het lager.
Bij standaard lagers is die binnenring dunner en dicht dat niet af op de afdichtring.
Meet het gat van de afdichtring en de buitenmaat van de lager ring maar, deze moeten overlappen.

Het lager moet ook strak in het carter zitten, het heeft een lichte perspassing zit het te los dan kan lager, krukas, rol en vliegwiel zijdelings bewegen, das nie goe.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Ronald & Conny dat weet dat is ook in orde maar
ik weet echt niet waar ik nog moet zoeken dus nog meer idee zijn welkom
vriendelijke groeten Theo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je kunt ook eens naar Roermond rijden, kijken we samen nog eens.
Ik heb hier ook een 1961er gehad die niet vooruit wilde, bleek het carter gescheurd cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo John ik zou wel een keer naar Roermond komen maar ik weet weet je adres niet
Ik heb het carter in een verduisterd kamer met een lamp bekeken maar nergens een teken dat gescheurd was of er ergens een gaatje te zien is maar niets te ontdekken
Groetjes Theo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Venloseweg 55, 6041BS Roermond.
Bel even voor je komt, mijn nr staat op onze website. Google op Solex Roermond en je vindt het.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
15mm, mijn tonnetje zit er zover op, dat de leiding 1mm eruit steekt.
Die bus van 10mm is wel tegen het lager aangedrukt omdat je de koppeling stevig vast hebt gedraaid.
Weet je zeker dat de uitlaat inlaat pakking lekker zit. Ik heb hier nieuwe pakkingen liggen die van geen meter passen en uitlaatgas kan gewoon bij de inlaat terecht komen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo heb vliegwiel spoelenplaat koppeling en rol gedemonteerd
Dan de bus van 27 mm verwijderd van krukas
Dan de bus van ,13 mm die tegen het lager zit verwijderd deze
Deze zat vrij los in het carter paste wel goed op krukas
Lager ook nog een keer verwijderd moet zeggen deze kan ik vrij makkelijk dus gewoon met vinger uit carter halen
Nu mijn vraag zou het kunnen zijn dat hij toch lekt tussen lager en carter
Zou het een oplossing kunnen zijn als ik het lager met loctite
Vast lijm in het carter en misschien de bus van 13 mm ook met loctite vast lijmen in het carter wie doet dit vaker
Gr
Theo

Last edited by theohendriks; 06/04/15 05:10 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Stop maar met zoeken , je hebt de oorzaak al gevonden.
Met een loszittend lager werkt de afdichting niet.

Origineel bericht van: FFAnders

Het lager moet ook strak in het carter zitten, het heeft een lichte perspassing zit het te los dan kan lager, krukas, rol en vliegwiel zijdelings bewegen, das nie goe.

Die bus draait mee met de as en zit in feite geklemd tussen lager,rol en koppeling dus die kan je niet vastlijmen
aan het carter want dan plak je alles aan elkaar en heb je geen werkende motor meer.
Het lager vastlijmen heeft ook weinig zin , dat komt los als het carter warm wordt, het cater zet bij warm worden meer uit dan het lager.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Ronald & Conny
Het lager word op zijn plaats gehouden door de ring met de inkeping in het lager
Daarom dacht ik loctite lager borging is bestand tegen tempratuur -55 tot+175 graden voor de afdichting
Of wat heeft u voor een oplossing
Groetjes Theo

Last edited by theohendriks; 06/04/15 06:06 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je kunt een bandje in het carterhuis leggen, speling is uit den boze. Carter moet warm zijn als je het lager erin zet. Zeker geen scheur linksonder bij het m6 boutje?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo dus geen loctite voor lagerboring die heb ik nog staan bestand tegen tempratuur van -55 tot +175 graden waarvan kan ik dat bandje maken en bedoel het carter boutje links onder
Groetjes
Theo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Uitzetting en krimp zijn natuurkrachten, zelfs Loctite kan daar geen weerstand tegen bieden.

Ik heb diverse diktes waar je zo'n bandje van kunt maken. Kom maar langs dan kijken we hoeveel de ruimte is. Ik heb ook een oventje om het carter te verwarmen.

Ik bedoel de lagerborging: het schroefgaatje linksonder, daar zit vaak een scheur. Als dat zo is dan helpt opvullen natuurlijk niet meer frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hier hetzelfde Theo, even geen Solex vandaag wink

Attached Images
image.jpg (105.67 KB, 271 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Smakelijk !

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gezellige tafel.
Wanneer kan ik aanschuiven. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Tafel is al afgeruimd. Toch nog even een Solex uit de garage gehaald die ik deze week gerepareerd heb, werd nu opgehaald. Volgend station: de bank, daar kom ik voorlopig niet van af #uitbuiken# wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo John ben nu bij onze dochter dus ik denk niet dat ik vandaag nog in de garage kom ik ga morgen eens goed controleren of er toch ergens een schuurtje zit
Groetjes
Theo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nog even de zoekfunctie gebruikt. Kijk Hier maar eens voor foto's en meer info wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Venloseweg 55, 6041BS Roermond.
Bel even voor je komt, mijn nr staat op onze website. Google op Solex Roermond en je vindt het.

eventueel Hoogland is ook een optie waarschijnlijk wel iet verder.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo heb vanmorgen alles na gekeken carter is goed heb nog een vraag omtrent de plaatjes die achter het lager zitten dus de vlakke ring komt tegen het lager maar de ander ring komt tussen carter en plaatje tegen het lager maar hebben de gebogen lipjes op deze ring nog invloed hoe dat deze in het carter zit moeten de omhoog staan de lipjes tegen tegen het carter of tegen de vlakke ring
Ik zag dat er olie. En vet zat tussen de krukas en de bus die over de krukas en in het carter zit dus de bus van13 mm
Groet Theo

Last edited by theohendriks; 07/04/15 07:42 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
je hebt een lager die dicht was open gemaakt overbrugt de ring nog wel de twee lagerschalen of zit er een kier tussen dit type lagers heeft meestal rillen in de lagerschalen om de "afdichtings"lippen te kunnen plaatsen. ? de ring moet het lager dichtdrukken en de veren lipjes zorgen voor extra aanleg druk ( weet niet wie daar aan gerekend heeft maar erg zinvol is het niet )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: theohendriks

moeten de omhoog staan de lipjes tegen tegen het carter of tegen de vlakke ring
Ik zag dat er olie. En vet zat tussen de krukas en de bus die over de krukas en in het carter zit dus de bus van13 mm
Groet Theo


De lipjes horen tegen de ring te drukken. Olie en vet duidt op lekkage, maar iets laat het lager altijd door, echter met mate smile


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo de nieuwe lager is voorzien van 2. Kunstig
afdekkingen stof afdichtingen
van krukas zijde verwijderd voor de smering van het lager
Aan Carter zijde is gewoon blijven zitten heb er nog nooit nadelige gevolgen van gehad
Gr. theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch allebei verwijderen. Ten 1ste is er dan spoeling. Ten tweede, door de tijd heen kan die stofkap misschien uitzetten (door de benzine met bijproducten erin) en druk dan misschien de dunne ring weg en dan heb je lekkage.

Ga ook na of de dunne ring wel mooi vlak is. Heb toen op een beurs nieuwe zien liggen maar die waren al krom, dus gewoon troep.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo waar haal je de goede dunnen ring kopen ?
volgens de verkoper van het lager zou de stofkap benzine bestendig zijn
heb vandaag blokje weer in elkaar gezet morgen proberen
groetjes
Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch op de beurzen goed zoeken en goed kijken of ze mooi recht zijn. Spiegeltje meenemen en erop leggen, kun je goed zien of ze recht zijn. Zo heb ik er 2 goede eruit gezocht.

Laten we hopen dat de stofring blijft zitten dan. Denk het wel hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo waar haal je de goede dunnen ring kopen ?
volgens de verkoper van het lager zou de stofkap benzine bestendig zijn
heb vandaag blokje weer in elkaar gezet morgen proberen
groetjes
Theo

Het lijkt me verstandig om eerst te zorgen dat het lager wat vaster in het carter zit en als je daar toch mee aan de slag gaat kan je ook die tweede stofring eruit halen, er komt daar geen stof, tenzij je de rol met perslucht of hogedrukspuit schoon gaat maken.
Als de metalen afdichtring niet krom is kan je hem gewoon terugplaatsen.
Dat de 13mm bus wat vettig is, is normaal, zolang er maar geen oliestreep in het carter zit want dan werkt de afdichtring niet goed.
Bij montage van die bus op de as doe ik er altijd wat vet aan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo vandaag proef gedraaid loopt nu met koude motor 28 km p er uur
Dus al een flinke vooruit gang als wat warmer is wat langer rijden is nu nog fris
Groetjes
Theo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo vandaag proef gedraaid loopt nu met koude motor 28 km p er uur
Dus al een flinke vooruit gang als wat warmer is wat langer rijden is nu nog fris
Groetjes
Theo

hoe ver steekt de zuiger nog voor de inlaat als hij in zijn bovenste stand staat. Ik had er laatst een die bleef nog ca 2 mm zichtbaar en ze mogen tot wel 3 mm hoger gaan dan de inlaat, maar ja dat zit wel eens anders.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 39
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Apr 2014
Posts: 39
vanmiddag de solex weer uit zijn winterslaap gewekt en een lekker ritje gemaakt.

loopt weer super.


Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo J.O.A.N
heb dus wel wat verdiend maar ik denk dat er nog meer uit te halen is
ik heb de inlaat opgeboord tot 8 mm en toen de zuiger op de plaats van de inlaat ingekort zodat de inlaat geheel vrij is als de zuiger in de bovenste stand staat
weet ook niet of ik dan de carburator ook moet uitboren of dat invloed heeft
of een grotere sproeier ?
gr Theo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Eerst moet een Solex standard 32 lopen (en soms iets meer) en dan pas opvoeren/modificeren.

Wat wil je precies?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo vandaag proef gedraaid loopt nu met koude motor 28 km p er uur
Dus al een flinke vooruit gang als wat warmer is wat langer rijden is nu nog fris
Groetjes
Theo


Hoe heb je het los zittende lager opgelost?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Ik ben naar mee naar een kennis gegaan die heeft dat voor mij gedaan heeft daar een flinter dun reepje om het lager gedaan dan Carter verwarmt en toen net John schrijft in geperst met dit als resultaat
Groetjes
Theo


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 108 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.055s Queries: 98 (0.014s) Memory: 1.3143 MB (Peak: 1.7638 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 16:44:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS