Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Weet iemand hier op basis van alleen de bijgaande foto's welk type Prüfrex meetkast dit is?
Er zijn er zeer veel in omloop geweest, vele varianten, maar wellicht toch......?
Dat zou handig zijn om te weten te komen wat deze kast nog meer kan dan het doormeten van ontstekingsspoelen.
Zo te zien in ieder geval ook meten van condensatoren.
En voor het geval de motor van de kast niet werkt, is deze (eenvoudig) te repareren?
Vooralsnog heb ik een optie op de kast van de 1e foto.
De 2e foto heb ik ergens van een website geplukt, is zo te zien hetzelfde apparaat, echter ook zonder type vermelding.




Last edited by RedFox; 29/03/15 08:46 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je kan er ook mee back to the future. Mooie kast zou zo niet weten wel type, staat het niet onderop?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo te zien een mooie kast met omschrijving erbij.
12V, zelfs 24V mogelijk, ik zie een auto bobine liggen, dus denk ik ook dat hij ook motorfietsen aankan en zelfs om auto ontstekingsdelen kan testen,.

Geert Hoeveel ervaring heb je met dit soort dingen.

Last edited by Alfons_Amuse; 29/03/15 08:52 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zo te zien een mooie kast met omschrijving erbij.
12V, zelfs 24V mogelijk, ik zie een auto bobine liggen, dus denk ik ook dat hij ook motorfietsen aanvang en zelfs om auto ontstekingsdelen kan testen,.

Geert Hoeveel ervaring heb je met dit soort dingen.
Roelof, Alfons, even voor de goede orde: de 2e foto heb ik van internet geplukt, het apparaat wat ik in optie heb is de 1e foto en niet voorzien van tekst in de deksel en de eigenaar kan ook geen typeaanduiding vinden.
Zie hieronder nog betreffende plaatjes.
En ervaring met dit soort dingen is nog minimaal, maar alles kun je leren. wink





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een handleiding is wel wenselijk zoniet onmisbaar anders is het een hele klus om te ontdekken wat de werking van het apparaat is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Een handleiding is wel wenselijk zo niet onmisbaar anders is het een hele klus om te ontdekken wat de werking van het apparaat is.
Het is om die reden dat ik ook de vraag heb gesteld hier Ronald, alhoewel de basis principes niet veel zullen afwijken van een aantal andere typen Prüfrex kasten.
Wijnand (mede forumlid) maakte me attent op dit exemplaar, hij heeft ook een handleiding van een Prüfrex, hoewel niet exact dezelfde uitvoering zal dat toch handig zijn.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, mensen kunnen het leren om ermee te erken, maar inzicht in deze materie is echt nodig om te kunnen beoordelen.
Wel boeiend om te leren natuurlijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja, mensen kunnen het leren om ermee te erken, maar inzicht in deze materie is echt nodig om te kunnen beoordelen.
Wel boeiend om te leren natuurlijk.
Ik wil nog even terugkomen op je eerdere vraag Alfons, ik heb wel enige meetervaring, echter (nog) niet met een Prüfrex meetkast.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja, mensen kunnen het leren om ermee te erken, maar inzicht in deze materie is echt nodig om te kunnen beoordelen.
Wel boeiend om te leren natuurlijk.
Ik wil nog even terugkomen op je eerdere vraag Alfons, ik heb wel enige meetervaring, echter (nog) niet met een Prüfrex meetkast.


Oh, dan moet het goed komen Geert. Het is juist de bedoeling van meetkasten dat de meeste mensen ook dingen kunnen testen en controleren, zonder al die moeilijke kennis te hebben van dat onderwerp.

Zelf kan ik ook op een andere manier wat ontstekingsdelen testen. Wel heb je dan wat meer inzicht en spulletjes nodig natuurlijk.
Hier een voorbeeltje.

https://www.youtube.com/watch?v=_1WLDOCLLBM&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=1kx44uTAHYE&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb zojuist via de telefoon "live" kunnen horen dat de motor van de kast inderdaad nu ook werkt. Het vervangen van een zekering en een beetje WD40 deed wonderen, dus wordt de werkplaats hier komende week verrijkt met een mooi apparaat! laugh


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi man. Kun je op eenvoudige wijze onderdelen testen en beoordelen.
Leuk dat het allemaal weer werkt he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
dit is een militaire prufrex testkast kan veel meer als een spoel meten en een condesator 6 12 &24 volt het Nato stok nr staat op de kist en als het legerspul is is er ook dokumentatie maar waar kan ik je niet vertellen maar er is wel hoop

Last edited by Huub; 30/03/15 10:26 AM.
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Huub
dit is een militaire prufrex testkast kan veel meer als een spoel meten en een condesator 6 12 &24 volt het Nato stok nr staat op de kist en als het legerspul is is er ook dokumentatie maar waar kan ik je niet vertellen maar er is wel hoop
Met wat speurwerk heb ik nu toch de eerste aanknopingspunten gevonden op de website van een militaire bibliotheek.
http://www.technische-troepen.nl/biblio/bibliotheek.php?case=catgereedschap
Het NATO stock nummer komt voor wat betreft de laatste 9 cijfers overeen in ieder geval met hetgeen op mijn kast staat en die laatste 9 zijn bepalend en dus de belangrijkste. ( xxxx-17-706-7097)

Vooralsnog lijkt het te gaan op een Prüfrex L9 of een afgeleide daarvan.
Ook op de eerste foto van mijn bericht is te zien dat er een paar extra accuaansluitingen achteraf bij zijn gezet, evenals 2 zekeringhouders, zoek de verschillen!

Ik heb inmiddels ook een locatie gevonden waar deze Prüfrex in een depot staat en de compagniecommandant liet me vandaag per email weten dat hij één van zijn technische mensen alvast een duidelijke foto zou laten maken van de tekst aan de binnenkant van de deksel en mij die zal doorsturen.
Zie hier de website waar ik hem vond.

http://www.41dko.nl/?id=29

En hieronder is wat info uit de bibliotheek, een ander ijzer wat we in het vuur hebben, want als de voorraad groter dan 1 is (meest rechtse kolom) dan kan tegen vergoeding een exemplaar worden gekocht.

Wordt vervolgd en als iemand bij toeval documentatie van de L9 heeft, dan uiteraard van harte welkom!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het houd je wel lekker bezig maar ik denk dat het de moeite loont.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dergelijke apparaten zijn ontworpen voor bobines met een grote stroom te meten ( als je geluk hebt ook voor 6 volt ).
De stroom om te meten is bij 6 volt ongeveer 8 amp.
bij 12volt ongeveer 5 amp .
Bij 24 volt ongeveer 3 amp.
De meeste ontsteking spoelen verdragen dat niet dus let op de meetduur.
De stoom door een ontsteking spoel is normaal maar 2 amp en dan nog maar oplopend van 0 naar 2 amp.
Dat wil zeggen dat je eigenlijk niet goed meet en dus makkelijk verkeerde uitkomsten zal krijgen.
Als je bijvoorbeeld 6volt 2tot 3 amp continu op de spoel zet zal deze ook al is hij niet best meer toch een goede vonk geven en het in de solex ontsteking beginnen te denken doe het zelf maar.
Ook kan je door zo te meten een spoel die nog bruikbaar is ergens heen sturen waar hij niet voor gemaakt is.
IK zal even de zaak wat even recht zetten.
Stel de spoel is goed en zal dus een goede vonk leveren ( max 8-9 m.m. ) niet verder gaan.
Stel dat je nu de spoel een of meerdere windingsluiting heeft.
Dan zal hij niet meer tot werken in staat zijn in een solex.
Maar op zo een spoelen vernietiger die hier misschien wel meer dan 5 amp door heen kan jakkere zal de spoel toch wel een goede vonk kunnen geven tenzij de hoogspanning spoel geheel door geslagen is.
Als je spoel goed is dan is deze meeting wel bruikbaar omdat een goede spoel door zijn goede zelfinductie de stroom zal begrenzen.
Nogmaals zo een apparaat is goed bruikbaar als je weet wat je aan het doen bent.
DE condensator meting berust op de meting met een neon lamp.
Deze hebben de eigenschap om alleen te gaan lichtgeven als de spanning veel hoger is dan normaal.
Dus als je via een te meten condensator de neon lamp wil laten oplichten moet de spanning hoog zijn.
Als de neon lamp gaat lichtgeven gaat de condensator weer spanning verliezen en gaat de lamp uit.
De tijd tussen het aan en uit gaan is een maat voor de lekstroom van de condensator.
Let op je kan dus alleen de lekstroom meten of sluiting.
De capaciteit kan je zo dus niet meten.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan V.
Goed verhaal, maar ik heb toch wat andere waarden van de stroomsterkten, puur omdat ik hiermee veel gewerkt hebt.
Veel verschil is het niet maar toch.

De test met de neonlamp voor de condensator vind ik best een goede test, hoewel ik het anders test.

Maar wat je als laatste zegt ben ik zeker met je eens. Je moet weten wat je precies doet en waarom. En daar is natuurlijk ervaring en kennis voor nodig.



Last edited by Alfons_Amuse; 01/04/15 02:23 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Was geen leuke grap achteraf,wij hadden een oude magazijn man die altijd vroeg heb je het oude ding?Hij wist niet alles dus een voorbeeld wat je nodig had was welkom.Wij laden een condensator op en gaven hem met vingers aan de zijkant zodat hij hem met de onderkant en bovenkant aan moest pakken zo testten wij een condensator als hij begon te vloeken was de condensator goed wij laden hem op met een Prufex tester vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor de aannemer is het geen grap voor de aangever wel, die voelt de schok niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De vaktechnische samenvatting die Jan Vennix bovenstaand schrijft heeft me alsnog aan het denken gezet of dit dan wel het juiste type apparaat is voor mij om aan te schaffen voor het doel wat ik voor ogen had.
Misschien is het gezegde "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" hier wel van toepassing.
Ik ga er letterlijk nog eens een nachtje over slapen en mogelijk dan toch uitkijken naar een spoelen tester die meer geënt is op het specifieke gebruik ten behoeve van alleen Solex ontstekingsspoelen testen.
Met de argumenten die Jan heeft aangedragen en die ik ook 1:1 zal delen met de verkopende partij zal deze Prüfrex dan weer beschikbaar komen voor andere geïnteresseerden.
Ik ben vanzelfsprekend bereid om even te bemiddelen als een forumlid dit apparaat wèl zou willen aankopen.
Stuur me dan even een PB zodat ik deze input heb alvorens me bij de verkoper te melden met mijn voorgenomen besluit.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is maar net wat je met de kast wilt.
De ene wil hem als "Collectors item" de ander om hem daadwerkelijk te gebruiken.
Als je regelmatig met spoelen bezig bent is het een handig hulpmiddel.
Omdat ik ook een paar Solexen heb vond ik het de moeite en investering waard om zo'n kast aan
te schaffen + het is gewoon een mooi ding om te zien en het werkt ook nog, gelukkig.

Attached Images
prüfrex.JPG (61.38 KB, 2956 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ronald, mogelijk is de K15 (want dat is het type wat jij vlgs mij hebt) méér geëigend voor het testen van spoelen zoals deze in Solex voorkomen en is de kast die ik in optie heb primair bedoeld voor hetgeen Jan beschreef.
Misschien vergelijk ik nu appels en peren, in ieder geval wilde ik het niet aanschaffen als collector's item.
Mijn kennis van zaken is hier dan toch wat begrensd om het juist te kunnen beoordelen en vandaar dat mijn onderbuik nu voor een deel meespeelt in mijn besluitvorming.
Mijn mening graag inruilen voor een betere??

Last edited by RedFox; 01/04/15 06:29 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat Jan Vennix schrijft klopt wel, de spoel wordt ik korte tijd testen best wel warm, als gevolg van die hoge stroom.
Daar is wel wat aan te doen (elektrisch en mechanisch) maar dan verander je wat aan het inwendige van de kast.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze kasten zijn qua werking voor spoelen allemaal hetzelfde, de een is wat meer uitgebreid dan de andere. Dus daarvoor hoef je deze kast niet te laten staan Geert.
Maar wat Jan Vennix bedoeld is dat deze kasten niet echt bedoeld zijn voor spoelen die achter een vliegwiel of in een magneet ontsteking zitten, Dat heb ik een tijdje geleden ook als eens geschreven hier, en dat bedoeld Jan ook.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Wat Jan Vennix schrijft klopt wel, de spoel wordt ik korte tijd testen best wel warm, als gevolg van die hoge stroom.
Daar is wel wat aan te doen (elektrisch en mechanisch) maar dan verander je wat aan het inwendige van de kast.


Klopt Ronald, dat is wat je als eerste moet doen.
Puntjes zo afstellen dat er zo kort mogelijk stroom/spanning op je primaire gedeelte staat, standaard is dat andersom, en word je spoel bloedheet.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Deze kasten zijn qua werking voor spoelen allemaal hetzelfde, de een is wat meer uitgebreid dan de andere. Dus daarvoor hoef je deze kast niet te laten staan Geert.
Maar wat Jan Vennix bedoeld is dat deze kasten niet echt bedoeld zijn voor spoelen die achter een vliegwiel of in een magneet ontsteking zitten, Dat heb ik een tijdje geleden ook als eens geschreven hier, en dat bedoeld Jan ook.
Jan, dat houdt dus als ik het goed begrijp in dat er dan toch andere testkasten zijn die primair wèl voor dat dat soort spoelen bedoeld zijn, bijvoorbeeld die kleine Italiaanse waarvan me niet 1,2,3 het type te binnen schiet, ik geloof iets van ctb 62 of zo of mogelijk nog andere (Bosch?) Is mijn redenering juist?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat soort kastjes worden nogwel eens bij Oek (MP) aangeboden.

Attached Images
testkast 001 (Medium).JPG (105.75 KB, 1549 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Klopt, ik heb er ook een van Oek. Er zijn meer forumleden oa Roelof met zo'n kastje. Werkt perfect, ik kan hem niet meer missen en veel brommerfans uit de buurt weten me te vinden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Jan
Deze kasten zijn qua werking voor spoelen allemaal hetzelfde, de een is wat meer uitgebreid dan de andere. Dus daarvoor hoef je deze kast niet te laten staan Geert.
Maar wat Jan Vennix bedoeld is dat deze kasten niet echt bedoeld zijn voor spoelen die achter een vliegwiel of in een magneet ontsteking zitten, Dat heb ik een tijdje geleden ook als eens geschreven hier, en dat bedoeld Jan ook.
Jan, dat houdt dus als ik het goed begrijp in dat er dan toch andere testkasten zijn die primair wèl voor dat dat soort spoelen bedoeld zijn, bijvoorbeeld die kleine Italiaanse waarvan me niet 1,2,3 het type te binnen schiet, ik geloof iets van ctb 62 of zo of mogelijk nog andere (Bosch?) Is mijn redenering juist?


Nee Geert, officieel zijn er geen testkasten die Hiervoor 100% geschikt zijn.
Onze spoelen werken op wisseling van magnetisch veld door de spoel, dat kan een testkast zo even niet nadoen, dat snap je wel.
En dat is wat Jan V en ik bedoelen, als er primaire iets aan de hand is, en in de praktijk niet meer werkt, is de kans heeeel groot dat hij het op onze testkasten gewoon goed doet.

Als je het 100 % wilt uitsluiten, zal een een testopstelling moeten maken, waarbij je een elektromotortje vervangt door je solex blokje, met een bijv. een frequentie regelaar. ALTIJD de spoel verwarmen, zeker een half uurtje op zo'n 70/80 graden, dan op de grondplaat schroeven, en testen.

Die kleine Italiaanse testkast werkt wel anders dan de prufrex, maar hetzelfde principe, pulserend spanning op je primaire gedeelde zetten. Deze doet het via een condensator, een kant opladen, en ontladen via de spoel.

In de praktijk komt het gelukkig niet veel voor dat het primaire beschadigt is of verbrand, heel af en toe maak ik wel eens mee dat de spoel aangelopen is op het vliegwiel, en dus heel erg warm is geweest, en dus primaire verbrand. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is een mooi ding FF, want je kunt luchtdruk in dat ding rechts onder stoppen en dan proberen de vonk laten overspringen onder druk.
Maar dat zal je wel weten.

Heb daar ook vroeger mee gewerkt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is in feite een bougietester die werkt met een ingebouwde bobine maat je kunt natuurlijk ook de te testen spoel op de bougie aansluiten.
In de kast is een handpomp gemonteerd dus je bent niet afhankelijk van perslucht van buiten af.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is in feite een bougietester die werkt met een ingebouwde bobine maat je kunt natuurlijk ook de te testen spoel op de bougie aansluiten.
In de kast is een handpomp gemonteerd dus je bent niet afhankelijk van perslucht van buiten af.


Ik had er 1 en die kon ik gewoon op de compressor aansluiten.
En ja zeker een bougie tester. Ik had ook een apparaat met zandstraal en daar kon ik bougies mee schoon stralen. Heel makkelijk. Maar tegenwoordig mag je dat niet meer doen want op de neus (isolator) zit tegenwoordig een speciale laag en die mag er niet af.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb er zo een staan ,een ouwetje met een grote sticker Champion voorop.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Heb er zo een staan ,een ouwetje met een grote sticker Champion voorop.


Mmmhhh, dat weet ik niet meer of het Champion was. Wel een klein ding die we tegen de muur hadden geschroefd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier een plaatje ervan

Attached Images
bougiestraalkast.jpg (25.45 KB, 1546 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Goeiedag, wat een mooie spullen hebben jullie toch staan. Jaloers crazy
Deze sloeber komt niet verder dan wat dop/ring/steek/pijp sleutels. Wel van Gedore, dus dat weer wel. Toch nog een beetje stijl grin


Groet, Tim
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb um dan niet van Oek, maar wel zo'n blauw Italiaans ding. Werkt perfect en het scheelt een hoop sleutelwerk. Staat ook niet in de garage maar lekker droog op zolder.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Hier een plaatje ervan


Oh nee, deze is 8 keer zo groot dan die ik had.
Wel leuk om te hebben.
Gebruik je hem nog wel eens?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan zijn we samen het sloeberteam Geert. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Goeiedag, wat een mooie spullen hebben jullie toch staan. Jaloers crazy
Deze sloeber komt niet verder dan wat dop/ring/steek/pijp sleutels. Wel van Gedore, dus dat weer wel. Toch nog een beetje stijl grin

Het Rijksmuseum staat ook vol met mooie spullen wink

Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Hier een plaatje ervan


Oh nee, deze is 8 keer zo groot dan die ik had.
Wel leuk om te hebben.
Gebruik je hem nog wel eens?


Wel een apart toestel maar hij staat mij een beetje in de weg, ik heb geen museum.
Bougies schoonmaken of vervangen doe ik eigenlijk nooit.
Wat werkt, dat werkt en daar moet je niet aan rommelen.
Ik heb afgelopen jaar wel 2 (ja twee!!) nieuwe gekocht maar die liggen reserve te liggen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik kreeg inmiddels via het Legermuseum te Soesterberg nog wel een foto van de binnenkant van de Prüfrex meetkast toegezonden.
In een van de tekstvelden (aan de rechtkant net onder het midden) wordt ook nog verwezen naar de handleiding L9, dus dat is inderdaad het type kast!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Feb 2010
Posts: 26
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2010
Posts: 26
Hallo,

Ik heb net een Prufrex K15 testkast aangeschaft.
De zekeringen in de kast zijn vervangen door koperen draden.
Weet iemand welke zekeringen er origineel in horen?
Om de kast te testen, mag ik dan gewoon een autobatterij nemen en deze verbinden met de stroomvoorziening in de kast?

Alvast bedankt...

Groeten,
Bart

Attached Images
image-2017-05-13.jpg (145.02 KB, 857 downloads)
image-2017-05-13(1).jpg (155.64 KB, 1286 downloads)
Last edited by Bartje; 13/05/17 08:38 PM.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
mooie test kast bart ik heb ze wel al eens gezien maar ik weet niet zeker of je hem wel met een baterij kunt testen het zou wel heel gemakkelijk kunnen zijn verder hele goede testkasten
gr pierre

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
heren

en wie kent deze proef/test kast ???
en voor diegene die hem kent, wat zijn de ervaringen

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20170514_102223.jpg (109.99 KB, 989 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooie testkast ANdre.

Wat betreft die Prufrex, die kan je inderdaad op een accu van 12 of 6 Volt aansluiten.
Bovenin zit ook de keuzeschakelaar 6 of 12 volt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2010
Posts: 26
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2010
Posts: 26
Hallo Ronald,

Weet jij soms welke zekeringen er in de kast moeten?
Ik gelezen dat jij dezelfde kast hebt.

Groeten,
Bart

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zal morgen even kijken welke zekeringen er in mijn kast zitten Bart.

Morgen is vandaag, hier de foto´s va d zekeringen.
Volgens de,ietwat verfrommelde, handleiding moeten deze 15 ampere zijn.

"Wij wensen U veel succes met dit pracht-instrument toe....":






Last edited by FFAnders; 15/05/17 12:30 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2010
Posts: 26
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2010
Posts: 26
Hallo Ronald,

Bedankt voor de foto en de info. Hier ben ik zeker en vast iets mee.
Staat er in het document nog interessante informatie? Ik heb geen kaas gegeten van de kast en daarom is alle info welkom.

Mocht er iemand zijn die graag een scan van de Nederlandstalige handleiding wil, stuur me dan een persoonlijk bericht met je e-mailadres. Dan stuur ik deze door..

Groeten,
Bart

Last edited by Bartje; 15/05/17 10:56 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.223s Queries: 114 (0.173s) Memory: 1.3887 MB (Peak: 1.9056 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 21:31:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS