Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hallo Solex collega’s

Even voorstellen; sinds kort lid van dit forum, heb twaalf jaar een Solex koffertje uit 1958 met een (ruil) motor uit ong. 1965, een reserve motor en diverse andere onderdelen en een Puch VS 50D uit 1959. Beide brommers in (nagenoeg) nieuw staat en rijden perfect. Ben met pensioen, 41 jaar gewerkt bij van Rietschoten & Houwens (nu Imtech) als consultant voor control systems voor de offshore (Crane en Tensioner systemen voor Heerema, Allseas, Mc Dermott, etc.). Daarvoor veel over de wereld gezworven.
Andere hobby’s; treintjes (Märklin HO en elektrische blikken treinen Hornby/Bing/Louis Marx schaal O), buizen radio’s, software programmeren, etc.

Vraag: Zie foto. (als dat gelukt is?)
Krukas Solex OTO, waar dient de rubberen ring in de krukas voor? Lijkt mij niet om olie lekkage uit het carter te voorkomen. Iets om vuil tegen te gaan?
De grotere bus onder de aandrijfrol heb ik iets naar rechts geschoven.

Vriendelijke groeten, Dirk

Attached Images
Krukas.JPG (76.05 KB, 294 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Welkom Dirk

Die rubberring is om olie lekkage tegen te gaan wat via de krukas in de koppeling terecht kan komen.

Olie uit het carter kan dan niet verder als de schotelring en word aan de zijkant van de rol naar buiten geslingerd, vandaar dat het tussen carter en rol ook altijd iets vet is.

Last edited by Roelof; 22/03/15 10:58 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi Roelof,

Dus toch. Heb daar even aan gedacht.
Belangrijk om deze ring bij een revisie te vervangen!
Hartelijk dank.

Vriendelijke groeten, Dirk

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Op de foto lijkt hij nog goed, ander kan je die vervangen door 1 of 2 o ringetjes.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi Roelof,

De bus draait daar (naar mijn idee)veel te licht overheen.
Wat niet op de foto te zien is dat deze toch wel beschadigd is.
Zal hem toch vervangen. Bij ons in de buurt (R'dam zuid) bij Ebele kan je ook privé lagers, o-ringen, etc. kopen.

Vriendelijke groeten, Dirk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
alle bussen worden door de moer voor de koppeling strak tegen elkaar gedrukt tegenaan de binnenring van het krukaslager, in principe dicht het al op de kopse kanten af hoewel daar toch iets lek plaats kan vinden, echter niet allel krukassen hebben dat ringetje met of zonder het kan goed of fout gaan, typisch solex.
het lijkt of er een dicht krukaslager is gebruikt, als dat zo is gaat dat vaak mis wegens gebrek aan smering ( oplossen door benzine) ook hier weer typisch solex, het gaat goed of het gaat goed mis


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Oké Joan,

Bedankt voor de tip. Het lager zat er 12 jaar in. Zal het lager eens goed inspecteren.
Verleden week heb ik mijn reserve motor overgezet, de originele had wat andere schade. Vandaar deze foto.
Solex rijd weer prima. Nu ben ik bezig met de revisie van de originele motor.

Even iets anders.
Ik heb op het forum verhalen gelezen over de (ontstekings) condensator.
De condensator welke er in zat was van ERO. In de radiobuizen wereld staan deze (oude) condensatoren zeer slecht bekent (perventief ruimen). Te grote lekstroom. Deze heb in gemeten(max 280V); lekstroom 564 uA (0.5 mA) is veel te hoog. Ik heb er meerdere; maximale lekstroom was bij eentje zelfs 1.5 mA.
De condensator heb ik opengemaakt en de condensator vervangen door een Siemens 0.22uF 630V. De ene aansluiting gesoldeerd aan het koperen plaatje onder de schroef en de ander aansluiting via een gaatje van 1 mm gesoldeerd aan de onderkant (aan de buitenkant). Lekstroom niet meer te meten zo klein.
Draaiend aan het vliegwiel (bougie eruit) geeft een veel grotere vonk als voorheen. Motor is ook (voor het gevoel) sterker en slaat nog eerder aan.

Goeie tips waren dat.

Vriendelijke groeten, Dirk


Last edited by Dirk_J; 23/03/15 08:44 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt Dirk, je kunt ze inbouwen in de bestaande condensator, of je zet er een in zoals ik hier omschreven heb.

Werkt perfect wink

Last edited by john meisters; 23/03/15 11:54 PM. Reason: foute link :(

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi John, had ik inderdaad al gelezen!
Bedankt.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Dirk_J
Oké Joan,

Bedankt voor de tip. Het lager zat er 12 jaar in. Zal het lager eens goed inspecteren.
Verleden week heb ik mijn reserve motor overgezet, de originele had wat andere schade. Vandaar deze foto.
Solex rijd weer prima. Nu ben ik bezig met de revisie van de originele motor.

Even iets anders.
Ik heb op het forum verhalen gelezen over de (ontstekings) condensator.
De condensator welke er in zat was van ERO. In de radiobuizen wereld staan deze (oude) condensatoren zeer slecht bekent (perventief ruimen). Te grote lekstroom. Deze heb in gemeten(max 280V); lekstroom 564 uA (0.5 mA) is veel te hoog. Ik heb er meerdere; maximale lekstroom was bij eentje zelfs 1.5 mA.
De condensator heb ik opengemaakt en de condensator vervangen door een Siemens 0.22uF 630V. De ene aansluiting gesoldeerd aan het koperen plaatje onder de schroef en de ander aansluiting via een gaatje van 1 mm gesoldeerd aan de onderkant (aan de buitenkant). Lekstroom niet meer te meten zo klein.
Draaiend aan het vliegwiel (bougie eruit) geeft een veel grotere vonk als voorheen. Motor is ook (voor het gevoel) sterker en slaat nog eerder aan.

Goeie tips waren dat.

Vriendelijke groeten, Dirk



Heb je een afbeelding van die siemens condensotor?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi Roelof, zie foto.
De bovenste condensator is de Siemens. 41 jaar gewerkt bij van Rietschoten & Houwens (elektronica), dus hou je wel eens "wat" over.
Onderste condensator is een polyester film capacitor 630V. Diverse gekocht bij Jukebox Revival (google maar even) ter vervanging van de zwarte papier condenstoren in buizenradio's (de teerknollen). Ze hebben deze ook in 180nF kost 0,40 euro, echter .. de verzendkosten! Als je ze een email stuurt kan je vragen om het per post (brief porto) te versturen.
Beide zijn axiale condenstoren, aansluitdraden aan iedere zijde. Volgens mij heeft John deze ook gebruikt.
De Wima condensatoren welke ik op op het forum heb gezien zijn (voornamelijk) print condensatoren. Dacht ik gezien te hebben, maar kan het mis hebben.
Als je ze in wilt bouwen in de oude behuizing let dan op de lengte. Omgezette rand is moeilijk open te maken en weer terug te krijgen. Een slangenklem om de condensator (net onder de bovenzijde) maakt het iets makkelijker.

Attached Images
Cond.JPG (79.21 KB, 201 downloads)
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Skip Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Origineel bericht van: Roelof
Op de foto lijkt hij nog goed, ander kan je die vervangen door 1 of 2 o ringetjes.


Hoi Roelof,
Vandaag o-ringen 14x1.6 (had ik ergens op het forum gelezen!) gekocht. Twee stuks geplaatst, werkt perfect.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mooi te horen dat je het forum grondig leest. top!


Vriendelijke groeten

Roelof

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 43 (0.008s) Memory: 1.0350 MB (Peak: 1.2405 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:27:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS