Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#110651 25/01/15 09:26 PM
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Beste solexvrienden. Het volgende probleempje:
De gasschuif wordt bediend met de grijze hendeltjes,echter om gas te minderen moet het rechtse hendeltje bediend worden. Bij een bocht naar rechts moet je je hand uitsteken en zodoende het hendeltje loslaten,waardoor de solex volgas gaat. Dit is niet zo handig! Weet iemand hier een oplossing voor??? (zie foto)

Attached Images
gashendels.JPG (165.73 KB, 1061 downloads)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Vóór de bocht de cruise control (hendeltje 2) indrukken?


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yep.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ja, ik denk ook dat het niet anders kan!
Heb geprobeerd de hendeltjes op het stuur om te keren en kijken of het systeem andersom bediend kan worden,doch dan kom ik helemaal verkeerd uit met de gasspaak. Deze loopt dan overal klem1

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Juist dit systeem werk erg goed alleen is het wel een beetje uitvogelen met de plaatjes en afstandbusjes om het goed afgesteld te krijgen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Juist dit systeem werk erg goed alleen is het wel een beetje uitvogelen met de plaatjes en afstandbusjes om het goed afgesteld te krijgen.
Roelof, gebruik jij dit ook op je Oto's? Ik heb hier een deel van het gasmechanisme verloren afgelopen zomer en de "restanten" zien er nog wel retro uit, de werking is echter moeizaam.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dit probleem is al zo oud als de Solex zelf wink .
Van der Heem heeft daar eens een artikeltje over gewijd in de vroege jaren 60, met tekeningetjes hoe op te lossen: met je linkerhand rechtsaf aanwijzen, de rechtervoet uitsteken, en meer van die ongein. Misschien staat het hier wel ergens op de site, of heb ik het als knipsel ergens liggen?

Dit is ook de reden geweest waarom ik mijn Solexen heb omgebouwd: gas loslaten = gas dicht bij mij, en zo hoort het voor de veiligheid ook wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Hoe heb je dat dan gedaan?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb dat bij de 3800's gedaan. Voor de Oto gaat het ook, Maar dan moet je de gasgever veranderen. Daar zijn anderen hier specialist in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is ook wat meer werk om dat aan te passen dan bij een 3800.
Voor mezelf vind ik het oude Solex systeem wel prettig, handje los=volgas.

Ook voor de 24-uurs is dat ideaal, anders moet je konstant het gas erop Houden in plaats van het gas erop Laten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daarin geef ik je gelijk FF. Daarom heb ik mijn 'gas om', weer 'gas om' gemaakt. laugh
Ik vind dat ook gewoon een goed systeem. Werd ook een beetje moe in mijn duimpje ervan.
Als je draaigas erop zou maken, zou het geen probleem zijn. Maar ja dat ziet er niet uit he op een Oto.

Last edited by Alfons_Amuse; 27/01/15 04:57 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Daarin geef ik je gelijk FF. Daarom heb ik mijn 'gas om', weer 'gas om' gemaakt. laugh
Ik vind dat ook gewoon een goed systeem. Werd ook een beetje moe in mijn duimpje ervan.Als je draaigas erop zou maken, zou het geen probleem zijn. Maar ja dat ziet er niet uit he op een Oto.


Kan je toch op elke stand vastzetten, zeg maar cruise control laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #110701 27/01/15 05:10 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kunt het inderdaad vastzetten.

Draaigas is bij sommige "ritten" ook niet ideaal en die kan je niet vastzetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
Je kunt het inderdaad vastzetten.

Draaigas is bij sommige "ritten" ook niet ideaal en die kan je niet vastzetten.


Gas open remmen is angst ronald


Gr ikke # team 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Dat is nouw Solex rijden, pijn in de kaak van het grijnzen tijdens een rit, pijn in de nek van het te kleine frame, en 3 dagen kramp in het rechter duim-kootje. Heerlijk!!

Jan #110705 27/01/15 05:45 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Daarin geef ik je gelijk FF. Daarom heb ik mijn 'gas om', weer 'gas om' gemaakt. laugh
Ik vind dat ook gewoon een goed systeem. Werd ook een beetje moe in mijn duimpje ervan.Als je draaigas erop zou maken, zou het geen probleem zijn. Maar ja dat ziet er niet uit he op een Oto.


Kan je toch op elke stand vastzetten, zeg maar cruise control laugh


Jawel Jan, dat kan zeker. Maar toch ben ik terug gegaan. Gewoon een kwestie van smaak zeg maar. Voor mijzelf werkt het oude systeem gewoon prettiger, maar kan voor de ander andersom zijn.
Het gasom systeempje wat ik toen had aangepast werk wel perfect. Licht en precies. Echt zo'n lekker friemel klusje. laugh Uren mee zoet. grin


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je moet er toch niet aan denken dat alle brommers het originele solex systeem hebben, even je hand van het stuur en daar gaat ie


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het is een leuk systeem voor solo-rijders, maar met een groep werkt andersom gewoon fijner en veiliger wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Kan iemand mij dan uitleggen hoe dat "gasom" werkt?
Ik kom dan op geen enkele manier uit met de gasspaak. Deze loopt dan overal klem!

Groeten,Hans

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Je zou het spaaksysteem kunnen vervangen door een kabelaansluiting. De kabel wordt dan langs boven aangesloten om de gasschuif te bedienen, het veertje moet dan rechts verticaal zoals bij een 4800 of schuin horizontaal boven zoals bij een 4600.
En aan het stuur moet dan een draaihendel om gas "te geven".


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik het goed begrijp heeft Hans een OTO en daar ligt het wat anders.
Behalve dat de veer de gasnemer de andere kant op trekt om de toevoer af te sluiten moet
er ook een stukje plaatwerk gedaan worden om het geheel goed te laten werken.

Bij een 3800 of 4800 is er veel minder werk voor nodig om de werking om te keren.

Overigens, bij een 4800 zit het er al standaard op.
Het oude systeem met dat halve tandwieltje in de gashendel werkt
vele malen beter dan met die rare schuifjes in de hendel


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is idd een onbruikbare tip van me, want anders dan bij een 3800 zit de gasschuif aan de andere kant van de carburateur. confused
Het lijkt me onbegonnen werk om daar tussen te friemelen. Ik neem aan dat de carb eerst moet worden gemonteerd om de aanpassingen te kunnen uitvoeren?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
OK, Ik weet genoeg en laat het maar zo!
Het rijdt niet minder. Beetje oppassen voor de linkerbocht!
In ieder geval allen bedankt voor de tips!
Heb trouwens de valbeugel op de onderste bouten geplaatst. Oogt inderdaad een stuk beter!

groetjes,Hans

Last edited by HAGRO; 28/01/15 06:08 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ali, in dit geval eerst aanpassen en dan monteren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ali en Hans, je kan ook dit maken.


Attached Images
DSC01430.jpg (114.21 KB, 491 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 28/01/15 08:47 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Knap bedacht Alfons whistle

Is er naast het op maat gemaakte plaatje en de positie van de veer nog wat anders aan gemodificeerd, en werkt dit systeem ook met een gasspaak?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: HAGRO
OK, Ik weet genoeg en laat het maar zo!
Het rijdt niet minder. Beetje oppassen voor de linkerbocht!
In ieder geval allen bedankt voor de tips!
Heb trouwens de valbeugel op de onderste bouten geplaatst. Oogt inderdaad een stuk beter!

groetjes,Hans

In de jaren 70' verkocht Tandy compacte knipperlichten om achteraan op het bagagerek van de fiets te monteren.
Misschien is dat wat, tegenwoordig kan het ook draadloos.

Of je kan zelf wat bedenken: https://www.youtube.com/watch?v=b6rxKwPTu5U laugh

Of een "all-in-one" uitvoering, iets minder discreet grin : https://www.youtube.com/watch?v=FUTkAiuwlow

Last edited by AlienSolexfiend; 28/01/15 11:30 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik zit even zo maar wat te denken, heb zo geen voorbeeld bij de hand;

Is het een idee om de koperen bus die in de carb de brandstof doorlaat te demonteren. De bus een kwart slag draaien en dan weer aan het plaatje van de gasspaak te solderen ?

Wanneer dat kan lijkt het mij de meest simpele en mooie oplossing.

Han

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Die draadloze richtingaanwijzers lijkt me wel wat. Op het net de SIGNAL POD gevonden voor 39 euro.Kan je dus gewoon met beide handen aan het stuur blijven!

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Inmiddels thuis en gelijk de schuur ingegaan.
Volgens mij moet deze manier werken, en nog geen 10 min werk :

Plaatje in de bankschroef, met schroevendraaier voorzichtig koperen bus losdraaien.
Gat in het plaatje rondvijlen, koperen bus op de gewenste positie in de carburateur doen.
Solderen : klaar.

Ben alleen door de soldeerspullen heen en kan het dus nog niet uitproberen.


Nieuwe positie koperen bus met gevijlde plaat :





Verschil in positie koperen bus :

Gasgever.............................................................................Gasnemer


Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Netjes opgelost, als het plaatje een kwart slag kan draaien is het goed .
Simpel en doeltreffend wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En zo klaar ook nog !


Han

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik ga dit t.z.t. eens bekijken. Bedankt!
Richtingaanwijzers is denk ik ook geen oplossing! Kunnen ze alleen achter je zien welke kant je opgaat. Aan de voorkant is veel belangrijker!

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Lijkt me goed plan.Ben zeer benieuwd naar je bevindingen als je dit uittest! laat het me even weten a.u.b. !

Groeten,Hans

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, en nu nog een stationaire stelinrichtingkje maken.
Dan pas kun je een perfect toerental inregelen.
Je moet wel heel veel mazzel hebben om precies en goed toerental te hebben.
succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gewoon met de gasspaak.
Het is een precies plaatje, wat niet veel mag afwijken van deze. Anders komt de spaak verkeerd uit, gaat het te zwaar voor je duim, kun je niet goed afstellen of het gaat rammelen.
Lekker effe puzzelen maar dan heb je ook wat.
En dit doe je/maak je niet in 10 minuten.
Ook je basis stand van de gasschuif moet je effe uitvogelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Komt allemaal goed, ik meld me weer.

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooie oplossing Han! Ik volg het en aap je zeker na wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof

maar hoe kom je zo uit met je gas spaak, want de verhoudingen kloppen nu niet meer, zet je de spaak op het kortste stuk en de veer op het langste ( hefboomverhouding)

het eerder genoemde "omsolderen" is een redelijk en snel alternatief en altijd "her in stelbaar" door het plaatje iets ander te solderen, bij goed solderen is er zelfs een stationair stand te bewerken alleen dan wel oppssaen dat de stand "vol gas" wel echt vol gas is en niet dat de boring net even verkeerd staat.
beste is boor 6. 5 in de gaten te steken dan staat hij vol open en dan het plaatje erop te leggen tegen de blokkering aan, aan te tekenen wat de stand is en dan zo vast te solderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #110771 30/01/15 01:50 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb hem gisteravond gemonteerd.

Het werkt, alleen loopt hij nu nog te hoog stationair, niet helemaal juist gesoldeerd.
Ik ga het morgen op de Joan manier proberen, wordt vervolgd, de basis is iig goed.

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Enig nadeel is dat de decompressie werkt bij volgas.
Als je er een stopknop opmaakt is dat ook opgelost.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Komt ook goed

Joan #110780 30/01/15 04:28 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof

maar hoe kom je zo uit met je gas spaak, want de verhoudingen kloppen nu niet meer, zet je de spaak op het kortste stuk en de veer op het langste ( hefboomverhouding)

het eerder genoemde "omsolderen" is een redelijk en snel alternatief en altijd "her in stelbaar" door het plaatje iets ander te solderen, bij goed solderen is er zelfs een stationair stand te bewerken alleen dan wel oppssaen dat de stand "vol gas" wel echt vol gas is en niet dat de boring net even verkeerd staat.
beste is boor 6. 5 in de gaten te steken dan staat hij vol open en dan het plaatje erop te leggen tegen de blokkering aan, aan te tekenen wat de stand is en dan zo vast te solderen


Het was niet serieus bedoeld Joan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nou, het werkt !

De plaat opnieuw gesoldeerd, op de manier zoals Joan voorstelde met 6.5mm boor in de carb.

Restjes soldeer weggevijld, bus geplaatst en het werkt.
Uitzetten is geen probleem, wanneer je van stationair in 1 keer naar de decompressie gaat. Dan heeft ie geen tijd om op toeren te komen.

Het enige is dat het plastic ringetje is gesmolten tijdens het solderen. Ringetje was uitgehard en dus niet uit het plaatje te krijgen.
Weet iemand of die nog te krijgen zijn ?




Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb het idee dat het ringetje er bij fabrikage warm ingefelsd is en niet als los onderdeeltje ooit verkrijgbaar is geweest.

Een andere manier van aanbrengen is in een matrijs op een spuitgietmachine maar dat is weer een ander verhaal.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
kijk eens naar kabeldoorvoer ringen , in de autoschadeherstel worden deze ook gebruikt .ze zijn waarschijnlijk wel in zwart leverbaar maar beter dat dan niets.
Bijvoorbeeld deze :
https://www.conrad.nl/nl/hellermanntyton-doorvoermof-hv1212-zwart-70-x-10-544509.html?sc.ref=Browse


Last edited by kees33; 31/01/15 02:46 AM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het omgekeerde gasgeven van Jan de Laat compleet met stationair afstelling voor de oto, ik rij er al 4 jaar mee.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik weet dat er andere systemen zijn maar dit leek mij leuk om te proberen.
Ook lijkt de Solex hierbij nog origineel van buiten.

Dat het ook door een leek als mij te maken is biedt perspectief voor anderen.

Han

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: solexnl
Ik weet dat er andere systemen zijn maar dit leek mij leuk om te proberen.
Ook lijkt de Solex hierbij nog origineel van buiten.

Dat het ook door een leek als mij te maken is biedt perspectief voor anderen.

Han


Zeker weten, zelf bedenken en experimenteren is ook een onderdeel van de hobby, ga zo door!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Goed bedacht die plooiing voor de veer.

@ Han: ik probeer er iets bij voor te stellen. volgen er nog foto's?

Toffe inbreng van iedereen, er worden weer knappe ideeën gedeeld.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Goed bedacht die plooiing voor de veer.
@ Han: ik probeer er iets bij voor te stellen. volgen er nog foto's?
Toffe inbreng van iedereen, er worden weer knappe ideeën gedeeld.
Ja, inderdaad straffe ideeën!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Ali, in dit geval eerst aanpassen en dan monteren.

Haha grappig misverstand, ik had het verkeerd getypt en bedoelde eigenlijk eerst demonteren (om het dan te kunnen aanpassen uiteraard). smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Goed bedacht die plooiing voor de veer.

@ Han: ik probeer er iets bij voor te stellen. volgen er nog foto's?

Toffe inbreng van iedereen, er worden weer knappe ideeën gedeeld.


Ik dacht dat het zo wel duidelijk was, meer foto's heb ik niet.
Zal nog s wat extra foto's maken van stap tot stap, dus nog even geduld.

Han

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: solexnl
Zal nog s wat extra foto's maken van stap tot stap, dus nog even geduld.
Dat wordt erg op prijs gesteld Han!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ben ook razend benieuwd!

groeten,Hans

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Het omgekeerde gasgeven van Jan de Laat compleet met stationair afstelling voor de oto, ik rij er al 4 jaar mee.


Werkt perfect hè Roelof. Wij rijden er ook al jaren mee.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Laat die Jan maar lopen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Hallo allemaal,

Even een kleine tip betreffende het vervangen van het ringetje in het gasplaatje.
Een pakkingringetje van de benzineleiding in de carburateur in een OTO past precies in het gaatje van het gasplaatje.
Als je dat aan beide kanten even ver laat uitsteken en een beetje warm maakt kun je het tussen een bankschroef voorzichtig een beetje pletten.
Het is resultaat is een perfecte vervanging van het oude ringetje, wat weer jaren meegaat.

Attached Images
Kuststof ring.JPG (38.03 KB, 328 downloads)

Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ok, dank voor de tip !

Han

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag nog 2 gasgevers gemaakt en de howto bij de tips gezet.

Han

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Bedankt voor de moeite Han, dat ziet er voor de OTO inderdaad "recht toe - recht aan" uit.
Ik heb nog een aantal "spare" carburateurs liggen en zal er eens eentje op die manier modificeren.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Succes, tis niet moeilijk hoor

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch blijf ik met de vraag zitten, hoe stel je het stationair toerental af.
Als ik mijn schroefje en halve slag indraai dan liep hij al te hard stationair.

Last edited by Alfons_Amuse; 02/02/15 01:14 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb dat met de moer bovenaan de gasspaak gedaan

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zit en aanslagnokje op de carburateur waar het plaatje tegenaan komt in ruststand
en als het goed is blijft het gasschuifje iets openstaan voor stationair.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag nog 2 gasgevers gemaakt en de howto bij de tips gezet.

Han
Eenvoudig, maar je moet wel op het idee komen.
Dat heb je knap gedaan Han!


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Beste Geert,
Kan ik zo'n carburateurtje van je kopen?
Of hoe kom ik aan een extra plaatje + bus. Ik wil n.l mijn carburateur origineel houden,want er is nieuw niet aan te komen!

groeten,Hans

Last edited by HAGRO; 02/02/15 07:10 PM.
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Doe je dat hardsolderen of zachtsolderen?

groeten,Hans

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je je carburateur wilt smelten is het handig om hard te solderen, dan ploft hij onder je handen in elkaar.
als je tin niet vertrouwd qua sterkte ( dat kun je wel in situ solderen) dan dien je de gasgever en het plaatje in de juiste stand te fixeren, uit de carburateur te nemen
en dan te solderen, er is een laagsmeltende soldeer ontwikkeld speciaal voor water en gasleiding dat veel hoger qua T ligt dan tin maar aanzienlijk lager dan zilver ( en ook veel goedkoper) nadeel is wel dat het de vlam niet te lang mag zien want dan gaat het schuimen omdat een gedeelte van de legering verdampt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik denk dat "gewoon" solderen voldoende zal zijn, maar wat is er mis met hard solderen?
Als je de stand van het koperen pijpje/busje goed fixeert kun je toch hard solderen aan het plaatje dat op dat moment niet aan de carburateur vast zit?


Groet, Tim
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb het met universele soldeer in de vlam op de carburareur gedaan.

Han

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: solexnl
Ik heb het met universele soldeer in de vlam op de carburareur gedaan.

Han

Lijkt me ook prima. Zoveel heeft het niet te houden.
Ik vind trouwens de originele constructie prettiger, maar dat is een kwestie van smaak.
Op langere afstanden wordt je duimpje toch wel wat moe denk ik.

Last edited by zeezout; 02/02/15 11:20 PM.

Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: zeezout
Ik denk dat "gewoon" solderen voldoende zal zijn, maar wat is er mis met hard solderen?
Als je de stand van het koperen pijpje/busje goed fixeert kun je toch hard solderen aan het plaatje dat op dat moment niet aan de carburateur vast zit?

vooral dat messing van het busje geeft de warmte heel goed door en die geeft het weer aan de carburateur en dat smelt.
wil je twee delen aan elkaar solderen dan MOETEN beide delen minimaal de smelt temperatuur van het soldeer hebben, anders plakt het niet, dus alleen het plaatje warm (heet) maken is niet afdoende.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #110853 02/02/15 11:43 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb beide elementen verwarmd terwijl ze in de carburateur zaten, 3x gedaan en de carburateur is nog heel.
Is dat beginnersgeluk ?

Han

Joan #110854 03/02/15 12:02 AM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: zeezout
Ik denk dat "gewoon" solderen voldoende zal zijn, maar wat is er mis met hard solderen?
Als je de stand van het koperen pijpje/busje goed fixeert kun je toch hard solderen aan het plaatje dat op dat moment niet aan de carburateur vast zit?

vooral dat messing van het busje geeft de warmte heel goed door en die geeft het weer aan de carburateur en dat smelt.
wil je twee delen aan elkaar solderen dan MOETEN beide delen minimaal de smelt temperatuur van het soldeer hebben, anders plakt het niet, dus alleen het plaatje warm (heet) maken is niet afdoende.

Ik snap wat je bedoelt Joan, maar snap jij wat ik bedoel?
Je kunt toch dat messing busje aan het plaatje (hard) solderen terwijl het niet in de carburateur zit? Vandaar dat ik zei eerst goed de stand van het busje fixeren.


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan allemaal.
Zachtsolderen met Tin/lood of Tin/Zilver dan heb je een temperatuur nodig van 180 > 220 graden.
Als alles niet ver boven die temperatuur komt dan gaat het goed.
De carburateur (ZAMAK) smelt bij 360 graden !!
Het voordeel van in de carb. zachtsolderen is dat alles mooi uitgelijnd blijft.
In dit geval wel de boor voor uitlijning van onder in de carb. en bus/gasklepje steken.
Vanaf de bovenkant kan het Venturiebuisje in de weg zitten.

Met hardsolderen komt de temperatuur ver boven de 600 graden dus dat moet buiten de carburateur.
Het uitlijnen heeft dan wel meer aandacht nodig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl
Ik heb beide elementen verwarmd terwijl ze in de carburateur zaten, 3x gedaan en de carburateur is nog heel.
Is dat beginnersgeluk ?

Han


Of vakmanschap, ouwe rottentechniek.
De carburateur smelt ineens weg, net als bij carters krijg je geen waarschuwing... Gewoon: te laat, jammer dan.

Die ouwe rotten-pech heb ik al gehad frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als je er één hebt gesoldeerd kan je daar dan niet de juiste stand van het busje uit afleiden?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
ff niet opgelet met hardsolderen, zie resultaat
baaaaaaalen dus, wel weer opgelost hoor
groet
Andre

Attached Images
IMG_20150123_120137 - kopie.jpg (73.78 KB, 338 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
ff niet opgelet met hardsolderen, zie resultaat
baaaaaaalen dus, wel weer opgelost hoor
groet
Andre

ja de vlam aaiend over de plaat en dan de warmte in het messing laten trekken. veel hobby branders met kleine wegwerpflesjes oa hebben een te kleine felle vlampunt, een ander opzetstuk met een bredere getemperde vlam is dan beter maar die zie je niet veel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.098s Queries: 182 (0.039s) Memory: 1.7177 MB (Peak: 2.5323 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 22:09:50 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS