Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#110307 12/01/15 05:31 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Hallo,

Zo door de dag heen kom ik wat zaken tegen die om een antwoord vragen, puntsgewijs.

Brandstofpomp, ik heb het boutje bovenop er uit gedraaid waar dacht ik de koplamp op zit,en ben er zeker van dat er geen kogeltje uit kwam. Ik zie wel een aftekening in de punt van het boutje alsof er een kogeltje tegen aan heeft zitten drukken. Nou had ik nog ergens een bakje met 3mm kogeltjes en volgens mij past die perfect in de zitting.
Maar ga ik nou ook nog dat plaatje aan de voorkant verwijderen, waar een filter achter moet zitten, kun je zo'n pompje ook niet spoelen?

Carburateur, ik noem het de gasschuif, waar die zwarte hevel aan zit, als ik die uit de carburateur haal, zit er vlak achter die zwarte hevel een groef, dat wekt de indruk dat er aan afdichtingsring op hoort, klopt dat?
En is er een noodzaak het spruitstuk er af te halen, ik heb niet de indruk dat er iets mis mee is.

Dan kom ik op onderdelen sites verschillende maten sproeiers tegen, dat snap ik niet helemaal als ik elders lees dat ze in principe allemaal even hard lopen, de sproeier die er bij mij in zit staat 26cc of 28cc op, hij is behoorlijk versleuteld.
Bovenop zit een sproeier Solex409. Carburateurnummer is 6,5 LI.

Ik vond één cilindervoetboutje dat niet goed vast zat, maar ik kon het goed aandraaien, niet dol,ik overweeg alle vier boutjes één vooréén een nieuw verend ringetje te geven.

Ik heb de indruk dat ik redelijk tot goede compressie heb, ook uit de opening achter de brandstofpomp voel ik druk. Volgens zeggen is er voordat de Solex jaren geleden is stilgezet een koppakking vernieuwd dus ik denk dat ik daar verder niets los haal.

Dan de koppeling, kun je die op één of andere manier controleren, gaat daar gauw iets stuk, heeft dat onderhoud nodig of kan ik er voor kiezen punten te venieuwen en het vliegwiel weer te monteren?
Over dat vliegwiel, dat zit vast met een moer met een borst er op, maar het zeskant van de moer komt vrijwel tegen het vliegwiel aan met aandraaien, hoort daar eigenlijk een ring onder?
Ik had voor het loshalen ook de indruk dat het vliegwiel op een bepaald punt aan liep, misschien niet helemaal aan zat?
Alhoewel ik wel zo'n trekkerringetje heb moeten maken om het vliegwiel los te krijgen.

Zover maar even, alvast bedankt voor de adviezen,

Groeten,

Ton.

Ton48 #110309 12/01/15 05:40 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Ton48
...
Carburateur, ik noem het de gasschuif, waar die zwarte hevel aan zit, als ik die uit de carburateur haal, zit er vlak achter die zwarte hevel een groef, dat wekt de indruk dat er aan afdichtingsring op hoort, klopt dat?
En is er een noodzaak het spruitstuk er af te halen, ik heb niet de indruk dat er iets mis mee is.
...
Hier al één antwoord: neen er hoort geen rubber pakking in die groef. De meest aannemelijke verklaring die ik over het nut van deze groef vernam, was om mogelijk vuil af te leiden.

Welk spruitstuk bedoel je?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Ton48 #110311 12/01/15 05:46 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
In en uitlaat gecombineerd tegen de cilinder aan, waar bij mij in ieder geval kruiskop boutjes in zitten.

Ton.

Ton48 #110312 12/01/15 05:54 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat laat je best zitten als hij niet lekt.

Doe je het toch ... in het onderste spruitstuk zit een kort plastic busje, daar kan het mislopen bij "verkeerd monteren". Ik dacht dat er bij de topic "Sleutelen 3800" een goede uileg staat.

Last edited by AlienSolexfiend; 12/01/15 06:11 AM. Reason: plastic busje

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Ton48 #110313 12/01/15 06:24 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Pompkogeltjes zijn zo te bestellen bij de sponsors van deze site.
Pompmembraampje gewoon vernieuwen, kan geen kwaad.
28cc is prima voor de carb.
Kijk uit met te vast aandraaien van de cilindervoet, voordat j je het weet trek je de draad uit het carter en dan heb je een probleem.
Koppeling heeft geen onderhoud nodig. Als hij werkt zo laten.

Waar of hoe loopt het vliegwiel aan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Ton48 #110314 12/01/15 08:08 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Ton48
...

Ik vond één cilindervoetboutje dat niet goed vast zat, maar ik kon het goed aandraaien, niet dol,ik overweeg alle vier boutjes één vooréén een nieuw verend ringetje te geven.

...

Wat is er mis met de "speciale dikke veerringen"?
Als de moeren goed vast zitten en het lekt niet aan de voet, dan zou ik het zo laten.

Origineel bericht van: Ton48
...

Nou had ik nog ergens een bakje met 3mm kogeltjes en volgens mij past die perfect in de zitting.
Maar ga ik nou ook nog dat plaatje aan de voorkant verwijderen, waar een filter achter moet zitten, kun je zo'n pompje ook niet spoelen?
...

3 mm is volgens mij te klein, zoals Alfons zei zijn deze verkrijgbaar bij de Sponsoren, het zijn glazen kogeltjes.

Je bedoelt het pompfiltertje? Ja, die kan je spoelen met wat benzine of gewoon uitblazen.
Als er dan een filtertje in de pomp van jouw 3800 zou zitten want bij de latere type pompjes zijn deze filtertjes achterwege gelaten.

Bij filterloze pompjes kan je de voorkant niet losmaken.
Als je de vier boutjes vooraan losschroeft kan je het membraan vervangen.

Last edited by AlienSolexfiend; 12/01/15 10:38 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Ton48 #110327 12/01/15 07:12 PM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Goedemorgen, dank voor de reacties.

Brandstofpomp, membraan en een kogeltje bestellen.
Ik begrijp dat er in het pompje dat ik heb vermoedelijk geen filter zit.

Carburateur, helemaal gereinigd, filtertje kwam er nagenoeg schoon uit, gasschuif hoort dus geen afdichting op.

Spruitstuk laat ik zitten.

Cilindervoetboutjes, er zitten zo te zien verende ringetjes onder, dan hoort een moertje normaal gesproken niet los te lopen, maar ik heb het normaal aan kunnen draaien, niets is dol dus ook laten zitten.

Koppeling laat ik ook zitten.

Waar het vliegwiel aanloopt moet ik nog uitzoeken, ik heb inmiddels begrepen dat de spoeltjes enigszins verstelbaar zijn en dat met krijt te controleren is waar het aanloopt. En hoort er een platte ring onder de vliegwielmoer of niet?

Ik heb het blokje in de werkbank, die platen waar het geheel op draait zitten er nog aan compleet met de veren, moet ik die veren eerst loshalen voor ik die platen kan verwijderen?

Dan wordt er door oa Alfons gesproken van "onze sponsoren" maar ik kan en op het forum en op de website geen sponsornamen vinden of kijk ik verkeerd?

Eerst maar weer eens verder met schoonmaken.

Groeten,

Ton.

Ton48 #110328 12/01/15 07:17 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Ton48 #110332 12/01/15 07:37 PM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ja, die had ik ook al tussen mijn links zitten, dankjewel!

Groeten,

Ton.

Ton48 #110334 12/01/15 08:14 PM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Het vliegwiel loopt aan op één van de vlakken van de verlichtingsspoel, maar niet bij de hele omwenteling van het vliegwiel enkel op een bepaald punt, er zitten ook stukken in de omwenteling dat er niets aan loopt. Net of het vliegwiel aan de binnenzijde onrond is.

Nog een vraagje, ik vind een boutje aan de voorzijde van het carter, duidelijk om de krukas te blokkeren, is daar een speciaal pennetje voor?

Groeten,

Ton.

Ton48 #110336 12/01/15 08:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
beter niet te gebruiken, ik heb carters daar is dat gaatje volkomen overleden, draad weg en gat ovaal daar heeft het staal het gewonnen van het zink, misschien leuk als het nieuw is en onderdelen niet aan elkaar vastgerot ( of netjes aangedraaid in plaats van overtrokken) maar ik zie het gebeuren dat het fataal afloopt voor het carter, een pen tegen de krukwang aan die bovendoor het carter steekt of een imitatie van de originele "T"tool die onder de draadeinden komt is beter, niet voor niets dat dat "T" tool is ontwikkeld !


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Ton48 #110347 13/01/15 12:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klein beetje wegschuren dan.

Nee geen speciaal boutje. Neem wel een bout die sterk is. Als je een simpele bout neem. (geen codering erop) heb je kans dat het boutje ombuigt en als je hem dan eruit draait, mol je gelijkt je hele schroefdraad.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Ton48 #110348 13/01/15 12:24 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat Joan zegt neem dat voor lief. Als je echt hard moet draaien gebeurd dit zeker.

Je kunt ook een blokkeerplaat maken, maar dan moet het zijdeksel wel eraf.

Hier een filmpje van mij.

https://www.youtube.com/watch?v=GEPTHvGz1no


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #110351 13/01/15 01:59 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
..........of een imitatie van de originele "T"tool die onder de draadeinden komt is beter, niet voor niets dat dat "T" tool is ontwikkeld !

Als je deze gebruikt hoeft het zijdeksel er niet af.

Ikzelf gebruik dat gaatje wel met een "speciale" gladde pen van 5mm, werkt nog steeds goed na tientalle keren gebruik.
Pen blijft heel en het draadgat ook.
In de regel is het ook zo dat je goed passend gereedschap moet gebruiken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Ton48 #110354 13/01/15 02:58 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Ton48
...
Ik heb het blokje in de werkbank, die platen waar het geheel op draait zitten er nog aan compleet met de veren, moet ik die veren eerst loshalen voor ik die platen kan verwijderen?
...

Inderdaad, de motorveren moeten er dan af. Een verbogen oude spaak is hierbij een dankbaar hulpstuk. Zelf verkies ik een werkhandschoen en een oude remkabel of zoiets dergelijk om ze eraf en erop te plaatsen. Om er gemakkelijk bij te kunnen haal ik er het wiel af, maar zoals in jouw situatie kan je het evengoed klaren met het motorblok op de werkbank. Zie dan wel dat het motorblok niet los kan schieten.
Monteerwerkwijze van de veren: eerst de bovenste haak, dan de onderste inhaken.

Voor de meer complexe handelingen zoals het vliegwiel e.d. raad ik je aan om dit samen te doen met een ervaren Solex sleutelaar, vooral als deze materie je onbekend is.

Speciaal gereedschap kan je bij de Sponsoren kopen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
FFAnders #110362 13/01/15 05:46 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb je toevallig een foto van die T-tool. Ik ken het niet. Nog nooit gezien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #110366 13/01/15 06:04 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die staat volgens mij op oude service handleidingen van de Peperbus, gevonden wink

Attached Images
T-genhouder.jpg (107.46 KB, 144 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #110383 13/01/15 07:48 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Die staat volgens mij op oude service handleidingen van de Peperbus, gevonden wink


Ja, zo kan het ook en gaat net langs de drijfstang.
Ik zou wel een mooie ronding maken waar hij tegen aan komt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #110385 13/01/15 07:53 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Waar wil je die ronding dan hebben ?
Het zijn 2 (platte) vlakken die tegen elkaar komen.
Als de "T" dan nog over de draadeinden heen gaat dan werkt het (goed).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #110392 13/01/15 03:02 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
is simpel te zagen van een hoekprofiel hoeft niet extreem dik materiaal te zijn zoals op het plaatje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
FFAnders #110398 13/01/15 05:34 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik begrijp je FF. Als hij niet over de draadeinden zit, zoals de tekening dan zou ik hem met de ronding van het carter maken, maarja dan gaat hij weer uitwijken naar de drijfstang en buigt misschien wel deze. Dus een hoekijzer maken die (zoals Joan al zegt) over de draadeinden heen kan en dan kun je hem zelfs ook vastzetten. Dan moet het zeker kunnen.

Ik heb nog een stukje hoek over eens kijken om dit te maken. Simpel klusje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #110401 13/01/15 07:37 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zou het ook met hout kunnen ?

Han

solexnl #110403 13/01/15 09:30 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmmhhh leuke vraag. Proberen zou ik zeggen. Hardhout?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
solexnl #110412 14/01/15 12:01 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Zou het ook met hout kunnen ?

Han

ja maar dan gewoon als stok ertussen steken NIET op het bigend


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Ton48 #110470 17/01/15 12:34 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ben ik weer,

Ik heb het blokje nu aardig schoon, in de omgeving van het rolletje zat nogal wat prutresten, alles is weggekrabt en voor het overige vond ik het blokje niet echt vies.
Het rolletje is voor zover ik kan beoordelen heel.
Ik denk dat er eens een nieuw zijdekseltje geplaatst is, het ziet er een stuk nieuwer uit en er was hier en daar nogal wat vloeibaar pakkingmateriaal tussen uit geperst. Er zit overigens ook een pakking tussen.
Het vliegwiel loopt inmiddels niet meer aan, mijn vraag is wel hoe vast de vliegwielmoer moet worden aangedraaid, is het voldoende als ik met een werkhandschoen aan de koelribben pak en zo de boel keer?
Vervelend is dat ik nog geen vonk heb, de punten zitten goed, ook de isolatie, het bewegende deel ligt niet aan massa.
De punten zijn schoon en openen, mogelijk nog niet excact op tijd maar openen. Ik moet toch met een slinger aan het vliegwiel en de bougie aan massa al een vonk kunnen zien? Of moet er echt een boormachine op om vonk te krijgen?
Dan nog even over het brandstofpompje, alles is van het carter verwijderd, tot en met membraan, goed schoongemaakt, maar kan iemend mij uitleggen hoe het membraan pulsen krijgt vanuit het carter, want zo werkt het toch, ongeveer zo als bij een motorzaag. Ik kan helemaal geen opening of doorgang naar het carter ontdekken waardoor het membraan in beweging gebracht moet worden.

Groeten,

Ton.

Ton48 #110471 17/01/15 12:54 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je met de hand het vliegwiel rechtsom draait moet er bij goede afstelling en spoel een vonk zijn.

Het middelste gaatje gaat richting krukascarter

Attached Images
Draai Frees (103),.jpg (97.2 KB, 190 downloads)
Last edited by FFAnders; 17/01/15 03:37 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Ton48 #110473 17/01/15 03:02 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ik zal morgen die afstelling nog eens goed controleren Ronald.

En dat middelste gaatje, moet dat zichtbaar open zijn of is dat een heel klein gaatje?

Prettig weekend,

Ton.

Ton48 #110474 17/01/15 03:38 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Even voor de duidelijkheid, ik had een verkeerde afbeelding geplaatst blush
Nu staat de goede erop .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Ton48 #110476 17/01/15 04:37 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ja, ik had wel door welk gat je bedoelde, maar dit is wel een ander, ouder blokje zeker?
Zit er nog iets van een klepje in ofzo of is het een open verbinding met het carter?
Met het blote oog kan ik geen gaatje ontdekken hoor.

Ton.

Ton48 #110477 17/01/15 05:15 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja dit is een ouder blokje, maar achter het pompje zit hetzelfde gaatje, dat via een kanaaltje in het carter uitkomt. Door wisselende over- en onderdruk gaat het membraan op en neer en pompt zo de benzine naar de carburateur. verder geen klepjes oid in dit kanaaltje. In het pompje zitten kogeltjes die als terugslagklepjes werken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Ton48 #110485 17/01/15 08:19 PM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ja, ik heb nu een vonk(je), maakt het moment van openen overigens uit voor het testen van vonk?
Of hoort het een felle, hoorbare vonk te zijn?
Ik ken het afstellen met een stukje vloeipapier nog wel van vroeger, maar ik moet eerst een pakje kopen.
Als de punten dan precies beginnen met openen bij het merkteken, is de afstand dan ook meteen goed, als je daarna de afstand gaat afstellen verander je het moment van openen toch ook weer?
En de vliegwielmoer, hoe vast moet die worden aangedraaid, met een werkhandschoen de koelribben pakken om te keren is dat genoeg?

Ton.

Ton48 #110487 17/01/15 09:53 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij Solex is de puntafstand niet afzonderlijk in te stellen en op die manier de moer aandraaien moet voldoende zijn


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Ton48 #110507 18/01/15 05:53 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Hoeft nog geen vloeitje te zijn maar met een stukje papier kan al voor te beginnen goed zijn.

Ton48 #110517 19/01/15 08:42 PM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ja, er is nu vonk en op tijd, ikzelf vind de vonk aan de zwakke kant maar ik ga het er mee proberen.
Nu de volgende vraag, zitten er schotjes in de uitlaat, ik heb al gelezen dat het pijpje met een rafelige kabel gereinigd kan worden, maar het potje?

Groeten,

Ton.

Ton48 #110522 20/01/15 01:58 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Er zitten geen schotjes in, je komt met de kabel tot in de trommel, de pijp loopt namelijk door.

Als het daarna nog niet genoeg open is moet je de pot openmaken en de staalspons eruit halen. Vervangen door een nieuwe Brillo spons en klaar. Of je kunt een nieuwe uitlaat kopen, ook klaar wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #110524 20/01/15 02:20 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En vergeet ook niet om het kleine pijpje aan de demper schoon te maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
John Meisters #110526 20/01/15 02:58 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Hoe maak je hem open, felsrandje voorzichtig omwerken?

Ton.

Ton48 #110529 20/01/15 03:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou zeggen proberen maar, maar ik denk dat je dan op een nieuwtje uitkomt. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Ton48 #110534 20/01/15 03:51 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja omvouwen of wegslijpen. Groot gat boren met gatenzaag kan ook.

Nieuwe kopen kan ook, doe ik altijd wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #110535 20/01/15 03:59 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Of heet stoken? Dan hoef je hem niet open te maken.

Last edited by AlienSolexfiend; 20/01/15 04:09 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
AlienSolexfiend #110542 20/01/15 03:12 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
openmaken is lastig er zijn heel veel verschillende potjes in omloop tot nu toe is het me met alle potjes gelukt, die waarbij ze even een paar puntassne hebben gebruikt om de onderdelen even snel in model te houden voor het rondom dichtlassen zijn het lastigst.
Er zijn diverse leuke constucties bedacht om in het potje te komen via de achter wand en het daarna weer gasdicht te maken, net hoe handig je bent . veelal een verwijderbaar dkseltje dat met een constructie aan de binnenpijp word gemaakt ( is die nog ergens goed voor)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Ton48 #110565 21/01/15 04:18 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Uitlaat blijkt open te zijn, ik heb het uitlaatpijpje afgedopt en met een trechtertje van boven af benzine in gegoten, en na veel schudden leeg laten lopen. Ik zal dat nog een paar keer herhalen.
Verder is het uitlaatje erg gaaf, dus schuren en spuiten.
Nog een vraag, het achterwiel, ik zag op een Deense site een hulpstuk om het tandwiel te verwijderen maar geen idee hoe dat werkt. Kan ik het tandwiel verwijderen zonder hulpstuk en dan het freewheel reinigen en smeren?

Groeten,

Ton.

Ton48 #110570 21/01/15 06:20 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met benzine kan je wel de oliedrab eruit spoelen maar als er ook een aangekoolde laag in zit komt dat niet erg los met spoelen.
Als je het idee hebt dat de pijp schoon is dan is het goed.

Gewoonlijk worden die freewheels gewoon vervangen, een nieuwe kost zo'n 8 euro dus dat zijn de kosten niet.
In het inwendige van zo'n tandwieltje zitten héél veel kleine kogeltjes, wat palletjes met kleine veertjes.
Als je het openmaakt vallen er héél veel kogeltjes enzv. uit.
Op dat moment besluit je om er toch maar een nieuwe op te zetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Ton48 #110572 21/01/15 06:42 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ja ok Ronald, maar hoe haal ik dat freewheel van het wiel af?
Ik zie twee uitsparingen, moet daar een stuk plat in ofzo?

Ton.

Ton48 #110573 21/01/15 07:05 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yep, gewoon als een normale moer linksom los draaien. Kan erg vast zitten. Als het niet lukt niet alles stuk slaan maar gewoon met een dremel doorslijpen en dan komt hij simpel los. Hij valt dan ook helemaal uit elkaar met al die kleine kogeltjes nadat je de buitenste ring eraf hebt geslepen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Ton48 #110576 21/01/15 05:30 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Ton48
Ja ok Ronald, maar hoe haal ik dat freewheel van het wiel af?
Ik zie twee uitsparingen, moet daar een stuk plat in ofzo?

Ton.


Daar heb je zo'n stuk gereedschap voor nodig ( niet deze, dit is maar een voorbeeld) :


solexnl #110577 21/01/15 05:49 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Even op de Franse Ebay gekeken : voor €27 gereedschap & tandwiel, zoeken op Solex libre :


Last edited by solexnl; 21/01/15 05:50 PM.
solexnl #110581 21/01/15 11:39 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Even op de Franse Ebay gekeken : voor €27 gereedschap & tandwiel, zoeken op Solex libre :


altijd handig om dit gereedschap eerst met een wielasmoer vast te zetten dan kruipt hij niet uit zijn gleuven. Na de eerste tik los die moer weer los of mee laten draaien want anders kan het freewheel niet mee omhoog komen, geblokt door de asmoer ook het gereedschap vast zetten in een bankschroef, kun je aan het wiel draaien, een sleutel geeft het makkelijk op

Last edited by Joan; 21/01/15 11:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #110582 22/01/15 12:10 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En met het wiel kun je een mooi, grote slag maken, dan hoef je niet zoveel kracht te zetten als bij een sleutel.

Ton48 #110583 22/01/15 12:52 AM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Freewheel kost bij Solexnoord.nl 6 euro. Zo'n afnemer is overal te koop voor pakweg 5 euro. Dan ga je toch niet via Ebay bestellen?? confused


Groet, Tim
zeezout #110584 22/01/15 12:57 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik had zo maar even gekeken, was daar toch al bezig op ebay , vandaar.

Ton48 #110585 22/01/15 01:14 AM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Snap ik Han, was niet kritisch bedoeld. smile
Ik wilde Ton er alleen even op wijzen dat je dit spul ook naast de deur kunt kopen.


Groet, Tim
zeezout #110586 22/01/15 02:54 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
smile ok

FFAnders #110587 22/01/15 02:59 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Met benzine kan je wel de oliedrab eruit spoelen maar als er ook een aangekoolde laag in zit komt dat niet erg los met spoelen.
Als je het idee hebt dat de pijp schoon is dan is het goed.

...

Vormt achtergebleven benzinedamp een potentiëel risico/gevaar?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Ton48 #110589 22/01/15 04:46 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ben bang dat je van zo'n afnemer maar zo de nokken kapot draait. Vroeger op het werk vaak genoeg geprobeerd. This beter om de free-wheel op de werkband te klemmen en dan aan het wiel te draaien.

Johnnie #110591 22/01/15 06:03 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zoals Joan al aangaf

AlienSolexfiend #110592 22/01/15 02:55 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: FFAnders
Met benzine kan je wel de oliedrab eruit spoelen maar als er ook een aangekoolde laag in zit komt dat niet erg los met spoelen.
Als je het idee hebt dat de pijp schoon is dan is het goed.

...

Vormt achtergebleven benzinedamp een potentiëel risico/gevaar?

ja de pot kan ploffu en als je met de boormachine een proefstart maakt in de schuur kan die steekvlam iets aansteken dus testen ergens buiten graag


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Ton48 #110594 22/01/15 04:47 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bij het monteren hoef je zeker geen kracht te zetten om hem vast te zetten want je trapt hem vanzelf vast als je de Solex wilt gaan starten.
Wel een mooi stukje gereedschap.


Last edited by Alfons_Amuse; 22/01/15 04:52 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Ton48 #110751 28/01/15 11:28 PM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Nou, het vordert, het frame is gedemonteerd en waar nodig van prut ontdaan en morgen ga ik beginnen met het één en ander te stralen.
Wat ik graag nog wel even wil weten is het volgende: ik heb de stuurpen er uit, ik meen dat jullie hier over het kroonstuk praten, heb ik er ook uit, lagertjes dus weg maar het enige wat nu nog in het frame zit zijn de conen.
Zijn die er uit te tikken of te draaien?

Groeten,

Ton.

Ton48 #110752 28/01/15 11:38 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Die kun je er met een kunststof hamer uittikken

Han

Ton48 #110755 29/01/15 02:51 AM
Joined: Jan 2015
Posts: 27
T
Ton48 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Jan 2015
Posts: 27
Ok Han, dank je wel!

Groeten,

Ton.

Ton48 #110767 29/01/15 08:03 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik gebruik een lange pijp met een diameter die net door de cups heen kan en tik dan via de binnenrand de cups eruit.

Heeeel goed oppassen namelijk dat ze er recht uit komen anders ovaliseer je de framebuis (of ook de cups) en dan houdt je een waggelend balhoofd over, geen speling tussen kogels en cups maar tussen cups en staal (PB staal)

bij twijfel: laten zitten en afplakken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Ton48 #110778 30/01/15 03:32 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je kan ook een pijp kruislings in-zagen en de eindjes een beetje naar buiten zetten. Deze gaan dan op de randjes van de conen staan. Na een kleine motivatie met een hamer zullen deze eruit gaan.

Johnnie #110787 30/01/15 02:58 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en erin: ik gebruik meestal een lang draadeind en een pakketje carrosserie ringen die in de cup vallen en trek ze dan er rechtstandig in ( 1 voor 1 graag heb niet de neiging met dat draadeind beide kanten tegelijk erin te trekken)

met de hamer slaan , misschien, maar dan niet op de randen want dan sla je de boel krom en splinters van het chrome met een stuk rondhout in de cup ( even een tak van de beukenboom van de buren afzagen ) heb je kans dat het lukt .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (solexjantje), 104 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.085s Queries: 145 (0.032s) Memory: 1.5431 MB (Peak: 2.2038 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 09:25:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS