Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
[quote=RedFox]
hoop dat jou leven nog langer dan 20 minuten duurt toch

En ik hoop dat je daar nog lang getuige van mag zijn met happy Solex kilometers!

Last edited by RedFox; 20/10/14 02:26 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Hier is nog even een foto van de OTO carterdeksel waar ik met de dremel al een en ander heb weggehaald bij de uitstulpingen van de zamac waarin de 2 draadeinden zich bevinden ten behoeve van montage van de colindervoet.
Dit moest ik doen om het tankje enigszins passend te krijgen zonder dat aan de achterkant van het tankje een beschadiging ontstaat, zie daartoe ook foto van acherkant tankje vlakbij beugeltje linksboven.
De lak en grondlak zijn gewoonweg mechanisch weggedrukt.
Door het carterdeksel op de 2 plekken met dremel wat te bewerken heb ik nu een situatie dat er juist een spleetje ruimte is tussen carterdeksel en achterkant tank.
Aangezien ik ervan uit ga dat de carterdeksel seriematig zo gemaakt is, ligt het voor de hand te veronderstellen dat mijn tankje in zijn/haar verleden ooit een "traumatisch ervaring" in de vorm van een inwendige tankexplosie heeft meegemaakt, waardoor hij/zij boller is gaan staan dan te doen gebruikelijk, met als resultaat deze "niet-goed-passing".
Ik ben benieuwd naar reacties op deze stelling, feit is en blijft dat tankje en carterdeksel "geforceerd" tegen elkaar zitten en ik denk dat ook dit de hoofdoorzaak is van het lekken bij de onderste beugel.
Mijn mening voor een andere/betere!
Alvast dank voor het meekijken/meedenken.





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Naar mijn idee zit er een verkeerd carterdeksel op, deze is van een ouder model of 2200.
Deze deksels zijn wat dikker dan de latere modellen .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Alfons en Ronald,
Ik had bewust niet geschreven dat ik dacht dat het mogelijk het verkeerde carterdekseltje was, maar jullie bevestigen dit nu dubbel!
Daarmee heb ik even een kleine taakstelling die zeer gaat lukken: "zoek een OTO carterdeksel". WIE HEEFT ER EENTJE OVER?
Zoals ik al schreef zal dit verkeerde dekseltje de hoofdoorzaak zijn geweest van de te grote spanning op het onderste tankbeugeltje en de lekkage hebben veroorzaakt.
Nu ja, ook een Solex OTO 1963 die in 2014 door mij werd gerestaureerd mag toch nog kinderziektes hebben? grin

Last edited by RedFox; 21/10/14 05:07 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: RedFox
Alfons en Ronald,
Ik had bewust niet geschreven dat ik dacht dat het mogelijk het verkeerde carterdekseltje was, maar jullie bevestigen dit nu dubbel!
Daarmee heb ik even een kleine taakstelling die zeer gaat lukken: "zoek een OTO carterdeksel". WIE HEEFT ER EENTJE OVER?
Zoals ik al schreef zal dit verkeerde dekseltje de hoofdoorzaak zijn geweest van de te grote spanning op het onderste tankbeugeltje en de lekkage hebben veroorzaakt.
Nu ja, ook een Solex OTO 1963 die in 2014 door mij werd gerestaureerd mag toch nog kinderziektes hebben? grin


bekende route dus denk ik


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
1 mooie en 1 lelijke

Attached Images
IMG_20141020_222405.jpg (237.93 KB, 502 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De Route naar André ??, Nol ??, Kees ??.......

Last edited by FFAnders; 21/10/14 05:32 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: Alfons_Amuse


Dat ziet er wel erg mooi uit , mooie opstelling wink


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: dreke2
1 mooie en 1 lelijke


Mooi , hoef ik niet meer te zoeken grin


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi steuntje, ben er blij mee wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi steuntje, ben er blij mee wink


Deze staat toch in Zeeland ?


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat dacht ik wel maar...... (geheugensteuntje) ik heb er een paar bij jou vandaan. whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Oja , dat klopt inderdaad , dat is al weer ff geleden .
Ben er nog een stuk of 20 aan het bijmaken .
Zijn veel liefhebbers voor hier , een paar zwagers zijn ook "verziekt" met het virus crazy


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Veul Zwagers grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
3 maar waarvan 1 met 2 solexen en de andere 3 solexen .
Ben je toch al halfweg grin
En als je toch bezig bent maken die paar extra ook niet uit .


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Opgeteld +/- 8 , normaal zit de motor op het frame en bij revisie/opbouwen is de steun wel handig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: RedFox
Hier is nog even een foto van de OTO carterdeksel waar ik met de dremel al een en ander heb weggehaald bij de uitstulpingen van de zamac waarin de 2 draadeinden zich bevinden ten behoeve van montage van de colindervoet.
Dit moest ik doen om het tankje enigszins passend te krijgen zonder dat aan de achterkant van het tankje een beschadiging ontstaat, zie daartoe ook foto van acherkant tankje vlakbij beugeltje linksboven.
De lak en grondlak zijn gewoonweg mechanisch weggedrukt.
Door het carterdeksel op de 2 plekken met dremel wat te bewerken heb ik nu een situatie dat er juist een spleetje ruimte is tussen carterdeksel en achterkant tank.
Aangezien ik ervan uit ga dat de carterdeksel seriematig zo gemaakt is, ligt het voor de hand te veronderstellen dat mijn tankje in zijn/haar verleden ooit een "traumatisch ervaring" in de vorm van een inwendige tankexplosie heeft meegemaakt, waardoor hij/zij boller is gaan staan dan te doen gebruikelijk, met als resultaat deze "niet-goed-passing".
Ik ben benieuwd naar reacties op deze stelling, feit is en blijft dat tankje en carterdeksel "geforceerd" tegen elkaar zitten en ik denk dat ook dit de hoofdoorzaak is van het lekken bij de onderste beugel.
Mijn mening voor een andere/betere!
Alvast dank voor het meekijken/meedenken.





Er zit niet zoveel verschil in carterdeksels behalve dan dat de deksels van de oto van 61/62/63 massiever waren, daarna zijn ze wat lichter gemaakt, aannemelijker is als de tank het deksel raakt dat deze ooit eens een flinke klap gemaakt heeft waardoor de tanksteunen naar binnen gedrukt zijn, dat is het eerste wat ik doe bij een tank restauratie even de bodem helft tegen het carter houden of alles mooi vrij ligt.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Klopt, vaak zie je dat bij een klap op de tank de achterwand naar binnen is gedruk waardoor de lengte van de steunen tekort komen.
soms is er aan de steunen gevijld omdat er een hoekje is afgebroken en dan wordt de gleuf aangepast zodat boutjes weer grip hebben, dat helpt ook niet. origineel is er ruimte zat

Last edited by Joan; 21/10/14 02:03 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kan toch niet aan het tankje zien, of hij een klap heeft gehad. Het ziet er allemaal goed uit Toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, wat je weggeslepen hebt, zit er bij een nieuw dekseltje er niet op hč.
En inderdaad wat Joan zegt, normaal zit er zat plek tussen.

Last edited by Alfons_Amuse; 21/10/14 04:13 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het zal inderdaad een wat ingedrukt tankje kunnen zijn en
zou voldoende ruimte moeten hebben bij het deksel.

Ik heb een paar deksels gemeten vanaf carter aanlegvlak tot onderkant nok waar het
draadeind in zit en meette 0.8mm dikte verschil, het oude model was de dikste.

Ik heb met één deksel, een "dunne", op een aantal tankjes nagekeken en zag dat er vrije ruimte was van
1 tot 2,5mm dus daar zit ook nogal verschil in de bevestigingsgaten van de tankjes onderling .


Attached Images
image.jpg (53.22 KB, 397 downloads)
image.jpg (49.44 KB, 369 downloads)
Last edited by FFAnders; 21/10/14 06:20 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
1 mooie en 1 lelijke

Top André!
En ik weet de weg smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Er zit niet zoveel verschil in carterdeksels behalve dan dat de deksels van de oto van 61/62/63 massiever waren, daarna zijn ze wat lichter gemaakt, aannemelijker is als de tank het deksel raakt dat deze ooit eens een flinke klap gemaakt heeft waardoor de tanksteunen naar binnen gedrukt zijn, dat is het eerste wat ik doe bij een tank restauratie even de bodem helft tegen het carter houden of alles mooi vrij ligt.
Mijn oto blokje is van 1963, maar dat is nog geen garantie dat er in het 51 jarige bestaan niet eens een ander dekseltje op is gekomen.
Het terug liggen van de tanksteunen lijkt me op het eerste gezicht ook niet het geval, het is eerder zelfs de andere kant uit, tegen de zijkant aan kijkend is de bolling van de achterzijde wat groter dan bij andere oto tankjes die ik recentelijk in de hand heb gehad en dat viel ook anderen al op.
We kwamen zelfs gezamenlijk tot een scenario van "explosie in tankje" wat dat zou hebben kunnen veroorzaakt. smile
Hoe het ook zij, hetgeen ik nu deels met de dremel heb weggehaald is bij de geshowde plaatjes van Alfons en André niet aan de orde en voor het "richten" van het te solderen tank steuntje prima in te zetten en straks tijdens/na revisie ook op het blokje te monteren.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het afgelopen dagen aangeschafte autogeen las- en hardsoldeerapparaat (vlampitje 3100 C !) kwam eraan te pas om het tanksteuntje met zilver-koper soldeer te repareren.
Na het solderen het tankje weer afgeperst en vastgesteld dat het steuntje niet alleen vast zit maar ook 100% dicht is op die plaats. Stap 1 is dus achter de rug.
Een klein lekje in de felsrand boven bij de dop komt ook nog aan de beurt, dat moet ik eerst nog even schoon "dremelen".
Met een los carterdekseltje van Dreke2 tevens vastgesteld dat de achterkant van het tankje wel degelijk bol staat als gevolg van ????, en wel zodanig dat het tankje nog steeds niet los van het dekseltje staat.
Omdat het tankje toch opnieuw gespoten moet gaan worden is een mechanisch "terug deuken" wel wat zal en mag gebeuren, nog even nadenken hoe dat het beste zou kunnen, tips welkom!







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met afpersen.
Nu even een opgevoerde stofzuiger op de vulopening en hij komt weer terug, hoop ik whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met afpersen.

Jan, die bolle achterkant had hij al vóór het afpersen en vrijwel zeker ook de "root cause" van het lek bij steuntje omdat het tankje geforceerd op zijn plek zat.
Het afpersen was overigens ook zodanig met beleid gedaan dat er alleen overdruk was, voldoende om te zien of er belletjes werden geblazen.
De theorie die André, Frank en ik erop na houden is dat het tankje ooit "geploft" is.
Maar omdat de achterkant zo stijf is qua constructie kun je niet zo maar even het bolletje terug drukken.
Komt tijd, komt raad..... smile

Last edited by RedFox; 27/10/14 07:16 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Jan
Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met afpersen.

Jan, die bolle achterkant had hij al vóór het afpersen en vrijwel zeker ook de "root cause" van het lek bij steuntje omdat het tankje geforceerd op zijn plek zat.
Het afpersen was overigens ook zodanig met beleid gedaan dat er alleen overdruk was, voldoende om te zien of er belletjes werden geblazen.
De theorie die André, Frank en ik erop na houden is dat het tankje ooit "geploft" is.
Maar omdat de achterkant zo stijf is qua constructie kun je niet zo maar even het bolletje terug drukken.
Komt tijd, komt raad..... smile


Weet ik, zelf gezien.
Is ook niet bij jouw gebeurd, maar tankje is ruim 50 jaar oud. En "geploft" is overdruk iets teveel druk gehad.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb het zelf meegemaakt dat een kunststof tankje zich helemaal opblies. frown

Normaal kan het niet maar toch gebeurd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het tankje is sinds vanmiddag weer geheel dicht.
De wat bol staande achterkant van het tankje is op de kritische raakvlakken met de carterdeksel na verhitten op een aan tal punten van de achterkant nu zover naar binnen gedrukt, dat deze weer vrij ligt.
Zie ook de spleet op de foto.
Het nog laatste resterende kleine lekje in de felsrand net onder benzinedop ook d.m.v. zilversoldeer en een brulée brandertje verholpen. (zie de wat beige-achtige kleur net boven het midden links op foto)
ik wilde hiervoor niet de 3150 C set inzetten.
Afgeperst nadien met een paar bar druk gaf aan dat er "niets gelekt wordt" grin.
Nu kan de inwendige reiniging en het coaten beginnen en hebben we straks een tankje wat mij wel zal overleven.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het
tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen.
Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het
tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen.
Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.


Mijn idee.....en nooit de 2 helften met hardsoldeer want dan krijg je hem bijna niet weer uitelkaar.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het
tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen.
Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.
Ronald, het was voor mij een kwestie van kiezen en ik heb in dit geval toch voor de wijze gekozen zoals door mij beschreven, mogelijk in verband met het onbekende "niet weten wat te verwachten" bij het open solderen.
Ik heb inmiddels nog een tankje op een blokje wat ik vandaag heb gekocht en waarin tevens een deuk in zit.
Daarmee wil ik wčl jouw en Roelof's preferente methode gaan uitvoeren.


Last edited by RedFox; 02/11/14 06:41 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En daarbij, met hardsolderen venietig je de tinlaag, de tin verbrand op die
temperatuur dus je moet het met (harskern)soldeer weer dichtsolderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Even los van het onderwerp van dit draadje een andere opmerking:
Het valt me zojuist op dat de tijden vermeld bij het verzenden van de berichten niet kloppen met de "real time" van verzenden.
't is maar een detail....

Last edited by RedFox; 02/11/14 07:15 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is al bijna een week zo, i.v.m. zomertijd > wintertijd, amerikaanse server, bla , bla, enzv.
Gebeurt zo'n 2x / jaar.......
je kan de tijd aanpassen bij je in stellingen, bij je voorkeuren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
je kan de tijd aanpassen bij je in stellingen, bij je voorkeuren.
Bedankt voor de hint Ronald, ik heb het inmiddels even aangepast.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: FFAnders
Misschien dat ik wat dat betreft wat eigenzinnig ben maar ik vraag me af waarom je het
tankje niet hebt open hebt gesoldeerd om de binnenkant te vertinnen.
Dan hoef je dat coaten niet meer uit te voeren en is het tankje, na spuiten weer als nieuw.
Ronald, het was voor mij een kwestie van kiezen en ik heb in dit geval toch voor de wijze gekozen zoals door mij beschreven, mogelijk in verband met het onbekende "niet weten wat te verwachten" bij het open solderen.
Ik heb inmiddels nog een tankje op een blokje wat ik vandaag heb gekocht en waarin tevens een deuk in zit.
Daarmee wil ik wčl jouw en Roelof's preferente methode gaan uitvoeren.



hamertje kopen denk ik, de rest heb je al volgens mij, en tijd kopen bij je baas

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
en tijd kopen bij je baas
groet
ANdre
Komt tijd, komt raad.....
In ieder geval ook vanavond 2e steuntje besteld op bekende adres....het wordt een mooie hobby winter cool


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Tijdens mijn (werk)verblijf in België deze week viel het oog juist vlak voor het avondeten op een advertentie op de Belgische " Marktplaats" .
Tegen mijn verwachting in bleek een Van der Heem tankje nog niet verkocht te zijn en kon ik telefonisch een deal maken voor Euro 10,- als afhaalprijs.
Een goed uur later was ik weer terug en smaakte het eten dubbel lekker! grin
De passing op mijn blokje is ook prima (zie foto), dus hebben we nu ineens meerdere smaken om te restaureren.
Dit tankje ga ik dan wčl aanpakken volgens de meest aan te bevelen methode: uit elkaar halen, stralen, vertinnen etc. en zal het primaire tankje worden.






Last edited by RedFox; 08/11/14 05:32 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een opmerking om het bewuste tankje te testen op dichtheid met een druk van twee bar ( volgens mij is de tank bij deze druk nog dikker geworden dan dat deze eerder was) of was er iets met de drukmeter.
Een druk van 2 bar op een vlak van 100 vierkant is een heel grote kracht voor een zo een dun plaatje van de tank.
Als je een tankje open hebt om opnieuw te vertinnen dan moet je zorgen dat de ronde verstevings plaatjes goed dicht gesoldeerd zijn.
Hier aan zitten de hoekjes aan vast gepunt last met tussenkomst van de tankwand.
Aan dat plaatje zit de beugel vast voor de stevigheid via de punt las.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Absoluut. 2 bar is heel veel. Zou zelfs een gevaarlijke situatie zijn geweest. Tank had spontaan kunnen klappen.

35 jaar geleden, zette een leerling monteur bij ons in de garage via het ontluchting gaatje van de tankdop ook eens wat druk (8 bar) op de tank. De tank klapte volledig uit elkaar. Overal benzine maar gelukkig niets gebeurd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Absoluut. 2 bar is heel veel. Zou zelfs een gevaarlijke situatie zijn geweest. Tank had spontaan kunnen klappen.

35 jaar geleden, zette een leerling monteur bij ons in de garage via het ontluchting gaatje van de tankdop ook eens wat druk (8 bar) op de tank. De tank klapte volledig uit elkaar. Overal benzine maar gelukkig niets gebeurd.



idd 2 bar is te veel, heb een keer de soldeerrand verwarmd en dacht met een beetje druk dat de tank wel uitelkaar zou ploppen......nou dat werd een knal en een pijnlijke wang voor een paar maanden.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Absoluut. 2 bar is heel veel. Zou zelfs een gevaarlijke situatie zijn geweest. Tank had spontaan kunnen klappen.

35 jaar geleden, zette een leerling monteur bij ons in de garage via het ontluchting gaatje van de tankdop ook eens wat druk (8 bar) op de tank. De tank klapte volledig uit elkaar. Overal benzine maar gelukkig niets gebeurd.



idd 2 bar is te veel, heb een keer de soldeerrand verwarmd en dacht met een beetje druk dat de tank wel uitelkaar zou ploppen......nou dat werd een knal en een pijnlijke wang voor een paar maanden.


Das hardleers leren zeg maar. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof

idd 2 bar is te veel, heb een keer de soldeerrand verwarmd en dacht met een beetje druk dat de tank wel uitelkaar zou ploppen......nou dat werd een knal en een pijnlijke wang voor een paar maanden.

Met welk "vuur" en intensiteit verwarm jij de soldeerrand zodat achterkant en "trommel" makkelijk gescheiden kunnen worden?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een gewone soldeerbrander de soldering rondom aan de achterkant, met draaiende beweging dus, verwarmen.
Als de tin begint te smelten zie je vaak kleine tinbolletjes uit de soldeernaad tevoorschijn komen.
Op dat moment kan je de tang op het deksel zetten en de achterkant lostrekken, om er om op een ander steuntje.
Wel blijven verwarmen tijdens het lostrekken.
Te heet stoken heeft geen zin.
Het in elkaar solderen doe ik , na alles vertind te hebben, met een klein soldeerbrandertje met een heel klein, puntig vlammetje.
Geen gas/zuurstof brandertje hiervoor gebruiken, dat is te heet en je beschadigd de nieuwe tinlaag aan de binnenkant.

Attached Images
Brandertje.jpg (3.04 KB, 453 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor een tankje los te maken gebruik ik een steun van een oud kunststof tankje en schroef dat vast op een stuk hout wat ik in de bankschroef kan klemmen en schroef er het andere tankje aan vast en dan de rand met een niet te grote brander rondom verwarmen en sla dan met een zachte hamer tegen de vulingang en de twee delen vallen nu vlot uit elkaar.
Merk eerst de twee tankdelen met een kerfje zodat je later de goede plaats weer kan terug vinden.
De tank even van tevoren goed doorblazen zodat er geen brandbare stoffen in de tank zitten.
Na het vertinnen heel goed schoon maken met spiritus ( meerdere keren schoon spiritus gebruiken ).
Een paar maal met minder spiritus en daarna met een overvloed aan spiritus dus zo schoon mogelijk .
Bij het weer dicht solderen geen vloeistof gebruiken maar een goede harskernsoldeer ( soldeervloeistof is niet makkelijk uit een tank te spoelen ).
Gebruik voor een tank wat veel is ingeroest een zeer fijn straalmiddel om goed in de kleine gaatjes te kunnen komen.
Anders zal de tinlaag niet goed dichtvloeien maar zal er in deze kleine gaatjes nog soldeer vloeistof blijven zitten en alsnog gaan roesten.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het weer in elkaar solderen rondom doe ik met de elektrische verfstripper, het vloeien is dan heel mooi te controleren, tin vloeit naar het warmste punt dus warm maken op de bolling van de rand.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Het weer in elkaar solderen rondom doe ik met de elektrische verfstripper, het vloeien is dan heel mooi te controleren, tin vloeit naar het warmste punt dus warm maken op de bolling van de rand.

Dat is ook een manier en het tankje zal niet snel te heet worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ronald, Jan & Roelof, bedankt voor jullie nuttige aanwijzingen!
Als soldeerbrandertje hier zal ik dan een hier voorhanden brulée brandertje gebruiken, lijkt me gezien het mooie kleine pitje wat je ermee kunt maken prima geschikt daarvoor.

Aansluitend nu dan toch nog de vraag wat de meest pragmatische methode is om na het stralen te vertinnen?
- welke tin
- welk vloeimiddel of pasta
- en wat jullie nog meer willen delen wink

Je moet alles ooit voor de eerste keer gedaan hebben....daarna kun je de kennis verder delen.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Om een diep ingeroest tankje wat je goed gestraald hebt zullen er toch nog gaatjes zijn die niet goed schoon zullen zijn en daarom moet je meestal een wat sterker soldeer vloeistof gebruiken.
Ik gebruik hiervoor de S 39 soort RVS .
Deze is wel sterk en kan zelfs roestig metaal aan.
Verder gebruik ik een grote soldeerbout 250 watt want de tank heeft een groot afkoelende vlak.
meer weten meer vragen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
Ronald, Jan & Roelof, bedankt voor jullie nuttige aanwijzingen!
Als soldeerbrandertje hier zal ik dan een hier voorhanden brulée brandertje gebruiken, lijkt me gezien het mooie kleine pitje wat je ermee kunt maken prima geschikt daarvoor.

Aansluitend nu dan toch nog de vraag wat de meest pragmatische methode is om na het stralen te vertinnen?
- welke tin
- welk vloeimiddel of pasta
- en wat jullie nog meer willen delen wink

Je moet alles ooit voor de eerste keer gedaan hebben....daarna kun je de kennis verder delen.


Daar is al vanalles over geschreven .
Hier een mooie omschrijving met foto's


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Maatje Hans vond dat vertinnen toch maar een heel gedoe, en kwam via zijn werk iemand tegen die kan verkoperen.
Zo gezegt zo gedaan. Alleen de binnenkant was voldoende cry. Nu is Hans Loodgieter, dus hebben we hem geadviseerd om het zo maar te laten. laugh

Attached Images
koperensolextankje.jpg (30.46 KB, 844 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dat is wel een uniek exemplaar zo Jan! grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Maatje Hans vond dat vertinnen toch maar een heel gedoe, en kwam via zijn werk iemand tegen die kan verkoperen.
Zo gezegt zo gedaan. Alleen de binnenkant was voldoende cry. Nu is Hans Loodgieter, dus hebben we hem geadviseerd om het zo maar te laten. laugh



Nou de rest van de solex nog.....dan heb je pas echt wat aparts.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Origineel bericht van: Jan
Maatje Hans vond dat vertinnen toch maar een heel gedoe, en kwam via zijn werk iemand tegen die kan verkoperen.
Zo gezegt zo gedaan. Alleen de binnenkant was voldoende cry. Nu is Hans Loodgieter, dus hebben we hem geadviseerd om het zo maar te laten. laugh

Super Cool!!!


If you break it, you own both halves!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Lijkt mij ook maar ieder z'n ding.
Na vertinnen en spuiten is de tank weer als nieuw
het is geen "Rocket science" maar
wel even weten hoe je het doet en met welke materialen.

Te heet stoken is niet goed en niet heet genoeg geeft ook problemen.
Het vertinnen en dicht solderen zijn ook 2 verschillende
handelingen met verschillende brandertjes, vloeimiddelen en tinsoorten.

Dit is overigens wel een klusje waarbij je in korte tijd weer een "nieuw" tankje hebt
Ron, wil je de methode in wat meer detail beschrijven voor wat betreft gebruikte brandertjes, vloeimiddelen en tinsoorten?
Er zijn een aantal methoden te lezen op het forum en ik sta nu op het punt om mijn tankje na uitdeuken te gaan vertinnen en hoop het net zo mooi glad te krijgen als jij!
Zie ook mijn gisteren gestart draadje in het subforum "restauratie": Restauratie OTO tankje en vuurdoop klemplank.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Sommige handelingen zijn soms wat moeilijk te omschrijven, die moet je zien maar ik probeer het toch wink :


De tank en achterdeksel na stralen goed schoonmaken van straalmiddelresten.

Binnenkant goed insmeren met S39 ,dunnetjes, dik heeft geen zin/voordeel en ik gebruik voor
de vlakke gedeelten een doekje, voor de hoekjes een kwastje.

De buitenkant verwarmen met een loodgieters brander waarmee je zowel gas als lucht apart kunt regelen.
Niet een te felle/hete vlam instellen, het is maar blik wat je verwarmt en wordt snel te heet waardoor het vloeimiddel (S39) kan verbranden.

Met Tinstaaf 50/50 of 60/40 over het verwarmde gedeelte wrijven, je merkt wel of het blik warm genoeg is.

Zo doe je de hele binnenkant en ik ben spaarzaam met tin en gebruik nu ook weer een katoenen doek en wrijf
over het verwarmde oppervlak en je merkt vanzelf wel ofdat de tin goed hecht.

Het teveel aan tin veeg ik ook eruit met de lap die ondertussen ook al aardig aan het verschroeien is.

Al alles goed vertind is maak je het goed schoon met warm water en zeep, Dreft of zo, om de laatste restjes S39 te verwijderen.

Hierna de achterkant weer op het tankje plaatsen en dicht solderen met een Minibrandertje en Harskernsoldeer.
Nu géén S39 meer gebruiken want dat krijg je nooit meer uitgespoeld uit de soldeernaad.
De Harskern flux/vloeimiddel kan je met spiritus wegwassen.

Tankje stralen, primer , grondlak en aflakken, dit alles met 2komponenten lak.


Attached Images
Brandertje.jpg (3.04 KB, 461 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Bedankt voor de prima uitleg Ron, ik kan het prima volgen en meld me binnenkort wel over het verdere verloop.

Last edited by RedFox; 22/12/14 05:26 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vergeet niet eerst de bevestigingsbeugels te hardsolderen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dat stond inderdaad al op mijn "to do" lijstje zoals in het andere draadje gisteren geschreven, ik heb sinds enige tijd geleden daarvoor ook een prima gas-zuurstof las setje Roelof.
Ik doe dit zowel aan buiten- als binnenkant van de "deksel", zeg maar de ronde metalen delen ter grootte van het dubbeltje uit de guldentijd :-).
Nu het spulletje zo mooi uit elkaar ligt is dit DE kans om het tankje mij te laten gaan overleven.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik gebruik ook inderdaad een doek ( gewikkeld met een soort van "kop" als een lappenpop) om het gesmolten soldeer heen en weer te vegen en daarbij ook een echt haren plat kwastje waarvan ik de haren met een schaar heb ingekort tot ca 1/2 a 3/4 cm voor de lastige hoekjes ( oa rondom de brandstofleiding steun en het ingedrukte solex logo)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Er zijn ook hitte bestendige kwasten, werkt veel makkelijker.
Voor de barbecue, er zitten siliconen haartjes op, kan tot wel 250 graden hebben.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Er zijn ook hitte bestendige kwasten, werkt veel makkelijker.
Voor de barbecue, er zitten siliconen haartjes op, kan tot wel 250 graden hebben.

Tja, dat klopt Jan...en die heb ik hier (niet toevallig) ook liggen-zowel plat als rond-om de grote stukken vlees en de spareribs mee te lakken cool


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Jan
Er zijn ook hitte bestendige kwasten, werkt veel makkelijker.
Voor de barbecue, er zitten siliconen haartjes op, kan tot wel 250 graden hebben.

Tja, dat klopt Jan...en die heb ik hier (niet toevallig) ook liggen-zowel plat als rond-om de grote stukken vlees en de spareribs mee te lakken cool


Is dit een uitnodiging? laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Er zijn ook hitte bestendige kwasten, werkt veel makkelijker.
Voor de barbecue, er zitten siliconen haartjes op, kan tot wel 250 graden hebben.
Hier is dan een plaatje bij het praatje grin



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 15 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.101s Queries: 154 (0.040s) Memory: 1.6184 MB (Peak: 2.3179 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 06:34:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS