Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#78358 08/07/12 09:00 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Met dit regenachtige weer begin je over de solex na te denken.
Nu wil ik mijn solex wat harder laten lopen.
Ik heb nog een extra carburateur liggen en deze wil ik opboren naar 8 mm.
Nu is mijn vraag moet er dan ook een grotere sproeier in.
Ook zat ik eens te denken aan een nieuwe aluminium cilinderkit welke voozien is van nicaseal cilinderwand.
Zo'n cilinderkit scheelt dat nu veel in snelheid? Er is vast wel iemand die hier ervaring mee heeft.

Gr Richard


Groeten Richard
Richard #78384 10/07/12 12:27 AM
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
cilinder scheelt niet veel met snelheid. als ie warm word word het vermogen wel iets minder (op lage snelheden verwaarloosbaar)
en ja als je je carburateur opboort moet je ook het inlaat gat in de cilinder even groot maken, hoe meer lucht hoe meer brandstof er in kan dus grotere sproeier. anders krijgt holle bolle gijs nog geen eten loopt je motor te arm en resultaat vastloper of een gat in je zuiger.
mvg willem twigt

Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt
cilinder inlaat opboren naar 8 mm
cab opboren naar 8 mm
zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen
zorgen dat de remmen niet aanlopen
mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km

Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
oke bedankt. ga het proberen. maar wat is de beste maat sproeier. er zit nu een 2800 in.


Groeten Richard
Richard #78387 10/07/12 02:57 AM
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
test ook even je compressie en kijk of je uitlaat goed kool vrij is je kan wel je motor gaan opvoeren maar als de rest niet goed is gaat hij nooit goed lopen. dus voor je begint met opvoeren zorg dat hij een goede beurt heeft gehad alles goed controleren en in orde maken. anders weet je niet waar je begint en wat wel of geen nut heeft. je kan beter 4 maal een beetje doen als gelijk een hele hoop tegelijk, wanneer iets niet werkt weet je tenminste wat je hebt gedaan en wat je niet meer moet doen de volgende keer.

Harding #78388 10/07/12 02:57 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Harding
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt
cilinder inlaat opboren naar 8 mm
cab opboren naar 8 mm
zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen
zorgen dat de remmen niet aanlopen
mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km

Wel bijzonder dat de een 35 en de ander 47 loopt.
Heb je enig idee waar het verschil inzit ??
Ik heb het ook dat de ene veel sneller loopt dan de andere en toch zitten daar dezelfde maat carburateus op.
Volgens mij moet je bij de in- uit en spoelpoorten de verschillen en/of overeenkomsten gaan zoeken.
Wat ook handig is om uit te proberen is een verstelbare sproeier:



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #78389 10/07/12 03:12 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ik weet bij mijn solexen wat het verschil is , het zit in de rol diameter de snelle solex trekt minder maar loopt harder dan de andere solex deze is meer geschikt voor het stadsverkeer

Harding #78391 10/07/12 02:22 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Heb het blokje helemaal uitelkaar getrokken en gereviseerd.
Alles is dus mooi schoon. Ook de uitlaat ontkoold.
Heb nu wat mogelijkheden om hem sneller te laten lopen. een km of 40 zou leuk zijn.
Een verstelbare sproeier is een goed idee.
Bedankt voor de tips.
Gr Richard


Groeten Richard
Harding #78392 10/07/12 02:31 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Een heel belangrijk ding vergeten bij dat lijstje hoe sneller te gaan ook de kleding en de zithouding is van groot belang bv een schaatspak Ook een dieet van Sonja Bakker is aan te bevelen alle beetjes helpen deze tip is uit de praktijk Vr Gr Hans Welp


gr Hans Welp
hanswelp #78402 10/07/12 11:23 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Hmm daar heb je wel gelijk in maar zie mezelf nog niet in een schaatspak op de solex. Weeg nu 76 kilo. word dus weer sporten. Maar idd elke kilo extra moet weer in beweging worden gebracht.
Bedankt voor deze tip maar weet niet als ik hier blij van word.
gr Richard


Groeten Richard
hanswelp #78405 11/07/12 02:25 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: hanswelp
Een heel belangrijk ding vergeten bij dat lijstje hoe sneller te gaan ook de kleding en de zithouding is van groot belang bv een schaatspak Ook een dieet van Sonja Bakker is aan te bevelen alle beetjes helpen deze tip is uit de praktijk Vr Gr Hans Welp

Deze tip heeft net dezelfde bijdrage als het stellen van : haal maar 2 mm van de zuiger af en zet er maar een grotere sproeier in, dan loopt hij harder.
sta er niet verbaasd van als er bijvoorbeeld een kleinere sproeier in moet
echter door de bank genomen kom je op dezelfde sproeier uit en dat met die zuiger: ik blijf zeggen " koop eerst eens een schuifmaat" en leer daarmee om te gaan en verstelbare sproeiers, daar zijn vroeger heel wat Puch kikkerbekken mee op hun bek gegaan, loopt zo maar 10 kilometer harder met de wind mee als je onderweg al rijdend dat ding wat dicht draait, mag je raden wat er gebeurd. die " choke" hevel is de beste verstelbare sproeier die er is, iemand (Vennix ?) heeft meen ik juist daar ooit eens een verstelbare sproeier voor bedacht, op de lucht, niet op de benzine


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#78411 11/07/12 02:53 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ere wie Ere verdiend zegt een goed nederlands spreekwoord,


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #78432 11/07/12 05:32 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als we maar een mengverhouding hebben van 1 op 12,8. Dan gaan we lekker. En of we dat met lucht of benzine doen maakt niet uit. Ohja en dat we dat mengsel dan boven de zuiger krijgen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#78436 11/07/12 05:49 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat is wel zo. Met lucht kun je het iets beter regelen, minder gevoelig tijdens een grote verdraaiing.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Richard #78469 11/07/12 10:06 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Mooi idee is dat schroefje, om je lucht te regelen smile

De ervaring is wel dat bij de wat snellere solexen dat niet goed meer gaat lukken cry

Ik zelf vindt het wel prettig om tijdens het rijden te zoeken naar de juiste verhouding.

Maar voor Irene is dat geen optie, en omdat dat ding redelijk loopt, heb ik daar iets anders voor verzonnen whistle

De remlucht sproeier is gewoon M6, dus zelf even nieuwe gemaakt met een kleiner gaatje, zodat hij wat ongevoeliger wordt.
Het nadeel van de originelen is dat je handel "vast" is met dat gaatje, daarom een nieuwe gedraaid, maar dan zo dat ik het handel(tje) kan zetten waar ik wil, voor Irene dus uiterst rechts.

In die nieuwe komt dus een boutje (inbus) geborgd met loctite, met een moertje en ringetje.
Met een tijdelijk stiekje zet je het handeltje aan de tankdop.
Nu ga je hem warm rijden, steek een inbussleutel in het boutje en stel hem zo af dat hij goed loopt, even stoppen en het handeltje vast zetten met met moertje.
Klaar, nooit meer anders. Tenzij je met andere brandstof gaat rijden, zoals bijv. aspen of motomix





[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #78471 11/07/12 10:27 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als ik op octaan 98 rijd kan ik hem regelen vanaf midden tot uiterst rechts.
Is er een goede tip om bergaf te rijden zonder dat het motertje begint te pruttelen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Jan #78482 12/07/12 01:07 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het onderste plaatje Jan, is dat dan de nieuwe remluchtsproeier die je gebruikt. Is die niet wat klein, maw altijd rijk rijden?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als ik op octaan 98 rijd kan ik hem regelen vanaf midden tot uiterst rechts.
Is er een goede tip om bergaf te rijden zonder dat het motertje begint te pruttelen?


Ja, uitstekende tip, gebruik hem zelf al jaren, motor uit en van de band.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #78487 12/07/12 01:15 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ga je vaak nog sneller ook.

solexnl #78520 12/07/12 06:43 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, nu ik weer goede remmen heb, hoef ik niet meer op de motor af te remmen.
Maar valt het niet bij te regelen met de choke hendel?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja hoor met de handle kun je de mengverhouding gewoon bijregelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #78533 13/07/12 01:21 AM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Jullie allemaal begrijpen niet wat ik bedoelde met mijn bijdrage OPVOEREN jongens ik heb een peper bus van 1950 .Met het Solexfeest 60 jaar was ik bang dat ik het niet bij kon houden laat Joan maar spreken hij ging als de brandweer en wat het belangrijkste was hij bleef heel.Ik blijf nog steeds zeggen er wordt meer kapot gesleuteld als gereden mijn pp bus is 50 jr niet uit elkaar geweest wel altijd goede olie en s'Winters altijd tank leeg en olie in het brandstof systeem geeft in het voorjaar wel een rookgordijn .Ik rij er zo'n 500 km per jaar mee lekker op mijn gemakje want een Solex is geen race monster vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
hanswelp #78536 13/07/12 02:10 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt helemaal, lekker samen gereden totdat mijn achterband klapte op de wip wap, 2e dag op de sleutelgat dacht die band ook dat hij ermee op mocht houden.
Ik heb je bijdrage over Sonja Bakker en het schaatspak dan ook opdezelfde lijn gezet als het zo maar blindelings afzagen van een zuiger, laten we hopen dat ze het gaan begrijpen ( hoewel af en toe een 3800 slopen moet kunnen toch ?)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Harding #107845 07/10/14 02:10 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Harding
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt
cilinder inlaat opboren naar 8 mm
cab opboren naar 8 mm
zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen
zorgen dat de remmen niet aanlopen
mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km

Hoever kun je maximaal uitboren voordat je door de carburateurwand van een OTO carburateur gaat?
8,3-8,4 mm?
En wat is het merkbare effect als je boven de 8,0 mm uitkomt?


Last edited by RedFox; 07/10/14 02:10 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #107878 07/10/14 01:12 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Harding
Het is alles bij elkaar dat een solex harder loopt
cilinder inlaat opboren naar 8 mm
cab opboren naar 8 mm
zuiger aan de onderzijde, bij de inlaat 2 tot 3 mm afvijlen
zorgen dat de remmen niet aanlopen
mijn 2 solexen lopen 35 en 47 km

Hoever kun je maximaal uitboren voordat je door de carburateurwand van een OTO carburateur gaat?
8,3-8,4 mm?
En wat is het merkbare effect als je boven de 8,0 mm uitkomt?



IK meen dat van diverse kanten het boren is gestopt net onder de 8 mm en dat voor grotere carburateurs er een kogel doorheen geduwd word .

Ik heb gewoon voor de aardigheid eens een partijtje grotere gegoten, in principe kan ik dat nog eens doen en ben niet gelimiteerd maar denk bij 18 mm op te houden want meer krijg ik de cylinder niet in .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Richard #107895 07/10/14 11:26 PM
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Gewoon standaard houden van 35km en niet harder.Harder gaan is gwoon griezelig als je rijd op de solex. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld in het verleden van Solex.
Tijdens toertochten ligt de snelheid toch lager om de groep bij elkaar te houden.

Met vriendelijke groet,

R Wiersma


Carpe Diem
Rene59 #107899 08/10/14 02:04 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
35km hoeft niet griezelig te zijn als de bandenspanning, wiellagerspeling, spaakspanning, balhoofdspeling in orde zijn.
Ook de framebouten (onder voetenplankje) moeten goed vast zitten.
Door al deze punten haal je veel ongewenste vering uit je Solex en rijdt prettiger bij die snelheid,


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #107908 08/10/14 12:42 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Dat van die framebouten heeft Rene onlangs nog meegemaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
FFAnders #107912 08/10/14 06:50 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
35km hoeft niet griezelig te zijn als de bandenspanning, wiellagerspeling, spaakspanning, balhoofdspeling in orde zijn.
Ook de framebouten (onder voetenplankje) moeten goed vast zitten.
Door al deze punten haal je veel ongewenste vering uit je Solex en rijdt prettiger bij die snelheid,


Met de 24uur hadden wij het frame van Rob K. Daar klopte echt alles aan! 50 km/u geen enkel probleem, van het frame mocht het nog wel wat harder wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
35km hoeft niet griezelig te zijn als de bandenspanning, wiellagerspeling, spaakspanning, balhoofdspeling in orde zijn.
Ook de framebouten (onder voetenplankje) moeten goed vast zitten.
Door al deze punten haal je veel ongewenste vering uit je Solex en rijdt prettiger bij die snelheid,


Met de 24uur hadden wij het frame van Rob K. Daar klopte echt alles aan! 50 km/u geen enkel probleem, van het frame mocht het nog wel wat harder wink

OK als je dat graag wilt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Richard #107939 09/10/14 01:07 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 77 (0.015s) Memory: 1.2127 MB (Peak: 1.5657 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:15:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS