Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#106023 23/08/14 11:39 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
heren solexisten,

ondertussen reeds geruime tijd geleden dat ik nog op het forum was, maar een nieuwe "aanwinst" noodzaakt mij om jullie deskundige hulp in te roepen. De nieuwe aanwinst is een solex 6000. Kon hem niet laten staan... Natuurlijk is er werk aan.
Het benzinegedeelte is operationeel, maar de ontsteking baart mij grote zorgen. De bougie vonkt niet.
Ik wil dus de volledige motor demonteren maar vooraleer ik daar blindelings aan begin wil ik graag eventjes informeren of er hier niemand een nederlandstalige werkplaatshandleiding voor solex 6000 heeft die ik kan raadplegen om geen onverantwoorde toeren uit te steken.

#106025 24/08/14 12:48 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Last edited by solexnl; 24/08/14 12:50 AM.
solexnl #106026 24/08/14 12:49 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

juliviarab #106027 24/08/14 01:01 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Beste
de afbeeldingen van de motor en het frame heb ik ondertussen ook gevonden op het forum. Toch bedankt voor de moeite.

Ik zal dus eerst en vooral de volledige motor van het frame moeten losmaken vooraleer ik de spie van het vliegwiel kan controleren. Zijn er bij de demontage specifieke zaken waar ik moet op letten??

juliviarab #106028 24/08/14 01:18 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zo uit het hoofd de rubberslang van de carburateur niet vergeten los te halen voor het laten zakken van het blok.


Han

juliviarab #106033 24/08/14 03:29 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Beide kanten onder de deuren zitten 3 M8 bouten en de middelste drie houden het blok vast.

juliviarab #106039 24/08/14 03:51 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
wel,
ik zal beginnen met alle kabeltjes los te maken van choke, gashendel....alsook benzineleiding en retour. Vervolgens de middelste bouten onder de deurtjes langs beide kanten. Vraagje... hoe zit dat met de uitlaat? Blijft die gawoon aan het blokje hangen of moet deze ook eerst losgemaakt worden. Het lijkt mij geen sinecure om die samen met het blokje er vanonder te halen. Denk dat de staander wel eens in de weg kan zitten. Tevens weet ik ook niet goed wat er van de stang, (cardanas?) moet losgemaakt worden. Deskundigen die me kunnen bijstaan zijn altijd welkom om hun ervaring met mij te delen. Ben ondertussen volledig weg van dit mooie, speciale solexje.

juliviarab #106042 24/08/14 04:00 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Is het er 1 met of zonder vering in de voorvork ?

(foto?)

Han

juliviarab #106046 24/08/14 04:24 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
De uitlaat zit gewoon met 2 veren op de plaats gehouden. Die is binnen 3 seconde verwijdert. Is lang geleden dat ik eraan heb gewerkt. De carburator moet je losmaken van het slangetje en die blijft bij het verwijderen gewoon in het frame hangen. De cardanas verdeelt zich vanzelf achter bij het handeltje.

juliviarab #106049 24/08/14 04:29 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
solexnl en ghostrider,

het is er eentje met vering in de voorvork. Een blauwe waarop langs de zijkant onderaan een sticker staat met "solex 6000" er op. Een foto is momenteel niet mogelijk. Fototoestel heeft ons in de steek gelaten en er is nog geen nieuwe aangekocht. Misschien moet ik daar ook maar eens werk van maken.

Indien er jullie nog tips te binnen vallen, laat ze gerust weten. Alle hulp is welkom want ik heb een beetje schrik dat ik niet onderlegd genoeg zal zijn om het tot een goed einde te brengen. het lijkt me toch een ietsiepietsie moeilijker dan een 3800 waar ik wel al enige ervaring mee heb.

juliviarab #106050 24/08/14 04:32 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Heb ondertussen ook al een "guide de demontage" van een solex 6000 teruggevonden op het internet. Jammer genoeg is het een franstalige en zijn de "plaatjes" van slechte kwaliteit. En eerlijk gezegd, mijn kennis van het frans is zeeeeeeer beperkt.

juliviarab #106051 24/08/14 04:34 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wanneer je hem voorzichtig demonteerd dan zal alles wel duidelijk worden.
Hij zit niet zo moeilijk in elkaar hoor.

Han

juliviarab #106052 24/08/14 04:37 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: juliviarab
Heb ondertussen ook al een "guide de demontage" van een solex 6000 teruggevonden op het internet. Jammer genoeg is het een franstalige en zijn de "plaatjes" van slechte kwaliteit. En eerlijk gezegd, mijn kennis van het frans is zeeeeeeer beperkt.

Hoppa, weer een Hobby erbij: Franse text invoeren in Google vertaler wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
juliviarab #106076 24/08/14 06:00 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
een paar fotos van de 6000

Attached Images
solex60001klein.jpg (217.99 KB, 696 downloads)
6004klein.jpg (209.83 KB, 506 downloads)
juliviarab #106077 24/08/14 06:01 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
en ook deze nog

Attached Images
6007klein.jpg (206.03 KB, 599 downloads)
juliviarab #106079 24/08/14 06:23 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het chroom ziet er hiervandaan goed uit whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
juliviarab #106080 24/08/14 06:42 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Ja,

het chroom is inderdaad nog uitstekend, alleen jammer dat er een aantal spaken van het achterwiel afgebroken zijn. maar dat is momenteel mijn laatste zorg. Ik wil het motortje terug operationeel krijgen en daarvoor moet ik vonkjes krijgen..Dus vanaf morgen... demonteren en raad vragen op dit forum. Zet jullie al maar schrap.

juliviarab #106210 26/08/14 04:32 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
goedemorgen,

het motortje is losgemaakt van het frame en ligt klaar om uit te zoeken wat de reden is dat hij niet vonkt. Als eerste tip kreeg ik mee om de spie van het vliegwiel te controleren om te zien of die niet is afgebroken. Ik wil dit graag nakijken, maar hoe begin ik daar aan? Kzal beginnen met alles eens grondig te bestuderen om geen nodeloze zaken los te maken. Foto komt er aan.

juliviarab #106212 26/08/14 04:53 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
fotos van het losgemaakte blokje

Attached Images
blokje1klein.jpg (96.43 KB, 541 downloads)
blokje2klein.jpg (80.9 KB, 542 downloads)
juliviarab #106213 26/08/14 04:54 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
en nog eentje

Attached Images
blokje3klein.jpg (132.27 KB, 490 downloads)
juliviarab #106214 26/08/14 04:55 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Wie ziet het zitten om me nu een stapje verder te helpen uitzoeken naar de oorzaak van het niet vonken van de bougie. Alle hulp welkom.

juliviarab #106216 26/08/14 05:06 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
haal eerst dat dekseltje aan de achterkant van het blok maar eens los, daar zitten de puntjes onder hopelijk zijn alleen deze zwaar gecorrodeerd of gaan niet meer open want anders is mogelijk de spoel kapot en spoelen is een tragedie ( misschien dat Jan de Laat ook deze nieuw kan wikkelen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
juliviarab #106224 26/08/14 05:54 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Dank u voor de tips. Dit is een werkje voor deze Namiddag. Nu eerst boodschappen doen. Ik hou jullie op de hoogte.

juliviarab #106231 26/08/14 09:49 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Voila, dekseltje losgemaakt en contactpuntjes zien er naar mijn mening stralend uit. Of dat nu een goed teken is durf ik te betwijfelen want zoals Joan zegt zou het dan wel eens de spoel kunnen zijn die kapot is. Ik stuur nog enkele foto's zodat jullie zelf een oordeel kunnen vellen en mij dan ook verder op weg zetten naar herstel.

juliviarab #106232 26/08/14 09:50 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
de fotos

Attached Images
fotokl1.jpg (45.5 KB, 528 downloads)
fotokl2.jpg (31.78 KB, 459 downloads)
fotokl3.jpg (33.65 KB, 466 downloads)
fotokl4.jpg (23.86 KB, 548 downloads)
juliviarab #106233 26/08/14 09:52 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Misschien is het nu de beurt aan de spoel om die uit te meten. Graag info hoe ik dit moet doen en welk gereedschap ik daarvoor nodig heb. Zal ook al eens op zoek gaan hier op het forum of dit nergens beschreven is.

juliviarab #106235 26/08/14 11:00 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Probeer eerst maar s alles schoon te maken en met fijn schuurpapier tussen de punten door.

Dan weer monteren , afstellen en dan kijken of je vonk hebt.

Han



Last edited by solexnl; 26/08/14 11:01 PM.
juliviarab #106237 26/08/14 11:15 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Euhm,

alles schoonmaken is geen probleem, het afstellen zal ook wel lukken, maar ik zie niet onmiddelijk in hoe ik dan de controle moet doen om te zien of ik vonkjes krijg zonder de motor terug te plaatsen. bij een gewone solex moror doe ik dat dmv een boormachine op het vliegwiel te zetten en zo een vloeiende draaibeweging te krijgen. Maar hoe doe ik dat bij deze motor??
Zoals je wel zal merken is het echt wel een ontdekkingsreis voor mij. En dat is er nou net zo leuk aan.

juliviarab #106238 26/08/14 11:24 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
even met de boormachine op de grote moer (ik geloof dop 19) zodat de zuiger op en neer gaat.
Bougie tegen cylinder houden en je ziet of je vonk hebt.

Han

solexnl #106239 26/08/14 11:32 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: solexnl
even met de boormachine op de grote moer (ik geloof dop 19) zodat de zuiger op en neer gaat.
Bougie tegen cylinder houden en je ziet of je vonk hebt.

Han




moeten dan de contact punten er weer niet op staan???

Groet
ANdre


't is ginne logie!
juliviarab #106240 26/08/14 11:34 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Han,
Als ik alles weer monteer, dan bedekt de contactpuntenhouder de grote moer die jij waarschijnlijk bedoeld. Zie foto blokje3klein om te zien wat ik juist bedoel.

juliviarab #106241 27/08/14 12:08 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dan moet je een ander hebben ik weet het zo niet uit mn hoofd, het is een tijd geleden met zo'n blokje.
Maar ik heb m s laten lopen zo op de werkbank.

dreke2 #106242 27/08/14 12:09 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: solexnl
even met de boormachine op de grote moer (ik geloof dop 19) zodat de zuiger op en neer gaat.
Bougie tegen cylinder houden en je ziet of je vonk hebt.

Han




Zie 3 berichten voor je antwoord ...

Gr. Han

moeten dan de contact punten er weer niet op staan???

Groet
ANdre

juliviarab #106244 27/08/14 12:10 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Foto's even bekeken, op foto blokje 1 klein zit rechts een afdekkapje, die eraf was het geloof ik en op de moer daaronder de boormachine.

Han

solexnl #106257 27/08/14 02:43 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Aha,

Dat is nog een goede mogelijkheid. Ga ik zo vlug mogelijk eens werk van maken. Merci voor de tip.

juliviarab #106259 27/08/14 04:01 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
succes

solexnl #106264 27/08/14 06:05 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
op de foto van de puntjes zien ze er toch wat grijs uit, dat moet metaalblank zijn, ook de zijkanten want de oxide van dit materiaal springt nogal makkelijk tussen de punten en isoleert dan de stroom ( oxides in het algemeen zijn een isolator)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #106266 27/08/14 06:28 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Joan,

het klopt dat de puntjes er nogal wat grijsjes uitzien. Ik zal dan ook eerst proberen om ze netjes op te schuren zodat de oxide zo veel als mogelijk verwijderd is. nadien ben ik van plan om alles terug te monteren en dan de raad van solexnl op te volgen en het afdekkapje te verwijderen die naast het benzinepomje zit om dan vervolgens met de boormachine eventjes te checken of de bougie vonkt.

juliviarab #106267 27/08/14 01:43 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je een rubber rolletje in de boormachine kunt maken kun je die tegen de zijkant van je vliegwiel plaatsen, wel de goede kant op laten draaien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
juliviarab #106268 27/08/14 02:39 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Julivarab met een batterij en twee draadjes contact punten open of papier ertussen dan een draad op de massa ander op de losse punt dan contact maken en verbreken kan je controleren op hij vonkt op de bougie kabel evt met bougie op de massa ,ik deed het altijd met zo`n platte batterij met twee lippen gr Hans Welp


gr Hans Welp
juliviarab #106271 27/08/14 03:28 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Hallo,
de ochtenstond heeft goud in de mond zeggen ze altijd. Wel, jammer genoeg is dit deze morgen niet echt het geval. Ik heb de contactpuntjes netjes opgeschuurd, alles terug naar behoren gemonteerd en dan eventjes met de boormachine er op getest. GEEN VONKJES... jammer. Ik denk dat ik nu stilaan zal moeten overgaan naar het uittesten van de spoel en bougiekabel. Of zijn er nog alternatieven? En hoe doe ik dat?

juliviarab #106272 27/08/14 03:29 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
hier een foto van de spoel met bougiekabel

Attached Images
fotokl2.jpg (31.78 KB, 369 downloads)
juliviarab #106273 27/08/14 03:33 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Wat ik ook wel jammer vindt is het feit dat ik niet kan controleren of de contactpuntjes tijdens het testen met de boormachine daadwerkelijk open en toe gaan. het afdekplaatje waar de contactpunten inzitten is volledig afgesloten waardoor ik er geen zicht op heb. zie onderstaande foto

juliviarab #106274 27/08/14 03:36 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
de contactpuntjes zitten onder het kapje dat je in de midden van de foto ziet. Geen mogelijkheid om hen dus te controleren of ze tijdens het testen wel degelijk openen en sluiten.

Attached Images
blokje2klein.jpg (80.9 KB, 387 downloads)
juliviarab #106275 27/08/14 04:43 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Hallo,

toch nog even teruggekeerd naar mijn "ateljee" om de raad van jullie deskundigen op te volgen. met een platte batterij en lampje de contactpuntjes nog eens nagekeken. Bij gesloten en open puntjes geen lampje dat brandde. Dan nog maar eens de puntjes opgeschuurd en ook de zijkantjes van de puntjes. Nog eens checken en ja, het lampje licht op. Alles opnieuw monteren en met boormachien eens kijken of bougie vonkt. Moooooooie kleine schone vonkjes zijn het resultaat. Merci heren voor alle goede raad van iedereen die meehelpt. We zijn weer een stapje verder. Kga nu eerst de puntjes en zijkantjes wat bijschuren.Die oxine is dus volgens mij de boosdoener.
Ik hou jullie verder op de hoogte want 1 succes is nog geen overwinning.

juliviarab #106276 27/08/14 04:47 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
maar wel een begin !

Han

juliviarab #106279 27/08/14 06:15 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
ghostrider,

vooraleer ik begonnen ben met het demonteren van de contactuntendeksel heb ik met een puntslagje merktekens aangebracht zodat ik ze op dezelfde manier kon terugplaatsen. Ondertussen zit het blokje er terug onder en ben ik alle kabeltjes opnieuw aan het aansluiten. Tot op heden lukt dat vrij aardig.

juliviarab #106281 27/08/14 07:02 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Volia,

alle kabels en leidingen terug aangesloten. Een beetje benzine in het tankje en voorzichtig proberen om te starten. Vroem, onmiddelijk slaat hij aan en blijft mooi op ralenti draaien. Zachtjes gas open draaien maar weinig of geen verandering. De regelmoer eventjes aandraaien en ja hoor, toerental gaat de hoogte in. Terug tijdje stationair laten draaien en dan voorzichtig een klein toertje in de straat. loopt vlot ondanks een aantal spaken die afgebroken zijn.
Ben toch supertevreden.
Op naar de verdere afwerking. In het achterwiel zijn er een aantal spaken kapot en ook de km teller werkt niet meer. Weet iemand waar deze spaken voor de 6000 te bestellen zijn?? En wat betreft de km teller, wat doe ik daar het best mee??

juliviarab #106282 27/08/14 07:10 PM
Joined: Aug 2007
Posts: 60
AJS Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2007
Posts: 60
http://www.de2wieler-hobbyist.nl/

Deze kan ze vast wel leveren .


Arjan.
juliviarab #106283 27/08/14 07:21 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Op www.leboncoin.fr staan regelmatig koplampen te koop.

Heb net gekeken op solex phare en er is er gister 1 opgezet ( wel wat duur )

Han


Last edited by solexnl; 27/08/14 07:23 PM.
juliviarab #106284 27/08/14 07:22 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kunt in principe bij iedere rijwielhandel de juiste spaken halen of bestellen als je de juiste lengte en dikte hebt.
Een spaak meenemen naar die zaak en zij meten hem wel op.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
juliviarab #106286 27/08/14 07:51 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
goed gedaan, zo zie je maar weer een goede foto is het halve werk want dan heb je de mogelijkheid om te zien waar het aan schort want met woorden is het vaak lastig omdat velen de technische taal niet hebben om de juiste woorden of beschrijvingen naar voren te brengen.
en de foto van de puntjes die deed het . grijzig/gruizig in plaats van metaal blank


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
juliviarab #106287 27/08/14 08:48 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Heren,

nogmaals hartelijk dank voor de vele bruikbare tips en trics. Er is er dan toch weer eentje gered van een roemloos einde, en dat verdienen deze solexjes absoluut niet.

juliviarab #106288 27/08/14 09:35 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
smile zo is 't

juliviarab #106292 28/08/14 12:50 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
KOPLAMP met kilometerteller


Han

Last edited by solexnl; 28/08/14 12:51 AM.
juliviarab #106293 28/08/14 01:15 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Han, de koplamp met km is wel nog aanwezig hoor op de 6000. Alleen is het zo dan de km teller momenteel niet werkt en de lichten branden ook nog niet. Dat moet ik allemaal nog uitzoeken en zal een werkje zijn tijdens de wintermaanden. Toch bedankt voor de link. Dit is al een pak goedkoper dan de eerste link.

juliviarab #107581 28/09/14 06:04 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Heren,

hier zijn we weer. We kunnen verder werken aan de solex 6000.
Er zijn in het achterwiel 8 tal spaken verdwenen. Nu is het zo dat dit niet zo eenvoudig zal zijn. De remschijf zit namelijk in de weg om de spaken te kunnen monteren. Heeft er iemand tips hoe dit moet gebeuren bij een solex 6000??

juliviarab #107585 28/09/14 01:17 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb ooit 6000 wielen gehad maar niet op de spaken gelet. Is de schijf niet te demonteren? Als je de spaken iets moet buigen om ze langs de schijf te krijgen dan kan dat ook. Maak anders eens een foto wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

juliviarab #107586 28/09/14 04:02 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Ik heb zo een wiel "hangen" en ben even gaan kijken, als de constructie van de flash het zelfde is als van de 6000 dan moet eerst het tandwiel met de vrijloop er af en dan de 4 bouten bouten er uit draaien, dan is de schijf los,
Groeten, Wijnand

juliviarab #107587 28/09/14 04:49 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Wijnand,

ik denk dat je gelijk hebt, maar kan je mij ook zeggen hoe ik het tandwiel moet verwijderen??

juliviarab #107588 28/09/14 05:03 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Dat is een verhaal apart, je moet de kern waar de uitsparingen in zitten losdraaien, gewoon linksom, meestal zit dit erg vast. Vaak zie je dat men dat probeert met een een stuk ijzer en dan los slaan met een hamer, het blokkeren van het tandwiel zou beter zijn maar dat is mij nooit gelukt. Misschien heeft de fietsenmaker het goede gereedschap er voor, Deze vrijloop tandwielen zijn erg goedkoop, en ik doe het als volgt, ik draai de ring met de 2 uitsparingen uit het tandwiel dan kan die eraf, dan de kern in de bankschroef en met het wiel er af draaien, en voor weinig geld heb je een nieuwe, die is in elk geval beter dan het oude ding wat er opzit,
Groeten, Wijnand

wijnand #107589 28/09/14 08:08 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Of je laat het een fietsenmaker doen, kost niet zoveel.

Ik heb zelf zo'n sleutel gekocht die in de uitsparing van het tandwiel valt, sleutel in de bankschroef, ferme ruk aan het wiel en door de middelpunt vliegende kracht komt het freewheel los.

Han

juliviarab #107592 28/09/14 10:38 PM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Wel, ik ga een dezer dagen eens bij de fietsenmaker langs gaan en zien of die me kan helpen. Ik hou jullie op de hoogte.

juliviarab #107595 29/09/14 01:34 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kreeg toen ook de vrijloop niet los. Ik heb hem toen met een drempel en dunne schijf gewoon door midden geslepen en toen ging hij er zo af. Een nieuw vrijloopje kost niet veel, iets van 7,5€.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
juliviarab #107597 29/09/14 02:06 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Alfons,
merci voor de tip. Die optie ga ik bewaren voor als de fietsenmaker mij niet kan helpen.
Wil je echter wat meer uitleg geven? Ik versta niet goed wat je bedoeld met doormidden slijpen.

juliviarab #107599 29/09/14 03:31 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Kan ook nieuwe langere spaken nemen en hier zelf "z-tjes" aanbuigen. Is niet zo'n mooie oplossing maar wel een oplossing.

juliviarab #107600 29/09/14 03:44 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Johnie,

dat idee lijkt me ook wel te overwegen. Esthetisch misschien wel niet de mooiste oplossing, maar wel de eenvoudigste lijkt me

juliviarab #107602 29/09/14 04:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dwars door het tandwiel heen. Tussen 2 tanden door. Dan de buitenring van de vrijloop doorslijpen en alle kogeltjes vallen er dan vanzelf uit. Daarna de binnenring doorslijpen. Een beetje schuin slijpen, maar dat zie je vanzelf. Je zult een paar schroefdraadgangen raken maar dat is niet erg hoor.
Een beetje, hoe zal ik het zeggen, sloopwerk, maar dat moet dan maar.
De nieuwe draai je er zo op hoor en hoeft je niet vast te tikken want je trap die vanzelf vast als je gaat fietsen.
Dremel met een dun schijfje van 1 mm.
Gaat heel snel los allemaal.
Succes bij de fietsenmaker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #107618 29/09/14 02:09 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
juliviarab #107664 01/10/14 06:13 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Hallo, hallo,

allemaal toffe ideen die tot de verbeelding spreken. Begin al wat te zweten op voorhand.
Beslissing van wat ik ga ondernemen valt eerstdaags. Ik hou jullie op de hoogte.

Joan #107665 01/10/14 06:37 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .


Ja, dat is het he. Hij mag er niet uitflippen. Zeker als de hoekjes aan de uitsparingen al beschadigd zijn omdat ze natuurlijk hebben willen lostikken. Doet eigenlijk iedereen wel (ik ook). Bij mij waren ze heel erg rond dus alleen doorslijpen was de optie. Hij moest toch vernieuwd worden want was versleten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #107666 01/10/14 01:57 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .


Ja, dat is het he. Hij mag er niet uitflippen. Zeker als de hoekjes aan de uitsparingen al beschadigd zijn omdat ze natuurlijk hebben willen lostikken. Doet eigenlijk iedereen wel (ik ook). Bij mij waren ze heel erg rond dus alleen doorslijpen was de optie. Hij moest toch vernieuwd worden want was versleten.

met diezelfde doorslijp dremel zijn ook ronde hoekjes weer recht te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #107673 01/10/14 02:49 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .


Ja, dat is het he. Hij mag er niet uitflippen. Zeker als de hoekjes aan de uitsparingen al beschadigd zijn omdat ze natuurlijk hebben willen lostikken. Doet eigenlijk iedereen wel (ik ook). Bij mij waren ze heel erg rond dus alleen doorslijpen was de optie. Hij moest toch vernieuwd worden want was versleten.

met diezelfde doorslijp dremel zijn ook ronde hoekjes weer recht te maken


Das waar Joan, maar ik had zin om een keer destructief te zijn die dag. Nadien was ik weer mezelf. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
juliviarab #107678 02/10/14 12:07 AM
Joined: May 2010
Posts: 83
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 83
Wel heren,

ik ben deze VM zelf aan de slag gegaan. Heb de beslissing genomen om de raad van Johnnie op te volgen. Ik ben daar aardig in geslaagd en moet enkel het wiel nog zo goed en kwaad als mogelijk uitlijnen.
Ook de raad van Alfons en Joan neem ik ter harte. Ik heb besloten om op zoek te gaan naar een geheel achterwiel of een afbraak solex 6000.
Eenmaal ik deze heb, kan ik als eerste de raad van Joan uitproberen en indien nodig ook nog het advies van Alfons opvolgen.
Ondertussen kan ik nu wel nog snorren met mijn solexje 6000.

juliviarab #107686 02/10/14 04:38 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Als ik een free-wheel ga demonteren, dan zet ik het wiel met de free-wheel in de werkbank. Deze goed aandraaien en het wiel links-om draaien. Het free-wheel kan toch bij het oude ijzer want deze kost bijna niks.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 99 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.120s Queries: 172 (0.034s) Memory: 1.6468 MB (Peak: 2.4046 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 01:57:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS