Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 8 1 2 3 4 5 6 7 8
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Een meetklok op het bewegende gedeelte/magneet en de taster tegen de alu. schijf.
Klok wel "wegkantelen" als de schijf gaat draaien.
In feite kan je aan de klok een dunne metalen strip maken die je tegen de magneet kunt plakken, niet te groot anders krijg je hem niet meer los crazy .


meetklok ??????????????????? in welke tijd leef jij ?
contactloos laser toch ? nu al voor een paar tientjes bij de gamma


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Prachtig Jan, Ik wil het binnenkort eens komen bekijken.
Ik heb zelf een flinke afzuiging en Aspen scheelt ook.

Verder heb ik echt de winterblues, ken je dat? De druk is van de ketel en het is koud in de garage, de bank lokt vaak wink

Van een 24 uurs voorbereiding is nog niet veel terecht gekomen cry

begin ik ook last van te krijgen van die winterbloes, er ligt echter al wel heel wat ruwbouw klaar en er zijn net een paar zwanehalsframes naar binnen gedragen voor het peperbus project
wordt wel een peperbus met 23 inch wielen dus historisch een beetje liegen ( wel ombouwen zonder historisch te vernielen, altijd weer terug te bouwen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Een meetklok op het bewegende gedeelte/magneet en de taster tegen de alu. schijf.
Klok wel "wegkantelen" als de schijf gaat draaien.
In feite kan je aan de klok een dunne metalen strip maken die je tegen de magneet kunt plakken, niet te groot anders krijg je hem niet meer los crazy .


meetklok ??????????????????? in welke tijd leef jij ?
contactloos laser toch ? nu al voor een paar tientjes bij de gamma


Leuk, maar ken je die kracht van die magneet??? Niet teveel electronica in de buurt. frown


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
Bedankt jongens.
Er staat een schaalverdeling op maar dat moet nog nauwkeuriger, (zoekende) en het moet nog geijkt worden. Ideeën daarover zijn welkom.
Voorheen was de stand van de magneet (belasting) vast, en was zoals hij liep met mij als persoon 85 kg. Dus die 50 km/uur die je nu ziet is niet zeker dat het ook zo is.
Het snelste en enige wat ik nu kan doen is het blokje op een frame zetten en weer gaan rijden met gps om de stand van de magneet weer zo op de schaalverdeling te zetten.
We kunnen nu wel meer meten, belasting/toerental.
Als er nog iemand is die dat in excel kan stoppen??? met een grafiekje, zou mooi zijn. 2 gegevens stand magneet (belasting) en toerental.

excel geen probleem. kom maar op met je gegevens ( e-mail bekend ?)


Info@jandelaat.nl laugh

Magneet stand van 0 tot 15
0 is dan (bijna) tegen aluminum schijf.
En Toerental, meer heb je niet nodig denk ik.
Thanks!!! smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
Bedankt jongens.
Er staat een schaalverdeling op maar dat moet nog nauwkeuriger, (zoekende) en het moet nog geijkt worden. Ideeën daarover zijn welkom.
Voorheen was de stand van de magneet (belasting) vast, en was zoals hij liep met mij als persoon 85 kg. Dus die 50 km/uur die je nu ziet is niet zeker dat het ook zo is.
Het snelste en enige wat ik nu kan doen is het blokje op een frame zetten en weer gaan rijden met gps om de stand van de magneet weer zo op de schaalverdeling te zetten.
We kunnen nu wel meer meten, belasting/toerental.
Als er nog iemand is die dat in excel kan stoppen??? met een grafiekje, zou mooi zijn. 2 gegevens stand magneet (belasting) en toerental.

excel geen probleem. kom maar op met je gegevens ( e-mail bekend ?)


Info@jandelaat.nl laugh

Magneet stand van 0 tot 15
0 is dan (bijna) tegen aluminum schijf.
En Toerental, meer heb je niet nodig denk ik.
Thanks!!! smile

maar die twee hebben geen relatie met elkaar das lastig te grafieken.
Bij een bepaalde stand zal bij een bepaald vermogen een bepaald toerental horen
je kunt dus voor elke stand WEL een vermogen versus toerental curve maken feitelijk een "koppel" versus toerental want met de instelling van je magneet "wurg"je de motor, voor een beter koppel krijg je dan bij dezelfde instelling een hogere eindsnelheid want hij trekt hem er wel doorheen. en dan heb je nog een variabele op de (eind)snelheid versus toerental: je roldiameter

Last edited by Joan; 03/12/14 08:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en dan heb je de invloed van de roldiameter nog en de slip van de rol die voor elke setting anders kan zijn ( in procenten) zie grafiek:
daaronder
zo een spreadsheet kan er dan zo uitzien:

Attached Images
jan de laat machine.JPG (82.54 KB, 108 downloads)
jan-de-laat-machine-2b.jpg (176.42 KB, 96 downloads)
Last edited by Joan; 03/12/14 08:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt 100% WilfredVW wat je zegt. Bij Dynajet in Goes werkt dat precies op die manier. De rol daar is 1200 kg.
Als je de versnelling weet, weet je ook zo het vermogen te berekenen. Maar dat weten jullie ook denk ik.

Ik zal eens de naam van de man nog eens vragen die voor ons het waterrem systeem heeft gemoderniseerd. Misschien heeft hij wel een idee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan. Wat wil je precies gaan meten?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Alles Alfons, ik kan dadelijk alles meten.

Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.

Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken.
Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja misschien wel wat oubollig die meetklok maar het kan nog simpeler :



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Alles Alfons, ik kan dadelijk alles meten.

Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.

Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken.
Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.

Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Jan
Alles Alfons, ik kan dadelijk alles meten.

Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.

Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken
Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.

Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.



Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!


Gr ikke # 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: stoolex

Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!


Gr ikke # 104


ach een rondje fietsen is goed voor de benen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Jan
Alles Alfons, ik kan dadelijk alles meten.

Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.

Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken
Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.

Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.



Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!


Gr ikke # 104


Grote kans dat jullie met een lege tank of helemaal geen tank ook gewonnen hadden whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Jan
Alles Alfons, ik kan dadelijk alles meten.

Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.

Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken
Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.

Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.



Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!


Gr ikke # 104


Grote kans dat jullie met een lege tank of helemaal geen tank ook gewonnen hadden whistle


Volgend jaar rijden wij de 20 uurs race !!!

Gr ikke # 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Starten jullie dan om 8 uur 's avonds ??
FF aankijken, hamburgertje eten , glaasje prik erbij.... whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dan ben je pas een lefgozer!!!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Dan ben je pas een lefgozer!!!


Kijk maar uit, hij doet het laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Met dank aan Jan Vennix, super mooi klokje gemonteerd.

Attached Images
klokje-testbankje.jpg (96.81 KB, 108 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo werkt dat whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat kun je dan precies aflezen met dat klokje.
De afstand tot de schijf?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik neem aan van wel.
Ik heb vorig jaar geëxperimenteerd met een Fietstrainer, ook met magneet. Daar zat een kabel met hendel aan voor 7 standen. Wegens plaatsgebrek het ding weer verkocht.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Met dank aan Jan Vennix, super mooi klokje gemonteerd.

het had ook anders gekund: in plaats van heen en weer op en neer ( naar de as toe dus)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Klopt allemaal maar met een wormkast heb je alles ineen .
Een stevige montage plaats en stevig regelsysteem met worm wiel.
Een nauwkeurige en fijne regeling door middel van de wormoverbrenging en een stevige direct gekoppelde aflezing voor de afstand tot de remschijf.
En als je het juiste kastje hebt ook nog makkelijk te maken Het meten gaat als volgt.
Start de motor.
Zet de magneet kort bij de schijf en start de motor (even warm draaien ).
Geef vol gas.
Verplaats de magneet tot de motor b.v.1000 omw. maakt en lees de afstand van de magneet.
Verplaats de magneet tot de motor b.v.1500 omw,maakt en lees de afstand van de magneet.
Doe dat voor elke 500 omw. tot het max toerental is gevonden.
en de max afstand van de magneet.
Maak nu een grafiek en zie daarna eventueel veranderingen na het opvoeren.(beter of minder goed ).
Verplaats de magneet naar de remschijf tot de motor 1000 omw.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en als spoelenman had het nog anders gekund, 1 magneetspoel op gelijkstroom wikkelen, die op steeds dezelfde afstand en dan met stroom je magneetveld sturen
dan kun je hem wurgen of loslaten met een draai aan de stroomknop en dan de stroom aflezen tegen het toerental


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Je hebt zo dus een indicatieve meting ,maar geen concrete gegevens waarmee je 't vermogen bepaald begrijp ik .

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Dan heb je een wervelstroomrem . Kun je met 'n potmeter de stroom regelen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: WilfredVW
Je hebt zo dus een indicatieve meting ,maar geen concrete gegevens waarmee je 't vermogen bepaald begrijp ik .

Hou op zeg, dan word die nog beter.
Maar verder is het meer dan goed genoeg om elke wijziging bij te zetten in het rariteitenkabinet of om erop door te gaan .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat met een stroomspoel was onze eerste keus.
Maar om een zeer sterke magneet te maken is toch wel wat stroom nodig.
En de spoel zal ook bij zo een sterk veld ook behoorlijk warm worden.
En je hebt ook altijd wat electriek nodig.
En ook een gelijkstroom die goed regelbaar moet zijn met een behoorlijk vermogen en ook een uitlees systeem.
Wil je het zo makkelijk mogelijk doen.
Neem een frequentie regelaar die stroom kan regelen en ook stroom kan terug nemen waar de nodige meetsystemen meteen op zitten ( vermogen opnemen -vermogen afnemen -stroom meten -spanning meten ).
Zet een passende riemschijf op de motor as en een riem om het vliegwiel .
Nu kan je de solexmotor starten met de electro motor en de belasting met de stroomregelaar.
Zowel alle toerentallen als de koppel van de motor zijn nu meteen af te lezen bij alle toerentallen.
Het meten van het vermogen is voor een solex niet interessant maar wel of een motor beter of minder gaat presteren bij de juiste toerentallen.
Nog meer weten nog meer vragen

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Stroomspoel had gekunt, maar ik denk dat je gezien de kracht van deze neodymium magneet je een erg grote spoel nodig hebt. En ik denk dat ik op tijd ben geweest, ik zie ze bij de firma niet meer te koop. 100 X 30 mm, ze zijn gevaarlijk sterk, echt oppassen met het ding.

Maar als hij eenmaal zit zoals hij nu opgesteld staat, geweldig!!. Het enige wat ik nodig heb is een stopcontact voor mijn ventilator.

Toerental/regelbare belasting, meer heb je toch niet nodig.
En als we dadelijk weer wat gereden hebben, en ik dus weet hoe en wat met de stand van de magneet, kan ik je precies vertellen hoe je blokje loopt.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Misschien heb ik het gemist, maar hebben jullie een toerenteller op je Solexblokjes of berekenen jullie vanuit de km-teller het toerental?

Ik heb een Excelsheet waarmee ik vroeger een compoort uitlas die gekoppeld was aan een fluorimeter. Je kan daar prima een signaal (toerental) tegen de tijd mee binnenhalen in Excel. M.a.w hebben jullie iets dat gekoppeld kan worden aan een com- of USB poort van een PC?

Groet,

Huub Haaker

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Krijg je zo geen problemen met inlopen van t lager aan de zijde van de magneet ,of heb je de as en het lager aangepast aan die zijde om de kracht van de magneet op te vangen?

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Huub, toerenteller zit erop, die is belangrijk, samen met de stand van de magneet, maar niet uit te lezen.
Ik geef het motortje een bepaalde belasting, geef die getallen in een exelcheet en klaar. In die excelsheet moet dan nog de theoretische snelheid naar voren komen, na het ingeven van de roldiameter.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt Wilfred, lagers zijn oké


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan en Jan en de rest van de familie, ik vind dat jullie een prachtig testbank hebben gemaakt om onderling de veranderingen en de verschillen tussen motoren te kunnen meten. En dat is wat jullie willen.
Wat ik nu zeg hebben jullie ook al ongetwijfeld al bedacht.
Ik zou een standard blokje nemen (30 km) je eigen blokje erop (40 ofzo) en een raceblok (55 ofzo) en dan die testen uitvoeren van hoever die magneet t.o.v. de schijf staat. Hier zit toch een verhouding in. Hiermee zou je toch een vergelijking kunnen maken toch?
Wel veel werk maar het houd je van de straat he. laugh

Ach, zomaar een ideetje van mij. Misschien is het niets.



Last edited by Alfons_Amuse; 09/12/14 05:23 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Doen we, maar gelukkig heb ik de magneet afstand zoals hij voorheen was goed opgemeten, en dat klopte wonderbaarlijk erg goed met de werkelijkheid.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Stroomspoel had gekunt, maar ik denk dat je gezien de kracht van deze neodymium magneet je een erg grote spoel nodig hebt. En ik denk dat ik op tijd ben geweest, ik zie ze bij de firma niet meer te koop. 100 X 30 mm, ze zijn gevaarlijk sterk, echt oppassen met het ding.

Maar als hij eenmaal zit zoals hij nu opgesteld staat, geweldig!!. Het enige wat ik nodig heb is een stopcontact voor mijn ventilator.

Toerental/regelbare belasting, meer heb je toch niet nodig.
En als we dadelijk weer wat gereden hebben, en ik dus weet hoe en wat met de stand van de magneet, kan ik je precies vertellen hoe je blokje loopt.
Inderdaad, ik kom met de aangeschafte magneet toch wat remkracht tekort (de sterkste was 250kg) en moet er nog een bijplaatsen of........
een ventilator (flinke) door het wiel aan laten drijven, deze remt ook af.
Heb je ook geen stopkontakt meer nodig wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
ff

of een kleiner wiel zodat het toerental van het wiel/ventilator omhoog gaat, kan de ventilator kleiner worden en van de meest ventilatoren zijn vermogensgrafieken beschikbaar waar je vervolgens e.e.a. af kan lezen

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Maar volgens mij ook de diameter waar de magneet komt te zitten.
De magneet geeft geen zijdelingse krachten op de wiel naaf.
De rem kracht zit in de aluminium schijf ( is een geheel kortgesloten wikkeling ) die het magnetisch veld niet wil volgen
Dus de schijf wil zich niet verplaatsen langs de magneet zonder een forse stroom door de schijf te sturen .
De forse dikke aluminium schijf zal dan ook na een tijd flink warm worden.
Het grote oppervlak van de schijf is een groot koelvlak en draait door de omgevingslucht om af te koelen.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Vandaag eens gekeken naar eventueel warmte (geleidend?) verschil tussen een aluminium cilinder en een gietijzeren, dit zou het vermogensverlies kunnen verklaren.
In de PDF staat de hele serie.
Solexwarmtebeeld.pdf
Graag jullie mening laugh






Last edited by Jan; 11/01/15 03:49 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi plaatje , het valt me wel op dat de kop behoorlijk koud blijft.
Het aluminium straalt meer uit op de koelribben.
Er zit wel tijdsverschil tussen de metingen , bij de alu. 2,5 min en bij de gietijzeren korter dan 2 minuten.
Als je dezelfde tijd aanhoud dan komen de temperaturen aardig overeen, bijzonder........


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Mooi Jan, meten is weten!

Ik heb je waarden uitgezet. Als ik de getallen goed heb overgenomen lijkt het er op dat je nog wat langer zou moeten meten. Heb je een constante waarde bereikt of niet? Een constante waarde zegt iets over de efficientie van warmte overdracht naar de omgeving. Ik neem aan dat je steeds eenzelfde snelheid (warmte productie) en koeling hebt aangehouden op je testbank.

Groet,

Huub

Attached Images
test opwarmen.pdf (21.87 KB, 55 downloads)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Bedankt Huub.

Deze warmtecamera kan geen filmpje opnemen, maar je maak zelf plaatjes.
We hebben geen koeling gebruikt, en om de zoveel tijd een plaatje geschoten. Beetje op gevoel.
Ik had verwacht dat de warmte bij de aluminium cilinder veel eerder naar beneden zou gaan, aluminium geleid toch veel beter als gietijzer.
Wat mij wel verbaast is dat de kop zo koel blijft.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je moet altijd het hoofd koel houden toch .......


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bijzonder Jan dat jullie zoiets doen.
Ja, de kop moet koel blijven om detonatie te voorkomen.
Zeker is de warmtegeleiding van alu beter maar dat weet iedereen, daarom bij automotoren ook de cilinder kop koelcapacitiet ongeveer 3 keer zo groot dan het blok zelf. Puur weer om detonatie te voorkomen. In 1990 heb ik ook eens it soort plaatjes gezien bij BMW in Stutgart fabriek. Ook daar zagen we dat de kop koel moet blijven.
Prachtig om te zien dit.

Last edited by Alfons_Amuse; 11/01/15 07:48 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Leuk om te zien. Ik kan die dip niet verklaren bij het gietijzer.... Ff net ernaast gemeten?

Aluminium geeft de warmte sneller af, maar absorbeert de warmte binnenin sneller,,,,


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
zo Jan

in 9 minuten cilinder omgezet, das net zo snel als ie loopt toch.
en afkomende cilinder handjes aan gebrand !!

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Leuk om te zien. Ik kan die dip niet verklaren bij het gietijzer.... Ff net ernaast gemeten?

Aluminium geeft de warmte sneller af, maar absorbeert de warmte binnenin sneller,,,,


Zou kunnen John, waar dat vierkantje staat word gemeten smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Bedankt Huub.

Deze warmtecamera kan geen filmpje opnemen, maar je maak zelf plaatjes.
We hebben geen koeling gebruikt, en om de zoveel tijd een plaatje geschoten. Beetje op gevoel.
Ik had verwacht dat de warmte bij de aluminium cilinder veel eerder naar beneden zou gaan, aluminium geleid toch veel beter als gietijzer.
Wat mij wel verbaast is dat de kop zo koel blijft.


om een beter beeld te krijgen dien je zowel kop als cylinder beiden met hetzelfde zwart te bestrijken, los van de temperatuur is ook het oppervlak bepalend voor de stralingsafgifte in infrarood, voor een smeltbad dat zilverkleurig is meet in bijvoorbeeld heel andere waarden dan de feitelijke gesmolten metaaltemperatuur.

Alu is zilver en je gietijzer is standaard zwart


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en bij mij schiet het niet zo op met de voorbereidingen ergens is er een zekere traagheid in geschoten.
en af en toe schiet er ineens weer een idee naar binnen waar ik dan ook weer aan wil werken.

had gehoopt in Rosmalen of vriezenveen nog 1 of meer peperbus carters te scoren voor mijn peperbus project maar geheel niets van dat spul.
Carburateurs heb ik al extra om aan te passen maar om zelf carters te gaan gieten is me nog net even een brug te ver, zijdeksels zitten eraan te komen dat is minder een probleem. zal er wel op neerkomen dat ik van sleutelgat carters een peperbus carter maak, zit tenminste het krukasblokkergat op de goede plek ( bij peperbus onderaan kun je het vuil uit het blok aftappen zonder hem open te moeten maken )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja de spullen raken toch een keer op. Misschien een CNC carter ontwikkelen. Mooie uitdaging voor jou Joan. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Tja de spullen raken toch een keer op. Misschien een CNC carter ontwikkelen. Mooie uitdaging voor jou Joan. laugh

ik ben niet zo van de CNC, heb de contacten niet. Ik ben meer van het gieten .
Maar met een CNC carter kun je ook aardig een peperbus nabouwen, links "gewoon" gelijk de ontstekingsgrondplaat plaatsen ( met verloop plaat dat wel) en dat tussencarter voor de koppeling weglaten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zonder koppeling rijden op een 24 uurs race is toch lastig heb ik ervaren.
Is een aanslag op je beenspieren cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Zonder koppeling rijden op een 24 uurs race is toch lastig heb ik ervaren.
Is een aanslag op je beenspieren cry


Vertel mij wat laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Zonder koppeling rijden op een 24 uurs race is toch lastig heb ik ervaren.
Is een aanslag op je beenspieren cry


Vertel mij wat laugh


Het middel daarvoor issssss !!!!

CALVE PINDAKAAS

En frikandellen met veel klepenvet

Bij ons team was dat 3 potten en 1 doos van

40 frikandellen met 1 emmertje klepenvet

Gr ike # 104

Last edited by stoolex; 13/01/15 02:56 AM.

gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Niks beter dan een kippetje in de benen, geeft je een proteïne boost. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Zonder koppeling rijden op een 24 uurs race is toch lastig heb ik ervaren.
Is een aanslag op je beenspieren cry


Vertel mij wat laugh


Het middel daarvoor issssss !!!!

CALVE PINDAKAAS

En frikandellen met veel klepenvet

Bij ons team was dat 3 potten en 1 doos van

40 frikandellen met 1 emmertje klepenvet

Gr ike # 104


Ik dacht dat een beetje Wielrenner aan de Pasta was.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Zonder koppeling rijden op een 24 uurs race is toch lastig heb ik ervaren.
Is een aanslag op je beenspieren cry


Vertel mij wat laugh


Het middel daarvoor issssss !!!!

CALVE PINDAKAAS

En frikandellen met veel klepenvet

Bij ons team was dat 3 potten en 1 doos van

40 frikandellen met 1 emmertje klepenvet

Gr ike # 104


Ik dacht dat een beetje Wielrenner aan de Pasta was.



Is toch verkeert gedacht !!!


Gr ike # 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Zonder koppeling rijden op een 24 uurs race is toch lastig heb ik ervaren.
Is een aanslag op je beenspieren cry


Vertel mij wat laugh

word aan gewerkt is 1 van de veranderingen die eraan zit te komen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij de laatste 24 uurs race kon je ook achter een lekker kippetje aan rijden zelfs als ik me niet vergis wel twee.

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Jan Vennix
Bij de laatste 24 uurs race kon je ook achter een lekker kippetje aan rijden zelfs als ik me niet vergis wel twee.



Meerdere malen de kippetjes zien langskomen jan vanuit de pits!!!!!


Gr ike # 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: Jan Vennix
Bij de laatste 24 uurs race kon je ook achter een lekker kippetje aan rijden zelfs als ik me niet vergis wel twee.



Meerdere malen de kippetjes zien langskomen jan vanuit de pits!!!!!


Gr ike # 104

was dat niet je eigen vrouwenteam ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: Jan Vennix
Bij de laatste 24 uurs race kon je ook achter een lekker kippetje aan rijden zelfs als ik me niet vergis wel twee.



Meerdere malen de kippetjes zien langskomen jan vanuit de pits!!!!!




Gr ike # 104

was dat niet je eigen vrouwenteam ?



100 punten joan eigen kippetjes mooi!!!!


Gr ike #104 103 37


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Hier wordt niet meer veel aan race gedaan !!




Gr ikke # team 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kzit er héél zwaar over na te denken Christ, met geen woorden te beschrijven..............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
Kzit er héél zwaar over na te denken Christ, met geen woorden te beschrijven..............



Blijven denken doen de goeie ook !!!!



Gr ikke # team 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kan het ook concentreren noemen cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: FFAnders
Je kan het ook concentreren noemen cool



Je kan ook een paar uur mee koffie gaan drinken!!


Gr ikke # team 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is goed , ik zal kijken of ik een Zaterdag vrij kan krijgen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Geboren talenten springen er gewoon op en gàààn laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 51
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Aug 2013
Posts: 51
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.

Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter.
Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.

Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.

We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)

Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok laugh


Last edited by flupke; 27/01/15 08:48 PM.
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Een gelagerde trapas voor s3800 staat ook op mijn to-do list. De spie-ën zijn al weg, maar metalen as in metalen bus is zelfs met veel vet niet ideaal. Heeft iemand dit al aangepast ?


brom ze, Rudi
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: flupke
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.

Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter.
Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.

Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.

We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)

Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok laugh




Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!



Gr ikke # team 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Aug 2013
Posts: 51
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Aug 2013
Posts: 51
Origineel bericht van: RudolfDH
Een gelagerde trapas voor s3800 staat ook op mijn to-do list. De spie-ën zijn al weg, maar metalen as in metalen bus is zelfs met veel vet niet ideaal. Heeft iemand dit al aangepast ?


Afgelopen jaar met een soort zelfsmerende bronze bus gereden. Ook goed ingevet maar is ook niet veel soeps.

Joined: Aug 2013
Posts: 51
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Aug 2013
Posts: 51
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: flupke
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.

Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter.
Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.

Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.

We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)

Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok laugh




Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!



Gr ikke # team 104


Alleen de koppeling twijfelen we nog over. Veel werk omdat we nog geen idee hebben welke en hoe. Tomos koppeling word volgens mij veel gebruikt dus binnenkort maar eens op zoek naar 1tje. Dan komt het inbouwen nog crazy

Zouden we met een cnc carter en nieuwe krukas al een deel vd trillingen kwijt zijn? Of moeten we gaan ballanseren? Afgelopen jaar hebben we het er ook mee gered laugh

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: flupke
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: flupke
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.

Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter.
Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.

Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.

We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)

Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok laugh




Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!



Gr ikke # team 104


Alleen de koppeling twijfelen we nog over. Veel werk omdat we nog geen idee hebben welke en hoe. Tomos koppeling word volgens mij veel gebruikt dus binnenkort maar eens op zoek naar 1tje. Dan komt het inbouwen nog crazy

Zouden we met een cnc carter en nieuwe krukas al een deel vd trillingen kwijt zijn? Of moeten we gaan ballanseren? Afgelopen jaar hebben we het er ook mee gered laugh



krukas is standaard, welke drijfstang gebruik je???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 51
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Aug 2013
Posts: 51
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: flupke
Origineel bericht van: stoolex
Origineel bericht van: flupke
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.

Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter.
Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.

Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.

We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)

Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok laugh




Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!



Gr ikke # team 104


Alleen de koppeling twijfelen we nog over. Veel werk omdat we nog geen idee hebben welke en hoe. Tomos koppeling word volgens mij veel gebruikt dus binnenkort maar eens op zoek naar 1tje. Dan komt het inbouwen nog crazy

Zouden we met een cnc carter en nieuwe krukas al een deel vd trillingen kwijt zijn? Of moeten we gaan ballanseren? Afgelopen jaar hebben we het er ook mee gered laugh



krukas is standaard, welke drijfstang gebruik je???


Ook standaard. We willen dit jaar als we genoeg geld ervoor hebben ook nieuwe drijfstang kopen omdat alles al 2x 24 uur lang scheef, aangelopen, en trillend in ons blokje heeft gelopen.

Nu 2x meegereden met orgineel blok. Dit jaar alleen cilinder iets aangepast en een dikkere uitlaat.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zit nogal verschil in standaard krukassen.
De ene geeft meer trilling dan de andere.

Een nieuwe drijfstang zijn de kosten niet, een CNC carter is een ander verhaal.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Er zit nogal verschil in standaard krukassen.
De ene geeft meer trilling dan de andere.

Een nieuwe drijfstang zijn de kosten niet, een CNC carter is een ander verhaal.

Ja zelf houd ik het op OTO krukasen die van een 3800 vind ik niks, kom je ook goed weg met een ander koppeling want die 3800 rol met glijlagers heeft een strakke lagerpassing nodig om de krukas op zijn plaats te houden en dat heeft de OTO weer niet die zit redelijk los in zijn lager.

zelf nog steeds bezig met de race peperbus . die heeft helemaal een andere krukas


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan


zelf nog steeds bezig met de race peperbus . die heeft helemaal een andere krukas


Deze dan , met blokkeerpengleuf.

Attached Images
DSC03257..jpg (60.76 KB, 127 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan


zelf nog steeds bezig met de race peperbus . die heeft helemaal een andere krukas


Deze dan , met blokkeerpengleuf.

nou vooral dat contragewicht, die is veel meer dan die 10 mm (=3800 krukas, 11 is origineel voor van de Heem ) uit het reglement


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Reglement 2015 staat online.

Reglement 2015


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ben benieuwd welk commentaar er gegeven zal worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Er is weinig tot niets veranderd, grootste verandering is dat er nu met n goedgekeurde helm gereden moet worden,dus geen fietshelmen meer.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Geen commentaar, het is netjes omschreven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
cilinder moet origineel zijn en kop mag wel bewerkt worden.Begrijp ik hieruit dat de cil. niet bewerkt mag worden?

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
en goed idee met de helmen,veiligheid voorop

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: jack1968
cilinder moet origineel zijn en kop mag wel bewerkt worden.Begrijp ik hieruit dat de cil. niet bewerkt mag worden?

De poorten mogen wel bewerkt worden maar de buitenkant moet er origineel uitzien.
Die vervelende ervaring hadden wij afgelopen jaar, de onderste helft van de cilinder was niet Eivormig, dus afgekeurd cry .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ben benieuwd welk commentaar er gegeven zal worden.

ik mis de fiets tandwiel verhouding voor de DO en de peperbus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Volgens mij mag er niet zo veel meer, is het voor de tuners nog wel leuk eigenlijk?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Volgens mij mag er niet zo veel meer, is het voor de tuners nog wel leuk eigenlijk?

de meeste races dienen voor de toeschouwers leuk te zijn toch?
veel experimenten gaan nu zitten in de verhouding tussen spoelpoort hoogte en uitlaatpoort hoogte.
het lijkt alsof de spoelpoorten best heel hoog kunnen in verhouding tot de uitlaatpoort iets wat je bij kettingzagen en andere "hulp" motoren ook al tegen komt die geven bij 1 vast toerental een hoog koppel om hun werk te kunnen doen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het is nu inderdaad spelen met de poorten en compessie ruimte, meer is officieel niet toegestaan.
Maar het is wel 24 uur, dus een betrouwbare solex, en een goed team hebben is ook een kunst.
Ook al loopt je solex niet zo hard, als je je rondjes kan blijven draaien kom je een heel eind.
De teams die ik gesproken heb zijn blij dat die 40 eruit is, en het nu een echte wedstrijd is.
Kan me ook voorstellen dat ze daar gezien het circuit en de recreatie rijders niet moeten denken aan solexen die 70 of 80 lopen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Volgens mij mag er niet zo veel meer, is het voor de tuners nog wel leuk eigenlijk?


Het is voor mij verbazingwekkend dat het mogelijk is om 50 km/u te halen met zo'n strak afgebakend reglement. Vorig jaar hebben we gezien dat het kan. Compliment dus voor de tuners!
Ook ons team had een motortje van Joan dat met de snelsten meekon.

Wat zei Arnold ook al weer...

"I'll be back" laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
We liggen op schema!!
En wat een geluk heb ik, Chris en Djarno Bongers hebben het frame van de 37 (girlpower) helemaal opgeknapt.
En hoe, SUPER!!! laugh

En wat een geluk hebben we gehad, na het onttlakken bleek de hoofdbuis/balhoofd behoorlijk gescheurd te zijn.
Kan toch lastig zijn als het tijdens de race daar afbreekt. cry
Dit frame is de oude 112 en heeft al wat meegemaakt daar in Heeswijk, dus mensen kijk je frame goed na. smile










[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat zijn hele mooie spullen Jan.

Maar waarom die steuntjes voor het spatbord zo gemaakt?

Past de originele stangetjes niet meer?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat zijn hele mooie spullen Jan.

Maar waarom die steuntjes voor het spatbord zo gemaakt?

Past de originele stangetjes niet meer?


Die originele scheuren heel snel af, superdun china-urinoirblik cry

Ik heb hem gisteren in het echt gezien: TOP!
Mooi remsysteem, simpel but the best, daar hou ik van!!
Cranckstel en verlichting.. Daar kunnen de meesten alleen van dromen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb hem gisteren in het echt gezien: TOP!
Dan hebben we elkaar net gemist gisteren John, ik was 2e helft van de namiddag aldaar in Boxtel en kan bevestigen wat je schrijft!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Nu mooi 3 de zelfde solexen jan


104 103 37
Je weet wat ik altijd zeg maat beter duur als niet te koop !!!!!!

Gr team # 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: stoolex
Nu mooi 3 de zelfde solexen jan


104 103 37
Je weet wat ik altijd zeg maat beter duur als niet te koop !!!!!!

Gr team # 104


Ben er kei blij mee, laugh laugh laugh.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Jan
[quote=stoolex]Nu mooi 3 de zelfde solexen jan


104 103 37
Je weet wat ik altijd zeg maat beter duur als niet te koop !!!!!!

Gr team # 104


Ben er kei blij mee, laugh laugh laugh.
[/quote

WIJ OOK MET JOU MAAT !!!!

SAMEN ZIJN WE STERK!!

Gr # team 104


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Page 2 of 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 32 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.121s Queries: 219 (0.043s) Memory: 1.9727 MB (Peak: 2.9842 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:44:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS