Wat kan er aan de hand zijn: Even wat gegevens: Solex 3800, sproeier maat 28 Probleem Solex houdt in bij volgas minder mooi stationair geluid, luchtschuif moet helemaal open staan om weer op toeren te komen, rijdt Solex een tijdje dan kan schuif iets verschoven worden naar links, rijdt ik niet helemaal volgas dan hoeft schuif niet helemaal open te staan Gaat schuif helemaal naar links dan stopt Solex. Grotere sproeier?
Sproeier gecontroleerd en schoongemaakt. Blok is net gereviseerd. Liep als een zonnetje. Na revisie misschien 500 km gelopen. Bedoel je met remluchtsproeier de messing sproeier direct onder luchtfilter en zo ja wat kan ik hier mee
Wat kan er aan de hand zijn: Even wat gegevens: Solex 3800, sproeier maat 28 Probleem Solex houdt in bij volgas minder mooi stationair geluid, luchtschuif moet helemaal open staan om weer op toeren te komen, rijdt Solex een tijdje dan kan schuif iets verschoven worden naar links, rijdt ik niet helemaal volgas dan hoeft schuif niet helemaal open te staan Gaat schuif helemaal naar links dan stopt Solex. Grotere sproeier?
Als je gasschuif helemaal naar rechts moet staan heb je dus een te rijk mengsel. Sproeier kan dus niet het probleem zijn.
Verstopte uitlaat kan idd goed.
Blaas voor de zkerheid je branstofpompje ook eens door: : Slangetjes losnemen en paar seconden blazen en kijken of er een mooi straaltje brandstof uit je overloop van je carburateur komt. De kans is aanwezig dat je dan ook wat vuil uit je pompje blaast.
Pompmembraam kan niet lek zijn want dan loopt ie helemaal niet meer.
Tekort aan lucht kan wel goed: Filter goed schoon en filterhuis juist gemonteerd??
Wat ik wel vreemd vindt dat je spreekt over onregelmatig lopen.
Ik zou het ontstekingstijdstip eens gaan bekijken.
Terechte en natuurlijk eerste vraag: Trad het probleem plotseling op?
Luchtfilter verwijderd en zonder luchtfilter gereden. Motor valt dan uit en bij gas geven gaat hij weer lopen. Uit carburateur spettert dan de benzine. Alles weer gemonteerd en een lange rit gemaakt, schuif moet bijna helemaal naar rechts staan, loopt goed en dan komt het punt dat het geluid anders wordt net alsof je met de Solex van een brug rijdt. Bij het terugdraaien van het gas ongeveer een millimeter begint Solex weer met een mooi monotoon geluid. Bij volgas hetzelfde geluid als omschreven bij van een brug af rijden.
...., schuif moet bijna helemaal naar rechts staan, loopt goed en dan komt het punt dat het geluid anders wordt net alsof je met de Solex van een brug rijdt. Bij het terugdraaien van het gas ongeveer een millimeter begint Solex weer met een mooi monotoon geluid. Bij volgas hetzelfde geluid als omschreven bij van een brug af rijden.
De laatste twee dagen ondervond ik dezelfde symtomen. Het carbfiltertje zat vol met benzineharen, maar een schoon carbfiltertje gaf geen verbetering. Dan heb ik via de retourdarm mijn longinhoud door de tank geblazen, er kwam maar een schriel straaltje brandstof uit de carb overloop, toch heeft het doorblazen wel geholpen. Geleidelijk aan begon de motor weer goed te lopen.
Last edited by AlienSolexfiend; 28/07/1409:21 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Na 500 km zal je uitlaatpoort ook nog goed open zijn hoewel... Ik heb het al eens meegemaakt, geen kool maar zachte smurrie waarmee de poort behoorlijk dicht zat. Check het even.
Veel meer kan het niet zijn: Uitlaatsysteem (uitlaat verstopt of de poort verstopt). Luchtinlaat ( luchtfilter verstopt) Ontsteking niet goed (te laat) afgesteld.
Door met een stuk ijzeren trekveer (voor electrodraad) in het eindpijpje te steken en eens flink op en neer te raggen kun je het tijdelijk oplossen. Dus om nu te testen is dat een goede truuk.
Ten eerste is het normaal dat tussen contactpunten een vonkenregen te zien is, Ik had dit nog nooit eerder gezien omdat ik mij nog nooit bezig heb gehouden met de ontsteking en afstelling
Na diverse zaken te hebben nagekeken is Solex alleen maar slechter gaan lopen. Gisteren een heel stuk terug naar huis moeten fietsen. Motor sloeg niet echt af maar liep af en toe en dan weer minder. Bij terugkomst Solex bijna geheel gedemonteerd. Tot diep in de late uurtjes uit frustratie doorgewerkt. Bougie was zwart en vettig. filters benzinetank en carburateur schoongemaakt. Andere benzinepomp gemonteerd. Andere carburateur gemonteerd. Als ik het benzine slangetje verwijder komt er benzine uit carburateur Gaatje in uitlaat gemaakt en uitlaat schoongemaakt. Cilinderkop ontkoold en schoongemaakt. Op zuiger zaten krassen Alles gemonteerd en in het donker proberen te starten motor sloeg aan in het donker zag ik tussen de contactpunten vonken. IS DIT NORMAAL eindresultaat hetzelfde motor loopt haperend en komt niet op toeren lijkt af te slaan. WAT KAN ER AAN DE HAND ZIJN
Het beste zelfgemaakte nemen, zoek eens op de site.
Ik heb tegenwoordig één enkele condensator van 630 V, hier zitten al draadjes aan die lang genoeg zijn om een oogje in te krullen en hupsa zo aan te sluiten. Past echter niet in het originele huisje, dus niet iedereen hier zal daar enthousiast over zijn, maar het werkt perfect! Zal eens een foto maken
ik heb in 2 jaar tijd wel 4 condensators van het zelfde blokje vervangen en nu ook al weer 2 jaar zo'n zelf gemaakte gemonteerd en nooit geen last meer gehad.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
de condensator van mijn solex heeft ook jaren terug de geest gegeven. heb er toen ook zo'n eigenteelt van john in geplaatst en nooit meer problemen gehad.
Ik heb de motor in mei dit jaar bij hem geheel gereviseerd gekocht, dus ik wil zijn reactie eerst vernemen over het nu al kapot gaan van dit onderdeel
Bij een revisie wordt de condensator niet vernieuwd. Is ook nergens voor nodig als de Solex gewoon gelopen heeft. Ik zou hem alleen maar vernieuwen wanneer een blokje 10 jaar heeft stil gestaan.
Als je het vliegwiel eraf haalt gewoon vernieuwen. In de 2cv destijds was het regel om bij elke contactpuntvervanging ook de condensator te vervangen. Als ik alles zo eens overweg denk ik dat ik beide OTO's ga voorzien van een betrouwbaarder 630 V condensatortje. Ben je van dat papier/zilverpapier interieur af af en hoef je iig nooit weer.
(Waar zijn de plaatjes van die dingen?.Ik kan ze niet meer terugvinden ??)
Gezien de prijs moet ik er nog even over nadenken..
Heb je geen goed gesorteerde electronicazaak in de buurt? De verzendkosten zijn nl vele malen hoger dan de condensator zelf. Kan ze hier voor 0.34 cent krijgen.
Fijne tip van het fijne forum !!! Allen wederom dank.
Ik heb ze per 20 gekocht ivm die verzendkosten. Als je er één nodig hebt: doe maar eem PM, voor 3,50 ben ik uit de kosten en ben jij geholpen. Geldt voor iedereen hier op het forum
Één oogje zet je vast waar eerst de bodem van de condensator mee vast zat. Het andere oogje op de plaats waar nu dat koperen lipje zit. (Koperen lipje = overbodig).
Je kunt de spoeldraad en de ene kant van de condensator ook aan het lipje vastmaken en de andere kant van de condensator vastzetten aan massa , daar waar de oude condensator aan de grondplaat vast zat.
Ja, ik zou dat dan met een klein boutje en moertje kunnen vastzetten. Is het dan ook verstandig om die blanke draadjes van de condensator te isoleren met isolatietape? Tegen eventuele kortsluiting?
Ja, ik zou dat dan met een klein boutje en moertje kunnen vastzetten. Is het dan ook verstandig om die blanke draadjes van de condensator te isoleren met isolatietape? Tegen eventuele kortsluiting?
Ik heb dat nooit gedaan, normaal kan het nergens raken
Ik heb zo'n condensator ingebouwd, maar hoe ik het ook monteer. Ik krijg geen vonk
mogelijk heb je dan een ander probleem. zit er wel het goede vliegwiel bij ? en heb je de punten al doorgemeten op hun weerstand das makkelijk want je hebt dat koperen lipje toch al los liggen even tussen dat lipje en de grondplaat meten
Het is wat moeilijk te zien op de foto's maar zat dat messing plaatje en de spoeldraad ook onder een van deze schroefjes?? Ik heb he nog even nagekeken maar bij mij zit de messing strip aan het boutje waar ook de contactpunt mee vastzit en onder de schroefjes waar jij de spoeldraad en condensator aan vastgemaakt hebt horen isolatieringetjes. Als je het boutje waar de contactpunt mee vast zit weer losmaakt moet daar eerst een isolatieringetje, dan de spoeldraad en dan de condensator, als laatste het moertje erop.
Ja het is inderdaad wat moeilijk te zien, maar het is geen messing ringetje. Het zal dan inderdaad een isolatie ringetje zijn. Het is geen metalen ringetje. het materiaal lijkt op hetzelfde wat wel in een waterkraan zit. E'n van zo'n ringetje is gebroken. Heeft dat ringetje dan invloed op wel of geen vonk? Bij een andere solex van mij, zit helemaal niet van die isolatie ringetjes
Het is (fiber of) pertinax isolatiemateriaal . Bij die spoelenplaat is het kennelijk anders geisoleerd, de isolatie zit in het blokje waar de contactpunt aan vastgeschroefd zit en als het goed is zit er een isolatiebusje in de boring waar het boutje doorheen gaat.
Dus aan de ene kant contactpunt met een schroef door het blokje, tussen contactpunt en blokje een isolatieringetje, in het blokje een isolatiebusje, dan een isolatieringetje (andere kant blokje), dan de spoeldraad en condensator en ter afsluiting een moertje.
bij de andere Solex is het blokje geisoleerd, dus anders met hetzelfde effekt.