Ook bij mij was een vliegwielspie naar de vaantjes.

Ik heb niet het juiste gereedschap voor reparatie (ga ik wel aanschaffen) maar heb het als volgt opgelost. And don't try this at home unless you are in a hurry like I was wink :

- Ga naar de lokale ijzerwinkel en koop een hoge zaagbeugel met een wolfraam zaagje van 3 mm. Kostte mij 10 euro.
- Koop in dezelde winkel een holle stalen spie met een diameter van 3.4 mm. (20 cent in mijn winkel)

- Zoek een oude krukas op in je rommelbak (tip van Jan Vennix).

Als je weer thuis bent:

- Span voorzichtig het kapotte vliegwiel in de workmate.
- Open de zaagbeugel, voer het zaagblad door het vliegwielgat en span de zaag weer.
- Zaag heel zorgvuldig en recht in de moet van de afgebroken spie een gleuf in het vliegwiel, zo diep dat de spie er straks nog genoeg bovenuit steekt om in de gleuf van de krukas te passen. (moet je even een paar keer testen).
- Vervolgens het vliegwiel op de krukas plaatsen, de gleuven goed uitlijnen en de spie met een hamertje naar binnen drijven.
Voor het laatste stukje gebruik ik een dopmoer 16 mm die precies goed is om de spie tot aan de borst van het vliewiel in te drijven.
Om het vliegwiel vervolgens van de krukas te verwijderen had ik van te voren een borgmoer van de koppeling erop gedraaid, vervolgens een stuk zadelpijp en dan een paar vulringen. Met sleutel 21 kun je dan makkelijk de borgmoer naar boven draaien waardoor het vliegwiel loslaat van de krukas.

Resultaat: een nieuwe stalen spie die heel goed vastzit in het vliegwiel en die perfekt past in de gleuf van de krukas.

Nogmaals, het is een ziekenfonds oplossing bij gebrek aan beter gereedschap, maar het werkt wel!

Attached Images
P1010374.JPG (50.72 KB, 918 downloads)
P1010375.JPG (54.92 KB, 859 downloads)
P1010376.JPG (54.36 KB, 974 downloads)
P1010377.JPG (54.21 KB, 837 downloads)
P1010378.JPG (54 KB, 909 downloads)

Groet, Tim