Originally Posted by John Meisters
Onmisbaar! Geen enkele andere methode is nauwkeuriger.
Ook zoals Jan zegt zie je meteen of je condensator nog goed is.
In feite zie je alle onregelmatigheden van je ontsteking.
Ook als je spoelenplaatlager speling heeft...
ja ik gebruik ook stroboscoop om niet solex vliegwielen op tijd te zetten en om electronische ontstekingen zonder punten aan de praat te krijgen ( vliegwiel verzetten ) . een viltstift die een witte of gele streep achterlaat is dan wel handig om zelf je merktekens te zetten. Je begint met zo maar eenstreep op je vliegwiel dan ga je al draaiend ( boormachine op vliegwiel) kijken waar je dan de overeenkomens streep op het carter moet zetten ( kan een heel vreemde plaats zijn. Dan stop je zet de merktekens tegen over elkaar. en ga je op een plek die je WEL uitkomt nieuwe strepen zetten op vliegwiel en carter ( ik gebruik de al bestaande carter markering) je poets dan de eerste "test" strepen weg en controleerd nogmaals of de strepen op de "leuke" plek nog goed staan. als dat zo is zet je de zuiger op 1.8 of 2.0 mm ( net hoe de solex getuned is ) voor het BDP en in die positie druk je het vliegwiel op de krukas terwijl de juist aangebrachte merktekens tegen over elkaar staan . Daarna kun je ten overvloede nog een extra streep op het vliegwiel zetten door de zuiger helemaal bovenin te zetten dan tegenover het cartermerkteken die extra streep te zetten en zet daar dan het woord "TOP" bij . elke volgende keer dat je je vliegwiel (de)monteert zet je de zuiger bovenin ( dat is meest simpele om te doen ) en gebruik je de "TOP" streep om het vliegwiel terug te monteren scheelt je dat instellen op die 1,8 of 2,0 mm


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)